توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 383485
نوبخت:به جایی رسیده بودیم که قرار بود نفت را با غذا مبادله کنیم/ من گفتم همه مدیران از ذخایر انقلابند
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۳
سخنگوی دولت گفت: دریافت کنندگان حقوق های نامتعارف با استفاده از خلأ قانونی از مصوبات خاصی استفاده می کردند بنابراین متأسفانه قانون ما ایراد دارد.

محمدباقر نوبخت در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما در خصوص ارزیابی فعالیت های دولت افزود: اگر مروری به وضعیت کشور در شهریور ۹۲ داشته باشیم متوجه می شویم که تحریم ها از مواردی بود که کشور را در وضعیت نامناسبی قرار داده بود.

وی تأکید کرد: تحریم ها از سال ۹۰ به بعد در سطح گسترده تری آغاز شد و به غیر از صادرات نفت نقل و انتقالات مالی را هم دربر گرفت.

اهم سخنان وی به نقل از تسنیم به شرح زیر است:

*{ با اشاره به تجربه تحریم در سال های قبل از ۹۲ } در سال ۹۲ به جایی رسیدیم که نفت در برابر غذا قرار بود مبادله شود و لایحه ای هم برای این کار آماده شده بود.تورم در سال ۹۲ بیش از ۴۰ درصد بود و رشد اقتصادی ایران به منفی ۶،۸ درصد رسیده بود.

* تورم شدید و رکود عمیق درآمدها را محدود کرده بود به نحوی که این شاخص از ۱۱۹ میلیارد دلار به ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار تقلیل یافته بود.

* از شهریور ۹۲ سفرها شروع و تلاش شد که اجازه ندهیم تحریم ها بیشتر شود و امکان صادرات را داشته باشیم.

* صادرات نفت از یک میلیون بشکه در چهار ماهه نخست امسال به دو میلیون و ۵۶۸ هزار بشکه رسیده است که شاخص خوبی برای افزایش تولید است. الان در شرایطی صحبت می کنیم که رشد اقتصادی منفی ۶،۸ درصدی را به رشد ۳،۶ درصدی رسانده ایم.

*{ در پاسخ سؤالی مبنی بر هماهنگ نبودن تیم اقتصادی دولت } کسانی که این ادعا را دارند باید بگویند چه مستنداتی برای حرفهایشان می آورند در حالی که در جلسات دولت همه موظف به جمع بندی مطالب اقتصادی هستند.

*در پاییز سال قبل قرار بود از دو مسیر تسهیلات بانکی برای صنعت به تولید بیشتر در خودرو برسیم و توانستیم ۱۳۰ هزار دستگاه خودرو را وارد بازار کنیم که از این راه ۴۰۰۰ میلیارد تومان پول دادیم و ۷۵۰۰ میلیارد تومان دولت از بودجه عمرانی در طرح ها استفاده کرد.

*{با اشاره به رشد اقتصادی یک درصد در سه ماه اول سال و رسیدن این رقم به حدود دو درصد} برای اینکه آثار این رشد دیده شود و اقتصاد رونق داشته باشد باید سرمایه گذاری شود که یکی از این مسیرها تسهیلات بانکی و مسیر دیگر منابع عمومی دولت است.

* باید فرصت شغلی ایجاد کنیم و در این جهت باید به تکمیل واحدهای تولیدی و سرمایه گذاری در آنها اقدام می شد که در این زمینه ۷۵۰۰ واحد با اختصاص ۱۶۰۰۰ میلیارد تومان فعال شد.

* در همه استان ها ۱۹۹۶ واحد تولیدی موفق شدند بالغ بر ۱۹۴۵ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنند.

*مردم می توانند همین امسال آثار اقدامات دولت را ببینند و جمع بندی اقدامات دولت یازدهم باید همین امسال مشخص شود.

* برنامه ها برای آینده تهیه شده و ارائه خواهد شد و برای اینکه بتوانیم فعالیت های خود را جمع بندی کنیم باید بدانیم که از این ۷۵۰۰ واحد تولیدی چه تعداد موفق شده اند.

* در زمانی که مسئولیت را گرفتیم بیش از ۲۴۰۰ واحد عمرانی در دولت داشتیم که باید تکمیل می شد و بر اساس آمار بیش از ۱۱ هزار و ۱۱۵ میلیارد تومان برای طرح های عمرانی استان ها تخصیص یافته است.

* ۳۰۰۰ میلیارد تومان تاکنون در جهت مهار آب های مرزی سرمایه گذاری شده است که ۱۴ هزار و ۱۱۵ میلیارد تومان برای طرح های عمرانی بوده است و به تولید کمک کرده است.تمام اینها در شرایطی است که با محدودیت منابع مواجه هستیم.

*{با اشاره بحث احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی} سال گذشته این سازمان را در همه استانها احیا و بخش قابل توجهی از اختیارات ملیمان را به آنها واسپاری و تفویض کردیم.

* کار برنامه ریزی از اختیارات خاص رئیس جمهور است و نمی تواند در یک وزارتخانه قرار بگیرد.

* پیش بینی ما این است که تا پایان امسال۲۴۴ هزار میلیارد تومان منابع کسب کنیم و از این میزان باید ۱۹۷ هزار میلیارد تومان فقط حقوق جاری پرداخت کنیم یعنی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از این ۲۴۴ هزار میلیارد تومان باید دستمزد بپردازیم و حدود ۴۴۰۰۰ میلیارد تومان نیز برای طرح های عمرانی کشور باقی می ماند.

* اکنون بخش بزرگی از بودجه را پرداخت می کنیم اما رضایت کافی در بین همکاران وجود ندارد چون دریافتی های ماهیانه بسیار محدود است بنابراین این نظام پرداختی به خاطر کثرت دستگاه های اداری نیازمند بازبینی است.

* در سه ماهه نخست امسال فقط بیش از ۵۵۰۰ میلیارد تومان برای ترمیم حقوق و جبران نابرابری ها بین همکاران پرداخت کردیم برای اینکه راضی شوند اما اکنون چقدر رضایتمندی دارند؟

*{ درباره اینکه گفته می شود تعداد فیش های حقوقی نامتعارف تا ۱۰۰۰ نفر است } این ۱۰۰ درصد غلط است بلکه گفته اند ما ۱۰۰۰ مورد را بررسی کرده ایم و از این ۱۰۰۰ مورد سه درصد حقوق های نامتعارف دارند بنابراین ۱۰۰۰ موردی که می گویند به این معنی نیست که همه آنان حقوق نامتعارف دارند.ضمن اینکه عمده کسانی که حقوق غیرمتعارف می گرفتنداز بنگاه های اقتصادی بودند که طبق ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری خود را مستثنی کرده بودند و مجوزهای قانونی داشتند.

* دریافتی آنان اگرچه غیرمتعارف بوده اما غیرقانونی نبوده است که این افراد با استفاده از خلأ قانونی از مصوبات خاصی استفاده می کردند بنابراین متأسفانه قانون ما ایراد دارد.

*دولت سریع وارد بحث فیش های حقوقی شد تا علت این پرداخت های غیرمتعارف مشخص شود که البته عمده آنها بانک ها و بیمه ها بودند بنابراین دولت وارد اقدام و عمل شد تا مشخص شود که آنان از چه گریزگاه های قانونی استفاده کرده اند و چه امتیازی در اختیارشان بوده است.

* در بررسی ها مشخص شد که آنان یک سری مصوبات خاص در اختیارشان بوده است که می توانستند از آن استفاده کنند و دولت قطعاً تا موقعی که این اتفاق نیفتاده بود از آن آگاهی نداشت در غیر این صورت زودتر از این، اقدامات قانونی صورت می گرفت.

* ما درباره این تعداد که حداقل ۱۳ نفر گزارش اعلام شد نسبت به عزل و برکناری شان در همان زمان اقدام کردیم و برای اینکه این کار تکرار نشود در شورای حقوق و دستمزد مصوبه ای را گذراندیم که بر اساس این مصوبه اکنون برای مردم روشن شده است که هیچیک از مقامات سیاسی، معاونان آنان دریافتی شان بیش از ۱۰ میلیون تومان نیست و حتی آنانی که در بنگاه ها یا محیط های سخت باشند سقف دریافتی شان ۱۸ میلیون تومان تعیین شده است.

* با همه این اقدامات نیازمند بازنگری در قوانین از جمله قوانین مدیریت خدمات کشوری هستیم، ضمن اینکه این قانون یک قانون آزمایشی است اما تاکنون آزمایش خود را پس داده است.

*{درباره ادعای دفاع از کسی که فیش حقوقی دریافت می کرد} این را کِی گفتم و کجا گفتم؟! بنده در یک برنامه (تودیع و معارفه) یک ساعت حرف زدم و گفته ام همه مدیران ما چه مدیرانی که استعفا داده اند و چه آنانی که هستند از ذخایر انقلاب هستند اما عده ای بخشی از این صحبت ها را برداشت و استفاده کرده اند. کسانی که این مطالب را منتشر و مطرح می کنند خیرخواه نظام نیستند.

* پانزدهم آذر در مهلت قانونی ، بودجه را به مجلس ارائه می دهیم.

*{درباره تمدید بودجه تا پایان سال۹۵} سال گذشته برنامه ششم توسعه را به مجلس نهم ارائه کردیم که مجلس کمیسیون تلفیق را تشکیل داد و کمیسیون کلیات آن را بررسی کرد و حتی وارد جزئیات شد اما با پایان مجلس نهم، این مجلس نتوانست آن را بررسی کند.

* ما لایحه برنامه ششم را به مجلس دهم نیز تقدیم کردیم اما بحث این بود که مجلس چه چیزی را از این برنامه تصویب کند. ما همه اینها را برای ۳۳ موضوع بخشی و ۱۵ موضوع فرابخشی مشخص کردیم و حتی اهداف خود را برای سالهای آتی نیز مشخص کردیم و به مجلس ارائه دادیم و اکنون مجلس می داند که دولت در هر کدام از بخش ها چه برنامه ای برای بهبود وضع دارد.

* این ششمین برنامه توسعه بعد از انقلاب است که ما می خواهیم رشد هشت درصدی در این دولت ایجاد کنیم و نیازمند این هستیم که از مجلس مجوز بگیریم. ما همه مجوزهایی که نیاز داشتیم به دو بخش تقدیم کردیم که در یک لایحه مستقل تقدیم مجلس کردیم که یک بخش تحت عنوان لایحه احکام دائمی است که این احکام برای این برنامه ها لازم است و در واقع ما همه این آمارها را یکجا در اختیار نمایندگان قرار دادیم و همه آنها در اختیار مجلس است.

*{ درباره این سؤال که دولت عامدانه برنامه ششم را به صورت کلی به مجلس ارائه کرده است تا مشخص نشود دولت چه چیزی را می خواهد عملی کند } اتفاقاً‌ نه تنها این برنامه را کلی ندادیم بلکه جزئی دادیم و به تفسیر در چند هزار صفحه همه این تحولات را مشخص کردیم و دیگر از این تفصیلی تر امکان ندارد.
 
کلمات کلیدی : محمدباقر نوبخت+نوبخت
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.