نظر منتشر شده
۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 481638
ایران در ۱۰ سال آینده نیازمند ۳۰۰ فروند هواپیمای جدید است
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۶
مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر در گفتگو با نشریه تخصصی آمریکایی “هواپیمایی” با بیان اینکه ایران تشنه هواپیماهای مسافربری جدید است ودر ۱۰ سال آینده به ۳۰۰ هواپیمای نو نیاز دارد، گفت: بعد از تنش در روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، روزانه ۱۰۰ پرواز بیشتر ازحریم هوایی ایران عبور می‌کند.

به گزارش ایرنا، نشریه آمریکایی تخصصی ایرویز (Airways) در حاشیه هفتاد و سومین اجلاس سالانه انجمن بین‌المللی حمل‌ و نقل هوایی -یاتا- ( از ۴ تا ۶ ژوئن (۱۴ تا ۱۶ خرداد) که در شهر “کانکون” مکزیک برگزار شد، با فرهاد پرورش گفتگویی انجام داد.

مدیر عامل هواپیمایی ایران ایر در پاسخ به اینکه آیا با تحویل اولین هواپیمای غربی،وجهه ایران ایر در داخل تغییر کرده است؟،گفت: بسیار زیاد. مردم ایران از این موضوع بسیار خوشحال هستند. نه تنها کسانی که با این هواپیماها مسافرت می‌کنند بلکه افرادی که بستگانشان با این هواپیماها پرواز می‌کنند، خوشحال هستند. همه مردم هواپیماهای جدید را ثمره توافق هسته‌ای می‌دانند. وی افزود: چند روز پیش برای سفر به اجلاس یاتا از تهران سوار یکی از ایرباس‌های ۳۳۰ A جدید به مقصد پاریس شدم. زمانی که منتظر تحویل بارهایم بودم، چند ایرانی من را شناختند و نزد من آمده و سپاسگزاری کردند. آنان گفتند که قبلاً سوار هواپیماهای جدید شرکت‌های هواپیمایی دیگر می‌شدند ولی اکنون مایلند تا از این پس سوار هواپیماهای جدید ایران ایر شوند. برای نخستین بار می‌توانیم در مسیر‌های بین المللی با دیگر شرکت‌ها رقابت کنیم.

نامبرده در این مورد که اوضاع در بازار داخلی هم همین گونه است،جواب داد: هواپیمای ایرباس جدید ۳۲۱Aدر مسیرهای داخلی و بین شهرهای بزرگ ایران پرواز می‌کند. اطلاع داریم که مردم برنامه پروازی ایران ایر را چک می‌کنند تا ببینند این هواپیما به کجا پرواز می‌کند. مردم تاکنون با ناوگان ما که برخی از هواپیماهایش ۲۵ سال سن دارند، می‌ساختند و دیگر می‌خواهند که این هواپیما را آزمایش کنند. از سوی دیگر بسیاری از مسافران هرگز سوار یک هواپیمای نو نشده اند.

وی در مورد اینکه چند هواپیمای جدید برای ایران ایر پرواز می‌کند،گفت: در مجموع ۷ هواپیما. دو ماه پس از دریافت اولین ایرباس ۳۲۱Aدر ماه ژانویه، اولین ایرباس ۲۰۰-۳۳۰Aو ۲۰ روز بعد دومین و سومین ایرباس ۳۳۰ Aرا دریافت کردیم. در ماه مه هم ۴ هواپیمای ای تی آر ۷۲ را یکجا تحویل گرفتیم. این هواپیماها را از تولوز فرانسه و از طریق آتن به تهران منتقل کردیم و من مسافر هواپیمای اول بودم و قدم به قدم شروع به عملیاتی کردن هواپیماهای ای تی آر در فرودگاه‌های کوچک کردیم.

پرورش در خصوص دلائل توجه به پروازهای استانی گفت: این قصد دولت ایران بود تا نه فقط مسیرهای خارجی بلکه شهرهای کوچک هم از هواپیماهای جدید توافق هسته‌ای بهره مند شوند و ما از این تصمیم بسیار خشنود هستیم. به دلیل فقدان تجهیزات، فرودگاه‌هایی که ای تی آرها به آنها پرواز می‌کنند تحت پوشش هیچکدام از پروازهای برنامه ریزی شده دیگر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی نبودند. زیرساخت‌های فرودگاهی موجود است، ولی پیش از این هواپیمای مناسبی برای خدمات دهی موجود نبود.

وی افزود: کوچکترین هواپیمای موجود در ایران ام دی ۸۰ یا ایرباس ۳۲۰Aبودند که حدود ۱۵۰ مسافر ظرفیت داشتند و با حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت به شهرهای کوچک پرواز می‌کردند. اما ما با این هواپیماهای بسیار مناسب سطح جدیدی از پروازهای استانی را عرضه می‌کنیم.
مدیر عامل هواپیمایی ایران ایر ادامه داد: این هواپیماها بسیار به نفع ما هستند. چون نیازی به سرمایه گذاری فراوان برای تجهیزات زمینی فرودآوردن هواپیما، ژنراتور، استارتر یا خودرو یدک کش (پوش بک) نداریم و امیدواریم که با اتصال شهرهای کوچک به ابرشهرها، هواپیماهای بزرگتر از مسافر بیشتری برخوردار شوند.تاکنون حدود ۹۰ درصد مسافران پروازهای داخلی بین حدود ۱۰ فرودگاه جابجا می‌شدند که اکنون امیدواریم با ۵۰ یا ۶۰ فرودگاه کل کشور را پوشش دهیم. زیرساخت‌های ریلی و جاده ای ایران هنوز تکمیل نشده اند و مناسب نیازهای مردم نیستند و به دلیل بزرگی کشور ایران، مسافرت از طریق جاده یا راه آهن بسیار طول می‌کشد.

وی در خصوص دلائل تاخیر در دریافت نخستین هواپیماهای ای تی آر گفت: مشکل اصلی، مسائل قانونی مرتبط با موتورها بود. چون نتوانسته ایم قرارداد با شرکت کانادایی پِرَت اند ویتنی (سازنده انواع موتورهای هواپیما) را نهایی کنیم، ای تی آر توافق کرد تا زمانی که شرکت کانادایی امور مربوط به پشتیبانی را بر عهده گیرد، تقبل مسئولیت کند.

این مقام مسئول در مورد اینکه ایران امسال چند هواپیمای جدید دریافت می‌کند،جواب داد: برنامه این است که تا پایان سال ۲۰۱۷، پنج هواپیمای ای تی آر دیگر دریافت کنیم که تحویل آنها از اوت یا سپتامبر (مردادرشهریور) آغاز می‌شود. ۱۱ ای تی آر دیگر هم در سال ۲۰۱۸ تحویل داده می‌شوند و ۲۰ فروند سفارش ما نهایی می‌شود. امیدواریم تا پایان سال ۲ هواپیمای ۳۲۰A هم از شرکت ایرباس تحویل بگیریم.
وی اضافه کرد: ما به عمد ناوگان نوین خود را به آهستگی شکل می‌دهیم تا بتوانیم هواپیماهای جدید را مدیریت کرده و خلبانان و تکنیسین‌ها را آموزش دهیم. ما این کار را در مورد هواپیماهای ۳۲۰ Aو ۳۳۰ Aانجام داده ایم و روند آموزش مربوط به هواپیماهای ای تی آر رو به پیشرفت است.

پرورش درباره برنامه از رده خارج کردن هواپیماهای قدیمی‌گفت: برنامه ما این است که در آینده نزدیک که هواپیماهای جدید بیشتری دریافت کردیم دو هواپیمای قدیمی‌دیگر را از رده خارج کنیم. پیش از همه، هواپیماهای فوکر ۱۰۰ و ام دی ۸۰ اجاره ای را عودت خواهیم داد.
وی در مورد قرارداد با با بوئینگ و اینکه اولین هواپیما چه زمانی از سیاتل به ایران ارسال می‌شود،گفت: این موضوع مربوط به آینده می‌شود. ولی طبق برنامه، اولین بوئینگ ER300-777 در آوریل ۲۰۱۸ تحویل داده می‌شود. کارشناسان فنی بوئینگ دو هفته پیش در تهران بودند و برای نهایی کردن موضوعات باقی مانده با کارشناسان فنی ما مشغول همکاری هستند.

مدیر عامل هواپیمایی ایران ایر در پاسخ به اینکه با توجه به غیرقابل پیش بینی بودن دولت ترامپ، انتظار دارید که موانع سیاسی مانع از تحویل هواپیماهای بوئینگ شوند، گفت: هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. اما تاکنون که همه چیز طبق برنامه پیش رفته است. اگر اتفاقی رخ داد باید با آن مواجه شویم. اما دلیل نمی‌شود که دست از کار بکشیم چون ممکن است اتفاقی رخ دهد. ما باید کارمان را انجام دهیم. مقرراتی در توافق هسته‌ای وجود دارد و اتحادیه اروپا و آژانس بین المللی انرزی اتمی‌همیشه اعلام کرده اند که ایران به وظایف خود عمل کرده است. بنابراین به نظر من دلیلی ندارد که جلوی قرارداد بوئینگ گرفته شود.

وی در این خصوص که آیا شرکت هواپیمایی ایرانی دیگری هم هواپیمای جدید دریافت کرده است،گفت: هنوز نه. هواپیمایی آسمان تفاهم نامه ای با بوئینگ برای خرید ۳۰ فروند MAX 737 امضا کرده است، اما بوئینگ برای توفیق این قرارداد باید مجوزهای لازم را کسب کند. وزارت خزانه داری هنوز مجوز این قراردادها را بر اساس توافق هسته‌ای صادر نکرده است. ما بسیار امیدواریم که آنها چنین اقدامی‌را برای هواپیمایی آسمان انجام دهند. ایران تشنه هواپیمای جدید است. ما در ۱۰ سال آینده به شدت نیازمند حدود ۳۰۰ هواپیمای جدید هستیم. البته ایران ایر تمام محوزهای خرید از ای تی آر، بوئینگ و ایرباس را از اداره کنترل دارائی‌های خارجی (اوفک) وزارت خزانه داری آمریکا دریافت کرده است.
 
کلمات کلیدی : خرید هواپیما + صنعت هوایی + ایرباس + هواپیمای ATR
 
Romania
۱۳۹۶-۰۳-۲۱ ۲۱:۲۷:۲۰
این اعداد از کجا آمده؟ با وجود قوی ترین خطوط هوایی دنیا در منطقه خلیج فارس، رقابت و سودآوری مشکل است و بودجه مربوطه هدر می رود. (4422488) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
 
 
هفته
 
 
 
 
ديروز
هفته