کد مطلب: 381602
قرارداد ایرباس همچنان زیر علامت سؤال
دکتر علی یحیی زاده، ۲۵ مرداد ۹۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۷
خرید ۱۱۸ فروند هواپیما ایرباس از سوی شرکت دولتی هما در سال گذشته خبرساز شد. علی رغم هیاهوی اولیه هنوز ایرباسها نیامده است. با این وجود جناب آخوندی دستور خرید بیش از صد فروند بوئینگ و ۲۰ فروند هواپیما از یک شرکت ایتالیایی داده است. جالب اینکه همه این خریدها قرار است توسط شرکت زیان ده دولتی هما انجام شود.
هما نقدینگی لازم برای خرید چند ده میلیارد دلاری فوق را ندارد و از نظر قانونی نیز مجاز به بهره مندی از تسهیلات صندوق توسعه ملی نیست. نسبت این خریدهای سنگین با اقتصاد مقاومتی مشخص نیست. نحوه تأمین منابع و بازپرداخت دیون خارجی هم هنوز اعلام نشده است. از همه مهمتر اینکه اساساً مسئولان هما طرح توجیهی برای خرید این تعداد هواپیما نداشته و صرفاً بر اساس توافق آقای آخوندی با رئیس جمهور پا پیش گذاشتهاند. همین موضوع باعث شده تا خرید فلهای مورد تمسخر برخی از اندیشمندان بزرگ خارجی قرار گیرد. اخیراً پاتریک کلاسون رئیس اندیشکده واشنگتن طی مقالهای در این رابطه گفته است:
«حتي اگر رقابت نباشد، شرکت ايران اير (هما) در تأمین صندليهاي بيشتر مشکل جدي دارد. براي اينکه بيشتر اين موضوع مشخص شود به اين نکته توجه کنيد؛ تعداد شرکت ايرفرانس (با آن عظمت و عملکرد) از تعداد هواپيماهايي که هما سفارش داده کمتر است! بنابر اين معلوم نيست چگونه اين شرکت فکر میکند که میتواند مسافر کافي براي هواپيماهای سفارشی خود پيدا کند. هواپيماهاي جديد بيشتر از دو برابر کل ظرفيت حمل مسافر ايران است و رشد اقتصادي ايران کندتر از ان است که بتواند تقاضاي بزرگي براي هما ايجاد کند. حتي اگر با قصد تبديل ايران به هاب پروازي منطقه مشابه مدل استانبول و دوبي هم خريدها صورت گرفته باشد باز ايران با موانع متعدد ديگري از جمله محدوديتهاي اجتماعي نظير ممنوعيت شراب و الزام به حجاب زنان مواجه است که چنين هدفي فرضي را هم محقق نمیسازد.»
به هر حال تاکنون دولتیها پاسخی به انتقادات مربوط به این قرارداد ندادهاند چرا که مساله اصلی به انتخابات ۹۶ برمیگردد و این چیزی است که از نگاه آقای کلاسون مغفول واقع شده است. دولت فکر میکند این خرید گسترده میتواند بخشی از ذهنیت منفی عموم مردم در دوره پسابرجام را تلطیف کند. البته واقعاً معلوم نیست ذهنیت مردم چه تغییری نسبت به آمدن هواپیماهای جدید و بلیط های گرانتر آینده خواهد داشت.
میتوانید اصل این مطلب انتقادی پاتریک کلاسون را در لینک زیر ببینید:
http://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/view/why-iran-will-never-proceed-with-the-proposed-plane-purchases
کلمات کلیدی : بوئینگ+ایرباس+خرید هواپیما
ظاهرا این دنیا دنیای خوردن یارانه نیست اونموقع شما به دنبال قرارداد ایرباسی !!! (3885724) (alef-11)
حالا که معلوم شده غربی ها زیر تعهداتشان زده اند، کاش دولت در بتنریزی قلب راکتور آب سنگین اراک عجله نمیکرد و همگام با اجرای تعهدات طرف مقابل به تعهدات عمل میکرد. (3885739) (alef-3)
مجتبی
۱۳۹۵-۰۵-۲۶ ۲۳:۲۲:۴۸
جناب الف!
من که نمی تونم شما اگه می تونی یه سوال از آقای پاتریک کلاوسون بپرس!
بر اساس آمار رسمی و قابل اندازه گیری مسافران ایرانی سالانه حدود 3 تا 4 میلیارد دلار پول بلیط به شرکت های رقیب هما در منطقه مثل همون استانبول و دوبی که در مقاله اشاره شده پرداخت می کنند!
ابن پول مربوط به مسافران ایرانی برای مقاصد مختلف است و ربطی به هاب و مشروب و حجاب هم نداره!!!! یعنی اگر ایران هواپیما داشته باشه و خودش اون خطوط پروازی رو پوشش بده که مسافر ایرانی هم داره این پول در چند سال اول تبدیل به یه کالای با دوام!! مثل هواپیما می شه و بعد از چند سال هم میشه سود خالص!
خود الف هم می تونه به این سوال پاسخ بده! (3888307) (alef-11)
برجامي ها قرار بود لغو تحريم كنند و سرمايه خارجي و ايرباس بياورند، اخوندي ديروز کترینگ و رستوران با اشپز اتریشی افتتاح کرد و از فضای خوب پسا برجام سخن گفت!! (3885761) (alef-3)
جلیلیان
۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۱۱:۵۳:۲۶
دولت برای اعتبار بخشی به پاسپورت ایرانی و موفق نشان دادن برجام ، عزت ملی ایران را خدشه دار می کند . (3885770) (alef-3)
پاتریک کلاسون را اندیشمند بزرگی میدانید؟؟؟!
ایشون یک پژوهشگر افراطی طرفدار جنگ با ایران است. (3885772) (alef-11)
نون نداریم بخوریم دنبال ایرباس 380 ایم !!! (3885783) (alef-3)
ذهن های جهان سومی همینه دیگه، بعد میخواهیم ژاپن هم بشیم!
مگه هواپیما فقط مال پولدارهاست عزیز من؟!
هواپیمای نو یک صنعت داره، صنعت هوایی و سود بسیار بالایی داره که میره تو جیب اقتصاد کشور، الان ترکیه بزرگ ترین صنعت هوایی منطقه رو داره و سودش سرسام آوره، امارات همینطور. (3886101) (alef-11)
دولتیها بارها در این مورد توضیح داده اند ولی دلواپسان ترجیح میدهند نشنوند. حالا هم آقای یحیی زاده گشته یک مقاله مطابق میلش پیدا کرده. (3885795) (alef-11)
چی شد حالا اندیشکده واشنگتن مورد تایید شما شد؟ (3885796) (alef-3)
حرف حق هم زده یا نه؟ واقعا خرید 260 هواپیما و مصرف کردن 50 میلیارد دلار از پول مردم اینقدر راحته؟ (3886014) (alef-3)
نگران نباشید به زور خرید هواپیما هم باشد، روحانی دوباره رای میاورد (3885849) (alef-3)
چرا مسئولانی که بجز ضرر فایده دیگری برای کشور ندارند از کار برکنار نمیشوند؟؟؟؟؟؟ (3885871) (alef-3)
اصل ضرورت نوسازی را که قبول دارید و داریم اما خداییش اینطوری خرید هواپیما غیر کارشناسی است. آقای روحانی همینطوری برای خونش خرید میکنه یا حالا که از جیب مردمه دست و دل باز شده؟!! (3886012) (alef-3)
این خرید نه به باره نه به داره بلکه تخیلی بیش نیست. (3886038) (alef-3)
بارها دولت گفته خرید این هواپیما ها بصورت اجاره بشرط تملیک هست ولی کسی نمیخواد حرف دولت را بشنوه.
خرید هواپیما به این صورت نیازی به هزینه زیادی ندارد بلکه شرکت ها با درامد حاصله از این هواپیماها بصورت اقساطی هزینه خرید را پرداخت میکنند. (3886042) (alef-11)
بانک مرکزی میتواند رقم دقیق ارزی که شزکت های هواپیمائی از فروش بلیط به ایرانیان دریافت میکند اعلام کند در اقتصادی بودن پروازها به مقصد های کانادا استرالیا و امریکا و خاور دور تر دیدی نیست . بازاریکه فعلا در اختیار ترکیش ایر لاین و امارات و لوفت هانزا است ایر فرانس هم بتازگی وارد این بازار شده جای تاسف دارد که عده ای مخالفت میکنند . (3886076) (alef-11)
ای کاش افرادی که اظهار نظر کرده اند مسافر هواپیمائی بودند که اخیرا دچار حادثه شد تا ببینند اوضاع چه طوری است .تاجایی که در خبرها آمده بود قراردادی منعقد نشده بلکه تفاهم نامه بوده است ودر صورت اجرائی شدن چندین سال به طول خواهد انجامید به نحوی که اجرای کامل آن مصادف با خروج کلیه هواپیماهای موجود خواهد بود. ضمنا افراد خارجی خیلی اظهار نظرها می کنند چرا آقایان گزینشی آنها را قبول می کنند (3886097) (alef-11)
shahyad
۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۱۴:۳۹:۱۳
وقتی دولت تلاش میکنه قرارداد خرید هواپیمای جدید ببنده میگین هواپیما به چه درد میخوره مردم نون ندارن بخورن، وقتی قراردادش به تاخیر میفته میگین دولت تونایی اجرایی کردن قرارداد با خارجی ها رو نداره و برجام بی فایده است. لطفا دوستان اصولگرا به جای بهانه گیری همیشگی، موضع خودشون رو شفاف بیان کنن تا دولت بیچاره هم بدونه به چه سازی باید برقصه (3886126) (alef-11)
اولا" كه نوع بازپرداخت مشخص است ، اينكه هما مي تواند به تعهدات خود عمل كند يا نه موضوع ديگري است ،
در ثاني ، اين هواپيماهاي جديد قرار است جايگزين قبلي ها شوند ،
ظاهرا" زمينگير بودن بيش از 100 هواپيما در كشور را از قلم انداخته ايد ،
امروز تقريبا" همه پروازهاي خارجي ايراني ها توسط ايرلاين هاي خارجي انجام مي شود ، پس مسافر اين هواپيماها همين امروز وجود دارد ،
راه اندازي خطوط مستقيم به امريكا ، كانادا و استراليا هم نياز هزاران ايراني كه به اين كشورها در رفت و آمد هستند را تامين خواهد كرد ؛
اما مي رسيم به مهمترين بخش اين خبر و تحليل درستي كه درباره مشكلات تبديل ايران به هاب منطقه وجود دارد ،
فسمت ترانزيت فرودگاههاي بين المللي خارج از مرز محسوب مي شوند و مسافران بدون ويزا خروج از اين سالن را ندارند ،
اگر مشكل حجاب را بتوان در اين سالن به عنوان نقطه اي خارج از مرزهاي داخلي حل كرد مي توان به تبديل شدن فرودگاه امام به محل ترانزيت پروازهاي دوربرد ، و رقابت با ايرلاين هاي امارات ، قطر و تركيه اميدوار بود (3886276) (alef-11)
زنده باد اولین رئیس جمهور چهار ساله ایران (3886653) (alef-11)
اقايان كه معتقدند انها چنين معامله اي را با ايران نخواهند كرد وهواپيمايي به ايران نخواهند فروخت لذازير سوال رفتن ان يك كار بيهوده است (3886723) (alef-11)
دم الف گرم. هم در دولت قبل و هم در این دولت. آزادانه عمل میکنه. دمت گرم (3887128) (alef-11)
بارها کارشناسان این صنعت توضیح داده اند که هواپیمای تجاری پولش را خودش در میاورد بجز چند کمپانی عرب که با پول نفت راه اندازی شده اند مابقی با روش مرسوم اعتبار و لیزینگ خریداری میشوند . این تفاهم نامه ها در صورت اجرا حد اقل ده ساله اند ایر باس 380 هم اکنون در مدت پنج سال در نوبت هستند . (3887169) (alef-11)