توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 170551
جابجایی 4 میلیارد نفر توسط مترو تهران
نماینده مجمع جهانی حمل و نقل عمومی (UITP) در تهران گفت: تعداد مسافران حمل شده توسط مترو تهران تاکنون ۴ میلیارد نفر بوده که این میزان بیش از ۵۰ برابر جمعیت ایران است و نشان از نقش و اهمیت مترو در سفرهای شهری تهران دارد
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۳
به گزارش مهر، دکتر محمد منتظری با بیان این مطلب افزود: همچنین مترو را می توان یک پروژه زیست محیطی دانست چرا که تاثیرات به سزایی در کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی دارد. چنانچه سهم وسایل حمل و نقل جاده ای در تولید گاز آلاینده co۲ ، هفتاد و شش درصد است درحالی که سهم هواپیما در تولید این گاز آلاینده ۱۲ درصد ، وسایل حمل و نقل دریایی ۱۰ درصد و سهم حمل و نقل ریلی تنها ۲ درصد است.

خسارت ناشی از آلودگی هوا در ایران تا سال ۲۰۱۴ برابر ۱۱ میلیارد دلار خواهد بودوی افزود:
براساس آمار سازمان ملل خسارت ناشی از آلودگی هوا در ایران در سال ۲۰۰۸ برابر ۸ میلیارد دلار بوده و در سال ۲۰۱۴ برابر ۱۱ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۹ نیز برابر ۱۵ میلیارد دلار خواهد بود. خسارت های ناشی از آلودگی هوا در حالی به شهر و شهروندان تهرانی تحمیل می شود که با راهکارهایی مانند توسعه حمل و نقل عمومی با محوریت مترو می توان گام های بلند و تاثیر گذاری برای رفع این معضل برداشت.

نماینده مجمع جهانی حمل و نقل عمومی (UITP) در تهران تصریح کرد:
متروی تهران به ازای هر سفر ۶۵/۰ لیتر بنزین صرفه جویی می کند و نقش مهم و غیر قابل انکاری در کاهش آلودگی هوا دارد.چنانچه آمارها نشان از آن دارد که تا سال ۲۰۰۴ ، با جابه جایی ۵۶۰ میلیون نفر توسط مترو در واقع ۳۳۴ میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف بنزین صورت گرفته است و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۱ با جابه جایی ۱۵ میلیارد مسافر به وسیله مترو تهران ۹ میلیارد لیتر صرفه جویی در مصرف بنزین صورت گیرد .

۱ یورو سرمایه گذاری در سیستم های حمل و نقل عمومی ۴ یورو بازده اقتصادی دارد
وی ادامه داد: هر خط مترو به طور متوسط ۲۰ کیلومتر طول دارد. زمان ساخت یک خط حدود ۵ سال و زمان بهره برداری از آن ۷۰ سال است.منتظری تصریح کرد: از سوی دیگر باید به این نکته اشاره کرد که برای حمل ۵۰ هزار مسافر در یک ساعت در یک جهت (معیار تعیین ظرفیت حمل مسافر توسط سیستم های حمل و نقل) به یک خیابان به عرض ۱۷۵ متر فقط برای وسایله نقلیه شخصی، یا یک خیابان به عرض ۳۵ متر فقط برای اتوبوس و یا یک مسیر به عرض ۹ متر برای قطار در سطح خیابان نیاز داریم. ولی وقتی از مترو زیرزمینی استفاده می کنیم هیچ فضای شهری نیاز نداریم و تعداد مسافری که در یک قطار حمل می شود باید توسط ۴۳۵ خودروی شخصی حمل شوند.

وی تاکید کرد: همچنین بررسی ها نشان می دهد زمان رسیدن به محل شغل در شهرهایی که مردم از درصد بالای سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می کنند بین ۲۰ تا ۲۵ دقیقه است، این در حالیست که زمان رسیدن به محل شغل در شهرهایی که مردم از درصد بالایی سیستم حمل و نقل شخصی استفاده می کنند بین ۵۵ تا ۷۰ دقیقه است.

نماینده مجمع جهانی حمل و نقل عمومی (UITP) در تهران گفت: از سوی دیگر در شهرهایی که مردم از درصد بالای سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می کنند، هزینه حمل و نقل برای جامعه حداکثر ۶ درصد تولید ناخالص داخلی است اما در شهرهایی که مردم بیشتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده می کنند ، هزینه حمل و نقل برای جامعه ۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی است.وی افزود: قابل ذکر است ، آمارها نشان از آن دارد که در اروپا به ازای هر ۱ یورو سرمایه گذاری در سیستم های حمل و نقل عمومی ۴ یورو بازده اقتصادی به دست می آید و این تنها بخشی از مزیت های مترو به حساب می آید.

ایجاد بیش از ۱۶ هزار شغل مستقیم و ۱۶۵ هزار شغل غیر مستقیم با ساخت هر خط مترو

وی با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد صنعت مترو ساخت داخل است گفت: در واقع ۱۰۰ درصد تونل های مترو، ۱۰۰ درصد ایستگاه ها، ۸۰ درصد تجهیزات و ۵۰ درصد قطارهای مترو ساخت داخل است. بر این اساس در ساخت هر خط مترو ۱۶ هزار و ۵۰۰ شغل مستقیم و ۱۶۵ هزار شغل غیر مستقیم ایجاد می شود (در مجموع ۱۸۱ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی). در واقع می توان صنعت مترو سازی را فرصتی بی بدیل در راستای اشتغال زایی در کشور دانست.دکتر منتظری در پایان تاکید کرد: در مجموع چنانچه عزم ملی برای توسعه خطوط مترو در تهران و سایر کلان شهرهای کشور ایجاد شود ، ضمن رفع معضلاتی مانند ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی، می توانیم به سمت توسعه پایدار پیش برویم و سطح کیفیت زندگی در شهرهای کشور را ارتقا دهیم.
کلمات کلیدی : توسط مترو تهران
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.