توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 317469
مديريت "پت و متي"
بخش تعاملی الف - اصغر مناف زاده
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۶


كارتون و انيميشن پت و مت نامي آشنا براي اكثر كودكان و بزرگسالان مي باشد كه در آن دو كاراكتر بنام هاي پت و مت را نمايش مي دهد كه سعي مي كنند مشكل بوجود آمده را با هم فكري و همكاري خودشان حل و فصل نمايند. ولي همواره يك مشكل را به دليل امتحان به شيوه هاي و روشهاي غيرمتعارف و غيراصولي به چندين مشكل ديگر تبديل مي كنند و نهايتا عليرغم صرف وقت و هزينه هاي مادي و معنوي زیاد به نتيجه مورد انتظار خود نمي رسند و حتي در اين بين داشته هاي اوليه ي خود را نيز از دست مي دهند. اگر بخواهيم پيامدهاي كارتون مزبور را از لحاظ علم و اصول مديريت دسته بندي كنيم ميتوان به موارد ذيل اشاره كرد:

-عدم توجه به فرايند هاي حل مساله به شيوه ي اصولي.
-عدم توجه به هزينه - فايده درحل مساله.
-آزمايش و خطا به عنوان تنها راه حل يك مشكل در همه مسايل.
-عدم تفكر و خلاقيت.
-عدم توجه به تجربه هاي ناموفق گذشته.

متاسفانه شاهد هستيم درحل برخي از مسايل ودرخواست هاي جاري مردم دستگاههاي اجرايي به شيوه انيميشن پت و مت عمل ميکنند كه باعث هدررفتن انرژي ،زمان و نهايتا ايجاد نارضايتي در بين ارباب رجوع مي گردد.

بعنوان نمونه ميتوان به اجراي قانون سخت و زيان آور در استان اشاره كرد. طبق اين قانون كسانيكه داراي شرايط كاري سخت و زيان آور مي باشند، جهت استفاده از مزاياي قانون مزبور مي بايست درخواست خود را تحويل ادارات تعاون كارورفاه اجتماعي نمايند تا در كميته هاي مربوطه بررسي و نتيجه آن مبني برشمول ويا عدم شمول به متقاضي اعلام گردد.

ولي آنچه در اين بين باعث ايجاد مشكل گرديده و عملا فرايند بررسي پرونده را طولاني كرده است، مغاير بودن بين خود اظهاري متقاضي درخصوص عنوان شغلی خود در فرم مربوطه با آنچه در سيستم سازمان تامين اجتماعي بعنوان شغل وي ثبت شده است، مي باشد. به عنوان مثال اگر متقاضي در فرم،‌ نوع شغل خود را تراشكار ثبت و در كميته هاي مربوطه تائيد گردد با توجه به اينكه در سامانه تامين اجتماعي نوع شغل وي كارگر ساده ثبت شده باشد، ‌پرونده مورد پذيرش تامين اجتماعي قرار نگرفته و جهت طرح مجدد دركميته كارهاي سخت وزيان آور عودت مي گردد. اين دور تسلسل در حال حاضر در اكثر پرونده ها در حال تكرار مي باشد كه به راحتي ميتوان اين مشكل را حل كرد.

به اين روش كه متقاضي قبل از تكميل فرم هاي مربوطه و تحويل آن به اداره كل تعاون كارورفاه اجتماعي، عناوین شغلی خود را با همكاري سازمان تامين اجتماعي و براساس اطلاعات سامانه سازمان مزبور تكميل و تحويل دبيرخانه مربوطه نمايد. در اين حالت ضمن اينكه زمان رسيدگي به پرونده كوتاه ميگردد، ديگر نيازي به اعتراض و تجديد نظر نيز نمي باشد. اين يك نمونه بسيار كوچكي از مديريت پت و متي توسط برخي از مديران مي باشد كه به خاطر عدم توجه به فرايندهاي صحیح انجام کار مراجعین و حل مساله به شيوه علمي و كارشناسي، در حال گسترش به ساير حوزه هاي خدمات رساني به مردم مي باشد.

اميدوارم دوستان در سازمان تامين اجتماعي و ساير دستگاههاي اجرايي نسبت به كاهش فرايندهاي رسيدگي به درخواست هاي مردم به شيوه ي غير از مدل پت و متي متوسل و عمل نمايند.
 
کلمات کلیدی : اصغر مناف زاده
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.