توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 426554
حل بحران آب در گرو شناخت «آب مجازی»
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۲
معاون شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: یکی از راه‌حل‌های موجود برای بحران آب علاوه بر کم‌مصرف کردن، شناخت مقوله‌ای به نام «آب مجازی» است. 

به گزارش ایسنا علیرضا طاهری گفت: آب مجازی آبیست که در روند تولید فرایند کالاها و محصولات به‌ کار برده شده است، اما به دلیل اینکه آب استفاده شده در محصول نهایی دیده نمی‌شود، به آن آب مجازی و یا آب پنهانی می‌گویند.

وی افزود: این آب حتی در محصولات مصنوعی و یا تهیه خوراکی‌هایی همچون بیسکویت و شکلات نیز نهفته است؛ چراکه برای تولید آرد گندم بیسکویت هم «آب» مصرف ‌شده است و یا حتی زمانی که یک بطری آب‌ معدنی می‌خریم، تصورمان این است که فقط آب داخل بطری، آب است در حالی ‌که برای تولید خود بطری نیز آب مصرف ‌شده است. 

معاون شرکت آب منطقه‌ای تصریح کرد: به‌عنوان‌ مثال برای تولید یک‌ دانه تخم‌مرغ ۱۳۵ لیتر آب مصرف ‌می‌شود. همچنین برای تهیه یک کاغذ A4 ۱۰ لیتر آب مصرف می‌شود در حالی‌ که وزن کاغذ ۵ گرم هم نیست. 

وی ادامه داد: برای به دست آوردن یک کیلو گوشت مرغ، حدود 4000 لیتر و برای یک کیلو گوشت قرمز گاو ۱۵ تن آب مصرف می‌شود. 

طاهری با بیان اینکه برای تولید یک خودروی معمولی که یک‌تن وزن دارد، حدود 400 هزار لیتر آب مصرف می شود، گفت: این اعداد و ارقام هیچگاه به چشم کسی نمی‌آید و دیده نمی‌شود. باید به فکر راه‌حل‌های اساسی بود که یکی از راهکارهای کم‌مصرف کردن، پرداختن به مبحث آب مجازی است. 

وی تصریح کرد: در این راستا باید به ‌صورت کارشناسانه و دقیق لیست مواردی را که توقف تولیدشان به نفع جمعیت کشور و بحران آب است، تهیه کنیم و با نگاهی عاقلانه نسبت به تولید و یا واردکردن آن محصول تصمیم‌گیری نماییم. 

طاهری ادامه داد: به‌عنوان‌ مثال درباره تولید کاغذ، افتخاری ندارد که بگوییم جنگل‌ها را نابود کرده و این مقدار آب مصرف کرده‌ایم و بعد خوشحال باشیم که بگوییم خودکفا شده‌ایم بلکه باید عاقلانه، مدبرانه و متعادل، بخشی از کاغذ کشور را وارد کنیم. این کار به معنی این است که ما آب را وارد کرده‌ایم؛ چراکه هر 1000 برگه کاغذ که وارد کشور کنیم، یعنی 10 هزار لیتر آب وارد کشور کرده‌ایم و این موضوع درباره میوه و غلات نیز صدق می‌کند. 

معاون شرکت آب منطقه‌ای استان ضمن تاکید بر اهمیت بحث اقتصاد مقاومتی نیز عنوان کرد: با توجه به مبحث اقتصاد مقاومتی، برای هر محصولی می‌توان یک حدی تعیین کرد؛ چراکه اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد روان و باید کاری کنیم که چرخ اقتصاد در کشور روان بچرخد. 

طاهری در ادامه گفت: در خصوص مصرف گوشت قرمز هم با توجه به مضرات آن برای سلامتی و مصرف بالای آن در جامعه باید فرهنگسازی درستی صورت گیرد تا هم از نابودی مراتع ناشی از رهاسازی و چرای بیش از حد گوسفندان جلوگیری شده و هم در مصرف آب صرفه‌جویی شایانی صورت بگیرد. 

وی تاکید کرد: تکرار کردن مرثیه بحران آب و عدم وجود عزم جدی و ملی برای حل آن دردی را دوا نمی‌کند. باید همانند گروه های زیست محیطی که برای پاکیزگی طبیعت به جای سردادن شعار، خود وارد فرآیند راه حل  شدند برای گرفتن نتیجه همراه با اقدام و عمل به پیش رویم. 

طاهری خاطرنشان کرد: اکنون کم‌آبی و بی‌آبی دشمن ماست و زمان آن رسیده تا همه در کنار هم قرار بگیریم و درست مانند ایام دفاع مقدس کمک‌های مردم می‌تواند نقش مهمی ایفا نماید.
 
کلمات کلیدی : بحران آب + آب مجازی
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.