کد مطلب: 281155
خودروسازان برای «عیب بزرگ» فراخوان ندادند
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۳۲
این روزها در حالی «فراخوان» به واژهای مانوس در بازارهای بزرگ خودرو دنیا تبدیل شده که فراخوان در بازار ایران در حد صفر است و نه خودروسازان داخلی تمایلی به آن دارند و نه بسیاری از مشتریان از این حق طبیعی خود مطلع هستند.
به گزارش دنیای اقتصاد، هر ساله فراخوانهای زیادی از سوی بزرگترین خودروسازان دنیا برای حتی کوچکترین عیب و ایرادها، انجام میشود، حال آنکه در ایران تنها یک بار (در ماجرای آتش سوزیهای پژو ۴۰۵)، فراخوان اعلام شد و پیش و پس از آن، نه خودروسازان و نه واردکنندگان، هیچکدام اقدام به این کار نکردند.
اگر نگاهی به آمار و ارقام فراخوانهای خودرو در دنیا بیندازیم، متوجه میشویم غولهای خودروسازی حتی برای کوچکترین مشکلات و ایرادها نیز دست به فراخوان زدهاند و در حال حاضر نیز درگیر یکی از بزرگترین فراخوانها بابت نقص فنی ایربگ محصولاتشان هستند. این در شرایطی است که در ایران، گویا نه خودروسازان و نه واردکنندگان، هیچیک الزام و اعتقادی به انجام فراخوان حتی برای مشکلات و عیوب ایمنی محصولاتشان ندارند و این میتواند نشانه تعهد کم عرضهکنندگان خودرو کشور به مشتریان و واقف نبودن آنها (مشتریان) به حق و حقوق طبیعیشان باشد. بهعنوان مثال، همین چند روز پیش و پس از انتشار خبر «خاموشی ناگهانی خودروهای داخلی»، مشخص شد بسیاری از خودروهای تولیدی کشور (در بخش سواری)، دارای این نقص فنی هستند، نقصی که مستقیما با ایمنی این خودروها سروکار دارد.
با این حال، خودروسازان داخلی هنوز هیچ واکنشی به این «مساله بزرگ» نشان نداده و ظاهرا برنامهای هم برای فراخوان محصولات معیوب خود ندارند. در این شرایط باید از خودروسازان کشور پرسید که چرا تا این حد نسبت به فراخوان محصولات معیوبشان بیاعتنا هستند؟ چطور میشود عیبی به این بزرگی (خاموش شدن ناگهانی) در خودروهای داخلی بروز کند و خودروسازان اقدامی در راستای رفع آن انجام ندهند؟ آیا کیفیت خودروهای داخلی به حدی است که خودروسازان کشور اصلا نیازی به فراخوان آنها نمیبینند و مطمئن هستند که «خاموشی ناگهانی» نیز آسیبی به سرنشینان نمیزند؟ پاسخ پرسش آخر را باید از مشتریان پرسید.
کلمات کلیدی : خودرو+ پراید+ پژو+ سانتافه+ پورشه+ بی ام و + BMV
تقصیر دولت و وزارت صنایع است که اصلا فرمول مدیریت کردن خودرو سازان را نمیداند . جریان سوختن موتور پژو 405 هم در زمان احمدی نژاد رخ داد که آقای احمدی نژاد به حق خودش کارشناس ارشد بود و به اینگونه مدیریتها کاملا اشراف داشت و خودرو ساز را مجبور به خدمات فراخانی نمود . (3021437) (alef-11)
امان از وقتی که بخواهی در جاده خیس با سمند ترمز کنی! تمام بدنه و کف ماشی به لرزش میاد و ... (3902060) (alef-11)
مهران
۱۳۹۴-۰۴-۱۶ ۰۸:۲۱:۱۷
آقا ما یه بار ماشینمون رو بردیم صافکاری یکی از نمایندگی های ایران خودرو، وقتی رفتم تحویل بگیرم، یه فاکتور هم دادند که روش نوشته بود فراخوان سیستم مولتی پلکس بوده نرم افزارش رایگان آپدیت شده! به جون بچه ام اشک تو چشام جمع شده و فریاد زدم، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اروپا (به جز روسیه جون البته!)، مرگ بر ژاپن
خلاصه من اون روز به عظمت خودروسازی داخل ایمان آوردم! (3021456) (alef-11)
دقیقا درست گفته اید. خودرو های دنا ایران خودرو از نظر دیسک چرخ عقب که با صدای ناهنجار همراه است و خیلی از خودرو های تحویلی دچار این موضوع هستند فراخوان نداده. ضمنا یکسری از ایرادات نیز در اغلب خودرو های تحویلی مشترک است که منطقا مشمول فراخوان میشوند اما کو گوش شنوا. سری به نمایندگی ها بزنید تا ایرادات از این دست را ببینید (3021465) (alef-11)
در ایران فقط فروش دارند خدمات ندارند واقعاً که چقدر ماشینهای بی کیفیت را سوار شویم (3021470) (alef-11)
چون اونا اصلا خودرو نیستن که بخوان فزاخوان بدن (3021472) (alef-11)
جوابش همونه که بار قبل گفتم و شما منتشر نکردید. 40 سال فرصت به صنعت خودروسازی کافیه و این نشون میده که یا نمیتونن و یا نمیخوان چیز خوب بسازن. در هر دو صورت، به مردم ظلم میکنن و به نظر من صنعت خودروسازی کلاً برچیده و به صنعتی دیگه تبدیل بشه. اگرم میخوان همچنان این صنعت رو نگه دارن، گمرک رو کامل حذف کنن تا از ترس از دست دادن بازار «مجبور» بشن وجدان به خرج بدن و جنس خوب دست مردم بدن. حرف از تحریم نزنید که قرار بوده این صنعت کاملاً بومی باشه و همه چیزش در داخل تولید بشه. بالاخره این همه خروجی از دانشگاهها باید چهار نفر پیدا بشه که بتونه خودرو طراحی کنه و بسازه وگرنه به نظرم در دانشگاه رو هم ببندن که اتلاف پوله! (3021489) (alef-11)
موافقم، البته در کنار این قضیه باید تزریق ارز نفتی به واردات هم متوقف شود و عزیزان برای واردات خودرو از دلار 10 هزار تومانی استفاده کنند. (3022703) (alef-3)
خودرو ساز ايراني؟!!! اصلا وجود داره؟ داريم آيا.....؟!!! (3021516) (alef-11)
کیفیت خودروهای داخلی افتضاحه خصوصا پراید های جدید که حتی به شلنگ بنزینش هم رحم نکردن و از بی کیفیت ترین نوع ممکنه درش استفاده کردن اینجانب به عنوان یک ایرانی به کالای ساخت داخل اعتقاد دارم ولی نه به اتومبیلهای تولید داخل خصوصا پژو و پراید مردم این ماشینها رو نخرن اگه جونشونو دوست دارن (3026490) (alef-11)
من نمیگم خودروسازی ایران با حدود 50 سال سابقه داره ولی بعد از جنگ و از سال 70 تا الان 24 سال گذشته و با مقایسه با خودرو سازای چینی نظیر جک و زوتای و چری و ... که همگی کمتر از 10 سال سابقه دارن این دو خودرو ساز عملا اثبات کردن ادامه این صنعت به نفع کشور نیست . کشور ما در حال حاضر متاسفانه سنگ اهن خام صادر میکنه ما باید با توسعه صنایع پتروشیمی و فلزات و سرمایه گذاری دولت در این بخشها و تولید محصولاتی که قابلیت رقابت جهانی دارن هم بازار اشتغال کشور در این بخشها رو رونق بدیم هم از سرمایه سوزی در صنعت خودرو جلوگیری کنیم که هیچ نفعی نداره جز برای عده ای واردکننده قطعات بی کیفیت چینی (3026514) (alef-11)
خودمون مقصریم خارجی قدیمی بخر ارزون .یکبار خرج کن .5سال راحت استفاده کن کاروان خریدم موتور نیسان 4سال دارم بدون کوچکترین خرج با یکچهارم قیمت ایکس 60 .همه جای ایران باهاش رفتم (3027523) (alef-11)