توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 455344
چگونه تخلفات بهداشتی و دارویی را گزارش کنیم؟
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۱
بسیاری از خانواده‌ها در ایام نوروز و در طول سفر با تخلفات صنفی و بهداشتی مواجه می‌شوند که می‌توانند موضوع تخلف را از طریق تماس با نهادهای مرتبط گزارش و پیگیری کنند.

کارشناسان سلامت و بهداشت معتقدند در صورت همکاری و همیاری مردم با سامانه‌های نظارتی می‌توان از بروز تخلفات، پیشگیری و تخلفات دور از دسترس بازرسان را سریع‌تر شناسایی و تحت پیگرد قرار داد. به عنوان مثال گاهی اوقات در طول سفر و هنگام صرف غذا در رستورا‌ن‌های بین راهی متوجه تخلف آن رستوران و غذا خوری در استفاده از مواد تاریخ گذشته و غیر بهداشتی می‌شوید که می‌توانید بلافاصله موضوع را به سامانه بهداشت 190 اعلام کنید. البته بازرسان این سامانه از اوایل اسفند ماه سال گذشته کار خود را آغاز کرده و در حال بازرسی از شبکه‌های آبرسانی، مراکز و رستوران‌های بین راهی هستند اما شاید شما قبل از رسیدن بازرسان در این محل حاضر شده و تخلفات را مشاهده کنید.

سامانه بهداشت 190 به صورت شبانه‌روزی آماده ثبت گزارش‌های مردمی است. هموطنان می‌توانند از طریق این شماره سه رقمی شکایات خود را در زمینه‌های سلامت و بهداشت محیط کار و طب کار ثبت کنند.

سامانه 1490 بر اساس قانون وظیفه رسیدگی به شکایت‌های دارویی و تخلفات محیط کار مربوط به مواد خوراکی و آشامیدنی را دارد. هموطنان می‌توانند برای اطلاع از داروهای کمیاب،‌ مشاوره دارو و مسمومیت‌های دارویی با این سامانه تماس بگیرند.

یکی دیگر از سامانه‌های وزارت بهداشت، سامانه چهار رقمی 1590 وزارت بهداشت است که رسیدگی به شکایات امور درمانی برنامه تحول نظام سلامت و موارد غیرتعرفه‌ای را برعهده دارد.

همچنین سامانه 1690 وزارت بهداشت و درمان نیز نظارت بر اجرای تعرفه خدمات سلامت سازمان نظام پزشکی را برعهده دارد که در اسرع وقت به شکایات دریافتی رسیدگی می‌کند.

به گزارش آنا، متاسفانه برخی از مردم از راه اندازی و کاربرد سامانه‌های وزارت بهداشت بی اطلاع هستند در حالی که با یک تماس تلفنی می‌توان به راحتی گزارش تخلفات بهداشتی رستوران‌های بین‌راهی، گران فروشی دارویی، تخلفات تعرفه‌های پزشکی را به وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی گزارش داد، یا برای تهیه داروهای کمیاب و دریافت مشاوره دارویی از این سامانه بهره‌مند شد.
 
کلمات کلیدی : تخلف، وزارت بهداشت
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.