توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 432264
راز سر به مهر پرواز ام.اچ 370/ جستجوها بدون نتیجه پایان می یابد
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۰
پرواز ام.اچ 370 شرکت خطوط هوایی مالزی هشتم مارس سال 2014 (17 اسفند 1392) با 239 سرنشین از جمله دو ایرانی در مسیر کوالالامپور به پکن ناپدید شد و سقوط آن در یکی از دور افتاده ترین نقاط اقیانوس هند که بر روی دستگاه شبیه ساز پرواز خلبان ترسیم شده بود، اصلی ترین فرضیه سقوط این بوئینگ غول پیکر قلمداد شد.

در کمتر از سه سال گذشته شرکت خطوط هوایی مالزی علاوه بر زیان اقتصادی قابل توجه، صدها میلیون دلار غرامت به خانواده قربانیان این پرواز پرداخت کرده و صدها میلیون دلار دیگر نیز صرف عملیات جستجویی شده است که تا دو هفته آینده بدون نتیجه پایان می یابد.

'لیو تیونگ لای' وزیر حمل و نقل مالزی روز جمعه اعلام کرد که جستجوی این پرواز تا دو هفته آینده پایان می یابد.

وی تصریح کرد: ما دو هفته باقیمانده در گام های پایانی هستیم.

این مقام عالی رتبه حمل و نقل مالزی بدون ذکر تاریخ مشخصی همچنین گفت که پس از پایان یافتن جستجو در محدود 120 هزار کیلومتر مربعی، جلسه سه جانبه ای برگزار می شود.

مقامات سه کشور مالزی، چین و استرالیا که در عملیات جستجو با یکدیگر همکاری می کنند، پیش از این اعلام کرده بودند این عملیات اوایل سال 2017 پایان می یابد.

آخرین کشتی جستجو برای انجام عملیات در جنوب اقیانوس هند نیز ماه گذشته عازم این منطقه شده بود، تا تلاش این تیم جستجو کامل تر شود.

اداره ایمنی حمل و نقل استرالیا که هدایت عملیات جستجو را بر عهده دارد، ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد به طور قطع این هواپیمای بوئینگ در منطقه جستجو وجود ندارد و ممکن است که در نقاط شمالی تر قرار داشته باشد.

این گزارش بر اساس بررسی مستندات توسط متخصصان بین المللی و استرالیایی منتشر شده و استرالیا معتقد است یافته های این گزارش معتبر نیست.

براساس گزارش روز جمعه رسانه های محلی مالزی، وزیر حمل و نقل این کشور نیز در همین خصوص گفت: ما نمی توانیم بر اساس فرضیات پیش برویم. ما به اطلاعات معتبری برای جستجوی هواپیما نیازمند هستیم.

بسیاری از خانواده های قربانیان که از مدت ها پیش در مورد محل جستجو مشکوک بودند، روز پنجشنبه از مالزی، استرالیا و چین خواستند مرحله بعدی جستجو را پیش از پایان یافتن محدوده فعلی تعیین نمایند.

در بیانیه گروه بین المللی خانواده های قربانیان ام.اچ 370 آمده است: گسترش محدوده جستجو به مناطق جدیدی که توسط متخصصین معرفی شده یک وظیفه اجتناب ناپذیر نسبت به ایمنی صنعت هوایی و پروازهای عمومی است.

در صورتی که این عملیات پس از حدود سه سال، دو هفته آینده بدون نتیجه به پایان برسد، پرواز ام.اچ 370 خطوط هوایی مالزی به عنوان یکی از پررمز و رازترین پروازهای جهان همواره موضوع جدیدی باقی می ماند که توان جستجوی فناوری های جدید را مورد سنجش قرار دهد.

گزارش ‌ها و فرضیه ‌های متفاوتی در باره سرنوشت این هواپیما در جهان مطرح که باعث شک و تردیدهای زیادی بین کارشناسان و مردم شده است.

یک کارمند نیوزیلندی که بر روی یک دکل حفاری در سکویی در نزدیکی مسیر هواپیما مشغول به کار بود، ادعا کرد هواپیمایی را که دچار آتش ‌سوزی بوده، دیده است.

برخی مقامات ویتنام نیز پس از ناپدید شدن هواپیما اعلام کردند نامه کارمند نیوزیلندی را دریافت کرده ‌اند.

برخی منابع هم از عمدی بودن قطع سیستم ‌های ارتباطی هواپیما سخن گفتند.
ادعا شده است هواپیما پس از قطع ارتباطش با مرکز کنترل حدود چهار تا پنج ساعت به پرواز خود در مسیر پرت ادامه داده و سپس درون آب در اقیانوس هند رفته است.

همزمان با ناپدید شدن هواپیما، اهالی یک جزیرهٔ دور افتاده در مالدیو ادعا کردند هواپیمایی که در فاصلهٔ بسیار کمی از زمین در حال حرکت بوده را بر فراز جزیره مشاهده کردند.

از سوی دیگر یک مقام اندونزی اعلام کرده بود پوشش رادار آنها در قسمت غرب این کشور و منطقه قدرتمند است اما نشان نداده است هواپیمایی وارد محدوده اندونزی شده باشد.

ارتش تایلند نیز 11 روز پس از ناپدیدشدن هواپیمای پرواز ام.اچ 370 مالزی از ردیابی این هواپیما توسط رادارهای این کشور خبر داد و سخنگوی نیروی هوایی این کشور گفت ارتش نمی ‌داند آیا این هواپیمای شناسایی شده در رادارها، همان پرواز گمشده است.

رادارهای تایلند حرکت هواپیما را ساعت یک و 28 دقیقه به سمت کوالالامپور ردگیری کردند و این سیگنال‌ ها 10 دقیقه پس از قطع ارتباط هواپیما با مرکز کنترل ترافیک دریافت شده بود و پرواز این هواپیما در جهت مخالف مسیر هواپیمای بوئینگ مالزیایی بوده است.

البته با توجه به سابقه آمریکا در هدف قرار دادن هواپیماهای غیرنظامی و مسافربری، گمانه زنی هایی در مورد دخالت آمریکا در سرنوشت این هواپیما نیز مطرح شد.
برخی رسانه ها این مساله را مطرح کردند این هواپیما نیز براثر شلیک موشک یک ناو آمریکایی سرنگون شده و سازمان جاسوسی آمریکا 'سیا' از سرنوشت آن اطلاع داشته و دستور سکوت صادر کرده است.

'کریس ریچاردز' نویسنده و گزارشگر نشریه انگلیسی 'میرور' منطقی ترین احتمال را در این دید که هواپیمای مسافربری مالزیایی نیز همانند هواپیمای مسافربری ایران در اثر شلیک موشک آمریکایی سقوط کرده و این کشور به خوبی آن را پنهان نگه داشته است.

'جان چاکمن' مدیر اجرایی و کارشناس امنیتی شرکت های نفتی کانادا نیز اعلام کرد موشک های جدید آمریکا این هواپیما را مچاله کرده و بخشی از بدنه هواپیما نیز ممکن است در اعماق غیرقابل دسترسی اقیانوس ناپدیدشده باشد.

ناوشکن موشک انداز 'پینکنی' آمریکا مجهز به سامانه شناسایی و ردیابی قدرتمند و موشک های هدایت شونده به اهداف پروازی، پیش از حادثه هواپیمای مالزی برای تمرین نظامی وارد آب های خلیج تایلند و دریای جنوبی چین در نزدیکی محل پرواز هواپیما شده بود.
مدیر دایره سوانح شرکت بوئینگ نیز در آن زمان اعلام کرد حادثه هواپیمای مالزی ناگهانی و سریع بوده و منفجر شده و از آنجایی که قطعات بزرگی از آن باقی نمانده انفجار با مواد پرقدرتی صورت گرفته که تمام حجم هواپیما را متلاشی کرده و قطعات، سوخته یا ذوب شده اند.

سکوت مالزی در قبال انتقادهای واردشده به این کشور پس از ناپدیدشدن ام.اچ 370، دخالت کمتر شرکت بوئینگ در عملیات جستجو و تنها قرار گرفتن کنار تیم آمریکا به عنوان مشاور، عدم ردگیری هواپیما توسط رادارهای گسترده منطقه و بویژه آمریکا و ورود دیر هنگام بلوفین 21 برای ردیابی سیگنال های جعبه سیاه هواپیما همزمان با سکوت این جعبه اسرار، دلایلی است که مردم در شبکه های اجتماعی در آن دوره به آن پرداختند و تاکید کردند این علامت های سوال بزرگ باید پاسخ داده شود وگرنه نشان می دهد پشت این حادثه قدرت های جهانی قرار دارند.

'هیو دان لیوی' یک مدیر ارشد خطوط هوایی مالزی نیز در آن دوره با تاکید بر این که پرواز ام.اچ 370 در جنوب اقیانوس هند از بین رفته است، تاکید دارد مشخص شدن سرنوشت این هواپیما ممکن است چند دهه زمان لازم داشته باشد.
 
کلمات کلیدی : ناپدید شدن پرواز، مالزی
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.