نظر منتشر شده
۱۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 481026
فساد، سیستمی هست و سیستمی نیست!
احمد توکلی، 19 خرداد 96
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۲۱
بعد از بیانات رهبری در روز چهارشنبه  17 خرداد 1396، در جمع دانشجویان، برادری از من پرسید انتقاد رهبری از تعبیر فساد سیستمی تعریض به حرف های شما نبود؟ شما آن قدر درباره سیستمی بودن فساد در کشور گفتید که همه آن را پذیرفته بودند! 

در پاسخ گفتم من به عنوان یک مسلمان شیعه، ولایت فقیه را قبول دارم. امر و نهی ایشان را واجب الاطاعه میدانم و در امر جامع نیز بدون اجازه ایشان انجام کاری را مجاز نمیشمارم و بحمدالله تا کنون نیز چنین بوده ام. اما ولایت فقیه معطوف به اقدام و عمل است نه افکار و نظر. در عین حال، چون علاوه بر مقام ولایتی، برای ایشان جایگاه هدایتی نیز قائلم، همیشه سعی کرده ام در معرض ارشاد و خیرخواهی رهبری هم قرار داشته باشم؛ چرا که چه امام رضوان الله علیه و چه آقا را مانند پیامبران لایق دعوی أَنَا لَكُمْ نَاصِحٌ أَمِينٌ میدانستم و میدانم. به همین دلیل اگر نظری باشد و رهبری استدلال در اصلاح یا رد آن بکنند، بر دیده می نهم. رهبری که اسلام شناسی برجسته و سیاستمدارکم نظیری است جای خود دارد، ما همه موظفیم حرف حق و مستدل را از هر کسی بپذیریم. بداشتن چنین اعتقادی وحیانی و عقلانی نیز افتخار میکنم. 

ولی من اختلاف و تعارضی بین سیستمی دانستن فساد در کشور و سیستمی ندانستن فساد ندیدم! 
تا مقصودمان از سیستمی چه باشد. 

آن بزرگوار سیستمی را به معنای فساد فراگیر و خودفزاینده گرفتند. ملاحظه کنید: 

 «نگاه من، دید من، این است که فساد در کشور سیستمی نشده. . . . فساد سیستمی یک چیز دیگر است. فساد سیستمی در زمان حکومت طاغوت بود؛ سیستم به طور طبیعی فسادآور و فسادپرور بود، یعنی باید آدم میگشت تا آدم سالم در آن پیدا میکرد؛ امروز این‌جوری نیست؛ البتّه فساد هست، فسادهای بدی هم هست، [امّا] موردی است و باید برخورد بشود.» 
 
با این تعریف، بنده هم همین نظر را دارم و میگویم سیستمی نیست.ولی تعریف دیگری در علم اقتصاد سیاسی هست که میگوید وقتی فساد به دستگاههای مسئول حفظ سلامت جامعه و مسئول مبارزه با فساد، برسد، دیگر سیستم به طور طبیعی از خودش دفاع لازم را انجام نمیدهد و باید فکر نوی در مبارزه برگزید. نه آن که کل سیستم فاسد است وخود فاسدپرور است. در نطق حین دستور جلسه 20 اردیبهشت 1395 در مجلس چنین به عرض مردم رساندم. ملاحظه بفرمائید: 

 « امروز از حیث گستره و عمقِ فساد به مرحله خطیری رسیده ایم. در ادبیات اقتصاد سیاسی به این مرحله، سیستمی می‌گویند. یعنی که دستگاه‌های متصدی نظارت و برخورد با مفاسد، خود به درجاتی به فساد آلوده می‌شوند. . . .

 البته سیستمی شدن فساد به معنای بر باد رفتن همه ظرفیت ها نیست. مثلا نفس پالودن قوه قضا از قضات ناپاک یا محاکمه صاحبان قدرت و ثروت در سال های اخیر نشانه وجود قضات سالم و حضور عزم مبارزه با فساد در مدیریت قوه نیز هست. 

و یا تصویب قوانین شفاف ساز و فسادستیزی مانند قانون آزادی انتشار و دسترسی به اطلاعات، قانون مبارزه با پولشویی، قانون مبارزه باقاچاق کالا و ارز، قانون جدید برگزاری مناقصات، قانون ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد وقوانین مشابه در دو سه دوره اخیر مجلس و استقبال دولت اقای روحانی از بستن راه فساد و رانت خواری با خودداری از خارج ساختن محصولات پتروشیمی از بورس کالا و پیگیری موضوع مقام 35 میلیونی و استقبال از اصلاح موارد فساد زای الگوی قراردادهای نفتی، همه،ظرفیتهای موجود مبارزه با فساد در سه قوه است که باید شکر آنها را بجا آورد. 

این هم ناگفته نماند که در دولت قبل، گرچه با پدیده نامیمون خط قرمز روبرو بودیم، ولی لوایح اکثر مصوبات ضد فساد اخیر الذکر را دولت وقت تقدیم مجلس کرده بود.» 

رهبری فرمودند فساد #موردی است نه #سیستمی به معنی فراگیر و خودافزا. 

من هم نگفته بودم فسادهمه گیر است؛ بلکه یک معنای فسادسیستمی یعنی نهادهای نظارتی هم درگیر فسادند. میشود فسادی موردی باشد اما در نهادهای نظارتی رخ دهد و آن را، به معنای مصطلح ارائه شده، سیستمی بخوانیم. 

بنابراین چون طی سال ها که من در رواج این فهم کوشیده ام تا تشخیص درد و تجویز درمان را بین نخبگان به هم نزدیک کنم و مردم را برای مبارزه مهیا و امیدوار کنم، و نظر مخالفی از رهبری نشنیدم،  ایشان را همنظر میدانم و فکر نمیکنم تعریضی به من داشته اند. به هر حال اختلاف نظر امری طبیعی است و تا وقتی منطق و قواعد و نیز حسن نیت در کار باشد، بنا بر فرموده رسول اعظم صلی الله علیه و آله، رحمت است. در این فضا، تعریض که سهل است؛ بلکه به قول امام خمینی رضوان الله علیه، حتی تخطئه نیز موهبتی الهی است. آن جا که در نامه به حضرت آیه الله خامنه ای، رئیس جمهور وقت مینویسند: “نباید ما ها گمان کنیم که هرچه می گوییم و می کنیم کسی را حق اشکال نیست. اشکال بلکه تحطئه یک هدیه الهی است برای رشد انسان ها.” (16 دی 1366- صحیفه امام ج 20 ص 451). 
 
۱۳۹۶/۰۵/۲۲ ۱۸:۱۷
 
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ ۱۶:۴۳
 
۱۳۹۵/۱۲/۰۷ ۲۳:۲۷
 
۱۳۹۵/۰۹/۲۵ ۱۲:۱۸
 
۱۳۹۵/۰۹/۱۶ ۱۷:۰۵
 
۱۳۹۵/۰۷/۲۶ ۱۵:۴۴
 
۱۳۹۵/۰۷/۱۸ ۰۷:۵۲
 
۱۳۹۵/۰۵/۲۳ ۱۱:۵۹
 
۱۳۹۵/۰۵/۰۳ ۱۲:۳۹
 
۱۳۹۵/۰۳/۱۸ ۰۳:۲۰
 
 
کلمات کلیدی : احمد توکلی+فساد+فساد سیستمی
 
زارعى
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۹ ۲۳:۴۶:۵۸
احمد توكلي مرداد ٩٥:
"فکر می کنم آیت الله آملی در تعریف با ما همراه نیست و تلقی من از صحبت های ایشان این بود که وقتی ما می گوییم فساد سیستماتیک یعنی کل سیستم خراب است. در حالی که اگر کل سیستم خراب بود دیگر جای مبارزه ای باقی نمی ماند و ما از مبارزه قوه قضاییه دفاع نمی کردیم. مقصود از فساد سیستمی این است که دستگاه های مسئول مبارزه با فساد، خودشان مشکل پیدا کرده اند." (4420019) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۲۰ ۰۰:۰۱:۳۷
مگه سیستم نظارتی هم داریم ؟ (4420031) (alef-2)
 
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۲۰ ۰۰:۰۹:۳۷
وقتی بدستور وزیر وامهای کلان می دهند ٬وقتی استخدامهای قراردادی و رسمی پارتی بازی است وقتی فقر از درو دیوار بالا می رود و برای فقط بلیط هواپیمایشان به اندازه حقوق یکسال یک کارگر است٬وقتی کارمند مغرض برای ماموریت خارج رفتن دست و پا می زند و تولید کننده داخلی ورشکسته می شود٬وقتی واگذاری ها بی حساب و کتاب است وصنایع بزرگ بی حساب خصوصی می شود٬وقتی حتی به حرفهای آقای خامنه ای هم بی اعتنا هستند چپ و راست ندارد ما مردم هستیم که حکومت را می سازیم فساد از درون تفکر منفعت طلبیمان می آید.
تا ما نخواهیم درست بشیم با تغییر دولت و حکومت هم تغییری ایجاد نمی شود حالا انقلاب اسلامی باشد یا اصلاحات یا احمدی نژاد.اینجوری نمیشه ژاپنی شد باید ژاپنی فکر کرد: وطنم
همه چیز من است من فدای کشور و آینده اش (4420037) (alef-2)
 
یاسر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۲۰ ۰۰:۲۳:۳۱
احسنت به رهبر عزیز انقلاب و دکتر توکلی عزیز حرف هر دو بزرگوار صحیح است (4420045) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۲۰ ۰۰:۳۱:۵۳
احسنتم .
رهبر معظم انقلاب بر اوضاع نابسامان اقتصادی که ناشی از مفسده های کلان مفسدین زیاده خواه و غارتگر است واقف هستند و انشاءالله همه ی مبارزین صادق مثل جنابعالی تا نابودی مفاسد مورد هدایت و حمایت معظم له قرار دارید . (4420052) (alef-2)
 
شهروند......
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۲۰ ۰۱:۳۹:۴۶
با سلام خدمت استاد گرامی جناب توکلی تعریف سیستم مجموعه از اجزا که به منظور هدف مشترگ ابفا نقش می کنند البته وابستگی اجزا به یکدیگر در جهت تحقق یک هدف را میتوان ذکر کرده در یک سیستم اجزا وابسته بود هرکدام از این اجزا در تحقق هدف نفش دارند پس سیستم نظام مقدس اسلامی در جهت تحقق عدالت اچتماعی است پس سیستم در نظام اسلامی نمی تواند و نباید در این تعرف فساد انگیر باشد بر عکس در جهت عدالت (قر ار گرفتن هر چیز در جای خودش )است و روشن است در این سیستم ممکن است جزیی از اجزا به علت فساد از هدف و غایت اصلی خارج شوند ولی خود سیستم چون مبنایی اسلامی دارد نمی تواند فساد انگیز باشد در سیستم اسلامی هر گاه جزیی از اجزا فساد داشته باشد چون هدف نهایی عدالت است براحتی آشکار می شود مانند حقوق نجومی مدیران و مثال دیگر پرداخت وام بلا عوض به مدیران بیکاری جوانان تهمت مسولان برای کسب قدرت و.....که از بجث عدالت اجتماعی خارج شده است پس بخش مانند دستگاه نظارتی کم کاری کردند وگرنه تا کید می شود در سیستم اسلامی خروج از عدالت براحتی قابل تشخیص می باشد و جزیی از سیستم بعلت چشم پوشی دستکاه نظارتی توانست فساد انگیز شود که برای همگان قابل تشخیص می باشد و سیستم نمی تواند فساد انگیز باشد بلکه اجزایی از جز سیستم فساد انگیز شده است (4420092) (alef-2)
 
سیدعلی حجازی
۱۳۹۶-۰۳-۲۰ ۰۵:۱۷:۴۱
ولایت فقیه که برگرفته از آیات الهی و دستور قرانی است ،موهبتی منحصر بفرد است که تمامی جامعه را به وجود مبارک و ارزشمند فردی تعیین و تایید شده از طرف خداوند و یا اصول دینی بعنوان شاخص و چراغ راه که متضمن وحدت و محور اتحاد است معرفی می کند
نشانه روی قرآن بر وجود مبارک امام نه صرفا برای تبلغ دینی بلکه محقق شدن و اجرایی کردن امور دینی و عملیاتی کردن آن درجامعه است که امری اصلی تر،ارجحتر و بقولی متضمن و مکمل اهداف انبیاء و اولیاء است بخوانیم :
(وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ
و چون ابراهيم را پروردگارش با كلماتى بيازمود و وى آن همه را به انجام رسانيد [خدا به او] فرمود من تو را پيشواى مردم قرار دادم [ابراهيم] پرسيد از دودمانم [چطور] فرمود پيمان من به بيدادگران نمى ‏رسد)
توجه به این آیه شریفه :
امامت را پس از نبوت و پس ازامتحان پیشوا و امام مردم قرار دادیم و جالب توجه به پیامد این مهم است که اینگونه ماموریت امری خاص است لذا بصورت سریع تایید وتاکید دارد که به فرزندان و .... تعلق نمی گیرد (قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ ) و این با نبوت فرق داردچرا که در نبوت هیچکس انتظار ندارد و این شبهه ایجاد نمی شود که فرزند و ذریه پبامبری حتمامی بایست جانشین بشود ولی در امامت با توجه به رایطه امام و ماموم که همان مردم باشد این امکان هست و خداوند منان در قرآن کریم این مهم را گوشزد می کند که اصل مهم امامت به داشتن شرایط و پرهیزکاری و تقوا استوار است
وچه جالب است اصل مهم عصمت در مکتب و مسلک تشیع و چه جالب تر است شروطی که خبرگان یه تبعیت اصول دینی تشیع برای ولی فقیه در قانون اساس اصل دانسته ومی دانند اصول: شجاع ترین با تقوا ترین و عالم ترین
و پس از بیان فوق برمی گردیم به موضوع مهمی که مطرح گردیده است
تدبیر وهوشیاری رهبری برای جلوگیرکردن از یک فکر غلط و به زیر سئوال رفتن کلیت انقلاب و انقلابیون مسلمانی که هم اکنون کلیت نظام را با فداکاری مدیریت می کنند نعمت وهدایت است و البته در همان جا موضوع فساد در سیستم را هم مطرح می کند .
یعنی ایشان ضمن جلوگیری از تشبیه مومنان و حاکمان این نظام با حاکمان و افراد طاغوت و نظام گذشته ،راه را هم برای تحقق و تفحص و توجه و تدبیر واحیانا انتقاد باز می گذارند
موضوعی که استاد توکلی مطرح می فرمایند نشانه روی ایشان بعنوان یک اقتصاد دان مسلمان علیه یک راه و رویه در بدنه که می تواند مترتب از عادت و تکرار و نهایتابا تحمیل خود به نظام و بستن دست مسئولان یا سخت کردن راه آنان در راستای مبارزه با راه و رویه و سوء استفاده ها باشد که در سطوحی از بدنه سیستمی نمایان شود و این دو نظر اصلا تضاد و تقابلی باهم ندارند بلکه بنوعی مکمل هم می باشند .
و البته آقای توکلی ضمن ابراز اطاعت و تبعیت صد در صدی اعتقاد و انقیادشان به رهبری هم براساس همین اصل دینی و هم براساس شاخصه فردی بارز رهبری از نظر داشتند. اگاهی, دانش ,هوشیاری و برتری منحصر به فرد که نه فقط ایشان که همه مارا وادار می سازد تا خاضعانه نقد ونظر رهبری را فصل الخطاب بدانیم.
گواینکه براساس شواهد و حتی گفته اخیر ایشان در دانشگاه بیان نظرات نه برای تخریب بلکه بعنوان ابزار واسابی برای بهتر و واضح تر شدن و ارتقاء اگاهی و عمل لازم هم می دانند
ناگفته نماند که هرآنچه بیان شد نه تفسیر که برگرفته از نظر شخصی من است که اگر برفرض دارای اشکال باشدطرح سوال برای ارتقاء فهم عموم وخود ابنجانب می یاشد (4420192) (alef-2)
 
میرحسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۲۰ ۰۷:۱۸:۳۳
شخصا با دریافت و بازخوردی که از جامعه ، دستگاههای اجرایی ، قضایی و...میگیرم باور دارم که نظر ابتدایی دکتر توکلی ( فساد سیستماتیک) درست و نظر ثانویه ایشان ( فساد موردی) اشتباه است . (4420231) (alef-13)
 
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۲۰ ۱۱:۰۰:۲۱
اگر چه من به برخي از مواضع جناب توكلي اشكال دارم ولي از اين موضع گيري ايشان در جهت مبارزه با فساد بشدت قدرداني و تشكر ميكنم . ايشان با شهامت و بدون محافظه كاري توانستند تا بحال نقش موثري در جهت مبارزه با فساد ايفا كنند (4420522) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۲۰ ۱۱:۵۸:۴۳
اگر سیستمی نیست پس چیه ؟؟؟؟

چرا اینقدر ابعادش بزرگ شده ؟؟؟

چرا در تمام زمینه ها وجود دارد ؟؟؟

چرا به طور جدی و با شدت برخورد نمیشه ؟؟

چرا روند رسیدگی اینقدر طولانی میشه که مسئله کاملا لوس میشه ؟؟؟

چرا مطابق شرع اسلام افرادی را که دزدی و اختلاس از بیت المال میکنن رو دست و پاشون رو قطع نمیکنید ؟؟؟

چرا تصویر یک دزد ساده مترو یا اتوبوس رو منتشر میکنید ولی تصویر افراد اختلاس کننده مشمول قانون اسلامی حفظ حرمت مومن میشه ؟؟؟؟

این همه تناقض چی رو ثابت میکنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (4420640) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۲۰ ۱۳:۱۸:۵۲
سیستم به هر آنچه که مکانیکی و غیر مکانیکی و در ارتباط قهری و با هم و روی هم تاثیر و تاثر دارند اطلاق میگردد.
یک سیستم بعضا دارای زیر سیستمهای دیگریست .
لب مطلب در این استکه زیرسیتمی بسیار کوچک یک سیتم بزرگ را تحت شعاع خود قرار میدهد.
احتمالا منظور آقای توکلی همین بوده است . و مقام معظم رهبری هم به نحو احسن تفکیک نموده اند. (4420794) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.