نظر منتشر شده
۵۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 165891
کمک هزار میلیارد تومانی دولت به خودروسازان؛
امتیازات ویژه و رانت تحمیل بار اضافی به مردم است
بخش اقتصادی الف، 20 شهریور 91
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۰
رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان شمالی در مصاحبه با خبرنگار الف گفت : غولهای خودروسازی کشور با استفاده از لابی های قوی در دولت و بهره مندی از امتیازات ویژه و رانت به تحمیل بار اضافی تورم بر مردم و افزایش نقدینگی دامن میزنند. رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان شمالی در مصاحبه با خبرنگار الف گفت: غولهای خودروسازی کشور با استفاده از لابی های قوی در دولت و بهره مندی از امتیازات ویژه و رانت به تحمیل بار اضافی تورم بر مردم و افزایش نقدینگی دامن میزنند.

داود امیری با انتقاد از تصمیم دولت از اختصاص هزار میلیارد تومان به دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا از محل منابع بانک مرکزی افزود : دولت و مجلس همواره با اختصاص امتیازات ویژه برای این دو شرکت موجب تضییع حقوق مردم می شوند و از پویایی و بهره وری در این شرکتها جلوگیری می کنند چون این دو می دانند که همواره به صورت ویژه از اعتبارات و امتیازات یرخوردارند.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت به جای اینکه از بنگاههای کوچک و متوسط حمایت نماید در این شرایط اقتصادی حجم بالایی از اعتبارات بانک مرکزی را از طریق دو بانک ملی و انصار به این دو اختصاص می دهد حال آنکه با توجه به ظرفیت بالای اقتصادی این دو شرکت و توان آنها برای کاهش و خنثی نمودن بحرانهای مالی و برخورداری از حاشیه سود بالا با توجه به تعرفه بالای واردات خودرو و بالا رفتن قیمت ارز که موجب کاهش بیش از پیش واردات خودرو می باشد و در غیر اینصورت نیز می توانند از محل سود سهام خود و یا فروش سهام خود در بانکهایی مثل پارسیان که متعلق به ایرانخودرو می باشد از این شرایط عبور کنند.

امیری با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی افزود:همانطورکه مقام معظم رهبری در تبیین اقتصاد مقاومتی لزوم انتخاب روشهای بهینه و اثرگذار و کاهش هزینه ها در عین سودآوری را از ملزومات این شیوه معرفی نمودند ، بهتر این بود که این دو خودروساز با اتخاذ تدابیر خاص بر کاهش هزینه ها و بهبود روشها تمرکز کنند نه اینکه با استفاده از لابی گری ویژه خواری نمایند.

نماینده کارگران در هیات حل اختلاف با اشاره به قدرت لابی گری شرکتهای ایرانخودرو و سایپا افزود : درگذشته هر زمان که مجلس در صدد کاهش تعرفه واردات خودرو به جهت حمایت از مصرف کننده و افزایش ایمنی خودروها برآمد این دو شرکت با نفوذ خود مانع تصویب قانون شده و حتی قانون تصویب شده  را برگرداندند و آنرا ملغی الاثر نمودند حال آنکه جان مردم به واسطه تولید خودروهای بی کیفیت و غیر استاندارد به خطر افتاده که شاهد این مدعا نیز اعلام عدم شماره گذاری تولیدات این شرکتها توسط پلیس راهنمایی و رانندگی به واسطه نداشتن استانداردهای ایمنی و زیست محیطی می باشد که آنهم با فشارها و چانه زنی این دو غول فشل خودروساز مرتفع گردیده است.
وی حمایتهای ویژه دولت و مجلس را موجب تضییع حقوق مردم توسط این دو خودرو ساز دانست و افزود : این حمایتها به حدی است که ایرانخودرو و سایپا به هیچ یک از نهادهای قانونگذار و نظارتی نیز پاسخگو نیستند و بارها عدم تمکین خود از مصوبات کمیسیون تنظیم بازار ،سازمان تعزیرات حکومتی،سازمان حمایت از مصرف کننده و... را به رخ کشیده اند و متاسفانه شاهد برخورد قاطع و موثری از این نهادهای نظارتی نیز نبوده ایم.

امیری ادامه داد : انتظار ما از دولت این است که در سال تولید ملی عدالت را رعایت کند و اولا اولویت پرداختهای اعتباری را به بنگاه های کوچک و متوسط در سراسر کشور دهد که هر روز شاهد به زمین خوردن آنها و بیکاری کارگران نباشیم.و ثانیا با اتخاذ سیاستهای پولی و ارزی درست و با ثبات و آرامش بخشیدن به بازار از سردرگمی مدیران بنگاهها و شرکتها جلوگیری نماید.

وی در خاتمه با اعلام نارضایتی از افزایش قیمتها در چند ماه گذشته افزود : علیرغم افزایش بیکاری کارگران در پی تعطیلی کارخانجات و بنگاهها قدرت خرید کارگران 50 درصد کاهش داشته که شایسته است دولت و مجلس با اتخاذ تدابیر درست ،نقدینگی سرگردان را به سمت کار و تولید سوق داده و تورم را کاهش دهند و آرامش و ثبات به بازار برگشته و موجب کاهش قیمتها گردد. 

داود امیری با انتقاد از تصمیم دولت از اختصاص هزار میلیارد تومان به دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا از محل منابع بانک مرکزی افزود : دولت و مجلس همواره با اختصاص امتیازات ویژه برای این دو شرکت موجب تضییع حقوق مردم می شوند و از پویایی و بهره وری در این شرکتها جلوگیری می کنند چون این دو می دانند که همواره به صورت ویژه از اعتبارات و امتیازات یرخوردارند.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت به جای اینکه از بنگاههای کوچک و متوسط حمایت نماید در این شرایط اقتصادی حجم بالایی از اعتبارات بانک مرکزی را از طریق دو بانک ملی و انصار به این دو اختصاص می دهد حال آنکه با توجه به ظرفیت بالای اقتصادی این دو شرکت و توان آنها برای کاهش و خنثی نمودن بحرانهای مالی و برخورداری از حاشیه سود بالا با توجه به تعرفه بالای واردات خودرو و بالا رفتن قیمت ارز که موجب کاهش بیش از پیش واردات خودرو می باشد و در غیر اینصورت نیز می توانند از محل سود سهام خود و یا فروش سهام خود در بانکهایی مثل پارسیان که متعلق به ایرانخودرو می باشد از این شرایط عبور کنند.

امیری با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی افزود:همانطورکه مقام معظم رهبری در تبیین اقتصاد مقاومتی لزوم انتخاب روشهای بهینه و اثرگذار و کاهش هزینه ها در عین سودآوری را از ملزومات این شیوه معرفی نمودند ، بهتر این بود که این دو خودروساز با اتخاذ تدابیر خاص بر کاهش هزینه ها و بهبود روشها تمرکز کنند نه اینکه با استفاده از لابی گری ویژه خواری نمایند.

نماینده کارگران در هیات حل اختلاف با اشاره به قدرت لابی گری شرکتهای ایرانخودرو و سایپا افزود : درگذشته هر زمان که مجلس در صدد کاهش تعرفه واردات خودرو به جهت حمایت از مصرف کننده و افزایش ایمنی خودروها برآمد این دو شرکت با نفوذ خود مانع تصویب قانون شده و حتی قانون تصویب شده  را برگرداندند و آنرا ملغی الاثر نمودند حال آنکه جان مردم به واسطه تولید خودروهای بی کیفیت و غیر استاندارد به خطر افتاده که شاهد این مدعا نیز اعلام عدم شماره گذاری تولیدات این شرکتها توسط پلیس راهنمایی و رانندگی به واسطه نداشتن استانداردهای ایمنی و زیست محیطی می باشد که آنهم با فشارها و چانه زنی این دو غول فشل خودروساز مرتفع گردیده است.
وی حمایتهای ویژه دولت و مجلس را موجب تضییع حقوق مردم توسط این دو خودرو ساز دانست و افزود : این حمایتها به حدی است که ایرانخودرو و سایپا به هیچ یک از نهادهای قانونگذار و نظارتی نیز پاسخگو نیستند و بارها عدم تمکین خود از مصوبات کمیسیون تنظیم بازار ،سازمان تعزیرات حکومتی،سازمان حمایت از مصرف کننده و... را به رخ کشیده اند و متاسفانه شاهد برخورد قاطع و موثری از این نهادهای نظارتی نیز نبوده ایم.

امیری ادامه داد : انتظار ما از دولت این است که در سال تولید ملی عدالت را رعایت کند و اولا اولویت پرداختهای اعتباری را به بنگاه های کوچک و متوسط در سراسر کشور دهد که هر روز شاهد به زمین خوردن آنها و بیکاری کارگران نباشیم.و ثانیا با اتخاذ سیاستهای پولی و ارزی درست و با ثبات و آرامش بخشیدن به بازار از سردرگمی مدیران بنگاهها و شرکتها جلوگیری نماید.

وی در خاتمه با اعلام نارضایتی از افزایش قیمتها در چند ماه گذشته افزود : علیرغم افزایش بیکاری کارگران در پی تعطیلی کارخانجات و بنگاهها قدرت خرید کارگران 50 درصد کاهش داشته که شایسته است دولت و مجلس با اتخاذ تدابیر درست ،نقدینگی سرگردان را به سمت کار و تولید سوق داده و تورم را کاهش دهند و آرامش و ثبات به بازار برگشته و موجب کاهش قیمتها گردد.
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۰:۱۹:۵۰
ای کاش یک هزارم این پول را به کارگاه ما می دادند تا کارگرانش بیکار نشوند. (947939) (moderator22)
 
منجنق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۱:۳۲:۰۵
كاش يك هزام اين كمك ها رو صرف پژوهش و بهبود كيفيت و ظاهر خودروها مي كردند تا اينقدر ما ايراني ها عقده ماشين نداشته باشيم... (948152) (moderator22)
 
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۶-۲۱ ۱۰:۴۱:۵۶
چرا بايد به خودروسازان كمك شود اما اين همه صنايع ديگر كه نيازمند كمك دولت هستند بي نصيب بمانند؟ ايا اين تبعيض و بي عدالتي نيست؟ همين كمكهاي دولت است كه موجب شده خودروسازي ما مثل يك كودك 50 ساله لوس و ننر شود. (950042) (moderator16)
 
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۰:۲۱:۱۲
یکی از سیاستهای غلط این دولت دفاع بی چون و چرا از صنعت خودرو سازی است. سالها به بهانه حمایت از تولید و بی کار نشدن افراد شاغل در این صنعت، حمایت های کورکورانه از خودرو سازی به عمل آمده است.

چرا این خودروسازها نمی توانند بدون حمایت دولت به بقای خود ادامه دهند؟
مگر اینها سهامداران عمده بانک پارسیان نیستند؟
مگر اینها تولیدات بی کیفیتشان را به قیمت چند برابر به مردم نمی فروشند؟ (947942) (moderator22)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۶-۲۱ ۱۴:۳۴:۲۰
خودتون رو زیاد خسته نکنید. بحث از رانت گذشته. وقتی رئیس هیئت مدیره ایران خودرو معاون وزیر صنعت معدن و تجارت باشه دیگه رانت نیاز نیست. خودش میبره و میدوزه و تصویب میکنه و اجرا....
حالا ما در دانشگاه شریف برای حمایت چند میلیونی از مسابقات خودروی الکتریکی پیششون رفتیم میگن این طرح ها به درد ایران خودرو نمیخوره!!!!! (950574) (moderator16)
 
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۰:۲۹:۲۴
جالب است که این خودروسازان دنبال کمکهای دولت هستند، در حالیکه بانک

خودشان با پول مردم بساز و بفروشی راه انداخته ! (947970) (moderator22)
 
حسين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۰:۴۳:۵۵
من اين مطلب را نميفمهم كه چرا هركس كار خود يا مطلب خود را مي خواهد توجيه كند از مقام رهبري و سخنان ايشان مايه مي گذارد؟

الان تقصير تمامي تورم و بالا رفتن نرخ ارز به ابن كمك مالي افتاد .
در اين وضعيت كه توليد خودرو به صفر نزديك مي شود و خطر بيكاري 700هزار نفر در صنعت خودرو تهديد مي كند اين كمك مالي لازم است ولي بايد كاهش هزينه ها را انجام داد . (948019) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۱:۵۲:۱۰
به بهانه بیکاری 700 هزار نفر که معلوم نیست صحت داشته باشد فقط سالانه 30000 نفر مستقیما در جاده ها کشته میشوند اصلا مگر ما 700 هزار نفر در کشور کار گر داریم ؟ اونم با این وضعیت اشتغال؟! (948198) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۲:۱۷:۲۲
پس پول پیش فروش و فروش بسیار گران محصولات این دو شرکت کجا میرود . به احتمال زیاد همه نمایندگانی که در مجلس در تسهیل اعطای این تسهیلات به این شرکت ها رای داده اند از قبل کارشان در آمد های کلانی میبرند و به همین دلیل وظیفه اصلی خود که خدمت به مردم است را فراموش کرده اند.وای بحال ملتی که نمایندگانش با ظاهری موجه و بنام دین همچون خاوری تیشه به ریشه مردم میزنند. (948276) (moderator22)
 
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۶-۲۱ ۰۴:۰۳:۴۳
اقتصاد بدون یارانه ؛ یعنی اقتصاد ازاد و بدون انحصار!!! چرا با بهانه بیکاری سالهاست جان و ثروت ملت را فدای این دو غول می کنید !!؟؟ در حالیکه اگر 1000 سال دیگر از آنها حمایت شود ،بازهم قدرت رقابت با دیگر خودرو سازان جهانی را نخواهند داشت!!! من واقعا مبهوتم !!! بنزین مردم را با توجه به نرخ دستمزدها در ایران ، به قیمت آمریکا می فروشند اما هنوز از خودروسازان بی کیفیت حمایت می شود!!! (949632) (moderator16)
 
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۶-۲۱ ۱۰:۴۲:۳۸
چرا بايد 75 ميليون ايراني تاوان 700000 نفر را بپردازند؟! (950043) (moderator16)
 
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۰:۴۴:۱۱
معلوم نيست كي بايد جواب خدا رو بده... با اين ماشينها و مثلا ايمني ي كه دارن!!!
شركت سايپا ميگه محصول جديدمون با احتساب سرعت76 كيلومتر در ساعت استاندارد ايمني گرفته!!!!! اين تمسخر و بازي با جان مردم نيست...بماند قيمت محصولشان!!
با 76 كيلومتر در ساعت سواري گاري هم بشي چپ كنه چيزي نميشه ...
فقط بازي با جان ه مردم ه... همين!! مسئولاني كه پشت اين كارخونه ها وايستادن وجدان دارند؟؟ !! چرا بايد بدترين توليدات رو با بالاترين قيمت ها سوار بشيم (948022) (moderator22)
 
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۶-۲۱ ۱۰:۴۵:۱۶
تعداد زيادي از كارشناسان مستقل خودرو معتقدند تاسيس سايتهاي خودروسازي در مراكز خارج از كشور . صرفه اقتصادي نداشته و زيان ده بوده است ولي به دليل ملاحظات سياسي . اين كار صورت گرفته است و سود شركتهاي خودروسازي كاهش يافته و اين خودروسازها مجبورند براي كسب سود. از جيب مردم خودمان جبران كنند! سالهاست كه نه فقط صنعت خودرو بلكه صنايع ديگر و اقتصاد ما در زير سايه سنگين سياست و ملاحظات سياسي قرار گرفته و وضعيت بدينگونه شده است. (950052) (moderator16)
 
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۰:۴۵:۲۴
من نمیدونم چه اصراریه که ما خودرو بسازیم، قیمت و میبریم بالا ،کیفیتو میاریم پائین...خب عزیز من مگه مجبورید!؟ مگه همه کشورها خودرو سازند!؟ تو جایی سرمایه گذاری کنید که استعدادشو دارید (948026) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۸:۳۴:۰۱
دوست عزیز!
مشکل اینی که شما میگین نیست
مشکل اینه که صنعت خودرو رو ایران خودرو و سایپا تبدیل به صنعت مونتاژ کردن
فقط مونتاژ
تا حالا حتی یه خودرو هم خودشون طراحی نکردن
می دونین چرا؟
چون بازار ما رقابتی نیست، کالای خارجی تو بازار نیست(با قیمت واقعی)
جالب اینه که این دوتا خودشون هم هیچ رقابتی با هم ندارن
از نیرو های متخصص داخلی اصلا استفاده نمیشه (949106) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۰:۴۶:۰۷
بااختصاص اين مبلغ به گسترش مترو و تسهيل در رفت و آمد با ناوگان عمومي هم صرفه جويي مي شود هم بنفع قشر فقير و آسيب پذير جامعه مي شود كه هر روز بر تعداد آنها افزوده ميشود (948034) (moderator22)
 
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۶-۲۱ ۱۰:۵۴:۰۲
همين دو سه مدل ماشيني هم كه داريم كه يك مقداري مردم نسبت بهشون گرايش دارند مثل تندر90 و مگان و خانواده پژو 206 و سمند و... حاصل روابط نسبتا خوب دولت خاتمي با برخي كشورهاي اروپايي مثل فرانسه و آلمان بود كه آنها تشويق شدند كه در ايران سرمايه گذاري كنند اما اكنون با اعمال تحريمها و كاهش همكاريها يا قطع همكاريها . قطعات چيني و هندي جاي قطعات فرانسوي و آلماني رو گرفته و كيفيت اين خودروها هم افت كرده.. كاش دوران و مشي دولت خاتمي ادامه پيدا مي كرد و رشد اقتصادي بالا و پايدار كشور ما تداوم مي يافت. (950088) (moderator16)
 
نکته بین
United States
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۰:۴۹:۰۶
به اسم حمایت از خودرو سازان و به کام دور بعد انتخابات است!. با نگاهی به ترکیب هیات مدیره دو شرکت و چگونگی چیدمانشان در 2سال اخیر متوجه خواهید شد این کمک مالی، پولشویی دولتی در جهت ورود قدرتمندانه در انتخابات آتی ریاست جمهوریست، اگر هدف کمک است چرا به صنایع و بخشهای دیگر نمیشود.
در کنار این رانتها باید رانت واردات و چند نرخی شدن ارز و کم کردن ارزش پول ملی را نیز اضافه کرد. (948046) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۰:۵۹:۳۱
دوباره با این ترفند ها و به بهانه مختلف مثل تولید ملی و ..... پولهای کلان از بانکهای دولتی می گیرند و در بخش های مختلف دیگر مثل ساختمان و ارز و طلا سرمایه گذاری و ؛ ضمن تشنج بازار به اقتصاد کشور هم ضربه می زنند و سر آخر هم کارگزران را اخراج و هم تولید را به بهانه های مختلف می خوابانند !
آقایان دولت لطفا این پولهای طراحی شده را به این بخش ندهید و اگر هم می دهید کنترل کنید که کجا مصرف می شود .... (948081) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۶-۲۱ ۰۰:۳۱:۳۴
خود دولت اینقدر نگران است که می گوید پول را به حساب قطعه سازان واریز می کند
یعنی دولت به شرکت تابعه خود اطمینان ندارد
اطمینان ندارد نه اینکه شک دارد بلکه یقین دارد پول مصارف دیگری دارد
چون سابقه شرکت پاک خود را می داند!!! (949537) (moderator16)
 
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۱:۰۳:۲۸
تا این دو غول مفتخور وجود دارن و دولتی هستند همین وضعیته و کسی هم که زورش به اینها نمیرسه ظاهرا فقط مردم باید ضرر بی کیفیتی،مصرف سوخته بالا و نا ایمن بودن و قیمتهای سرسام آورو بدن مثله بقیه چیزها!!!!!! (948096) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۱:۱۱:۰۷
واقعا باید تاسف خورد که دولت هرساله صدهامیلیارد تومان بصورت نقدی و به عناوین مختلف غیرنقدی به دوشرکت خودروساز کمک میکند اما بازهم کاسه گداییشان نزد دولت دراز است.اگر همین مبالغ کلان را خرج بنگاههای بخش خصوصی میکردند،الان درصنایع دیگر حرفهای بیشتری برای گفتن داشتیم.جالب است که مدیران محترم خودروساز جزای مدیریت ضررده شرکتشان را هم با پاداش های چندصدمیلیونی نقد میکنند! (948117) (moderator22)
 
احمد
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۱:۲۷:۱۱
با سلام .
با قیمتهای فضایی که می فروشند چرا باز هم کمک می خواهند (948143) (moderator22)
 
خودمونی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۹:۱۱:۰۹
چون جیبشون هنوز جا داره (949159) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۱:۳۳:۳۷
بنده با اين كمك مخالفم و از حق خود بخاطر صرف بيت المال و توليد خودرو بي كيفيت و گران از تمام مسئولين امر نخواهم گذشت اگر فقط به اندازه يك گنجشك به خدا اعتقاد داريد در اين كارخانه ها را ببنديد و ورود خودرو را آزاد كنيد وگرنه منتظر عقوبت روز معاد باشيد (948154) (moderator22)
 
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۱:۴۴:۳۵
آدم به یاد دو غول مفتخور استقلال و پیروزی میفته! (948181) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۶-۲۱ ۰۰:۴۶:۵۰
سپاهان یادت رفت که سالی 30 میلیارد از جیب ملت خرج می‌کنه. شما گیر بده به دو تا تیم همیشه مردمی پرسپولیس و استقلال که همیشه هم بدهکارن و پول بازیکنانشون رو نمی‌تونن بدن. (949554) (moderator16)
 
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۶-۲۱ ۰۴:۰۶:۵۷
آره به خدا!!!! آب و برق و حتی تلفنی که یارانه نداشت را !!! به شدت گران کرده اند اما از جیب ملت بدبخت میلیاردی می دهند به جهار تا فوتبالیست چون خودشان عضو هیات مدیره اند!!!! خوب این لعنتی ها را هم خصوصی کنید !!! (949633) (moderator16)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۱:۴۴:۵۱
البته بانک گفته 1000 میلیارد باید در شش ماه تسویه بشه و گرنه به سهام شرکت به اسم بانک میشه (948182) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۶-۲۱ ۰۰:۲۸:۵۸
بانک مال دولته
خودروساز مال دولته
پول مال ملته
به نظر شما بانک پیگیری می کند؟؟؟
اگر پول مال بانک بود
یا خودورسازی مال ملت بود
و یا بانک مال ملت بود
یا دولت به فکر ملت بود

و هر حالتی غیر از حالت اول پیش می آمد حرف شما قبول
ولی متاسفانه حالت اول واقعیتی است که سالهاست جاری و ساریست (949534) (moderator16)
 
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۱:۵۸:۵۶
حالا همین اتفاق تو آمریکا می افتاد صدا و سیما از سحر تا شام داشت نقد و کارشناسی می کرد که خودروسازان آمریکایی ورشکسته شدن. (948218) (moderator22)
 
داود
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۲:۰۷:۵۶
اين همه سال خودر بي كيفيت گران به مردم پيش پيش فروختند هميشه هم وام كمك ميخواهند (948239) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۶-۲۱ ۰۰:۲۴:۳۴
سرمایه های اصلی این شرکتها صرف ساخت و ساز در کشورهای شمالی شده
وگرنه این خودروسازان سودده ترین خودروساز در سطح جهان هستند
شما یک پراید را اگر قطعاتش را خودتان بخرید و نصب کنید (کل قطعات) کمتر از 4 میلیون تمام می شود
در حالی که اگر مثلا با یک تویوتا کرولا همین کار را بکنید 2 برابر قیمت عرضه شده خودرو در بازار باید هزینه بکنید و آخر سر هم ماشین روشن نمی شود برعکس پراید که مانند فرغون هر صافکار و نقاشی هم قادر به مونتاژ کامل آن است (949526) (moderator16)
 
محمد بنده خدا
United States
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۲:۲۴:۵۰
مردم بخوبی می دانند که خودروسازان برای تحمیل هزینه های خودشان بر گرده مردم همواره با چماق اشتغال و خودکفایی از اهرمهایی همچون برخی از وزراومعاونین ونمایندگان مجلس ورسانه ی گروهی تا کنون توانسته اند به دوام و بقای خویش ادامه دهند.فعلا مردم مجبور به استفاده از خودروهای بی کیفیت وناایمن هستند.اگر واردات خودرو ازاد شود انجا سره از ناسره تشخیص داده خواهد شد.من ارزودارم که همه مسولین بفمند که مردم بخوبی همه مسائل رامی دانند واگر دیر بفکر اصلاح بیفتند خیلی دیر خواهد بود (948290) (moderator22)
 
اصغر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۳:۰۹:۰۴
مهمترين محل خرج وهزينه اين پولها پرداخت پاداشهاي كلان به مديران و حقوقهاي انچناني است بيچاره مصرف كننده خودرو نميداند همه اين هزينه ها را او بايد پرداخت كند نه شركت خودرو سازي واقعا يكنفر مسول با وجدان بيايد ميزان دريافتي مديران و مسولين اين كارخانجات و عده باز نشستگان كه از ارگانهاي مختلف به جهت حقوق بالا در اين شركتها كار ميكنند وهم چنين اكورد هايي كه هرماه به اندازه حقوق در يافت ميكنند يعني هر نفر عملا دو حقوق در ماه تحت نام حقوق و اكورد دريافت ميكند را بررسي كند البته كو ان فرد مسول كه تازه داراي وجدان نيز باشد و پاداشها و ماموريتاي انچناني ادم بايد گريه كند يك واحد بازرسي دلسوز وجود ندارد به اين وضعيت رسيدگي كند اين وضع كيفيت ومصرف سوخت طيق نظر خود برچسب سوخت ميچسبانند خودرو را با دهها نقص تحويل ميدهند ....واين وامها را بيشتر براي دريافت هاي خود ميگرنند جاي تعجب است چرا بانكها با چه توجيهي پرداخت ميكنند ايتها عملا ورشكسته هستند شما سرمايه وبدهي اينها را كنترول كنيد متوجه خواهيد شد چرا مسولين اين مسايل را درك نميكنند (948383) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۴:۳۱:۲۲
صدا وسيما دولت را براي نوسا نأت ارز بيمه كرده هر كاري مي خوان مي كنند و أينا هيچ خبري نمي دهند به جاش مي گن فانه أوضاعا بده ايتاليا از گرسنگي مي مسند امريكا همه در به در و بي خونه هستند ! (948609) (moderator22)
 
دایی سعید
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۴:۴۵:۳۲
اقایون زورشون به بازارهای جهانی نمیرسه پدر ملت رو دراوردند با قیمتهای نجومی وکمر شکن ، مردش هستید در جهان برای خودروهای پر مصرف ا ز رده خارجتون مشتری پیدا کنید.اگه مردم اینهمه دور تولیدادتون جمع نشن به کله میفتید پایین... (948653) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۴:۵۶:۲۱
چه جالب! تاوان سوء مدیریت و بی انضباطی مالی مدیران رو مردم بیچاره باید بدن!!!!! (948685) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۶-۲۱ ۰۰:۲۱:۱۳
خوب نخرید
پارسال که پیش فروش می کردند و مردم کم استقبال کردند داشتند اعلام ورشکستگی می کردند (949520) (moderator16)
 
عبداله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۵:۰۷:۱۶
در برنامه پليس راهور هر وقت كه از تصادفات فيلمي ويا تصاويري را پخش ميكنند و خودروهاي بي كيفيت و بي قابليتي را مشاهده مي كنم كه اين خودروسازان داخلي با رانت و لابي و با قيمت هاي بسيار به اين مردم بنام حمايت از توليد داخلي تحميل و بخش عظيمي از جان مردم را مي گيرند . از فرط ناراحتي دست ها را بسوي خداوند تبارك و تعالي بلند كرده و مي گويم : لعنت خدا و پيامبر و ائمه اطهار بر اين جانيان داخلي و مرگ بر مسئوليني كه نان هاي به خون آلوده مردم را بخورد كارگران و كارمندان و مديران صنعت خودروسازي مي خورانند. (948716) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۶:۵۱:۳۰
تا بحث مدیریت تخصصی و همرا ه باتجربه بالا در کلیه سطوح کشور به اجرا درنیاد هرروز وضع بدتر میشه.هرکس که مسوول پستی میشه تمام مدیران رو بدون تجربه و تخصص مربوطه از خارج سازمان همینجوری هیاتی جیگزین میکنه و تنها چیزی که براش مهمه تعهد این مدیران به خودشه نه منافع ملی.بنا براین هیچ کس سرجای خودش نیست و بزرگترین کارها به کوچکترین افراد واگذار میشه و نتیجه میشه امروز اقصادی ما. (948920) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۸:۲۶:۲۲
خدایا آخه چرا باید به پراید و 405 و بقیه ی آشغالای اینا اینقد کمک بشه؟؟!!!
ما چه گناهی کردیم که باید اینا رو سوار بشیم؟ (949090) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۶-۲۱ ۰۰:۲۰:۱۱
فقط و فقط به جرم ایرانی بودن (949517) (moderator16)
 
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۱۸:۲۸:۰۱
جالب اینه که سایپا و ایران خودرو هیچ گونه رقابتی با هم ندارن

یعنی تو یه قیمت مشخص فقط یکیشون ماشین داره، اون یکی همیشه سعی میکنه قیمتاش با این یکی تلاقی نکنه!!!!

این یعنی زد و بند برای عدم رقابت (949094) (moderator22)
 
اصغر ترقه
۱۳۹۱-۰۶-۲۰ ۲۰:۳۰:۵۹
ما نباید عدم کیفیت خودروهای تولیدی توسط شرکتها رو تنها تقصیر مدیریت بیکفایت و نالایق اونا بدونیم بلکه به این نکته هم توجه کنید که یک خودرو از هزاران قطعه تشکیل شده و هر قطعه ساخت یک شرکت داخلی یا خارجی است که متاسفانه به دلیل تحریمهای کنونی واردات قطعات از سازنده های اصلی اونا کن لم یکن شده و از کشورهایی وارد میشه که استاندارد بالایی از لحاظ کیفیت برای تولید قطعات ندارن مثل چین و هند و ... که وارد کننده هاشونم بهتره اسم نبریم اما این وسط میمونه چن تا تولید کننده داخلی که با مدیریت آقا زاده ها کارگردانی میشن و صرفا به سودجویی شخصی فکر میکنن و نه امنیت و آسایش ملت و با کمک دستهای پشت پرده که آخر سر تقصیرا رو گردن پیک موتوری میندازن!!! از این راه سود کلانی به جیب میزنن و این میون شرکت تولید خودرو موظف به استفاده از این قطعات به اصطلاح تولید داخل که همشون از مواد کهنه و بازیافتی تهیه میشن به جهت حمایت از تولید کننده داخلی هستن و ... تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل (949255) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۶-۲۱ ۰۰:۱۹:۱۳
صرف سالانه این مبالغ در صنعت کشاورزی ما را به بزرگترین صادر کننده محصولات کشاورزی تبدیل می کند که هم داخل کشور را پوشش می دهد و هم ما خودروهای بهتری سوار می شویم
کمک به این خودورسازان ظلم به اقتصاد خانوارهاست که با تحمل کلی فشار اقتصادی کل پس انداز چند ساله خود را صرف خرید خودورهای از رده خارج و مرگ آفرین می کنند
خودروهایی که هزینه نگهداشت روزانه دارند
و جالبتر اینکه مبلغ بیمه این خودرو از رده خارج با خودروهای خارجی رقابت شدیدی دارد
و اخیرا هم برخی محصولاتشان از لحاظ قیمت با خودروهای خارجی رقابت می کنند
شاید اگر ما وارد کننده عمده محصولات خودوریی از اروپا بودیم با تحریم ها همراهی نمی کردند
چنان که می بینیم با اینکه ما سهم کمی از بازار خودو کره جنوبی داریم ولی با وجود تمام تحریمها به خاطر اینگونه مبادلات کماکان خریدار نفت ما هستند
آنچنان که ما نسل قبلمان را به خاطر احداث این خط تولید منسوخ انگلیسی نمی بخشیم فرزاندانمان هم بابت این خط تولید منسوخ فرانسوی و کره ای نخواهند بخشید
و در پایان با درود بر روح کشته شدگان حوادث جاده ای محصولات تولید وطن که سالها بعد از آنها هم هنوز این خودورها با همان کیفیت تولید می شوند
و حتی مرگ آنها هم باعث نشده که این سود سرشار از سفره بعضی ها حذف شود
و در کمال قباحت از خودورسازان ژاپنی به خاطر تولید خودرو دارای نقص فنی شکایت می کنیم و قیافه حق به جانب می گیریم که چرا با سرعت بالای 140 کیلومتر سر و صورت ما زخمی شده
که اگر من جای ایشان بودم از این شرکت به خاطر زنده بودنم تشکر می کردم و اگر احساس می کنند پول بیشتری داده اند و آش بیشتری باید بخورند باید بدانند قیمت آش را ما خود گران کرده ایم و ربطی به آنها ندارد (949515) (moderator16)
 
فلفل
۱۳۹۱-۰۶-۲۱ ۰۰:۱۹:۴۶
انقلاب صنعتی ایران مدیون احمدی نژاد است.شما قدر او را نمی دانید.دشمنان میدانند او چه اعجوبه ای است. (949516) (moderator16)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۶-۲۱ ۰۸:۰۶:۰۲
واقعا توليد خودروهاي تا اين حد بي كيفيت اينقدر حمايت هم ميخواد؟؟؟ (949688) (moderator16)
 
۱۳۹۱-۰۶-۲۱ ۰۸:۳۸:۴۴
نتیجه 34 سال حمایت و حفظ انحصار و تعرفه بالای 90 درصد و کمک و وام و ... به خودروسازهاا چه شد؟ آیا مردم راضی هستن؟ آیا این صنعت پیشرفتی داشته؟ (949736) (moderator16)
 
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۶-۲۱ ۱۲:۳۱:۰۸
با این مبلغ می توان چند کیلومتر خط آهن دو بانده ایجاد نمود تا فشار بر جاده های ماشین رو کم شود؟ (950356) (moderator16)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۶-۲۱ ۱۳:۳۶:۲۲
تمام اينها كه به هر طريق به ملت خيانتً كرده و مي كنند بايد محاكمه شوند دير يا زود دارد اما وعده خدا اين است كه سوت و سوز ندارد (950461) (moderator16)
 
برهاني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۶-۲۳ ۱۰:۴۲:۵۲
باسلام
اينك بايد به جاي حمايت از خودر ساز ان آن هم باتيراژ غير اقتصادي و مونتاژ باسطح فن اوري پايين وقديمي باخودرو سازا ن جهاني وارد معامله شد بدين نحو كه در ازاي فراهم كردن بستر مناسب مصرف بازار خودرو ايران به ايشان در عوض 20تا چهل در صد از قطعات خودرو راكه در ايران مزيت اقتصادي دارد در تيراژ جهاني براي ان شركت توليد شود در اين صورت هم مصرف كننده ايراني مي تواند خودرو به روز وايمن وباقيمتي نزديك به قيمت كشور هاي همسايه داشته باشد هم ان خودروساز جهاني مجبور است حتي براي اعتبار خود نيز كه شده اخرين فناوري روز را به ايران صادر نمايد به طور مثال ايران بايك شركت ژاپوني توافق ميكند تويوتا بازار نسبتا انحصاري مثل پژو داشته باشد در عوض ايران صرفا سيستم ترمز يا برخي از قطعات موتوري را تحت امتياز براي تويوتا در مقياس جهاني براي خودرو ساز ان ژاپوني توليد نمايد وبه ان كشور صادر نمايد بدين ترتيب مثلث بازي ببرد برد هم به نفع كشور ثالث هم كارفرمايان و هم مصرف كننده شكل ميگيرد وبه عبارتي ديگر اهرم خريد باعث ورود فناوري روز و توازن در صادرات مي گردد . (952721) (moderator16)
 
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۶-۲۳ ۱۲:۰۵:۵۹
بابا چند کیلو آهن ولاستیک رو چند برابر قیمت به مردم فروختن که نباید ورشکست کنند . حتما اینم مثل بقیه .............. این دوشرکت باید بال دولت باشن نه وبال . تا کی مردم باید چوب بی مدیریتی بخورند ؟ (952814) (moderator16)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۶-۲۳ ۱۲:۳۹:۳۵
اين روزا كم مونده ادم چيني وارد بشه ! خلاصه تموم زنديگيمون چيني شده ولي ماشينامون ماشااله ماشااله همه ايراني ان. به قول يكي از دوستا :خوب تخصص نداري بذار حداقل واردات انجام بشه .ماشين چيني فك كنم خيلي بهتر از ماشيناي آدم كش ايرالني باشه. (952847) (moderator16)
 
هم وطن
۱۳۹۱-۰۶-۲۵ ۱۴:۱۲:۵۴
با توجه به اینکه خبر مربوط به معصومه ( بیماری ناشناخته ) کامنت اظهار نظر نداشت اینجا نوشتم لطفا " شمار حساب اعلام کنید ته به خانواده وی کمک شود (954462) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.