نظر منتشر شده
۱۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 400650
آیا ایران جای دبی را می گیرد؟
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۶
وال استریت ژورنال نوشت: فرودگاه امام خمینی تهران در مراحل اولیه بازسازی تدریجی است. این بازسازی بخشی از برنامه توسعه تجارت ایران و تبدیل آن به یک هاب منطقه ای بعد از توافق هسته ای است.

به گزارش انتخاب، در مرکز این تغییرات ساخت دو ترمینال جدید و گسترش فرودگاه و تبدیل آن به منطقه آزاد تجاری است که این شامل بخش های صنعتی، لجستیکی، هتل ها و مراکز کنفرانس خواهد بود.

با این حال در مراحل اولیه دولت امیدوار است با توسعه فراگیر فرودگاه امام کمپانی های خارجی را برای انتخاب تهران به عنوان هاب منطقه ای مجاب کند.

این پروژه میتواند ارزشی بالغ بر میلیاردها دلار از طریق تجارت های منطقه ای و بین المللی برای ایران داشته باشد. توسعه گران صنعتی فرانسوی نظیر Bouyguesو Aéroports de Parisکه ساخت فرودگاه های شارل دوگل و اورلی را برعهده داشته اند امسال با مقامات ایران گفت و گو هایی در رابطه با مشارکت در توسعه فرودگاه امام داشته اند. سال گذشته گروه هتل سازی عظیم فرانسوی آکور در توافقی که با ایران به امضا رساند.

علی صباغی یکی از مشاوران ارشد فرودگاه امام تهران گفته که این پروژه در پی رقابت با فرودگاه های موفق و مناطق ویژه ای نظیر امارات و ترکیه است

برای مثال مرکز جهانی دوبی که در سال 2010 بازگشایی شد در مرکز خود یک فرودگاه جدید را با گنجایش 160میلیون مسافر در سال و 12 میلیون تن بار را جای داده است. در اطراف فرودگاه مناطق ویژه لجستیکی مرکز نگهداری از هواپیماها ساختمان های مسکونی و منطقه گلف وجود دارد. مجموعه هتل های بین المللی هیلتون سال گذشته قرار ساخت یک هتل 535 اتاقه را در این منطقه گذاشته است.

صباغی گفته این برنامه ها بسیار عظیم است و ما بدون داشتن زیرساخت های لازم و کار فراوان به آن دست پیدا نمیکنیم. اما اگر بتوانیم سهممان را طی 15 سال آینده به دست بیارویم میتوانیم. این یک رقابت سخت است اما دولت همه موانع را برای دستیابی به هدف از جلوی پا برداشته است

در سراسر جهان مناطق ویژه اقتصادی ای وجود دارد که اهداف و قواعد متفاوتی را در برمیگیرند. برخی از آنها برای پذیرش کارخانجلت ، واردات و صادرات بدون قوانین محلی و کاهش و یا حذف مالیات زیرساخت های لازم را تعبیه کرده اند.

چین از این مناطق اقتصادی ویژه به طور موفقیت آمیزی برای برنامه های آزادسازی اقتصادی اش بهره برده است. در هاب تجاری منطقه ای دوبی ، مناطق طور چشم گیری سرمایه گذاری خارجی را با کاهش تشریفات زائد و موانع سرمایه گذاری افزایش داده اند.

ایران اخیرا 6 منطقه آزاد شامل چابهار و اروند را احداث کرده است.

منطقه آزاد اروند برنامه توسعه زیرساخت هایش را نیز در پیش رو دارد.

سال گذشته این منطقه آزاد در توافقی اختصاصی با سرمایه گذاران آلمان برنامه ساخت 30 توربین بادی برای ژنراتور های برق را به امضا رسانده است.

اما منطقه فرودگاهی به نظر مهم از سایرین است چرا که این منطقه تهران را به بقیه وصل میکند. این منطقه قرار است فازهایش را تا 20 سال آینده گسترش دهد و برای ان کار نیاز به ده ها میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد.

به گفته صباغی ایران مشاوران فرودگاه هلند یا NACO را که در پروژه هایی نظیر پروژه فرودگاهی مکزیکو سیتی، کوالالامپور و پکن فعالیت داشته اند به عنوان مشاور اصلی استخدام کرده است. NACO ترمینال جدید ایرانشهر را به عنوان بخش اصلی شهر فرودگاهی با ظرفیت 20 میلیون مسافر پیش بینی کرده و این 2 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت

در عین حال کمپانی های کره جنوبی، هلند، فرانسه و چین قراردادهایی را به امضا رسانده اند و یا گفت و گوهایی برای ورود به این پروژه داشته اند. در گذشته برخی از این کشورها به تامین مالی پروژه هایی نظیر این در سایر نقاط جهان برای به دست آوردن سهم قابل توجه خودشان در توسعه املاک و مستغلات یا ساخت کمپانی ها و دیگر کسب و کارها کمک کرده اند.

احیای فرودگاه و بخش حمل و نقل کلید بهره برداری از برداشته شدن تحریم هاست.آزادسازی جریان کالا از طریق مرزهای ایران یک قدم حیاتی به سمت سازندگی اقتصادی است که می خواهد بیش از گذشته با جهان تعامل داشته باشد و این اولویت اصلی حسن روحانی است.

ایران امتیازات جغرافیایی زیادی دارد . این کشور بین اروپا و آسیا واقع شده است. به گفته مریم کیایی رییس شرکت توسعه کسب و کار بین المللی راه شهر که یکی از کمپانی های زیربنایی مهم ایران است گفته فرودگاه امام خمینی پتانسیل تبدیل شدن به هاب منطقه خاورمیانه را دارد . این فرودگاه نیاز به سرمایه و توسعه دارد.

باید دید آیا این منطقه آزاد فرودگاهی میتواند به موفقیت های منطقه ویژه اقتصادی چین دست یابد یا نه. آنها به کمپانی های خارحی دسترسی آزاد به کارگران ارزان تر و بازار چین را دادند اما به طوری که دولت چین بتواند آنها را کنترل کند.

همکاری بین کمپانی های چینی و خارجی ها برای چینی هم خوب بود چرا که آنها توانایی به روزرسانی تکنولوژی هایشان را در این زمان به دست می آورند. اما انتقال تکنولوژی نیز تحت برخی انتقادات انجام میگرفت.

اسوار پراساد مشاور ارشد موسسه بروکینکز گفته این لاجرم راه استفاده از کمپانی های خارجی در شرایط بسیار کنترل شده برای دستیابی به کارخانجات چینی بود که بتواند رقابتی تر باشد.
 
کلمات کلیدی : فرودگاه امام خمینی تهران+فرودگاه امام
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۱۸ ۱۶:۲۹:۰۴
لازمه هر توسعه وپیشرفتی فضای دوستی و ایجاد امنیت روانی برای سرمایه گزارن است با برخوردهای دو گانه تحقق این برنامه ها امکان پذیر نمی باشد (3967972) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۱۸ ۱۸:۳۶:۵۰
دبی در واقع یک واسطه بزرگ است که اغلب بدون سفارش قبلی کالا می فروشد و ایران واسطه نیست بلکه وارد کننده و مصرف کننده کالاهای میانی یا تجهیزات و دستگاه است (3968087) (alef-3)
 
۱۳۹۵-۰۷-۱۸ ۲۱:۰۶:۳۹
ایران میتونه هم تجارت کنه و هم تولید. مخصوصا به دلیل موقعیت کم نظیر و شاید بی نظیر جغرافیایی. (3968220) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۱۹ ۰۷:۲۴:۴۵
شما ناراحت نباشید میشود (3968413) (alef-3)
 
دبیر
۱۳۹۵-۰۷-۱۸ ۱۹:۰۰:۵۸
اگر واقع گرا و منطقی باشیم چرا که نه...ایران با تمدن چندین هزار ساله .
لیاقتش بیس از دوبی واین حرف هاست...اگرقدر شناس و موقعیت شناس باشیم (3968114) (alef-3)
 
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۷-۱۸ ۱۹:۴۱:۲۱
اگر از همین فردا شروع کنند حد اقل ده سال ساخت ترمینال ها زمان میبرد فعلا برای خروج از این وضع اسف بار باید فکری برای جدا سازی ترمینال ورودی و خروجی کرد یعنی ساخت سالنی مشابه در کنار ترمینال موجود . (3968150) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۱۸ ۲۳:۳۷:۴۰
جای دبی فعلا پیش کش هرچه سریع تر فکری برای تفکیک ترمینال ورودی و خروجی باید کرد واقعا وضع تاسف باری است احداث یک سالن مشابه برای ورودی و خروجی مجزا لازم است . در طرح اولیه هم پیش بینی شده . (3968321) (alef-13)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۱۹ ۰۰:۴۸:۰۹
سالها پیش یکبی از بزرگان نظام جمله ای گفتند با این مضمون میزان سرمایه ایرانیان که به دبی انتقال یافته مصداق تصرف استانی به بزرگی خوزستان بدون جنگ و خونریزی توسط بیگانگان میباشد.
امروز بازبینی انچه پس از حدود بیست سال به دبی انتقال یافته درک این مقایسه را اسان و ملموس تر میکند و صحت انرا به خوبی اثبات میکند .
مهم ان است که در طول سالیان گذشته دولت نهم و دهم نه تنها در توقف این روند تلاشی نکرد بلکه با تمام قدرت در این جهت مسیر را نیز مهیا کردند و مردم را وادار به انتقال دارایی هایشان به منطقه دبی کردند که مراودات بانکی و امکان کسب و کار در ان منطقه فراهم و در کشورمان سخت تر شده و این خیانتی بزرگ به ایران و ایرانیان بود
حال پس از برجام نیز دلواپسان که دبی را تبدیل به حیاط خلوت و محلی ایمن برای پنهان ساختن پولهای اختلاس شده و به تاراج رفته کرده اند در تلاشند تا مبادا شریط به شکلی معکوس شود که ایران خانه و کاشانه امن سرمایه داران شود
این تحلیل و خبر ها نه سراب است نه توهم و نه افترا و یا سخنانی با غلو و اقراغ و مبالغه و از سر سیاسی کاری و مخالفت صرف با احمدی نزاد می باشد بلکه واقعیاتی درد ناک و حقیقتی شرم اور برای ایرانیان است چه جامعه اقتصادی و یا نظام سیاسی و سرمایه داران نزدیک به دولت پیشین .امیدواریم دکتر روحانی شرایط لازم را فراهم اورند تا شاهد معکوس شدن این روند بد فرجام به کمک بر جام باشیم و کور شوند همه انانکه چشم دیدن ایران اباد را ندارند (3968346) (alef-13)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۷-۱۹ ۰۳:۲۵:۰۰
توسعه حمل و نقل مهمترین رکن توسعه است. اگر سواحل دریای عمان و خلیج فارس را با راه آهن و راه زمینی سرتاسری به هم وصل کنیم دها شهر بزرگ تر از دوبی را در این مسیر خواهیم داشت که پایه اقتصادی آنها دریا و بازرگانی خارجی خواهد بود. (3968379) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۱۹ ۰۸:۴۱:۰۴
مچکریم روحانی (3968468) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۰۲ ۱۰:۵۹:۰۹
گسترش حمل و نقل هوايي با جهان و خطوط ريلي در كشور مهمترين ركن توسعه كشور باشد ،
ما بايد در زمينه راه آهن چين را الگو قرار دهيم ، وسعت ايران در مقايسه با چين بسيار كمتر است و ما مي توانيم در بسياري از مسير ها با كمتر از هزار كيلومتر به مقصد برسيم ،
راه اندازي خطوط پرسرعت هم هزينه سفر را گاهش مي دهد ، و هم باعث كاهش مرگ و مير جاده اي مي شود ، (3983722) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.