کد مطلب: 340048
طرح محدودیت تردد بر اساس پلاک زوج و فرد و طرح ترافیک چه مبنای قانونی دارد؟
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۴۲
یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم این سئوال را مطرح کرده که جریمه کردن خودروهایی که وارد محدوده تردد پلاکهای زوج و فرد یا طرح ترافیک می شوند چه مستمک قانونی دارد؟
به گزارش خبرآنلاین در محدوده مرکزی چند کلانشهر کشور از جمله تهران، محدودیتهایی برای استفاده از خودروی شخصی وجود دارد که به آن محدوده ممنوعیت ترافیک و طرح دیگری به نام طرح محدودیت تردد پلاک های زوج و فرد گفته می شود.
هر خودرویی که بدون توجه به ضوابط این طرح ها (از لحاظ نوع پلاک یا زمان) وارد این محدوده ها شود، با جریمه های راهنمایی و رانندگی مواجه می شود.
یکی از شهروندان مطرح کرده که زیربنای قانونی این جریمه ها کجاست. این مخاطب سرویس مشکلات مردم نوشته: گویا طرح زوج و فرد در تهران وجهه قانونی ندارد و بر این اساس جریمه های آن نیز مشکل قانونی دارند. اگر موضوع درست است آیا دیوان عدالت اداری می تواند در این زمینه وارد شود؟
مبنای تعیین محدوده طرح زوج و فرد و همچنین طرح ترافیک در شهرها از جمله تهران، طبق قانون، شورای عالی هماهنگی ترافیک به ریاست وزیر کشور است. بدیهی است ورود وتردد خودروها به هیچ بخشی از معابر عمومی شهر، محدود نمی شود مگر به حکم قانون که در این جا، مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک است.
شورای عالی هماهنگی ترافیک با تصویب طرح هایی مانند زوج و فرد و طرح ترافیک، سعی دارد ضمن کاستن از بار ترافیکی معابر مرکزی شهر، آلودگی هوا در این بخش از شهرها را کنترل کند.
بدیهی است جریمه های راهنمایی و رانندگی که توسط ماموران پلیس اعمال می شود نیز مربوط به اجرای مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک است. طبق قانون، می توان از مصوبه شورای عالی ترافیک مانند هر نهاد اجرایی دیگر، به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و در صورت حکم این دیوان، در طرح های مذکور، تغییر به وجود آورد.
ضمنا در تعطیلات نوروز، کلیه طرح های ترافیک و زوج و فرد در شهرها، لغو می شود.
کلمات کلیدی : طرح ترافیک+زوج و فرد
در همه شهر ها لغو نمی شود مشهد تازه شدیدتر هم میشود (3612408) (alef-13)
اول اینکه این طرح تاثیر چندانی در کاهش آلودگی هوا ندارد
دوم به تعریف عوارض سالانه خودرو توجه کنید:
" کلیه خودروها به دلیل تردد و عبور و مرور در سطح شهرها به صورت سالیانه عوارض پرداخت نمایندو از آنجایی که شهرداری ها به عنوان متولی امور شهری می باشند جهت انجام طرح های عمرانی ، خدماتی و رفاهی مانند آسفالت و خیابان سازی ، جدول گذاری و .... و سهولت در رفت و آمد خود روها این عوارض را به توجه به مدل ساخت خودروها اخذ می نماید ."
وقتی طرح زوج و فرد است بخش عمده سطح شهر که طرح ترافیک هم در دل آنست از محل نردد خودرو ها کاسته میشود، فارغ از اینکه سطح خیابانهای شهر از نظر آسفالت و غیره وضعیت نامطلوبی دارد و باعث صدمه به خودرو ها و تحمیل هزینه های ناخواسته برای مالکان میباشد، بنابراین مبلغ عوارض سالانه باید بر اساس سطح قابل دسترس خودروها محاسبه شود و این مقدار کنونی پول ناحق است. (3612507) (alef-13)
اگر بسيارى از سازمانها و ادارات و نهادها را به بيرون شهرها انتقال دهند بسيارى از مشكلات ترافيك حل خواهد شد ، مثلا مجلس را به جاده قم انتقال دهند و يا نهاد رياست جمهورى را به جاده دماوند ، سازمان محيط زيست را هم به لواسانات انتقال دهند ، وزارت صنعت و تجارت هم در حاده ورامين خيلى عالى ميشود دادگسترى و دادگاهها را هم در جاده ساوه متمركز كنند بسيارى از پرونده ها بدليل راه دور خود اهل دعوا با كدخدا منشى حل خواهند نمود دادگاه هاى خانواده را هم در كيلومتر ٦٠ جاده قديم ساوه قرار دهند امار طلاق در تهران نصف خواهد شد و بسيارى از زوج ها همان وسط راه آشتى خواهند نمود ، (3612601) (alef-13)
این طرح من و شماست وگر نه خودشان یا مجوز ورود دارند و یا بعد از جریمه نسبت به عدم پرداخت از مقام مربوطه مجوز میگیرند (3612602) (alef-13)