توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 410675
چگونه سرما نخوریم؟
بخش سلامت الف، 16 آبان 95
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۶
برای اینکه سیستم ایمنی بدن به بهترین نحو وظیفه خود را که مبارزه علیه ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا است، انجام دهد، باید مواد مغذی حیاتی را دریافت کند.

به گزارش تسنیم، افرادی که بیش از حد معمول سرما می‌خورند، از مکمل‌های بالا برنده سطح ایمنی بدن استفاده نمی‌کنند. سلامتی مجاری تنفسی به دریافت هوای فاقد میکروب و آلودگی وابسته است. بیش از 200نوع ویروس شناخته شده که به دستگاه تنفسی فوقانی اثر گذاشته و باعث سرماخوردگی می‌شوند. برای اینکه سیستم ایمنی بدن به بهترین نحو وظیفه خود را که مبارزه علیه ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا است، انجام دهد، باید مواد مغذی حیاتی را دریافت کند.
این مواد عبارتند از:

ویتامین A

این ویتامین در موادی از قبیل: جگر، انواع ماهی از جمله قزل آلا، قباد و شاه ماهی، کره، تخم مرغ هستند، همچنین هویج، انبه، سیب زمینی، زرد الو، کدو حلوایی و سبزیجات سبز تیره نیز تامین‌کننده بتا کاروتن هستند که در بدن فرد به ویتامین A تبدیل می‌شوند. کمبود دریافت پروتئین خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد.

امگا3

برخی از مواد حاوی امگا3 مانند: ماهی قباد، قزل آلا، ساردین و ماهی‌های روغنی غنی از اسیدهای چرب امگا3 هستند.

روی

افرادی که بیش از حد معمول سرما می‌خورند، می‌توانند از مکمل‌های روی که سطح ایمنی بدن را بالا می‌برند استفاده کنند. روی یک ماده معدنی مورد نیاز برای سیستم ایمنی است. برخی از مواد حاوی روی عبارتند از: انواع صدف، گوشت‌های قرمز بدون چربی، مرغ، غلات سبوس‌دار حاوی روی.

استراحت کنید تا سریع‌تر بهبود یابید

برای تجدید قوای سیستم ایمنی، بیمار نیاز به استراحت دارد و عدم توجه به علائم یک عفونت ویروسی و ادامه کار و فعالیت در حین بیماری مدت ابتلای وی به این بیماری را طولانی‌تر می‌کند.

استفاده از مایعات مغذی و مقوی :

از انواع آش‌ها و سوپ‌ها به عنوان جایگزین وعده اصلی استفاده شود. البته در این امر باید تعادل صحیح انواع مواد مغذی را دارا باشند.

پروتئین

برخی از موادی که حاوی پروتئین هستند عبارتند از: ماهی، مرغ، گوشت قرمز بدون چربی، لبنیات و مخلوطی از حبوبات، مغزها، دانه و غلات سبوس دار. اگر فردی دچار کمبود پروتئین شود، خطر ابتلای او به عفونت افزایش می‌یابد.

امگاها

دانه کنجد، تخمه کدو و حلوایی و آفتابگردان منابع غنی اسیدهای چرب در مبارزه علیه عفونت‌های سرما خوردگی به سلول‌های دستگاه تنفسی کمک می‌کنند.

اسید فولیک

غلات صبحانه (بر‌شتوک)، عصاره مخمر ‌ونان، اسید فولیک مورد نیاز را تامین کرده و برای تقویت سیستم ایمنی و سلامتی افراد مفید هستند.

ویتامین c

برای کاهش سرماخوردگی بیشترین ماده‌ای که اثبات شده و توصیه نیز می‌شود، ویتامین c است. برخی از منابع دارای ویتامین cمانند: لیمو شیرین، لیمو‌ترش، پرتغال، گریپ‌فروت و فلفل.

ویتامینB6 و پانتوتنیک اسید

حبوبات، گوشت، شیر تامین‌کننده ویتامین B6 و پانتوتنیک اسید هستند. × ویتامین B6 و پانتوتنیک اسید برای سلامتی سیستم ایمنی اهمیت بسیاری دارند.

مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه

کنسرو‌ها و غذاهای آماده بسته‌بندی شده از نظر ویتامین‌ها و مواد معدنی فقیر هستند، پس به‌جای استفاده از این نوع غذاها باید از انواع میوه و سبزیجات تازه، ماهی، غلات، مغزها، گوشت، و دانه‌ها استفاده کرد.
 
کلمات کلیدی : سیستم ایمنی+بدن+سرماخوردگی+آنفلوآنزا+مجاری تنفسی
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
 
 
هفته
 
 
 
 
ديروز
هفته