نظر منتشر شده
۱۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 297804
جوابیه نویسنده مجموعه «تعبیر وارونه یک رویا» به نقد الف
مرتضی اصفهانی: فاصله ای افتاد بین آن چه نوشته و ساخته شد / اعتقاد داشتم باید یک «بسیجی اطلاعاتی» را قهرمان و نمایشی کرد
احسان رستگار، ۵ مهر ۹۴
تاریخ انتشار : يکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۶
مقدمه ی بخش فرهنگ و هنر الف:
در تاریخ ۱۱ شهریور ۹۴ نقدی بر مجموعه ی تعبیر وارونه ی یک رویا با عنوان «اشتباهات فاحش فریدون جیرانی» منتشر شد که عنوان اولیه ی آن
«دراماتیزه کردن به سبک جیرانی؛ مامور اطلاعاتی باید عصبانی شود و مدام اشتباه کند» بود که پیش از انتشار به عنوان فوق الذکر تغییر یافت. جناب آقای مرتضی اصفهانی، نویسنده ی محترم مجموعه ی «تعبیر وارونه ی یک رویا» پس از مطالعه ی نقد منتشره در الف و نیز نقدهایی که در رسانه های دیگر درباره ی این مجموعه مطرح شده بود، جوابیه ای را برای الف ارسال کرده اند که در ادامه می آید. الف ضمن وارد دانستن نقدهای مطروحه در یادداشت منتشره ی خود، از توجه آقای اصفهانی به نقدهای بی تعارفی که نسبت به این مجموعه مطرح شد، تشکر و برای تمامی نویسندگان و کارگردانان آرزو می کند که اگر نقدی را نسبت به اثر خود مطالعه فرمودند، ان شاء الله نسبت به آن نگاه مشفقانه داشته باشند و منتقد سینمایی را یک مزاحم یا عنصر نامطلوب در سینما ارزیابی نکرده و نقدها را بی ارزش ندانسته، بلکه نسبت به آن نقد، مانند آقای اصفهانی، عکس العملی روشنفکرانه و فعالانه بروز دهند.

جوابیه ی آقای مرتضی اصفهانی به شرح زیر تقدیم می گردد:

«مایلم به عنوان فیلمنامه نویس چند نکته را که بنظرم از نگاه اغلب منتقدین محترم مغفول مانده را به عرض برسانم.
با اینکه اشکلاتی در فرم وجود داشت و طبعا در مواردی هم به محتوای کار آسیب رسانده بود، اما توقع از منتقدان عزیز این بود که علاوه بر نقدهای بعضا صحیح ِ فرمیک که در هر اثری غیر قابل اجتناب است، به ایده های جدید و جسورانه ایی که در این ژانر کمتر به آن پرداخته شده بود نیز اشاره ایی می کردند والبته نگاهی هم به رویکرد این سریال که مشارکت مردم در حفاظت از منافع ملی را در راستای عقلانیت به تصویر کشانده بود، می انداختند و استفاده از هوش نخبگان علمی در کشف و خنثی سازی خرابکاری صنعتی و هوش مضاعف نیروهای اطلاعاتی در کشف شبکه های جاسوسی و ترور را نیز مد نظر قرار می دادند مضافاً به اینکه همه ی این موضوعات در بستر قصه های متعدد و جذاب مطرح و از شعارزدگی هم فاصله گرفته بود تا به رسالت قصه، فیلم و سریال وفادار بمانیم.

برای مثال تا آنجایی که ذهنم یاری می کند بدیل "ترور صوری" را تاکنون در هیچ فیلمی ندیده ام. جوخه های ترور اسراییل به کمک روانبخش آن را طراحی و به اجرا می گذارند تا بواسطه ی این ترور نافرجام، روانبخش به عنصری مظلوم تبدیل شده و آنگاه با یک جابجایی بتواند در جایگاهی قرار گیرد که دسترسی بیشتری به اطلاعات داشته باشد و این هوش دستگاه اطلاعاتی ایران است که آن را کشف و خنثی می کند . بنظرم تنها همین داستان ِ یک خطی می تواند دستمایه ایی برای چندین فیلم باشد چون به اندازه ی کافی از پیچیدگی های جاسوسی برخوردار است .

جسارت در طرح موضوعات جدید، نویسنده را از زمان خودش جلوتر می برد. اگرچه ممکن است به همین دلیل بیش از اندازه نقد شود ولی اشکالی در آن نیست چون در یک حداقلی راه برای دیگران باز می شود. وقتی قرار است جای یک نخبه ی علمی (برازنده، مهندس ضدخرابکاری) با یک بازیگر تئاتر (سیاوش مشرقی) برای رسیدن به تروریست ها عوض شود، در نتیجه وارد فضایی می شویم که ممکن است برای عده ایی موضوع ثقیل و سنگین باشد و با "اماها و اگرها" نقد شوم. برای من راحت بود که جای نخبه ی علمی را با یک نیروی اطلاعاتی عوض کنم تا کمتر حاشیه ساز شود اما اعتقاد داشتم در این فرآیند باید یک "بسیجی اطلاعاتی" را قهرمان و نمایشی کرد. دغدغه داشتم تا نشان دهم در این دنیای پرآشوب می توان قهرمانانه در پی آرمان هایی بود که برای آن انقلاب اسلامی بوجود آمد و هشت سال دفاع جانانه در آن معنا پیدا کرد. جوانی از روی صحنه ی تئاتر پایین می آید و قرار است این بار نقشی را در عالم واقع ایفا کند . نقشی که در آن مرگ فقط یک سکانس نیست بلکه او را با حقیقت مرگ روبرو خواهد کرد ولی می پذیرد که از سر سفره ی عقد در ماشینی بنشیند که هر لحظه ممکن است منفجر شود و در انتهای این داستان هم زیر شکنجه دشمنان بشریت می رود ولی حاضر نمی شود ذات پاک ش را معامله کند . تردید ندارم جامعه در حال حاضر به شدت نیازمند الگوهای اینچنینی است که می تواند راهبندی عظیم در برابر پاسیو شدن جوانان باشد. 

توان چندین سرویس اطلاعاتی معطوف به آن می شود که اجازه ندهند ایران علمی شود. خرابکاری مینایتوری روی قطعات و محلول های وارداتی را برای اخلال در توسعه و شکستن روحیه ی نخبگان علمی طراحی می کنند ولی هوش ایرانی در حوزه ی اطلاعاتی و علمی مانع از تحقق این تاکتیک حریف می شود. کشف خرابکاری صنعتی در حوزه ی انرژی اتمی را بهانه ایی قرار دادم تا اقدامات گمنامانی را علنی کنم که هیچکس به آن نپرداخته است. داستان دانشمندان شهید را همه شنیده ایم ولی کمتر کسی از هوش نیروهای اطلاعاتی در کشف شبکه ی خرابکاران صنعتی و کشف قطعات خرابکاری شده اطلاعی دارد ، داستان های پیچیده ای که مرا ترغیب کرد تا برای تکریم از آنانی که در گمنامی افتخار می آفرینند، قصه ایی بنویسم.

از یک شنود افسر اطلاعاتی موساد خط برخورد اسراییل با ایران حول سه محور (ایجاد مانع در مسیر رشد علم و ثروت در ایران – مانع از الگو شدن ایران در منطقه – ایجاد مانع در تعامل ایران با غرب) به صورت شفاف در سریال مطرح می شود. موضوعی که نشریات ضدانقلاب و خبرگزاری های خارجی روی آن تمرکز پیدا کردند ولی در هیچ سایت و نشریه ی داخلی درباره ی آن یک خط هم نوشته نشد. حالا این مهم را اضافه کنید به تعقیب تروریست ها در آنطرف مرزها و کشتن اعضای جوخه ترور که برای اولین بار از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی پخش می شود تا آنجایی که خبرنگار اسراییلی در انگلستان سئوالی را مطرح می کند که آیا این اقدام  ایران را باید سرآغاز سرفصل جدیدی در رفتار ایرانیان فرض کنیم؟

در پایان اذعان دارم فاصله ایی افتاد بین آنچه نوشته شد و آنچه ساخته شد، ولی باید خروجی و ماحصل سریال را دید. اگرچه معتقدم تلویزیون باید فرصتی می داد تا فیلمبرداری سکانس های پایانی و تدوین سریال با آرامش صورت می گرفت تا فرصتی می داشتیم تا حداقل یک بار سریال را به صورت کامل ببینیم تا اصلاحات لازم صورت پذیرد ولی معتقدم با ایراداتی که داشت نهایتا قصه ایی جدید و جذاب و سریالی متفاوت بود.
 
کلمات کلیدی : سریال تعبیر وارونه یک رویا، مرتضی اصفهانی، فریدون جیرانی، خرابکاری صنعتی، بسیجی اطلاعاتی
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۱۵:۴۸:۰۵
در این سریال به جای نشان دادن توانمندی های نیروهای خودی ، بیشتر اونهارو بی پول و دچار مشکلات خانوادگی و سطح پایین نشون دادن.
حیفه پول نفت (3217217) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۲۲:۰۲:۳۴
پول نفت ميليارد ميليارد خرج فيلمهاي سفارشي ميشه و رانت ارسال به اسكار و جوايز فرمايشي هم دارند (3218086) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۲۲:۰۴:۳۸
اينهمه خرج كردند براي تبليغات يك ارگان از پول مردم (3218092) (alef-18)
 
سینا
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۰:۳۲:۱۹
درباره اونهمه خرج کردن برای پنتاگون و cia چی داری بگی!؟ (3218871) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۳:۴۹:۱۱
سینا اون فیلم ها ضدش هم ساخته میشه اینجا هم همینجوره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (3219434) (alef-18)
 
جلیلی
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۰۱:۰۷:۲۸
حیف اون همه آب که برای اون همه بارون هدر دادن. حرفای این آقای نویسنده از خود اون سریال ...تره. (3218335) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۰۹:۱۵:۳۷
در جوابیه چیز جدیدی نبود فقط شعار زدگی محض (3218648) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۰:۵۳:۰۲
مطلب پایانی ایشان بسیار حائز اهمیت است ؛ایشان می باید یک بار فیلم را می دید (3218917) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۱۵:۴۹:۰۰
هر نقدی نباید به گونه ای باشد که جرات کار در این زمینه را از هنرمندان بگیرد، خود موضوع سریال نوعی شجاعت عوامل را نشان می دهد (3217222) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۱۵:۴۹:۴۷
مشخص بود سیما با عجله و فشار قسمت های پایانی این سریال را جمع کرد (3217228) (alef-3)
 
ali
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۱۸:۲۲:۲۹
واقعا سریال خیلی ضعیف بود . فکر می کنم برای بچه های زیر دو سال ساخته شده بود.ا (3217597) (alef-3)
 
امیر محمد فاطمی
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۱۸:۵۰:۱۶
1- بنده نیز با توجه به تجربیاتی که در دو حوزه نمایش و فیلم دارم می توانم گواهی دهم که اصولا ساخت فیلم و سریال اعم از سینمایی و تلویزیونی در کشورمان خصوصا در ژانرهایی دفاع مقدسی یا جاسوسی و ضد جاسوسی به دلایل مختلفی مانند تهیه ملزومات و رعایت ملاحظات نوشته و نانوشته کاری بسیار دشوار و البته قابل تقدیر است. چنانکه حتی ساخت یک سریال طنز که علی رغم رعایت دهها ملاحظه مربوط و نامربوط می تواند مانند حاشیه مدیری به طرفه العینی به ناکجا آباد برسد.
2- تولید فیلم و سریالهای با تم جاسوسی و پلیسی حداقل طی دو دهه گذشته از روند خوب و قابل دفاعی برخوردار بوده است بطوریکه حداقل در زمینه انرژی اتمی چندین فیلم داستانی و سریال قابل تقدیر از شبکه های سیما پخش شده است همانطور که در تم جاسوسی فیلمهای ارزشمندی چون به رنگ ارغوان و قلاده های طلا را داشتیم که فارغ از مضامین ، محتوا و جهت گیری که قطعا از حقوق ابتدایی نویسنده و کارگردان است از ساخت و پرداخت بسیار قابل دفاعی برخودار بودند فیلمهایی که در تلفیقی رومانتیک از فراز و نشیبی رفتاری عاطفی و حرفه ای به ساخت و قوام سازمان امنیتی و اطلاعاتی کشور تأکید کردند.
3- اصفهانی عزیز در خاتمه توضیحاتتان به فاصله ساخته با نوشته یا احتمالا تحمل کاستیهای ناشی از تعجیل شبکه اشاره فرمودید بدون اینکه اذعان کنید بیننده نه از روند مذکور اطلاع دارد نه مسئول چنین شرایطی است بیننده فقط می تواند در خصوص تصاویری که می بینند قضاوت کند کاری که به درستی در خصوص قصه نمایشی شما و استاد جیرانی عزیز انجام شده است. بیننده شاید برای اولین نوبت است که شما را می شنود اما از جیرانی پر آوازه و تکرار ضعفهایی از این دست قابل قبول نیست.
4- اصفهانی عزیز بعنوان یکی از نقاط قوت به نوع آوری در داستان پردازی مانند قهرمان سازی دشمن با ترور صوری یا قهرمان سازی از میان عامه مردم در دفاع از حقوق هسته ای و اقدام عملیاتی برون مرزی اشاره فرمودید که با مراجعه به برخی سریالها و فیلم های داستانی قبلی سیما مشاهده خواهید فرمود که سریال رویای تعبیر وارونه نیز تکرار سوژه داشته است. اصولا مگر فیلم سازی چیزی جز توان نویسنده و کارگردان برای نگاه متفاوت و جذاب به سوژه های معمول ، جاری و احتمالا پر تکرار است؟
5- بقول مرحوم استاد منوچهر نوذری همون که تو فیلم بود اصفهانی عزیز براساس داستان تعبیر وارونه مرد و زن پیر و بیماری که بعضا از رفتار غیر طبیعی نیز برخوردار هستند عملیات پیچیده اطلاعاتی و امنیتی استخدام اداره جاسوس و عملیات ترور را مدیریت می کنند که البته با مرگشان نیز داستان به پایان می رسد. عوامل ترور بی هیچ توضیحی از پیچیدگی و سختی عبور از کانالهای اطلاعاتی ، امنیتی و انتظامی کشور به تهران رسیده با سلاح و و بمب عملیات ترور را با موفقیت انجام می دهند.
6- مدیریت ترور غیر واقعی برای قهرمان سازی صوری با موفقیت ابتدایی عملیاتی می شود نیروهای امنیتی نه براساس اقدامات اطلاعاتی که تصادفا و پس از بینندگان از موضوع مطلع و داستان وارد مرحله دوم می شود. مدیریت اطلاعات بی هیچ واهمه و برای رهگیری نیروهای دشمن اجازه سوء استفاده و گمراه سازی مدیر خانم شاغل در سازمان انرژی اتمی را می دهد و حتی او را برای ادامه عملیات در اختیار نیروهای امنیتی دشمن قرار می دهد خانمی که در نهایت و. پس از انجام قتل نفس متأسفانه باید با خودکشی که بالاترین گناه است از صحنه خارج شود جوانی را که بدلیل مسائل عاطفی و تمایل به ازدواج با مدیر اطلاعاتی مرتبط شده را بی هیچ دغدغه ای وارد عملیات پیچیده و پر خطر اطلاعاتی می کند که در خاتمه نیز باید با اهداء جان بهایش را بپردازد. آقای اصفهانی براساس کدام آموزه شرعی و قانونی مجوز بهره گیری از افراد بی گناه و غیر کارآزموده در امور اطلاعاتی و امنیتی بسیار پر خطر را صادر می کنید.
7- اصفهانی عزیز بنده نیز اطینان دارم سوژه انتخابی جنابعالی از جذبیتهای داستانی و تصویری بسیاری برخوردار است ضمن اینکه قطعا متکی بر ویژگیهای بسیاری مانند فداکاری ، هوشمندی ، ذکاوت ، شجاعت ، توانمندی فنی و عملیاتی خاص در سربازان گمنام امام زمان(عج) می باشد ویژگیهایی که حداقل در عملیات فوق پیچیده دستگیری ریگی ملعون گوشه ای از آنها قابل مشاهده است اما در نگاه شاید اعتراضی منتقدین نظر به صحنه ها و باورهای عملیاتی است که توسط کارگردان براساس فیلمنامه شما یا حتی با فاصله گیری از فیلم نامه تصویر سازی شده است توضیحات و دفاع جنابعالی از تعبیر وارونه مبتنی بر نکاتی است که باید در فیلم هم مورد توجه قرار می گرفت که نیست و شما در انتظار قضاوتی از سوی بیننده هستید که تصاویر ذهنی نویسنده را در فیلم نمی بیند.
8- تأکید فرمودید و استاد جیرانی نیز قبلا توضیح دادند که بخش قابل توجهی از فیلم نامه براساس اتفاقات و پروندهای واقعی بازنویسی شده است که لزوما به معنای افزایش ارزشهای هنری یک فیلم نیست اما چنانکه برخی منتقدین کامنتی اشاره کردند این شائبه را ایجاد می کند کهشاید منظور شما از قهرمان ساختگی خدای ناکرده اشاره به جناب عباسی عزیز نجات یافته از ترور که به ریاست سازمان انرژی اتمی رسیدند باشد که ایکاش به شکلی مناسب مورد توضیح قرار می گرفت. همچنین بپذیرید که مجموعه عملیاتی و اطلاعاتی تروریستی که ترسیم فرمودید طی یک عملیات ساده تک نفره قابل حذف و نابودی بود بدون اینکه سازمان اطلاعاتی و امنیتی کشور نیازمند استفاده از شیوه های پیچیده اطلاعاتی و عملیاتی داشته باشد با چنین وضعی چرا تصور می کنید بیننده باید به اطلاعاتی بودن فیلم و پیچیدگی و هوشمندی نیروهای اطلاعاتی اذعان یافته باشد. (3217662) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۲۱:۰۶:۳۶
تواین خشکسالی مرتب شلنگ واصراف درمصرف آب وبارش باران های آنچنانی. (3217975) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۲۲:۰۸:۳۹
رانت بي پايان براي حاتمي كيا و مجيدي و امثالهم (3218099) (alef-18)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۳:۳۹:۴۶
الان این فیلم حاتمی کیا بود یا مجیدی؟؟ (3219412) (alef-18)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
مرتضی اصفهانی: فاصله ای افتاد بین آن چه نوشته و ساخته شد / اعتقاد داشتم باید یک «بسیجی اطلاعاتی» را قهرمان و نمایشی کرد