نظر منتشر شده
۲۲۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 210108
خاله، دایی، عمه و عمو ایرانی در معرض انقراض
هادی شریفی، 8 دی 92
تاریخ انتشار : يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۷
این روزها همه درباره تحدید نسل و روند پیری جمعیت در ایران هشدار می دهند، عده ای بعنوان راهکار بیلبورد تبلیغاتی نصب می کنند و عده ای دیگر با دستور، خواهان افزایش جمعیت اند. اینان اما غافل از این اند که با بیلبورد تبلیغاتی و دستور و همایش، جمعیت افزایش پیدا نمی کند.

بدون توجه به واقعیت ها و شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه و بهبود این وضعیت، سخن از ازدواج جوانان و افزایش جمعیت، سخنی است بیهوده. در بیست سال گذشته شاهد بوده ایم که تمام دستگاه ها و ارکان حکومت به طور منسجم و سازمان یافته سیاست های کنترل جمعیت را به اجرا گذاشته اند، این سیاست ها به گونه ای بود که همه مردم به شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» اعتقاد پیدا کرده بودند.

اما حال با شکست آن سیاست ها، مسئولان برای جبران اشتباه خود به همایش و بیانیه و بیلبورد تبلیغاتی اکتفا کرده و نه تنها راه کار عملی و اساسی ارائه و اجرا نمی کنند بلکه قوانینی در تضاد با سیاست افزایش ازدواج و به طبع آن افزایش جمعیت در پیش گرفته اند.

طبق آمارهای سازمان ثبت احوال، سن ازدواج برای مردان و زنان نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و به میانگین ۲۷.۲ سال برای مردان و حدود ۲۳ سال برای زنان رسیده است. حال با این آمار هشدار دهنده، مسئولان سازمان نظام وظیفه در صدد افزایش خدمت اجباری سربازی هستند. سردار موسي کمالي جانشين منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح در این ارتباط می گوید : طرحي در دست بررسي است که کسرخدمت ها برداشته و خدمت دوره ضرورت ۲۴ ماه شود.

این یک روی سکه بود، و اما روی دیگر آن: میر محمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درباره وام ازدواج و متقاضیان این وام گفته است : سیستم بانکی در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج با محدودیت روبرو بوده و بانک‌های عامل منابع کافی برای پاسخگویی به افراد در صف تسهیلات ازدواج را ندارند، اکنون حدود یک میلیون نفر در صف دریافت تسهیلات ازدواج هستند.

حال اگر از تورم ۳۵.۹ درصدی، بیکاری جوانان و مشکل تامین مسکن بگذریم با همین نمونه های ذکر شده آیا می توان به افزایش جمعیت دلخوش بود؟

اما برای پی بردن به عمق فاجعه در ارتباط با روند پیری جمعیت، نگاهی به آمارها در این ارتباط می کنیم:

علی اکبر محزون مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال در این ارتباط می گوید: اکنون ۱۴.۴ درصد از خانوارهای ایرانی بدون فرزند هستند، همچنین ۳۳ درصد خانوارهای ایرانی حداکثر دارای یک فرزند هستند.

بانک جهانی در گزارش توسعه جهانی خود در رابطه با روند پیری جمعیت در ایران می آورد : نمره ایران درشاخص وابستگی سالخوردگی تاسال ۲۰۵۰ پنج برابرخواهدشد. این بدان معنی است که طی چهل سال آینده، تعداد از کار افتاده‌ها نسبت به جمعیت فعال ۵ برابر می‌شود.

در گزارش موسسه یورومانیتور نیز فاجعه پیری ایران تا سال ۲۰۳۰ به خوبی مشهود است. این گزارش میگوید که در سال ۲۰۳۰ تعداد افراد بین صفر تا ۷ سال و ۱۶ تا ۳۴ سال نسبت به سال ۲۰۱۰ کاهش شدید و چشمگیری پیدا خواهد کرد. این گزارش می گوید که تمامی گروههای سنی بالاتراز ۳۴ سال دربین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۳۰ افزایش خواهندیافت که بیشترین افزایش رادرافراد ۴۰ تا ۵۰ ساله خواهیم دید. فاجعه تر اینکه افرادبالای ۶۵ سال درسال ۲۰۳۰ نسبت به سال ۲۰۱۰ به مقدار ۱۲۵ درصدافزایش خواهندداشت.

سازمان ملل نیز اعلام کرده، ایران شدیدترین کاهش نرخ زاد و ولد رادرمیان کشورهای منطقه به خوداختصاص داده است. طبق اعلام این سازمان، انتظار میرود در سال ۲۰۳۰ نرخ زایمان به ازای هر زن ایرانی به ۱.۲ برسد که این نرخ پایین ترین عدد در خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره می گوید : نرخ باروری در کشور درسال شصت و پنج ۶.۴ درصد بوده و قرار بود در سال ۹۰ به ۴ درصد تبدیل شود که متأسفانه در سال ۷۱ در نرخ باروری به ۴ درصد رسیدیم و در سال ۹۰ نرخ باروری به ۱.۷ درصد رسید که زیر حد جانشینی است.

سازمان ثبت احوال کشور در آخرین آمارها از نرخ تولد اعلام کرد : نرخ باروری به ازای هر مادر، ۱.۷ فرزند است. جمعیت کشور اکنون ۷۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است و نرخ باروری ۱.۷ به ازای هر مادر، روند کاهش جمعیت فعال کشور به خوبی مشخص است.

اما میوه های سیاست های غلط مسئولان هنوز نرسیده است، روند حاکم بر جمعیت کشور در سال های آینده تاثیر خود را بر اقتصاد نیز می گذارد. کِینز و دیگر پژوهشگران بر این باورند که سالخوردگی جمعیت که پیامد کاهش باوری است، به علت تاثیر گذاری بر تقاضای انبوه و تصمیمات سرمایه گذاری، موجب بروز پدیده کاهش رشد می شود.

از طرف دیگر و طبق دیدگاه هانسن، نیروی اصلی سوق دهنده در اخذ تصمیمات سرمایه گذاری، قابلیت سود دهی سرمایه گذاری است؛ و این در حالی است که بهای سرمایه نقش ثانویه ای ایفا می کند. سود آوری به نوبه خود وابسته به تقاضا است. یک جمعیت در حال رشد با ارائه تقاضایی مطمئن و بی خطر، سوددهی را تضمین نمی کند که این امر در نهایت به تشکیل سرمایه ها و رشد اقتصادی می انجامد.

مقام معظم رهبری که همواره موضوعات مهم را گوشزد می کنند در یک سال اخیر در دفعات متعدد نسبت به روند رشد منفی جمعیت هشدار داده است : ایشان در پیام به همایش ملی «تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه» می آورد : لازم است برای حل پیری جمعیت کار علمی، عمیق و اساسی صورت پذیرد.

مقام معظم رهبری پیشتر در این ارتباط فرموده بودند : یکى از خطاهایى که خود ما کردیم - بنده خودم هم در این خطا سهیمم - این مسئله‌ى تحدید نسل از اواسط دهه‌ى ۷۰ به این طرف باید متوقف می‌شد... این را متوقف نکردیم؛ این اشتباه بود. عرض کردم؛ مسوولین کشور در این اشتباه سهیمند، خود بنده‌ى حقیر هم در این اشتباه سهیمم. این را خداى متعال و تاریخ باید بر ما ببخشد.

اما با وجود هشدارهای مکرر رهبری پیرامون روند کنونی رشد جمعیت، مسئولان راهکار موثری در این ارتباط ارائه نکرده اند و در این رابطه تنها ، جراحی‌های پیش‌گیری از بارداری را از چرخه عمومی ارائه خدمات حذف کردند، واحد درسی «تنظیم خانواده» جای خود را به واحد «دانش خانواده» داد و روی به نصب بیلبورد آورده اند.

با این تحولات باید گفت که عمه، عمو، خاله و دایی ایرانی در حال انقراض هستند و به زودی باید غزل خداحافظی را برای این ها خواند. وزیر کشور در لزوم عذرخواهی مسببان سیاست تحدید نسل گفت: کسانی که در افزایش جمعیت سهل انگاری کردند باید عذرخواهی کنند.

مسئولان، عذرخواهی پیشکش لطفا راهکار عملی بدهید ...
 
ابوالحسن-ع
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۰:۳۰:۴۲
ناراحت نباش بجای ما چینی ها شروع به داشتن عمه، عمو،خاله ودایی نمودند. (1871399) (alef-1)
 
محموتي
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۰۵:۰۰
تازه مي خواستيم مديريت جهاني بكنيم ! (1871532) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۴۱:۴۴
پیشنهاد ایران برای تغییر مدیریت جهان، مشارکت همۀ کشورها در مدیریت جهان بود. البته ترس برخی از شکسته شدن انحصار رانت‌خواران قابل فهم است. :-) (1871671) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۹:۳۹:۳۸
عرضه نداریم حتی برای همین جمعیت «هوای غیر آلوده» تامین کنیم،جمع کردن «همه کشورها» برای مدیریت جهان انشاء ا.. باشه برای بعد. البته اگر تو این هوا زنده موندیم. (1873115) (alef-10)
 
reza
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۲:۰۱:۲۹
واقعا باعٱ تاسف هست که برخی مسوولین نمی فهمند یا خودشون رو به نفهمی زدند دلیل lموثر و اصلی کاهش جمعیت تبلیغات تنظیم خانواده نیست بلکه وضعیت اقتصادی کشوره که سال به سال داره بدتر میشه. من که استاد دانشگاه هستم با حقوقی که می گیرم واقعا نمی تونم از پس هزینه های دو بچه بر بیام. حالا بیلبورد و تبلیغات بکنند. کتاب درسی عوض کنند و هر کار دیگه ای موثر نخواهد بود. وضعیت اقتصادی رو درست کنید رفاه ایجاد کنید ازدیاد نسل خود بخود انجام میشه. ضمنا نگید روزی رسان خداست این حرف درسته اما خداوند به بشر عقل داده بچه نیاز به رسیدگی مراقبت و آموزش و بهداشت و... داره و اینگونه نسلی جهت آینده لازم داریم و الا اگر قراره فقط به ازدیاد نسل به هر قیمتی فکر کنیم همون بهتر که جمعیت پیر بشه اما زیاد نشه (1871742) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۵:۵۴:۴۵
طرف نون سنگك گرفته بود داشت تو خيابون راه مي رفت ديد يكي داره گوشه خيابون زار زار گريه مي كنه رفت پيش طرف گفت واسه چي گريه مي كني طرف گفت از گرسنگي زياد طاقتم تاب شده ديگه تحمل ندارم يهو مرد نون بدست هم شروع به گريه و زار زدن كرد مرد گرسنه رو به مرد نون بدست شد و گفت تو ديگه چرا گريه مي كني بجاي گريه يه خورده از نونتو بده بخورم در اين حال مرد نون بدست سريعاً گفت نشد ديگه اگه بخواي تا صبح ميشينم برات اشك مي ريزم ولي نون و ديگه نخواه . بگرديد ربط موضوع رو با زندگي قشر كارگر پيدا كنيد (1872553) (alef-1)
 
آریابان
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۷:۴۴:۵۰
اگر یه روزی هم مثلا وام ازدواج رو بانک به خوبی بدهند وجوون های ما هم بتونن واقعا دریافت کنن و ازدواج کنن ، تازه باید گفت :
ازدواج کردن چه ساده ، مزدوج ماندن غیر ممکن !!!!!؛ (1872856) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۹:۰۵:۴۱
هر چی بد بختی ما نسل جوون داریم بخاطر اینه که جمعیت زیاده و کار برای این همه جمعیت نیست. البته آقایونی که اون بالاها نشستن مشکل رفاه و کار ندارند که میگن بچه دار بشید ولی آدمای معمولی اگر بچه دار بشند فرزندانشون باید در آینده با مشکلات بیکاری و فقر روبه رو بشوند. به نظر من که همون شعار فرزند کمتر زندگی بهتر درست تره. (1873031) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۹:۳۷:۱۸
خسته نباشی واقعا اقای استاد دانشگاه
فکر نمکنی یه خورده تغییر سبک زندگی داشتیم و کمکی نگاهامون مادی شده پس کجاست رازقیت خدا در نگاه شما مادیون
استاد دانشگاه! (1873110) (alef-10)
 
آقابزرگ
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۲:۱۵:۱۲
اگر مسئولین نگران کاهش جمعیت هستند بهتر است:
پارازیتها را حذف کنند که یکی از عوامل عقیم شدن مردان است
بحران آلودگی هوا را حل کند
جلوی ورود کالاهای غیراستاندارد مانند برنج های آلوده را بگیرند
تولید ارابه های مرگ خودروسازان داخلی را متوقف کنند
بهداشت و درمان مردم را همانند اکثر کشورهای دنیا رایگان کنند
باز هم بنویسم یا کافیه (1871784) (alef-1)
 
امیر
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۵:۴۹:۲۱
به نظر من اگر جمیعت کل ایران پنج میلیون نفر باشد همه در رفاه و اسایش خواهند بود نه الودگی خواهیم داشت نه کارهای خلاف زیاد خواهند شد درست مثل سوییس در مورد جمیعت اگر یک ابگوشت را بین نه نفر تقسیم کنی خوب است یا سه نفر (1872525) (alef-1)
 
عزت دوست
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۱۱:۵۱
فاصله اين آقايون با مردم چقدر زياد شده.يعني اين آقايان با دو خانواده ايراني رابطه ندارند؟؟! به والله با دو خانواده ايراني بنشينند صحبت كنند تمام مشكلات مملكت را مي فهمند. (1871578) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۳۰:۵۳
این حرف ها رو نزن مسئولین ما مردمی ترین مسئولان روی کره خاکی هستند ! (1871631) (alef-1)
 
ناشناس
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۳۱:۵۹
تاوقتي كه وضعيت بهداشت و بيكاري و مسكن و فرهنگ و امنيت و ... حل نشه چطور ميشه از مشكل زاد ولد و حل كرد . (1871634) (alef-1)
 
بیگی
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۲:۱۹:۳۷
قــــــــــــــــــــــــــابل تــــــــــــــــــــــوجه کاربــــــــــــــــــران الف
افزایش جمعیت را برای کسانی تجویز کرده اند که با ثروتی که به جیب زده اند اگر این سرمایه راکد هم بماند برای ده ها نسل امنیت مالی ایجاد شده.وگر نه شما حساب کنید یک نفر که شانس آورده وشغلی دارد با درآمد زیر یک میلیون اگر بخواهد اجاره مسکن هم بدهد خانواده ۲ نفره را هم نمیتواند اداره کند حالا با داشتن یک فرزند خرج دوا و دکتر...زایمان...شیر خشک...پوشک ...مهد کودک..مدرسه
لباس..خوراک..باز هم درمان و سایر هزینه ها ..وحشت آفرین است. (1871795) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۲:۴۰:۰۱
حالاما کهداشتیم خیلی به درد بخور بودن که اونایی که ندارن برن به سمت تولیدش؟ (1871864) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۲:۴۴:۵۱
صدا و سیما با پخش برنامه های خشن و نا امید کننده متهم اصلی است (1871881) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۵۴:۰۴
من تصمیم دارم بچه سومم را به دنیا بیاورم متاسفانه در جامعه ما مفهومی به نام توکل وبرکت ورازقیت خدا از بین رفته (1872149) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۵:۱۱:۱۹
توکل؟ تو جامعه ما مفهوم عقل از بین رفته. خدا گفته با عقلت برو جلو توکل کن.

تورم؛ فقر، جرم جنایت، عدم رفاه اجتماعی، امنیت و 1000 تا مسئله مشکل دار داریم که ما مسبب اونیم نه خدا. بعد بدون اینکه تلاش عملی برای رفعش کنیم میگی توکل کن؟ فکر کن خدا %1 بهمون جواب بده. توکل برای کارهاییه که از دست بنده کاری بر نیاد. (1872400) (alef-1)
 
فاطمه
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۰:۱۳:۴۳
قابل توجه دوستانی که صحبت از عقل می کنند
باید عرض کنم که این دوستان معنی عقل را نفهمیده اند. حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
يُسْتَدَلُّ عَلَى عَقْلِ الرَّجُلِ بِالتَّحَلِّي بِالْعِفَّةِ وَ الْقَنَاعَة: آراستگی به زیور عفت و قناعت دلیل بر عقل فرد است.
یا می فرمایند:
مَنْ عَقَلَ قَنِع‏: کسی که عقل بورزد قناعت پیشه می کند.
ما عمدتاً به دنبال بهترین ها هستیم برای خودمان و فرزندانمان و به حد کفاف راضی نیستیم. از سوی دیگر فراموش کرده ایم که روزی رسان خداست و لاغیر.
حذف این نگاه توحیدی از زندگی های سبب شده راه های افزایش روزی را فراموش کنیم
به چند عبارت از حضرت مولا دقت کنید:
مَنْ كَرُمَ خُلُقُهُ اتَّسَعَ رِزْقُهُ : کسی که اخلاقش کریمانه است روزی اش وسعت می یابد
عَلَيْكُمْ بِالسَّخَاءِ وَ حُسْنِ الْخُلُقِ فَإِنَّهُمَا يَزِيدَانِ الرِّزْقَ وَ يُوجِبَانِ الْمَحَبَّة
لَمْ يُرْزَقِ الْمَالَ مَنْ لَمْ يُنْفِقْه‏
اسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَة: روزی را با صدقه فرود آورید
رِزْقُ كُلِّ امْرِئٍ مُقَدَّرٌ كَتَقْدِيرِ أَجَلِه‏: روزی هر کس مقدر است چنان چه اجلش
عَجِبْتُ لِمَنْ عَلِمَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ ضَمِنَ الْأَرْزَاقَ وَ قَدَّرَهَا وَ أَنَّ سَعْيَهُ لَا يَزِيدُهُ فِيمَا قُدِّرَ لَهُ وَ هُوَ حَرِيصٌ دَائِبٌ فِي طَلَبِ الرِّزْق‏: تعجب می کنم از کسی که می داند خدا روزی ها را ضمانت و مقدر فرموده و سعی او آنچه مقدر شده را زیاد نمی کند و او همچنان حریص و زحمتکش در طلب روزی است. (1873205) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۲:۱۶:۳۰
ماهم در بچه دار شدن قناعت کردیم! (1873523) (alef-10)
 
فریبرز
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۳:۱۷:۴۵
متاسفم در این عصر و این قرن یه همچین آدم هایی با یه همچین تفکراتی همچنان وجود دارند. شما به تنهایی 10 تا بچه بیار از خدا هم بخداه روزی شما رو بده. اگر هزار نفر از 70 میلیون جمعیت ایران هم نظر با شما باشند (فقط هزار نفر ناقابل) و هر کدوم 10 تا بچه بیارن میشه 10 هزار نفر تولید مثل نسل جوان. خودتان به تنهایی میتونید کمک کنید . دمتان گرم
دوست عزیز نمیفهمی سگ دو زدن واسه یه لقمه نون یعنی چی (1873706) (alef-1)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۵:۲۲:۴۸
دوست عزیز، هرچیزی معنی خاص خودشو داره، درسته که آدم باید به خدا توکل کنه ولی خدا به آدم عقل و شعور داده، اگر واقعا از پس مخارج و تربیت صحیح بچه برنمیای که دیگه قرار تیست خدا خرج بچه تو بده و با تربیتش کنه.خداوند تو قران میگه ،ای کسانیکه فرزند دارید ، نگران روزی ان نباشید ، ولی نمیگه کا الکی بچه دار شید، (1872434) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۷:۰۸:۱۳
چرا 3 تا ؟ 30 تا درست کن . دو تا تیم فوتبال هم باهاشون بزن خودت هم بشو مربی . (1872755) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۹:۲۳:۰۶
بچه زیاد بدرد دستفروشهای تو خیابون میخوره که از 5 سالگی ولشون میکنن تو خیابونا تا پول دربیارن و بزرگم شدن یا میشن قاچاقچی یا ... (1873083) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۳:۵۶:۳۵
بیار اقا 10 تا بیار ولی لطفا عقلانی حرف بزن نه تخیلی.مردم به وقت و جیبشون نگاه میکنند نه رهبر نه حتی پیغمبر نمیتونه به مردم بگه چه کنند یا نکنند. (1873832) (alef-10)
 
امیر
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۷:۳۲:۰۰
حالا الان که این همه جوون مولد کار داریم چنتاشون سر کارن که نگران کم شدنشونین؟؟؟؟
وقتی جمعیتو الکی زیاد کردین یه دوره پیریم داره دیگه
الان باز زاد و ولد بره بالا که تعداد بیکار ها و جوانان نا امید و بی پشتوانرو ببرین بالا؟
بلاهایی که سر نسل ما آوردین کافی نبود؟؟ (1872815) (alef-1)
 
سعید
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۷:۴۵:۲۵
من دانشجوی ارشدم رشته معماری میخونم.امروز رفتم یه جا برای کار با دستمزد 200 تومان وقتی فهمید هنوز سربازیم مونده و نزفتم بهم میگه میخوای بیای سرکار چکار وقتی سربازی داری نکنه با این شرایطت میخوای زنم بگیری؟؟؟؟؟؟
بعد شما توقع دارین بچه دار هم بشیم اونم 2،3تا تا عمه ودایی و...اینا از بین نرن؟؟؟
ما که خانوادمون و متقاعد کردیم که بعد 30 سالگی ازدواج کنیم خیلیم راحت قانع شدن وقتی شرایط جامعه رو میبینن.
تو شرکت ها پر شده از دخترها اونم دلیلش اینه که سربازی ندارن فردا هم یه زندگی رو قرار نیست نون بدن (1872859) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۱:۱۸:۵۶
دوست عزیز! اون دخترهایی که شما اینطور خطاب می فرمایید کار می کنند چون
1- بعضی ها سرپرست خونواده هستند
2- بعضی ها باید هزینه زندگی خودشون رو تامین می کنند و پول جمع می کنند که جهیزیه بخرند بیارن خونه شماها که زبون خونواده شوهر رو سرش بلند نباشه
3- بعضی از این پسرهای میرن خواستگاری می پرسن عروس خانوم شاغلند؟؟؟ (1873376) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۳:۳۶:۳۹
من هم فوق از شریف دارم و کلی حرف برای زدن. خلاصه اش رو این بنده خدا گفت. دخترها جای مردها رو گرفتن و حقوق رو هم برای خرج خودشون میخوان نه خانواده. سربازی هم ول کن نیست (1873774) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۸:۱۵:۱۰
وضعیت اقلیمی ایران بیشتر از این تحمل افزایش جمعیت را ندارد.
مطلب بعد اینکه دولت مهرورزی خاکی بر روی کشور ریخته که تا 50 سال اینده قابل جمع شدن نیست.

فایده کاهش جمعیت خیلی بیشتر از افزایش جمعیت است.الان بیشتر مشکلات زیست محیطی کشور به خاطر افزایش جمعیت است.

تا چند سال دیگر اکثر دشتهای بزرگ کشور در اثر برداشت بی رویه اب از بین خواهد رفت .سلیت محترم الف خودشان تیتر کرده اند که زلزله خاموش در اینده نزدیک دشتهای مهم کشور را از بهره وری انداخته تبدیل به کویر میکند.
وضعیت جنگلهای شمال هم که معلومه.زاگرس هم همین طور.

در شمال کشور تمام زمینها ی کشاورزی وقابل کشت از بین رفته.یا در حال ازبین رفتنه.

اینها همه دلیل اصلیش رشد بی رویه جمعیته.

تازه جمعیت کم ولی مفید و موثر در بهره وری بهتر از جمعیت ناهمگون بیکار و الاف است. (1872919) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۰:۳۲:۳۳
امام جمعه بروجرد گفت: تقلید کورکورانه مردم از کشورهای غربی باعث پیری جمعیت در ایران شده است.

چقدر روی مسئولین ما زیاد هست ، خودشون هر طور دوست داشتن فرمون زندگی مردم رو تاب میدن حالا می گن تقلید کورکورانه مردم از فرهنگ عرب . بابا ای ول (1871406) (alef-1)
 
مرادخاني
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۰۶:۳۹
تا مردم امنيت و آرامش و رفاه نداشته باشند كاري نمي كنند.آقاي مسئول بشنو. (1871544) (alef-1)
 
ميرزا
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۳۳:۰۳
آقايون مسئولين
شما ها كه نتوانستيد براي مردم كاري بكنيد لا اقل يه كميته اضطرار بگذاريد كه قبرستانها مثل شهرهايمان نشود كه يك متر قبر بشود ( كه بعضي جاها شده ) شصت ميليون. (1871639) (alef-1)
 
بهمن
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۴۹:۰۱
مثل اينكه زندگي با حداقل امكانات (نزديك خط فقر) و بدون نگراني از آينده حق مسلم ما نيست چرا كه به نظر ميرسد اين آقايان تنها به فكر ساير حقوق ميباشند (1871692) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۴:۱۳:۴۹
حالا خوبه این غرب هست که تقصیرها رو گردنش بندازن اگه نبود حتما گردن شرق میانداختن!!!!!!!!!!!!!! (1872207) (alef-10)
 
كاكوشيرازي
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۳:۵۹:۴۹
ساير جهات جغرافيايي هم كم مقصر نيستند به قول حافظ عزيز دل شهري ست پر كرشمه و خوبان زشش جهت (1873839) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۶:۰۵:۵۸
زیادی روی مسئولین را خوب آمدی. آفرین (1872593) (alef-1)
 
ايراني
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۰:۳۴:۴۳
حالا ما كه اين همه خاله و عمه و عمو و دايي داريم كدومشون تاجي سر ما زدن ؟ به چه دردمون خوردن تا حالا ؟ بزار نسلشون منقرض بشه! (1871414) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۲:۴۶:۱۸
شما با دایی و عمو و خاله و عمه ات مشکل داری چرا به همه تعمیمش میدی ضمن اینکه این خیلی بده که آرزوی نابودی هر چی که فکر میکنیم به سود شخصی مون نیست رو بکنیم. (1871884) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۴:۱۳:۳۲
نسل عمه و خاله و دایی و عمو این طوری منقرض بشه بهتره تا از هوای آلوده با سرطان منقرض بشه اول مشکل بنزین و اقتصادرا حل کنند جمعیت خود به خود درست میشه (1872206) (alef-10)
 
شهرام
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۵:۰۴:۵۴
دمت گرم ایرانی (1872377) (alef-1)
 
موسوي
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۵:۳۲:۳۶
خيلي باحال بود... كلي خنديديم (1872470) (alef-1)
 
علی
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۰:۳۷:۳۱
بنظر من باید شاخص های مهم درگیر این موضوع بهبود داده شود که شاخص سلامت شاخص آموزش از شاخص های مهم است. البته پایداری اقتصادی نیز در کنار این شاخص ها از فاکتورهای مهم است. وقتی یکدفعه نوسانات شدید رشد اقتصادی و تورم در عرض یکسال داریم شما چه توقعی از خانواده دارید که نسبت به اینده بد بین نباشد؟ (1871421) (alef-1)
 
مرادي
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۰:۳۸:۰۵
مردم نون ندارند بخورند جمعيت را اضافه كنند!؟ (1871424) (alef-1)
 
احسان
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۰۴:۵۰
شک نکن که روزی رسان خداست .
الان مشکل ما مسائلی نظیر کیفیت و کمیت پائین خدمات بهداشتی و امکاناتی است که دولت میبایست در اختیار مردم قرار دهد .
یک نمونه هزینه ی بالای دندانپزشکی است که مادران بعد از وضع حمل بایستی پرداخت کنند (همگان میدانند )
آقا درمان و بهداشت از اولویتهای هر جامعه و زندگی مردم . . .
تو اینش موندیم (1871531) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۰۴:۲۷
پس چرا یک عده تو آفریقا از گرسنگی می میرند ؟! (1871951) (alef-1)
 
اکبر
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۷:۱۷:۰۸
اره شما بچه بیارید دهتا صد تا روزی رسان خداست (1872777) (alef-1)
 
ميرزاي كوچك
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۰۹:۵۹
براي عده اي مثل تحريمها نون داره.لا اقل جلسات بريزو بپاشي در زمينه انقراض جمعيت ،‌هزاران بيلبورد و كتاب و جلسات وزرا در زمينه اين مشكل.تازه مجلس هم از بيكاري در مياد بعد از جلسات چشمگير در زمينه انتقال پايتخت ( بجاي حل اصولي آلودگي ) به اين مساله مهم رسيدگي مي كنه. (1871565) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۰۵:۳۳
قربون اینا از سر شکم سیریشونه !! (1871956) (alef-1)
 
FARHAD
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۱۱:۵۴
به اين مسئله بايد مسكن رو هم اضافه كرد. چطوري با آپارتمان 65 متري مي شه 3 تا بچه داشت؟ تازه اگر اون آپارتمان اجاره اي باشه كه ديگه واويلا... (1871579) (alef-1)
 
abbas
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۰:۳۹:۳۸
میدانم که منتشر نمیکنید
اما کشوری که گندم ، برنج، انواع گوشت، روغن ، سویا، خوراک دام بشکل گسترده وارد میکند به چه پشتیبانی جمعیتش را زیاد کند ضمن اینکه این کشور بشدت کمبود آب دارد (1871427) (alef-1)
 
حميد
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۸:۲۷:۵۶
حرف حساب جواب نداره (1872950) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۸:۴۱:۵۳
نمی خواهیم واقعیت ها رو ببینیم و بفهمیم. همش دنبال فرافکنی هستیم. همین جمعیتی دارن رو حفظ نمیکنن. زیاد بشه که آمار اعتیاد و بیکاری بره بالا! (1872989) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۰:۴۱:۴۳
يكي از موانع مهم ازدواج جوانان بحث پول و نقدينگي است : اي كاش يك بررسي انجام مي داديد تا مشخص شود كه بانكهاي دولتي و شبه دولتي (كه اين همه براي جذب منابع قرض الحسنه تبليغات مي كنند) چند درصد از اين منابع را به جوانان وام ازدواج داده اند و چند درصد آن را به كارمندان خودشان پرداخت كرده اند؟ بانكها اگر مي خواهند به كارمندان خود وام بدون بهره پرداخت كنند بايد از منابع داخلي خودشان بدهند . نه از منابع قرض الحسنه سپرده گذاري شده توسط مردم. (1871433) (alef-1)
 
آرش
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۰:۴۳:۴۵
آیا تمام کشور امکان افزایش جمیعت دارند؟ با توجه به کمبود آب شدید در بسیاری از نقاط کشور بهتر نیست زیرساختهای و تبلیغات افزایش جمعیت را در نقاطی که امکان پذیر است مهیا کنیم ؟ آیا تهرانیها و کرجی ها نیز افزایش موالید داشته باشند؟
بنظر من ابتدا باید نقاط مختلف کشور امکان سنجی شود و سپس مردم آن مناطق را تشویق به افزایش جمعیت کنیم و یا کمک به مهاجرت کنیم (1871439) (alef-1)
 
سعادتی
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۰:۴۴:۴۱
خب راهکار عملی پیشنهاد دادند ، از جمله :
مدت خدمت وظیفه رو زیاد کردند تا ما جوانها زودتر وارد بازار کار بشویم و زودتر ازدواج کنیم و بچه بیاریم . تازه با این راهکار علمی و کارشناسی شده هزینه های بیت المال را کم کردند تا دولت برایمان کارخانه بسازد تا از تخصصی که بعد خدمت وظیفه طولانی مدت در ذهن و خاطرمان میماند ، استفاده کنیم . خاظرنشان می کنم در همین دوران مقدس سربازی با انجام دادن کارهای فوق العاده حرفه ای با حقوق و مزایای مطلوب در کنار کادری های زحمت کش که گام به گام در کنار ما زحمت می کشند ، می توانیم برای اینده سرمایه و تجربه کاری ذخیره کنیم و راه و روش تلاش و زحمت و درستکاری را بیاموزیم
من به این مسئولان علمی و به روز افتخار می کنم شما چطور؟ (1871441) (alef-1)
 
میترا
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۰:۴۵:۰۸
مسئولین ما تو یک در دنیا اول هستند و اون پر رویی هست (1871442) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۰:۴۵:۲۰
مملکت ما کلا همینجوریه. هیچ برنامه ریزی واسه آینده وجود نداره. همونطور که از 25 سال پیش در مورد قارچ جمعیتی دهه شصت و مشکلات کار و ازدواچ و اشتغالشون هیچ برنامه ریزی و کاری انجام نشد، الان هم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
(1871443) (alef-1)
 
مهدی
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۰:۴۵:۵۹
راهکار عملی؟ رانت خواری رو متوقف کنید. اقتصاد مشور رو شفاف کنید. جلوی فساد مسولین رو بگیرید. بعد ببینید چطور همه چیز درست می شه (1871447) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۲۴:۴۳
چه کسی این کار ها را بکنه دوست من ؟! (1871613) (alef-1)
 
29 ساله بیکاره مجرد
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۳۳:۳۰
از زمانی که یادم میاد من و خواهر برادرام به پدر و مادرم ایراد میگیریم که چرا اینقد بچه به دنیا اوردن و الان نه کار هست نه تفریح نه زندگی بعد شما انتظار دارید ما همون اشتباه پدر مادر خودمون را تکرار کنیم ! کشور ما الان به یک کمپ پناهجویان شباهت دارد دلسوزان مملکت بهتره به فکر چاره باشند (1871640) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۰:۴۶:۲۱
آقای شریفی به خوبی واقعیت های جامعه را درک می کنند و عنوان کرده اند که نمی شود با بیانیه و دستور جمعیت رو زیاد کرد . تشکر از نویسنده (1871448) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۰:۴۷:۱۱
ازدواج یا بچه دار شدن زوری نیست ! مردم انطور که می خواهند زندگی می کنند ! (1871450) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۲:۴۸:۲۴
اینکه میگید زوری نیست رو قبول دارم ولی با فرهنگ سازی میشه کاری کرد که مردم دوست داشته باشن یه جور دیگه زندگی کنن مثل کاری که برای کنترل جمعیت در سالهای قبل انجام دادن. (1871891) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۳:۰۱:۰۲
البته باید با عقل مردم هم جور در بیاد.
خدا قدرت منطق هم به انسان عطا کرده! (1873654) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۰:۴۸:۴۲
هر چی تریبونهای رسمی بیشتر تبلیغ کنن مردم بیشتر لج می کنند (1871456) (alef-1)
 
مهدی
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۰:۴۹:۴۳
سلام
باز هم دعاهای بی اساس و بدون توجه به وضعیت فعلی جامعه
تا به کی باید چشم را بر واقعیات جامعه بست
دلیل اصلی کاهش رشد جمعیت، عدم خوش بینی به آینده است که بشدت در میان جوانان رواج دارد و مادامی که وضعیت اقتصادی اینجنین است، برطبل افزایش جمعیت کوبیدن کاری بس عبث و بیهوده است (1871465) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۰:۵۰:۲۳
با این گرونی و خرج و مخارج به زور می شه از پس خرج یک بچه پس اومد -تا یکی میلیاردی درآمد داره و بقیه باید منتظر سبد کالا باشن وضع همینه و بدتر هم میشه -بجه دار شدن یا دل شیر می خواد یا عقل ..... (1871468) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۲:۴۱:۳۵
آخه اون میلیاردرم زن نمیگیره. (1871869) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۴:۱۳:۰۷
این دلیل خوبی نیست که اوردید ، اکثر جوانهایی که من اطرافم می بینم به دنیال تشکیل خانواده هستن (1872203) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۵:۳۱:۰۶
هیچ کس هم که ندونه خودشون میدونن چطوری میلیاردر شدن و ممکنه یه روز بیان سراغشون. برای همین نباید "چیزی برای از دست دادن" داشته باشن. (1872464) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۶:۵۸:۲۵
زن میگرفت که میلیاردر نمی شد (1872732) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۰:۵۱:۲۱
سلام
دوست عزیز نداشتن خاله،دایی،عمه وعمو بهتر است یاخواهر یا برادری بی سواد،فقیر از مال وتغذیه و...
بنظر داشتن فرزندان بیشتر خیلی خوب است ولی مهم تر امکان فراهم کردن امکانات مناسب برایشان است پس در این اوضاع اقتصادی که خودمان هم زیادی هستیم بهتر فکر شده تر حرف بزنیم
اینطور نیست؟؟؟ (1871474) (alef-1)
 
سيد ابراهيم كراماتي
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۰:۵۱:۳۶
ميان آرزو تا واقعيت فاصله بسيار است ! حاكميت بايد چشمش را بر واقعيات بگشايد ؛ براي نمونه هزينه يك زندگي حداقلي نه در تهران و شهرهاي بزرگ بلكه در يك روستا با حداقل امكانات چقدر است؟ آيا با اين هزينه گزاف مي توان در انديشه گسترانيدن نسل و تزيين خانواده به ديگر اقرباي نسبي يا سببي بود و عمه و خاله و عمو و خالو(دايي) به جامعه هديه كرد؟
با چه اطميناني نسبت به گرده نحيف اقتصاد امروز ايران چنين دستوراتي مطرح مي شود؟
دامن زدن به موضوع بدون توانمندي اقتصادي براه انداختن لشكر گدايان و بيچارگان در آينده ايران است!
واقعيت هاي آب و هوايي امروز ما چنان بغرنج است كه تنش آبي بخش بزرگي از كشور را تهديد مي كند و حكايت هواي كلان شهرها هم به جايي رسيده كه شهرنشينان اين شهرها شاهد مرگ تدريجي خود هستند و زبان حالشان اين است كه « من با دو چشم خويشتن ديدم كه جانم مي رود.»
نخست بايد به معضلات جدي رسيدگي شود و سپس با مهيا شدن شرايط مردم خود بهتر از هر كس مي توانند تصميم گيرنده تعداد فرزندان باشند و هيچ از داشتن فرزندان سالم و صالح بسيار بدش نمي آيد و خرسند هم مي شود. (1871476) (alef-1)
 
امیر
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۵:۱۶:۲۸
سید عزیز حرف دل ما رو زدی :( (1872416) (alef-1)
 
ali
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۰:۵۴:۳۱
بچه دار شویم که نیروی متخصص بیشتر به کشور‌های دیگه صادر کنیم؟ (1871489) (alef-1)
 
سید مرتضی
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۰:۵۹:۱۹
خیلی ساده است. نون خور کمتر زندگی راحت تر. چرا می خواین بلایی که سر پدر و مادر من اومد رو سر ما هم بیارین. ما خانواده 3 نفری هستیم. پدر و مادر من با 800 هزار تومان حقوق، چطور می تونه واسه 3 نفر لباس تهیه کنه؟ تا حالا رفتی یه بافت از مغازه بگیری که شده 60 هزار تومان؟ من که واقعا جرات ندارم که یه لباس بگیرم. خدا رو شکر که ما صاحب خانه ایم. بنده خدا کسایی که صاحب خونه نیستن. حالا من یه جوون 25 ساله ام. حقوقم ماهی 700 تومان به زور می شه. به نظر شما من اگه صاحب 3 تا فرزند بشم و فردا شرمندش بشم که لباسشو نمی تونم تهیه کنم بهتره یا اینکه صاحب 1 فرزند بشم و فقط شرمنده همون یکی بشم به جای چند تا؟؟ (1871503) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۰:۵۹:۳۱
مطمئن باشید افزایش جمعیت با بخشنامه-تبلیغات حل نخواهدشد.وقتی خانوادهای
کنونی خود قادر به تامین نیازهای زندگی خود نبوده-امیدی به آینده نداشته-چطور
توقع دارید مردم به فکر آوردن بچه باشند. (1871504) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۰۱:۱۱
مگه به زور ميشه به ملت گفت كه صاحب فرزند بشويد؟ (1871514) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۴۹:۲۸
چرا نمیشه میگن هر کی بچه دار شد یارانش دو برابر میشه و هر کی نه قطع میشه یا مالیات رو زیاد میکنن... بالاخره راهشو پیدا میکنن... (1872128) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۵:۲۴:۴۴
اين يارانه را ده برابرش هم بكنند، خرج يك نفر بيشتر را به زور كفاف مي دهد. خداوكيلي با 450 هزار تومان ( 10 برابر يارانه) چه كاري مي توان انجام داد؟ (1872442) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۶:۲۳:۵۹
اگر از طریق مشوق مالی‌ بخواهند بچه دار شدن را ترویج کنند نتیجه‌اش این میشود که زوج‌های کم در آمد و معتاد و کم سواد بچه دار میشوند پس بر مشکلات جامعه افزوده خواهد شد (1872643) (alef-1)
 
بي نام
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۰۱:۴۳
آخه عزيزم با اين همه مشكلات اقتصادي كه مردم دارند- با اين بي كاري جوانها - با اين مشكلات بزرگ كردن فرند چه اجتماعي وچه اقتصادي و..... مي خواي جمعيت زياد بشه و تعداد فرزندان بره بالا ؟؟؟ مگه كسي ديوانه است وقتی که هيچ فردي آينده اش تامين نيست بچه دار بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟ (1871515) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۰۲:۰۲
دستور دریافت شد ، ما مردم که ربات هستیم
یکسال آینده در چنین روزی ، جمعیت ایران به 200 میلیون نفر رسید . (1871517) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۰۳:۲۹
معتاد کم داریم ، بیکار و بیمار و روان یکم داریم باید افزایش بدیم..
به جای افزایش جمعیت یه فکری برای همین زنده به گور شده ها بکنن کافیه (1871525) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۰۴:۳۴
هر چند کلمه «تحدید» از نظر زبانی درست است، اما صحیح تر آن «تهدید» است. «تحدید» یعنی برای چیزی «حد» قائل شدن. اما «تهدید» یعنی اینکه امری در خطر نابودی قرار دارد. لذا «تهدید نسل» صحیح تر از «تحدید نسل» است. (1871530) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۴:۴۵:۵۸
اتفاقا همون «تحدید» به معنای محدود کردن مد نظر بوده (1872311) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۱:۳۶:۴۶
فرمایش شما صحیح، اما در اینجا منظور محدود کردن نیست، بلکه تهدید است. یعنی خطر انقراض. (1873419) (alef-10)
 
کارمند
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۰۵:۰۹
وقتی هزینه های زایمان بیمارستانها سر به فلک می گذارد ( زیر میزی پزشکان که سرجای خود ) و هزینه های تامین وسایل اولیه برای فرزند تازه به دنیا امده در همان راستا قرار می گیرد چطور انتظار دارید مردم به افزایش موالید فکر کنند .
بنده به امید خدا ، چند ماه دیگر اولین فرزندم بدنیا خواهد امد . حدود 15 میلیون تومان طبق براورد اولیه ام برای موارد فوق می بایست هزینه کنم . زیر میزی پزشک نامحترم که حدود3 میلیون تومان می شود نیز برایم شده قوز بالا قوز .
واقعاً توقع دارید با این شرایط دیگران نیز به فکر بچه دار شدن بیافتند (1871534) (alef-1)
 
متاهل بي فرزند
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۲۶:۱۱
گل گفتي.براي دوستاني كه نمي دونند زير ميزي پزشكا يعني چه شفاف بگم.
وقتي خانم باردار پيش پزشك زنان و زايمان ميره حداقل ويزيت 25 هزار تومان است.وقتي بچه به دنيا مي خواد بياد پزشك محترم مي گويند اگه مي خاي خودم بالا سر خانم باشم 2 ميليون حداقل بايد به من فقط پول بدي. هزينه بيمارستان هم كه جداس!! به همين شفافيت. (1871617) (alef-1)
 
حمد
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۵:۲۶:۴۸
جالبه که همون خانم باردار ماهی یکبار میره و موهاش رو رنگ میکنه و 100هزار حداقل میده و مشکلی نداده ولی وقتی میخواد پول پزشک بده ، میگه ندارم (1872447) (alef-1)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۲:۰۱:۲۲
دوست من /برای من که تازه یک فرزند توی راه دارم توضیح بده چجوری خرج شما 15 میلیون میشه؟؟؟ منو حسابی ترسوندی.من فقط یک میلیون تومان برای هزینه بیمارستان و یه سری لوازم دیگه کنار گذاشتم. 15 میلیون چه خبره؟؟ البته من شهرستانم و زیر میزی برام معنی نمیده و خدائی اینجا نمیگیرن.دوست من به خدا توکل کن و تلاش کن همه چی درست میشه (1871741) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۲:۳۸:۳۳
۱۵ میلیون تومان؟!!!!!!!
من یک رزیدنتم (دانشجوی تخصص)، برای بچه اول یک میلیون ت (چهارسال قبل) سیسمونی خریدم و هزینه زایمان طبیعی در بیمارستان دولتی ۴۰ هزار تومان شد،برای بچه دوم (که الان یکسالش شده)هم چیزی نخریدم وهزینه بیمارستان ۱۲۰ هزار تومان شد، درسته که زندگی سخته اما ما هم با خرجهای اضافی و بی مورد بمراتب سختترش کردیم (1871858) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۵:۰۹:۱۷
خوب برو بیمارستان دولتی. (1872391) (alef-1)
 
فاطمه
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۰:۲۱:۰۱
دوست من هم چند وقت پیش سومین فرزندش رو در یک بیمارستان دولتی و بدون زیر میزی و هزینه های گزاف به دنیا آورد و حالا خودش و سه تا بچه هاش مثل دسته گل شاد و خوشحال توی یک خونه کوچیک به دور از تجملات و با راحتی زندگی می کنن. در ضمن ایشون یک خانم تحصیل کرده و با کمالاته و سر کار هم می رفت و حالا دورکار شده. (1873233) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۲:۰۵:۵۱
البته ایشون که فرمودین، در یک خانه کوچیک با سه تا بچه به راحتی «زندگی» نمی کند. احتمالاً ایشان فقط «زنده» است. زنده بودن با زندگی کردن فرق دارد. اگر منظور از زندگی نفس کشیدن (که البته همین هم سخت شده!) و غذا خوردن و از صبح تا شب دویدن است؛ آری ما هم زندگی می کنیم. به چه خوبی و خوشی!!! (1873499) (alef-10)
 
فردا
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۰۸:۳۲
شما نگران از كارافتادگي مردم نباشيد ببينيد اصلا كار و توليد تو جامعه وجود خواهد داشت با توسعه فرهنگ واسطه گري و دلالي و وجود مشاغل كاذب نيازي به نيروي جوان نيست از كارافتاده ها ميتونند پول در بيارند و توليد كننده باشند
كسي لازم نيست به مردم ياد بده فرزند داشته باشند يا نه مردم سطح شعور وتوقع اجتماعي بالايي دارند امكانات را افزايش دهيد و عدالت اجتماعي را زياد كنيد و كاربه كار مردم نداشته باشد اجازه بديد زندگي كنند.همه چي خودش درست ميشه (1871558) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۲:۱۳:۱۲
تا اینجای نظرات، نظری به این پر مغزی و پرمحتوایی ندیده بودم! نکته ای که همه از آن غافلیم. واقعاً جمعیت فعال و کارا در جامعه ما چقدر است؟ مثلاً اگر ناگهان 10 میلیون از جمعیت ایران محو شوند چه اتفاقی در کشور می افتد؟ در حال حاضر چند درصد مردم مالیات میدهند؟ چند درصد افراد ارزش افزوده تولید می کنند یا مصرف کننده واقعی کالا و خدمات هستند (یعنی به زور یارانه و مشوق دولتی مصرف نمی کنند) که حالا اگر نباشند رونق و رشد اقتصادی از کشور برود؟ در ژاپن سالخوردگان چند درصدند؟ در اقتصاد ایران چیزی به نام تولید وجود ندارد. همه اش توزیع پول نفت است. ما که فقط متکی به پول نفتیم، پس چه بهتر بین عده کمتری توزیع شود. (1873514) (alef-10)
 
طنز تلخ
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۰۸:۵۶
افزایش جمعیت مانند برداشتن تعرفه واردات خودرو هست !

یعنی یک امر محال :||: (1871559) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۱۰:۵۰
چشم حتماً بچه دار مي شويم (1871568) (alef-1)
 
علی
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۱۴:۲۵
اگه تو یک سالی همه چیز سه برابر بشه و دولت بیاد بگه تورم 9 الی 10 درصد آمار اینو نشون می ده
اکثرا حقوق ثابت داشته باشن که 10 درصد افزایش پیدا کنه و نون شب نداشته باشن
اگه بخوای با بیلبود و حروم کردن پول بیت المال افزایش جمعیت بدی، مثل اینه که مثل کبک سرشون تو برف فرو کنن
(1871587) (alef-1)
 
حمید
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۱۵:۰۰
من در یک خانواده پرجمعیت زندگی کرده ام .رنج و عذاب خواهران وبرادران خود را دیده ام .گرسنگی بی لباسی بی سوادی و......نتیجه فرزند زیاد در خانواده ما بود عقده داشتن یک کفش ورزشی و دوچرخه و....در دلم مانده است و این عقده ها زمینه ایجاد بسیاری از گرفتاریها می شود . بله .جمعیت باید زیاد شود اما جمعیتی که دارای امکانات اولیه زندگی باشدوگرنه خود مصیبت می شود (1871590) (alef-1)
 
saman
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۱۹:۴۳
مشکل جمعیت=بیکاری سربازی تورم نبود مسکن مشکل ازدواج از همه مهمتر بیخیالی مسولین تمام دنبال چی میگردین. (1871601) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۲۷:۵۰
آیا میدانید یکی از راه های بچه دار شدن زیاد در خانواده خوش بودن و و بدونه دغدغه داشتن زندگی است ؟ سه یا چهار دهه ی قبل را بنگیریم چطور پدران و مادران مان بقول خودشان هر خانواده ای در شهر ها کمتر از 4 فرزند و در روستاهها کمتر از 7 فرزند نداشتند براستی برای چه ؟ بنگیرید مسولین محترم مدیران و مدیریت قبلی را و الان را که چه کرد ه اند !!!!! (1871621) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۲۸:۳۸
توجه شما را به هزینه های یک پدر با نوزاد 12 روزه طی یکسال گذشته جلب می کنم.
قبل از بارداری : ویزیت پزشک 30 هزار تومان دفترچه بیمه قبول نمی کنند.
مکمل غذایی شامل قرص تقویتی و مکمل هر عدد 450 تا 1200 تومان. میزان مصرف 3 تا 6 عدد در روز.
دوران بارداری : حفظ مکملهای غذایی
رژیم غذایی خاص مادر شامل خشکبار، گوشت، لبنیات تازه و ... ( قیمت را خودتان حساب کنید)
ویزیت پزشک متخصص هر دو هفته 35 هزار تومان، هزینه سونوگرافی هر بار 100 هزار تومان در ماههای آخر ویزیت هر هفته می باشد.
هزینه لباس مادر طی دوران بارداری حدود 2 میلیون تومان
عدم وجود مرخصی برای پدر و کسر کار مرتب و جریمه شدن و تهدید به اخراج به علت بی نظمی
هزینه بیمارستان حدود 4 میلیون تومان
گوسفند قربانی 600 هزار تومان
هزینه وسایل بچه (دست مادر خانمم درد نکنه همه چی خرید من فقط یکسری خورده ریر خریدم) 500 هزار تومان
پوشک هر بسته 10500 تومان
وسایل بچه شامل روغن و ... حدود 200 هزار تومان
بعد از زایمان: عدم وجود مرخصی برای پدر هنوز تصویب نشده. دنبال شناسنامه رفتم کسر کار خوردم. تست غربالگری رفتم کسر کار خوردم و ...
همسرم نیاز به مراقبت داره و من باید ولش کنم برم سر کار یا اخراج بشم ( تازه من تو یک شرکت شبه دولتی کار می کنم وای به حال بخش خصوصی)
حالا شما هر چی بیلبورد بزن بگو غربیه و ...
من یکی دیگه عمرا از نظر اقتصادی بتونم بچه دار بشم
جمع زدم بالای 20 میلیون دراومده در حالی که شرکت محترم هر ماه حدود 15 درصد حقوق من را کسر کار به من تحمیل می کنه و باعث شده بدهکار بشم (1871623) (alef-1)
 
متاهل بي فرزند
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۲:۰۰:۳۸
نگو دلم خون ميشه.من پنج ساله ازدواج كردم و فرزند ندارم و همينو هميشه ليست مي كنم و غصه مي خورم.يك آدم با انصاف از مسئولين پيدا نميشه اين ليستو بخونه؟ نماينده محترم كجايي؟؟آقاي خطيب و منبري و امام جمعه و جماعات كجايي؟ پدر و مادر خودم كجايي؟؟...
و باز من مي مانم و خداي خودم و هزار غصه ... (1871740) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۰:۲۴:۴۲
این حرفا مال آدمای مصرف گرای تجملگراست و گرنه ما که از قشر تحصیل کرده و هیئت علمی دانشگاه هستیم همچین خرجایی نداشتیم و حالا یه بچه باهوش با اخلاق هم داریم خدا رو شکر
کمی خداوند رو در نظر داشته باشیم (1873241) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۲:۱۸:۱۹
ایول! تا ته نظرت رو گرفتم جناب استاد! هیئت علمی رو خوب اومدی! (1873531) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۲:۵۸:۲۱
حالا کجاشو دیدی برادر؟
بچه یه روز شکمش سفته، یه روز شل.... دکتر می بری ویزیت 30 هزار تومنی، دارو و مکمل میده حداقل 200-300 تومن همه خارجی...
بعد یه روز بچه پاش به پوشک ایرانی حساسیت میده و می سوزه، کرم خارجی باید بزنی 100 تومن... بعد هم بری پوشک خارجی بخری 60-70 تومن...
انشالله بچه جون میگیره و نوبت مهدکودکشه، ماهی 300-400
بچه های امروز همه یک زبان خارجی و یک آلت موسیقی رو باید یاد بگیرن، هزینه اینها هم جدا...
بعد مدرسه، سالی 5 میلیون غیر انتفاعی... مدرسه دولتی هم که دیگه پیدا نمیشه... سرویس مدرسه هم جای خود
هر بار هم براش یه لباس نیم وجبی میخری 50 تومن، 100 تومن، 200 تومن باید پیاده بشی... (1871928) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۰۲:۱۲
من و همسرم هر دو فارغ التحصیل ارشد مهندسی از بهترین دانشگاههای تهرانیم، 3 ساله ازدواج کردیم، درآمد همسرم ماهی 1400 هست، که 600 تومن اجاره خونه یک منزل 47 متری در محله متوسط تهران میدهیم، الان هم پایان موعد اجاره است، هر جا میریم برای خونه یک خوابه، یا اجاره ها 1 میلیونی هست، یا رهن کامل 50-60 تومنی... ماشین هم نداریم!
خلاصه توی خرج خودمون 2 تا موندیم، آخر ماه ها معمولا یکی دو هفته را با 50-100 هزار تومن سپری میکنیم.
حالا شما بگویید من چطور اقدام به فرزند آوری کنم؟؟؟؟؟ (1871944) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۰:۲۶:۰۲
دوست عزیز فرزند شما روزیش رو با خودش میاره. به رزاقیت خداوند یقین داشته باش. (1873248) (alef-10)
 
سلام
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۵۰:۳۴
چرا چرت وپرت نوشتی من دوتا بچه دارم کی دو میلیون خرج لباس بار داری میشه
تغذیه هم همان تغذیه معمولی است کمی کاملتر
پوشک هم عمده ای بخر بسته ای8500
دکتر هم در ماههای اخردو هفته یکبار است وبا بیمه این قیمت نیست
یادت باشه رازق خداوند است (1872135) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۵:۲۳:۰۵
شما یا نمی دونی لباس چنده یا اصلا لباس نمی خرب؟
وقتی یک شلوار معمولی 60 تا 120 هزار تومان قیمت داره به نظر یک شلوار جنس اعلا که مواد نباشه چند باید باش؟
راجع به پوشک هم مگه من انبار دارم که برم عمده فروشی؟!!!
در ضمن هر دکتری یک نظر داره و اینبار شما برو متخصصین را راهنمایی کن که مادران استراحت مطلق را هر دو هفته بخوان.
خدا روزی رسان هستش ولی وقتی تصمیمات اشتباه اقتصادی را به حسای خدا می گذاریم نوعی حماقت محض مرتکب شدیم و سعی داریم اشتباهات خود را به خدا نسبت بدیم (1872437) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۸:۴۲:۵۴
من هم با شما موافقم این مخارج نیست که می گویند .اصلا فرزند اوردن خرج نداره ؟
واقعا از برخی در حیرتم .اینها ظاهرا در ایران زندگی نمی کنند . (1872991) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۹:۴۶:۳۴
رسم های احمقانه را ترک کن. تا هزینه ات بیات پایین.

اگر برای یک بچه 20 میلیون خرج کنی باید خودت میلیونر باشی اگر نیستی و این مقدار شد برو پیش روانپزشک.

نتیجه:
این حرف شما دروغ و اغراق است (1873131) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۲:۴۹:۳۳
این نشون می ده شما تو این مملکت زندگی نمی کنی (1873615) (alef-10)
 
یکی
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۳۳:۵۴
اخه با این تورم و با این مشکلات اقتصادی ازدواج هم اشتباهه چه برسه به بچه دار شدن (1871643) (alef-1)
 
محمود
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۳۷:۵۱
من یک بچه دارم واگر آقایان وحومه مبلغ ناچیز 100 ملیون تومان بدهند حضرم بچه دوم هم داشته باشم (1871653) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۳۸:۱۷
افزایش جمعیت ؛ مگه میشه کاش مجلسی ها همونطور که ویچت رو فیلتر میکردن به فکر وام ازدواج هم بودند . (1871656) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۰:۲۶:۵۱
شما که دغدغت وی چته بچه نیاری بهتره (1873252) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۳۸:۴۸
سلام
سربازی داره میشه 24 ماه
تازه اسمش 24 ماه هست، تا بری و برگردی خودش چند ماه بیشتر میشه
بعدش با ماهی 500 هزار تومن حقوق اداره کار ، وجدانن چطوری میشه زن گرفت که از اون سمت به فکر ازیاد جمعیت بود؟
ازیاد جمعیت با نصب پوستر و قانون گذاشتن حل نمیشه
باید مشکلات اقتصادی و سربازی حل بشه (1871661) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۲:۳۳:۴۹
شما از آب گل آلود ماهی نگیر . عین بچه های خوب سربازیتو برو (1871843) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۵۱:۵۴
احتمالا شما از ان دست افرادی هستید که :
چون به سربازی رفتید و سختی دیده اید باید همه اینطور باشند حتی به قیمت از دست رفتن میلیارد ها تومن سرمایه
تا زمانی این حس حسادت وجود داره مملکت همینی است که می بینی (1872140) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۷:۰۴:۵۱
اولا بنده خانوم هستم . ثانیا احتمالا شما هم از آن افرادی هستید که فکر می کنید همه عمرتان پر بار و پر برکت است و این دو سال سربازیتان ضایعه ای جبران نا پذیر در جهان هستی می باشد . بازهم توصیه می کنم سربازیتو برو نق نزن (1872745) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۸:۳۲:۳۵
نمی دونم الف این رو چاپ می کنه یا خیر
بنده به جهت پروژه های نخبگی که انجام دادم 13 ماه کسری خدمت دارم و از طرفی بخاطر سابقه بسیج 6 ماه دیگر
سعی کنید به منافع کشورتان فکر کنید و کمی منطقی به مصالح مملکت بپردازید
دقت کنید من هم می توانم مثل شما فی البداهه نظر بدهم و جوانان مملکت را به تنبلی متهم کنم
امان از این همه قضاوت های بی مورد ...
موفق باشید (1872968) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۷:۵۲:۱۱
بحث حسادت نیست بحث این هست که سربازی شده پیراهن عثمان. از صد سال پیش هم بوده و هیچ اتفاق بدی نیفتاده در ترکیه هم سربازی اجباری هست. بسیار روشن هست که دلیل کاهش ازدواج و کاهش فرزندان، اقتصادی هست (1872886) (alef-1)
 
ناشناس
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۴۵:۴۹
تازه اگررررررررررررررررررررررررررررر کار پیدا کنی. (1872113) (alef-1)
 
حمید
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۳۹:۴۰
خوشحال شدم بالاخره کسی پیدا شد که درباره جمعیت حرف بزنه . آقای توکلی ما که دستمون به جایی نمیرسه شما لطف کنید به مسئولین بفرمایید که برای زیاد کردن جمعیت باید تسهیلاتی ارائه شود مثلا حداقل کاری که میشه کرد حقوق بالا بره و یا ارزونی بشه والا من خرج خودم رو به زور دارم در میارم موندم اگه بچه دار بشم خرجش رو چطوری در بیارم . حتماً یه سری میخوان بگویند که خدا روزی رسان هستش بله درسته ولی چشمها روی حقیقت بستن هم یه جور حماقت هستش . حقیقت اقتصادی ،حقیقت گرانی و... (1871665) (alef-1)
 
ت
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۳۹:۵۴
من عمه و عمو و دایی و خاله از هر کدوم سه چهار تا دارم اما دریغ و افسوس ...... آقا عمه و عمو می خوایم چیکار.... تهران 4 میلیون جمعیت اضافه و000 2250 خودرو اضافی داره .... توزیع نامتوازن جمعیت70 تا 80 میلیونی با توجه به توزیع امکانات و بهداشت و درمان و ...به یک مسئله بغرنج تبدیل شده.... کار و مسکن و درآمدو امکانات کافی و..... چند مسئله اساسی دیگر مقدمه افزایش جمعیته.... شعار کافی نیست!!!! (1871666) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۴۵:۰۵
این تازه اول راه است ، سال آینده ببینید چطور جمعیت افت می کنه (1871680) (alef-1)
 
محمد زر
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۴۵:۵۱
با احترام به نگارنده ارجمند اما بخشي از فرمايشات وگذر سريع از مسائل اقتصادي جاي تامل دارد.گفتند:«حال اگر از تورم ۳۵.۹ درصدی، بیکاری جوانان و مشکل تامین مسکن بگذریم؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!!!!!!» همه درد همين جمله ايست كه شما به راحتي از آن گذر كرديد. اگر نه هيچ كسي از داشتن فرزند وازدياد نسل بدش نمي آيد .با چه زباني بگيم گرسنه ايم نان نداريم پول نداريم و... (1871682) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۵۱:۲۰
بنده به سهم خودم چند راهکار عملی دارم که خواهش میکنم آقای دکتر توکلی نماینده بزرگوار و شجاع و بقیه مسئولان به حرف همه مردم گوش بدهند و بعد به هم منتقل کنند:
3- سریع ترین راه حل در قدم اول: در این چند ساله اخیر موج مهاجرت جوانان عده زیادی را از کشور خارج کرده که اکثرا در سنین باروری هستند. هنوز هم وابستگیهایشان به آن کشورها کم است و بعضا اقامت موقت دارند که دائمی نشده، برایشان شرایط کار در ایران را فراهم کنید. از پنج شش میلیون ایرانی خارج یک میلیون هم برگردند پتانسیل به دنیا آمدن یکی دو میلیون کودک بلافاصله فراهم میشود.
2- هر آدمی بنا به غریزه و فرهنگ ایرانی و اسلامی مایل به ازدواج و داشتن فرزند است پس اگر این اتفاق نمی افتد موانع بزرگی دارد. لطفا دست از تبلیغ بی پشتوانه بردارید و حرف مردم را بشنوید( نمونه اش نظرات همه سایتها از جمله الف که همه از مشکلات می نالند و یکی هم محض رضای خدا نگفته از سر آسایش طلبی بچه دار نمیشود)
3- با ایجاد اشتغال و افزایش امید به آینده جوانان را خاطر جمع کنید که با داشتن فرزند در گرداب مشکلات غرق نمیشوند.
4- ثبات در اقتصاد، وضعیت اجتماعی، تحصیل و ... را فراهم کنید.
5- فکری به حال وضع سلامت همه اعضای خانواده بخصوص مادر و فرزند و رفع آلودگیها بکنید. شما هم حتما مثل حقیر لااقل از جند نفری شنیده اید که: در این هوای آلوده و وضعیت خراب شهر چطور بچه معصومی را بیاوریم؟ باور کنید دوستی دارم که بخاطر آلودگی هوای تهران بچه اش را برداشت و از ایران رفت.
6- خلاصه اینکه مسوولان عزیز کمی کمتر بگویید و کمی بیشتر بشنوید. (1871696) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۶:۳۷:۲۹
مسوول محترم : بله قربان همه اینها رو که گفتید نوشتم . الساعه انجام میدم ...امر دیگه ای نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (1872689) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۵۴:۳۶
واقها متعجبم که مسولان ما اینقدر علم و دانش دارند که نمی دانند همین الان برای جمعیت 70 میلیونی توان محیا کردن کره و شیر و گوشت و تحصیل وکار وسلامت و امنیت و بیمه و کار و برنج و میوه و مسکن و و و و ورا ندارید و صحبت از 150 میلیون می کنید....واقعا ما با مسولانی در چه حد علم و دانش وفهم طرف هستیم...به قول ضربالمثل ایرانی که میگه : من میگم نره تو میگی بدوش.. (1871714) (alef-1)
 
امير110
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۵۵:۲۶
تئوري هاي كيلويي ارائه شده در خصوص منفي شدن جمعيت ايران كاملا بيهوده است. (1871718) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۵۶:۲۹
من یه بچه دارم، اما بیکارم
شما مسئولین خرج زندگی منو میدین؟ (1871720) (alef-1)
 
rasool
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۱:۵۹:۰۲
به فکر انقراض دایی ،خاله و .....
بابا فقر داره شرف و انسانیت مردم منقرض میکنه.کجا شما زندگی میکنید؟بچه های فقر تو مترو و سر چهار راه ندیدید؟آمار طلاق ندیدید؟نکنه فکر میکنید باعث افزایش طلاق هم انقراض خاله،دایی؟؟ (1871734) (alef-1)
 
م
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۲:۰۰:۲۰
واقعا فکر میکنین که کسی به نوشته های ما توجه میکنه (1871739) (alef-1)
 
نوید
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۴:۵۲:۳۸
صد در صد؛ به همون اندازه ای که به بچه های معصوم شین آباد توجه کرده اند. انوقت بدنبال افزایش جمعیت کشورند. بابا شما ها واقعا تو ایران دارین زندگی می کنین!!؟؟ (1872330) (alef-1)
 
حسین
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۲:۱۰:۰۴
1- بجای افزایش جمعیت ابتدا فکری به حال خروج سالانه 200000 جوان و متخصص کشور بکنیم

2- تا به حال چه گلی به سر جمعیت حال حاضر کشور زده ایم 15% بیسواد و بیش از 30 تا 40% بیکار و نزدیک به 2 میلیون معتاد حرفه ای؛ 16 میلیون دارای پرونده قضایی

3- 10 سرباز سیر بهتر از 1000 سرباز گرسنه است (ناپلون). کیفیت مهم است برادر من نه کمیت مگر جمعیت زیاد برای هند؛ پاکستان خوشبختی به همراه اورده است

4- به یزادن گر خرد داشتیم ..... (1871769) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۲:۲۴:۲۸
مردم ایران ذاتا خانواده دوست و بچه دوست هستند اما باید به این نکته توجه داشت که اون چیزی که باعث کاهش رشد جمعیت کشور شده قوانین تنظیم خانواده نیست بلکه اقتصاد بی در و پیکر این مملکته که یه روز بنام تورم تموم میشه یه روز به اسم گرون شدن بنزین یه روز به اسم تحریم و ... شما تصور کنید شیر خشک قوطی 25 هزار تومن معادل یه روز حقوق یه کارگره حالا طرف با این وضعیت بتونه شکم خودشو سیر کنه ( تازه اگه کار داشته باشه ) هنر کرده دیگه زن گرفتن و بچه دار شدنش یه طرف .احتمالا با وضعیت اقتصادی موجود تا سال 1420 جمعیت ایران نصف بشه (1871807) (alef-1)
 
روزبه
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۲:۲۷:۲۳
با سلام
من تمام نظرات دوستان رو خوندم آقا همش درست بود آخه با این گرونی کمر شکن با فقر و بیچارگی با این شاخص فلاکت و بدبختی آقایون دنبال افزایش جمعیت هستن. خب که چی؟ حتماً دوست دارن اینجا بشه پاکستان و بنگلادش! خب اصلاً جمعیت شد 1میایارد ! خب با این جمعیت میخوان چی کار کنن؟ آخه گرسنه و ندار تولید کردن افتخار نیست که. یه کم عاقلانه فکر کنن بیان به داد همین زندهای در حال مرگ برسن صواب داره! آلودگی هوا و مصیبتهای اقتصادی و .... رو درس کنن خدمات به همین زنده ها بدن افزایش جمعیت پیشکش! حالا هی بیلبورد بزنین که فرزند بیشتر زندگی شادتر مردم هم که همیشه در صحنه سال بعد جمعیت ایران 2 میلیارد حورا حورا مشکلات حل شد راستی چه خبر از اختلاسها و دزدیها و ...؟ اگه چیزی مونده یه کم هم به ما بدین صواب داره والله! (1871818) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۰۷:۳۸
همین الان تا هوا سرد میشه، میگن گاز کمه، مصرف کمتر کنید. اتومبیل ها بیرون نیان، در مصرف برق صرفه جویی کنید. آب کم هست. و ...
اگر جمعیت زیاد شود، مصرف برق و آب و گاز و بنزین هم زیاد تر می شود. آیا دولت می تواند جوابگوی این همه مصرف باشد؟ (1871966) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۲:۳۰:۲۵
بهتر است مسئولین محترم جهت ایجاد الگوی مناسب برای مردم خودشان پیش قدم شده و به رشد جمعیت کشور استارتی دوباره ببخشند (1871828) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۲:۳۴:۳۲
اخ بميرم چقدر فكر مردميد! (1871846) (alef-1)
 
ناشناس
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۲:۳۹:۵۲
بنام خدا
همه مشکلات حل شده فقط مونده مشکل نداشتن عمه و عمو ...
بابا جان برای همین هفتاد میلیون نفر یه زندگی استاندارد و بدون استرس درس کنین بعد به فکر افزایش باشید
اگه مملکت سرباز میخواد ،سرباز هم نون و جای خواب میخواد (1871861) (alef-1)
 
نوید
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۲:۴۱:۴۱
با این همه مشکلات وحشتناک اقتصادی کی جرات افزایش جمعیت و بچه آوردن داره!!! (1871870) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۲:۴۲:۰۶
من فقط یک مورد از ده ها موارد سیاست های غلط دولتی ها را می گویم. وقتی برای یک افزایش سه ماهه مرخصی زایمان این قدر مسخره بازی و ادا اصول در می آورید، در صورتی که می دانید این روزها اکثر خانم ها به علت مشکلات اقتصادی خانواده مجبور به کار کردن هستند، باید هم منتظر این عکس العمل جامعه باشید. (1871871) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۲:۴۷:۱۵
مانند پلنگ ایرانی نسل ایرانی ها هم در حال انقراض است مردمانی که در غذا و پوشاک و مسکن خود درمانده هستند فرزند اضافی و کلا ازدواج به دردشان نمی خورد این هم فدای سر کسانی که بیشتر از اقتصاد خودمان به اقتصاد جهانی می اندیشند و فکر و رفتارشان جهانی تر از آن است که نیم نگاهی هم به داخل و مردمان خورمان بیندازند البته خود کرده را چاره نیست (1871890) (alef-1)
 
مهران
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۲:۵۲:۴۵
سخني از يك انسان :سربازي برويد فعلا مرد شويد جمعيت كم شد به ما چه؟ فعلا مرد شويد (1871903) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۷:۵۰:۰۳
اون که یک اصطلاح نخ نما شده هست. اما چون برای همه مساوی هست، و غنی و فقیر نمی شناسد، اشکالی نداره. سربازی هیچ عامل تاثیر گذار جدی نیست از صد سال پیش هم بوده و پدران ما بچه هم داشتند تا دهه ی هشتاد هم مشکلی نداشته الان در دهه ی نود یک دفعه شده عامل اصلی، یا بهانه ای برای بد و بیرا گفتن به سربازی (1872878) (alef-1)
 
دانشجوی دکتری
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۰۰:۳۶
من وضعیت خودم رو می گم.
دانشجوی دکتری 26 ساله که اگه به موقع دکتری رو بگیرم می شم 30 ساله!
نامزد دارم اما مگر در این شرایط امکان ازدواج و زندگی باهم وجود داره؟
طبق قوانین مملکت اشتغال دانشجو ممنوع هست البته با کمک استاد راهنما یک شغل پیدا کردم اما مگر با درآمدهای این مشاغل می شه زندگی رو گذروند؟
تازه بعد از 30 سالگی هم دوسال باید برم سربازی و می شه 32 سال. تازه اون موقع می تونم به زندگیم برسم و ازدواج کنم و تازه شرایط رو برای بچه دار شدن اماده کنم.
با این شرایط سنی من و همسرم که 2 سال از من کوچکتر هست، ایا بیش از یک بچه می شه آورد؟
این مسائل به حرف زدن نیست باید عمل باشه (1871938) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۷:۴۸:۰۰
تو وضعیتت خیلی خیلی خوبه. ناشکری نکن. اگر میدونستی بقیه در چه وضعیتی هستند.
26 سال که سنی نیست. مدرکت هم خوبه حداقل استاد دانشگاه که میشی. الان هم که شاغلی و با سابقه ی کار فارغ التحصیل می شوی. (1872871) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۰۵:۲۷
این مسائل با دستور و بخش نامه و بیلبورد حل نمی شود. روشن هست که تمام جوانان آرزوی تشکیل خانواده دارند. دولت و نظام به جای تبلیغات بی فایده، و هشدار دادن، بهتر هست موانع را حذف کند.
مثال موردی: من 31 سال دارم . لیسانس که گرفتم مواجه شدم با بیکاری، و غولی به نام سابقه ی کار. از سر بیکاری ارشد هم خواندم. اما الان هم سابقه ی کار ندارم و هم سن من بالا هست.
مساله اینجاست که هنوز هم محدودیت سنی استخدام در شرکت های دولتی و خصوصی وجود داره و سابقه ی کار هم همچنین و اولویت استخدامی برای خانواده ی شهدا و جانبازان هم هست. امثال من هرگز شاغل نمی شوند و بیکار میمانند. هزاران نفر مثل من، در اوایل دهه شصت، همین مشکل را دارند.
به جای بخشنامه مساله اشتغال دهه ی شصتی ها را حل کنند. اولویت با اونا باید باشه تا بتونند تشکیل خانواده بدهند. این بیلبورد ها به هیچ دردی نمی خورد (1871954) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۰۷:۲۴
واقغا فکر می کنیید بزرگترین مشکل جووونهای اینده نداشتن عمه و عمو و خاله است ...............اگه این طوری پس یعنی خوش بحالشون عجب ادم های بی غمی هستن جووونای اینده (1871965) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۰۸:۱۵
سلام قبلا اعلام کردن فرزند کمتر زندگی بهتر و خود این آقایان سیاست را رقم زدند هر کس بیش از سه فرزند داشته باشد به فرزند جهارم نه کوپن میدهند نه تسهیلات و ... نمونه اش فرزند چهارم خودم که سهام عدالت هم نداند . الان که بررسی میکنی متوجه میشوی که هر کس بیش از چهار فرزند داشته است یکی از فرزند از گردونه کنترل خانواده خارج شده است یا معتاد شده ,یا بیکار , یا دزد , یا قاچاقچی و ... اول باید زمینه و آموزش و آینده نسلی که قرار است متولد بشود فراهم بشود و بعدا دستور بدهید که فرزند بیاورند (1871971) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۲:۱۱:۲۳
عرض کنم خدمتتون که ما 5 تا بچه بودیم هر 5 تامون تحصیلات عالیه داریم از بهترین دانشگاه های دولتی و به جز آخری که تازه 20 سالشه و البته در شرف ازدواج، هممون ازدواج کردیم به ساده ترین شیوه بدون بریز و بپاش و الحمدلله خوشبختیم. (1873511) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۱۰:۱۴
بابا جون دولت فقط هزینه پوشک بچه را تامین کند ، بنده سر نه ماه بچه تحویل میدم . (1871981) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۱۰:۳۴
آخه وقتی برای یک وام برای بدهکاریهامون بانک اینقدر عذیت میکنه بچه را چطور بزرگش کنم (1871982) (alef-1)
 
1+70 میلیون
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۱۴:۰۷
بچه؟دیگه کسی زیر باره ازدواجم نمیره!!!من متولد 1373 هستم روزی 10 بار از بابام میپرسم چرا وقتی نمیتونی خرج تحصیل منو بدی گذاشتی بچه گیرت بیاد؟!نه.من انقد شعور دارم که نذارم زن یا بچم حسرت همه چی به دلشون بمونه (1871997) (alef-1)
 
مخالف افزلیش جمعیت
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۵:۱۲:۲۰
شما یکمی رو ادبت کار کن. به نظرت این حرف کمی زشت نیست به بابات می زنی؟ (1872404) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۷:۴۵:۴۱
ادبیاتی که به کار بردی در خصوص پدر و خانواده اصلا خوب نیست. ارزش و جایگاه پدر زحمت کش خانواده بسیار بالاتر از این هست که روزی 10 بار بخوای بهش سرکوفت بزنی. الان رو نمی تونی با اون موقع قیاس کنی، سبک زندگی در 1373 خیلی با الان فرق داشته وگرنه اگر میدونست قراره این برخورد رو باهاش بکنی، صد سال هم نمی ذاشتن تو به دنیا بیای.
من متولد اوایل شصت هستم و نه کار دارم و نه زندگی اما از پدرم تشکر می کنم که تا آنجایی که می توانست برای من زحمت کشید. مقصر وضعیت بد زندگی من امثال احمدی نژاد ها و حامیانشان در هشت سال گذشته بودند که اقتصاد مملکت را نابود کردند (1872860) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۲:۱۳:۱۲
جوون! آدم با شعور حسرت هیچ چیز رو توی دنیای زودگذر نمی خوره به جز لحظه هایی که از خدا غافل بوده (1873515) (alef-10)
 
ns
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۱۹:۰۵
خدمت 24 ماهه سربازی در کنار مشکلات گوناگون اقتصادی و معیشتی مثل ریختن نفت رو آتیشه.24 ماه توی دوران صلح...! (1872005) (alef-1)
 
جاويد
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۲۰:۳۸
اي بابا من چند تا عمه و دايي و خاله و ... دارم ولي سالي يبار هم نميبينمشون !
انقراض خيلي وقت پيش اتفاق افتاده و مشكل اينه حكومت سالها از مردم عقبه تازه درد رو فهميده،
(1872013) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۲۳:۴۷
اولین کسی که این خطر را گوشزد کرد احمدی نژاد بود وهمه شما بر علیه او موضع گرفتید حالا.... (1872023) (alef-1)
 
نا شناس
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۲۶:۴۷
بهتر چرا که ما نه امنیت اجتماعی داریم نه امنیت شغلی داریم با چه روی دم از افزایش جمیعت می زنند شما مسولان در خواب تشریف دارید مردم با فلاکت بدبختی زندگی می کنند هنوز جمیعت 76میلیون را نمی توانید اداره کنید ودم از افزایش جمیعت می زنید واقعا که خیلی رو دارید (1872036) (alef-1)
 
ی
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۳۱:۲۳
مسولین!!! اینها فقط اختیار دارانند وگرنه مسولیت پذیر که نیستند مسول همه کارها ملت بدبخت است. خطای سیاسی اجتماعی فرهنگی و فساد مالی اقتصادی می کنند بعد بر می گردد فورا ملت را مسول می دانند انگار نه انگار که راهبری و مسولیت را در دست خودشان گرفتند!!! هیچ کاری برای اصلاح جمعیت نمی شود کرد. چون هرم جمعیتی را 30 اسال پیش خود همین آقایان با تبلیغ بیش از اندازه برای ازدیاد نسل به هم زده اند. حال حوزه های آبی کفایت ما را نمیکند. کشور ما دارد وارد یک دوره 30 ساله خشکسالی می شود خشکی دریاچه ها را نمی بینید!!! متاسفانه سیاستمداران ما منبر رفتن را خوب بلدند ولی نه مسولیت پذیرند، نه برنامه دارند و نه عقل دارند. (1872048) (alef-1)
 
سيد
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۳۵:۴۸
سايت الف فراموش كرديد وقتي احمدي نژاد اولين فردي بود كه خطر كاهش جمعيت را هشدار داد شما و امثال شما چقدر بهش فحش داديد و مسخره اش كرديد و حالا داريد همان حرفهاي احمدي نژاد را ميزنيد (1872070) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۳۵:۵۶
عمه 40سالش شده کنج خونه نشسته وهنوز اردواج نکرده چند تایی هم که اومدن براش بیکاربودند
عمو لیسانس گرفته سربازی هم رفته فعلا بیکاره
خاله لیسانس زبان داره تو مطب دکتر ویزیتوره ماهی 100 تومن
دائی مدرسه ول کرده افتاده دنبال بعضی ها که ثروت بهتر است از علم میگین نه به علی دایی نگاه کنید

کنعانی (1872071) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۳۹:۳۹
ما چند تا خواهر و برادریم. با بیست و اندی سال هنوز داریم پدر و مادرمو سرزنش می کنم چرا اینقد بچه اوردین چیزی نمی گن ولی پشیمونی تو چهرشون می بینیم. خیلی سختی کشیدیم و سعی کردیم شرافتمندانه زندگی کنیم. تازه دارم ازدواج می کنم. به خدا دوست ندارم یه بچه هم داشته باشم. یعنی پشت دستمو داغ کردم.بچه های دهه شصت حرف منو می فهمن.
مسئولین خودشون و امثال بابک زنجانی و مرتضوی و ... وادار کنه چند تا بچه داشته باشن نه مردم بدبخت. (1872093) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۲:۱۸:۵۴
من از بچه های دهه شصتم ولی حرف شما رو نمی فهمم.
ما نیومدیم به این دنیا برای خوشی و سرمستی
اومدیم برای امتحان پس دادن: هو الذی خلق الموت و الحیات لیبلوکم ایکم احسن عملا (سوره ملک آیه 2) (1873534) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۴۰:۲۰
دوستان عزیز یک مورد مهم را فراموش نکنین. مشکلات اقتصادی صدالبته حرف اول را در امرار معاش یک خانواده می زنه اما نکته پنهان قضیه مشکلات عمیق و پیچیده فرهنگی است که تقریبا از دید همه پنهان مانده. متأسفانه به دلیل از بین رفتن موازین اخلاقی و اصول انسانی بنیان خانواده در کشور جمهوری اسلامی در حال فروپاشی است که مثل هزاران مشکل ریز ودرشت دیگه از چشم مسئولین محترم دور مانده است. اثبات این قضیه مقایسه آمار طلاق در مقابل ازدواج است و خیل مجردینی که هیچ تمایلی به ازدواج ندارند. (1872097) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۴:۵۷:۳۹
کاملا درسته. بخصوص تغییر اصولی اساسی نقش زنان در فرهنگ ما و حضور بی در و پیکر اونا در جامعه ( که البته بخشیش ریشه اقتصادی داره و بخشیش تغییر هویت زنان و عدم آمادگی اونا برای پذیرش نقش مادری) موجب این فاجعه شده. (1872346) (alef-1)
 
یه آرشیتکت
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۴:۵۸:۲۸
با نظرت موافقم،من 6 ساله ازدواج کردم و یه بچه 2 ساله دارم و دیگه هم قصد بچه دار شدن ندارم،با حقوق ماهی 2 تومنی ،فقط می تونم اجاره خونه و خرج خورد و خوراک رو بدم و هر ماه می باید درآمد های دیگر از کارهای مرتبط با شغلم داشته باشم و گرنه به شدت تحت فشارم که البته هر 2 ماه یکبار این فشار و استرس رو تحمل می کنم،حالا بگذریم از بامبول! بازی های کارفرما در دادن همین حقوق ماهیانه و ...........
اما این نکته ای که دوستمون اشاره کرد(اصول اخلاقی و ...) واقعاً هستش،یعنی حتی اونایی که متمولند و به راحتی می تونن ازدواج کنن و 3-4 تا بچه بیارن و خیلی هم خوش باشن،حاضر به ازدواج نیستند،مخصوصاً در بین آقایان عزیز!،ای کاش مشکل تهدید یا تحدید نسل فقط اقتصادی بود اما،،نه! فقط اقتصاد نیست،موضوعات، بسیار پیچیده شده اند،از طرفی شاید بعضی وقتا کمی هم غلو میشه رو موضوع اقتصاد،چرا که من الان در زمینه ی کاری خودم،چندین کار بدون نیرو ی انسانی مجرب و متخصص سراغ دارم ،(یه نگاهی به نیازمندی ها بندازید)....موضوع اینه که خوشگذزانی و مجرد موندن ،عالمیست که امروزه کمتر جوونی حاضر به ترکش هست!،از طرفی گسترش ارتباطات،باعث شده مشکلات ازدواج کردن و تجربیات ازدواج کرده ها به راحتی در اختیار جوونای مجرد باشه و در نتیجه جرات ازدواج کردن رو ازشون بگیره،از طرف دیگر،اطفای غریزه ی جنسی هست به عنوان دلیل دیگری بر ازدواج که اونهم سهل اوصول! شده،تنها بهانه ی ازدواج کردن،همون عشق زوجین به هم خواهد بود، !! که با ندید گرفتن تمام کامنتای بالا،بخوان اول با هم ازدواج کنن و تازه بعدش نه یه بچه بل 2 تا 3 بچه بیاورند.............به نظرم زدن بیلبودرد بچه آوری! در شرایطی که هر شب از کانال های مختلف تلویزیون، انواع و اقسام خانواده های ایرانی و خارجی با فرزندان زیاد و لبانی خنده رو و دلی شاد و قلبی مفرح،نمایش داده می شود ،کمی ساده اندیشی و کوته بینی نسبت به شعور ما تلقی میشه،مشکل ، جاهای دیگرست. (1872348) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۵۱:۳۷
يك نكته كه همه در حال فراموشي اون هستند اينه كه اگه سن ازدواج ده سال كمتر بشه، يعني اگه به جاي سي سي و پنج سال به بيست بيست وپنج سال نزديك بشه يعني:

فاصله نسلها به جاي سي و پنج سال ميشه بيست و پنج سال و اين به اين معنيه كه نرخ رشد نسل ميتونه از 2.3 به 2.3 35/25 =3.22 بشه. يعني بدون تغيير فرهنگ هم ميشه نرخ رو زياد كرد.

من كار دارم بايد برم وگرنه يه راهكارديگه هم داشتم. (1872138) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۵۵:۵۷
همین یکی رو کم داشتیم که ماهم بشیم بنگلادش (1872152) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۳:۵۹:۴۲
نگران انقراض نباشید از چین وارد می کنیم (1872165) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۴:۲۲:۱۵
راستش من خودم ،يه پسر دارم ، اصلا هم نميخوام يكي ديگه بيارم ، من با تحصيلات عاليه ، بعد از چند سال نتونستم يه شغل خوب و درست و حسابي ،در رابطه با رشته ام پيدا كنم ، بذار لا اقل تعداد ادم ها كمتر بشه ،كه بچه ام بتونه ، وقتي تلاش كرد و درسش رو خوند ، يه شغل مناسب و متناسب با رشته اي كه خونده پيدا كنه (1872244) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۴:۲۸:۲۲
ببخشید. شما از کی تا حالا نگران پیری جمعیت و بقیه مشکلات مردم شدید که ما خبر نداشتیم؟ اگر همه چیز را سیاسی نگاه نکنید و به آمریکای جهانخوار ربط ندهید، می بینید که پیری جمعیت مشکل نیست. فقر و بیکاری و بی آبی مشکل مردم است که برای مسئولان ما هیچ اهمیتی ندارد. با شرایط موجود افزایش جمعیت آخرین میخی است که بر تابوت فرهنگ و تمدن ایران کوبیده می شود.   (1872262) (alef-1)
 
رضا ع
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۴:۳۷:۵۳
لطفا نظر من را منتشر کنید که اگر کسی می تواند جواب من را بده و بنده را توجیح کنه

کشور ما یکی از کشورهایی هست که کمبود منابع آبی در اون بیداد می کنه و بر اساس پیش بینی های صورت پذیرفته (ناسا) طی 30 سال آینده چهارمین کشوری هست که بیشترین صدمه را از تغییرات آب و هوایی و خشکسالی بیسابقه می بینه

با توجه به اینکه با همین میزان جمعیت هم به صورت غیر طبیعی ذخایر آبی کشورمون را داریم از دست می دهیم که نتیجه اش از بین رفتن بسیاری از رودخانه ها و دریاچه ها و ..... مثل دریاچه ارومیه، دریاچه بختگان، دریاچه پریشان، باتلاق گاوخونی، رودخانه زاینده رود، ردوخانه هیرمند و ... نمونه های بسیار زیاد دیگر می توان نام برد
بر اساس بررسی های صورت گرفته شده توسط بسیاری از محققین داخل کشور مصرف بی رویه منابع آب زیرزمینی و عدم تعادل نفوذ آب باران به داخل زمین و برداشت از آن هم باعث پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی شده به صورتی که برای دسترسی به آب باید چاههای عمیق تری حفر کرد و بدلیل اینکه آب در زیر زمین در منافذی مانند اسفنج ذخیره می شود و خالی شدن آن باعث فشرده شده خاک و در نتیجه فرونشست زمین می شه که باعث می شه اون زمین حتی در صورت بارندگی زیاد در آینده هم توان جذب آب را نداشته باشه و به صورت بیایان در بیاد و این عمل فرو نشست در تمامی دشت های کشورمون با شدت خیلی زیاد در حال اتفاق افتادن هست که نتیجه آن بیابانی شدن کشورمون در آینده ای نزدیک هست که شرایط سکونت انسانی را از بین خواهد برد

از طرف دیگر با این میزان برداشت بالای آب از منابع و ذخایرمون کشوری هستیم که توان تولید کشاورزی برای مصرف مردم خودمون را هم نداریم و کشوری که تغذیه مردم خود را نتواند تامین کند هرچند هم ادعا کند باز هم کشوری وابسته به خارج از کشور خواهد بود (درحال حاضر حجم بسیار زیادی از مصرف گندم، برنج، گوشت، مرغ، تخم مرغ، چای، خوراک دام و طیور از طریق واردات تامین می گردد و اگر کوچکترین مشکلی در واردات اونها صورت بگیره باید شاهد صف های طویل و عریض مردم باشیم)

با این که متاسفانه آینده ای بسیار اسفناک در پیش روی کشورمون هست و ما بی توجه به عواقب اون در حال تخریب منابع زیستی خودمون هستیم چه توجیهی برای افزایش جمعیت داریم؟ چگونه می خواهیم شکم این جمعیت عظیم را سیر کنیم؟ آیا هنوز هم دلخوش به درآمدهای نفتی و واردات بی رویه باشیم؟ حتی پیش بینی می شود که به دلایل بسیاری احتمالا در آینده روی پول نفت هم نمی توان حساب کرد که اون هم دلایل بسیاری داره که نفت در آینده مثل امروز ارزشمند و گران قیمت نخواهد بود (1872286) (alef-13)
 
مازندراني
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۴:۴۲:۱۹
به نظر من مثل روسيه به هرزوج جواني كه فرزند دار بشه 100 ميليون تومان كمك بلاعوض بكنين اونوقت من تضمين ميدم هم ازدواج ها بيشتر ميشه و هم بچه ها.الكي وقتتون رو با مرخصي زايمان بيشتر و وام هاي 2 تا 5 ميليوني و تعليق عمل هاي وازكتومي و ...ارائه خدمات بيمه به بچه چهارم و اين حرفها تلف نكنين.اين حرف منو گوش كنين اگه نشد هرچي دلتون خواست به من بگين. (1872299) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۴:۴۹:۲۰
مهمترين ضابطه براى تعيين تعداد جمعيت مناسب براي هر كشور ايجاد تعادل بين منابع و امكانات موجود و شمار انسانهاست به عبارت ديگر براى تعيين تعداد مناسب جمعيت بايد اطمينان حاصل كرد كه منابع موجود پاسخگوى نيازهاي ابتدايى انسان از قبيل تغذيه مسكن اموزش و پرورش و بهداشت ميباشدبايد به كيفيت زندگي انسانها توجه داشت نه شمار انسانها اين سوال مطرح است كه ايا قويترين و برترين كشورهاي جهان كشورهايى هستند كه جمعيت بيشترى دارند يا كشورهايي كه با برقرارى تعادل بين منابع موجود و جمعيت شاهد رفاه تعالى كيفيت زندگى انسانها هستند (1872322) (alef-1)
 
یک شهروند
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۴:۵۷:۳۱
علل کاهش جمعیت کشور:
نابسامانی و افزایش شدید قیمت مسکن-افزایش شدید اجاره بها-افزایش شدید قیمت مایحتاج عمومی-افت شاخص های اخلاق در جامعه-بی اعتمادی شدید به حرف وعمل مسئولین کشور-بیکاری گسترده جوانان کشور-افزایش سن ازدواج –افزایش شدید قیمتهای بهداشت ودرمان-پارتی بازی واستفاده از رانت های دولتی وهزاران مشکل دیگه اول اینها را حل کنید بعدا برید دنبال حل مسئله زادولد
ضمنا دولت اخیرا به کارمندان وحقوق بگیران وطلاب که جزء اقشار مرفه جامعه هستند سبد کالا میده بایستی از اینها بخواهد نسبت به تأمین جمعیت کشور اقدام کنندمااقشار ضعیف توان سیر کردن شکم خود را نداریم وبه فکر زادوولد هم نخواهیم بود. (1872342) (alef-1)
 
Kabiri
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۴:۵۷:۵۹
بابا ازدیاد جمعیت رو بی خیال شین بفکر ما زنده کفن شدگان دھه 60 باشین بعد برین سراغ نسل ھای بعد (1872347) (alef-1)
 
افسون
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۵:۰۲:۰۹
من در هفته ششم بارداری هستم. الان به خاطر آلودگی هوا یکهفته هست که از خونه بیرون نمیرم. پشیمون دارم میشم. طفلک بچه هم که باید حتما خانه نشین بشه. دلم گرفته دوست دارم برم بیروم قدم بزنم اما خطرناکه. دلم برای بچه ها میسوزه. نگران آلودگی هوا پارانزیت و... نیستید نگران خاله وعمه هستید؟ (1872364) (alef-1)
 
لولو خور خوره
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۵:۰۲:۱۴
پدر و مادرهای ما با نصف این حقوق ها و امکانات هفت هشت تا بچه می اوردند. نمی شود هم خر داشت و هم خرما. برای اینکه پولی برای بچه ها بماند باید ساده زندگی کرد. روش زندگی کردنمان مشکل دارد. بچه ها نباید تا 25 سالگی نون خور خانواده باشند. این ها را نگفتم که فکر کنید مشکل اقتصادی نیست یا من نفسم از جای گرم بلند می شود. خود من هم کارمندی قراردادی هستم. (1872365) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۵:۰۲:۴۱
جدا از مسائل مالی روزمره که یکی از مانع های اصلیست، تفاوت رویکرد و نگرش ما نسبت به مسکن از لحاظ اندازه با توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی ما که از امورات مالی نشات میگیرد یکی از بزرگترین موانع برای رشد جمعیت به حساب میاد. انتظار نداشته باشید از زوجی که در آپارتمان 60 متری زندگی میکنه با کمال میل در فکر زاد و ولد باشند. (1872368) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۵:۰۸:۲۰
ماکه شخصا از این دایی ها یی که داریم هیچ خیری ندیدیم.

همون بهتر که منقرض بشه و موارد دیگر ی جایگزین اون بشه (1872388) (alef-1)
 
علي
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۵:۰۹:۴۹
نكارنده محترم . اي كاش قبل از نگارش نگاهي به امار بيكاري ميكرديد ! لازم هست بدانيد كه همه ساله رشد بيكاري سال به سال در حال افزايش است لذا شما اگر دلت به حال اين ملت ميسوزد ابتدا در ارتباط با اشتغال و بيخيالي مسولين در ارتباط با ايجاد كارهاي زير بنايي گزارش بنويس بعد مردم را به ازدياد جمعيت تشويق بكن ظاهرا شما از وضعيت معاش مردم هيچ اطلاعاتي نداريد و بقولي جاي گرم و نرمي نشسته ايد !!!!!!!!!!!!!!! (1872396) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۵:۱۰:۳۴
میدونم که منتشر نمی کنید ولی ما می خوایم یه بجه بیاریم و واسش محبوریم هر چی طلا داریم بفروشیم که فقط خرج شکممون در بیاد ... (1872398) (alef-1)
 
دکتر
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۵:۴۱:۲۹
من دکتر داروساز بیکار هستم این همه زحمت کشیدم و طرح مناطق محروم هم رفتم.مشکل من شغل هست که ندارم اولویت اول برای من تامین هزینه های زندگی است نه بچه.آقای وزیر بهداشت و آقای رئیس جمهور فکری برای دکترهای داروساز بیکار بکنید تو را خدا (1872489) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۵:۴۵:۲۴
آقا بله زوریه بایستی بچه دار بشی هی نگویید مشکلات است و بی پولی هست برو کار کن پول در بیار مگه چه چیزی از این بابک زنجانی و محسن رفیقدوست و فوتبالیستها و ... کم داری هی نشسته میگه کار ندارم پول ندارم. (1872504) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۵:۵۲:۲۶
خوب نداریم جای نگرانی نیست از چین وارد کنید !

قاسم پور (1872541) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۵:۵۴:۲۰
مسائل مالی رو بقیه گفتن. مساله «کرامت» از اونم مهمتره. (1872550) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۶:۰۹:۱۱
آخه يكي نيست به مسئولين محترم بفهمونه كه بابا ازدياد جمعيت پشت سرش:
ازديد شغل و رفاه اجتماعي، سياسي، فرهنگي و.... مي‌خواد
ازدياد وسائل نقليه عمومي مي خواد (ساندويچ انسان تو مترو يادتونه؟؟؟؟)
ازدياد حقوق و پول تو جيبي بچه ها رو مي خواد (سرخ و سفيد شدن پدر به خواسته فرزند رو مي دونين چيه؟)
و.....
اول بياين اينا رو فراهم كنيد بعد سياست هاي اجباري رو به مردم القاء كنيد. (1872604) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۷:۰۲:۴۴
با وضع کم آبی که از دهه آینده با آن بصورت جدی روبرو خواهیم بود جمعیت ایران باید بیست میلیون نفر باشد نه بیشتر....البته حرف هم گوش نکنید مهم نیست این امر بصورت خودکار محقق خواهد شد...حیف از این کشور (1872741) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۷:۱۷:۴۵
زحمت بکشید در این سرما والودگی هوا سری به خیابانهای تهران بزنید وبچه های بدبختی را ببینید که مشغول گدایی و دستفروشی هستند اگر میتوانید برای انها کاری بکنید وانجام ندهید مسلمان نیستید واگر نمیتوانید کاری انجام دهید دیگر چرا بفکر زیاد کردن اینها هستید چون ادمهای تحصیل کرده که گول نمیخورند این بیچاره ها هستند که مرتب میزایند واین بدبختها را اضافه میکنند. (1872780) (alef-1)
 
کارشناس محیط زیست
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۸:۰۹:۳۲
سرزمین ایران با این وضعیت آب برای سکونت 45 تا 50 میلیون نفر مناسب است. همین الان 30 میلیون نفر اضافه داریم. (1872909) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۸:۱۰:۲۹
اگر الان حاکمیت نگران است بخاطر سرباز های چند سال دیگه است نه بخاطر مردم و رفاه اونها (1872911) (alef-1)
 
حمید
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۸:۲۸:۲۶
مسولین مقداری واقع بین باشند وملت را خیلی بی عقل نخوانند شما با تورم صله رحم را قطع کردید ومردم را مقصر میدانید آنقدر فشار اقتصادی زیاد شده که دوباره اگر مردی دارای فرزند جدیدی شود از غضب صورتش سیاه وغصه های عالم میریزه روی سرش روزه خواندن ونصیحت واقعا دیگه جواب نمیده مشکلات رفاهی واقتصادی را حل کنید اصلا ازدواج هست که بچه باشه اگر به ازدواج یک هزارم فوتبال بها میدادید وضع ما این نبود (1872952) (alef-1)
 
محسن
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۸:۴۱:۳۰
من یک جوان بیست و شش ساله دانشجوی دکترا دانشگاه تهران تا 4سال دیگه که درس داریم و بیکار هستیم. مسئولان محترم هم جدیدا اعلام کردند که مدت سربازی به 24 ماه افزایش پیدا کرده و راه های کسرخدمت هم مثل کانون نخبگان معلق شده است. هیچ امیدی هم به یافتن کار مناسب بعد از این 6 سال ندارم با توجه به وضع کنونی با چه امیدی و با چه پشتوانه ای به ازدواج فکر کنم.من بعد از این افزایش مدت سربازی متوجه شدم که این شعارها در مورد افزایش جمعیت همه پوچ و بی محتواست و مسئولان نیز خود آن را جدی نمیگیرند مگرنه چه لزومی دارد در میانه ی این شعارها به جای کم کردن موانع ازدواج یک مانع دیگر را هم علم نمایند. (1872988) (alef-1)
 
سعید
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۸:۴۸:۲۸
من که فوق لیسانس مدیریت دارم با اقتصاد این مملکت 3 بار تو 10 سال زمین خوردم الانشم با سختی اجاره خونه و یه بخورو نمیر برای خودم و زنم در میارم اونم با روزی 17 ساعت کار یه وام 15 تومنی میخام بگیرم یه اشغال ایرانی بخرم بندازم زیر پام پدرمو دراوردن حالا با چه امیدی از اینده بچه دار بشم یه بدبخت به بدبختای دیگه اضافه بشه (1873003) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۹:۱۲:۳۶
مردم ما به خاطر تبلیغات فرزند کمتر زندگی بهتر خانواده خود را کوچک نکردند بلکه فشار اقتصادی و بی تدبیری های مسولین در حل مشکل اقتصادی باعث کاهش جمعیت شده است که همه مسولین باید از مردم عذر خواهی کنند و حالا هم با تشویق و تبلیغ چاره کار نیست بلکه باید مشکا گرانی را حل کنید . (1873052) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۰:۵۷:۵۴
و مشکل بیکاری (1873321) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۱۹:۴۲:۳۹
در حال حاضر که ما از وضع بد اقتصادی سال به سال عمه ها و عمو ها مون رو نمی بینیم. پسر عمه و دختر خاله که جای خود. (1873121) (alef-10)
 
navid
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۰:۰۰:۱۱
این حرف را وقتی رئیس جمهور سابق زد همین شماها با تمام توان لهش کردید و تا سه ماه بلا استثنا همتون مسخره اش کردید. حالا خیلی برای من جالبه که از رو هم نمی رید. (1873161) (alef-10)
 
احسان
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۰:۰۷:۴۷
مشکل خدمت سربازی اجباری بر روی «ورود دیرهنگام افراد به بازار کار»، «افزایش تمایل به مشاغل با کلاس بالاتر، پردرآمدتر و مطمئن تر»، «محافظه کار شدن افراد و کنار گذاشتن ایده های خلاقانه»، «تقاضا کاذب برای تحصیلات بالاتر»، «فشار روانی ناشی از دوران مبهم سربازی»، «افزایش سن ازدواج» و «کاهش فرزندآوری» اثر دارد ...

حل این مشکل، همه مشکلات را حل نمی کند اما زیربنای نهفته بسیاری از مشکلات اجتماعی ماست ...

اوضاع جمعیت بسیار بد است. از اکیپ دوستان من از زمان دانشگاه که متوسط سن بین 29 تا 32 سال دارند، حتی یک نفر هم بچه ندارد و نیمی از آن ها ازدواج نکرده اند. حل مشکل سربازی حداقل باعث می شد این جمع 2 تا 3 بچه داشته باشد و مطمئنا ممکن بود فضا برای بچه آوری بیشتر نیز باز شود ... (1873182) (alef-10)
 
علیر ضا
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۰:۱۹:۱۳
ممکن است آقایان بگویند در آپارتمان 60 متری وحداکثر 2 خوابه اگر یک اطاق برای پدر ومادر باشد وقتی بچه ها بزرگ شدن حداکثر چند خواهر وبرادر باید در اطاق باهم بخوابند (1873228) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۰:۱۹:۲۰
من الان در ماه 5 بارداري تا كنون به غير از ويزيت دكتر براي آزمايشهاي خون و غربالگري و آمينو سنتز و ... كه بيمه هيچكدام را پوشش نمي دهد 2 ميليون ناقابل پرداخت كرده ام از شما مي پرسم آيا يك كارمند يا كارگر از پس اين هزينه ها برمي آيد؟؟؟؟ (1873229) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۰:۲۴:۱۶
من دو فرزند دارم بسرم ميخواهد ازدواج كند ندارم خرج ازدواجش رابدهم خودشم جوان است و اينكه در تمام كشورهاي بيشرفته دولت مسوليتهاييدارد ما ازاول كه بجه اورديم همه مسوليتش با ماست از مدرسه تا معلم خصوصي دانشگاه ازاد كار بيداكردن تا خانه فراهم كردن باري بجه و البته طلا خريدن براي ازدواج بجه ها كه يكي ازدلايلي كه بسر ها ازدواج نميكنند ميگويند چقدر طلا بخريم خرج زندگي خوب يك طرف از طلا خريدن ميترسند واين است كه اگر كسي خواست بچه بياورد بايد تا ابد از زندگي خود بزندتا بتواند فرزندش را تامين كند اما در خارج مسوليت كارو خانه و تحصيل بادولت است (1873239) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۰:۴۸:۱۱
من یک استاد دانشگاه با 18 سال سابقه کار هستم با دریافتی خالص (پس ار کسر اقساط) حدود یک میلیون و دویست هزار تومن در ماه. با یک بچه 9 ساله. سالهاست دلمون می خواد یه بچه دیگه داشته باشیم ولی هرجور حساب می کنیم برامون مقدور نیست. (1873294) (alef-10)
 
آریان
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۰:۵۶:۰۹
واقعا دلتون خوشه. من دانشجوی ترم 5 ارشد هستم. هر روز با شرایط سختری که دچارش میشم فقط دنبال راهی هستم تا از این کشور برم. شما با خیلی از دانشجو های تحصیلات تکمیلی صحبت کنید همینو میگن. دیگه به این کشور امیدی نیست. ازدواج؟ بچه؟ مگه دیونه ایم. کشوری که کاملا رها شده و به صورت اتفاقی داره جلو میره همین میشه. چه آینده ای برای من جوان اینجا وجود داره که ازدواج کنم و بچه دار شم. که چی؟ بچم یااز بیکاری معتاد بشه یا به خاطر آلودگی هوا و هر چی که می خوریم سرطان بگیره؟ و یا تو تصادفات رانندگی کشته شه؟ اداره کشور این جوری باید باشه؟ کشوری پر از فرصت ها اما دریغا که هیچی نداریم. نه اینجا جای موندن نیست . و هر روز بدتر میشه. افسوس از گذشته... (1873314) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۰:۵۶:۴۸
مشکل بیکاری رو حل کنید مردم ازدواج می کنند مشکل جمعیت حل میشه ! اینقدر هم به عقلتون فشار نیاورید ! (1873317) (alef-10)
 
ا.آذر
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۱:۴۲:۴۸
برای چی باید رشد جمعیت داشته باشیم وقتی در صد بیکاری بسیار بالاست با رشد اقتصادی غیر مطلوب رشد جمعیت یعنی فقر بیشتر و بیکاری بیشتر کشور چین به پشتوانه رشد اقتصادی دو رقمی و ایجاد اشتغال مجوز بچه دار شدن بیشتر از یک فرزند رو داد علی رقم جمعیت یک و نیم میلیاردیش (1873431) (alef-10)
 
ساسان
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۱:۴۶:۳۷
چطور با تبلیغات جامعه ای رو که در اوج جنگ شد جمعیت بی نظیری داشت سر خورده کردند، حتی روی خوراکی ها شعار کاهش جمعیت می دادند، اما الان تبلیغات کردن برای افزایش جمعیت عبثه؟ کسی منکر این نیست که در کنار تبلیغات حتما باید کار علمی صورت بگیره ولی الکی جلوی همه چیز سنگ اندازی نکنید! (1873447) (alef-1)
 
محمود
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۲:۳۳:۲۵
با این وضع اقتصادی بهتر ا ست در این کشور بچه ای بدنیا نیاید چون نه کار است نه خرج درمان ونه..........هست (1873578) (alef-10)
 
بیطرف
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۳:۱۰:۴۱
اول شغل وکار درست کنید جمعیت افزایش می یابد (1873688) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۳:۱۳:۳۰
هزینه زایمان و بیمارستان و ازمایش و.... وکار و شغل وتحصیل رایگان وبهداشت رایگان و..... را تامین کنید جمعیت افزایش می یابد بالای گود ایستادید میگی لنگش کن (1873694) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۳:۱۵:۰۱
بااین جمعیت فعلی کمبود منابع اب داریم وای به افزایش جمعیت (1873698) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۳:۳۰:۴۹
جمعیت زیاد بشود دوباره قصه تلخ متولدین دهه شصت تکرار می شود (1873749) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۳:۳۱:۴۱
مشکل از آزادی زنان است. در هر جامعه ای که رنان تا این حد آزادی پیدا کنند، نسل تهدید می شود. زمان قدیم که وضع اقتصادی بدتر بود و مردم نان و تره هم گیرشان نمی آمد ما این مشکل را نداشتیم. (1873755) (alef-1)
 
پدر
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۳:۵۶:۱۵
پسران ما با دانشگاه بناچار سرگرم و بعد از آن با به سربازی رفتن آنچنان پیر میشوند که با وضعیت اقتصادی موجود توانی برای تشکیل خانواده نمی ماند.
وضعیت اقتصادی بد ، تحصیل بدون نتیجه و ناکارآمد و قوانین قدیمی سربازی و اجباری بودن آن از عوامل مهم پیری جمعیت کشور است.
چرا باید جوان ما 20 سال درس بدون کارآئی بخواند؟
چرا برای تامین نیروی کار ارتش همه جوانان به اجبار به سربازی بروند؟ آیا ارتش امروز مانند قدیم نیاز به این همه نیروی انسانی دارد؟ آیا وقت تغییر روش سربازگیری موجود نرسیده؟ ارتش های امروز به تخصص ، بیشتر نیاز دارند تا نیروی پیاده!
چرا انرژی و توان فرزندان ما نباید صرف کارهای مفید به حال کشور گردد؟ (1873830) (alef-10)