نظر منتشر شده
۹۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 375138
کدام حجاب؟ کدام قانون؟
بخش تعاملی الف - احسان قائدی، ۳ مرداد ۹۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۱۶
بزرگي مي گفت: حتي اگر بر حجاب در دين تاکيد فراوان نشده بود و شرع و عرف بي حجابي را زشت و ناپسند قلمداد نمي کرد باز هم در محيط دانشگاه بايد دانشجويان ملزم به رعايت حجاب مي شدند چرا که دانشگاه محيط فرهيختگان است و برخي طرز پوشش ها موجب سلب تمركز علمي ساير دانشجويان مي‌شود و محيط آموزشي را تحت الشعاع قرار مي دهد.

فارغ از نگاه عقلي به حجاب و تاکيدي که اسلام بر رعايت آن داشته است آنچه اکنون ضعف آن به عينه احساس مي شود ضعف قانون در مقوله ي حجاب و عفاف است از طرفي با قانون حجاب و عفاف در جامعه توسط دولت صرفا بصورت شعاري برخورد مي شود و هيچ اهتمامي بر اجراي آن وجود ندارد و دولت حتي اين قانون را براي کارکنان خود نيز ملزم نمي کند.

از طرف ديگر ضعف در نبود قانون متقن و روشن درباره ي حجاب در برخي محيط هاي تاثيرگذار همچون دانشگاه احساس مي شود. درب ورودي هر دانشگاه مزين است به تابلوئي که قوانين آن دانشگاه در آن منقوش است که غالبا اين قوانين کلي و غير شفاف است و گاها حتي توسط مسئولين هم مورد بي توجهي قرار مي گيرد ديده شده دباره ي استعمال دخانيات در دانشگاه که تنها ضرر آن به شخص مصرف کننده وارد مي شود آن چنان قانون محکم و قاطعي وضع شده و آن چنان مجازاتي براي کساني که اين قانون سرپيچي کنند مد نظر قرار گرفته است که گاهی تا ۲ ترم تعليقي براي مستعمل دخانيات در نظر گرفته مي شود و اين قانون سرتاسر دانشگاه در جاي جاي محيط نصب شده تا همگان بر اين امر واقف شوند.

اما درباره ي حجاب که بي حجابي يک فرد مي تواند به تعداد بسيار زيادي از دانشجويان ضرر و آسيب روحي بزند اين چنين اهتمامي هرگز ديده نشده. در وهله ي اول در دانشگاه هيچ قانون روشني که مرز بين داشتن حجاب و بي حجابي مشخص شود وجود ندارد. طبق کدام قانون ما مي توانيم به فردي فارغ از دختر و پسر بودن با حجاب و يا بي حجاب اطلاق کنيم ؟ اين مهم بر عهده ي مسئولين فرهنگي دانشگاه و در راس آن شوراي فرهنگي دانشگاه است از طرفي قاطعيت در اجراي اين قانون امري است که بايد مورد توجه قرار گيرد آن چنان که در دانشگاه هاي جهان بر حجاب اهتمام مي شود در دانشگاه هاي کشورمان ديده نشده است به عنوان مثال:

⬅️دانشگاه ايالتي فلوريدا: براي دانشجويان فاقد پوشش مناسب نمره "صفر " لحاظ مي‌شود
⬅️دانشكده آلن آمريكا: جويدن آدامس و پوشيدن "تي‌شرت" مجاز نيست
⬅️دانشگاه لانگ‌وود آمريكا: هرگونه لباس بدن‌نما، "لي" و كفش‌هاي "صندل " ممنوع است
⬅️مؤسسه فناوري جورجيا آمريكا:پوشيدن "تي‌شرت " و لباس‌هاي وسوسه‌انگيز ممنوع است
⬅️دانشگاه ايالتي جنوب غربي ميسوري آمريكا: آرايش نامناسب مو غيرقابل قبول است
⬅️دانشگاه آلاباما آمريكا: لباس‌هاي جين و تي‌شرت مناسب نيستند
⬅️دانشگاه آلورنيا آمريكا: جويدن آدامس، لاك‌زدن ناخن و پوشيدن تي‌شرت مجاز نيست
⬅️دانشگاه ايالتي لويزيانا آمريكا: آرايش و مدل‌ موي افراطي مجاز نيست
⬅️دانشگاه بريگهام آيداهو:لباس چسبان و آرايش عجيب و غريب ممنوع است
⬅️دانشگاه ايالتي آركانزاس آمريكا: لباس‌ها نبايد كوتاه، سوراخ‌دار، خمره‌اي و بدن‌نما باشند
⬅️دانشگاه ايالتي پن آمريكا: پوشيدن لباس‌‌هاي لي و بدن‌نما ممنوع است
⬅️دانشگاه مديريت ماهاريشي آمريكا: موهاي بلند وپوشش لباس‌هاي لي مجاز نيست.
⬅️موسسه‌ بين‌المللي فناوري سيريندهورن: پوشيدن لباس‌هاي جين مقبول نيست.
⬅️دانشگاه بريستول انگلستان:پوشيدن شلوارهاي "لي" و شلوارك مجاز نيست.
⬅️دانشگاه ويرجينياي جنوبي: پوشش دختران و پسران بايد عفيف و آراسته باشد.
⬅️دانشگاه ادكونل آجاسين نيجريه:پوشيدن هرگونه لباس‌ اندام‌نما "غدغن " است!
⬅️دانشگاه تگزاس آمريكا: آرايش‌هاي غليظ و غيرمتعارف ممنوع است.
⬅️دانشگاه آكسفورد: لباس باز و بدن‌نما و مدل‌هاي افراطي مو ممنوع است.
⬅️هم چنین تصاویر زیر مربوط به قوانین پوشش در دانشگاهی در مالزی است:




حاصل کلام آنکه يکي از راه هاي حفظ شانيت دانشجو و دانشگاه و جلوگيري از سواستفاده برخي سوئ استفاده گران در قدم اول وضع قانون حجاب آن هم آنچه شرع و عرف به صورت حجاب معقول مي شمارد و اتخاذ مجازات مناسب با متخلفان تا دانشگاه به آنچه بايد باشد و از آن انتظار مي رود که گامي جهت پيشرفت جامعه ي علمي کشور برداشته شود نزديک شود.
۱۳۹۶/۰۳/۲۹ ۱۱:۰۳
 
۱۳۹۶/۰۳/۲۱ ۱۱:۱۵
 
۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ۱۰:۵۳
 
۱۳۹۵/۱۰/۲۹ ۰۷:۲۴
 
۱۳۹۵/۱۰/۱۴ ۰۹:۲۴
 
۱۳۹۵/۰۷/۱۷ ۰۶:۲۶
 
۱۳۹۵/۰۶/۱۶ ۱۲:۲۳
 
۱۳۹۵/۰۶/۰۳ ۰۷:۱۲
 
۱۳۹۵/۰۵/۳۰ ۰۹:۳۷
 
۱۳۹۵/۰۵/۱۰ ۱۱:۲۰
 
 
کلمات کلیدی : احسان قائدی
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۰۸:۴۰:۴۷
این قوانین هم که نوشتین فقط رو کاغذه. یه سرچ کنید عکسای اون دانشگاه ها رو ببینین (3841737) (alef-3)
 
United States
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۳:۴۷:۰۵
دانشگاه جای درس خواندن است نه جای کار ها و چیز های دیگر
فکر آن کارگر پیری را بکنید که با هزار امید و آرزو تک فرزندش را می فرستد دانشگاه و خیالش را حت است که فن و حرفه ای خواهد آموخت نه اینکه .... (3844292) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۰۸:۵۵:۰۴
مثال بي ربطي بود.. ايا در جامعه امريكا عرف جامعه با قانون پوشش كلي تضاد و تفاوت زيادي داره؟؟؟؟ (3841766) (alef-3)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۰۹:۳۵:۵۲
آمریکا ۳۰۰۰ تا دانشگاه داره، ۱۰ هم اینجوری (3841849) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۲۳:۳۷:۵۵
آدمی که خوابه رو میشه بیدار کرد، آدمی که خودشو بخواب زده... (3843388) (alef-13)
 
علی
New Zealand
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۷:۵۷:۱۵
انتخاب شماست ! دانشگاه اینجوری بری . یا حتی مدارس و کالجهای کلیسا یا آزاد ! من تو غرب زندگی می کنم . و همه خیلی راحت میرن دانشگاه ولی تحریک آمیز برخورد نمی کنن . آرایش نمی کنن و آرامش روانی هم دارند . اینجا هم که من هستم کلی دانشجوی دختر و پسر ایرانی هستند . کلی دانشجوی عرب هم هستند هر کی دلش میخواد حجاب داره هر کی نمی خواد هم نداره همه هم با آرامش و بدون جنجال و با تمرکز درس می خونن. (3843601) (alef-3)
 
سید
Australia
۱۳۹۵-۰۵-۰۶ ۰۵:۳۹:۳۰
در همین استرالیا تعداد کمی هم آنقدر تابلو هستند که دیگران بهشون متلک بار میکنند. جالب اینکه بیشتر این تابلو ها از کشورهای دیگر اومدند که جو گیر شدند.در مورد ارتباط پسر و دختر و تحصیلات در سطح دبیرستان تحقیقات آکادمیک نشان میدهد که جدا سازی موجب افزایش کیفیت تحصیلی و کاهش کیفیت در رفتارهای اجتماعی میشود (در دبیرستانهای استرالیا). (3848126) (alef-11)
 
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۷:۵۱:۴۶
من فکر می کنم همه دانشگاه های آمریکا در این زمینه قانون دارند. ممکنه با هم فرق داشته باشند و سخت گیری بیشتر و کم تر وجود داشته باشد ولی وجود دارد. (3843591) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۱:۲۸:۳۲
همه ما از قبل هم این رو میدونستیم. اما این رو هم میدونیم کسی که باید این قواعد رو رعایت کنه، در سایر اماکن میتونه با لباس متناسب اونجا ظاهر بشه، مثلا مهمانی یا ساحل یا بازار و خرید. نه اینکه قرار باشه همه جا با مانتو و شلوار و مقنعه مشکی یا سرمه ای بره!! (3842099) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۲۳:۳۶:۲۴
به نظر من از این متن میشه قاعده مندی در پوشش رو توجیه کرد. و اینکه اگر جامعه ای هدف داشته باشد، باید لباس پوشیدن هم متناسب باشه و آزادی ها متناسب با هدف محدود میشوند.
درسته در جامعه ما فساد زیاد شده، ولی این نکته نباید فراموش بشه که حجاب در جامعه ما در راستای هدف والای این جامعه است. متاسفانه برخوردهای زشت و بی فرهنگی برای مبارزه با بی حجاب توسط کسانی که ارزش انسانی را نشناخته اند، الگو نبودن مسوولین مملکت در این زمینه، نبود بلوغ فکری و بی توجهی در آموزش و پرورش در این زمینه باعث شده برخی از مردم از این ارزش فاصله بگیرند و این اصل فطری رو به هوای نفس ترجیح بدهند. (3843384) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۹:۳۴:۳۸
متاسفانه در جامعه ما بحث حجاب جنبه غرض ورزی شخصی و یکسری لجاجتهای کودکانه پیدا کرده و افراد به این نکته توجه ندارند که حجاب هم مثل نماز دستور و تکلیف الهی میباشد و کسانی که حد و حدود حجاب رو رعایت نمیکنند در واقع به دشمنی و جنگ با خدا رفته اند نه فلان فرد یا گروه یا حزب خاصی. و لذا عدم رعایت آن مشمول عذاب و توبیخ الهی میباشد. (3843771) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۸ ۰۱:۵۲:۴۲
البته در دین اسلام ربا جنگ با خداست نه بی نمازی !! (3852690) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۱:۳۲:۲۵
مسئله حجاب در ایران، حجاب در دانشگاه نیست. مسئله، حجاب در خیابان و کنار دریاست. (3842111) (alef-3)
 
Switzerland
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۰:۵۲:۱۵
به صورت گزینشی نمی شود موضوع حجاب را مطرح کرد. درست است که ظاهر آراسته یک اصل در همه جوامع است و این هم درست است که بسیاری از مدارس و دانشگاهها بغیر از قوانین آراستگی قوانین پوشش دارند ( مثلا در مدارس عمومی که پیرو کاتولیک هستند دختران با لباس بی آستین و آستین کوتاه و یقه باز و دامن و شلوارک و پسرها هم با شلوارک و لباس بی آستین نمی توانند به مدرسه بروند.)
اما این فقط محدود به همان محل و قوانینش است. حجاب یک اصل اعتقادی است که وقتی خانمی به آن معتقد نباشد داشتنش فساد پنهان می آورد. البته بر اساس آیات قرآن حجاب با شرایط خاص مختص زنان پیامبر می باشد که الگوی سایر زنان بودند و هستند. (3843475) (alef-13)
 
ناشناس
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۲:۱۱:۴۱
خب الان این چه ربطی به مانتو و مقنعه ما داره؟! (3842230) (alef-3)
 
farhad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۵:۱۴:۱۶
هر وقت باقی استانداردهای اونا رو عملی کردید٬اونوقت بیایید باهم صحبت کنیم! (3842661) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۲۳:۴۰:۰۲
مثل اینه بگید هروقت کوری من رو مداوا کردید، واسه شیمی درمانی سرطانم یک فکری میکنم. اصلا توجیحتان درست نیست. حتی فرار بجلو خم حساب نمیشه (3843390) (alef-13)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۰:۵۴:۲۳
از تعداد لایک ها معلوم میشه توجیه چه کسی مناسب است

آدمایی مثل شما همش بدنبال اینگونه توجیه ها هستید

بله خیلی مواقع درمان کوری بهتر از شیمی درمانی است عزیز

لااقل چند روزی با بینایی سپری کردن بهتر از کور مردن است!!! (3843925) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۶:۰۴:۰۶
از کی تا حالا ممالک غرب شدن معیار ما!! (3842760) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۸:۰۳:۵۶
از اونجایی که بدحجابان غربی ها را الگو قرار میدهند باید به آنها بگوییم که در غرب هم هر پوششی در هر جایی مجاز نیست. (3843615) (alef-3)
 
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۶:۲۳:۵۶
یعنی وقنی که من به عنوان یه خانوم کارمند تو گرمای 40 درجه تو مترو و تاکسی بخوام به جای مانتو بلند و مقنعه مشکی، یه پیرهن شلوار تنم باشه، از غرب الگو گرفتم؟؟؟؟ (3844683) (alef-3)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۸:۰۳:۵۲
یه گروه تلگرامی عضو هستیم با بر و بچه های بسیج حدود 450 نفریم.
بهشون گفتیم بیان اینجا کامنتهای موافق حجاب رو لایک بزنن.
تو ایران اکثریت موافق حجاب اند شک نکنید.
آمریکا و انگلیس خبیث که با ایران دشمنی دارند میخوان جوانان پاک ما را به راه بد هدایت کنند. (3844905) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۶:۳۴:۰۲
چندسال پیش جوان باسوادی در شرکت ما استخدام شد که با لباس‌های اجق‌وجق سرکار حاضر می‌شد. مدیر ما خواست من به او تذکر بدهم ولی من راضیشان کردم که کمی صبر کنند چون این نوع لباس پوشیدن اینجا به قدری ناهنجار است که خودش لباس پوشیدنش را اصلاح خواهد کرد. شاید ۱۰ روز بعد ایشان از تی‌شرت چسبان به پولوشرت پوشیدن افتاد. کمتر از یک ماه بعد پیراهن و الان چند سال است کت و شلوار می‌پوشد.
متاسفانه هنجارهای جامعه «بدحجابی» را زشت نمی‌داند. در کنار وضع قانون باید دانشجو را راضی کرد که دانشگاه جای پوشیدن تی‌شرت و شلوار جین تنگ یا آرایش غلیظ نیست. (3842813) (alef-3)
 
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۶:۴۳:۵۶
هیچ کدوم از این دانشگاه ها برای موی سر قانون ندارن...
مشکل دخترای ما موی سر هست...
موی سر رو آزاد کنند. دخترا با بقیه کنار میان.... (3842828) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۸:۰۰:۲۹
موافقم (3843606) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۸:۰۵:۲۴
نیما جان سر که از دست رفته الان مانتوهای جلوباز و شلوارهای آنچنانی و ... باب شده. (3843619) (alef-3)
 
United States
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۶:۴۴:۵۱
دانشگاه وهراورگان دولتی بایدیه فرم شیک ومتحدداشته باشه (3842829) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۵ ۰۲:۱۱:۵۰
برادر یا خواهر محترم کمونیسم دیگه بارشو بست رفت توی زباله دونی تاریخ. (3845539) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۶:۴۵:۰۶
همین مال مالزی خوبه ابلاغ کنید! (3842830) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۶:۵۴:۱۵
همین طرح پوشش دختران تو کشور مالزی که مسلمان هست رو اجازه میدن تو دانشگاههای ایران اجرا بشه؟
مسلما خیر (3842840) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۷:۱۳:۱۳
دانشگاههای ما تبدیل شده به شو های مد و لباس (3842877) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۷:۱۶:۵۱
در ایران دانشجو نداریم بلکه مدرک جو داریم, و ایضا دانشگاه هم نداریم بلکه کارخانه تولید مدرک داریم (3842885) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۵ ۰۴:۰۸:۴۳
تقریبا و نه همه/باز هم دانشجوهای کمی هستند واقعا! (3845572) (alef-11)
 
راه
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۷:۲۴:۴۸
بدحجابی و بی حجابی ؛ نشانه ی حقارت و کمبودهای شخصیتی و وابستگی و نفوذ پذیری های ذهنی و فرهنگی و اخلاقی و عدم استقلال فکری و روانی است .

کسانی که بی بند و باری را آزادی !! میخوانند !! ، فقط در صدد بهره برداری های ناثواب سیاسی و اقتصادی و فرهنگی هستند .

بی قیدی ها و ولنگاری های موجود ، آسیب های جبران ناپذیری را به کانون خانواده و اجتماع وارد میکند و باعث فروپاشی تعهدات مدنی و سیاسی و فرهنگیست . (3842902) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۱:۲۴:۱۹
همین که شما کمبود شخصیت نداری عالیه (3843971) (alef-3)
 
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۳:۳۸:۵۵
شعار نده برادر.
این نظر شما است.
من اگه بایستم جلوی یک سنگ سفید و بگم تو سیاهی اون سنگ سیاه نمیشه.
چون حرف من به درد خودم میخوره. (3844265) (alef-3)
 
مهدی
United States
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۷:۲۹:۵۱
من 8 سال هست که امریکا زندگی می کنم. 6 سال در دانشگاه مشغول تحصیل بودم و الان 2 ماه هست که در یه دانشگاه دیگه مشغول کار تحقیق شدم. بین این دو تا هم در یه شرکت خیلی معروف کار می کردم.
در هیچ یک از این دانشگاهها و اون دانشگاههایی که دوستان من توشون تحصیل می کنن چنین محدودیتهایی اعمال نشده. من نمی دونم این جمله هایی که اینجا نوشته شده از کجا اومده. لطفا منبعتون رو ذکر کنید (3842915) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۸:۰۳:۱۷
تو این مملکت شایعه سازی و آمار سازی از اولیه ترین ابزارهای تحمیق مردمه (3843614) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۷:۳۰:۵۰
باشه. (3842917) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۷:۵۲:۰۰
فرهیختگی هیچ ربطی به دانشگاهی بودن ندارد، رذالت خصیصه ای انسانی است که همه جا است، لطفا نگویید جامعه فرهیخته پزشکان، جامعه فرهیخته دانشگاهیان و ...
ما در هر جامعه هم فرهیخته داریم و هم رذل، ربطی به شغل ندارد، در دانشگاه اساتید علیه هم توطئه می کنند،لابی می کنند، برای هم می زنند و ... فرقی با دعواهای بازاریان و دعواهای سیاسیون ندارد، فقط جنس کار فرق می کند.
در بازار هم فرهیخته داریم، رذل هم داریم در دانشگاه هم استاد فرهیخته داریم، استاد رذل هم داریم. (3842940) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۷:۵۳:۲۶
من در دانشگاه فن‌آوری جرجیا درس می‌خونم و «تی شرت»‌ نه برای پسرها و نه برای دخترها ممنوع نیست! خواهشا برای ادعاهایتان منابع معتبر قرار دهید. (3842942) (alef-3)
 
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۸:۲۷:۲۵
اونا دیگه مثل اینجا با زور سر مردم مقنعه و لچک و چادر نمیکنند. خودتونو با دنیای آزاد هرگز مقایسه نکنید. (3842993) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۸:۳۴:۵۷
حجاب اجباری ممنوع...دزدی را کنترل کنید نه حیطه شخصیه شهروندان رو (3843008) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۲۰:۲۰:۱۶
لباس پوشیدن مسئله شخصی نیست. (3843138) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۱:۱۵:۱۰
لباس پوشیدن شخصی است/پوشش مردم در همه جای دنیا، متناسب سلایق و محیط زیستی شان است/
اسکیموها
سرخ پوستان
مردمان چنگل های پر باران
مناطق کوهستانی سرد ایران و دیگر جاها
مناطق بیابنی شبه جزیره عربستان
اینها هر کدام، لباس مناسب خودش داشته/اما اسلام از شبه جزیره عربستان آمد/آنجا پوشش مردان و زنان ساده و شامل لباس های گشاد و یک دست بود و مرد و زن از شدت گرما و افتاب سوزان مجبور بودند تمام بدن خود را با لباس نازک و گشاد و اغلب رنگ های روشن بپوشانند/متاسفانه حجاب که مربوط به پوشش هست متناسب به شرایط محیطی، رفته رفته در نزد برخی اقوام جنبه هویت قومی و در نزد ادیان و مذاهبی جنبه ایدئولوژیک پیدا کرد/ در از حالت انتخاب شخصی به زور می خواهند ایدئلوژی های قوم گرایانه یا دینی و مدهبی و یا سیاسی را به پوشش به نمایش بگذارند/
مثلا برخی پان کردها، لباس خاصی در میان مردمان غرب کشور به ضرب پروپاگاندا و تبلیغات و عیره، لباس رسمی کردی معرفی میکنند!
وقتی گروهی عمدا میخواهند از پوشش لباس بعنوان ابزار سیاسی-ایدئلوژیک استافده کنند و اعمال قدرت، طرف مخالف انها از لجاجت هم شده برعکس عمل می کند! مثلا در وسط روز افتاب سوزان جنوب، سر و صورت خودرا (چه زن و چه مرد) برهنه می کند! در حالی استرالیایی ها به خوبی به خطر سرطان پوست آگاهند، کلاه لبه دار بزرگ و پوشاندن سر و صورت و بدن با لابس بلند یا زدن ضد آقتاب ترجیح میدهند/ این را دولت استرالیا به زور به مردم نه قبولانده، بلکه به تجربه مردم و هچنین توسط سیستم آموزشی و پزشکی و از راه رسانه آنها توجیه و قانع کرده که این پوشش مناسب شما است و مردم هم قبول کردند/در استرالیا کلاه و لباس و کرم ضد آفتاب مسئله ایدئولوژیک-سیاسی نکردند/ همچنین نگفتند کسی کلاه بگذارد با غیرت تر یا باعفت تر است/ چون پوشش امری بیرونی است/عفت به امر ردونی است/عیرت در بهترین حالتش باید کنترل و محدود شود و نه تحریک که موجب خشونت می شود (3843491) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۸:۱۱:۲۵
چطور میشود که لباس پوشیدن شخصی باشد؟ اساسا لباس پوشیدن جدای از سرما و گرما در اجتماع معنی میدهد. یک فرد در یک جزیره متروکه هر چه بپوشد به خودش ربط دارد. اما در جوامع انسانی پوشیدن لباس برای این است که حریم فرد و جامعه حفظ شود. از طرف دیگر اگر لباس پوشیدن شخصی است چطور در برخی جوامع غربی که آزادی کاذب وجود دارد پوشیدن روسری برای زنان در اماکن دولتی و ... ممنوع است؟ به زعم شما و آنها که پوشش و مذهب مسئله شخصی است پس به کسی چه ربطی دارد؟ (3843626) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۸:۰۳:۵۷
کاملا مساله شخصیه . مگر آدم بیمار جنسی باشه (3843616) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۲۳:۴۰:۳۲
چطور محدودیت معماری بیرونی خونه ها در فرانسه و جاهای دیگه آزادی رو محدود نمیکنه، حجاب فقط آزادی رو محدود میکنه؟ (3843391) (alef-13)
 
مودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۵ ۰۸:۲۸:۲۲
وسط خیابان و بازار و کوچه از کی تا به حال شد حیطه شخصی افراد...؟؟!!!
اگر بنا به منطق شما وسط خیابان حیطه شخصی افراد هست آیا همه ی کارهایی که تو حیطه شخصی افراد انجام میدن رو میشه تو حیطه شخصی که شما تعریف میکنید انجام داد؟؟؟ میخواین چند مورد از رفتار حیطه شخصی رو مثال بزنم یا ...... افتاد الان ...؟؟؟؟
الف جان تو هم کار خودتو در سانسور دائمی بنده انجام بده.... (3845605) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۸:۵۴:۴۸
شما شغل ما رو تامین کن هر جور که بگی ما لباس می پوشیم. وقتی کار نباشه و هیچ آینده روشنی هم متصور نباشه وضعیت همینه که هست. در ضمن وقتی در هر خونه ای بشه دانشگاه که حتی از محیط مدارس هم کوچکتر باشه و کاملا بی امکانات، بیشتر شبیه پاتوقه نه دانشگاه. (3843040) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۹:۰۱:۱۵
اینا که دانشگاه های مالزی هست. (3843052) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۹:۵۶:۰۱
متاسفانه الان افرادی که بی حجابن خود را مدرن و امروزی می دانند، در هیچ جای دنیا شما ارایش غلیظ از خانم ها نمی بینید اما متاسفانه عده ای با بی بند و باری به دنبال خود نمایی هستند (3843106) (alef-3)
 
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۶:۰۶:۰۰
علت افراط در ارایش اینه که تنها قسمت بدنشون که قابل نمایشه صورته به همین دلیل تمام تمرکز در جلوه گریشون رو به صورتشون اختصاص میدن این هم ربطی به بی بند وباری نداره یک غریزه ی انسانیه (3844651) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۲۰:۱۴:۵۹
در اینکه حجاب یک اصل اسلامی و واجب است و مردم در صورت رعایت نکردن آن باید در برابر خدا پاسخگو باشند هیچ حرفی نیست اما اجبار کردن حجاب سبب زدگی از دین میشود و بی حجابی اصلا به معنی بی بند و باری نیست همین الان زنانی در حزب الله لبنان هستند که حجاب را به شکل ما رعایت نمی کنند ولی خدمات زیادی انجام میدهند و حتی در مواردی افرادی هستند که عقدشان را امام موسی صدر خوانده اند یا سید حسن نصرالله خوانده اند
فرض کنید این بزرگان مقاومت به دلیل بی حجابی از خواندن عقد آنان یا ورود آنان به فعالیت های حزب الله جلوگیری میکردند
آنگاه بود که جذب حدالقلی و دفع حداکثری و زدگی و یا حتی دشمنی را شاهد بودیم (3843135) (alef-13)
 
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۱:۲۰:۰۷
اجباری بودن حجاب در کشور از وجوب امربه معروف ونهی از منکر میباشد (3843962) (alef-11)
 
سمیرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۲۳:۱۰:۴۳
من به عنوان یه دختر چادری ،خواهان اختیاری کردن حجاب هستم ،باور کنید راست می گم (3843356) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۱:۵۲:۲۸
مساله چادر نیست. حجاب اختیاری باید باشه. (3844040) (alef-3)
 
رضا
United States
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۲۳:۴۱:۰۳
چرا رباخواری بانکها کنترل نمیشود؟ (3843394) (alef-13)
 
الف ر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۰:۴۲:۰۶
مثل اينكه معضل اصلي اين كشور و بزرگان حجاب چند تا زن شد بابا دزدي ،دزدي اختلاس پارتي بازي بيدادميكنه شايد به قول يكي چسبيدن به حجاب تا دزدي هاي بي حجاب خودرا لاپوشاني كنند (3843464) (alef-13)
 
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۱:۳۱:۰۳
باسلام
چرا ما ايرانيان عادت كرديم تا خطايي را كسي انجام مي‌دهد براي فرار از پاسخ و قبول خطا بلافاصله فرافكني مي‌كنيم و معضل ديگر را پيش مي‌كشيم. برادر و خواهر هموطن و هم كش من هر چيزي سر جاي خودش. وقتي بحث حجاب و رعايت يك واجب ديني است نبايد مسئله ديگر را پيش كشيد اين امر باعث مي‌شود هيچ مسئله‌اي در اين كشور حل نشود. البته اين مطلب بنده زشتي بسيار بزرگ اختلاس و دزدي را لاپوشاني نمي‌كند. عرضم اين است كه حجاب يك واجب شرعي است و ربطي به حكومت و نظام اسلامي ندارد كه برخي‌ها براي توجيه خلاف شرع خود به بهانه‌هاي مختلف از انجام آن سرباز مي‌زنند مگر قبلا از انقلاب 57 علماي اسلام نسبت به حجاب نظر ديگري داشته‌اند كه بعد از انقلاب اينگونه با واجب ديني برخورد مي‌شود حجاب از اول اسلام بوده و هست چه حكومت ديني و اسلامي باشد يا نباشد فرداي قيامت نمي‌توان رفتارهاي حاكمان را بهانه‌اي براي طفره رفتن از واجبات و محرمات الهي دانست. ارادتمند همه منصفان (3843988) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۱:۳۵:۴۰
ما معتقد به عفاف هستیم نه حجاب اجباری (3843498) (alef-13)
 
اميرحسين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۲:۲۴:۱۲
درود بر شما. درود بر شما. من گرچه با بعضي سخت گيريهاي بي مورد مخالفم اما به عنوان يك دانشگاهي كاملا با شما موافقم. واقعا سخت گيري هاي دانشگاههاي خارجي گاهي بيشتر از ماست. (3843528) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۴:۴۹:۲۳
حجاب حکم خداست
یعنی می گید نعوذبالله شماها از خدا بیشتر می فهمید که می گید این یه امر شخصیه؟؟؟؟؟
من خودم یک خانم محجبه ام.حجابم رو رعایت می کنم چون خدا دستور داده.تموم شد و رفت.بیخود توجیهات نامعقول نیارید برای بیحجابی.واقعا دلیل این همه خودنمایی اینه که حجاب اجباریه؟؟؟؟!!!!این خیلی حرف مسخریه ایه.یعنی می گید اگه بی حجابی آزاد بشه اون وقت دیگه همه با حجاب می شن؟؟؟!!!!!
اندکی تفکر (3843544) (alef-13)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۸:۴۵:۵۶
خانم محترم خود خدا می گه هیچ اجباری در دین نیست. والسلام! (3843680) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۱:۲۵:۳۶
مهدی جان آن اکراه است نه اجبار . لا اکراه یعنی کراهت در دین نیست بلکه زیبایی است دعا میکنم زیبایی حجاب را شما و همه دختران مسلمان درک کنید (3843975) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۹:۰۱:۲۷
آیه قرآن بیار خانم محجبه که خدا دستور داده باشه چادر ملی و مشکی و مانتو و مقنعه سر کنید. (3843711) (alef-3)
 
هستی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۰:۲۴:۵۰
کلمه جلباب یعنی روسری بلندی که تا پایین سینه رو میپوشونه همون مقنعه خودمون.
جالبه مردها با حجاب بیشتر مخالفن (3843868) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۹:۱۶:۴۵
اگه خدا دستور داده ميشه بگين خدا چرا به آدم "اختيار" هم داده؟! (3843744) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۹:۵۹:۳۶
بله حجاب حکم خداست برای مومنین و مومنات ! واصولا در خلقت انسان او یک موجود مختار است که باید مسیرش را خودش انتخاب کند وخداوند برای هدایتش به راه راست پیامبران را فرستاده اما به اطاعت مجبورشان نکرده وگرنه می توانست آنها را مثل فرشتکان ودیگر مخلوقات تسلیم محض بیافریند ! (3843816) (alef-3)
 
مرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۰:۰۴:۳۰
خود خدا گفته تو حکمای من تامل کنین چی میگی شما تموم شد و رفت (3843826) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۲:۱۱:۳۲
افراد مذهبی چرا به بقیه اینقدر گیر میدهید؟ مگر نمیکویید ما مومنیم و حجاب داریم و برتریم و نزد خدا محبوبیم و بهشت پاداش ماست؟ خوب بگذارید ما به جهنم بریم ، بهشت خلوت تر باشد شما بیشتر حالش را ببرید! به ازای هر فرد حوری بیشتری به شما میرسد ها! والا............... (3844075) (alef-3)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۴:۵۷:۴۸
حد پوشش را باید عرف تعیین کند نه اجبار و الزام. نه به شوری شور ما و نه به بی نمکی کشورهای غربی. (3843545) (alef-13)
 
فرشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۷:۱۸:۱۵
در هر صورت ، حجاب اجباري هيچ توجيهي نداره . (3843575) (alef-3)
 
صادق الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۵:۱۵:۵۱
بستن کمربند اجیاری توجیه داره؟؟ (3844524) (alef-11)
 
پرتو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۷:۳۵:۱۷
صادق جان مقایسه شما اصلا مناسب نیست. (3844845) (alef-3)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۷:۲۴:۳۹
والا من دارم تو کانادا درس می خونم ازین خبرا نیست دوست عزیز (3843579) (alef-3)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۸:۴۴:۵۱
حجاب وقتی ارزشمنده که آزادانه انتخاب بشه نه اینکه به زور باشه. زمانی که انتخاب حجاب آزادانه بود دین و ایمان مردم بهتر بود و چشم ها هم پاک تر. حجاب زوری شکست خورده است. (3843677) (alef-3)
 
صادق الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۵:۱۸:۵۹
این که از روی انتخاب عملی انجام یشه و ارزش داشته باشد متین است

ولی آیا این که نوجوانی به اجبار درس بخواند ارزش مند نیست؟
طبیعی است درس خواندن از روی اختبار بهتر است ولی نوجوان سرکشی که درک درستی از آبنده خود ندارد قطعا در آینده با وجود اجبار به درس خواندن می تواند آدم مفید برای خود باشد

کلام من مطلق نبست

ولی خیلی از مسایل هستی هست که من نمی دانیم و مانند نوجوان بی تجربه هستیم و به دستور خداوند عمل می کنیم
مانند نوجوانی که حرف پدر را قبول باید بکند (3844534) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۶:۲۲:۵۰
نه قربان درس خواندن اجباری نوجوان سرکش هم هیچ فایده ای ندارد (3844678) (alef-3)
 
پیرمرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۷:۳۶:۵۹
هرکی درس بخونه مفید نیست هم.ن طور که هر کی درس نخونه می تونه مفید باشه. (3844848) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۵ ۰۲:۰۶:۳۱
مساله اینه که اصلا می شه نوجوان را مجبور به درس خوندن اجباری کرد یا فقط می شه ظاهرا فرستادش مدرسه؟ (3845535) (alef-11)
 
حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۰۹:۴۱:۱۶
اولین موضوع در هر کشور رفع فساد و بیکاری بعد حجاب و ..... (3843781) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۰:۰۵:۱۳
حالا غرب شد الگو ؟! (3843827) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۰:۳۷:۱۲
دين از سياست و كشور داري جداست.اين را بفهمند همه قضايا حل مي شود و آنگاه كشور در مسير شكوفايي قرار مي گيرد (3843899) (alef-3)
 
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۰:۵۵:۴۵
شما اگر غیر منطقی برخورد کردی و در خصوصی مردم دخالت کردی و قوانین غیر منطقی وضع کردی دیگر منطق از معنی میافتد و در هیچ جا نمیتوانی توقع عمل منطقی داشته باشی وقتی قوانین منطقی جامعه را نپذیرفتی و بزور به آن شکل دادی چنین خواهد شد دنبال چیز دیگری نگرد همان جاهایی که ذکر شد قوانین جانبی آنرا هم ببینید و نتیجه درست تر بگیرید. (3843926) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۱:۰۴:۲۳
هر چه فساد هست زير سر مسئولين فاسد هست بايد فساد را ريشه اي نابود كرد و الا بنده منكر برخورد نيستم ولي اگر عدالت بين همه به مساوات تقسيم مي شد مملكت به اينجا نميكشيد (3843939) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۱:۰۶:۲۳
یه کم فکر کنید خواهشا. شما وقتی در دانشگاهی هستید که در آن از علم خبری نیست و اگر هم هست بعدا واسه جامعه و شغل و اوضاع بعدی این علم به درد نمی خورد این که دانشجوها به سمت امور حاشیه ای می روند این چیز عجیبی است؟؟؟؟؟؟!!!! (3843943) (alef-11)
 
saman
Germany
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۴:۴۹:۵۳
خیلی خنده داره
ما تو فقر زندگی میکردیم ، خدا میدونه پول تاکسی هم نداشتم تا خونه پیاد میرفتم
بعد مسئولین محترم پول بیت المال رو دادن به دلال ها که برن دکل بخرن ، مته بخرن
شرم اوره کسی نتونه ماشنشو بیمه کنه ، کسی نتونه گوشت بخره ، کسی شرمنده خانوادش بشه ، پوشش جوانا رو میشه درست کرد ولی شرم و عرقی که رو پیشونی قشر ضعیف هست نمیشه.
کاش به فکر اینم بودید من تحصیلکرده کجا برم سر کار که شرمنده خانوادم نشم.... (3844454) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۶:۲۶:۱۵
من با حجاب موافقم ولی با چادر آنهم اجباری مخالف (3844690) (alef-3)
 
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۲۳:۰۰:۴۸
اگر کارکرد دانشگاه از دانش+ گاه انحراف پیدا کند و به بنگاه همسر یابی و دفتر حزبی و یا فرار گاه خانواده و پادگان تغییر کاربری یابد، به هدف اصلی خود نخواهد رسید.
باید فلسفه تاسیس یک دانشگاه و سطح علمی آن تعریف شود و دانشجو گزینش شود و وقتی یک نفر به سختی وارد دانشگاه شد، مسوولیت رفتاری و جو فرهنگی را می پذیرد. (3845320) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۰۶:۱۷:۱۹
دانشگاه چنین کاربردهایی شما گفتید ندارد و یا ضعیف است. اگر باشد، باید پرسید چرا دانشگاه محل رفع این نیازها از جمله به قول شما همسریابی شده است.
ارتباط های بین خانودگی و تنوع سلایق و علایق باعث سختی همسریبابی شده است. شبکه های اجتماعی هم یا فیلترند یا نامطمئن! مجردها چکار کنند تا قبل از پیر شدن شریک زندگی شان پیدا کنند؟! (3856278) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۵ ۱۲:۳۸:۰۴
از کی تا حالا آمریکا شده الگوی ما ؟ (3846221) (alef-11)
 
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۶ ۲۰:۲۸:۴۰
تمام حرف این مطلب اینه که حجاب باید قانونی بشه یعنی چارچوب براش تعیین بشه (3849801) (alef-13)
 
محمد
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۵-۰۶ ۲۱:۲۱:۵۸
لطفا حجاب را مسئولين از خودش از فيش حقوقشون ،پارتي بازي براي خانوادشان و هزار تا ديگر شروع كنند بعد به فكر حجاب مردم بروند (3849853) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.