نظر منتشر شده
۶۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 10655
تصمیم نهایی درباره بنزین
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۶ ساعت ۱۸:۰۳
اجرای تصمیم دولت و مجلس درباره مهار مصرف بنزین به روزهای سرنوشت ساز و حساس نزدیک می شود. با توجه به اظهار نظرهای ضد و نقیض ، سرگیجه آور غیرمسوولانه، درباره بنزین در روزهای اخیر ، لازم است برای روشن شدن فضا چند نکته و تذکر یادآوری شود:

مساله بنزین ازچه وقت و چرا شروع شد

آخرین پالایشگاه ساخته شده در کشور، در تابستان 1376 بدست آقای هاشمی رفسنجانی در بندرعباس افتتاح شد و بعد از آن نهضت پالایشگاه سازی که در دولت سازندگی شروع شده بود به مدت 8 سال کاملاً متوقف شد، چرا که وزیر نفت دولت اصلاحات، ساختن پالایشگاه را مقرون به صرفه نمی دانست. این درحالی بود که از اواخر دهه 70 تولید خودرو با شتاب در کشور بیشتر و بیشتر می شد و چنین بود که از اوایل دهه 80، بنزین تولیدی پالایشگاههای داخلی کفاف مصرف روبه تزاید را نمی داد و ایران تبدیل به وارد کننده بنزین شد. ابتدا سالی 500 هزار دلار، بعد یک میلیارد، سپس 2، 3، 4 و سال گذشته 5/5 میلیارد دلار صرف واردات بنزین شد.

دو راه برای مهار کردن مصرف بنزین

برای مهار مصرف روبه رشد بنزین دو راه در پیش پای کشور وجود داشت:

1. افزایش شدید قیمت بنزین به امید کاهش مصرف آن

2. اتخاذ راه حل های غیر قیمتی (نظیر توسعه حمل و نقل عمومی، گازسوز کردن خودروها، ساخت پالایشگاه جدید ، نوسازی پالایشگاه های موجود و ...)

مجلس و دولت سابق راه اول را برگزیدند و پس از چندین سال افزایش ده ـ پانزده درصدی قیمت بنزین، تصمیم گرفتند از ابتدای برنامه چهارم توسعه یعنی از بهار 1384، با جهشی بزرگ در قیمت بنزین و افزایش آن تا سطح قیمتهای جهانی، مصرف آنرا مهار کنند.

البته دولت سابق در سالهای قبل مکلف به اجرای راه حل دوم هم بود اما هیچگاه به تکالیف خود در توسعه حمل و نقل عمومی، گازسوز کردن خودروها و... عمل نکرد چرا که معتقد بود تنها راه مهارمصرف بنزین، گران کردن آن است اما نمایندگان مجلس هفتم به دلیل آثار شدید تورمی گران کردن بنزین، با این کار شدیداً مخالف بودند.

در تابستان 1383 مجلس هفتم تشکیل شد و در اولین گام، با اصلاح برنامه چهارم توسعه جلوی جهش 300 ـ 400 درصدی قیمت بنزین در بهار 84 را گرفت.

مجلس هفتم بعداً با طراحی و تصویب تبصره 13، دولت را مکلف کرد ابتدا حمل و نقل عمومی را گسترش دهد و پس از اطمینان از کارآمدی و سهل الوصول بودن حمل و نقل عمومی، سوبسید بنزین را حذف و بنزین را به قیمت جهانی عرضه کند و تا آن موقع نیز برای مهار مصرف بی جای بنزین و جلوگیری از قاچاق بنزین ارزان ایرانی به خارج، بنزین را میان خودروهای موجود سهمیه بندی کند.

تصمیم نهایی درباره بنزین

با تشکیل دولت نهم در تابستان 84، رییس جمهور جدید نیز راه مجلس هفتم در اتخاذ راه حل های غیر قیمتی برای مهار مصرف بنزین را پذیرفت و در نتیجه ، گسترش و بهسازی حمل و نقل عمومی و گازسوز کردن خودروها با اجرای تبصره 13 با سرعت و شدت بی سابقه ای شروع شد.

امروز پس از بحث و بررسی و مطالعه فراوان می توان با قاطعیت گفت، تصمیم دولت و مجلس برای حل مساله بنزین چنین است:

1. مهار مصرف و واردات بنزین از طریق سهمیه بندی با کارت سوخت

2. گسترش و بهسازی سریع حمل و نقل عمومی با تمام توان و ظرفیت کشور

3. تغییر سوخت خودروها از بنزین به گاز با حداکثر توان و ظرفیت صنعتی کشور

4. تثبیت قیمت بنزین در سطح فعلی و افزایش آن تا سطح قیمتهای جهانی پس از اطمینان از کارآمدی و حمل و نقل عمومی (بر اساس لایحه حمل و نقل عمومی این اتفاق باید تا سال 1390 محقق شود).
 

متاسفانه کم توجهی دولت به اطلاع رسانی درست و توجیه کامل مساله برای عموم و در کنار آن، تلاشهای گسترده سیاسی با ایجاد جنگ روانی برای به شکست کشاندن این حرکت، باعث شده تصمیم گیری درباره حل مساله بنزین با ابهام و بلا تکلیفی به نظر برسد ومردم در مواجهه با انبوه اخبار و نظرات و مصاحبه های متناقض، در این باره احساس تشویش و نگرانی کنند.

همین جا لازم است یادآوری شود تصمیم فوق که در تبصره 13 قانون بودجه تصریح شده و با تصویب نهایی قانون حمل و نقل عمومی دائمی می شود، تصمیمی قطعی و غیر قابل تغییر است و مجلس بجز تصویب لایحه حمل و نقل عمومی هیچ تصمیم دیگری درباره بنزین نخواهد گرفت.

یک نکته دیگر اینکه، کسانی که با شلوغ و مبهم کردن فضا و ایجاد جنگ روانی و نگران کردن مردم در راه به شکست نشاندن تصمیم دولت و مجلس برای بنزین گام برمی دارند، باید متوجه باشند که با وارد کنندگان بنزین همراه و همگام شده اند. روشن است که اجرای تصمیم دولت و مجلس درباره بنزین، به تدریج واردات 5/5 میلیارد دلاری بنزین را محدود و سپس و قطع می کند. اگر سود واردات بنزین فقط دو درصد این مبلغ باشد، یعنی حدود 110 میلیون دلار در سال سود خالص شرکتهای فروشنده بنزین به ایران قطع می شود... زیبنده مخالفان سیاسی دولت و مجلس نیست که ابزار و بازیچه دلالان بنزین قرار گیرند.

مزایای کارت هوشمند سوخت

بر خلاف جو سازی مخالفان، خوشبختانه کار تولید و توزیع 10 میلیون کارت هوشمند خودرو و موتورسیکلت و کاربردی کردن آن به خوبی پیش رفته است و جا دارد همه به نیروی انتظامی و شرکتهای پالایش و پخش و پست خسته نباشید و خداقوت بگوئیم.

    برای درک اهمیت این کار عظیم کافی است به یاد بیاوریم که شبکه بانکی طی 6 سال گذشته فقط 2 میلیون کارت هوشمند صادر کرده است، اما طی چند ماه اخیر حدود 10 میلیون کارت برای کلیه خودروها و موتور سیکلت ها صادر و تقریباً همه توزیع و کاربردی شده است.

آنچه اهمیت این کار بزرگ را فوق العاده می کند این است که در این پروژه برای اولین بار در تاریخ ایران آمار پایه ای و فراگیر مبتنی بر فناوری رایانه ای از یک موضوع تهیه شده است.

لازم به یادآوری است که در سال 83 و زمانی که مجلس قصد داشت درباره تغییر سیاست کشور درباره بنزین تصمیم گیری کند، هیچ آمار روشنی از تعداد خودروها و مقدار بنزین مصرفی آنها وجود نداشت و بخش های مختلف وزارت نفت، آمار متفاوتی از بنزین عرضه و مصرف شده در کشور ارایه می کردند. اما اکنون و با استفاده از کارت هوشمند سوخت می توان در هر لحظه فهمید چه خودرویی در کجای کشور چقدر بنزین دریافت کرده است.

اگر تولید اطلاعات پایه با سیستم هوشمند و مکانیزه به حوزه هایی نظیر مالیات و درآمد ایرانیان یا نظام بهداشت و درمان و سلامت کشور نیز تعمیم داده می شود می توان مشکلات کهنه و ظاهراً غیر قابل علاج اقتصاد ایران نظیر هدفمند نبودن یارانه ها، فرار گسترده مالیاتی، اقتصاد زیرزمینی و بی نظمی در نظام بیمه درمانی را برای همیشه حل کرد.

به همین دلیل است که پروژه کارت هوشمند سوخت از اهمیتی فوق العاده برخوردار شده و به همین دلیل است که همه و همه اعم از اصولگرا و اصلاح طلب باید دست به دست هم دهیم تا این پروژه عظیم و حساس ملی با موفقیت به نتیجه برسد.

اطلاع رسانی درباره بنزین

1. همه رسانه ها و کسانی که اهل مصاحبه کردن هستند لازم است توجه کنند که تصمیم گیری دولت برای تعیین و اجرایی کردن این طرح نیاز به آرامش و دقت دارد. شلوغ کاری، خواند آیه یأس، به تعجیل واداشتن دولت و تولید و انتشار اخبار متناقض درباره بنزین و سهمیه بندی، هم مردم را نگران می کند و هم ممکن است در اجرای این کار بزرگ اخلال ایجاد کند.

2. دولت محترم علیرغم موفقیت در طراحی و اجرای کارت هوشمند سوخت، در اطلاع رسانی وضعیت سهمیه بندی ها خوب عمل نکرده است. از دولت انتظار می رود با جبران نقص های گذشته، درباره سیاستهای بنزین به گونه ای اطلاع رسانی کند که ضمن حفظ و گسترش آرامش عمومی، همه بتوانند برای سفرهای درون شهری و مسافرت های تابستانی خود برنامه ریزی کنند.
 
و نکته پایانی: قیمت آزاد خارج از سهمیه بنزین منتفی است

خوشبختانه مجلس در بودجه سال 86 دست دولت را برای تعیین سهمیه بندی باز گذاشته است. نمایندگان محترم باید بدانند در این مقطع حساس، دولت باید با احتیاط و دقت فراوان درباره میزان سهمیه ها تصمیم بگیرد تا نیاز معقول همه به بنزین تعیین و اعلام شود و نیازی نیز به عرضه بنزین آزاد نباشد.

کسانی که بنزین آزاد می خواهند یا از بنزین آزاد صحبت می کنند باید بخاطر داشته باشد که کل این جریان برای کاهش مصرف سوخت طراحی و اجرا می شود. بنابراین درخواست سهمیه اضافی و مالا" نرخ آزاد را باید منتفی بدانیم. البته از آنجا که سیستم سهمیه بندی هوشمند است، می توان برای برخی مشاغل و نیازهای منطقی مردم متناسب نیازشان سهمیه کافی در نظر گرفت و اعمال کرد، اما اینکه کسی بخواهد بیش از سهمیه اش مصرف کند، درخواست معقولی نکرده است، چنین کسی باید فرهنگ حمل و نقل خود را اصلاح کند یعنی در    مواردغیزضروری تراز خودروی شخصی استفاده نکند و به تدریج برخی نیازهای حمل و نقل اش را با کمک سیستم حمل و نقل عمومی اجابت کند .

البته همچنان که گفته شد دولت محترم باید سهمیه ها را طوری تعیین کند که هیچ نیاز معقول و بجایی برای بنزین، بدون جواب و سهمیه نماند.

بنابر اقتضائات سهمیه بندی و صرفه جویی در مصرف بنزین، همه باید خود برای کم کردن از مصرف و گاهی استفاده از حمل و نقل عمومی آماده کنیم و صادقانه به دولت محترم کمک کنیم در اجرای این تصمیم بسیار بزرگ و سرنوشت ساز موفق شود.
 
 
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۱ ۱۸:۳۲:۵۵
خيلي خوب بود، دولتيها برنامه هاي خود را درست و به موقع توجيه كنند (29397)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۱۹:۲۲:۱۴
بی برنامگی و شتابزدگی دولت در این ماجرا همه ملت را کلافه کرده است و هر روز یک تصمیم گرفته می شود کمی حیا و شرم از این مردم بیچاره هم خوب است (29576)
 
۱۳۸۶-۱۱-۲۳ ۱۲:۴۵:۰۴
دوست گرامی.
باور کنید فرهنگ سازی و آموزش مصرف بنزین برای مردم بسیار بهتر بود نسبت به این کار که باعث شده مردم همیشه ذهنشان درگیر مسئله بنزین باشد. آیا در تابستان ها که با کمبود آب مواجه بودیم رسانه ها با گوشزد کردن این مطلب باعث نشده بودند که مصرف زیاد آب و اسراف آن در جامعه جنبه ناخوشایند و غیرمنطقی به خود بگیرد؟ و کسانی که در مصرف آب اسراف می کردند به نوعی از خجالت و شرم نگاه اعضای جامعه به مصرف درست روی بیاورند؟ یا در مورد مصرف گاز و کمبود آن در زمستان که بسیاری از مردم با صرفه جویی سعی کردند که تمامی ایران بتوانند از نعمت گاز بهره مند شوند.
اگر موضوع سهمیه بندی بنزین آن هم به میزانی که خود دولت محترم تشخیص داده است ، درست است پس چرا می فرمایند که این سهمیه بندی تا پایان سال 87 ادامه خواهد داشت؟
آیا پیش بینی شده است که تا پایان سال 87 معضل کمبود سوخت در ایران حل خواهد شد؟ یا زمینه ای است برای دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری؟
بهتر است مردم را آن قدر ساده لوح فرض نکنید که با این توضیحات بخواهیم آن ها را قانع کنیم که کارمان درست است.
اگر سهمیه بندی سوخت باید اجرا شود پس چرا به نمایندگان مجلس که نمایندگان انتخابی مردم هستند و باید همانند مردم باشند تا درد این ملت را بفهمند کارت سوخت مازاد می دهند؟
آیا خود آقای احمدی نژآد نیز طبق سهمیه بندی به مسافرت های استانی خود می پردازند یا این سهمیه بندی فقط برای اقشار عادی جامعه است؟ (50639)
 
شمس
۱۳۸۶-۰۳-۲۱ ۱۹:۴۹:۱۱
با سلام
با توجه به اینکه متن فوق روشنگر تصمیم مهم دولت و مجلس در سامان دادن بحث سوخت است اما :
1- شما هم در حالی که در یکی از مقالات، گروه های دوم خردادی را متهم به استفاده از واژه بلاتکلیفی در مطبوعاتشان کرده بودید ، حالا هم خودتان این واژه را در مورد دولت بکار برده اید.
2-چرا در سرو سامان دادن به بحث سوخت مساله گازوئیل که بخش مهمی از مصرف کشوری به آن اختصاص دارد ،دیده نشده در حالی که در مورد گازوئیل هم با این روند به یک وارد کننده مهم تبیدیل خواهیم شد . (29416)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۱ ۲۰:۴۱:۵۱
اصطلاحا به یک کلام حرف اصلی را بگویم:
تجربه ممتد و کار طولانی در این کشور به این حقیر ثابت کرده که درد را میدانیم ولی مجریان خوب کمتر داریم .تمامی صحبت ها و روشهای مطرح شده فوق منطقی بوده و اگر درست اجرا شوند نگران حمایت ملت نباشند .عمل خوب خود جلوه میکند .ولی اکر قرار باشد انحصار ها ی بهسازی به اعوان و انصار و افراد بی لیاقت وابسته داده شود راه شما به نا کجا اباد بوده و متاسفانه ملت و کشور را بدنبال خود خواهید کشید .
برای رسیدن به کمال شایسته سالاری خیلی کارها اعم از سیستم سازی ،استحاله فردی ،کار فرهنگی جمعی ،اطلاع رسانی ،بازنگری در سیستمهای امنیتی ،
نهادینه کردن اخذ اطلاعات موثر پایه و... را بایستی انجام داد .مسئله ساده نیست ولی غیر ممکن هم نیست فقط گاو نر میخواهد و مرد کهن .بایستی بدنه کارشناسی در وزارتخانه ها را با حفظ کرامت انسانی افراد و ایجاد روحیه نشاط در خیل مهندسین ،پزشگان و سایر کارشناسان محترم تقویت کرد .در حوزه قوه مجریه از وزارتخانه ها شروع کنید .نقطه گلوگاهی در انجاست .بخش خصوصی و سایر احاد جامعه خود بخود تقویت خواهند شد . میدانید که تفکر قالب در حوزه ستادی وزارتخانه ها جیست ؟می گویند انهایی که کار فکری و ستادی انجام میدهند بایستی دستمزدشان از انهایی که کار اجرایی انجام میدهند کمتر باشد (نمی خواستم مسئله را اقتصادی کنم ولی مثالی بود از نوع نگرش به کار افراد در حوزه های ستادی )
از شعار و حرفهای خنثی که بسیار ازار دهنده شده پرهیز کنند .
اگر انقلاب فرهنگی انجام شود ،تحولات زیر بنایی دیگر چون مهره های دومینو عمل خواهند کرد .ایا برای اینها فکری شده است ؟ (29423)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۱ ۲۱:۴۱:۲۲
البته همچنان که گفته شد دولت محترم باید سهمیه ها را طوری تعیین کند که هیچ نیاز معقول و بجایی برای بنزین، بدون جواب و سهمیه نماند. ما سهميه بندي مي كنيم و به هر کسي به اندازه اي كه ميخواهد سهميه ميدهيم تا نياز به بيشتر از سهميه بندي نباشد! کسي آن پادشاه سياره همسايه در شازده کوچولو را يادش هست ? به همه امر مي كرد هر کاري دوست دارند بکنند. (29429)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۱ ۲۲:۳۲:۰۴
ارزیابی نیاز تک به تک ممکن نیست و مفسده های زیادی هم خواهد داشت .اصلا به لحاظ زمانی و ساختاری ممکن نیست (29441)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۱ ۲۱:۵۰:۵۹
به دولت و مجلس بگویید وقتی انتظار دارند مردم ایران بنزین را به نرخ جهانی بخرند ان شا الله در آمد مردم را تا سال 1390 به قیمتهای جهانی خواهند رساند ! (29435)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۰۰:۳۷:۱۸
پس به دوم خردادی ها چه بگوییم که میخواستند و -الان هم می خواهند- این کار را بدون گسترش ناوگان عمومی انجام دهند؟ (29448)
 
رضا
۱۳۸۶-۰۳-۲۱ ۲۱:۵۳:۲۴
\"کسانی که بنزین آزاد می خواهند یا از بنزین آزاد صحبت می کنند باید بخاطر داشته باشد که کل این جریان برای کاهش مصرف سوخت طراحی و اجرا می شود. بنابراین درخواست سهمیه اضافی و مالا\" نرخ آزاد را باید منتفی بدانیم\" آدم چه بگوید؟ بدیهی ترین و ساده ترین حق شهروندان یعنی استفاده از خودرو شخصی برای مسافرت و حمل و نقل و پرداخت هزینه واقعی آن را نفی می کنند و بعد به این ایده . خود افتخار هم می کنند. (29431)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۱ ۲۲:۳۵:۲۷
ایا دولت در مورد تبصره 13 به وظائف خود عمل کرده است
یا چون متولی ان از اغیار بوده است بودحه لازم را در اختیار او قرار نداده است (29443)
 
hemmati
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۰۷:۳۷:۵۳
HALA KE ZAHERAN TASMIME NAHAEE ETTEKHAZ SHODE ,MOBARAKE :1.HAMEHE IN SHO KONSEFFT KONHA BE KHTERE NADASHTANE KARSHENASE BEDARD BEKHORE INHA KAR NASHNASAND KE BARAYE YEK MATLABE BE IN MOHEMMI HAR ROOZ EEDEEE AJAGHVAJAGH MIDAHAND.2.SHOMA KE MIKHAHID SUBSIHARO HADAFMAND KONID HAMIN SUBSIDE BENZINO MOSTAGHMAN AZ DARANDEHE AUTOMOBIL BEGIRID CHETOR?BA AKHZE AVAREZ AZ AUTOMOBILHAYE MOJOOD VA AFZAYESHE BAHAYE AUTOMOBILHAIIKE TOLID KONANDEGANE AUTOMOBIL VA VARED KONANDEGANE AUTOMOBIL MIFOROOSHAND .DAST HAM BE GHEYMATE BENZIN NAZANIN.3.TAGHYIRE BAHAYE BENZIN YA SAHMIYE BANDIE AN HAM EEJADE TAVARROM MIKONE HAM MAFSADE KE HARDO MOKHALEFE SIASATHAYE DOLATE MOHTARAM HAST. (29454)
 
محمد هادی
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۰۸:۱۴:۵۸
با سلام، آیا با سهمیه بندی بنزین دیگر یارانه ای پرداخت نمیشود؟ البته که بله. آیا این یارانه هدفمند و در جهت حمایت از محرومان است. سهم روستاییان زحمتکش از یارانه چقدر است؟ چه کسی بیشتر از خودروی شخصی استفاده می کند؟ به این سوالات هم پاسخ دهید. (29458)
 
محمد
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۰۸:۴۰:۵۹
چهار دولت گذشته براي ارتقاء 9 پالايشگاه موجود كاري نكردند ولي دولت نهم اين كار را شروع كرده وبايد برنامه ريزي فشرده كند تا در چهار سال آينده اصلاح شوند ، تا آنجا كه من ميدانم اين پالايشگاهها روزانه حدود 1650000بشكه نفت خام را تحويل ميگيرند وبدليل تكنولوژي ناقص آنها حدود30 درصد آنرا به نفت كوره تبديل ميكنند كه قيمت آن از نفت خام فوق سنگين هم كمتر است ، 30 درصد يعني نزديك 500000 بشكه كه ميشود بيش از 79 ميليون ليتر حال اگر اين پاليشگاهها تكميل واصلاح شوند بگونه اي كه حدود 5 يا 6 درصد را به نفت كوره تبديل كنند ميتوانند بيش از 65 ميليون ليتر به ظرفيت توليد فراوردهاي با ارزش افزوده ، اضافه كنند و بسته به نياز كشور بنزين يا نفت گاز يا نفت سفيد يا گاز مايع (LPG) را توليد كنند ، اين كار ميتوانست در شرايط موجود نزديك 6 ميليارد دلار سود (ارزش افزوده ) داشته باشد در حاليكه اصلاح پالايشگاهها بين 8 تا 9 ميليارد دلار هزينه داشت (آنهم براي بهترين وضع ) مكن بود در آن زمان ايجاد پالايشگاه جديد صرف نميكرد ولي اصلاح پالايشگاههاي موجود كه نفت خام كشور را به توليدات پست تر تبديل ميكرد توجيه داشت ، فراموش نكنيم كه بنزين ونفت گاز ( گازوئيل) وبقيه فراوردها نيز كه دراين پالايشگاهها توليد ميشوند از استاندارد بسيار نامطلوبي برخوردارند در حاليكه با ارتقاء تكنولوژي آنها كيفيت استاندارد بالايي نيز حاصل ميشود ، اين دولت شروع كرده ولي بايد بسرعت عمل كند تا جلوي ضرر به نفت كشور ودر نهايت مملكت را بگيرد ، در مورد سهميه بندي بنزين هم لازم است عرض كنم گرچه كار مطلوبي نيست ولي راهي است كه از ساير راهها بهتر است ، افزايش قيمت بنزين در سطح چند ده تومان در سال در كاهش مصرف اثر ملموسي نداشت ( البته ششصد تومان به بالا آنهم يك باره ، ممكن بود اثر داشته باشد ، كه اثار تورمي آن ميتوانست خطر ناك باشد ) ولي هرساله نياز به واردات را ايجاب مينمود ، در حقيقت طرفداران اين روش ، مصرف بي رويه را آنهم توسط كمتر از ده درصد جامعه را بد نميدانند وكار بد را با دريافت پول آن توجيه ميكنند ولي بايد توجه داشت مصرف زياد توسط جمع معدودي از جامعه ظلم به بقيه است گرچه سهميه بندي هم شكل ظالمانه اي دارد ولي بقول قديمي ها ( ظلم بتساوي عدل است ). (29460)
 
بنده خدا
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۱۲:۳۳:۴۵
دوست عزیز

مشکل اصلی کمبود پالایشگاه نیست گرچه اصلاح و افزایش ظرفیت های پالایش امری بدیهی از وظایف دولت هاست بلکه مشکل اصلی رانت - دزدی - آمار سازی و سند سازی دروغ -و قاچاق بنزین بویژه از ناحیه سازمان ها و دست اندرکاران تولید-پخش و توزیع و نظارت و بازرسی است و اگر پالایشگاها 10 برابر هم شود و فکری اساسی به حال چنین معضلاتی نشود فقط و فقط برای همین قشری که در حال حاضر هم زالو هستند خدمت کرده ایم و بس! واگر این مسله ریشه کن بشه ما همین جوری نه تنها وارد کننده بنزین نخواهیم بود بلکه می توانیم با بهبود پالایشگاها صادر کننده هم باشیم! (29513)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۰۸:۵۷:۱۶
متاسفانه هزینه های عملکرد ضعیف دولت ها در ایران همیشه به دوش مردم است . بعلت اهمال در ساخت پالایشگاه و توسعه حمل و نقل عمومی در سالیان گذشته ، مردم باید از ابتدایی ترین حقشان در خصوص استفاده از خودروی شخصی محروم شوند .چرا ؟ چون حضرات کارشناسی کرده بودند که ساخت پالایشگاه به صرفه نیست ! حالا همان کارشناسان ! دایه مهربان تر از مادرشده اند و انتظار دارند این معضل ملی توسط این دولت و در این یکی دو سال حل شود . بجای شلوغ کاری بیایند و صادقانه در مورد این ضعف تصمیم گیر و اهمال در برنامه ریزی به مردم جواب دهند .دولت نهم باید با اطلاع رسانی دقیق جلوی تبعات اشاعه شایعات را بگیرد . (29464)
 
gf
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۰۹:۱۱:۰۵
آقاي خاتمي كارهايي كردند كه هنوز هم داريم از صدمات ايشان فيض مي بريم. (29468)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۰۹:۴۲:۱۳
با سلام
آگر قیمت مازاد سهمیه تعیین نشود به این خوش خیالی که تورم ایجاد نشود به علت اینکه مردم نمی توانند خود بنزین وارد کنند قیمت سیاه بنزین بسیار بالا خواهد رفت شاید بیشتر از 1000 تومان و تمام تاکسیها از فردای اجرای آم فقط بنزین مازاد خود را می فروشند مسئله به این سادگی را دوستان مسئول نمی فهمند !در ضمن در کجای دنیا به صاحب ماشین می گوییند بیشتر از این نمی توانی بنزین بزنی می خواهید فاتحه خودروسازی خوانده شود ؟ (29471)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۰۹:۴۴:۰۷
به این میگن یه گزارش جامع.مستندونسبتا بی طرفانه.. متشکرم (29472)
 
سياووش
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۰۹:۴۹:۰۵
به نظر بنده اعمال محدوديت چاره كار نيست چه در طرح ذوج و فرد و چه در طرح سهميه بنزين.
من موافق قيمت جهاني بنزين يعني 600 تومن براي هر ليتر هستم چون هم دولت ضرر نميكنه و تازه وقتي بنزين رو گرون ميفروشه ميتونه كلي پالايشگاه بسازه و اشتغال ايجاد بشه اما بشرطي كه :
قيمت و كيفيت و تنوع خودرو هم استاندارد جهاني بشه! يعني با 15 هزار دلار بتونم كاديلاك مدل 2007 بخرم نه خودرو ريو!
دوما جاده ها و اتوبانها هم استاندارد بشه.
سوما حقوق ماهيانه هم طبق استاندارد جهاني براي يك مهندس در اروپا بين سه تا پنج هزار دلار باشه.
يا علي! (29473)
 
بنده خدا
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۱۰:۳۳:۰۸
جناب نویسنده محترم

1- کل کارت سوختی که تولی شده حدود 7 میلیونه و نه 10 میلیون!
2- حدود 1 میلیون کارت هنوز معطله !
3- حدود 400 هزار خودرو هنوز برایشان کارت صادر نشده!
4-میانگین سرانه روزانه مصرف بنزین در همه کشورهای دنیا بین 1-2 لیتر است این موضوع بر اساس مقاله ای است که یکی از کارشناسان نهادهای نظارتی و بازرسی عنوان داشتند ولی در ایران برای 7 میلون ماشین 70 میلیون لیتر مصرف روزانه ! این یعنی یک دروغ بزرگ ؟! مگر ماشین های ایرانی چند برابر بقیه دنیا مصرف دارند یا مگر مردم ایران سوخت رو می خورند! و اگر حتی میانگین سرانه مصرف سوخت روزانه ماشین های ما 5 برابر دنیا و 5 لیتر در روز باشه باز هم 35 میلیون لیتر داره این وسط گم میشه ! اگر 35 میلیون لیتر قاچاق میشه و دست اندرکاران این رو نمی تونند شناسایی کنند و مهار کنند که 70 میلیون ول معطلیم ! اما نکته مهم تر اینه که اساسا از کجا معلوم که این 70 میلیون داره واقعا توی جایگاها توزیع میشه ؟! یا رقم 70 میلیون دروغه یا 30-40 میلیون دزدی و رانت و قاچاق ؟! این نشان دهنده این است که باید فکری به حال اون 30-40 میلیون لیتر کرد نه دامن زدن به گرانی - و تورم و محدودیت های مختلف برای مردم!
5- وقتی عدم توزیع بیش از سهمیه مردم منجر به کاهش مصرف میشه که اولا جایگزین قابل حصولی برای مردم آماده باشه مثل مترو - اتوبوس-تاکسی-قطار-هواپیما و .... ثانیا خودروهای دوگانه سوز و با مصرف منطقی تولید و عرضه بشه .....ثالثا قیمت واقعی بشه چرا که اگر قیمت واقعی بشه نه مردم که شر اون آقایون قاچاقچی و آمار چاق کن کم میشه !
و این همه نیاز به کارشناسی و عزمی راسخ برای تمام ارکان نظام دارد و هیچ توجیهی نمی تواند مانع از آن شود چه عملکرد دولت های قبلی و چه تبلیغات منفی برخی دیگر و چه هر چیز دیگری! (29487)
 
رضا
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۱۲:۰۰:۵۴
فقط همین را کم داشتیم که یک کیهان دیگر منتهی در حوزه مسایل اقتصادی پیدا شود و کارشناسان و روزنامه نگارانی را که از سر دلسوزی هشدار می دهند که ندادن بنزین مازاد سهمیه باعث بروز فاجعه در جامعه خواهد شد بازیچه شرکت های خارجی بدانیم.

لابد فردا هم چند نفر از آن ها را دستگیر خواهند کرد و ازشان اعتراف خواهند گرفت که از بیگانگان پول گرفته بودند تا موضوع بدیهی را که توسط دولت و مغز متفکر اقتصادی! مجلس نادیده گرفته شده است را گوش زد کنند.
(29469)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۱۲:۲۷:۳۴
ظاهرا سايت الف بيشتر دنبال توجيه عملكرد مجلس هفتم و دولت نهم است. (29510)
 
معصومه رضایی
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۱۹:۴۴:۴۱
با سلام - واقعا من مانده ام که هر روز برای بنزین یک تصمیم جدید ی گرفته میشود چرا - در این تصمیمات به فکر اقشار کم در امد جامعه نیستن - مسئولین محترم ای کاش همانقدر که در مود بنزین حساسیت نشان میدیهید - در مورد نرخ تورم که روز به روز بیشتر میشود - و کمر قشر کم در امد جامعه را زیر بار خود له کرده است نیز باشید (29580)
 
amir
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۲۳:۴۸:۴۶
وزير نفت دولت اصلاحات مثل اينكه وزير نفت دولت گذشته هم بوده ها...نه؟

27 سال وزير نفت بودن ايشان(زنگنه)

چرا دولت اصلاحات رو مقصر جلوه ميدين؟ (29608)
 
علی
۱۳۸۶-۰۴-۱۹ ۱۲:۴۱:۳۲
وقتی مجلس و رئیس جمهور و دیگر وزرا هستن حالا تو 1000 سال وزیر باش (32615)
 
ايراني
۱۳۸۶-۰۳-۲۳ ۰۷:۳۷:۵۷
براي اين دولت متاسفم ... يكي از طبيعي ترين حقوق شهروندي كه استفاده از ماشينه داره نقض ميشه... اين مردم هم كه هيچ وقت صداشون در نمي آد ! ظاهراً ريسك اعتراض تو اين مملكت خيلي بالاست ! (29612)
 
SARDAR
۱۳۸۶-۰۴-۱۶ ۰۹:۳۸:۴۴
دوست عزيز
من نميدونم شما جزء كدوم قشر جامعه هستيد ، ولي در هرصورت اميدوارم در باقي مراحل زندگيتون منطقي تر نظر بدين! ويا حداقل نظر شخص خودتونو بگيد ! ونه حرف اونايي رو كه اونور مرزها نشستن و از آخور دشمناي ما ميخورن!
ان شاءالله كه براي ابراز نظراتتون در آينده به وجدان آگاه وبيدار خودتون رجوع كنيد ، ونه....!

من نمي خوام از ريزوبم عملكرد دولت نهم حمايت كنم ، چون من هم معتقدم كاستي هايي در اين دولت وجود داشته ، كه خيلي از اين مشكلات مثل مشكلات اقتصادي از دولت هاي قبل به ارث رسيده ((اين يك حقيقته))
ولي در هر صورت بايد قبول كنيم كه نقات قوت اين دولت خيلي بيشتر از نقات ضعفش بوده.....(البته بر خلاف دولتهاي قبل)
يا علي (32298)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۷ ۰۱:۱۶:۳۷
راجه به اریه مازاد از سهمیه فقط نظر آقای توکلی موافق نظر شما اعلام شده.آقای حداد.الهام.رییس کمسیون انرزی مجلس فردای آن شبی که توکلی در برنامه تلوزیونی شب شیشه ای بر اینکه ما مازاد بر سهمیه بنزینی نداریم غیر از این از لسان مبارکشان در رادیو پیام اعلام شد .خیلی دلیل سالهاست به عناوینی اعلام کردم کسی توجه نکرد.همیشه دیر مطلب را میگرفتند.الان هم بی خیال .با اجرای خطیر نظر شما و دوستانتان بدو بیراههای مسافران در راه مانده که به هر دلیل با زن وبچه یا تنها بنزین آزاد یا به هر قیمتی ندارند که اتومبیلشان را به منزل بازگردانند به کجای قبای شما بر میخورد کما اینکه طی ان 26 سال از هزاران تصمیم هزاران غلط شمایان بر نخورده.پس لطف نموده..... (29977)
 
من نه منم
۱۳۸۶-۰۳-۲۸ ۰۷:۵۷:۴۲
ببخشین ما سالی حداقل سه یا چهار تا مسافرت می کنیم ولی الان با این کاری که دولت کرده دیگر فکر نکنم حتی یک مسافرت بتونیم بکنیم (30095)
 
عـبـــد عـا صـی
۱۳۸۶-۰۴-۰۴ ۰۳:۱۰:۰۶
سـلام علیکم.
نویسندهء به اصطلاح این مقاله ، گویا نه در این مملکت زندگی میکند و نه از مشکلات موجود اطلاعی دارد.
لـــگـــد مـــال کردن قانون و مثلا ... کردن مردم بیچاره تا کی؟! بالاترین نهاد مجلس است ؛ « مجلس در رأس امور است » ( امام خمینی < ره > ). تبصره منحوس سیزده که مجلس آن را تصویب کرده فقط در صورتی به دولت مجوز گران کردن و جیره-بندی سوخت را داده است به شرط و شروطی که اصلا
آقایان به روی مبارک-شان نمی-آورند ؛ شاید من و شمای نوعی هم بودیم با زندگی مخصوص خواص و از ما-بهتران اصلا متوجه دردهای مردم نمی-شدیم. لعنت بر این دنیا-گرائی که اکثر خلایق را فراموشکار و غافل میکند ، همان غفلت از خدا که معصومین
این همه مسلمانان را از آن نهی کرده-اند.
و اما شرط و شروط تبصره سیزده را اگر مرور کنید ، اولین نکته-اش گسترش حمل و نقل عمومی در حد نیاز و رفاه مردم ، از قبیل شبکهء مترو ، افزایش حدود 15 هزار تاکسی و اتوبوس شهری در مرحلهء اول.
خود شهردار هم وقتی از وضع بسیار نابسامان مترو و دیگر وسائل حمل و نقل شدیدا زیر سئوال قرار میگیرد ، ناچار اقرار میکند که بودجه و امکانات لازم را نمیدهند.
با نمایش چند صد تاکسی و اتوبوس جدید که حتما آنها هم جایگزین ماشینهای فرسوده و اسقاطی بوده-اند که نمیشود جواب 12 میلیون نفر را داد ( آمار تهران و حومه که برای انجام کارهایشان ، معمولا مجبورند وارد این پارکینگ بزرگ شوند ).
خدا به مسئولین و همه ما انصاف و شفای قلبی را کرامت فرماید ،
عـبـــد عـا صـی. (30975)
 
شهروند
۱۳۸۶-۰۴-۱۷ ۱۳:۰۳:۰۷
دوست عزیز، چرا نمایندگان مجلس در شعارهای انتخاباتی گفتند که قیمت بنزین نباید افزایش یابد و در شروع کار جلوی افزیش پلکانی آن را گرفتند؟ آیا فقط شعار تبلیغاتی برای رای گرفتن بود؟ چرا توضیحی در این خصوص نمی‌دهند؟ (32406)
 
اشکان
۱۳۸۶-۰۴-۰۶ ۰۰:۰۳:۱۹
اینم از دولت و مجلس اصولگراتون!بازم به اصلاح طلبا!اگرم می خواستن مشکل بنزینو حل کنن انقدر ملتو نمی پیچوندن!یدفعه می گفتن آقا نرخ آزاد.چی شد شعار تثبیت نرخ هاتون؟دیدید اینم شعار بود.حالا برید با سهمیتون حال کنید! (31165)
 
۱۳۸۶-۰۴-۰۶ ۱۴:۰۸:۰۲
دولت سهميه خودروهاي دولتي راچطور توجيه ميكند خودرو تحويل يك مدير مياني
كه 1-هزينه نگهداري 2-هزينه سنگين بيمه بدنه وثالث 3-مجوز طرح طرافيك وحال ماهي 300ليترسهميه كه 90درصد استفاده شخصي مي باشد. (31319)
 
رضا
۱۳۸۶-۰۴-۰۸ ۰۹:۳۲:۵۴
از زمان اعلام سهميه بندي بنزين در اهواز با وجود گرماي شديد 47 درجه به بالا اكثر خودرو هاي شخصي كولر خود را به اجبار خاموش كرده اند و ديگر تفاوتي بين ماكزيما ، زانتيا و پيكان مدل 52 نيست و همه گرما مي خورند.
خوب اين هم نوعي اجراي عدالت است!
البته كساني كه از كنار چاههاي سوزان نفت عبور مي كنند بيشتر متحمل گرما ميشوند. (31448)
 
۱۳۸۶-۰۴-۰۸ ۱۶:۲۷:۴۸
ایا فکر مسافربرهای شخصی هم کرده اید که چطور برای زن وبچه شان نون در بیارند وهیچ راه ودر امدی به غیر از این ندارند (31469)
 
۱۳۸۶-۰۴-۰۹ ۰۲:۲۲:۲۶
7700000 تومان با هزار خون دل جمع کردیم یه ماشین خریدیم تا هم کمک خرجمان باشد هم وسیله اسایش! ولی حالا باید بخوابونیم تو خونهتا طرح اقایون اجراشود!دست شما درد نکندبا این طرحهای جهانی تان! (31489)
 
شهروند
۱۳۸۶-۰۴-۱۷ ۱۳:۰۵:۳۷
در ضمن کسی هم توضیح نمی‌دهد که چرا در کشور ما اتومبیل خارجی مونتاژ داخل (مثل پراید) 2 تا 3 برابر قیمت اصلی آن در خارج فروخته می‌شود و چرا با چنین قیمت‌هایی هنوز مصرف سوخت و آلایندگی آن زیاد است. (32408)
 
واسعی
۱۳۸۶-۰۴-۱۰ ۰۱:۰۶:۲۹
زمانی كه نظرات عزیزان را مرور می كردم تناقضات تاسف باری در آنها مشاهده می شد كه خوب است به آنان نه به دیگران بلكه به وجدان خود پاسخ دهند : 1- رها سازی قیمت بنزین در شرایطی كه جامعه ما بشدت نسبت به شوك های 20% سالیانه واكنش مشان می دهد تا چه حد بر كمر شكسته اقتصاد فشار وارد می كند ؟
2- رها سازی قیمت بنزین در شرایطی كه حتی كودكان این مملكت می دانند خودروهای در حال حركت در این كشور از نظر مصرف سوخت در بدترین رده بندی جهانی هستند با كدام معیار نتیجه بخش می شود؟
3- در اصل عدالت اجتماعی افزایش شوك آور قیمت بنزین به قیمت خلیج فارس پس از ضربه كوتاه به اقشار اندك بالای متوسط جامعه به سمت چه گروهی از جامعه بر می گردد؟
4- در شرایطی كه بنزین پاشنه آشیل می تواند قلمداد شود آزاد سازی بنزین چه كمك فوری به كاهش وابستگی واردات بنزین خواهد كرد ؟
و حداقل چند سوال دیگر كه بسیار بدیهی هستند .
اصولا فروش بنزین به قیمت آزاد برای عده ای خاص جز ایجاد ناامنی اقتصادی -تبعیض آشكار -ایجاد شوك قیمتی و برگشت آن به بدنه فقیر جامعه چه حسن دیگری دارد ؟
چه خوب است افراد نظر دهنده كمی با دقت به مطالبی كه می نویسند و وقتی كه صرف تایپ می كنند توجه داشته باشند تا مطالب ضعیف در نهایت در این بخش به چشم نخورد . انشاء الله همه شما عزیزان موفق باشید (31626)
 
شهروند
۱۳۸۶-۰۴-۱۷ ۱۳:۱۰:۱۸
دوست عزیز، هزارن قلم جنس در کشور با رعایت اصول بازار (هزینه تولید + سود)فروخته می‌شود. در تمام دنیا بنزین هم مثل اجناس دیگر با دریافت سود و مالیات به مردم فروخته می‌شود. حال با توجه به وضعیت اقتصادی مردم و مقداری تولید داخلی، خوب است که مقداری (مثل همین سهمیه) به صورت سوبسیدی هم داده شود. اما بالاتر از آن را اگر کسی خواست با قیمت واقعی بخرد، نمی‌فروشند؟ پس همه کالاهای دیگر هم میتوان اینگونه برخورد کرد که درست به نطر نمی‌آید. (32409)
 
آرش
۱۳۸۶-۰۴-۱۱ ۰۸:۳۵:۳۳
ميگن طرف برا اينكه يك حرف راست نزنه مجبوره صد تا دروغ بگه. تمام اين مسئله فقط به خاطر تهديد قريب الوقوع تحريم بنزيني ايرانه. اينها هم دستپاچه شدن و بدو بدو يه كاري دارن مي كنن. اگر نه دولت پوپوليستي كه راه به قدرت رسيدنش با وام ازدواج و صندوق مهرالرضا بوده چه ربطي داره به نگراني از مصرف بنزين. آمريكا هر بدي داشت ولي اين خدمتش به ايران خيلي ارزش داشت. اميدوارم تهديدش حالا حالاها سست نشه كه بنزين يه سر و ساموني بگيره (31697)
 
سعيد
۱۳۸۶-۰۴-۱۲ ۱۵:۱۴:۵۵

باسلام
اگر واقعا دولت به فكر مردم است بهتر است زمينه سازي اين كار را انجام دهد بعد در خصوص سهميه بندي اقدام نمايد اين كار به مانند بذر پاشي بر روي كوه مي باشد به دلايل 1 نداشتن ناوگان حمل و نقل عمومي مناسب 2 نداشتن نظارت كافي بر روي قيمتها و اين كار فقط زندگي را به كام مردم طبقه سوم و كارمندي تلخ و به قول معرف مرگ تدريجي را رواج داد (31910)
 
ali
۱۳۸۶-۰۴-۱۵ ۱۳:۳۲:۴۹
باز هم طوري برنامه ريزي كردند كه قشر مرفه جامعه به زحمت نيفتد چون براحتي بنزين با قيمت 1300 تومان گير ميايد به نظر من دولت كاري كرد كه بنزين ازاد بصورت غير رسمي بفروش برسد مثلا 800 ليتر به تاكسيهاي گاز سوز بنزين ميدهد و عملا انها اين بنزين را فروخته به دولت بي برنامه ميخندند (32225)
 
saeid
۱۳۸۶-۰۴-۱۵ ۱۶:۴۶:۲۷
800 ليتر براي تاكسي گازسوز خنده اور است يعني ميخواهند مرفهين راحت باشند تاكسيها سهميه 1 ماهشانرا 160000 تومان ميفروشند و به طرح بي فكر دولت ميخندند (32237)
 
دانيال
۱۳۸۶-۰۴-۱۶ ۱۴:۲۶:۲۸
با اين كار مسافرت تعطيل! فقط ثروتمندان ميتوانند از تاكسيها ي دو گانه سوز كه بيخود 800 ليترماهيانه سهميه دارند بنزين 1000 توماني بخرند كو شعار وا مستضعفين دولت نهم و مجلس هفتم باز هم كاري كردند مرفهين راحت باشند (32335)
 
صالح
۱۳۸۶-۰۴-۱۶ ۱۴:۳۰:۴۵
كسي هست جواب بده چرا به تاكسيهاي 2 گانه سوز ماهيانه 800 ليتر بنزين ميدهند خودم ميدهم ! تا ثروتمندان كه پول زياد دارند 1000 تومان بخرند و راحت باشند و مستضعف بد بخت هم درانتخابات شركت كند! (32336)
 
مهدي
۱۳۸۶-۰۴-۱۶ ۱۵:۵۲:۲۰
واقعا كه اين مقاله آخر استدلال است . مردم مي گن با اين سهميه بنزين توي اين تهران بي درو دروازه حتي نمي شود از سر خيابان ولي عصر تا ته اين خيابان رفت مقاله نويس كه در فضا سير مي كند آنها را بازيچه دست شركت هاي خارجي مي داند . خدا رو شكر نمرديم و معني دولت عدالت محور مهرورز را هم متوجه شديم (32344)
 
۱۳۸۶-۰۴-۱۷ ۱۵:۰۱:۴۵
بابا چه خبره اين همه اظهار نظر آخه نوار هم كه شما تو كاست ميندازي اولش خاليه يه مقدار صبر كنيد (32427)
 
۱۳۸۶-۰۴-۱۷ ۱۸:۱۴:۰۰
بسمه تعالي بنده از طرفداران جدي صرفه جويي در كشور نه تنها براي بنزين كه در باره برق و آب هم هستم و حتما بايد فرهنگ صرفه جويي را ياد بگيريم . از اين دست است صرفه جويي در وقت و توجه به سلامت جسمي و رواني جامعه ، حال توجه فرماييد كه آيا صرف دو تا سه ليتر بنزين در روز با زمان حد اكثر بيست دقيقه براي بيست كيلومتر با سيصد تومان درست بوده است يا دادن 1300 تا 1500 تومان براي همان مسير البته از راه غير اتوبان با صرف تقريبا دو ساعت در خيابان هاي شلوغي كه صف چند صد خودرو را براي گرفتن گاز دارد ؟ فرض بفرماييد بيماري قلبي هم با اين فرد توام باشد . حتما 1500 تومان براي قيمت آزاد براي سه ليتر بنزين در همان بيست دقيقه ترجيح دارد . يادمان باشد تا كي از جيب يا جانمان بايد مايه بگذاريم تا فكر ديگري و با جامعيت انجام دهيم ، فكر مي كنم راهي كه در اينگونه سهميه بندي رفته ايم ، شايد بدون توجه به راههاي ديگر باشد . ثانيا خدا وكيلي اين دشمناني را كه جو رواني را دامن زده بوده اند كيستند چرا ما آن ها را نمي بينيم واقعا فكر مي كنيد همه چهار چشم و گوش منتظر دستور گرفتن از رسانه هاي بيگانه اند ؟ آنها هزاران غلط كرده و مي كنند اما ملت صبورانه براي ساختن مملكت هر چه لازم باشد انجام مي دهند و مي فهمند كه نبايد حتي در مورد بنزين هم هيچ فرصتي به دشمن داد و لو اگر تصميم اشتباه گرفته باشيم كه مجبور شويم چندي ديگر آن را اصلاح كنيم . واقعا هيچ كس دوست ندارد در خيابانهاي پر ترافيك بي خود رانندگي كند بايد هرز رفتن بنزين را از جاهاي ديگري مانع مي شديم . و البته به خوبي مي دانيم كه زمان مي خواهد اما مسئولان و ظيفه دارند كه اين اطمينان را به ملت دهند كه به صورت جدي توجه به آن امور هم دارند كه تا كنون لا اقل در اين چهار ساله كه مسئله جدي تر شده است چنين فضايي را به وجود نياورده اند . (32453)
 
۱۳۸۶-۰۴-۱۸ ۱۰:۴۲:۵۶
سهمیه بندی بنزین زمانی اتفاق افتاد که یک راننده تاکسی درخواب مادرش رادید ه که می گوید پسرم بنزین سهمیه بندی می شود وشد حال باید منتظر ماند که این راننده تاکسی درآینده چه خوابهای رامی بیند (32503)
 
صالح
۱۳۸۶-۰۴-۱۸ ۱۱:۳۴:۵۸
نكته اي را كه حلقه ي مفقوده ي مصرف بنزين است، فراموش كرده ايد: گاز. سوختي تميز و مقرون به صرفه.
بسياري از مردم بيكار، براي خريد شير يارانه اي كه 50 تومان ارزانتر است، ساعت ها در صف مي ايستند و خيلي هم خوشحالند كه هم نيمي از وقت مازادشان را گذرانده اند و هم 100 تومان كمتر پول داده اند!
حساب كنيد اگر خودروها گازسوز باشد و پمپ گاز هم به اندازه ي كافي وجود داشته باشد، وقتي اين جماعت مي توانند با 200 تومان مخزن گاز خودروشان را پر كنند، ديگر كسي حاضر مي شود 3 تا 5 هزار تومان براي هر باك بنزين پول بدهد؟!
در آن صورت مطمئن باشيد كه اگر بنزين آزاد هم باشد و سهميه بندي هم نشود، كسي جز گاز چيزي مصرف نمي كند! (32512)
 
۱۳۸۶-۰۴-۱۹ ۰۹:۲۷:۱۴
نکات فراموش شده در سهميه بندي بنزين



1- ماشين A در فرصت دو ماهه تمام سهميه اختصاصي خود را مصرف کرده است. مالک ماشين A قصد فروش آن را دارد. در مدل سهميه بندي اين ماشين است که بهره سهميه بندي مختص آن است. در صورت خريد مالک بعدي چه سرنوشتي در انتظار بنزين مصرفي آن است؟

2- کارت سوخت يک ماشين در ساعت فرضي A به سرقت مي رود. حداقل دو ساعت زمان لازم است تا اطلاعات به سرور اصلي منتقل شود. در اين زمان دو ساعته تا کارت هوشمند غيرفعال شود تمام سهميه اختصاصي توسط سارقان مصرف مي شود. چه سرنوشتي از نظر ميزان سوخت در انتظار کارت سوخت المثني خواهد بود؟

3- فرض کنيد از سهميه اختصاصي يک کارت هوشمند 60 ليتر باقي مانده است. در مراجعه به جايگاه اول تمام 60 ليتر سوخت استفاده مي شود. به علت آف لاين بودن شبکه با مراجعه به جايگاه بعدي در زمان مقرر بنزين استفاده شده در زمان نخست محاسبه نمي شود.

4- اکثر خودروهاي دوگانه سوز به علت ساختار موتور ماشين پس از هر دو بار سوختگيري گاز، نياز به يک بار سوختگيري بنزين دارند. به علت خشک بودن سوخت گاز موتور به خصوص سيلندر و سرسيلندر در اثر استفاده دائمي سوخت گاز دچار مشکل جدي مي شوند. براي اين حالت موتورهاي دوگانه سوز چه فکري انديشيده شده است؟

5- امکان مخلوط کردن بنزين با هوا و آب و بعضاً گازوئيل جهت افزايش جرم حجمي فراهم است. دستگاه هاي کارت خوان قادر به تشخيص حجم مصرفي هستند. مازاد بنزين که توسط دستگاه هاي کارت خوان خوانده نمي شود به چه سرنوشت محتوم يا نامحتومي دچار خواهد شد؟

6- سرانه مصرف خودروي فرضي پرايد با پژو بسيار متفاوت است. به همين ترتيب مصرف خودروهاي متفاوت گوناگون و متغير است. درحالي که براي تمام خودروهاي 3 و 4 سيلندر و 6 و 8 سيلندر يک سهميه مشخص در نظر گرفته شده است آيا احتمال تغيير در ميزان سرانه سوخت وجود خواهد داشت؟

7- در مناطق نفتي و گرم جنوبي کشور نياز به خودرو وقتي معني پيدا مي کند که کولر آن ماشين نيز روشن باشد. در سهميه بندي سوخت آيا فکري به حال مناطق فوق الذکر شده است؟

8- کارت هاي سوخت در يک بازه دمايي خاص مشغول فعاليت هستند آيا در حال حاضر که گرماي اهواز و مناطق مجاور باعث از کارافتادگي کارت ها مي شود فکر جدي به اين مشکل و راه حلي براي آن پديدار شده است؟

9- بسياري از شرکت هاي دولتي سيستم حمل و نقل عمومي خود را از طريق مناقصه به پيمانکار واجد شرايط واگذار کرده اند. اما اين گونه شرکت ها در هيچ کجاي سيستم سهميه بندي ديده نشده اند. پس سهميه بنزين خودروهاي مديران و معاونان که در اختيار بخش خصوصي است از چه طريق قابل افزايش خواهد بود؟

10- پس از پايان 400 ليتر سوخت سهميه بندي، آيا کارت هوشمند که غيرفعال مي شود. توانايي فعال شدن مجدد دارد درصورتي که هنوز قيمت بنزين آزاد مشخص نيست؟

11- به راحتي سيستم کارت هوشمند سوخت را مي توان به يک رمز چهار رقمي تجهيز کرد. در اين حالت حتي اگر کارت سوخت هم به سرقت مي رفت چون رمز آن در اختيار سارقان قرار نداشت امکان سوءاستفاده به حداقل مي رسيد. حال اين سوال اساسي وجود دارد چرا اين نکته سبب نشده است که مسوولان امر غفلت بزرگ از اين عامل داشته باشند.

12- به چه طريقي پرداخت پول از جايگاه هاي بنزين حذف و پرداخت الکترونيک در چارچوب کارت سوخت فراهم مي شود؟
اعتماد-17تیر1386 (32590)
 
سید مراد
۱۳۸۶-۰۴-۱۹ ۱۱:۲۵:۰۳
چرا ماهانه 800 لیتر بنزین میگیرند چرا چرا جلو پمپ بنزینها تاکسیها سهمیه میفروشند این دیگه چطور سهمیه بندیه (32606)
 
۱۳۸۶-۰۴-۱۹ ۱۱:۴۳:۲۲
فروش پنهاني بنزين در جايگاه ها

رفته رفته پمپ بنزين‌ها و خيابان‌ها خلوت‌تر شدند. هياهوي شب نخست به آرامش بدل شد و مردم پايتخت، چند روزي هواي پاك و ترافيك روان را تجربه كردند.فارغ از اين مزاياي اجتماعي، آمارها از كاهش محسوس ميزان مصرف بنزين حكايت دارد و بي‌ترديد كاهش قاچاق، تلاش در جهت بهينه‌سازي مصرف، تغيير نگاه مردم به بنزين به عنوان يك حامل انرژي و جلوگيري از خروج دست‌كم 10 ميليارد دلار ارز به واسطه واردات، ديگر مزاياي اجراي طرح سهميه‌بندي بنزين به شمار مي‌روند.





اما از سوي ديگر اجراي اين طرح مهم، همانند هر تصميم كلان ديگري، برخي آثار منفي به همراه سودجويي عده‌اي سوداگر را به دنبال داشت.


اين روزها جا ماندن و گم شدن كارت هوشمند سوخت در پمپ بنزين، محور اصلي گفت‌وگوهاي مردم در وسايل حمل و نقل عمومي است. حتي در برخي از جايگاه‌هاي عرضه بنزين، با كارت هوشمندهاي به جا مانده، بنزين با نرخ آزاد بين 200 تا 300 تومان براي هر ليتر عرضه مي‌شود.


از طرف ديگر در تهران و شهرهاي بزرگ ديگر، وسايل حمل و نقل عمومي تكافوي ميزان مسافران و جابه جايي آنها را نمي‌كند و شايد به همين سبب هم باشد كه متوليان امر، تلاش مي‌كنند تا مبلغ حاصل از صرفه‌جويي بنزين را براي توسعه حمل‌ونقل عمومي به كار بندند.اما ذخيره بنزين در اتومبيل و منزل هم از آن دست موضوعاتي است كه هنوز در ميان مردم رايج است و شايد دليل آن، عدم اطمينان از عرضه بنزين مازاد بر سهميه در نتيجه اعلام نشدن قيمت بنزين آزاد باشد.


تاكيدات رهبر معظم انقلاب بر بررسي همه‌جانبه اجراي طرح سهميه‌بندي بنزين در عين تاكيد بر ضرورت اجراي آن، ناظر بر توجه بيشتر به اين نكات مثبت و منفي است.


متصديان جايگاه‌ها مقصر


گم‌شدن كارت‌هاي هوشمند نيستند


عرضه سهميه‌اي بنزين در چند هفته گذشته، زمينه‌ساز شكل‌گيري بازار غيررسمي خريدوفروش اين فرآورده‌ نفتي در حاشيه جايگاه‌هاي عرضه بنزين شده است.


بررسي‌ها نشان مي‌دهد صاحبان خودروهايي كه كارت هوشمند سوخت ندارند يا به هر دليلي مايل به استفاده از سهميه كارت خود نيستند، مي‌توانند هر ليتر بنزين را به قيمت دست‌كم 200 تا 300 تومان در پمپ بنزين‌ها دريافت كنند. عرضه‌كنندگان اين بنزين، به‌طور معمول، صاحبان خودروهايي با سهميه‌ ويژه يا دلالان واسطه‌اي هستند كه توانسته‌اند گروهي از خودروداران با سهميه‌ ويژه را به فروش سهميه خود راضي كنند.


ناصر رئيسي‌فر، رئيس اتحاديه جايگاه‌داران با بيان اينكه گزارش‌ها و مطالبي غيررسمي مبني بر فروش بنزين به قيمت‌هايي بالاتر از 100 تومان دريافت شده است، به«تهران امروز» گفت: چنين روندي، به عنوان يكي از نتايج نامطلوب سهميه‌بندي بنزين قابل پيش‌بيني بود و نمي‌توان اين موضوع را تاييد يا تكذيب كرد.به گفته رئيسي‌فر، متصديان پمپ بنزين‌ها موظف به كنترل مشخصات كارت‌هاي هوشمند و انطباق آنها با خودروهاي در حال سوخت‌گيري نيستند، در نتيجه هر كارت معتبري كه در شبكه كارت هوشمند باطل نشده باشد، براي تمام خودروها قابل استفاده است.


وي تصريح كرد: نبايد متصديان جايگاه‌هاي عرضه بنزين را مقصر اصلي گم‌شدن كارت‌هاي هوشمندي معرفي كرد كه در سيستم كارت‌خوان پمپ بنزين‌ها جا مي‌مانند، بلكه گاه مشتريان بعدي، به اشتباه و از روي سهو، اين كارت‌ها را برمي‌دارند، هرچند هميشه افراد سودجويي هستند كه با استفاده از غفلت صاحبان خودروها كارت‌هاي جعلي را با كارت‌هاي هوشمند اصلي جابه‌جا مي‌كنند.


رئيس اتحاديه جايگاه‌داران با بيان اينكه بيشترين چالش و فشار روحي و امنيتي ناشي از اجراي طرح كارت هوشمند سوخت به


پمپ بنزين‌ها منتقل شده است، اعلام كرد: بسياري از خودروداران باك‌هاي بنزين خود را در يكي، دو هفته آغازين سهميه‌بندي پر كرده‌اند كه تا حدي از شلوغي و ازدحام پمپ‌بنزين‌ها كاسته است، هرچند پيش‌بيني مي‌شود حدود 20 تا 25 درصد از ميانگين فروش روزانه جايگاه‌ها نيز كاسته شده باشد كه تغيير در روابط حقوقي و تجاري جايگاه‌داران را با شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ضروري مي‌‌كند.


به گفته رئيسي‌فر، نارسايي‌هاي شبكه كارت هوشمند كه گاه پاسخگوي حجم مراجعه‌ها به پمپ بنزين‌ها نيست، از ديگر چالش‌هاي اجراي طرح كارت هوشمند در چندماه اخير بوده است، به‌گونه‌اي كه استفاده نادرست از اين كارت‌ها، سبب مي‌شود، حجم ذخيره يا سهميه خودروهايي كه سوخت‌گيري مي‌كنند، به درستي ثبت نشود، هرچند با توجه به استفاده از فناوري نوين در اين شبكه گسترده، بايد منتظر حل تدريجي اين مشكلات بود.


مشكلات نرم‌افزاري


فرآيند سوخت‌گيري طبيعي است


دكتر عبدالرضا اميني، مشاور مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي نيز در گفت‌وگو با«تهران امروز» بروز برخي مشكلات نرم‌افزاري در فرآيند سوخت‌گيري را طبيعي خواند و تصريح كرد: سعي مي‌شود با استفاده از نرم‌افزارهايي سريع اين مشكلات برطرف شود.


وي با اعلام اينكه هنوز حدود 750 تا 800 هزار كارت هوشمند سوخت در ادارات پست معطل مانده‌اند، توضيح داد: صاحبان اين كارت‌ها يا وجود خارجي ندارند يا خودروهاي آنها از رده خارج شده است.وي با تاكيد بر اينكه گروه‌هاي بازرسي شركت ملي پالايش و پخش به‌طور مرتب در حال بررسي وضعيت عرضه بنزين در جايگاه‌ها هستند، گفت: صاحبان پمپ‌بنزين‌ها بايد جوابگوي وضعيت ورود و خروج بنزين به جايگاه‌هاي خود باشند. ضمن آنكه نمي‌توان گم يا خراب شدن كارت‌هاي هوشمند سوخت را ناشي از سوءاستفاده متصديان پمپ‌بنزين‌ها دانست.


وي با اين توضيح كه مشكلات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري ناشي از سهميه‌بندي بنزين به‌طور روزانه در نشست‌هايي كارشناسي بررسي مي‌شود، تصريح كرد: تاكنون موضوع‌هايي مانند كارت‌هاي معطله در باجه‌هاي پست، چگونگي فعاليت دفاتر خدمات مشتركان و مشكلاتي كه در روند سوخت‌گيري براي كارت‌هاي هوشمند پيش آمده است، در اين نشست‌ها مطرح شده‌اند تا بتوان راهكار مناسبي تعريف كرد.


مشاور مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با تاييد اينكه برخي افراد سودجو به فروش كارت‌هاي جامانده در جايگاه‌ها روي آورده‌اند، اعلام كرد: كساني كه كارت‌هاي هوشمند خود را گم مي‌كنند بايد با گزارش بموقع عدد 16 رقمي PAN خود، به دنبال باطل كردن كارت گم شده، باشند تا افراد فرصت‌طلب نتوانند از سهميه آنها استفاده كنند.به گفته دكتر اميني، از نظر كارشناسي، رمزگذاري كارت‌هاي هوشمند سوخت براي استفاده اختصاصي صاحبان آنها امكانپذير است، ولي اين اقدام موجب زمان‌بر شدن روند سوخت‌گيري و ازدحام بيشتر در پمپ بنزين‌ها مي‌شود.


استفتا از مراجع


رئيس اتحاديه جايگاه‌داران در جريان گفت‌وگو با «تهران امروز» يادآور شد كه برخي مراجع فتوا داده‌اند خريد و فروش سهميه‌هاي بنزين اشكال شرعي ندارد.


رئيسي‌فر با اشاره به اين مطلب كه در حال حاضر هر دارنده خودرو مي‌تواند به جاي مصرف سهميه روزانه خود، آن را به متقاضيان بفروشد، خاطرنشان كرد: در نتيجه نمي‌توان صاحبان جايگاه‌ها را مقصر اصلي فروش بنزين خارج از سهميه خودروها دانست، بلكه گاه رانندگان تاكسي يا وانت‌ها در نزديكي پمپ بنزين‌ها در حال معامله كارت‌هاي هوشمند يا فروش سهميه روزانه بنزين خود هستند.


براين اساس در پاسخ به استفتاي خبرنگار ما درباره اين موضوع، دفتر آيت‌الله‌العظمي صانعي اعلام كرد، در صورتي كه منع خريد و فروش بنزين سهميه‌اي در مجموعه قوانين و مقررات كشور طرح نشده باشد، صاحبان كارت‌‌هاي هوشمند سوخت مي‌توانند سهميه روزانه بنزين خود را به متقاضيان بفروشند. (32608)
 
۱۳۸۶-۰۴-۱۹ ۱۳:۵۰:۵۲
سرمقاله دنیای اقتصاد - 17 تیر
۱۳۸۶
در حالي كه مصرف بنزين، چند روز پس از سهميه‌بندي، در روز يكشنبه 10تير ماه به رقم 6/51ميليون ليتر كاهش يافته بود،

از همين روز روند صعودي به خود گرفته و نهايتا در روز پنج‌شنبه به 7/67ميليون ليتر رسيده است كه نه تنها از سقف در نظر گرفته شده براي بنزين مصرفي در روز بالاتر است، بلكه فاصله چنداني با مصرف دو روز پيش از سهميه‌بندي كه حدود 73ميليون ليتر گزارش شده است ندارد.
در اين زمينه چند سوال مطرح مي‌شود كه پاسخ ندادن به آنها مي‌تواند طرح را با مشكل جدي مواجه كند. سوال اول اين است كه چرا پس از اينكه مردم در چند روز اول، خودشان را با طرح حتي در ميانگيني بسيار پايين‌تر از سقف مورد نظر دولت منطبق كردند، دوباره اين انگيزه را يافته‌اند تا به مصرف اوليه خود برگردند؟ و سوال دوم اينكه بازار سياه بنزين به‌رغم ميل دولت چگونه شكل گرفته است؟
ترديد نبايد كرد كه نوع رويكرد برخي از مقامات، فاكتور اصلي در تحريك افزايش تقاضاي مردم از محل پيش‌خور يا بازار سياه بوده است. اين نوع برخورد از سوي مقامات كه 85درصد مردم زير سهميه مصرف‌ مي‌كنند و فقط 15درصد مصرف بالاي سهميه دارند كه براي آنها هم پس از آنكه نياز اضافي خود را اعلام كردند، حتما تامين لازم را خواهيم داشت، به اين تصور در ميان مردم دامن زده است كه هركس در گيرودار سهميه‌بندي خود را به بنزين سهميه‌اي محدود كند، بازي را باخته است!
به راستي مگر هدف از سهميه‌بندي، محدود كردن مصرف نيست؟ پس آيا براي دستيابي به اين هدف نبايد به گونه‌اي ديگر سخن گفت كه مردم بتوانند برنامه‌اي واقع‌بينانه براي خود تدارك ببينند؟
اما در مورد سوال دوم، همان‌طوري كه انتظار مي‌رفت، بازار سياه بنزين حتي زودتر از زمان قابل پيش‌بيني شكل گرفته است. البته پايين بودن قيمت در اين بازار (حدود 500تومان) به دليل آن است كه هنوز به دليل امكان پيش‌خور، تقاضاي جدي وارد اين بازار نشده وگرنه قابل پيش‌بيني است كه قيمت در اين بازار در صورتي كه دولت از تشكيل يك بازار رسمي آزاد خودداري كند، حتي به بالاي هزار تومان هم برسد.
شناسايي متقاضيان اين بازار كار چندان سختي نيست. به هر حال، اقشاري هستند كه مطلوبيت استفاده از ماشين شخصي براي آنها به اندازه‌اي است كه قيمت بنزين به سختي الگوي مصرف آنها را جابه‌جا مي‌كند. شايد حدود 10 تا 20درصد خودروداران كشور در اين زمره باشند.
اما عرضه‌كنندگان چه كساني هستند؟‌ پيش‌بيني مي‌شد در صورتي كه دولت از عرضه بنزين آزاد در كنار بنزين سهميه‌اي خودداري كند، بسياري از دارندگان تاكسي و خودروهاي مشابه داراي سهميه بالا به جاي اينكه به كار سابق خود ادامه دهند، بنزين فروشي را جايگزين آن كار كنند و هم اكنون اين پيش‌بيني در حال تحقق است. مشاهده مازاد مسافر در كنار برخي از خيابان‌ها نسبت به تاكسي‌هاي عبوري در حالي كه قبلا وضعيتي برعكس را شاهد بوديم، شاهدي بر اين مدعا است.
همچنين اين خبر كه برخي از مشمولان سهميه بالاي بنزين، كارت سوخت را به كارگران يا متصديان برخي جايگاه‌ها اجاره داده يا فروخته‌اند و به هر حال، تعاملي آغاز شده است، ديگر خبر تازه‌اي نيست. بنابراين، بيم آن مي رود كه در صورت عدم چاره‌جويي، طرح بزرگ مهار مصرف به جاي اينكه پر مصرف‌ها را تنبيه كند، اقشار ضعيف جامعه را تنبيه كرده و مشكلات آنها را بيشتر كند.
اين مشكلات در حالي ظهور خود را آغاز كرده است كه به راحتي قابل پيش‌گيري و علاج هستند. تاخير در چاره‌جويي براي اين مشكلات مي‌تواند ابعاد مشكل را به تدريج چندين برابر كرده و نهايتا به نفع كساني شود كه خواهان عقب‌نشيني از طرح سهميه‌بندي هستند تا با سوار شدن بر موج مشكلات به جاي حل مساله، صورت مساله را پاك كنند. با همين دلايل واضح و روشن، هرگونه تاخير در ارائه بنزين آزاد به مفهوم گرفتار شدن در يك سيكل معيوب است كه مشكلات مختلفي را در طول زمان بازتوليد مي‌كند.
در عين حال، همان‌طوري كه در سرمقاله پيش (چهارشنبه 13تير) نيز مفصلا توضيح داده شده است، دولت مي‌تواند طرح سهميه‌بندي را به طرحي مهم در چارچوب اهداف عدالت‌خواهانه و نيز توزيع درآمد خود تبديل كند كه مكانيزم آن تشريح شده است. (32625)
 
۱۳۸۶-۰۴-۱۹ ۱۴:۳۱:۰۶
واقعا بیفکر تر از این دولت وجود ندارد یکی نیست بگوید وقتی که برای اقشاری که درآمد انها کرتبط به بنزین است مثل الان سهمیه در نظر میگیرید چه آزاد بدهید و ندهید نباید قیمت افزایش پیدا کند بلکه دادن بنزین ازاد باعث کنترل بازار سیاه از جهت قیمت و کاهش انگیزه های سودجویانه دارندگان سهمیه بالا و... میشود . با این سهمیه چگونه میشود مسافرت رفت در حالی که تا پیش از اینب رای یک سفر معطل بلیط بودیم حال دیگر فاجعه است . واقعا امثال عید چه میخواهد بشود من قول میدهم 6 ماه دیگر با این وضع بحران بوجود خواهد امد (32631)
 
طلبه
۱۳۸۶-۰۴-۲۱ ۱۰:۰۹:۳۶
به این نکته هم باید توجه داشت که مردم ایران با خرید خودرو به دو تا سه برابر قیمت جهانی هزینه بنزین خود را جلوتر به دولت میدهند . (32806)
 
۱۳۸۶-۰۵-۰۹ ۱۴:۱۱:۳۷
کاملا اشتباه است اضافه کردن سهمیه بعضها اصلا درست نیست تمام اسرافها در برق اب و همه چیز در ارگانهای دولتی هست چرا چرا از پول عمومی غیره استفاده بکنند و به ضرر مردم حرف بزنند ویا قانون تصویب کنند اصلا درست نیست (34483)
 
اسماعیل
۱۳۸۶-۰۷-۳۰ ۱۷:۴۴:۳۰
سلام نه درست هست اضافه کردن بنزین برای کسانی که احتیاج دارن شما فکر کن ببین برای پیکان روزی 3 لیتر چی میشه ولی پراید نه من می خوام بدونم که چرا کسی که ماشینش مدل پایین هست چرا نباید گاز سوز بشه مگه اونی که ماشینش مدل پایین هست نمی خواد خرجچ زن بچه بده جواب منو کسی چرا نمده چرا (41871)
 
احد
۱۳۸۶-۰۸-۱۰ ۱۱:۲۰:۱۰
باعرض سلام من سال گذشته جهت تعویض ماشین ثبت نام کردم . اما موفق به دریافت ان نشدم .امسال از طریق اینترنت ثبت نام کردم ولی بدبختانه شماره ای سریال را یادداشت نکردم.ایا اینک به هیچ طریق دیگری نمیتوانم نسبت به شماره ای سریال اقدام کنم .لطفا مرا راهنمایی کنید.. (42740)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.