نظر منتشر شده
۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 420330
رئیس سابق کمیسیون سوانح راه‌آهن: اشتباهات سیستم ماموران ATC قطار را بی تفاوت کرده بود
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۹
رئیس سابق کمیسیون سوانح راه‌اهن معتقد است هر چند خطای انسانی به عنوان اصلی‌ترین عامل در حادثه برخورد دو قطار با یکدیگر شناسایی شده، اما نمی‌توان اشکالاتی که درسیستم کنترل پیش از این حادثه وجود داشته را نیز نادیده گرفت.

غضنفر فولادی در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: در طول روزهایی که از این حادثه گذشته اظهارنظرهای مختلفی صورت گرفته که متاسفانه بسیاری از آن‌ها غیرکارشناسی و بدون داشتن اطلاعاتی دقیق از این اتفاق بوده است. اینکه تصور کنیم با صرف داشتن اطلاعات کلی می‌توان اظهار نظر قطعی در این زمینه داشت، خود خطایی بزرگ است که ذهن جامعه را بدون در نظر گرفتن جزئیات به خود مشغول می‌کند.

وی درباره ارزیابی‌های صورت گرفته از این حادثه نیز عنوان کرد: قطعا نتیجه نهایی دراین حوزه پس از آن مشخص خواهد شد که به طور دقیق جزئیات گزارش‌های عامل ‌های انسانی و سیستم کنترل قطارها مورد مطالعه قرار گیرد و کارشناسان فعال در این حوزه نظر خود را ارائه کنند.

رئیس سابق کمیسیون سوانح راه‌آهن با بیان اینکه این حادثه ریشه در دو اشکال موجود در زیربنا و بهره‌برداری راه‌آهن داشته توضیح داد: قطعا نقش عامل انسانی در این اتفاق غیرقابل کتمان است و تصمیم‌های غلطی که این افراد گرفته‌اند باعث به وجود آمدن این حادثه و کشته شدن نزدیک به ۵۰ تن شده است.

فولادی ادامه داد: اما در این بین نمی‌توان نقش سیستم اتوماتیک کنترل قطار را نیز نادیده گرفت. وقتی مشخص می‌شود این سیستم پیش از این ایرادهایی داشته و اخطارهایی داده است که واقعی نبوده‌اند. این امر باعث به وجود آمدن نوعی بی تفاوتی در نیروی انسانی شده است.

به گفته وی وقتی نیروی انسانی چندبار با این اخطار روبرو می‌شود و در عمل اتفاقی نمی‌افتد، در زمان حادثه نیز نسبت به این اخطار بی تفاوت بوده و این حادثه تلخ را رقم می‌زند. این در شرایطی است که وقتی اخطار رسمی سیستم حاکی از قرار داشتن یک وسیله حمل و نقل دیگر در مسیر بلاک راه‌آهن بوده قطعا باید تنها دستور توقف قطار دوم باشد.
 
کلمات کلیدی : برخورد قطار+ آتش گرفتن قطار مسافری+تصادف قطار + حادثه سمنان
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۱۴:۱۶:۱۳
واقعا جای تاسفه.یکی از آشناهای ما در کنترل خط راه آهن کار می کند و تعریف می کرد که مخصوصا در زمستان و هوای خیلی سرد، سیستم کنترل روزانه تا 5 بار اخطار قرمز غیر واقعی اعلام می کند و برای همین برای ماموران کنترل امکان پذیر نیست که چندین قطار موجود در خط را برای چندین مرتیبه در روز متوقف کنند. ولی الان مسیولین پشت مامورای کنترل قطار پنهان کردن و با مقصر جلوه دادن اونها و نابودی زندگی آنها اشتباه فاحش خرید سیستم معیوب و عدم تعمیر آن و هزینه ی کلان هدر رفته در این راه رو پنهان می کنند. (4049733) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.