نظر منتشر شده
۱۲۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 205013
پیشنهادی به دولت درباره اتباع خارجی
بخش تعاملی الف - رامین احتشامی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۰:۵۹
در برخی استانها تقریبا کارگر خارجی وجود ندارد و کارگران مشاغل سخت همه ایرانیند. کسانی که میگویند نیروی کار ایرانی تن به کار سخت نمی دهد جواب دهند که در استان هایی که افغانی نیست کار سخت را چه کسانی انجام می دهند؟

۱-افغانها به هر شهری که وارد شدند فرهنگ کار آن شهر هم عوض شد. ابتدا وارد مشاغل سخت شدند و ایرانی ها هم از ان مشاغل بیرون رفتند.
۲- سپس به مرور افغان ها تخصص پیدا کردند و استاد کار شدند. گچ کاری – بنایی- لوله کشی – سنگ کاری – نقاشی ساختمان – برقکاری –جوشکاری – خیاطی – دوزندگی – نجاری – شغل بسیاری از افغان هاست. شما در تهران گچ کار و بنای ایرانی به سختی پیدا می کنید کاری که درآمد خوبی دارد و شغل پایینی نیست.
۳-مدتی با دستمزد کمتر از ایرانی کار کردند تا جا بیفتند. حالا امروز مزدی را که می طلبند به اندازه و حتی گاهی بیشتر از یک ایرانی است.

در یکی از روستاهای استان تهران تا ده سال قبل کارها ی باغات بدست خود افراد روستا و فرزندانشان انجام می شد. برخی از فرزندان اهالی دانشجو و کارمند در تهران بودند ودر ساعات تعطیلی به روستا آمده و بدون هیچ عیب و عاری کارهای کشاورزی می کردند و یک کمک هزینه زندگی هم بود. از ده سال قبل به مرور تعدادی خانوار افغانی در روستا ساکن شد. چند خانواده روستا کم کم کارهای خودشان را به افغان ها دادند به مرور این جا افتاد و اگر یک خانواده ایرانی به شیوه قبل خودش میوه چینی می کرد مورد تمسخر سایر خانواده های ایرانی قرار میگرفت که چرا خساست می کنید و پول نمی دهید افغانها انجام دهند؟

سیر تغییر فرهنگ کار در روستا کاملا مشهود است. افغان ها هم ابتدا مزد های کمی می گرفتند. بعد چند سال که کاملا بر بازار کار روستا حاکم شدند مزد خود را بالا بردند. امروز درآن روستا فقط نیروی کار افغان وجود دارد و انحصاری تمام مشاغل روستا را گرفته اند. حالا می بینیم برخی خانوادها نمی توانند بخاطر گرانی مزد نیروی کار افغان برای کارهای کشاورزی کارگر بگیرند. و فرزندان هم دیگر چون گذشته کارهای کشاورزی را انجام نمی دهند و بنابراین برخی از باغات بدون رسیدگی رها شده و حتی کسی نیست میوه ها را جمع کند در باغات پسته کرمان در عرض یک ماه یک خانواده افغان شامل پدر و مادر و ۵ فرزند حدود ۵ میلیون درآمد کسب می کنند! من خودم روستا زاده ام. اگر افغان ها نبودند ناگزیر باید خودمان در روستا کار می کردیم. من ایرانی دانشجو هم می توانستم میوه چینی فصلی داشته باشم تا کمک خرجم باشد.

یک راه حل: در برخی روستاها و شهرهای کوچک انبوهي از افغانها بصورت غير مجاز کار مي كنند و درآمد بالا دارند. اين روستاها پناهگاه امن مهاجران غير مجاز شده است. اين روستاها اعضاي شورا دارند كه افرادي آگاه و داراي توانايي هستند و به محل آشنا و همه را مي شناسند میدانند چه تعداد افغاني در كجاها مشغول هستند وزارت كشور از اعضای شوراها بخواهد.

۱-اجازه كار و سكونت اتباع غير مجاز را در روستاها ندهند و به پليس معرفي كنند. مدارك قانوني اقامت همه خارجي ها را مستمر چك نموده و بر حضور و اشتغال و اقامت اين افراد نظارت داشته باشند.
۲-برخي اتباع به خصوص اتباع مجاز برخلاف مشاغل تعريف شده كارهاي ديگر هم انجام مي دهند. در برخي از اين روستاها اتباع خارجی زمين اجاره مي كنند و كشاورزي و دامداري براي خود مي كنند و كارگر هم مي گيرند. كه اين شغل برايشان تعريف نشده.
۳- در مورد ازدواج و قوانين مربوط به ازدواج اتباع خارجی و ايراني ها به روستاييان اطلاعات دهند.
۴-مانع خريد و فروش و ساخت و ساز غير قانوني ملك به خارجی ها شوند. متاسفانه در روستاها برخي اتباع براي خودشان ساخت و ساز غير مجاز هم مي كنند و زمين و ملك هم مي خرند.
با همکاری وزارت كشورو اعضاي شوراها و همكاري مستمر با پليس ديگر روستاها به مكان هاي امن براي اشتغال اتباع بیگانه تبديل نمي شود.
کلمات کلیدی : رامین احتشامی
 
a
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۰۷:۳۶:۵۴
من تا سال 1378 در یکی از روستاهای استان یزد کار می کردم .ان زمان کمتر از انگشتان یک دست در انجا افغانی وجود داشت .مردم کشاورزی و دامداری می کردند و همین طور قالیبافی.چندین دبیرستان و هنرستان و تعداد زیادی مدرسه راهنمایی و دبستان با جمعیت زیاد دایر بودند.کم کم عده اای از افراد راهی شهر یزد و یا تهران شدند.پسران و دختران برای تحصیل در دانشگاه پیام نور و ...از روستا خارج شدند.جمعیت کثیری از روستا دیگر به روستا بر نگشتند.روستا ها خالی از سکنه شدند.دیگر کسی قالی نمی بافد.و زنانی که قالی می بافتند اکنون ساکن شهر شده ا ند و ...!بسیاری از ان مدارس بسته و مخروبه شده اند.در یکی از مدارس که خبر دارم اکثریت دانش اموزان افغانی هستند مردان و زنان افغان از کشاورزی گرفته تا تعمیر و کار منزل و غیره را انجام می دهند.انوقت نوبت به مردان و جوانان روستا که می رسد میگویند اینجا کار نیست و باید به شهر رفت !سرایداری یک مدرسه یا ساختمان و رفتگری و سایر مشاغل را به کار در زادگاه خود ترجیح می دهند.جهاد سازندگی طی سالهای پس از انقلاب برای انجا کارهای عمرانی زیادی انجام داد.راه اسفالته اب لوله کشی برق تلفن مدارس و ادارات مورد نیاز مردم و...من اهل انجا نبودم اما بیش از یک دهه انجا زندگی و کار کردم و اینها را از نزدیک شاهد بوده و هستم .باید یک فکر اساسی برای این مسا له کرد .حل مشکل مهاجران افغان و بیکار ی و مهاجرت مردم.یک نکته اینکه تغییر دیدگاه زنان روستایی و جوانان نسبت به زندگی در روستا وشهر نشینی یک امر بسیار تاثیر گذار در این تغییرات بوده است.بسیاری از سرپرستان مرد خانوار با کار و سکونت در روستا موافق بودند اما با فشار فرزندان و همسران انجا را ترک کردند. (1773249) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۵:۴۹:۴۵
چاره ای نداریم .باید افغانها را به افغانستان برگرداند تا روستایی ها مجبور شوند خود کارهای روستا را انجام دهند. (1773640) (alef-6)
 
جاوید
۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۱۰:۴۶:۳۱
خب روستایی ها بدون اینکه به مهاجران کار بدهند خودشان کار بکنند. کسی جلوی انها را نگرفته یا اجبارشان نکرده که به مهاجرین کار بدهند. (1776375) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۲-۱۲ ۲۱:۴۹:۰۲
دست شما برادران هم زبان هم دین هم ریشه درد نکنه که درباره برادر دینی خودتون چطور تحقیر میکنین .بی حاشیه بگم که اینه مزد دستمون که این چرت و پرت هارو تحویلمون بدید.ما افغانها که (نمیگم همه)ولی 78 درصد که تمام عمرشون روه صرف خدمت به این کشور کردیم و کارهای سختتون روه انجام دادیم (از قبیل چاه کنی_بنایی_نجاری _عمله_)یا به طور خیلی واضح بگم ازبالا تا پایین کلا حمالی که شما سختی نکشید اون هم با مزد کم حالا نه بیمه نه حق مزایا نه هیچی هیچی از همه طرف هم که به بهانه های مختلف ازشون میکنید به هر بهانه دولت پول میگیره ازشون اینه جوابش دست خوش بابا هیجچ میدونید یا دیدید که به خاطر این کار های سخت چقدر نقص عضو برداشته اند (مثلا خودم یک بند انگشت دست راستم قطع شد)اینه جوابش بابا من خودم ده نفر روه میشناسم که ایرانی هستش که زمان شاه برای آلمانی ها که داشتند برای قم دکل برق بندی میکردند کار میکردند بعد از گذشت حدودا 38 سال که آلمانی ها از ایران رفتند هنوز که هنوزه بعد از گذشت 38 سال داره براشون حقوق از آلمان فرستاده میشه اونوقت خدایی شما چی کار کردید وچه حرفایی میزنید این انصافه . الان هم میتوانید به سران دولت بگید با سازمان ملل صحبت کنه برای ما پناهندگی از کشور های دیگه بگیره ما میریم .همون طور که میدونید کشور ما امن نیست و به کشور خودمون نمیتونیم برگردیم. شاید اونها بتونند درد ما روه دوا کنند.خیلی ممنون خدا حافظ (2863047) (alef-11)
 
سعید0
۱۳۹۴-۰۲-۱۲ ۲۲:۵۹:۴۸
دوست عزیز شما که میگی باید افغانها برگردند شما از اوضاع کشورشون باخبری؟آیا شرایط زندگی براشون اونجا محیا است؟قاعدتن نیست وگرنه هیچ آدمی کشورشو ول میکنه بیاد توی ملک غریبه التماس کنه که کار بهش بدن تایه لقمه نون برای زن بچش در بیاره .شما خودت فکر کن تو جایی که هر روز بمب گذاری میشه وهروز عزیزانشون به ه ربهانه ای کشته میشن حاضری زندگی کنی؟ما باید اصل ریشه رو درست کنیم یا یه جایی روه براشون محیا کنیم یا اگه این کار سخته یه کاری کنیم که مسیر رفتنشون به سمت کشورهای دیگه باز بشه که فشار از روی ما هم کم بشه.ممنون. (2863138) (alef-11)
 
صادق
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۶:۰۴:۳۹
شهروندان افغانی انصاف حکم میکند به کشورتان که سی سال شما را میزبانی کرد برگردید. شما برگردید ما خودمان کارهای خودمان را خواهیم کرد (1773658) (alef-13)
 
حميد
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۲۲:۳۵:۳۵
بيان مشكل مهاجرت به شهرها ارتباطي با افغانها ندارد
لطفا مسايل رو با هم قاطي نكنيد
مهاجرت به شهرها در كشورهاي جهان سوم به اين دليل است كه فقط چند شهر بزرگ داراي امكانات كافي هستند و جذابيت دارند.كارهاي خدماتي زياد هست و مردم روستاها به آن شهر ها مهاجرت مي كنند
ضمنا فرهنگ كار در ايران واقعا بايد بازتعريف شود.مردم ما ميخواهند حقوق بگيرند و كار نكنند و يا حد اقل كار كمي انجام دهند
انصاف داشته باشيد و كاري رو كه يك كارگر افغاني انجام مي دهد مقايسه كنيد با كاري كه يك كارگر ايراني انجام مي دهد
واقعيت اين است كه برادران افغاني بيبشتر و بهتر كار مي كنند. (1774034) (alef-13)
 
a
۱۳۹۲-۰۸-۲۴ ۱۴:۰۴:۳۹
توجه داشته باشید تمام تصمیمات و رفتار های یک ملت و دولت بر روی سایر عوامل تاثیر میگذارد.اگر انها که روستای اباد خود را ترک میکنند و کشاورزی و دامداری را رها میکنند و دنبال زندگی شهری هستند در ابادی خود بمانند و همان جا کار کنند که من خودم شاهد بودم در امد زا هم بوده و روستایشان هم همه نوع امکانات برای تحصیل و تفریح و ... داشته ولی حاشیه نشینی در شهر را ترجیح داده و جا و کار را برای دیگران ( خارجِی ها ) خالی کرده معلوم است ان خارجی در انجا ساکن شده و از فرصت ها و امکانات استفاده می کند .البته شاید روستا ها یی باشند که محروم از امکانات باشند که باید مردم و دولت برای انها فکری بکنند اما ان مواردی را که من شاهد بودم امکانات بسیار خوبی داشتند. (1775277) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۳ ۱۸:۳۳:۲۹
موضوع تمدید و نگهداری اتباع خارجی در کشور از جمله حق مالکیت هر کشور است و جوامع بین‌المللی نمی‌توانند کشوری را تحت فشار قرار دهند که چرا به اتباع و پناهندگان ویزا نمی‌دهد.
این درحالی است که مردم ایران، خود دارای مشکلات اقتصادی، معیشتی و کار هستند و این تعداد اتباع خارجی می‌توانند باری بر این مردم باشند.
از طرفی اگر کنوانسیون حقوق‌بشر، تشخیص دهد کشورهایی مانند افغانستان و عراق دیگر برای مردمان‌شان تهدید جانی ندارند و نگرانی‌ها رفع شده، ایران و هر دولت دیگری می‌توانند پناهندگی‌هایش را پس بگیرند. در حال حاضر هم سازمان ملل و کمیساریای این سازمان، عملا شرایط پناهندگی و اعطای پناهندگی بشردوستانه را از این کشور‌ها برداشته است. الان هم پناهندگی‌ای که دولت ایران به اتباع عراقی و افغان داده است، در سیستم طبقه‌بندی سازمان ملل از جمله پناهندگی‌هایی از نوع حمایت‌های بشردوستانه است؛ درست مانند اتفاقی که در حال حاضر برای سوریه اتفاق افتاده است. ولی تنها تفاوت این است که پناهندگان سوری در کشورهای دیگر در اردوگاه اقامت دارند و آن دولت‌ها به پناه‌جوها اجازه نمی‌دهند به داخل شهر بروند ولی در ایران، دولت اجازه ورود آن‌ها را به کشور و شهرها داده است. حال با توجه به این‌که سازمان ملل شرایط پناهندگی بشردوستانه را برداشته است، دولت ایران می‌تواند بگوید دیگر این شرایط وجود ندارد و همین الان هم به آن تعدادی که اجازه اقامت داده است، لطف می‌کند. (1774557) (alef-13)
 
سعید0
۱۳۹۴-۰۲-۱۲ ۲۲:۲۹:۴۴
دوست من اگه همه قانع باشند به حقشون و هوای الکی ورشون نداره برای همه هم کار هست هم مدرسه هم دانشگاه هم مکان تفریحی کافیه که کردار پندار رفتار خودمون نسبت به دیگران خوب باشه تا به فرمایش مولایمان حضرت علی هیچ کس بی خانه و بی کس بی سرپناه نباشه خواهش میکنم به رون خودت خودت برو و خودت رو از درون اصلاح کن (2863090) (alef-11)
 
k1
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۰۷:۴۷:۱۸
سلام.کاملا موافقم.
بنده لیسانس دارم و به دلیل بیکاری و همچنین به این دلیل که شغل پدرم بنایی بوده و پیشش کار میکردم مجبور شدم این شغل رو که یاد گرفتم ادامه بدم. اما مشکل اینجاست که در استان ما (کردستان) وقتی فصل سرما میرسه یا حتی در فصل گرما کار ساختمانی به راحتی پیدا نمیشه و چون بازار کار ساختمانی در شهرهایی مثل تهران یا شهرهای بزرگ تقریبا در دست افغانی هاست و مردم عادت کردند به اونها کار بدن ما نمیتونیم از بازار کار اونجا استفاده کنیم.
باور بفرمایید من تعداد زیادی از دوستانم رو میشناسم که با تحصیلات دانشگاهی مشغول به کارهای ساختمانی مثل بنایی و آرماتور بندی و کارگری و گچ کاری و... هستند و اینکه ایرانیها نمیتوانند اینکارا را بکنند واقعیت نداره فقط این نیروی کار ایرانی باید به طور صحیح در سطح ایران پخش بشه.
تشکر میکنم از مطرح کردن این مشکل در سایت الف. (1773254) (alef-10)
 
الف
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۵:۴۱:۴۸
واقعا واقعیت ندارد که ایرانی ها کار سخت نمیکنند
بدبختانه در تهران به افغانها بهتر کار میدهند .
در تهران بسیاری از کارگران شهرهای غربی ما بیکارند
ولی براحتی به افغانها کار میدهند
خیلی تاسف آور است .
من کسانی را می شناسم لیسانس دارند اما کار ساختمانی می کنند که همان هم گیرشان نمی آید . (1773628) (alef-6)
 
ایرانی
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۸:۰۹:۰۲
هم وطن کردستانی حرفهایتان را قبول دارم . (1773786) (alef-6)
 
سعید
۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۱۰:۴۴:۵۹
شما اصلا به تهران رفتی که ببینی بازار کار دست کیه ؟
اون دوستان دانشجوی شما اگه واقعا در رشته شان تخصص داشتند بدون شک بیکار نبودند اما متاسفانه درس هاتون رو دست نخوندید. با معدل 10 -12 به هیچکسی کار نمیدن. (1776371) (alef-13)
 
جلالی
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۴:۴۴:۱۳
با تایید حرفهایk1باید خدمت آقا سعید بگم ما با معدل بالا از دانشگاه دولتی هم نتونستیم کار پیدا کنیم! انگار شما یا هنوز نرفتی تو بازار کار یا از اقشار خاص هستی که کار براشون فراهمه و از حال مردم بی خبرند! چه تخصصی؟چه کشکی؟ الان تو این کشور همه چیز رو پارتی و امتیاز و اینجور چیزا میچرخه. (1779217) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۰۸:۴۳:۳۴
بیچاره میاد میوه باغت را با مزد کم می چینه این هم مهمان نوازی تو . این قدر مغرور نباش آنها هم مثل من و تو بشرند و حق زندگی دارند. (1773286) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۵:۲۴:۱۰
افغانها اصلا مزد کم نمی گیرند .
دوستان افغان ما مزدی که این روزها میگیرن اگر بیشتر نباشد اما کمتر نیست .
به نظرم باید برای برگشتشون به افغانستان فکری کرد (1773605) (alef-6)
 
سمیع
۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۱۰:۴۸:۰۵
خب اگه مزد کم نمیگیرند بهشون کار ندید. اجباری نیست براتون. (1776381) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۵:۳۴:۲۱
دوست افغان بروند کشور خودشان زندگی کنند . هر کشوری قانونی دارد . مرزی دارد . (1773621) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۷:۰۹:۱۰
روزی 50 -60 -70 برای هر روز میوه چینی کم است؟ (1773730) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۰۹:۳۹:۰۸
تنبلی ایرانی ها بیماری مزمنی با زمینه چند هزار ساله است و نمیتوان ان را گردن افغانهای بیچاره انداخت! (1773311) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۵:۲۵:۰۱
متاسفم براتون . نگاهی به اطرافت بینداز ایرانی های زیادی را می شناسم که بخاطر رزق حلال خیلی تلاش می کنند . متاسفم برات. (1773608) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۸:۲۵:۱۹
دوستانیکه میگویند ایرانی جماعت کار سخت نمیکنند بهتر است سری به مناطق محروم کشور بزنند مثل لرستان کردستان و کلا استانهای حاشیه ایی اونجاها کار برای کارگران هموطنمون نیست. شاید جوانان تهرانی اهل کار سخت نباشند اما همه ی ایران اینطور نیست. (1773799) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۱۰:۵۰:۱۳
دوست عزیز استانهای غربی و جنوب غربی کشور بیشترین میزان بیکاری رو در ایران دارند. در حالیکه حضور اتباع افغانی در آن شهرها غیرمجاز است و اجازه ندارند پس افغانی ها اجازه ندارند در انجا باشند. این مشکل از وزارت کاره که نمیخواد اونجا سرمایه گذاری بکنه و تبعیض ایجاد میکنه برای کردها و لرها وگرنه کار فراوان می بود. (1776392) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۵:۵۰:۵۶
قبل از اینکه افغانها بیان کار نمیکردیم؟ تنبلی در خون تو است که نمیدانم از چه ملیتی هستی که این نظر را دادی. (1773643) (alef-6)
 
دکتر جمشید وحیدا
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۰:۳۱:۵۱
دوست عزیز پیشنهاد کننده راههای حل مشکلات ناشی از فعالیت های افاغنه در ایران. بهتر است انسان قبل از هر گونه اظهار نظر کمی فکر و تحقیق نماید و سپس لب به سخن گفتن بگشاید. آیا اگر افغانها امروزه در بسیاری از رشته های کاری مهارت یافته مرتکب گناه شده اند؟ آیا میدانید این مهاجرین از طبقات ضعیف جامعه خود بوده و برای نجات خود و خانواده خود از مرگ حتمی و گرسنگی به ایران پناه آورده اند؟ اگر شما بجای آنان بودید چه میکردید ؟ لحظه ای از نظر ذهنی خود را در موقعیت آنان قرار دهید. آیا میدانید این افراد با دست خالی پا بوطن ماگذاردند و برای گذران زندگی بجای گدائی تن به سخت ترین کارها دادند تا کمبودنیروی کار لازم را که در اثر از دست رفتن جوانان وطن در جنگ خانمانسوز بوجود آمده بود جبران نمایند؟ آیا میدانید که چه تعدادی از همین افراد در صوانح کاری جان خود را از دست دادند و این بخاطر تلاش برای سیر کردن شکم خود و خانواده شان و پیشرد اقتصاد وطن ما؟ آیا میدانید که کارهایی که آنان انجام میدادند و انجام میدهند از زمره کار هائی بوده و است که کمتر هموطنی تن بانجام آنها میداده و میدهد؟حال اگر در اثر تلاش مدام برخی از آنها مهارتهای لازم و کافی را دز برخی از رشته های کاری بدست آورده اند گناه کرده اند و گناهکارند؟ آگر کمی منطقی فکر کنیم بجای به حاشیه راندن این پناهجویان بی پناه و در تنگنا قرار دادن آنان میبایستی سیاستی پیشه میگردیم که فرزندان این آوارگان ستمدیده سفرای فردای وطن مان باشند بدین معنی که بجای ایجاد تنگنا شرایط لازم رابرای تحصیلات فرزندان آنان از پائین ترین تا بالاترین مدارج تحصیلی فراهم می آوردیم و از آنان متخصصیی میساختیم که در فردای افغانستان موثر بوده و نقش عامل پیوند دو کشور و همبستگی آنها را ایفا می نمودند و با خاطرات خوش بوطن خویش باز میگشتند و نه با خاطرات نا گوار. (1773344) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۸:۰۳:۵۱
شما جمشید آقا تحقیق و تفکر کردید و لب به سخن گشودید؟ اصلا مطلب را کامل خواندبد؟ شما قبل از اینگونه اظهار نطر کردن بد نیست کمی فکر کنید .
سخن از مهاجران غیر قانونی بود . چرا باید درباره چیزی که نمی دانید حتما اظهار نظر کنید؟ (1773777) (alef-13)
 
دکتر جمشید وحیدا
۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۰۱:۳۷:۰۳
جناب دوست بهتر است کمی خود را معرفی نمائید تا من بدانم با چه کسی با چه اندازه تحصیلاتی روبرو هستم تا بهتر بتوانیم ببحث بپردازیم.در غیر این صورت بحث ما بجائی نخواهد رسید.در ضمن بدانید که اظهارات شما را کاملا خواندم و اظهار نظر نمودم.در نتیجه همانند برخی از افراد دیده بسته دهان به سخن نگشودم. منتظر معرفی شما هستم. (1775989) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۱۰:۵۰:۵۴
مگه چقد مهاجر غیرقانونی هست تو این مملکت؟ (1776394) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۸:۰۷:۱۳
دکترجان اگر یک جوان کارگر ایرانی بودی از حق هم وطنت دفاع میکردی . متاسفم براتون با این طرز تفکر (1773784) (alef-6)
 
دکتر جمشید وحیدا
۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۰۱:۵۰:۵۱
امیر عزیز مطلب مرا مجدادا بخوانید تا دقیقا در یابید که چه گفته ام .نوشته ام موقعی که جوانان وطن برای دفاع از میهن جان خود را ازدست داده و کشور با کمبود نیروی انسانی رو برو بود این افراد که از بدبختی به ایران پناه آورده بودند برای ادامه بقای وطن شما و من سخت ترین کارها را بعهده گرفتند. (1775991) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۱۰:۵۱:۳۶
هموطنت باید خودش بره حقشو بگیره نه اینکه در رقابت جا بمونه و تقصیر تنبلیشو گردن دیگران بندازه. (1776397) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۸:۳۲:۲۵
منفی. چون حاکمیت هر کشوری باید اول به فکر منافع مردم کشور خودش باشه.
عزیزم شما مثل اینکه خبر ندارید این به قول شما مهاجران بی پناه چه جنایاتی در حق مردم ایران مرتکب نشده اند.
شما در ایران عزیز بگرد و بعد بگو که ایرانی تن به کار نمیدهد.
من فکر میکنم که شما یا خودتون افغانی هستید یا از حضور افغانیها نفع شخصی میبرید.افغانیهایی که در کشور خودشون پرچم مارو اتش میزنند اما شما به اونها میگین مهاجر بی پناه! آخه چقدر مهاجر بی پناه؟ ده نفر صد نفر صد هزار نفر نهههه 5 میلیون! (1773811) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۳ ۰۹:۵۹:۰۳
قبول اونا جنایت‌های فجیعی کردن و یحتمل باز هم مرتکب میشن، ما تو حقشون ظلم نمی کنیم، شاید یکی از عقده های اونها همین رفتارهای نژاد پرستانه ما نسبت به اونا بوده...ببخشید ولی با بعضیاشون بعضیامون مثل سگ رفتار می کنند بعد توقع داریم اونا هم هیچ کاری نکنن، خوب همین عقده ها یه جا می زنه بیرون...من کارگر افغانی هم دیدم از صد تا جوون ایرانی اطلاعات عمومی بیشتری راجع به کشور داره و اصولاً با معلومات صحبت می‌کرد(کارگر کاشی کار بود!) چیزی که خیلی جوونای ما(حتی تحصیل کرده) اصلا بلد نیستن...بعد فقط میایم جنبه های منفی قضیه رو نگاه می کنیم! (1774276) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۳ ۱۹:۱۳:۵۶
دوست گرامی قشنگ تر بنویس !
من با کلی افغانی سر و کار داشتم اصلا ندیدم که اطرافیان خودمان با افغانها بد رفتار کنند یا با عرض پوزش به قول شما مثل سگ!!!!! رفتار کنند
نمیدونم این چه مدل حرف زدنه ؟
در منطقه ما افغانی زیاده و تمام محلی ها با افغانها خوب رفتار کرده و میکنن.
کدوم رفتار نژاد پرستانه؟؟؟
البته اگر بهشون بگیم افغانی ناراحت میشن که من نمیدونم چرا؟؟؟ کاملا معمولی در حرف زدن معمولی اگر در تعریف و ...بگم فلانی افغانیه و .... میگن شما ما رو با گفتن افغانی تمسخر کردی!!!!!
خب مال کشور افغانستان هستند و میشن افغانی .
مثل من که کشورم ایران است و میشم ایرانی.
متاسفانه نمیدونم بجای افغانی باید بگم چی ؟؟؟ (1774599) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۱۰:۵۲:۴۸
چه جنایتی مرتکب شدند. اونها یک درصد جنایت هایی که خودتان در حق خودتان انجام میدهید و هر روز در روزنامه هاتون منتشر بشه هم انجام نمیدن. برید ببینید تو طول یک ماه تو روزنامه هاتون چند تا کار خلاف رو افغان ها انجام دادند. امار بدید بعد نظر بدین. خیابونی حرف زدن جاش اینجا نیست. (1776401) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۴:۴۹:۴۲
احمد جان اتفاقا من همیشه در روزنامه ها می بینم که کم جنایت نمیکنند این دوستان افغانی! (1779238) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۴ ۲۲:۳۵:۳۴
مطالب شما کاملا سنجیده بود . متاسفانه برخی از افراد بجای استفاده از منطق از احساسات استفاده میکنند . شما به نکات ظریفی اشاره کردید .
مشکلات فرهنگی و احتماعی خودمان را نباید به دوش این قشر مظلوم بیندازیم . (1775806) (alef-6)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۲-۱۲ ۲۲:۱۲:۰۰
من نمیدونم کی هستی دوست من ولی بهت میگم دستت درد نکنه که دور اندیش و واقعیت اندیش هستی این بد بخت ها که هم زبان هم ریشه ما هستند و تقریبا با ما یکی هستند ما باید بیشتر بهشون رسیده گی کنیم هم به خاطر بشر دوستی و بیشتر از اون به خاطر یکی بودنشون با ما چون همون طور که همه میدونیم این مردم شباهت بسیار زیادی با ما دارند و به نظر من اون هایی که میگند باید برند کار مارو خراب کردن یه عده افرادی هستند که هیچ کاری به جز لاف زدن و حرف مفت زدن و غیبت کردن پشت سر خلق خدا ندارند و خدا اونها رو کلا مفلس آفریده (2863066) (alef-11)
 
حمید
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۰:۴۲:۲۴
مقاله بسیار نژادپرستانه است.به این جمله توجه کنید:
"در باغات پسته کرمان در عرض یک ماه یک خانواده افغان شامل پدر و مادر و ۵ فرزند حدود ۵ میلیون درآمد کسب می کنند!"
به نظر شما این درآمد برای 7 نفر زیاد است؟آن هم برای کسی که جلای وطن کرده در آرزوی یک زندگی بهتر؟در شهر ما چاهکن ایرانی روزی 200000 تومان میگیرد.کدام افغانی چنین درآمدی طلب میکند؟
شما دانشجویی میخواهی میوه چینی کنی خودت هم که میگویی بعضی باغها بی صاحب مانده خوب بسم الله.
به نظر بنده که از قضا بازرس کار هم هستم افغانیها جای کسی را نگرفته اند.من مجری قانونم ولی خود را مجری قانون ناعادلانه ای میدانم. (1773358) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۵:۲۷:۰۰
اگر بچه های خانواده همه محصل باشند مزد کمی است؟یک پدر و مادر و 5 تا بچه کوچیک 5 میلیون کمه؟
افغانها فرهنگ کار را عوض کرده اند .
وقتی در روستایی وارد شدند فرهنگ کارش عوض شد. (1773609) (alef-6)
 
سعید
۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۱۰:۵۵:۱۱
اون فرهنگ 5-6 هزار سالتون اگه با اومدن یک ماهه افغانها به شهرتون عوض بشه بزار عوض بشه. از چی می نالید. (1776410) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۵:۲۷:۳۵
وای به حال ایران بیچاره که بازرسش مثل حمید فکر میکنه .
پس بگو چرا این همه افغان در ایرانه . (1773610) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۵:۳۵:۲۵
حمید جان اگر نمی توانی بازرس باشی استعفا بده . چون باید به قانون عمل کنی . اما گویا خلاف قانون عمل میکنی. (1773624) (alef-6)
 
ج
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۵:۴۳:۵۸
کمه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ برای یک ماه کمه؟؟؟؟؟؟
وقتی که افغانی در روستا باشه ادم روش نمیشه میوه چینی کنه برای باغدار دیگه ای . مشکل اینجاست. در روستا ها این جوری شده . خبر نداری نظر نده. (1773633) (alef-6)
 
سعید
۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۱۰:۵۶:۱۹
روت نمیشه کار کنی ؟ مگه کار کردن رو خواستن میخواد. جربزه داشته باش کار کن اگه می تونی اگه نمی تونی خجالت کشیدن از کار رو بهانه نکن. (1776413) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۶:۰۲:۳۴
فقط افغانی به ایرانی میگه نژاد پرست !!!!!حمید چرا نگفتی افغانی هستی؟اگر کم است میخواهی از حقوق من بردار . فکر میکنی پایه وزارت کار در ایران چند است؟ یک لیسانسه مگر چقدر درآمد دارد؟ حدود 500 پایه وزارت کار است . (1773655) (alef-13)
 
هما
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۶:۰۵:۴۴
چه نژاد پرستی؟ میگه شما و هم وطنانتان برگردید همین . در مورد بازار کار گفت . نژاد پرستی داشت؟ (1773659) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۶:۲۷:۵۴
حمید جان شما بازرس نیستی چون تبعه افغانستان هستید . بلکه خود مهاجری ساکن ایران هستید (1773685) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۷:۰۷:۳۳
حمید اینجا رو خوندی؟
(چند خانواده روستا کم کم کارهای خودشان را به افغان ها دادند به مرور این جا افتاد و اگر یک خانواده ایرانی به شیوه قبل خودش میوه چینی می کرد مورد تمسخر سایر خانواده های ایرانی قرار میگرفت که چرا خساست می کنید و پول نمی دهید افغانها انجام دهند؟) (1773729) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۱۰:۵۷:۲۷
بدبختی شما اینه که همتون دهن بینید و نگران نظر بقیه. اگه عرضه داری برو کار کن. تمسخر چه بهانه ی مسخره ایه. (1776415) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۸:۰۸:۰۱
حمید جان شما ایرانی هستی؟ (1773785) (alef-6)
 
حمید
۱۳۹۲-۰۸-۲۳ ۰۱:۵۴:۲۶
دوستانی که میگویند نظرات نژادپرستانه نیست دقت کنید هرکس نظر مخالفی نوشته متهم به افغانی بودن شده.یعنی اینقدر تعصب دارید که تحمل نظر هموطن خود را ندارید؟بنده عرض کردم قانون به نظرم ناعادلانه است.ولی نگفتم آنرا اجرا نمیکنم.یکی از دوستان نوشته بود متاسفم برای ایرانی که بازرسش این باشد.بنده هم متاسفم.متاسفم برای اینکه رافت و انسانیت چنان از میان ما رخت بربسته که تنها به فکر این هستیم که مبادا کسی لقمه ای از سفره ای که خداوند بر ما عطا کرده برندارد.داستان قرآنی آن باغ و زکاتهای صاحب آن به فقرا را حتما به یاد دارید.بنده فقط تذکری دادم تا خدای نکرده با این تفکرات بخیلانه به روزگار آن فرزندان و آن باغ سوخته دچار نشویم.بنده هم مانند شما ایرانی هستم ولیفراموش نکنیم همه ما قبل از ایرانی بودن انسان و اکثر ما مسلمانیم. (1774180) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۲۲:۴۱:۵۲
كاملا موافقم
من عيد امسال فرش خونه رو شستم و مي خواستم ببرم بالاي پشت بام پهنش كنم
در نزديكي خونه ما چند ساختمان در حال ساخت هستش و كلي كارگر ايراني و افغاني
به هر كارگر ايراني كه گفتم بيا يك كمكي كن فرش رو پهن كنم قبول نكرد و يا ما رو پيچوند.حتي گفتم پول ميدم باز هم كسي قبول نكرد

بخدا قسم اولين كارگر افغاني رو كه بهش گفتم قبول كرد و بنده خدا با چه سختي فرش رو با هم برديم بالا.هرچي هم خواستم بهش پول بدم قبول نكرد.فقط گفت واسه خانوادم دعا كن (1774039) (alef-13)
 
بهزاد
۱۳۹۲-۰۸-۲۳ ۰۹:۴۹:۱۳
منم با حمید موافقم...اگه تو کاری هستی برو بگو با کمتر کار می کنم...چرا شماها عادت کردید لقموه رو بجون بذارن دهنتون؟افغانی میگه با 5 تومان اینکارو می کنم تو بگو با 4.9 که کارو بگیری، به جای رقابت می خوای رقیب و حذف کنی؟مطمئن باش تمام افاغنه هم اخراج بشن از کشور تا خودمون نخوایم هیچ کاری انجام نمیشه...ما عادت کردیم مشکلاتمون رو بندازیم گردن دیگران، افاغنه رو هم اخراج کنیم می گردیم یه بهونه دیگه برای کار نکردنمون پیدا می کنیم...من فوق لیسانسمو یه کار خوب هم دارم، ولی کارای دیگه نهم انجام میدم مثل برقکاری و دکور و به راحتی هم کار گیرم میاد...یه مثال می‌رنم برای دوستان تحصیل کرده تو رشته های فنی و مهندسی علی الخصوص معماری...می‌دونید تو صنایع چوب و دکور چقدر نیروی کار تحصیل کرده کمه که می‌تونن وارد بشن و کسب درآمد کنن؟همه می دونن که صنف چوب کارا بدقولن دلیلش فقط اینه که کار زیاده و نیروی کار کمه به همین دلیل کارا میره تو صف قرار می گیره...یادتون باشه افغانی هم تو این کارا وارد شه هیچوقت نمی تونه محاسبات مهندسی انجام بده و نقشه فنی کار رو تهیه کنه...فقط کافیه پی سختی کار رو به تنمون بمالیم (1774269) (alef-13)
 
جوان ایرانی
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۰:۵۲:۰۱
احسنت .افغانیها برای ایران غیر از خراب کردن بازار کار برای جوون های ایرانی ضرر دیگه ای نداشتن. (1773371) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۳ ۰۹:۵۱:۲۴
نه برادر من رقابت ایجاد کردن...مردی رقابت کن! مگه ایرانی ها میرن خارج چی کار می کنن، اونا هم میرن شغل های پایین رو با درآمد پایین انتخاب می کنن، چه طور یه ایرانی تو خارج کشور می تونه اینکارو بکنه ولی داخل نمی تونه؟؟؟...افغانی ها دارن دامپینگ انجام میدن ولی دلیل نمیشه که شما باهاش رقابت نتونی بکنی...پاک کردن صورت مسأله بهترین راه حل مسأله نیست (1774271) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۳ ۱۹:۰۰:۵۰
ورود انبوه و میلیونی مهاجران افغان بنفع ایران نیست .حدود 3 میلیون افغانی در ایران مسئله ای نیست که براحتی بتوان با آن کنار آمد و این جمعیت باید به زیر 100 هزار نفر کاهش پیدا کند..بهرحال قضاوت نهایی بر عهده خواننده (1774585) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۲-۰۸-۲۳ ۱۹:۰۷:۵۱
عزیز اینجا وطن یک افغانی نیست . شرایط کار کردن او در ایران با یک ایرانی در شرایط برابر نیست . ایرانی باید مزدی بگیره که بتونه تو ایران با تورمش دوام بیاره
اما افغانی میخواد مدتی اینجا فشرده کار کنه و درآمد کسب کنه .
ضمنا هرکسی بره کشور دیگه ای بهتر کار میکنه .
این که گفتی دامپینگ کردن واقعا موافقم . آفرین . اما به قیمت بیرون شدن نیروی کار ایرانی از بازار کار ایران
اگر دیر بجنبیم میشیم مثل کشورهای خلیج فارس و همیشه محتاج نیروی کار خارجی خواهیم شد.
ضمنا ایرانی اینجا خانواده و فامیل داره .... عروسی داره .....عزا داره
بعضی کارفرماها دنبال نیروی کاری هستن که نه تعطیلی بخواد نه عروسی بره که چند روز مرخصی بخوان .
کارفرماها برای راحتی خودشون افغانی حاضرن استخدام کنن اما ایرانی نه. (1774591) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۳ ۱۹:۱۵:۵۰
کشورهای دیگه با حساب و کتاب و در حد نیازشون مهاجر میگیرن . اما در ایران افغانها هر وقت خودشان خواسته اند وارد ایران شده اند . حساب و کتاب به هم خورده. (1774603) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۱:۵۹:۳۳
خوب است خودتان می دانید کارگری در روستاها نیست اگر همین بنده های خدا نباشند بخصوص کشاورزان بزرگ و سرمایه گذار در کشاورزی هم ورکشست می شوند و کنار صنعتگران می نشینند .

بخصوص یارانه ها در خانوارهای یرجمعیت انگیزه کار سخت را نابود کرده و کارمفید را هم اسفناک.

لطفا در مورد نیروی کار کشاورزی در روستا که تقریبا همه از نیروی جوان خالی شده اند نظرات غیر فنی ندهید .

برای کنترل افاغنه نباید انها را اخراج کرد باید مجبور کرد کارشناسایی اخذ کنند و در شورای ده نامشان ثبت شود تا افراد خلافکار در محدودیت قرار بگیرند مثل اویر یلیس در اغلب کشورها.

اکثریت افاغنه ساکن ایران انسانهای زحمتکشی هستند و تعداد خلافکارانشان به نسبت کمتر از بومیان خودمان بوده اند کافی ست به یاسگاه محل زندگی خودتان مراجعه و امار بگیرید. (1773436) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۲:۰۹:۵۰
هیچ جای دنیا مشکلات بیکاری را به گردن نیروی کار خارجی نمی اندازند جز ایران (1773443) (alef-10)
 
م
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۵:۲۹:۱۶
هیچ جای دنیا هم این جوری اتباع خارجی بدون مدرک وارد روستاها نمیشن و سکونت نمی کنن
کشورهای دیگه حساب کتاب داره .
اینجا طرف میاد ایران ده سال میمونه بدون مدرک زنم میگیره کسی بهش کاری نداره (1773612) (alef-6)
 
ali
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۴:۴۱:۲۶
عزیز هم وطن!! این چه طرز فکریه!! افغان هم انسان هستند و حق زندگی دارند.این سیاست هایی که شما پیشنهاد میکنی،خیلی به سیاستهای آلمان نازی شبیه!!!! فراموش نکن ۴ ،۵ ملیون ایرانی در کشورهای دیگر زندگی می کنند! فقط خدا داند برادران افغان ما درایران چقدر از دست امثال شما آزار می بیند!! (1773574) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۵:۳۲:۲۱
مطمئن هستم که علی جان افغانی هستی . چون افغانها آمارهای الکی از تعداد ایرانیان خارج میدهند و این موضوع را مدام وارد بحث میکنن.
از کجا آمار آوردی که 5 میلیون ایرانی در خارج هستند؟
برو در اینترنت سرچی کن ببین آمارهای واقعی چقدر است .
بعد در تمام دنیا پخشند اما فقط در یک کشور ایران سه میلیون افغانی زندگی میکنه (1773615) (alef-6)
 
ali
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۲۰:۴۱:۰۸
جایی نظرگذاشتم بهم گفت ساکن لویزونی ونه لوزرن!! شما هم میگی افغانی هستم ونه ایرانی!!! اگرافغانی بودم میگفتم افغانیم!چون افغانی بودن چیزی بدی نیست!خوبه حالا تاریخ مشترکی با افغانها داریم!مولانا که اینقدرسنگشو به سینه میزنیم درافغانستان بدنیا آمده!بعد سالها جنگ کشورش به این روز افتاده!حالا افغانی باید چکارکنه؟ازگرسنگی توافغانستان بمیره؟!یا مهاجرت کنه یک کشوردیگربرای یک لقمه نان وامنیت! ازافغانها دفاع کردم،چون تواروپا درد تبعیض وتحقیرو کشیدم!تا خودت تجربه نکنی نمیفمهی!این آماری که درمورد ۴،۵ میلیون ایرانی دادم،حرف من نبود تخمینهای بین الملی اینو مگن!درضمن میلیون ها مهاجر از اروپای شرقی تواوروپای غربی زندگی میکنند!همین سوئیس که من هستم ۲۰٪ جمعیتشو مهاجرها تشکیل میدن! اگر بیکاری هست درجامعه برو یقه دولت راستگورو(!!!) بگیر.چون باوجود رآمد نفتی بسیار، در ۸ سال گذشته سالی ۷۴۰۰۰ شغل برای توی جوون ایجاد کرده، درحالیکه در دوران اصلاحات سالی ۸۰۰۰۰۰ شغل ایجاد میشد. برادران افغان ما به اندازه کافی بدبختی کشیدن! (1773957) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۵:۳۶:۵۴
مگر میگوییم زندگی نکنند؟ برگردند وطن خود و زندگی کنند. هر کشوری درش را مگر به روی مهاجران باز کرده است؟
مردم ایران چقدر از دست افغانها آزار ببینند؟ (1773625) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۳ ۰۴:۳۱:۱۸
ایرانیهایی که در خارج از کشور هستند اولا اکثرا دارای تحصیلات و تخصص هستند و انسانهای درجه یکی هستند مثل پزشکان و مهندسان و نخبه های ایرانی یا سرمایه داران که هرجا بروند با خودشون آبادانی میبرند.دوما اونها مهاجر غیر قانونی و تحمیلی نیستند. سوما مهاجر پذیر بودن یک کشور هم حدی دارد! هیچ کشوری 5 میلیون مهاجر غیر قانونی قبول نمیکند! 5 میلیون معادل جمعیت اصفهان است! (1774204) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۴:۴۹:۳۲
خیلی پیشنهاد خوبی هست.

بابا یک فکری برای این همه اتباع افغانی بکنید. روز به روز دارن زیاد میشن. (1773581) (alef-10)
 
مقدم
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۵:۳۳:۰۷
مقاله خوبی بود . ممنونم لطفا دولت و وزارت کار رسیدگی کند (1773619) (alef-6)
 
امیر
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۵:۳۸:۴۰
چند هزار پاکستانی در افغانستان کارگری میکنند و دولت افغانستان میخواهد اخراجشان کند . خود دولت افغانستان تحمل حضور کارگرهای خارجی در کشور را ندارد اما انتظار دارند اگر به ایران بیایند ایران برخوردی نکند. (1773627) (alef-6)
 
سید
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۵:۴۳:۲۵
انصافا نویسنده متن ساکن ایرانه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

کدوم ایرانی کار یه کارگر افغانی رو انجام میده؟؟؟همه ما دنبال یه کاری هستیم که پشت میز باشه،راحت باشه تازه حقوقش هم زیاد باشه!!!

کاری رو که یه کارگر افغان توی یه روز انجام میده کارگر ایرانی توی یه هفته انجام نمیده!باید ده نفر مراقب کارگر ایرانی باشن جیم نزنه،کارو خراب نکنه و...ولی کارگر افغانی لااقل اغلبشون وجدان کاری دارن!
اگه کسی اهل کار باشه هیچ کس جاشو تنگ نمیکنه!!!!!!!
یه کلام!

ایرانی جماعت تنبله.همیشه همه عالم و آدم مقصرند جز خودش!هیچ نمیگه من باید،همیشه میگه دولت باید،بابابم باید،مدرسه باید ...از نظر اون همه باید دست به دست هم بدن تا اون راحت زندگی کنه (1773632) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۹:۵۸:۰۱
سید مودب باش . این همه توهین کردی چرا؟ (1773904) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۹:۵۹:۳۶
آقا سید ادب مرد به ز دولت اوست . چشماتو بستی و هر دلت خواست نوشتی؟ استانهایی که افغانی توش نیست کارهای سختش رو کی انجام میده؟ نمیدانم شاید خودت هم افغانی (1773906) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۲۰:۲۰:۲۷
سید! این چه طرز انتقاده ؟ واقعا که .............همه ایران هم تهران نیست . .........پس اون همه جرم و جنایات افغانها در رسانه ها چی؟.......... پس مواد مخدر از کجا میاد داخل ایران . ..........بعضی نظرات آدمو شوکه میکنه . .......چرا بعضی ها این جوری هستند؟
چرا اروپا چرا استرالیا چرا همه کشورها اجازه ورود هر کسی را نمیدهند . به قول شما مگر جای کسی تنگ میشود .
منابع ایران محدود است .
بازار محدود است .
این حرف که جای کسی تنگ نمی شود در هیچ کشوری خریدار ندارد .
هیچ کشوری براحتی مهاجر قبول نمیکند
کانادا با ان همه وسعت با گذشتن از هفت خوان رستم مهاجر میگیرد .
ای کاش واضح خودت را افغانی معرفی کنی.
چرا در سایت افغانها واضح نمی گویند افغان هستند
چرا به عنوان ایرانی نظر می دهید؟ (1773927) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۳ ۰۴:۳۶:۵۰
سید جان تو غصه ی ایرانی هارو نخور. ایرای ها همونها هستند که هشت سال با تموم دنیا با دست خالی جنگیدن و جوانهای این مملکت جونشون رو سر یک سانتی متر از خاک مملکتشون میدادند اما کشور شما افغانستان رو هرچند سال یه بار یکی میاد اشغالش میکنه.
تو به جای اینکه به ایرانی بگی تنبل برو کشور خودت رو اباد کن که مردمش اینجوری فرار نکنند. (1774205) (alef-13)
 
ا.م
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۵:۴۵:۳۸
راست گفته . قرار بود که به مرور به افغانستان بروند . چه شد؟کشورشان که دیگر جنگ نیست پس اینچا چی میخوان؟ (1773636) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۸:۲۱:۵۷
به دلیل مهاجرت به آمریکا (1773796) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۵:۴۶:۴۷
1-دست ایران نمک ندارد
2- به نظرم کسانی که از کار افغانها در کشور حمایت میکنند خودشان افغانی هستند . چون افغانها هم به این سایت زیاد سر میزنند. (1773638) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۵:۴۷:۰۹
پیشنهادات خوبی بود . (1773639) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۶:۰۰:۱۶
در شهرهایی که افغانی نیست چرا به این مشکلات برنخوردند؟ و چرا فقط در روستاهایی که افغانها رفتند مردم روستاها را ترک کردند؟ اقامت افغانها طولانی شده است . مشکلات زیادی پیش آمد . روز به روز بیشتر شده اند . زاد و ولدشان هم بالاست . برخی مدارس ما دانش آموزان افغانش بیشتر شده است . مسولین این چیزها را می دانند؟ (1773653) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۶:۱۷:۲۴
نان یک عده مظلوم رو که به ایران پناه آوردن قطع نکنید که برکت از اقتصاد مملکت نرود. اینها دارن برای نانی که می خورند زحمت می کشند و هر کسی حق دارد که نان زحمت خود را بخورد. (1773666) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۲۰:۲۷:۵۵
جوانان بی گناه ایرانی که کارگرند و مال شهرهای غربی چه ؟ اینجا وطن ایرانی است . (1773936) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۳ ۱۸:۱۸:۲۷
این چه حرفیه؟ بسیاری از ایرانیها بخاطر حضور افغانها کارشون رو از دست دادند . چرا کسی برای این بندگان ایرانی دل نمیسوزاند؟
آیا اگر یک پاکستانی به افغانستان برود و آنجا زحمت بکشد و نان درآورد مردم افغانستان و دولت افغانستان اجازه میدهند؟
پس با این حساب اگر تمام بیکاران مسلمان آفریقایی هم به ایران بیایند نباید حرفی بزنیم!
این چه استدلالی است.
الف لطفا نشان بده (1774544) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۶:۲۶:۵۶
گفته اتباع غیر مجاز.
چرا افغانها در این سایت و در کامنت هاشون شاکی شدند؟ (1773682) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۸:۱۰:۲۲
الف خواننده افغان زیاد دارد . کاملا مشخص است . (1773788) (alef-6)
 
بانو
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۸:۱۲:۳۱
نویسنده پیشنهادات خوبی مطرح کرد . از الف هم ممنونیم بابت نمایش (1773790) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۸:۳۵:۱۲
به نظر من باید همه ی مهاجران غیر قانونی اخراج شوند.اینها حساب کتاب درستی روشون نیست و هر جرم و حنایتی را مرتکب میشوند چون هویت درست حسابی ندارند که پیگیری بشن. (1773815) (alef-13)
 
داود
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۸:۴۰:۳۵
سلام به همگی ببخشید بنده یه تحصیل کرده ام وموقع بیکاری آژانس افغانها هستم
جدا کاری که آنها میکنند ما میکنیم ؟نگویید بله چون من به چشم دیدم نمیشه ؟
آنها بیمه ندارند مزدور وبه نوعی غلام ما هستند شما تجربه ای که ندارید نگویید
من با آنها در تماسم خانواده هاشون از گرسنگی دارند میمیرند وبا هزار بدبختی برای ما نوکری میکنند
اولا آنهایی که کارگر بودند والان استاد کارند ما حرفه وشغل به دستشون دادیم ودوما خیلی از ما ها نمیتونیم مثل آنها خالصانه برای اربابا خود کار کنیم آره تو تهران خیلی به اونها رو دادید ودر مشهد زمین به آنها واگذار میکنید ولی خیلیاشون هم شبها ما تو پاچال کوره ها میخوابونیم
این مشکل شماهاس (1773826) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۲۰:۰۰:۵۳
آقا داوود افغانهای شهر ما واقعا درآمدهای خوبی دارن . روزی صد هزار افغانی بنا میگیره . (1773908) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۱۹:۳۲:۵۷
به نظر من به اندازه که ما از دست چینی ها عذاب می کشیم از افغانها نمی کشیم. علتش هم زیاده خواهی های بعضی از هموطنای خودمونه. آیا واقعا همه ی ما برای خودمون یک شانیت کاذب شغلی ایجاد نکردیم؟ آیا همه ی ما تو انجام وظایفمون کوتاهی نمی کنیم؟ آیا همه ی ما به دنبال پز و فخر فروشی و ... تو زندگی هامون نشدیم؟کم شنیدیم از پروژه هایی که دست مهندسان چینی و ژاپنی بوده و خود این افراد حتی پست ترین کارها رو انجام می دادند؟ ولی کدوم مهندس ایرانی حاضره بیاد سر کار بایسته وخودش کارکنه؟ همین تابستونی همسایه ی ما خونشو زیر و رو کرد و بازسازیش کرد باورکنید هر روز یک آقایی رو می دیدم که تو پژو 206 نشسته و تو گوشاشم هدفونه و صندلی ماشینشو هم خوابونده تو عالم خودشه. چند تا کارگر هم دارندبراش کار می کنند. راستش ایرانی و افغانی بودنشو نمی دونم ولی این همسایه ما بعد از یک ماه مجبور شد دوباره همه ی کف حیاتشو که براش سنگ کرده بودند بکوبه دوباره سنگ کنه.
ما مشکلمون چیز دیگریست باید اونو حل کنیم. (1773878) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۲۰:۰۷:۲۹
ای بابا شما برو کردستان برو لرستان برو اذربایجان برو همدان برو کرمانشه برو زنجان برو اردبیل . تو این شهرها اصلا افغانی نیست . پست ترین سخت ترین کارها را هم وطنان ایرانی انجام میدهند . (1773917) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۳ ۱۲:۱۵:۴۱
دوست عزیز کار پست وجود نداره مگر کارهای مثل دزدی.
کار یک کارگر ساده ی ساختمان یا یک بنا نه تنها پست نیست بلکه مقدسترین کاره چون دارن برای یک خانواده سرپناه میسازن. (1774346) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۳ ۲۰:۴۸:۱۴
ببخشید منظور من این نبود که شغلهایی که شما گفتید پست هستند. برعکس درامد کارهایی که شما گفتید از کارمندی بیشتره باور ندارید برید از کارمندان دور وبرتون بپرسید. وخیلی هم شرافتمندانه اند. منظورم این بود که اونا (مهندسان چینی و ژاپنی و حتی کارگرهای افغانی) دچارخودبزرگ بینی نیستند مثل ما. از دید من مشکل اینه که ما نیروی کار کشورمون رو با دلالی ها وشغل های کاذب از چرخه ی اصلی تولید و کشاورزی و صنعت خارج کردیم و خدا نکنه که کسی کمی تحصیلات هم داشته باشه فکر می کنه این کارها دور از شأنه. ببینید چقدر مهندس کشاورزی داریم که تو شغلهای دیگه ای بغیر از کشاورزی هستند. مهم ترین خیانت رو به این کشور کسانی کردند که ما رو فقط مصرف گرا تربیت کردند و باورود بیش از حد کالاهای خارجی به ویژه چینی فرصت تولید و اشتغال رو از ما گرفتند و گرنه الان باید تمام وسایل زندگیمون رخت و لباس مون و ... ایرانی بود و علاوه بر این به سایر کشورها هم صادر می کردیم.ما باید به کره کالا صادر می کردیم نه اونها و ...
خیلی ها به فکر این هستند که یک شبه راه صد ساله رو بروند حق هم دارند وقتی که دوروبرشون از این افراد زیاد می بینند. تو همین یکسالی که گذشت وجدانا چند نفر رو می شناسید که با خرید وفروش سکه و دلار زندگیشون زیر ورو شده؟ (1774694) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۲۰:۳۷:۵۳
دوستان افغان برگردید افغانستان . (1773950) (alef-13)
 
سمانه
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۲۰:۴۱:۴۲
این همه ایرانی از کشور مهاجرت کردن رفتن کشورهای دیگه، سخت یا آسون هرکاری بوده انجام دادن و الان شدن شهروند اون کشورها. این افغانها بیشتر از سی ساله اومدن ایران هنوز هم مهاجرن، هنوز هم اجازه تحصیل تو خیلی از رشته ها رو ندارن هنوز برای خرید و ثبت اموال و ...مشکل دارن. خلاصه این که انصافاً اگه بقیه ی دنیا هم با چند میلیون ایرانی مهاجر همین طوری رفتار می کرد ما چی می گفتیم؟ شاید بگید ایرانی هایی که رفتن با سواد و تحصیلکرده بودن، اولاً که همه شون این شرایط رو نداشتن و ثانیا الان کلی افغان با تحصیلات عالیه تو ایران هست که اگه دو روز دیرتر از موعد مقرر سالانه برن اداره مهاجرت، تو این فاصله اگه پلیس ازشون کارت اقامت تمدید شده شونو بخواد و نداشته باشن، شوتشون می کنه به بیرون از ایران. باور کنید ایران کشور بزرگیه و ما ایرانی ها اگه غیرت داشته باشیم، هم برای ما کار هست و هم برای اونا. نه خودمون کار می کنیم و نه دوست داریم بقیه کار کنند. پدر من کار کشاورزی داره. نمیدونید هر سال برای جمع آوری محصولات مختلف چقدر بدبختی می کشه تا چهارتا کارگر ایرانی درست و حسابی که معتاد و تنبل نباشن پیدا کنه. ما در طول تاریخ مردم نژادپرستی نبودیم. الان هم نباشیم. اون هم نسبت به برادران و خواهرانی که اگر بی عرضگی قجرها نبود الان هموطنانمون بودن. (1773959) (alef-13)
 
چوب علی
۱۳۹۲-۰۸-۲۲ ۲۰:۴۲:۲۸
سلام-من قبل ازاینکه به مسایل کاری بپردازم به مسئله بین المللی آن توجه شماراجلب میکنم.1-درتمام دنیاقانون است که مهاجران کشورهای جنگ زده رادرکمپی جمع کرده وازکمک های بین المللی وتاپایان جنگ ازآنهاحمایت کرده وپس ازجنگ آنهارابیرون میکنند.2-تمام کشورهادرصورت نیازازکشورهای دیگرکارکر متخصص واردکرده ودرتحت نظرآنهاراتازمانی که نیازاست نکه میدارند.3-تمام کشورهاافرادسالم ودارای تحصیلات وپول داررابخاطرتخصص وسرمایه گذاری جلب میکنند واگرکوچکترین خطایی مثل رانندگی ازآنان ببیننددپورت میکنند.4-جوانان لیسانس وفوق لیسانس مابرای پیداکردن کاردراقیانوس هاهلاک شده ودرصورت رسیدن به مقصددررستوانهاظرفشویی میکنندآیا ظرفشویی ازباغبانی.بنایی.ب دترنیست.5-قبول داریدکه اکثرجنایات وحمل وپخش موادوگدایی هاتوسط افغانی صورت میگیردپس چه دفاع ازاین هادارید.6-درتبریزودیگرشهرهای آذربایجان به افغانی هاکارنداده ونمیگذارندگدایی کنندآیادرتبریزامورمردم نمیچرخد.پس باورکنیددرپس این هجوم افغانهافکری نهفته وبایدآن فکرراازریشه خشکاند. (1773960) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۳ ۰۰:۳۳:۵۳
ای شیعیان مدعی علی (ع) ایشان می فرمایند مردم دو گروهند یا هم دین یا هم نوع این چه احساس و تعصبی هست که دارید میلیون ها ایرانی در خارج از ایران کار می کنند خوب است با آنها هم به این شیوه رفتار شود؟ فعلا می گوییم افغانی ایرانی بعد می گوییم ترک کرد لر ما ناتوانیهایمان را گردن دیگران می اندازیم بلاخره یکی پیدا می شود (1774125) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۴ ۰۱:۱۳:۵۷
برنامه ریزی چی؟
میشه مرز رو باز بزاریم هر کی خواست بیاد تو؟
مگر منابع ایران نامحدود است؟ (1774890) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۳ ۰۷:۲۲:۲۲
بدون هیچگونه جانب داری وبا توجه به سالها فعالیت با گروههای مختلف کاری واقغا افغا نه بهتر کار می کنند کمتر ادعا میکنند اگر نیروی ارزان نباشد قیمت تمام شده بالا میرود باعث گرانی میشود .در ضمن کارگر ان ایرانی با دستمزد مهندس هم کار نمیکند این را تجربه 30ساله میگوید .شما دو تا کارگر یکی ایرانی ودیگری افغان بیاورید مقایسه کنید (1774218) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۴ ۰۱:۰۸:۲۶
تو شهرهایی که افغانی نیست کارها رو کی انجام میده؟؟؟؟؟؟؟ (1774886) (alef-13)
 
زینب
۱۳۹۲-۰۸-۲۳ ۱۷:۱۷:۴۳
من یک فرهنگی هستم و مدیر یک مدرسه روستایی در یکی از شهرستانهای استان تهران. دیدم که افغانی ها چقدر سخت کوش هستند و چقدر دسته جمعی کار می کنند . منظورم خانوادگی است ولی اولیا ی ایرانی دسته جمعی بیکارند آن هم از تنبلی و یا معتادند . من مدیر یک موسسه خیریه هم هستم ، 12 سال است که توی این شهر غرب تهران به خانواده های ضعیف کمک می کنم. تا حالا یک گدای افغانی ندیدم و لی ایرانی تا دلت بخواهد . این دلیل نمی شود که اونا خارجی و بد بخت اند کار می کنند ، مگر چه اشکالی دارد آدم ها کار کنند . درست ،ما در کشورمان بیکاری داریم ولی برای طبقات تحصیل کرده نه شغل های پایین . متاسفانه ایرانی ها عادت کردند با زحمت کم و یا بدون زحمت زندگی راحت داشته باشند و در عین حال به ریخت و پاش علاقه دارند !اگر فرهنگ کار جا بیفتد و افراد تنبلی را زرنگی ندانند اون وقت افاغنه فرصت های شغلی کمتری خواهند یافت .
مطلب دوم که خیلی مهم است این که در تمام دنیا خارجی ها ی آواره یا مشکل دار در کمپ ها یا اردوگا ههای خاص سکونت دارند ، تحصیل ، کار و... آنهاهمان جا پیش بینی می شود . حالا برای این قسمت فکری نشده ، مدارس شان را جدا کنند. چرا افاغنه باید در مدارس ایرانی ها درس بخوانند ؟ این امر باعث تعلق خاطر اون بچه ها می شود و همه ی فرهنگ ما را یاد می گیرند . وقتی بچه ها با هم دعوا می کنند بچه های افغانی اعتراض می کنند که خانم فلانی به من می گه افغانی ! اینها واقعا فراموش کرده اند افغانی اند و باید برگردند!
یه کم سخت گیری باید برای اونها بیشتر بشه ، دستمزد ها یه طوری بشه که حتما مالیات سنگین بدن. اون وقت اونا می فهمند که باید برگردند و یا تابع شرایط قانونی کشور ما باشند .
مطلب دیگر این که وقتی ایرانی ها می رن یه کشور دیگه ، اگه پناهنده بشند اونا مجبور می کنند زبان یاد بگیرند یعنی شش ماه فرهنگ و قوانین آنها را به بهانه زبان یاد می گیرند و براشان نهادینه می شود . اینها هم باید در مراکزی اجبار ا آموزش ببینند و تا ما مشکلاتی مانند قتل و جنایت و... از طرف اونها نباشیم.
جاهای متروکه هم به آونها داده نشود و تمام سکونت ها در روستا ها با نظارت شورای اسلامی و ثبتی باشد . (1774502) (alef-13)
 
kpourmoosa@yahoo.com
۱۳۹۲-۰۸-۲۳ ۲۱:۵۴:۵۲
اگر ارزش پول ملی ایران (ریال در مقابل افغانی) بیشتر از این کم شود مطمئن باشید کلیه افغانهای مقیم ایران اتوماتیک وار ایران را ترک خواهند نمود. (1774760) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۴ ۲۱:۲۶:۵۰
نه نمیرن . ایران براشون کویته (1775714) (alef-6)
 
بهنام
۱۳۹۲-۱۲-۱۵ ۰۰:۲۷:۳۰
اون زمانی ایران جنگ بود خدای با افغانیها این جوری رفتار میکردین تازه کدوم ایرانی به شغل های مثل کارگری جمع اوری ضایعات و... کارهای سختی مثل اینا مشغولند ایرانیا همه مهندس یا کارمنده پس باید از افغانیا ممنونم باشید ک دارن بامزده کم سخت ترین کار ها رو اجام میدن (2008710) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۳:۴۵:۵۹
پس دعا کنیم ارزش پول ملی بازم بیاد پایین (2072344) (alef-11)
 
علیرضا
۱۳۹۲-۰۸-۲۴ ۱۷:۲۱:۰۰
امیدوارم این نظر نشر بشه.
اولا از بابت نشر این چنین مقالات در سایت الف بسیار متاسفم که هر ازگاهی نوشته هایی رو بر علیه افغانستانی ها منتشر می کنه. این نوشته را یک دانشجوی افغانستانی می نویسه پس امیدوارم که دوستان جواب بدهند.
نویسنده مقاله پاسخ خودشان را خودشان دادند. میگویند که فرهنگ را عوض کردند، کشوری که با 6000 سال تاریخ اگر انقد زود فرهنگ مردمش عوض شود همان بهتر که عوض شود. اگر عرضه کار داری برو کار کن. خودت که میگی باغها خالیه. پس استینو بزن بالا و بسمه ا..... اگر مهاجرین چینی به ایران می امدند اونوقت شما میخواستی چی بگی. اونهایی که انقد ارزان کار می کنند که کارخانه های یخچال شما حاضرند برن چین کارخانه بزنند و اونجا بسازن و با کشتی وارد ایران بکنند و پول گمرک بدن اما بازم واسشون صرف داره.
باید از این نویسنده ی عزیز پرسید که مگر افغان ها در ایران مفت زندگی می کنند که حالا نباید حق کار هم داشته باشند؟ شماها یارانه می گیرد اما انها نمی گیرند. مدارس ایران بابت هر دانش آموز افغان نفری 350 هزار تومان می گیرد، حساب کنید یک خانواده ی افغان باید در سال چقدر پول بدهد تا اجازه بدهند فرزندش درس بخواند.آیا این رفتار فاشیستی نیست؟
هر سال دولت ایران قانونهای جدیدی برای درس خواندن فرزندان بیگناه انان وضع می کند و بسیاری را از درس خواندن محروم می کند.
مهاجرین هر دوره هزینه ی مالیت و پول مجوز کار می دهند پس کجای این کارها غیر قانونی ست وقتی دولت ایران خودش مجوز کار می دهد شما از چه می نالید؟
هزینه های پزشکی مهاجران افغانستانی در بیمارستان 48% بیشتر از ایرانی هاست؟ چرا؟ به کدام دلیل؟ مگر خون اینها چه فرقی با خون شما دارد؟
اینها با وجود اجازه قانونی حق بیمه شدن ندارند؟ به کدامین دلیل؟ اگر بحث پول دادن هست که اینان حاضرند پرداخت کنند اما موانع قانونی ایجاد می کنید.
بیش از صدها رشته را برای دانشجویان افغان غیر مجاز اعلام کردید؟ چرا؟
بسیاری از شهرها را برای مهاجران غیرقانونی اعلام کردید؟ دلیلش؟
به بسیاری از فرزندانی که مادر یا پدر آنها ایرانی و با مهاجرین ازدواج کردند شناسنامه نمیدهید به این دلیل که برای منافع ملی شما خطرناک است؟ چه خطری؟
این پیشنهادات دوست عزیز منو یاد رفتار آلمان های نازی با یهودیان انداخت که با کمک کردم یهودیان را پیدا می کردند و به سازمان اطلاعات نازی اطلاعات می دادند. پس فرق شما مسلمانها با آنها چیست؟ ایا این رفتار اسلامی ست. (1775435) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۴ ۲۱:۲۳:۱۲
پاسخ به شما دوست افغان:
1- سایت الف خدا را شکر وسعت دید خوبی دارد و مشکلات مردم ایران را منعکس می کند . شما متاسفی که چرا سایت ایرانی الف درد دل یک ایرانی هم وطن را نشان داده؟ از شما باید اجازه بگیرد؟
2- افغانها هر کاری در ایران کردند مزدش را گرفتند پس منتی بر سر ایرانیان ندارند
3- به گفته وزیر آموزش و پرورش(مراجعه شود به سایت اتباع خارجی وزارت کشور) سالانه برای هر دانش آموز افغانی دولت ایران حدود 1500 دلار هزینه میکند. شما اندکی بسیار جزیی پرداخت می کنید و البته خیلی ها معاف میشوند . شما چرا غر می زنید؟؟؟؟؟
4- بسیاری از کودکان ایرانی در کپر و چادر درس می خوانند
5- ما ایرانی ها هم اکثرا مدارس دولتی از ما شهریه کمکی می گیرند
6- بازار کار هر کشوری سرمایه آن کشور است . برای ایجاد هر شغلی دولت باید چند میلیون هزینه کند
7- شما کارگران پاکستانی را که در کشورتان کار می کردند اخراج کردید .
8 بعد از سیل پاکستان عده کمی فقیر پاکستانی آمدند افغانستان اعتراض کرد .
9- دولت افغانستان برخی مهاجران غیر قانونی را شش ماه زندانی می کند .
10 اینجا وطن ماست.........فراموش کرده ای؟.......... مگر افغانستان امکانات خودش را بین همه ملل دنیا تقسیم میکند؟
11- شما توهین هم کردی و گفتی کشوری که فرهنگش این جور عوض میشه بزار بشه .... متاسفم برات . همه دنیا می دونن که مهاجران مشکلات بسیاری برای کشور مقصد ایجاد می کنن .
12- اروپا و استرالیا به مراتب بسیار بسیار بدتر با مهاجران افغان برخورد می کنن و اخیرا انها رو بر می گردونن . تازه تعدادشون بسیار کمه در اروپا . اما همون تعداد رو هم نمی تونن قبول کنن
هر کشوری قانون داره مرز داره . چرا به مرزها و قوانین ایران احترام نمیذارید؟
13- شما ها پناهندگان جمعی بودید که باید مثل همه دنیا در مرزها اسکان داده میشدید اما اجازه ورود به برخی شهرها را پیدا کردید حالا می گی چرا همه شهرها نه!!!!!!!!
اسلام برای رعایت حق همسایه بسیار سفارش داره .
شما افغانها واقعا حق همسایگی ما رو به جا آوردید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این همه توهین و تهمت به ایران شرعیه ؟ اسلامیه؟
وطن شما آرام شده چرا برنمی گردید؟ (1775706) (alef-6)
 
رضا
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۱۹:۳۵:۳۳
دوستان ضعف مدیریتی خودشونو گردن خارجی نندازند.بیکاران ایران 80 درصد تحصیلات داشگاهی دارند و خود مسئولین هم اینو قبول دارند.آمریکا هم مصوب کرد چند میلیون مهاجر غیرقانونی را که به کشور وارد شدند پذیرش کنه.دوستمون فراموش کرده بیشترین مهاجرین غیرقانونی به استرالیا ایرانی هستند بعد افغانیها.
در مورد آخر میدونید که شیعه در افغانستان در اقلیته و دشتش بسته حالا دلیل دشمنی رو فهمیدید
پناهجویانی که در ایران هستند شیعه هستند شما با این رفتاراتون اینارو هم با خودتون دشمن کردید.فکر میکنی 20 سال پیش هم اینا با شما دشمن بودند. (1783673) (alef-13)
 
بهنام
۱۳۹۲-۱۲-۱۵ ۰۰:۳۰:۱۵
اقا رضا گل گفتی (2008712) (alef-13)
 
ایرانی
۱۳۹۲-۰۸-۲۴ ۲۱:۲۶:۲۰
از سایت الف به خاطر نشان دادن مطلب درباره اتباع ممنونم.
در سایت های افغانی بسیار به ایران توهین میشود و هیچ افغانی اعتراض نمی کند . حالا علی رضا برای ما متاسف شده! (1775712) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۱۴:۲۱:۰۱
این رو ببین!
یارو رو تو ده را نمیدادند سراغ کدخدا رو میگرفت!
آقا طلبکارم هست! (1776815) (alef-13)
 
مادر شهید
۱۳۹۲-۰۸-۲۴ ۱۹:۳۷:۱۱
من بارها در این سایت وسایت های دیگر در باره این افغانها هشدار داده ومطلب نوشتهام اما دریغ از یکبار پخش کردن نظرم اولا همه این حرفهای دل سوزانه هموطنانمن در باره این مهمانهای نا خوانده که چه خطراطی دارد ذرست ودلسوزانه است ولی یک خطر مهمتر که در میان مدت ودر دراز مدت دارد خود را نشان میدهد ومسیولین بی مسیولیت در خوابند خطر امنیتی وسیاسی ان وترکیب جمعیتی اناست ودر زمانی نه چندان دور خود را نشان میدهد و با این مرزهای بی در وپیکر و ورود مهاجرین عراقی پاکستانی و خصوصا افغان های غیر قانونی وزاد و ولد های چند برابری انها قسم می خورم تا چند سال دیگر مانند فلسطین میشویم به نظر بنده یک توطعه وسیع بینالمللی در کار است تا ایرانیان حتی از کشور خودشان اواره کنند وترکیب جمعیتی ایران را از بین برده وکشوری ضعیف وبی هویت کرده و ما را از پای بیندازند خطر جدی است مسئولین کمی به خودایند واین جمعیت فراوان افغان راببینندوجلو خیانتهارا بگیرند که واقعا دیرشده ولی ضرر را از هر جا بگیرید منفعت است متاسفانه مردم ما چوب رافتای خود رامی خورند خطر خطر خطر .........خطر (1775580) (alef-13)
 
مقدم
۱۳۹۲-۰۸-۲۴ ۲۱:۲۴:۳۴
ما باید از حقوق داخلی خودمان دفاع کنیم. هر کشوری برای کسانی که قوانین آن کشور را نقض می کنند حقوق، قانون و مجازاتی دارد.
این افراد هم ورود غیر قانونی، هم اقامت و اشتغال به کار غیر قانونی دارند و هم برای ورود به کشور از باندهای قاچاق انسان استفاده می کنند که هر ۴ مورد آن جرم است (1775709) (alef-6)
 
هموطن دلسوز
۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۰۶:۵۲:۳۹
نظر این هموط عزیز بسیار دلسوزانه وبه جاست چون مادران باقطره قطزه خون جوانانشان این کشور را حفظ کردهاند حالا عدهای باخیانت وبدون جنگ به دیگران پیشکش میکنند انها که از بودن افغانها در ایران دفاع میکنند یا خدای ناکرده خائن هسند یا افغان . واقعا اگر این مهاجرین دلسوز وکاریند چگونه جوانانشان که نیروی تازه نفس وقوی هستند نمیروند وکشور محروبه خود را ابادکنند پس کسی که کشور خود را دردست بیگانگان رهاکند وجان خود رانجات
دهد چگونه برای کشور میزبان دلش میسوزد وخیانت نکند تازه نمک راحورده ونمکدان بشکند بس است دیگر مهماننوازی 30 سال است مردم نحیب ایران به مهاچرین غیر قانونی پناه داده والان به جرات میگویم که وضع انان از یسار شهر وند ایرانی به مراتب بهتراست و تمام کار های بزرگ وکوچک از کارگری ساده تا زمینهای کشاورزی تا کار های تخصصی را اشغال کرده و دارند روز بروز منسجمتر وقویتر میشوند وایران شده افغانستان مسئولین به خود ایند.. (1776031) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۴:۵۵:۴۹
باید تمام مهاجران غیر قانونی را اخراج کرد.این یک چیزی هست در تمام دنیا اجرا میشه و چونه زدن و بحث کردن نمیخواد!
اون کسانی که از وجود اینها دفاع میکنند یا منافع شخصی دارند یا خودشون از اونها هستند. (1779268) (alef-13)
 
jdnory
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۱۹:۴۸:۴۰
سلام ببخشید من یک سوال خیلی مهم دارم شما گفته اید که افغان ها نمی توانند شغل های بالایی داشته باشند ولی من چند مورد را شنیده ام که افغان ها در یزد به کارهای بالایی مشغول اند که برای خودم هم تعجب اور بود مثلا شنید بودم که در یکی از بیمارستان های یزد یک افغان مشغول به پرستاری بود البته این فرد تبعه قانونی بوده راستی اگر این اتباع با نمرات بالایی در ایران بتوانند مدرک تحصیلی بگیرند ایا میتوانند در ایران به شغل های مثل دکتر و مهندسی دست بزنند؟ لطفا جواب من را به ایمیلم بفرستید javidnoory78@gmail.com با تشکر فراوان (2084085) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۹ ۲۲:۱۳:۳۱
سلام من یک افغانی ام من این صحبتها راخواندم وفهمیدم که این بابا خیلی خیلی ناراحت است ازدست افغانیها بابابیاجای من کارکن من خسته شدم اما ببین یه وقت نذاری بری کاررا ول کنی که صاحب کارمن میگه این کی بود اوردی یه هفته نشده رفت بابابروهرکاری که دوست داری بکن کسی جلویت رانگرفته شیتون برواینقدرمارااذیت نکن بروبابا افرین ول کن سایت وبروکارکن مگو کارچیست که کارسرمایه جاودانست درسته اصلا چه شغلی دوست داری بگو به همین سایت تا یکی کارمناسبت راپیداکنه اما من فکرکنم شغل مناسب شما عزیزریاست جمهوری است درسته خوبه شغلش بگو اگرخوب نیست بگردم شایدیه شغل بهتری پیداکردم ریس سازمان ملل متحده امریکاه خوبه لطفلا نظر من را هم خواهشمندم که روی سایت خوبتان بگذارید کمی ظنزهم بدنیست (2248608) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۲-۱۲ ۲۱:۵۴:۳۱
مرحبا هم شهری خیلی ممنون (2863051) (alef-11)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۴-۱۹ ۲۲:۴۲:۲۷
بابامن باچندنفربایدگفتگوکنم من یک افغانم شما چندین نفرواقعا که بی اینسافی است من تازه سواددرست هم ندارم شما که ماشاالله تحصیل کرده هستیداخه چرااین حرفهارامیزنیدانجاراکی ول کرده هم انجاهستندوهم اینجا هستند ماهمه باهم یکی هستیم مسلمانیم درمسلمانی مسلمانان باهم برادرند نه دشمن من خودم نوکرتمام ایرانیان هستم جان من اینقدربی اینصاف نباش خودت رابزارجای ما افغانیا ببین چه رنجی میکشی عرق ازسروگردنند بالا میره حموم نیست امکانات نیست قریب هستی توبین مردم چشات تنگه گربه است چشات زشت هستی سیاه هستی کثیف هستی بیچاره فلک زده ای معتادی ودراخرمرده ای اره داداش من دیدمو شنیدم توکه نبودی ببینی بودی اره نه نه نبودی نبودی ممنون ازسازندگان سایت ممنون وسپاس .بای (2248634) (alef-13)
 
omid
۱۳۹۳-۰۶-۱۷ ۲۱:۳۶:۴۳
من افغان هستم ولی مشکلات ایران هیچ ربتی به ما ندارن شما جوان های ایرانی نه هما نود درصد شما ها تا 25 ساله گی شایدم بیشتر کار نمی کنین ما از روز اول دنیا کار میکنیم به خاتر این مزد بیشتر نصبت به شما در میاریم ما از دستشویی شستن شروع تا خیر سرمون استا کار شدیم و اصلا نود درصد سواد نداریم به خاطر همین بیشتر در میاریم داشتیم سر کار یه ایرانی میاد کار بکنه جارو میدن بحش یه جوری نگاه میکنه همشهری تونو که ارس باباشو میخواد قبول کنید خیلیاتون نیومده میخواین پشت میز بشینین با حقوق بالای 1500 (2365396) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.