نظر منتشر شده
۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 152111
لغو انحصار رجاء در فروش بلیت قطار
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۷
معاون وزیر راه از برنامه‌ریزی برای تغییر شیوه فروش بلیت قطار خبر داد و گفت: دیگر رجاء متولی فروش بلیت همه شرکت‌ها نخواهد بود بلکه هر شرکت کانتری در ایستگاه خواهد داشت و مسافران خود را سوار می‌کند.

عبدالعلی صاحب‌محمدی در گفت‌وگو با فارس «توانا»، با اشاره به نظارت همه جانبه بر نحوه فروش بلیت قطار اظهار داشت: شرکت قطارهای مسافری رجاء از طرف راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای فروش بهتر بلیت سامانه‌ای تحت عنوان "آنلاین دو" تعریف کرده است.

وی با بیان اینکه این سامانه تنها مختص فروش بلیت نیست، خاطرنشان کرد: در واقع این سامانه نظارتی بوده و وصول مطالبات، فروش بلیت و اعمال حاکمیت نیز برای آن تعریف شده است.



* جزئیات فروش بلیت قطار شرکت‌های ریلی مسافری توسط رجاء



مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در قالب این سامانه، شرکت قطار‌های رجاء برای همه شرکت‌‌های مسافری ریلی که در بخش خصوصی فعال هستند نیز بلیت به فروش می‌رساند.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: سیستم فروش بلیت قطار برای دیگر شرکت‌های مسافری ریلی توسط رجاء، بدین صورت است که پول فروش بلیت دیگر شرکت‌ها ابتدا به حساب رجاء واریز شده و سپس سهم شرکت‌های دیگر براساس نرخ پایه به آنها پرداخت می‌شود؛ همچنین مطالباتی که رجاء از این شرکت‌ها داشته است، از محل آن درآمد کسر می‌‌شود.

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: این مطالبات شامل مواردی نظیر هزینه تأمین لکوموتیو، رزرو بلیت، هزینه اجاره واگن‌ها و هزینه خدمات نظیر مولد، است؛ رجاء مبلغ هزینه را از محل درآمدهای حاصل از فروش بلیت دیگر شرکت‌ها کسر کرده و مابه‌التفاوت را به حساب آنها واریز می‌کند.



* فروش بلیت قطار هر شرکت ریلی مسافری توسط همان شرکت



صاحب‌محمدی تصریح کرد: هم‌اکنون که شرکت قطارهای مسافری رجا به شرکتی خصوصی تبدیل شده قطعاً تداوم این نوع فروش بلیت قطار امکان‌پذیر نیست و باید شرایط جدیدی را تعریف کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه راه‌آهن نیز به عنوان بخش حاکمیتی از این پس مایل نیست که سامانه فروش بلیت در اختیار این شرکت خصوصی باشد، گفت: این موارد به یکدیگر پیوند خورده است که یا باید این پیوندها از یکدیگر منفک شود و یا اینکه این سیستم در جایگاهی قرار گیرد که نقش بالاتری نسبت به همه شرکت‌ها داشته باشد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه در حال پیگیری هستیم تا موضوع جداسازی فروش بلیت قطار صورت گیرد، گفت: نحوه فروش بلیت قطار بدین گونه خواهد بود که نظیر بخش حمل و نقل هوایی، هر شرکت ریلی مسافری اقدام به فروش بلیت خود کند.



* نصب کانتر توسط هر شرکت برای سوار شدن مسافر به قطار در ایستگاه‌



معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص نخوه سوار شدن مسافران در ایستگاه راه‌آهن نیز یادآور شد: در محل سوار شدن مسافر در ایستگاه نیز، هر شرکت کانتر خود را خواهد داشت و کنترل‌های عبور و مرور را انجام می‌دهد.



* برنامه‌ریزی برای تفکیک فروش بلیت هر شرکت



مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: تاکنون در بخش ریلی کنترل بلیت، سوار و پیاده‌شدن مسافر، فروش بلیت، دریافت درآمدهای ناشی از فروش بلیت و از این قبیل در یک سامانه متمرکز بوده و همگی توسط یک شرکت انجام می‌شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای گسستن این تمرکز نیازمند انجام هماهنگی‌های تخصصی هستیم، یادآور شد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برنامه دارد که در موضوع فروش بلیت قطار نهایتاً همه شرکت‌های مسافری بلیت خود را خود به فروش برسانند.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در این راستا‌ باید سامانه مرکزی در قالب حاکمیت وجود داشته باشد تا بتواند بر نحوه فروش بلیت نظارت داشته باشد تا در داخل این سامانه، شرکت‌های مسافری بتوانند خود فروش بلیت را انجام دهند.



* فروش بلیت هر شرکت ریلی در آژانس‌های تأیید صلاحیت شده



صاحب‌محمدی ادامه داد: همچنین پس از تفکیک‌ فروش بلیت، آژانس‌هایی که برای فروش بلیت قطار مأمور می‌شوند، از طرف راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تأیید صلاحیت خواهند شد و به شرکت‌های ریلی اعلام می‌کنیم که تنها می‌توانند از طریق آژانس‌های مورد نظر فروش بلیت خود را انجام دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این مورد موجب می‌شود که نظارت‌ها بر نحوه فروش بلیت افزایش یابد و اگر تخلفی در فروش بلیت رخ داد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مجوز آن آژانس را لغو کند و تمهیداتی برای اصلاح روند فروش بلیت از طریق سامانه‌ای که آن شرکت خاص دارد، اتخاذ کند.



* راه‌اندازی سامانه جدید فروش بلیت قطار تا پایان نیمه امسال



صاحب‌محمدی اظهار داشت: این امر نیازمند برنامه‌ریزی‌های نرم‌افزاری است که در حال انجام است، ضمن آنکه بحث اجرایی و مجاب‌سازی آن باید مدنظر قرار گیرد، زیرا بالاخره تاکنون یک سامانه متمرکز این فعالیت‌ها را انجام می‌داده است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در این راستا کارشناسان راه‌آهن در حال انجام بررسی‌ها هستند و امیدواریم تا پایان نیمه اول امسال سامانه جدید فروش بلیت قطار راه‌اندازی شود.
 
کلمات کلیدی : لغو + فروش بلیت قطار
 
اذر تجارت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۰۴ ۱۱:۳۴:۵۲
با سلام

مسافرت با قطار به دلیل راحتی وارامش بیشتر برای خانواده ها از طرفداران بسیاری برخوردار است .

هستند کسانی که ماهانه باید سفر کنند به طور مثال قطار تهران میانه یا تهران مراغه وتهران تبریز

اشخاصی که بومی انجا بوده اند وساکن تهران هستند ودر ان شهرها دارای ملک واملاک وخانه می باشند برای رسیدگی به انلاکشان باید به طور مستمر سفرکنند.

شرکت رجا می تواند سالانه پولی را از مسافران ویژه(بسیار سفر می کنند)

در یافت نماید واولویتهایی رااختصاص دهد ویا تمهیداتی بیاندیشد تا این مسافران همیشه به بلیط دسترسی داشته باشند (752569) (moderator18)
 
رضا احدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۰۴ ۱۳:۲۰:۵۲
جناب آقای صاحب محمدی معاون محترم وزارت راه ومدیرعامل راه اهن باسلام واقعا جای سوال فراوان دارد چرا به این نتیجه رسید اید که هر شرکت مسافری باید خودش فروش را انجام دهداین موضوع در جهان وحتی کشورهای عقب افتاده درحال انجام است حتی در کشور خودمان هر شرکت هوائی خودش سامانه فروش داردوبلیت پروازهای خودش را می فروشد البته سازمان هواپیمائی کشوری برعملکرد انان نظارت دارد در سیستم اتوبوسرانی کشور هم هر شرکت اتوبو س رانی خودش دارای سامانه فروش بوده و خودش بلیت را می فروشد البته سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ائی کشور برکار انان نظارت می کند در تمام کشورها وحتی در کشورخودمان سازمان هواپیمائی کشوری و سازمان حمل ونقل جاده ا ئی دارای سامانه متمرکز فروش نبوده چون اصولا این کار یعنی داشتن سایت فروش وانجام عملیات فروش که یک کار اجرائی بوده وراه اهن بعنوان یک سازمان حاکمیتی بر طبق قانون دسترسی واصل 44قانون اساسی حق این کار را نداردوحتی در برنامه پنجم کشور این کار خار ج از وظایف راه آهن میباشد پس چرا اعلام می فرمائید که تا نیمه اول سال 91سیسم یک پارچه فروش متمرکز اماده می شود کار سازمان شما یعنی راه آهن نظارت بر امر فروش بوده (752758) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۲-۰۴ ۱۵:۱۸:۱۱
خدا كند نتيجه آن مثل فروش بليط شركت هاي اتوبوسراني در ايام ويژه نباشد كه مثل عيد در ترمينال شرق بليط شهرهاي ميان راهي ناپديد شد و فقط و فقط بليط شهرهاي انتهاي انتهاي مسيرهاي اتوبوسراني شركتها وجود داشت تا براي رفتن به مثلا بابل بليط گرگان را بگيري يا حتي بليط بجنورد (752950) (moderator18)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.