نظر منتشر شده
۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 225263
دردسرهای خودروی صفر کیلومتر!
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۶
"اسفندماه ۹۲، خودروی پژوپارس خود را از نمایندگی مجاز ایران‌خودرو تحویل گرفتم که پس از تحویل متوجه شدم خودرو صفر کیلومتر دارای نواقصی است..."

منطقه‌خوزستان، یک از متقاضیان خرید خودرو پژوپارس از شرکت ایران خودرو در شهرستان شادگان گفت: این خودرو را صحیح و سالم از نمایندگی گرفتم اما یک‌ماه پس از تحویل خودرو متوجه شدم که قفل‌های مرکزی از کار افتاده، آینه‌های برقی خودرو جمع نمی‌شوند، چراغ‌های روشنایی داخل خودرو، روشن یا خاموش نمی‌شوند، صدای بلندگوها در نمی‌آید و دسته درهای خودرو همه افتاده‌اند.

وی با بیان این‌که خودرویش دارای گارانتی و کارت طلایی است، ادامه‌داد: خودروی خود را به دلیل وجود این نواقص به نمایندگی مجاز ایران‌خودرو در اهواز تحویل دادم و این نمایندگی از ۹ اردیبهشت تا ۱۳ اردیبهشت‌ این خودرو را پذیرش کرد اما در نهایت خودرو را به من تحویل داد و اعلام کرد که قطعات خودرو، سوخته و در اهواز موجود نیست و باید از تهران آورده شود. من نیز خودرو را با همان نواقص تحویل گرفتم.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر ۲۰ نمایندگی مجاز خودرو اعم از ایران‌خودرو، سایپا و نمایندگی‌ شرکت‌های خارجی در اهواز زیرنظر اتحادیه لوازم یدکی و نمایندگی مجاز خودرو فعالیت می‌کنند.

درباره مشکلات متقاضیان خرید خودرو، محمود بازرگان، رئیس اتحادیه لوازم یدکی و نمایندگی مجاز خودرو در اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار توضیح داد: وقتی فرد متقاضی خودرو از یک نمایندگی شکایتی داشته باشد باید به اتحادیه مراجعه کند تا ما نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

وی افزود: نوع نواقص یا خرابی‌های خودروی صفر به‌گونه‌ای است که می‌توان تشخیص داد. این نواقص را فرد تحویل گیرنده به بار آورده یا این‌که از قبل این نواقص در خودرو وجود داشته است. در هر صورت بازرس ما تشخیص می‌دهد که نقص موجود خودرو به خریدار یا نمایندگی مربوط می‌شود.

بازرگان درباره نظارت بر روند عملکرد و فعالیت نمایندگی‌های مجاز خودرو در اهواز ادامه‌داد: ما مرتبا شکایاتی را درباره تحویل خودروها داریم و این مسایل پیگیری می‌شود. نمایندگان ما به دفاتر نمایندگی‌ها می‌روند و این مسایل برای ما مشخص و آشکار است.

وی افزود: درست است که هر خریدار انتظار دارد خودروی صفر کیلومتر بدون نقص و سالم را خریداری کند اما همیشه حق با خریدار نمی‌تواند باشد. بعضی اوقات ما متاسفانه مشاهده می‌کنیم که خریدار قصد دارد مسایلی را با شکایت دنبال کند که ما واقعیات در این زمینه را تشخیص می‌دهیم.بسیاری مواقع بوده که به دلیل ناآشنایی خریدار، در زمان تحویل خودرو سوءاستفاده‌هایی نیز شده است.

وی درباره نحوه رسیدگی به تخلفات تحویل خوردو بیان کرد: اگر تشخیص دادیم لوازم خودرو یا خودرو مشکلی داشته است، صورت‌جلسه می‌شود و این مساله به آن نمایندگی اعلام خواهد شد؛ اگر تمکین کرد که مساله حل شده است اما در غیر این‌صورت از طریق قانونی پیگیری خواهد شد.

در این زمینه علی‌محمد رحمانی‌زاده، معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت و تجارت خوزستان اظهار کرد: ما بر فعالیت و عملکرد نمایندگی‌های مجاز خودرو نظارت می‌کنیم و از مردم می‌خواهیم در صورت داشتن شکایتی، موضوع را به ما اطلاع دهند. برخی پرونده‌های تخلفات نمایندگی‌های فروش خودرو در استان و مابقی در صورت لزوم به تهران ارجاع می‌یابد.

بنا به گزارش سازمان صنعت و تجارت خوزستان در سال‌گذشته ۳۵ فقره شکایت از نمایندگی شرکت ایران‌خودرو در اهواز دریافت شده که ۱۲ فقره از این شکایات به استان تهران و دفتر مرکزی جهت پیگیری فرستاده شد.

همچینین تعداد شکایات مردمی از نمایندگی‌های شرکت سایپا در سال‌گذشته ۲۹ فقره بوده که از این تعداد ۱۷ پرونده به تهران ارجاع یافته است. تعداد شکایات مربوط به نمایندگی‌های شرکت مدیران خودرو ۱۲ فقره و ارسالی به تهران ۲ فقره و تعداد شکایات دریافتی مربوط به شرکت آسان‌موتور ۱۰ فقره و ارسالی به دفتر مرکزی ۴ فقره بوده است. این شکایات فقط مربوط به نمایندگی‌های فروش در اهواز بوده و آمار کل استان بیش از این است.

امتناع از عرضه خدمات، عدم ایفای تعهدات، عدم تحویل به موقع خودرو، تقلب در ارایه خدمات و گران‌فروشی از عمده‌ترین تخلفات مربوط به نمایندگی‌های فروش شرکت‌های خودرو در اهواز اعلام شده است. در بین پرونده‌ها، شکایتی از یکی از نمایندگی فروش در استان وجود دارد که متقاضی آن بیش از سه سال پیش خودروی خود را تحویل گرفته اما هنوز اسناد و مدارک آن نیامده و ماشین نیز پلاک نشده است.

اگرچه ممکن است محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز به‌دلیل تولید انبوه و تراکم و افزایش تقاضای مردم برای خرید خودرو، در حین تولید، دچار نواقصی شود اما دلیل نمی‌شود بر این نواقص و تخلفات موجود سرپوش گذاشت.

بگذریم از این‌که مشخص نیست چرا شرکت‌های خودروساز ناظر ندارند و این‌که شرکت‌های خودروساز هم نظارت جدی بر عملکرد دفاتر و نمایندگی‌های خود ندارند اما لازم است مردم در صورت وجود هرگونه تخلف و عدم عمل به تعهدات از سوی نمایندگی فروش خودرو و لوازم یدکی، مراتب را به ارگان‌های نظارتی اعلام کنند تا هرچه سریع‌تر به مشکلات مربوطه، رسیدگی و از خسارات و هزینه‌های اضافی جلوگیری شود. شرکت‌های خودروساز که دست مردم و شهرستانی‌ها از آن‌ها کوتاه است باید در مقابل فعالیت و عملکرد خود و نمایندگی‌های خود پاسخگو باشند.
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۵ ۱۲:۲۵:۰۰
من هم
اوایل دی ماه 92 اقدام به پیش خرید قطعی رانا کردم که تحویل آن اسفند ماه بود و بگذریم از اینکه در انتها با کلی پیگیری تلفنی و حضوری که 2 روز در ایران خودرو وقت گذاشتم در انتها با تغییر رنگ خودرو توانستم ماشین را در تاریخ 22 اسفند 92 تحویل بگیرم که اگر اینکار را نمیکردم شب عید ماشین دستم را نمیگرفت.
به محض تحویل خودرو کلی پیامک آمد از آپکو که تجهیزات سفارشی را انجام دهیم و قاعدتا بهتر است برای امنیت، حداقل دزدگیر و پاور ویندوز را نصب کنیم که به نمایندگی 1155 که نزدیک محل کارم است رجوع کردم گفتند انجام نمیدهیم و فرصت نداریم و بروم نمایندگی 1067 یعنی نمایندگی شماره یک نبش یادگار ، روز 27 اسفند 92 به نمایندگی شماره یک رفتم و در آنجا دزدگیر و پاور ویندوز نصب کردم. در ایام عید ناگهان متوجه شدم که کیلومتر مربوط به سفر خود بخود و و با اعداد عجیب بالا میرود و جایی شده بود که کیلومتر سفر از کیلومتر اصلی خودرو خیلی بالاتر رفته بود، با 096440 تماس گرفتم گفتند بعد از تعطیلات به نمایندگی ببرید رفع کنند. در تاریخ 17/01/93 خواستم اینترنتی برای موضوع کیلومتر نوبت بگیرم که اصلا سایت کار نمیکرد با 096440 تماس گرفتم گفتند راس ساعت 7 صبح باید تماس بگیرم و سایت به ما ربطی ندارد یا چیزی شبیه این که خلاصه اش کار من راه نیافتاد. تا اینکه صبح روز 19/01/93 ناگهان چراغ ABS ماشین روشن شد در این زمان ماشین فقط 600 (ششصد) کیلومتر کار کرده بود ( در برگه امداد خودرو ثبت شده است) به امداد خودرو زنگ زدم آمدند دیاگ زدند گفتند که سنسور ABS باید عوض شود و احتمالا مشکل کیلومتر سفر نیز از همان باشد و پشت لاستیک سمت راننده را نشان دادند که یک سیمی لخت شده و همینطوری آویزان مانده است.
زنگ زدم 096440 که موضوع این است و من چکار کنم گفتند صبح ساعت 7 زنگ بزن نوبت بگیرد که از آن روز تقریبا یک هفته کار بنده این شده بود از یک ربع به هفت شروع میکردم تماس گرفتن و آنقدر اشغال بود تا ساعت حدود هفت و بیست دقیقه که خط آزاد میشد و میگفتند نمایندگی 1155 تکمیل شده است ( من فقط به 1155 نزدیک هستم و جای دیگر که ببرم هم وقتم زیاد گرفته میشود و هم هزینه رفت و برگشت زیادی متقبل میشوم) خلاصه به بخش شکایات تماس گرفتم ، بعد از چندین بار تماس و ارسال ایمیل و غیره به من زنگ زدند گفتند ما نمایندگی 1155 نمیتوانیم وقت بگیریم و برای شما نمایندگی 1067 وقت گرفتیم همین الان میخواهی ببر آنجا ( من در آن زمان که آنها گفتند جلسه مهمی داشتم که نمیتوانستم کنسل کنم ضمن اینکه مشکلی از من حل نمیشد من اصرارم به بردن به نمایندگی 1155 به دلیل نزدیکی آن بود وگرنه فرقی نمیکرد دیگر کجا ببرم) معهذا گفتم اشکالی ندارد من شنبه مورخ 30/01/93 میتوانم ببرم 1067 که گفتند بله میتوانی.
چون هر روز صبح باز سعی میکردم تماس بگیرم و بتوانم نمایندگی 1155 ببرم در تاریخ 26/01/93 توانستم برای فردای آنروز یعنی نمایندگی 1155 وقت بگیرم که در تاریخ 27/01/93 به آنجا بردم، لازم بذکر است که چند روز بعد از اشکال ABS ناگهان شیشه بالابر سمت راننده از کار افتاد ، بعد از ظهر از نمایندگی 1155 تماس گرفتند گفتند که دزدگیر بصورت استاندارد نصب نشده است !!! گفتم دزدگیر را که آپکو نصب کرده و جای غیر مجاز نبرده ام نصب کنم ، گفتند خیلی بد نصب شده و کابلکشی را بهم زده است و من گفتم به هرحال از نظر مشتری آپکو و کسانی که تحت پوشش ایران خودرو مجاز به فعالیت هستند را ایران خودرو میشناسد و گفتند به هر حال هر دو مشکل مربوط به ABS و شیشه بالابر مربوط به آپکو است که دزدگیر نصب کرده است و من گفتم خوب مگر خودتان آپکو ندارید بگویید بیایند حلش کنند، گفتند که نه باید ببری همان نمایندگی 1067 که نصب کردی آنها حل کنند ، گفتم مشتری را اینور آنور نفرستید همه شما تحت نمایندگی رسمی و مرکزی ایران خودرو هستید که خلاصه قبول نکردند. بهشان گفتم که البته جهت اطلاعتان مشکل ABS طبق نظر کارشناس امداد خودرو که به من هم نشان داد پشت لاستیک سمت راننده را نگاه کنید میبینید که اینرا گفتم ایشان خداحافظی کردند و مشخص بود که متوجه شدند چه اشتباهی کردند و نتوانستند مشکل ABS را پیدا کنند و انداخته اند گردن نصب دزدگیر.
عصر به من تماس گرفتند که ماشین آماده است و رفتم تحویل بگیرم گفتند مشکل شیشه بالابر را نتوانستیم حل کنیم و مربوط به همان آپکو است و باید ببری نمایندگی 1067 و ABS هم فعلا موجود نداریم احتمالا تا یکی دو ماه آینده خبر میکنیم بیایید نصب کنیم !!!!
ماشین را به من دادند و مقداری که رانند گی کردم و از نمایندگی 1155 دور شده بودم دیدم که باکس مروبط به کلید های شیشه بالابر در جای خود نصب نشده است، زیر فرمان تمام سیمها آویزان و بهم ریخته است ، پیچ دستگیره درب سمت راننده شل است و بسته نشده و خلاصه بسیار بسیار زشت و بی دقت!!!!
چاره ای نبود و باید به نمایندگی 1067 میرفتم و مطابق تلفنی که از ارتباط با مشتریان با من شده بود میتوانستم روز شنبه مورخ 30/01/93 به آنجا بروم که صبح شنبه رفتم و چه مصیبتی کشیدم که ماشین را قبول کنند بماند!!!!
اینکه برخی ایرادها مانند عدم رگلاژ برخی دربها را هرچه گفتم ننوشتند و گفتند اگر هزینه اش را قبول میکنی بنویسیم که گفتم گارانتی است ماشین الان هزار کیلومتر بیشتر کار نکرده که قبول نکردند که نکردند و من گفتم همین سه مشکل ABS و شیشه بالابر و کیلومتر سفر که بیخودی بالا میرود را درست کنید برایمان کافیست فعلا!!!
از تاریخ 30/01/93 به مدت سه روز برای رفع سه عیب ساده فوق ماشین من در تعمیرگاه 1067 ماند و هیچ کسی هم پاسخگویی درستی نکرد که چرا اینکار اینقدر باید طول بکشد و مشکل مشتری اینقدر باید بی اهمیت باشد !!! آیا مشتری که ماشین میخرد نیاز دارد که خریده است یا خیر و اگر بابت هر تعمیر اینقدر در تعمیرگاه بماند که همه برنامه های مشتری بهم میریزد. خلاصه روز چهارم حضوری به نمایندگی رجوع کردم که ابتدا نزد بخش ارتباط با مشتری رفتم که خدا شاهده پشیمان شدم من را به اتاقی فرستادند که فردی بسیار بی ادب و بد اخلاق بجای اینکه شروع کند به آرام کردم بنده و پیدا کردن راهکار برای رفع مشکل من شروع کرد به تند خویی و اینکه فقط شما مشتری ناراضی هستید و ما هیچ مشتری ناراضی نداریم و خدمات خوب میدهیم و از این حرفها که فقط و فقط تلاش برای توجیه کردن بود و در نهایت هم گفت اگر شکایت از کیفیت خودرو داری برو وزارت صنایع میتونی شکایت کن!!!!
خلاصه رفتم نزد فردی به نام آقای صادقی در بخش ارتباط با مشتری تعمیرگاه مرکزی درب شمالی که الحق ایشان سعی میکرد کار راه انداز باشد ( البته خیلی کاری از دستش بر نمیامد) ایشان با تعمیرگاه تماس گرفتند و مسئول آنجا با کلی توضیح که صدایش را میشنیدم اعلام میگرد که ABS مشکل دارد و تا تمام نشود به لحاظ ایمنی نمیتوانیم تحویل دهیم و ما هم این استدلال را قبول کردیم و فقط خواهش کردیم سریعتر رفع کنند و تحویل دهند و به محل کار برگشتیم که یکی دو ساعت بعد تماس گرفتند که بیا ماشین را ببر و در نمایندگی 1155 مشکل ABS را حل کن چون آنها درخواست زده بودند امروز برایشان ارسال میشود و من با تعجب گفتم تا چند ساعت پیش به من گفتیم به لحاظ ایمنی مقدور نیست ماشین را تحویل دهیم و حتما باید اینجا رفع گردد تا تحویل شود!!!!
برگشتم ماشین را تحویل گرفتم و 4 روز ماشین من بدون اینکه کاری روش انجام شود آنجا بود و برای شیشه بالابر گفتند ببر درب جنوبی آپکو که نصب کرده ( حتی آپکو درب شمالی قبول نکرد و از آن بدتر که در این 4 روز نماینده آپکو را نیاورده بودند به ماشین نگاه کند) خلاصه بردم نماینده آپکو درب جنوبی همان موقع چک کرد و مشخص شد که موتور شیشه بالابر مشکل دارد و ربطی به نصب پاور ویندوز و دزدگیر نبوده است.
با نمایندگی 1155 تماس گرفتم و خلاصه پیگیری قرار شد که شنبه مورخ 06/02/93 ببرم برای این مشکلات که بردم و عصر با من تماس گرفتند که ماشین آماده است . یعنی مشکل ABS حل شد و شیشه بالابری که همین تیم اصرار داشتند مشکل آپکو است و دو هفته من را اسیر کردند را حلش کردند که همان دو هفته پیش قابل شناسایی بود و این ضعف فنی آن تیم را میرساند. در زمان تحویل گفتم که چرا صبح گفتم رگلاژ درها مشکل دارد را حل نمیکنید گفتند گارانتی نیست و در زمان تحویل چون PDS شده باید این مشکلات را میدیدی که گفتم PDS چیست گفتم فرمی است که زمان تحویل مطابق آن چک میکنند و تحویل میدهند و گفتم اصلا چنین اتفاقی نیافتد و محل تحویل من پارکینگ ایران خودرو بود که البته قرار بود در نمایندگی 1155 تحویل شود که گفتند شب عید است باید بیایی پارکینگ ، خلاصه گفتم در کجا نوشته که PDS شده گفتند در کارت گارانتی حتما هست و اگر نباشد ما برایت انجام میدهیم که کارت گارانتی را درآوردم دیدیم ثبت نشده و تایید نشده که PDS شده است و بعد از این گفتم خوب پس بیایید PDS کنید گفتند نه باید به 096440 زنگ بزنی و شکایت کنی و البته نهایتا اتفاقی هم نمیافتد!!!! لازم بذکر است که در زمان تحویل روکش داخلی درب سمت راننده خارهایش شکسته بود و این روکش آویزان بود که گفتم این چه وضعیتی است بردند نیم ساعت بعد آوردند و دیدم ظاهرا درست کردند که البته خود این موضوع که اینقدر بی اهمیت و بی دقت هستند و مشکلات به این سادگی را حل نمیکنند واقعا زشت است و چند روز بیشتر این روکش داخلی درب کار نکرد و همه خارها و پیچ هایش در حال در آمدن است و بخدا نمیدانم چکار کنم!!!!
من برای موضوعات فوق و مبحث PDS و اینکه ماشین 4 روز در تعمیرگاه شماره یک ماند و کاری نکردند و جریمه توقف هم ندادند تماس گرفتم و ثبت شکایت کردم و فعلا هیچ خبری نیست.
درضمن من 10/02/93 با خانواده به مسافرت رفتیم و پس از برگشت ( واقعا شانس آوردیم در که در جاده اینطوری نشد) به تهران رسیدیم که من خانواده را پیاده کردم و خواستم بروم کارواش و به میدان جمهوری رسیدم و رفتم داخل اتوبان نواب که ناگهان ماشین وسط اتوبان خاموش کرد که نزدیک بود تصادف وحشتناکی رخ دهد و خلاصه مردم کمک کردند ماشین را به کنار بردیم و زنگ زدم امداد خودرو که بعد از دقیقا 58 دقیقه آنهم با تماسهای مکرر من رسیدند و همین که نگاه کردند گفتند پمپ بنزین اشکال دارد و باید عوض شود ( البته گارانتی بود) گفتم این ماشین 1700 کیلومتر کار کرده یعنی باز این اتفاق میافتند گفت خیر این مشکل وجود داشته و در این جدید که نصب میکنم رفع عیب شده است. من خیلی تعجب کردم واقعا چنین مشکلی میدانند وجود دارد و نمیگویند نکند مردم وسط اتوبان یا جاده این اتفاق بیافتد و منجر به یک حادثه خطرناک گردد؟؟؟ (2126225) (alef-13)
 
ناچار
۱۳۹۳-۰۲-۱۵ ۲۲:۴۰:۴۲
عین حقیقت رو می گن ایشون من هم از پارسال برج 4 یه 206 گرفتم ، هنوزم که هنوزه با وجود 7 بار مراجعه و تعمیر و شکایت به وزارت صنعت و ایرانخودرو و تایید اداره استاندارد هنوز هم تو تعمیرگاه مرکزی 1 ایرانخودرو یک هفته است که خوابیده... (2127594) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۵ ۱۲:۳۷:۵۱
آقا نباید از این خودروسازان داخلی خرید کرد. فقط به شما مستقیم فحش نمی دهند. اگر خرید نکنیم بساطشان جمع می شود. (2126269) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۲-۱۵ ۲۳:۰۷:۱۸
شاید با خرید ماشین کارکرده از فروشنده حقیقی بتوان تا حدودی از خرید از این یغماگران پول و وقت و اخلاق دوری جست. شاید! (2127638) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۵ ۱۳:۴۸:۵۸
جالب است در این عصر و زمانه که کسب و کار و تجارت در همه جای دنیا بر مبنای رقابت شدید و احترام به حق مشتری است ایشان افاضات نموده اند: که همیشه حق با مشتری نمی تواند باشد" اتفاقا همیشه حق با مشتری است چون بقای تو در رضایت و تداوم اعتماد مشتری است. واقعا متاسفم (2126478) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۵ ۱۸:۴۹:۲۶
خودشان هم میدونند مردم مجبورن از اینا ماشین بگیرن برا همین میگن حق با مشتری نیست ! از اینا نگیری از کی بگیری؟ (2127229) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۵ ۱۴:۲۱:۱۳
بايد تيتر ميزديد دردسرهاى خودروى صفر كيلومتر ايرانى توجه كنيد خودروى صفر كيلومتر ايرانى (2126569) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۵ ۱۴:۳۰:۱۹
این آقای مسئول لوازم یدکی بیربط حرف میزنه اگه مردم بخوان برای مسائلی این چنینی به اداره بازرسی مراجعه کنن یک صفی تشکیل میشه که دور اهواز یک دور میچرخه! تازه بعد هم نتیجه ای نمیگیرن چون اصلاً کاره نیستن! باور ندارید برید ببینید... . (2126600) (alef-13)