نظر منتشر شده
۱۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 298067
معمار آينده نگر پدافند هوایی
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۴

شهيد سرلشكر منصور ستاري متولد ۱۳۲۷ شهرستان ورامين بود و او در سال ۱۳۴۶ با پايان يافتن تحصيلات متوسطه وارد دانشكده افسري شد و پس از پايان دوران آموزش به درجه ستوان دومي نائل شد. سال ۱۳۵۰ براي گذراندن دوره عملي كنترل رادار، راهي كشور آمريكا شد و پس از يك سال به ايران بازگشت و به عنوان افسر شكاري نيروي هوايي مشغول به كار شد.

وي افسري مؤمن، متعهد، شجاع، آگاه، تيزهوش و كاردان بود . طرح‌ها و ابتكارهاي زيادي در تجهيز سيستم‌هاي راداري ، پدافندي به اجرا گذاشت كه در طول جنگ تحميلي توان نيروي هوايي را در سرنگوني هواپيماهاي متجاوز دشمن دو چندان نمود.




تيمسار ستاري به علت فعاليتهاي بيش از حدي كه در اجراي طرح‌هاي جنگي از خود نشان داد ، درسال ۱۳۶۲ به سمت معاون عمليات فرماندهي پدافند نيروي هوايي منصوب شد . طرح‌ها و برنامه‌هايي كه شهيد ستاري ارائه مي‌داد بسيار منطقي ، عملي ، كاربردي و مؤثر بود . از اين رو در سال ۱۳۶۴ به عنوان معاونت طرح و برنامه نيروي هوايي برگزيده شد و به علت لياقت و كارداني و شايستگي كه از خود نشان داد ، در بهمن ماه سال ۱۳۶۵ با درجة سرهنگي به سمت فرماندهي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران منصوب شد و تا هنگام شهادت عهده دار اين مسئوليت بود .



در عمليات خيبر وقتي در محاصره بمباران شيميايي او ماسك خود را تقديم به پيرمردي كه راننده لودر بود كرد را همه به ياد دارند. براثر اين اقدام وي تا زمان شهادت از شامه بويايي بي بهره شده بود و تا پايان عمر اين موضوع را مخفي مي كرد.

يكي از مهمترين فعاليتهاي سرلشگر شهيد منصور ستاري طي سالهاي ۶۶ الي پايان جنگ تحميلي اسكورت ناوگان تجاري كشتي هاي نفتكش ايران در خليج فارس و درياي عمان تا خروج آنها بود. انجام عمليات اسكورت باتوجه به حجم عمليات جنگي و مضافاً حجم عمليات عادي و روزانه نهاجا كاري بس عظيم بود.



نگهداري مجتمع پتروشيمي بندرامام، حفاظت از ميدان گازي كنگان و مواردي نظير اينها يادآور اقدامات و جانفشاني هاي عقابان تيزپرواز و پرسنل پدافندي نيروي هوايي تحت فرماندهي و مديريت اين بزرگوار هميشه به يادماندني است.

طراحي و ساخت خودروشمس ايجاد خطوط هوايي سها (سازمان هواپيمايي ارتش جمهوري اسلامي ايران) شركت در پروژه هاي دولتي در راستاي امور مهندسي و تأسيساتي، افزايش كارايي و استخراج از معادن تحت پوشش از قبيل نمك سمنان كه نيازمنديهاي صنايع نفتي و پتروشيمي كشور را مرتفع و پشتيباني مي نمايد، ازدياد بازده صنايع فلزي (ريخته گري ـ تراش و...) و دريافت سفارش به منظور رفع نيازمنديهاي دولتي، نظامي و خصوصي.

ستاري سرانجام در نيمه دي ماه ۱۳۷۳ به همراه چند تن از مسؤولان نيروي هوايي، در مسير برگشت از كيش به تهران، در راه، تصميم به شركت در مراسم فارغ‌‏التحصيلي گروهي از دانشجويان دوره خلباني در پايگاه هوايي شهيد بابايي اصفهان گرفتند. تا اين كه پس از اقامت دو ساعته در اصفهان در و راه بازگشت، هواپيما، دچار سانحه شده پس از آتش گرفتن سقوط كرد. در اين حادثه، شش سردار نيروي هوايي ارتش به همراه تيمسار ستاري و شش تن از خدمه پروازي به درجه رفيع شهادت نائل شدند.








خاطره ای از سردار شهید
مشاور مقام معظم رهبری در حوزه پدافند هوایی با اشاره به خاطره‌ای از دیدار شهید ستاری با فرمانده نیروی هوایی هند گفت: فرمانده نیروی هوایی هند رفتار متکبرانه‌ای داشت، اما شهید ستاری در هر مرحله با مطرح کردن اشکالاتی در خصوص تجهیزات و امکانات هوایی آنها، سبب تغییر رفتار فرمانده هندی شد.

امیر سرتیپ براتعلی غلامی، مشاور مقام معظم رهبری در حوزه پدافند هوایی و فرمانده اسبق پدافندی قرارگاه فجر با بیان اینکه سرلشکر شهید منصور ستاری مسائل جنگ را در پدافند هوایی به خوبی ارزیابی، طراحی و پیش‌بینی کرده و اقدامات به موقع و لازم را اجرایی می کرد، افزود: ستاری از توانمندی و استعداد فراوانی در زمینه دفاعی برخوردار بود و هوش علمی بسیاری داشت که توانست در عرصه های مختلف به ویژه دفاعی از آن بهره بگیرد.

شهید ستاری در هر بخشی از نیروی هوایی تخصص داشت
امیر غلامی با اشاره به اینکه سرلشکر ستاری در هر بخشی از نیروی هوایی تخصص و کارآیی لازم را داشت، به ذکر خاطره ای از او پرداخت و گفت: در آن دوره، رئیس بازرسی ارتش به مدت یک ماه از تمام بخش های نیروی هوایی بازدید کرد و پس از بازدید، ذکاوت و هوشیاری فرمانده هوایی را تحسین کرد.

وی در ادامه گفت: رئیس بازرسی ارتش پس از بازدید از نیروی هوایی بیان کرد که "در هر بخشی از نیروی هوایی حضور پیدا کردم شهید ستاری را در آنجا دیدم و این موضوع نشانگر توانایی و علاقه وی به کار خود بود". شهید ستاری در هر قسمتی، از تخصص لازم و مناسب برخوردار بود، به طوری که حتی در قسمت تعمیرات موتور فردی استاد و متخصص بود و می توان او را استاد فنی موتور دانست.

فرمانده اسبق پدافندی قرارگاه فجر در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به ذکر خاطره‌ای که می تواند الگویی مناسب برای مدیران امروزی باشد پرداخت و گفت: در آن دوره فرمانده نیروی هوایی هند برای بازدید به ایران آمده بود و از همه بخش های نیروی هوایی ایران بازدید کرد. وی افزود: شهید ستاری علی‌رغم داشتن سواد، دانش و اطلاعات بالا، فردی متواضع و فروتن بود و هرگز خود را برتر از دیگران به ویژه زیردستانش نمی دید.

فرمانده اسبق پدافندی قرارگاه فجر با بیان اینکه فرمانده هندی یکی از افراد مورد تاییدی بود که شوری سابق او را به عنوان یک دانشمند بزرگ می شناخت، ادامه داد: فرمانده نیروی هوایی هند خلبان چهار هواپیمای مدرن روز دنیا بود و یک دانشمند فوق العاده با تجربه و مسلمان محسوب می شد.

امیر غلامی در ادامه سخنان خود گفت: در جلسه ای که با حضور شهید ستاری برگزار شد میهمان هندی خود را بالاتر از دیگران دانسته و به گونه ای مغرورانه و با حالت تکبر روی مبل نشست که اطرافیان شهید ناراحت شدند چرا که او خود را برتر از دیگران و حتی ستاری می دانست. وی افزود: شهید ستاری به فرمانده هندی احترام گذاشته و روبروی این فرمانده نشست و با میهمانش شروع به صحبت کرد. زمانی که سرلشکر ستاری لب به سخن گشود، در مورد ایرادات و اشکال های ارتش و نیروی هوایی هند صحبت کرد و این نشانگر تخصص و مهارت او در ارتش و نیروی هوایی بود.

مشاور مقام معظم رهبری در حوزه پدافند هوایی در ادامه افزود: سخنان ستاری بسیار تخصصی و علمی بود که قابل بازگو کردن نیست. گفت‌وگوی شهید ستاری و فرمانده هندی یک ساعت طول کشید. این دانشمند بزرگ در هر مرحله با مطرح کردن اشکالاتی در خصوص تجهیزات و امکانات هوایی آنها، سبب تغییر رفتار فرمانده نیروی هوایی هند در میزان تکبر و غرورش می شد به طوری که پاهایش را جمع کرد. بعد روی مبلی که نشسته بود به جلو آمد و دستهایش را روی زانویش گذاشت و در اواخر جلسه همانند یک شاگرد در مقابل سرلشکر ستاری نشست.

امیر غلامی تصریح کرد: شهید ستاری از لحاظ قدرت و توان علمی یک پدافندی کامل بود و در مقایسه با فرمانده و خلبان هندی که شوری سابق او را به عنوان یک نخبه می شناخت از نظر علمی یک طراح فوق‌العاده بود.

فرمانده اسبق پدافندی قرارگاه فجر با بیان اینکه شهید ستاری طراحی عملیات والفجر ۸ را نیز برعهده داشت، گفت: این شهید گرانقدر معتقد بود برای پیشبرد اهداف، نمی توان از جنگ به تنهایی استفاده کرد بلکه باید از تکنولوژی بهره گرفت و با خلاقیت و ابتکار در مقابل دشمن ایستادگی کرد.

شهید ستاری ۸۰ فروند هواپیمای مدرن روز دشمن را در والفجر ۸ سرنگون کرد
وی اضافه کرد: پدر پدافند هوایی ایران در عملیات والفجر ۸ با شجاعت توانست ۸۰ فروند هواپیمای مدرن روز دشمن را سرنگون کند. و این گونه اتفاق‌ها باعث به وجود آمدن پیروزی برای مملکت شود.
 
کلمات کلیدی : سرداران شهید+شهيدستاري
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۱۱:۱۸:۲۸
سال 93 مقارن با ايام شهادت ايشان پوستري از اين مرد الهي روبروي محل كارم در آن سوي خيابان نصب شده بود و من وجودم با نگريستن با آن هر روز مملو از نيرو و دلگرمي مي شد. (3222230) (alef-1)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۱۱:۳۴:۱۷
سپاسگزارم که از این قهرمان ملی یاد کردید . (3222290) (alef-1)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۱۱:۳۶:۵۷
خدایش بیامرزد (3222314) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۱۳:۱۰:۲۶
روحت شاد امیر. خیلی این شهید را دوست دارم فرزندش هم انصافا نخبه است (3222744) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۱۳:۳۲:۲۰
خدا رحمتش کنه
ایشون یکی از اسطوره های این خاک و این سرزمینه (3222848) (alef-1)
 
عباس
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۱۳:۴۴:۰۲
من هر روز این قسمت سایت شما را می خوانم برایم خیلی جالب است. در مورد شهید ستاری به نظرم نویسنده حق مطلب این شهید والا مقام را ادا نکرده است. خوب بود در مورد فعالیتهای قبل انقلاب و همچنین از خصوصیات معنوی این شهید والا مقام بیشتر توضیح می دادید. (3222897) (alef-1)
 
منصور
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۱۴:۰۸:۵۲
خدا رحمتش كند تمام خادمان به ايران و مردم (3222981) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۱۴:۱۶:۰۹
کارهای شهید ستاری قابل تقدیرند ، ولی اعطای لقب " معمار " به ایشان ،فراماسیونری محسوب میشه لطفا دقت فرمایید ...
یه جای معمار بگویید "پایه گذار" (3223008) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۱۴:۴۱:۲۱
خدایش بیامرزد (3223101) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۱۴:۵۷:۳۰
واقعا جای این دلاورها امروز خالی است که ببینند با سوء استفاده از نامشان یک عده چطور کشور را چپاول می کنند (3223158) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.