توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 485593
نسخه‌های اختراعی برای چاره کار سپرده‌گذاران
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۲

همشهری نوشت: ابتکارات عجیب و نسخه‌های دست‌ساز برخی مدیران مؤسسات اعتباری در مواجهه با هجوم سپرده‌گذاران در روزهای اخیر به کار گرفته شده است.از تهاتر تسهيلات پرداخت شده با سپرده‌ها، صدور چك بين بانكي، وساطت مقامات محلي و معتمدين، اطلاع‌رساني شفاهي با حضور روساي شعب در بين سپرده‌گذاران و مورد عجيب نمايش پول در شعب، تنها بخشي از اين نسخه‌هاي دست‌سازي است كه با انتقاد مواجه شده و حتي مي‌تواند نگراني سپرده‌گذاران را تشديد كند.

در روزهاي اخير پس از التهاب‌هاي اوليه ايجاد‌شده پيرامون خبر ادغام احتمالي 3مؤسسه مالي و اعتباري، مديران اين مؤسسه براي كم كردن از التهاب ناشي از تجمع سپرده‌گذاران دست به ابتكارات زده‌اند كه يكي از گيرندگان تسهيلات از يكي از مؤسسات اعتباري مي‌گويد:

در چند روز قبل اعلام كرده‌اند كه درصورت تمايل با مراجعه به شعب مربوطه، اقساط تسهيلات را با توافق يكي از سپرده‌گذاران به‌صورت تهاتري پرداخت كنيم و به اين ترتيب گيرنده تسهيلات خود را متعهد به بازپرداخت سپرده فرد يا افراد معرفي شده از سوي شعبه مربوطه مي‌كند.

شهروند ديگري هم مي‌گويد: با توجه به كمبود پول نقد در شعب، كاركنان شعب اقدام به صدور چك مؤسسه يادشده نزد بانك عامل ديگري مي‌كنند و بانك مربوطه هم قبل از پرداخت وجه چك، پيشنهاد سپرده‌گذاري مبلغ چك نزد همان شعبه با نرخ سود بالا را مطرح مي‌سازند.

مشاهدات خبرنگار ما همچنين نشان مي‌دهد كه در برخي شهرها، روساي شعب با هماهنگي اقدام به راضي‌كردن معتمدان محلي براي قانع‌كردن سپرده‌گذاران مي‌كنند. عجيب‌ترين نسخه دست‌نويس، اقدام يكي از شعب بوده كه براساس فيلم منتشر شده، مسئولان شعبه مربوطه اقدام به نمايش تمام نقدينگي موجود كرده بلكه با اين روش و نشان دادن اسكناس‌هاي انباشت شده، رضايت سپرده‌گذاران را جلب كنند.

شيطنت بانك‌ها
درحالي‌كه اين روزها سپرده‌گذاران نسبت به آينده سپرده خود نگران هستند، برخي بانك‌ها تلاش دارند از آب گل‌آلود ماهي بگيرند و مشتريان ساير بانك‌ها را ترغيب به انتقال سپرده‌هايشان با دريافت سود بالا ‌كنند؛ اقدامي تخريبي كه حتي با انتقاد رئيس‌كل بانك مركزي مواجه شده و از مديران بانك‌ها خواسته شده وارد رقابت ناسالم با هدف جذب سپرده بانك‌هاي كوچك‌تر از طريق ارتباط گرفتن با مشتريان و تطميع آنها با سود بالا نكنند.

خبرهاي مشكوك در فضاي مجازي
انتشار خبرهاي جعلي و نقل قول‌هاي شفاهي غيرمستند كارشناسان در شبكه‌هاي اجتماعي دردسرساز شده است. در تازه‌ترين خبر بانك ملت در اطلاعيه‌اي، نامه منتشره در شبكه‌هاي اجتماعي منتسب به گروه مالي ملت را جعلي دانست و اعلام كرد: مراوده اين بانك و شركت‌هاي تابعه گروه مالي ملت با بانك‌ها و مؤسسات مورد تأييد بانك مركزي- ازجمله بانك‌ها و مؤسسات نام‌برده شده در نامه جعلي مذكور- كما في السابق استمرار داشته و هيچ‌گونه تغيير رويه‌اي در اين زمينه اعمال نشده است.

ديروز در نامه‌اي ساختگي منتسب به گروه مالي ملت وابسته به بانك ملت ادعا شده بود كه از شركت‌هاي زيرمجموعه اين گروه مالي خواسته شده از افتتاح حساب نزد برخي بانك‌هاي خصوصي خودداري شود.

سپرده‌های بانکی مردم بیمه است
مدیرکل نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی گفت: بانکها سپرده ها را به صورت تسهیلات در اختیار مشتریان قرار می دهند، لذا سپرده ها همیشه قابل وصول هستند، ما نظارت کافی بر موسسات اعتباری مجاز و بانکها داریم و از هموطنان می خواهیم تا به شایعات گوش نکنند.

عباس کمره ای افزود: بانکها موسساتی اقتصادی هستند که از محل جذب سپرده های بانکی سرمایه جذب و در پروژه های اقتصادی سرمایه گذاری می کنند، این سپرده گذاری با ریسک هایی همراه است که ما برای حفاظت از آن، بانکها را مکلف به سپرده گذاری برخی از منابعشان در بانک مرکزی کرده‌ایم، صندوق سپرده گذاری کار بیمه سپرده ها را انجام می دهد که از آن محل از سپرده سپرده‌گذاری حمایت می کند.

درحالي‌كه از ديروز صف مراجعه سپرده‌گذاران به دو مؤسسه اعتباري مهر اقتصاد و ثامن كوتاه‌تر شده و انتظار مي‌رود نگراني سپرده‌گذاران فروكش كند، خبر مي‌رسد در روزهاي آينده رئيس‌كل بانك مركزي، مديران همه بانك‌ها و مؤسسات اعتباري را براي اتخاذ تدابير و راهكارهاي لازم براي مقابله با شايعات و اطمينان دادن به سپرده‌گذاران فرا مي‌خواند. محور اين نشست پرهيز از رقابت‌هاي ناسالم و تلاش براي احياي اعتماد مردم و سپرده‌گذاران خواهد بود.
 
۱۳۹۶/۰۵/۱۳ ۰۹:۲۹
 
۱۳۹۶/۰۵/۱۰ ۱۲:۳۲
 
۱۳۹۶/۰۵/۰۱ ۱۱:۴۲
 
۱۳۹۶/۰۴/۲۰ ۱۲:۵۳
 
۱۳۹۶/۰۴/۱۹ ۱۲:۳۲
 
۱۳۹۶/۰۴/۰۳ ۱۴:۴۱
 
۱۳۹۶/۰۴/۰۱ ۱۳:۲۳
 
۱۳۹۶/۰۳/۳۱ ۱۷:۰۸
 
۱۳۹۶/۰۳/۳۱ ۱۴:۳۱
 
۱۳۹۶/۰۳/۲۷ ۱۵:۳۵
 
 
کلمات کلیدی : حقوق سپرده‌گذاران+ سپرده‌گذاران+نظام بانکی+موسسه غیرمجاز+بانک مرکزی
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.