نظر منتشر شده
۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 302455
روابط عمومی چریکی در سوژه‌یابی خبری
بخش تعاملی الف - سجاد رحیمی مدیسه
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۹


با انفجار تکنولوژی‌های دیجیتال، رسانه‌ها و مطبوعات داده‌ها درمورد فعالیت‌های جامعه را هم به صورت آنلاین و هم آفلاین افزایش می‌دهند.

یکی از عیوب بزرگ خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایرانی در حوزه رسانه، عدم استفاده صحیح از روابط عمومی حرفه‌ای برای پیدا کردن سوژه عالی به منظور ارائه به مخاطب است؛ دقت کنید: سوژه عالی!

یعنی حتی سوژه خوب هم در بازار شلوغ امروز رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها، نمی‌تواند مبنای موفقیت واقع شود.

استفاده رایگان از اطلاعات سایر خبرگزاری‌ها(بخوانید کپی برداری) ممکن است مزایای کوتاه‌مدت ایجاد کند، اما پژوهش‌های رسانه‌ای نشان می‌دهد که مخاطبان باهوش ایرانی از این موضوع آگاهند.

در آینده‌ای که داده‌های مخاطبان ایرانی، یک مخزن رو به رشد امتیازی است، روابط عمومی رسانه‌ای حرفه‌ای و تخصصی در اعتماد مردم راهگشا خواهد بود؛ این همان کلید موفقیت رسانه‌های بزرگ دنیاست.

خبرگزاری‌هایی که با ارتباطی حرفه‌ای، درباره اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کنند شفاف هستند(و یا هنرمندانه هر اطلاعاتی را شفاف جلوه می‌دهند)، به مخاطب خود توانایی چک کردن اطلاعات شخصی خود را می‌دهند و در مقابل اطمینان و دسترسی پیوسته و وسیع، ارزش منصفانه را پیشنهاد می‌دهند. خبرنگارها و خبرگزاری‌هایی که چگونگی استفاده از اطلاعات شخصی را پنهان می‌کنند، در ایجاد ارزش شکست می‌خورند و حسن‌نیت مخاطب و مجموعه خود را از دست می‌دهند.

مسأله مهم دیگر در سوژه یابی خبری، استفاده از روابط عمومی تخصصی مبتنی بر نگاه مارکتینگ محور در جمع‌آوری اطلاعات و ارائه خلاقانه به مخاطب است.

همه ما می‌دانیم نخستین منابع اطلاعات شخصیِ اینترنتی، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها بودند. با تعقیب فعالیت‌های اینترنتیِ به روزِ کاربران، خبرنگاران و رسانه‌ها می‌توانند تبلیغات و مطالب هدفدار را ارسال کنند.

روابط عمومی حرفه‌ای در سوژه یابی به این مسأله ختم نمی‌شود.

مخاطبان رسانه‌های ایرانی باید درک کنند که به استفاده از محتوای یک خبرگزاری یا اطلاعات یک خبرنگار، می‌تواند به نتایجی منجر شود که زندگی آنها را آسان‌تر و بهتر کند، به آنها آموزش دهد و پولشان را پس‌انداز کند. روابط عمومی حرفه‌ای با سوژه یابی‌های خبری صحیح، این وظیفه را ایفا می‌کند.

در پایان این نکته را یادآور می‌شوم که روابط عمومی، وظیفه مهم انتقال خبرهای باارزش برای طیف وسیعی از مشتریان را بر عهده دارد. اگر خبرگزاری های ایرانی دریابند که چه مقدار اطلاعات برای مخاطبانشان مهم است، می‌توانند ارزش عالی را به آن‌ها ارائه نمایند. این نکته‌ای است که در عمده خبرگزاری‌ها و خبرنگارهای ایرانی مورد غفلت واقع شده و بعد همیشه با حسرت، به بنگاه‌های خبری و خبرنگاران چهره و مشهور دنیا نگاه می‌کنند و از خود می‌پرسند: چرا ما جریان‌ساز نیستیم؟
 
کلمات کلیدی : سجاد رحیمی مدیسه
 
علی سبزی مراد
۱۳۹۴-۰۷-۲۵ ۱۵:۱۲:۴۹
سلام. جناب آقای رحیمی مدیسه متن خوب و زیبایی بود. ان شالله بتونم از این مقاله، مانند دیگر مقالات باارزش شما، در سیستم های آموزشی و خبری خودم استفاده کنم. (3265969) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۲۸ ۱۰:۳۷:۲۶
اینجا ایرانست؛ جایی که اهمیت خبر را افراد تعیین میکنند نه خواست مردم!! (3271468) (alef-3)
 
حسینی پناهی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۶ ۱۹:۴۷:۲۹
به نکته درستی اشاره کردید. روابط عمومی امروزه به فعالیت های چریکی یک سازمان و بخش بستگی دارد و اگر قرار بر کپی برداری باشد، شرکت در محدوده خاصی رشد می کند و در واقع درجا می زند.
درود بر شما
حسینی پناهی
مدیرعامل شرکت در حوزه IT بخش خصوصی (3726202) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.