تنها با نظارت و نگاه صحیح مدیریتی می توان رضایت مردم ا کسب کرد
چرا که بدون نظارت فساد پیدید می اید که افت همه کارهاست (3004421) (alef-13)
نداشتن سواد حقوقي بعضي از قضات و صدور راي بدون پشتوانه حقوقي (3005629) (alef-13)
بايد جلوي رشوه خوري و پارتي بازي بعضي از كارمندان دستگاه گرفته شود (3005638) (alef-13)
abbas
۱۳۹۴-۰۴-۰۸ ۱۳:۰۱:۳۳
گمشده دستگاه قضایی مدیریت است. چرا از تجربه غربی ها استفاده نمیکند (3004442) (alef-13)
محمودی
۱۳۹۴-۰۴-۰۸ ۱۳:۴۹:۰۳
دو اصل کلی پرونده های قضایی ، سرعت و دقت در رسیدگی است .
بنده خودم به علت اهمال قاضی محترم در احضار متهم و اقدام سریع و تکرار جرم ، مجبور به تشکیل 5 پرونده شدم .
اگر دادسرای محترم قاطع برخورد می کرد ، فرد خاطی متنبه می شد و نیاز به شکایات متعدد نبود . (3004570) (alef-13)
بر اساس فرهنگ قدیم در جامعه ایران حق گرفتنی است یعنی بطور پیش فرض دیگران و یا حاکمیت حق شما را نمی دهند و شما باید حق خودت را بگیری که نتیجه مستقیم آن سطح بالای نزاع و درگیری و دعاوی در کشور است.
در جوامع مدرن حق دادنی است یعنی مردم و حاکمیت حق یکدیگر به خود و به دیگری را ادا می کنند .این به معنای سطح بالای فرهنگ عمومی است که همه افراد نسبت به هم و حاکمیت و برعکس بر اساس وظایف و تکالیف خود عمل کی کنند و سطح منازعات پایین می آید. البته اجرای موضوع ساده نیست و به ارتقاء سطح فرهنگ عمومی جامعه و حاکمیت بر می گردد. (3004629) (alef-13)
من چندین ساله نتونستم سابقه کلارمو بگیرم الان چندین ماهه پرونده رفته دیوانعالی کشور هنوز خبری نیست وای به حال کسائی که مسائل مالی و انسانی دارن .... (3008346) (alef-3)
بزرگترین چالش قوه قضاییه، اغلب برخی قضات هستند. باید در گزینش قاضی بسیار دقت شود. قاضی می تواند یک سیستم را به بهشت یا جهنم تبدیل کند. (3004729) (alef-13)
قضات باید با سواد باشند فقط همین (3004817) (alef-13)
مشکل دستگاه قضا: اول: عدم استفاده از فناوری های نوین به صورت عمقی و گسترده به گونه ای که ممکن است مثلا کسی در یک شعبه رایی بگیرد و بتواند همان پرونده را در شعبه دیگری مطرح کند بدون آن که معلوم شود که رای قبلی صادر شده یا آرای قبلی در بایگانی ها هست که می تواند سرنوشت پرونده های جدید را تغییر دهد اما ممکن است هرگز کسی از وجود آنها اطلاعی نداشته باشد، از این جهت باید نسبت به الکترونیکی کردن همه پرونده ها و حتی آرایی که مثل آرای ملکی که دهها و بلکه صد سال بعد هم مشکل ساز هستند اقدام کرد.
دوم: از بین بردن زمینه تخلف که بخشی از آن هم فناوری های نوین و بخش بسیار مهم آن استفاده از قوانین روزآمد و همه جانبه است، مثلا ماده 147 که آمد تا زمین های بی سند را دارای سند کند خود زمینه ای برای زمین خواران حرفه ای فراهم کرد تا با چند شاهد دروغین یا ارتشا اقدام به غصب زمین های مردم کنند.
سوم: قضات باید هم دانش روز را داشته و متخصص باشند و هم از نظر اخلاقی و نفسانی تا حد امکان افرادی دارای صعه صدر و دلسوز برای مردم انتخاب شوند.
چهارم: در زمان تهیه دادخواست به جای این که این دادخواست شاید یک یا دوسال مسیر قضایی را طی کند و بعد معلوم شود فلان جایش اشکال داشته و باید رد شود، از همان اول دادخواست ها حتی شده در کارگروهی در بخش خصوصی بررسی شکلی شوند که از نظر خواسته و مدارک و مانند آن مشکلی ندارند.
پنجم: نظام نظارتی به قدری قوی، سریع و دقیق باشد که هیچ عنصری در روند رسیدگی به خود اجازه تخطی از قانون ندهد. (3004895) (alef-13)
چرا از الگوی کشورهای موفق در امر قضا استفاده نمی شود ؟ (3004896) (alef-13)
به روز شدن قوانین و رویه های اداری نقش مهمی در پیش گیری از جرم دارد، مثلا در ادارت ثبت اسناد و املاک هر شهرستان عده ای کارشناس هستند که همه امور کارشناسی اعم از درخواست های دادگاه ها، شهرداری و دیگر افراد حقیقی و حقوقی همه و همه به دست آنها می رسد، بنابر این اگر افراد نامناسب و سودجویی در بین آنها وجود داشته باشد عملا دست شاکی بسته می شود چون به هر جا شکایت کند باز هم آن شکایت دست آخر به دست همان کارشناسان می رسد مورد که ما دقیقا با آن مواجه شدیم، حتی شکایت به بازرسی کل کشور و نیز شکایات خود ثبت نیز افاقه نکرد چرا که نهاد ناظری نبود تا حتی شده با گرفته هزینه یا این که شرط کند اگر اتهام غلط بود خسارت بگیرد، بتواند کار این کارشناسان را نظارت کند. پرونده های بسیاری از جهت زمین و ثبت هستند که به همین علت ناتوانی یا سوء نظر برخی کارشناسان راهی دستگاه قضا می شود. (3004908) (alef-13)
عزیزجان اگر چاپ میکنی چند علت اصلی مانع رضایتمندی را بیان کنم!
- ساختار قضایی: اینکه تا چه قدر این ساختار به روز شده بماند، ولی حتی مردم درگیر با این قوه به راحتی این ضعف را میبینند و انتقاد میکنند و تواقع تجدید نظر دارند. از برداشت ها و سیاستهای این سازمان از ساختار دادگاهها و آگاهی حقوقی قضات گرفته تا به رسمیت شناختن حقوق متهم و مجرم در دادگاها و زندانها. از انداختن بار فنی پروندهها بر دوش قضات تا عدم مقبولیت وکلا در ساختار قضایی.
- توجه به کمیت بجای کیفیت: توجه این قوه به کمیت بیش از کفیت است. در حالیکه انتقادهای منتقدان بیشتر به کیفیت است. در اکثر پروندهها تعداد قابل توجهای از افکار عمومی با حکم صادره مشکل دارند. این بخاطر کیفیت دادگاها و احکام است.
- فاصله احکام با عرف: قسمتی از آن به قوانین بر میگردد (عدم کارشناسی حقوقی و شرعی در مجلس قبل ازتصویب) و قسمت قابل توجهی از آن به مشکلات ساختاری به ویژه آزادی عمل بالای قضات در تطبیق اتهام و حکم برمیگردد.
- ورود قو به مباحث سیاسی: توقع مردم ورود حقوقی این قوه به مسائل اجتمایی و فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و غیره است و نه ورود سیاسی! از دخالت این قوه در مباحث سیاست خارجی گرفته تا همراهی در مباحث سیاسی با این و یا آن گروه مشکل را چند برابر میکند.
- وجود دادگاهای خارج از دادگستری: دادگاههای ویژهای که حقوق متهمین بصورت ساختاری نقض میشه.
- شائبه عدم استقلال قو قضائیه: متاسفانه هر روز و با هر پرونده قضایی مطرح در جامعه و عدم شفافیتهای دادگاها بر خلاف توقع مردم و حتی اصرار متهمین به برگزاری دادگاهها و پرهیز این قوه، این شائبه نزد مردم قویتر نمود میکند.
- زندانها: لازم به توضیح نیست که زندانها زیر نظر این قوه هیچ استاندارد و یا برنامهای برای برگرداندن مجرمان به جامعه ندارد.
- و البته عدم اطلاع حقوقی جامعه از حق و حقوق خود که شما نیز بیان کردید.
در کل تعداد قابل توجهای از مردم (درست یا غلط) قوه قضائیه را به عنوان حامی حکومت (به معنی عام) در تقابل با حق و حقوق مردم میبینند، تا قوهای پویا که حق و حقوق مردم (مندرج در قوانین مصوب) را از حکومت طلب کند و یا در این راه کمک کند. هر وقت قوه قضائیه پا در این مسیر نهاد و یا حداقل به مردم نشان داد که هدف پا گذشتن در این مسیر است به عدالت و مقبولیت در جامعه نزدیکتر خواهد شد. (3005032) (alef-13)
فرهاد
۱۳۹۴-۰۴-۰۸ ۱۶:۳۶:۴۷
اگر قوه قضائیه از افراد تحصیل کرده که تحصیلاتشان مرتبط با این قوه باشد استفاده کند بهتر است متاسفانه در کشور ما بعضیها فکر میکنند با پوشیدن لباس روحانیت صلاحیت احراز هر نوع پست و مقامی را دارند در صورتی که یک روحانی خیلی خوب ممکن است یک قاضی یا یک مدیر خوب نباشد (3005098) (alef-13)
فرهاد
۱۳۹۴-۰۴-۰۸ ۱۶:۴۸:۴۹
قضات باید تحصیلات عالی مرتبط با کارشان را داشته باشند نه اینکه به دلیل داشتن تحصیلات حوزوی انتخاب شوند (3005125) (alef-13)
با افزایش شعور اجتماعی و سیاسی مردم قصور ونقایص جامعه بیشتر جلوه میکند.مردم کمتر تحت تاثیر رشعار قرار میگیرند.انتظار مردم هم واقعی تر میشود. (3005140) (alef-3)
استخدام قضات بايد فراجناحي باشد كه متاسفانه اينطور نيست اكثرا از جناح اصول گرايان هستند (3005794) (alef-13)
وقتي پرونده منتقديني مثل آقاي توكلي سريعا بررسي شد و حكم هم صادر شد ولي پرونده مجرماني مثل مرتضوي و احمدي نژاد و مشايي وبقايي و....دوساله همونجوري مونده و هيچ خبري نيست معلومه مردم از اين قوه قضاييه رضايت ندارن.
چون مستقل و قوي نيست. (3005907) (alef-13)
عرفانی
۱۳۹۴-۰۴-۰۹ ۰۷:۲۷:۴۰
بعد از 6سال تجربه قضایی باید عرض کنم گمشده دستگاه قضایی ما نبود مدیریت و سیاست زدگی است.ما هنوز نیموخته ایم که چطور تشتت آرا را مدیریت کنیم.نیاموخته ایم سلیقه ای برخورد کردن با مسائل آفت مسائل قضایی است ... (3005915) (alef-13)
تبسم امیری
۱۳۹۴-۰۴-۰۹ ۰۷:۳۱:۰۰
قضات حرفه ای و تخصصی راه درمان سیستم قضایی هستند. متاسفانه هنوز نیز قضات با موضوعات مختلف سر کار دارند و با این هجم میلیونی پرونده ها مجالی برای تحقیق و مطالعه برای آنها نمی ماند (3005917) (alef-13)
ضعف هاي اساسي كه در دستگاهها وجود دارد
1-مشكل ساختار نظارت است به عنوان مثال عرض مي كنم در شهرداري تهران، متوليان نظارت از خود شهرداري هستند و از شهرداري حقوق مي گيرند ناظري كه حقوق و مزاياي اش را از مدير بالاسر مي گيرد برايش فصل الخطاب مدير ارشدش مي شود نه قانون!
2- بازرسي كل كشور غالبا" تيم هايي را براي بررسي فرايندها و تصميماتي كه در دستگاهي گرفته شده است اعزام مي كند و كار بسيار ارزنده ايي است متاسفانه سرانجامي كه نتيجه داشته باشد فرجام خوبي ندارد و هزاران افسوس كه اين همه تلاش اثر بخشي ندارد و عموما" متخلفين، محكم و استوار سرجايشان هستند و كساني كه به نوعي با آنها همكاري داشته اند به مشكلات عديده ايي از جمله از دست دادن پست، كاهش مزايا و حتي اخراج به بهانه هاي مختلف دچار مي شوند! (3005976) (alef-13)
سامنه بدسامان اداري در كشور ما به گونه اي است كه درامدن به ان همراه با ترس وپر هزينه وبرون رفت ازان براي بسياري ازچاكران رجوع با احساس حقارت و فرسايش تن و جان همراه است . راه اندازي مباحثي اين چنين با عمري چندين ساله حاصلش راه حلهاي ارزشمندي است كه به دليل نگاه موسمي به ان ها بار بايگاني را سنگين تر خواهند ساخت . اگرتنها يك باربراي ايجاد ساختاري سالم گامي اساسي برداشته شود قدمهاى بعد ى ،. خودبه خود وفارغ از هر هيا هو برداشته خواهد شد . بهره گيري از تجارب ديگران واستفاده از نخبگان وخرد جمعي وپرهيز ازمنم زدنها ي فرصت طلبانه فردي به يقين رهكشا خواهد بود . (3008685) (alef-13)