نظر منتشر شده
۱۰۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 296590
وزیر صنعت: نرخ واقعی ارز در همین حدود است و حتی با اجرای توافق هم کاهش نمی‌یابد
بخش اقتصادی الف، 31 شهریور 94
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۱۰
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نرخ واقعی ارز در همین حدود است، افزود: نباید انتظار دیگری از نرخ ارز داشته باشیم و بنده بعید می‌دانم حتی با اجرای توافق برجام نرخ ارز تا پایان امسال افت قابل توجهی داشته باشد.

محمدرضا نعمت‌زاده در نشست خبری شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در مورد پیشنهاد گمرک برای کاهش واردات خودرو اظهار داشت: این پیشنهاد فقط مربوط به خودروهای گران‌قیمت و ۲۵۰۰‌سی‌سی به بالا بوده است.

وی افزود: ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت هم روی این موضوع کار کرده و پیشنهاد داده بودیم، زیرا هم‌اکنون واردات این خودروها ممنوع است و برخی معتقدند چون برخی دستگاه‌ها نیاز به این نوع خودروها هستند، باید با تعیین تعرفه وارد شود.

نعمت‌زاده تصریح کرد: در مجموع بعید می‌دانم تصمیم جدیدی برای تغییر تعرفه واردات خودرو گرفته شود و همیشه نظرات کارشناسی در این زمینه وجود دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نوسان نرخ ارز گفت: برای نرخ ارز نوسان جدی نخواهیم داشت و روند ۶ ماه گذشته نشان می‌دهد که تمام مسائلی که وجود دارد، مانند تحریم دامنه نوسان محدود است و ما بهترین شرایط را داریم.

وی با بیان اینکه نرخ واقعی ارز در همین حدود است، افزود: نباید انتظار دیگری از نرخ ارز داشته باشیم و بنده بعید می‌دانم حتی با اجرای توافق برجام نرخ ارز تا پایان امسال افت قابل توجهی داشته باشد.

وی درباره مشکلات به وجود آمده برای پیمانکاران ایرانی در عراق، گفت: عراق به دلیل کاهش درآمد نفت، نتوانسته بدهی‌های خود را به پیمانکاران ایرانی پرداخت کند.

نعمت زاده افزود: ما به دنبال حل این مشکل هستیم زیرا پیمانکاران ایرانی براساس پیش‌بینی وصول درآمدها از قرض‌ کرده‌اند، اما این درآمدها وصول نشده است.

وی با اشاره به مذاکرات انجام شده با بانک مرکزی، تصریح کرد: در نتیجه این مذاکرات، بانک مرکزی به بانک توسعه صادرات، پرداخت تسهیلات به این پیمانکاران را ابلاغ کرد، اما همچنان مشکلات تضمین تسهیلات وجود دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: با کمک بانک مرکزی و صندوق ضمانت صادرات، به راهکارهایی برای حل این مشکل رسیدیم که هفته آینده به هیات دولت ارائه خواهد شد.
 
کلمات کلیدی : نعمت زاده+ وزیر صنعت
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۰:۲۳:۵۵
چيزى به اسم نرخ ارز وجود ندارد...نزنيد ان چيزى كه هست نرخ برابر ريال در برابر ساير پولهاست كه با بى درايتى ها ارزش ريال يك سوم شده (3204033) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۸:۵۸:۳۶
و روز به روز ارزش ریال کمتر و مردم محتاج تر تا اقایان پولدار تر شوند. (3204532) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۱:۰۷:۵۵
نکند آقایان می خواهند قیمت انرژی را هم با این قیمت دلار 3500 تومان محاسبه کنند بگویند بنزین باید لیتری 3500 تومان شود و گاز متر مکعبی 3500 تومان شود و آب و برق لیتری و کیلو واتی 3500 تومان شود

زهی خیال باطل

بعد هم هر سال بگویند کمبود بودجه داریم

این آقایان از همین الان خشت ها را کج چیده اند

باید فکری دیگر برای رسیدن بار به مقصد کرد (3204995) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۲۱:۴۹:۵۳
ما خودرو صفر نمیخریم جناب وزیر (3206516) (alef-11)
 
شهرئند
۱۳۹۴-۰۷-۰۱ ۰۱:۰۴:۰۵
خودرو صفر مثلا ایرانی نمی خریم - پول آب و برق و گاز و تلفن هم نمی دهیم... چون فقیرمان کرده اند !!! (3206787) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۱ ۱۰:۴۵:۲۴
نه دوست من داره واسه خودرو سازها فضا سازی میکنه (3207295) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۹:۲۴:۲۵
با این قیمت ارز پس بهتر هست با تولید خداحافظی کنید چون مردم قدرت خرید ندارند اصل قدرت خرید مردم هست که با مصنوعی نگه داشتن قیمت بالای 1000تومان دلار باید با تولید خداحافظی کرد، (3204630) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۹:۳۹:۰۱
پس برای چی مردم به روحانی رای دادند؟ (3204676) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۰:۴۳:۱۰
زور روحانی همین انقدر بود که دلار 4500 تومنی را کرد3400نذاشت برسه به 10000تومن او...
اینم بگم نرخ ارز در بازار تعیین میشه ارز دولتی هیچ مزیتی برای ما نداره چون وارزد کننده ارزدولتی وارد ولی ارز آزاد را فاکتور میکنه (3204872) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۱ ۱۱:۳۷:۵۴
آره خودش عمل گرانی دلار هست اگر کارها دولت قبل بود چرا پس خودش انجام می دهد یک لایحه به مجلس بدهد و تقاضا توقف طرح آمریکای ریاضت کشی یا همان مثلا مقاومت. اقتصادی که فقط برای مردم هست نه برای آقایان با حقوق های آنچنانی را بدهد (3207411) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۰:۴۳:۲۷
کلا همون سیستم بد و بدتر رو دوستان اجرا کردن طبق معمول (3204875) (alef-3)
 
امین
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۱:۳۹:۲۹
اشتباه کردن (3205136) (alef-3)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۲:۱۷:۳۱
بعد این حرف، از صبح دوباره دلار گرون شد (3205247) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۹:۴۷:۱۶
آفرین دوست من به این نظر

اول اینکه/ در سالهای گذشته آنقدر حباب سازی در نرخ کالاها، نرخ ارز، شاخص رانتی شرکت بورس کردند که الان باید حداقل 50% این حباب تخلیه شود تا به وضعیت نرمال برگردیم.

دوم اینکه/ وزارت صنعت را چه به تعیین نرخ ارز؟ مگر مملکت وزیر اقتصاد ندارد؟ (3204696) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۹:۴۷:۱۷
منظور از نرخ واقعی که همین حدود هست این هست. که هر زمان قیمت دلار در بازار در حال کاهش هست یا هر زمان قیمت طلا در جهان در حال کاهش هست. بانک مرکزی فوری تزریق دلار را در بازار کاهش می دهد و توسط دلالان خود در بازار شروع به درخواست کلان بدون خرید می کند تا قیمتها را مصنوعی بالا نگه دارد و بگویید. قیمت را عرضه و تقاظاهر تعیین می کند. و دیدیم که چگونه در دولت قبل 400 میلیارد دلار از 800 میلیارد دلار حتی به بازار وارد نشد چون در آن صورت قیمت دلار به زیر 200 تومان می رسد و چگونه هنوز هیچ چیز نشده دولت فعلی از آمدن 180 میلیارد دلار از پولهای بلوکه شده ملت ایران در بازار جلوگیری می کند و معلوم نیست پولها...کجا خواهد رفت (3204697) (alef-11)
 
نوری
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۲:۵۸:۴۹
اتفاقا اگه دلار به هزار تومن برسه، صرفه تولید داخلی قطعا خیلی کمتر می شه. یه مثال ساده: الان یه یخچال خارجی متوسط حدود 800 دلاره که با دلار 3500 تومنی میشه 2800000 هزار تومن. بنابراین شاید یخچال ایرانی بتونه با قیمت 2000000 تومن تولید و با محصول خارجی رقابت کنه. حالا اگه دلار 1000 تومن و یخچال خارجی بشه 800 هزار تومن، به نظرتون کارخونه ایرانی لحظه ای توان رقابت داره؟؟؟؟ (3205375) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۵:۲۸:۰۵
من با شما موافق نیستم اگر با یک شیب ملایم نرخ ارز پایین بیاید در دراز مدت به نفع تولید کننده ومصرف کننده است زیرا تولید کننده ایرانی برای تولید نیاز به مواد خام وماشین آلات وتکنولوژی خارجی دارد که همین امر موجب بال رفتن قیمت تمام شده ی کالای داخلی به مراتب بیشتر از حالت عادی می شود. به نظر من اگر دولت با افزایش درآمد های غیر نفتی خود. حداقل ۴۰درصد درامد نفت را راهی بازار کند. قیمت دلار به زیر هزار تومان می رسد شاید در کوتاه مدت. تولید کننده داخلی اندکی تحت فشار قرار گیرد. اما به مرور زمان با وارد کردن ماشن آلات ارزان وبا تکنولوژی روز ومواد اولیه ارزان وبا کیفیت و ارزان با توجه به پایین بودن دستمزد ها در ایران. کیفیت کالای داخلی بالا وقیمت آن پایین می آید. (3205790) (alef-11)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۶:۲۹:۱۹
قطعات اون یخچال ایرانی از خارج وارد میشه (3205920) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۲۰:۰۷:۱۶
از کشور دوست و برادر چین وارد می شود آن هم از نوع درجه سه چینی (3206300) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۲۰:۰۲:۰۸
باید با دلار 1000 تومان هم یخچال ایرانی و هم خارجی محاسبه شود اگر یخچال ایرانی از نظر کیفیت و قیمت برابر با یخچال تولید خارج باشد پس باید ورود یخچال خارجی را ممنوع کرد و جلوی قاچاق این کالا هم باید گرفت
خیلی ساده است

آیا تولید کننده با دلار 1000 تومان برگشت سریع سرمایه دارد یا با دلار 3500 تومان ؟ جواب بسیار ساده است



شما می خواهید با دلار گران قدرت خرید مردم را کم کنید تورم و گرانی مصنوعی ایجاد کنید تا یخچال داخلی فروش رود واقعا فکر می کنید با این روند یخچال داخلی فروش می رود ؟ الان که دلار گران هست پس چرا خرید یخچال داخلی نه تنها بیشتر نشده بلکه کمتر هم شده بطوری که همین جدیدا یکی از کارخانه جات معروف تولید لوازم داخلی که فکر کنم آزمایش هست بسته شد !

اشتباه در همین امر است با گران فروشی دلار بیش از مقدار گران فروشی دلار باعث ایجاد تورم مصنوعی می شوید که باعث گرانی کالاهای داخلی بیش از مقدار گران کردن دلار می شوید

شما جواب بدهید چرا الان باید یک لیتر شیر پاکتی در ایران گرانتر از یک لیتر شیر پاکتی در آلمان آن هم با این تفاوت فاحش کیفیت باشد ؟ الان که دلار یکباره 360 درصد افزایش یافته چرا در زمانی که دلار افزایش نیافته بود شیر پاکتی در ایران ارزانتر از آلمان بود و فروش آن بیشتر بود ؟
جواب ساده هست چون گران فروشی 1ریال برای دلار باعث افزایش بسیار بیشتر تورم می شود که بر قیمت تمام شد کشیده می شود (3206286) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۱ ۱۲:۵۱:۰۴
دقیقاً، تمامی تولید کنندگان داخلی اذعان دارند که بالا رفتن قیمت دلار موجب رکود وکسادی بازارشان می شود در ضمن هر چقدر هم که قیمت دلاری محصولات ما پایین باشد باز هم به جز معدودی کالا امکان فروش در بازار جهانی برایمان وجود ندارد پس بهتر است که با پایین آوردن قیمت دلار قیمت تمام شده وکیفیت محصولات داخلی را لااقل برای مصرف کننده داخلی بهبود بدیم در ضمن مگر قبل از انقلاب وسالهای اول انقلاب قیمت دلار پایین نبود پس چرا تولید کنندگان داخلی به سادگی تولید کرده وبازتر خوبی داشتد، هیچ کس کفشهای با کیفیت کفش ملی را فراموش نکرده است. (3207659) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۲۰:۳۴:۲۹
دوست عزيز چيزي بنام توليد داخلي وجود نداره , اينجا قطعات با دلار از چين وارد و بطرز ناشيانه اي سرهم بندي ميشن , بالا رفتن قيمت دلار باعث گرون شدن محصولات داخلي ميشه . (3206376) (alef-11)
 
شهروند
۱۳۹۴-۰۷-۰۱ ۰۱:۰۹:۱۲
چرا که نه با بالا رفتن قدرت خرید مردم افزایش تولید خواهیم داشت و کاری که همه دنیا و اقتصاد های موفق دنیا انجام می دهند .... یعنی قیمت پایین کالا در عوض تقاضای بالا و افزایش تولید ... (3206790) (alef-3)
 
یکی از مردم
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۹:۲۹:۴۴
کاملا درسته . نرخ ارز اون چیزی است که در بازار عرضه و تقاضا میشه ! یعنی همین از 3000تومن تا 3400 . در کوتاه مدت هم نرخ ارز پایین نخواهد اومد چرا ؟ معلومه ما تولید نداریم تولید ما خیلی پایینه و بعضا در سطح خودش ثابته !

چکار میشه کرد ؟
خب حدود 4 راهکار وجود داره :

1- کاهش تورم به میزان کشور آمریکا یعنی تورم 3 درصدی ! مادامی که تورم ما بالا باشد فاصله ی اختلافی بین دو تورم در ایران و آمریکا باعث افزایش نرخ ارز میشه


2- افزایش تولیدات داخلی و نرخ رشد بالای 7 درصد :یکی از مهمترین عوامل کاهش نرخ ارزیا افزایش ارزش پول ملی کشور تولید است . اگر ما بتوانیم به ازای هر 1000تومن یک واحد کالا تولید کنیم قیمت دلار 1000 تومن میشه


3- تعرفه ی گمرکی : باید تعرفه های بالای گمرکی به کالاهای وارداتی وضع بشه (البته به شرط داشتن جایگزین خوب درایران با (کشش جایگزینی 0/60تا1 )بلاخره باید کالای خارجی گرانتر از کالای داخلی بشه


4-ترجیحات و سلیقه های خودمون : آقا میخوای دلار ارزون بشه کالای داخلی بخر مصرف کالای خارجی را کم کن . البته همه ی موارد بالا بستگی به این داره که تولیدات ما از سنتی به مدرن و با اعمال تکنولوژی های پیشرفته روش های مدیریتی مدرن و هر عاملی که هم کیفیت را افزایش بده هم تولید را باعث میشه دلار ارزون بشه !!

((این نظر کلیه ی اقتصادانان لیبرال و کلاسیک و پول گرا و نئوکلاسیک و کینزی و نئوکینزی بارها هم اثبات شده تمام کسانی هم که از اقتصاد سررشته دارند همین نظر من رادارند )))دلار 1000 تومنی خیالبافی بیش نیست با اینکه من آقای نعمت زاده را قبول ندارم ولی این حرف ایشون منطقی وعلمیه اونی هم که اعتراض داره بیاد بگه دلار طور دیگه پایین میاد یا به تولید ربطی نداره منم دوست دارم دلایل دوستان رابشنوم این اقدامات هم در یکی و دوسال حل نمیشه اگر تورم را از اقتصاد ما بگیرند از آنجا که سهم 48%در اشتغال کشور منوط به بخش خدمات است .خیل عظیمی از جمعیت بیکار میشند و اثرات تورم با شدت بیشتری بر میگرده (3204652) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۱:۰۳:۲۶
دوست عزیز ، ایران در حالت فعلی رتیه 18 تولید ناخالص ملی در جهان را دارد
که نشان می دهد که ارزش برابری ریال حتی زیر 1000 تومان هست

دوست عزیز با جلوگیری از از ورود کالاهای خارجی مشابه داخلی هم کیفیت و هم قیمت و جلوگیری از قاچاق کالا

هم قیمت کالا ها کاهش می یابد هم تورم واقعی کاسته می شود هم توان قدرت خردید مردم بالا می رود

و از همه مهمتربا انجام موارد بالا که باعث فروش بیشتر کارخانه ها جذب کار بیشتر و برگشت اقتصاد ایران به چرخه سامان خود خواهد شد صورت خواهد پذیرفت (3204965) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۱ ۰۹:۳۰:۳۳
با فرمایش شما موافق نیستم چون تجربه های عملی نشان داده است اگر کالای داخلی رقیب خارجی نداشته باشد کیفیت آن نه تنها افزایش بلکه کاهش هم خواهد داشت (3207156) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۱۲:۱۶:۵۳
مثل اینکه دوست عزیز دقت نکردید

ممانعت ورود از کالاهای خارجی خهم کیفیت و هم قیمت با با کالاهای داخلی اگر کالای ایرانی کیفیتش پایین بیاید مجوز به ورود کالای خارجی خواهد شد (3216554) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۲:۰۱:۳۰
مثل اینکه خبر ندارید ایران با همین وضعیت دست و پا شکسته فعلی رتبه 18تولید ناخالص ملی در جهان را دارد که همین قیمت دلار را زیر 1000 تومان تعیین می کند (3205206) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۵:۲۹:۴۵
یکی از مردم عزیز، تغییر نرخ برابری ارزی درسته تابع تولید ملی و تورم هست اما داخل ایران بیشتر جو روانی روش تاثیر داشته تا سایر عوامل، بحران ارزی طی چند ماه اتفاق افتاد آیا در اون زمان شاخص های مد نظر شما به یک باره سقوط کرد یا فقط یک جو کاذب و رشد حباب گونه باعث افزایش نرخ دلار شد؟ تحلیل اقتصاد ایران به چیزی بیشتر از جزوات اقتصاد خرد و کلان احتیاج داره، فقط ما می تونیم زمانی که رکود حاکمه و تولید خوابیده، شاخص های بورسمون رکورد بزنن. (3205794) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۹:۵۲:۴۶
انگار خبر ندارند که چند سال بالای 2500 سی سی وارد نمی شود !!! (3204720) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۹:۵۴:۰۳
اون بار آقای سیف نذاشت و حالا ایشون می خواهند نرخ برابری ارز پایین نیاید . (3204724) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۲۰:۴۲:۲۹
چون دولت براي هزينه هاي جاري خودش به ريال نياز داره و بايد دلار گرون باشه تا بتونه با فروش دلار كمتر در ازاي ريال بيشتر خزانه خودشو پر كنه . (3206396) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۱ ۰۸:۲۹:۳۴
احتیاج. به دلار برای دخالت در دیگر کشورها! (3207019) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۲۳:۲۷:۵۶
اما جناب وزير اقاى رييس جمهور موقع انتخابات فرمودند افزايشزارزش پول كشور جزء هدف هاى ايشان است ....... (3206681) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۳ ۰۰:۲۸:۱۸
شنونده باید عاقل باشد (3211114) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۲۳:۳۴:۴۵
يك مقدار سن وسال بالا ميرود ......... از اين حرفها زده ميشود ... (3206690) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۱ ۰۹:۱۶:۵۴
آفرین دوست عزیز وقتی میوگویند دلار گران شد یک غلط گفتاری است در حقیقت همه پولهای دنیا حتی عراق و افغانستان است که نسبت به پول ایران گرانتر میشود (3207121) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۰:۲۹:۴۴
پس معلوم شد کی میخواهد نرخ ارز همین باشه. (3204035) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۰:۲۹:۵۷
ماهم نظرمونو تغییر نمیدیم
خودرو صفر نمیخریم (3204037) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۰:۳۰:۰۳
آقا وزیره یادت باشه روی اون صندلی که نشستی انگشتتو سمت مردم گرفتی تحدید میکنی،خود مردم بهت بخشیدن. (3204038) (alef-11)
 
میلاد
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۰:۳۷:۵۷
روزی میرسه مردم از خودشون میپرسن اصلا چرا توافق شده
وزیر صنعت این دولت میگه دلار تکون نمیخوره
قابل توجه متوهمین توافق (3204046) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۰:۵۶:۲۰
آقای وزیر اگر منافع شما در بالانگهداشتن دلار است حرفی نیست ولی پایین بودن ارزش پول ملی تا این حد حتی قبل از توافق جز عدم مدیریت توجیه دیگری ندارد . (3204061) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۲:۳۲:۱۵
به نظر من اموری از قبیل خودرو، قیمت دلار ، وضعیت اینترنت(قیمت بالا) و وضعیت بهداشت و درمان(هزینه زیاد و تشخیص ها و درمان نادرست) چیزهایی هستند که واجب الکمپین هستند یعنی حتما باید براشون کمپین تشکیل بشه تا حل بشن. با بحث کردن اینا حل نمیشن باید وارد اقدام عملی شد. (3204084) (alef-11)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۹:۰۵:۴۶
اگر ملت به عنوان سرمایه دلار نخرن اینها اینقدر از نوسانات استفاده نمیکنن (3204570) (alef-11)
 
سید
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۳:۱۳:۲۲
اگر قراربود نرخ ارز تغییر نکند چرا توافق کردید درضمن اون موقع که قیمتها 3 برابر شد همه را به تحریمها مرتبط میدانستید.... خدایا مارا ... نجات بده .. (3204102) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۲۰:۲۰:۴۶
معمولا اصلی ترین دلیل تورم اینه که دولتها پول بدون پشتوانه چاپ میکنن. البته اسم این کار رو میذارن قرض از بانک مرکزی ولی قرضی که معمولا هیچوقت پرداخت نمیشه. حتی دولت آمریکا هم این کار رو میکنه ولی مساله اینه که میزان چاپ پول چقدر باشه تا تورم زیادی ایجاد نشه.

البته گرانیهای مقطعی یا گرانی در مورد بعضی کالاهای خاص میتونه دلایل دیگه ای داشته باشه ولی تورم عمومی و ماندگار که در مورد عمده جنسها اتفاق میفته تاجایی که من میدونم اصلی ترین و شاید خیلی وقتها تنها دلیلش چاپ پول بدون پشتوانه توسط دولته.البته دلیل چاپ پول بدون پشتوانه هم کسری بودجه است که خودش میتونه دلایل دیگه ای مثل بدشدن وضع اقتصاد به خاطر تحریم داشته باشه.

وقتی که پول بدون پشتوانه چاپ شد انگار دولت یک مقدار از جیب مردم بصورت غیرمستقیم پول برداشته و به پول جدید ارزش داده و باعث شده ارزش پول کم بشه. اینکه ارزش پول در این شرایط بالا بره هیچ راهی نداره جز اینکه یا دولت پول چاپ شده رو نابود کنه یا مثلا مقداری دلار یا طلا و غیره برای پشتوانه اون پول درنظر بگیره. یا به اصطلاح دیگه اینکه حداقل مقداری از قرضش رو به بانک مرکزی پس بده.

خوب الان در شرایط فعلی چنین چیزی چندان ممکن نیست چون هنوز دولت کلی پول کم داره و حتی اگه پول دستش بیاد خیلی جاها برای خرجش داره که امکان اینکه بخواد چنین کاری بکنه نداره.

یعنی مردم باید از اون پولی که دولت بصورت غیرمستقیم از جیبشون برداشته دست بشورن! ولی مهم اینه که از این به بعد این کار کمتر اتفاق بیفته یعنی نرخ تورم کم بشه. و مهمتر از اون اینه که حقوق و درآمدها بیشتر از نرخ تورم باشه تا سال به سال وضع مردم بهتر بشه یعنی قدرت خرید بالا بره در عین حال که همزمان قیمتها هم بیشتر میشه. (3206347) (alef-11)
 
شهرام
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۳:۵۵:۰۶
جناب اقای مهندس نعمت زاده ( پدر صنعت و معدن و تجارت و پتروشیمی و کارت سوخت و .....) شما را به خداوند قسم نرخ ارز را به اقای دکتر سیف واگذار کنید چون خدا را شکر ایشان هم مثل شما استاد و کار بلد هستند و جای نگرانی نیست (3204116) (alef-11)
 
مترجم
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۳:۵۷:۲۸
پس چرا به مردم امید الکی میدین؟؟؟؟؟؟ (3204117) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۴:۵۵:۴۴
وقتی فارغ التحصیل رشته محیط زیست با ان سابقه درخشان خرید کارخانه های از رده خارج سرطان زا پترو شیمی به جای بانک مرکزی قیمت ارز را "در همین حدود " تعین میکنند . بی دلیل نیست که من صنعت گر کوچک میبایستی ور شکست شوم حتما فردا ریس کل بانک مرکزی برنامه باز سازی صنایع را میدهد؟ (3204145) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۵:۰۸:۱۳
متاسفم (3204148) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۵:۰۸:۲۴
از رایی که دادم متاسفم (3204149) (alef-11)
 
کریم
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۵:۲۳:۰۷
ای بابا ما فهمیدیم تو توافق هیچی نیست. میشه بی خیال شین و بدون اعلام کردن گرون کنید
. (3204153) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۶:۰۵:۵۶
این رو راست میگه، هر چند کسی نخواد باور کنه. ارزش پول تابع وضعیت اقتصادیه که همچین مطلوب نیست. بنابراین اون عده ای که میان میگن باید دلار به قیمت واقعیش برگرده یادشون رفته که سالها زوری قیمتش رو ثابت نگه داشتن و یه دفعه منفجر شد. به جای شعار بهتره وضع اقتصاد درست بشه تا خود به خود ارزش ریال بالا بره.
با این همه، درمورد خودروسازی مخالف شدید نعمت زاده و نعمت بخشم. (3204166) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۹:۵۲:۲۵
مثل اینکه یادت رفته اون سالهای که میگی زوری قیمت ارز را ثابت نگه داشتن قیمت واقعی دلار با 800 میلیارد دلار و رتبه 17 تولید ناخالص ملی ایران در جهان قیمت دلار 200 تومان بود نه 950 تومان بلی زوری بالا نگه داشته بودند همانطور که الان قیمت دلار 1000 تومان که با رتبه 18 تولید ناخالص ملی ایران در جهان را زوری 3500 تومان بالا نگه داشته اند (3204719) (alef-11)
 
احمد
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۶:۳۹:۲۰
اقای نعمت زاده وزیر محترم همیشه که ایه یاس میخونی چرا نرخ ارز کاهش پیدا نمیکنه اگه ارزش پول ایران با اقتصاد سالم ودرست بلا بره نرخ ارز پایی میاد (3204197) (alef-11)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۶:۵۵:۵۸
بخاطر خودروسازی قصد دارند قیمت ارز پایین نیارند (3204208) (alef-11)
 
قرتاسي
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۶:۵۶:۱۶
تو راست مي گي . هميشه يه بهونه داريد يكبار تحريم. يكبار هسته اي . يكبار زهر ... يكبار خشكسالي يكبار رانت ..... (3204209) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۷:۰۳:۱۰
هنر و برنامه شما برای تحکیم ارزش و ارتقای پول ملی چیست؟

اقای وزیر این گفتار منفعلانه معنایش این است که هیج برنامه ای ندارید و در ارتباط با تراز ملی تابع بدون چون و چرای شرائط منفعلانه اقتصاد کشور در برابر رویدادها هستید

در تمام دنیا بگردید و مطالعه کنیدد همه دولتها در برنامه تولید ملی , بازار کار و نو اوری هدف گذاری ارتقای اقتصاد ملی را در سر لوخخ دارند . این فرسودگی است که بگوئیم انچه هست خوب است و همین !!!

با این.... فکر , منفعل از تاثرات چگونه می توانیم انتظار داشته باشیم که چرخه اقتصادمان رابا مدیریتی هوشمند و رو به جلو به حرکت موثر در اورده و نوید اقتدار اقتصادی کشور و امید به اینده شکوفائی در اقتصاد را برای ملت ترسیم کرد... (3204225) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۷:۰۷:۰۶
پس در انتظار ركود بيشتر باشيم به اضافه تورم (3204232) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۷:۲۶:۴۹
فعلا تا پایان سال تغییر نمی کند . بعدش چه ؟ فعلا بیاندازید حواله را به سر خرمن . تا پایان سال بعد هم که با یک مصاحبه کوچک قابل تمدید است . این سیاست راه بیانداز جا بیانداز عجب سیاست کاربردی و موثری است .
یک نکته ، اگر ارز سال دیگر افزایش پیدا کرد چه ؟ ممکن نیست ؟ بالاخره درست گفتند که چرخ هسته ای و چرخ زندگی باهم بچرخد . نتایج ان کاملا ملموس است . مچکریم . مچکریم . (3204275) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۷:۴۴:۴۱
متاسفم از روحانی با این وزیرش مردم شدیندناراضینند (3204308) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۷:۵۱:۵۱
ایشان وزیر صنعت و معدن هستند یا وزیر اقتصاد و دارایی؟ (3204320) (alef-11)
 
رمضانی
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۸:۰۸:۰۷
آقای نعمت زاده نگویید نرخ واقعی ارز همین است و پایین نمی آید بگویید ارزش پول ملی ما کم است و بالا نمی رود و توانایی و عُرضه بالابردن ارزش پول ملی را نداریم. (3204359) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۸:۱۰:۳۵
تا قبل از این که می گفتن باید توافق بشه که تحریم ها برداشته بشه و همه مشکلات برطرف بشه و ایران گلستون بشه! حالا می گن مردم توقع زیادی نداشته باشن، خونه که تکون نمی خوره، دلار ارزون نمی شه، ارزاق ارزون نمیشن، خودرو ارزون نمیشه ولی شاید مشکل آب مردم حل بشه! (3204364) (alef-11)
 
mithra
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۸:۲۳:۱۵
آیا آقای نعمت زاده وزیر یک دولت منتخب مردم هستند که موظف باشند خواست و نیاز مردم را پیش ببرند؟
ضمنا دلایل ایشان برای ادعا هایشان چیست؟ در زمان تحریم ها بانک ها و صرافان و حتی سازمان های دولتی در خرید های خارجی خداقل 2 تا 12 درصد کارمزد ارزی بابت هزینه های انتقال دریافت میکردند. آیا اینهم حذف نمیشود؟

در زمان تحریم ها برای ورود بصورت میانگین 3 واسطه با سود حداقل 10 تا 15 درصد مشغول کار بودند. یعنی این 30 تا 40 در صد نیز کاهش نخواهد یافت؟

در زمان تحریم امکان تامین کالای با کیفیت و به موقع وجود نداشت و موجب افزایش هزینه های سربار مستقیم و غیر مستقیم میشد. آیا اینهم کاهش نمی یابد؟

در زمان تحریم ها ، فروشندگان خارجی به هر دلیلی کالای خودرا با قیمت غیر رقابتی عرضه میکردند. آیا اینهم کاهش نمی یابد.

یعنی حداقل انتظار کاهش قیمت حدود 50 درصد امری منطقی است.

اگر ایشان توان مدیریت این کار را ندارند بسادگی کنار بروند . مگر اینکه ... (3204394) (alef-11)
 
میرصادق
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۸:۳۰:۲۲
جناب آقای وزیر صنایع محترم
به نظرتان با صحبتهای اخیرتان راجع به خودرو و غیره صلاح نیست بازنشسته شده و به استراحت پرداخته و کار را به جوانترها بسپارید؟ (3204416) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۸:۳۱:۱۰
با توجه به رتبه هفده هم تولید ناخالص ملی ایران قیمت واقعی دلار. زیر 1000تومان هست در صورت. بالا نگهداشتن مصنوعی قیمت دلار و ایجاد تورم مصنوعی به همین خاطر باعث ادامه تزریق فقر مصنوعی در جامعه و ادامه کاهش قدرت خرید مردم و نابودی بقیه تولیدکنندگان و صنایع در کشور خواهد شد (3204421) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۸:۳۲:۵۷
آقایان مسول
پس چرا با بالا رفتن قیمت ارز میگفتید که تحریم هستیم
و حالا بعد از ترفند برجام قیمت ها شکسته نمی شوند
پس بالا رفتن قیمت دولار یه سیاست از پیش تعریف شده دولت میباشد
خاک بر سرما (3204424) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۸:۳۳:۲۶
مردم برای این به آقای روحانی رای دادن که تحریم ها برداشته شود و دلار به قیمت اصلی 900تومان خودش برگردد (3204425) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۸:۳۶:۲۷
مجلس باید قانونی بگذارد در برابر هر درصدی که دلار گران میشود همان درصد هم فوری به حقوق همه اضافه شود ان وقت خواهید دید چه بهانه های جور واجور درست خواهند کرد تا فرق این با ان را توجیه کنند (3204439) (alef-11)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۸:۳۹:۰۶
اقای نعمت زاده . با توجه به تجربه سالیان دراز مدیریت ،از جنابعالی انتظار زیادی می رفت که متاسفانه شما در حد انتظارات نبودید . بهتر است اقای روحانی تجدید نظر کند. (3204445) (alef-11)
 
مردم
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۴:۱۴:۱۸
اینها با دور کردن مدیران واقعی ،مدیر شدند. هنوز هم به مدیران واقعی که گوشه گیر شده اند فرصتی نمی دهند. (3205623) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۸:۴۵:۱۹
180 میلیارددلار ایران را تبدیل به 29 میلیارد گردید و آنرا گفتید خرج شده! واقعا در روز قیامت که باید جواب هر سنت این پولها را بدهید می خواهید چکار کنید (3204472) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۸:۴۶:۳۸
اگه نرخ ارز همین اندازه منطقیه پس چرا جنابعالی و دولت سالهای گذشته بر احمدی نژاد تاختید و با این شیوه در انتخابات رای اوردید؟ حالا حاشا میگنید!!! (3204478) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۸:۴۸:۵۹
تو كه كللللا راست ميگي! (3204490) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۸:۴۹:۱۲
بالاخره
همه چیز گردن تحریمها بود
یا نه
یعنی تحریمها هم برداشته شود اقتصاد همینه که هست
بقول معروف همین آش و همین کاسه ؟
پس برای چی مذاکره کردین اگر به نفع مردم نیست ؟! (3204491) (alef-11)
 
کاوه
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۹:۰۲:۰۸
اقای نعمت زاده، هر روز یکی از تخصص های شما تجلی می کند و رو می شود. !!!!!من اصلا نمیدانستم شما یک نبوغ اقتصادی هم دارید؟ (3204551) (alef-11)
 
شهرام
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۲۲:۳۶:۴۰
نبوغ اقتصادی اقای نعمت زاده انجا تجلی کرد که بعنوان نماینده دولت اقای هاشمی در برنامه تلویزیونی قبل انتخابات 92 سر سختانه و تمام قد از تمام عملکردهای اقتصادی 8 ساله دولت کارگزاران سازندگی دفاع کرد ??!! (3206609) (alef-11)
 
عباس
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۹:۱۶:۰۱
تو اصلا چه کاره ای که قیمت ارز تعیین میکنی متولی اش ارگان دیگری است تو برو به صنایع ومعادن ور شکسته ات برس که در بازار بورس دارند بیداد میکنند. (3204604) (alef-3)
 
معلم
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۰۹:۲۸:۴۵
سلام،اظهارنظرهای غیر کارشناسی آقای نعمت زاده به عنوان یک وزیر اقتصادی تا کنون تبعات منفی بسیاری داشته است،وقتی قیمت دلار را برای سال آینده 3100تومان تخمین زده میشود پس 3450 تومان فعلی نرخ مناسبی نیست.ای کاش به جای سخن ومصاحبه های بی ثمر مقداری عملگرا بودیم. (3204648) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۰:۴۱:۱۱
در واقع منظورش اینه که دولت به این نتیجه رسیده دلار رو در همین حد نگه داره و مانع کاهشش بشه به عبارت دیگه می فرماید ما به این نتیجه رسیده ایم که با تزریق نکردن دلار اون رو در همین حد نگه داریم.(ب... (3204865) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۰:۴۴:۴۶
روحانی بابت همه چیز من جمله نرخ ارز متشکریم ! (3204879) (alef-3)
 
حسن
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۱:۱۲:۱۱
نمایند گان محنرم مجلس توجه فرمایند ایشان می گوید تحریم تا ثیری ندارد

دوست ایشان می فرمایند از تحریم روزی صد هزار دلار کشور ضرر می دهد (3205015) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۱:۱۹:۲۲
یاد اون حرف این آقایون افتادک که دم انتخابات میگفتن مشکل با رفع تحریم ها رفع خواهد شد. چقدر راحت مردم رو به بازی میگیریم (3205050) (alef-3)
 
نادر
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۱:۲۰:۱۴
در مورد قیمت ارز وزیر اقتصاد میتونه نظر بده و بانک مرکزی نرخ را تعیین می کنه آقای وزیر صنعت و معادن همان بهتر که بره برای خودرو سازان راه و کار نشان بده خواهشآ که اقتصاد را به اقتصاددانان واگذار کنید. (3205055) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۱:۴۵:۵۱
وزیر اقتصاد و بانک مرکزی هم همین نظر و دارن (3205157) (alef-3)
 
ali
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۱:۲۱:۰۰
وقتی که خود این وزیر تو هزارتا صنعت مهم کشور از سرمایه داران و ذینفعان هستند چگونه انتظار د ارید که منافع مردم را به منافع خود و خوانواده شان مقدم تر بدانند (3205059) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۲:۰۶:۰۰
همینطوره
ایشون فقط به سود صنعت و...فکر میکنه و حاضر به حل منطقی داستان نیست. (3205217) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۱:۵۹:۱۲
پس خیلی اشتباه کردید ملت را دو سال علاف مذاکرات کردید (3205195) (alef-3)
 
امير
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۲:۰۹:۱۶
كي استيضاح مي كنن اين وزير رو از دستش يك ملت راحت بشن ؟ (3205226) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۲:۱۱:۴۶
این آقا از همه دولتی ها قدرتمند تره و همه تابع ایشان (3205233) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۳:۰۸:۲۸
قبل از توافق مسوولین محترم میگفتید: توافق بشه مشکلات تولید و صنعت و تورم و گرانی و خودرو و دلار و مسکن ووو حل میشه، حالا که توافق شده میفرمایند منتظر کاهش قیمت دلار و خودرو و مسکن ووو نباشید، خوب پس ما برای چی توافق کردیم و از بخش عمده ای از صنعت هسته ایمون گذشتیم؟ (3205398) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۳:۲۹:۳۰
ما به روحانی رای ندادیم که فقط به ما شعار تحویل دهد.
به ما وعده داده چرخ زندگی مردم می چرخد!
آقای روحانی، لطفا پاسخ دهید. (3205459) (alef-11)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۳:۴۹:۰۱
نرخ ارز نه در بازار و نه در جای دیگر بجز دولت تعیین نمشه . در این کشور یک چیزی را کهدر یک ساعت یا روز بالا بردند دیگه ممکن نیست پایین بیاد بعد از مدتی کمه پایین می ارند و سپس برای چندمین بار بالا می بردند . دولتها در ایران د...همش بفکر در آمد هستند . چه 800 میلیارد داشته باشند و چه 20 میلیارد . دولتها بیشتر بدنبال سود هستند ت.... (3205543) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۴:۰۲:۲۰
یه سوال
چه اتفاقی افتاد که دلار از کمتر از هزار تومن یدفه شد 4 هزار تومن؟!
بهانه ای بجز تحریم بود؟!
حالا چطوریه تحریم برداشته شه قیمت دلار پایین نمیاد؟!
جواب :
اون عده ای که با افزایش قیمت دلار بالا بالاها رفتن و روز به روز پول میره روی پولشون و متاسفانه الان به جایی رسیدن که سرمایشون از سرمایه کل کشور بیشتره! ، اگر دلار ارزون بشه یه کمی اذیت میشن!
از طرفی هم خود دولت داره از این نرخ بالای ارز سود میبره
چون درامد خارجی کشور به دلار هست،هرچی دلار بالاتر درامد بیشتر (3205585) (alef-11)
 
وحید ج
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۴:۳۳:۵۶
به طور کلی سیاست پولی انبساطی خو.د منجر به افزایش نرخ ارز می شود.
که به طور متقابل وظیفه بانک مرکزی فروش و عرضه ارز می باشد تا از این طریق نرخ ارز را ثابت نگه دارد.
از آنمجا که تحرک سرمایه(ورود و خروج سرمایه) در کشور ما بسیار اندک است
سیاست مالی در در نظام نرخ ارز ثابت و سیاست پولی در نظام نرخ ارز شناور ناکارا می باشد. (3205671) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۷:۰۴:۰۹
آقای وزیر ما با دلار کاری نداریم ولی اینو بدونید که موظفید قدرت خرید مردم رو بالا ببرید . هیچ دلیلی نداره که اکثریت مردم زیر خط فقر باشند و هزینه های بی تدبیری آقایان مسئول را به دوش بکشند .این راهم بدانید که نجابت مردم قطعا" حد و مرزی دارد و شما هم اگر قادر به وظایفتان نیستید بهتر است کنار بروید. (3205979) (alef-11)
 
کورش
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۲۳:۲۲:۲۸
یک سئوال دارم خواهشا سانسور نکنید. در آخر دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد با توجه به این که تحریمها به نهایت رسیده بود دلار حدودا شد 3هزار و دویست تومان. ولی الان با توجه به این که توافق در حال انجام است . وبخشی از تحریمها برادشته شده چرا دلار پایین نمی آید . و بعضی از مسئولین هم مرتبا می گویند به مردم که توقع پایین آمدن قیمتها و خصوصا قیمت دلار را نداشته باشید. لطفا به این سئوال من پاسخ دهید. متشکرم. (3206674) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۲۳:۵۵:۰۱
یه سر خونه تمام این آقایانی که دم از تولید داخلی میزنن برید تمام وسایل خونشون خارجیه و سوار ماشین خارجی هم میشن بعد برای مردم شعار دلار باید همین نرخ باشه را میدهند چه وزیراقتصاد چه وزیر صنعت فقط من مونذم اینا توی دانشگاه شاگرد اول بودند چی خوندن نکنه اونم خارج خوندن (3206713) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۱ ۱۲:۲۵:۲۲
اگه رئیس کل بانک مرکزی بشه دلار و به 10000 تومن میرسونه از ابتدا هم تخصصش در گران کردن ارزه ارز ترجیهی -ارز رقابتی- ارز صادراتی -ارز دولتی - ارز ووو... که یک عده به ثروتهای کلان میرسند مابقی ملت شکافشان هی زیاد میشود (3207562) (alef-11)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۷-۰۴ ۱۳:۲۷:۲۴
بهترین راه اینکه اقای وزیر محترم را کنترول سخن نگوید به سخنگوواگزارد (3214286) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۰۹:۱۳:۴۸
اصلا من از اقتصاد سر در نمیارم فقط این رو خوب میدونم که قبل از توافق همین آقایون می گفتن که 50 درصد بالا بودن ارز ناشی از تحریمهاست . خب اگه توافق اجرایی بشه قیمت ارز باید حداقل 1750 تومان بشه . اگه قراره همین 3500 بمونه پس ما ملت چرا به روحانی رای دادیم و چرا اصولا توافق شد . این وسط یه جای کار حسابی می لنگه (3216104) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.