نظر منتشر شده
۸۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 295580
روایت زنانه رانندگی در تهران
بخش اجتماعی الف، 26 شهریور 94
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۷
سبک رانندگی در تهران در حال تبدیل شدن به یکی از مشخصه‌های این شهر شلوغ است؛ رانندگی میلی‌متری، پارک‌کردن در پیاده‌روها و ردشدن از بین مخلوطی از آدم‌ها و ماشین‌ها از ویژگی‌های رانندگی در تهران است.

آنقدر تعداد ماشین‌ها در خیابان‌های این شهر زیاد است که دیگر قوانین معمولی جوابگوی نیازهای ترافیکی نیست و امورات شهر با قوانین نانوشته می‌چرخد. وقتی غریبه‌ای هم وارد شهر می‌شود، کنار آمدن با وضعیت جدید برایش خیلی آسان نخواهد بود و خیلی‌ چیزها هست که باید بیاموزد. شگفتی و ترس مسافران خارجی که قابل توصیف نیست، بارها دیده و شنیده‌ام که باور نمی‌کنند چطور این همه ماشین با اندکی فاصله درهم و برهم حرکت می‌کنند و تصادفی رخ نمی‌دهد.

بر اساس قانون نانوشته رانندگی در تهران، باید سرعت عمل بالایی داشته باشید، پشت چراغ قرمز کسری از ثانیه هم تعلل نکنید، پی‌درپی برای راننده جلویی بوق بزنید تا لحظه‌ای درنگ نکند و حتماً باید از همه فرصت‌ها برای پیچیدن جلوی بقیه ماشین‌ها و پیشی گرفتن از آن‌ها استفاده کنید. راهنما زدن وقت شما را می‌گیرد، سریع و بدون زدن راهنما تغییر مسیر بدهید. وقتی عجله دارید، مسیر یکطرفه و ورود ممنوع معنی ندارد. موتور برای مواقع ضروری است، اگر خودتان شخصاً قوانین را زیرپا نمی‌گذارید، وقتی خیلی عجله دارید، موتور بگیرید و از راننده آن بخواهید همه قوانین را به خاطر شما زیرپا بگذارد.

این‌ موارد بخشی از قوانین رانندگی در تهران است که برای اینکه راننده‌ای حرفه‌ای به نظر برسید باید از آن پیروی کنید، اما اگر بخواهید این قوانین را زیر پا بگذارید، همه‌چیز سخت و خیابان برایتان بدل به میدان جنگ می‌شود و باید لباس رزم بپوشید. حالا اگر زن باشید همه چیز سخت‌تر هم هست؛ چون رعایت کردن قانون و تلاش برای حفظ سرعت مطمئنه و احترام گذاشتن به حقوق عابران پیاده، ناتوانایی شما در رانندگی تلقی می‌شود! و شما باید خیلی صبر داشته باشید تا بتوانید ثابت کنید که زنان هم «حق» رانندگی دارند.

گذشته از این، همانطور که در خیابان‌های شهر هنوز مردانی هستند که برای زنان پیاده مزاحمت ایجاد می‌کنند، مردان راننده‌ای هم هستند که از هر فرصتی برای آزردن زنان راننده استفاده می‌کنند. برای آنها پیچیدن با سرعت جلوی ماشین خانم‌ها کار لذت‌بخشی است، به نظر آنها برای رد شدن از تقاطعی که چراغ قرمز ندارد، احتیاط لازم نیست و برای همین احتیاط زنان برای عبور را مسخره می‌کنند، چراغ و بوق زدن پشت سر خانمِ راننده هم برای اینها ابزاری است که راننده خانم را با سرعت پایینش از سر راه بر دارند و تندتر برانند.

بر اساس آمار پلیس، زنان به رعایت قانون در رانندگی مقیدتر هستند، آرامش بیشتری دارند و آمار تخلفات و تصادفات از سوی آن‌ها خیلی کمتر است. اما رانندگی کردن آن‌ها همیشه زیر سوال است و رانندگان مرد زیادی هستند که فکر می‌کنند زنان با احتیاط کردن، رعایت قانون یا احترام به عابران پیاده حق دیگران را می‌دزدند و خودشان را به کاری مردانه تحمیل می‌کنند.

سرهنگ عین‌الله جهانی - معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور نیروی انتظامی - برخلاف این تصور، رانندگی زنان را تحسین می‌کند و معتقد است آن‌ها رانندگان بهتری هستند.

او در توصیف سبک رانندگی زنان می‌گوید: «مدت‌ها به همراه یک گروه برای تولید برنامه‌ای تلویزیونی، به صورت نامحسوس رانندگی افراد را زیر نظر می‌گرفتیم و رانندگان خطرناک را تعقیب می‌کردیم. در این بین می‌دیدیم که رانندگی خانم‌ها عالی است، آن‌ها احتیاط بیشتری می‌کنند و دقت بیشتری دارند، بیش از آقایان هم از حوادث رانندگی هراس دارند و این هراس مثبت کمک می‌کند که برای پیشگیری از حوادث محتاط‌تر باشند. خانم‌ها حاضر نیستند حاشیه امنیت خودشان و دیگران را در رانندگی به خطر بیندازند. معمولاً خانم‌ها در آموزشگاه‌ها به صورت حرفه‌ای آموزش دیده‌اند و آن‌ها در زمان یادگیری هم با حساسیت و توجه زیادی روند یادگیری را دنبال می‌کنند و بعد هم در زمان رانندگی خود سعی می‌کنند آموخته‌های خود را دنبال کنند. مثلاً فرمان را دو دستی می‌گیرند، سعی می‌کنند صندلی را از قبل تنظیم کنند و بعد حرکت کنند. در حالیکه برخی از آقایان بعد از حرکت تازه به فکر تنظیم صندلی و آیینه می‌افتند که موجب از بین رفتن توجه راننده به جلو و اطراف و بالا رفتن احتمال حادثه می‌شود.

با در نظر گرفتن میزان رانندگی و تعداد خانم‌های راننده باز هم آمار رانندگی خانم‌ها بسیار پایین‌تر است، ممکن است برخی بگویند خانم‌ها در مسیرهای سخت رانندگی نمی‌کنند یا تعداد آن‌ها کمتر است، ولی این آماری که من به آن اشاره دارم با در نظر گرفتن همه این موارد است. بر اساس این آمار، تعداد خانم‌های مقصر در رانندگی و حتی درگیر در تصادفات رانندگی بسیار پایین‌تر از آقایان است».

این‌ها اظهارات معاون اجتماعی ناجاست. او همچنین به عادت‌های بسیار مناسب زنان در رانندگی اشاره می‌کند: «خانم‌ها در رانندگی عادات مناسبی دارند، مثل گرفتن فرمان با دو دست. این‌که با یک دست رانندگی کنیم نشانه توانمندی نیست. این دسته از افراد غرور کاذب دارند و تصادفات رانندگی آقایان هم اکثرا به دلیل غرور کاذب آن‌هاست.»

او همچنین در توصیه‌ای به زنان راننده هم می‌گوید: «خانم‌ها هم تخلف می‌کنند، اما تخلفات آن‌ها خوشبختانه خیلی کم است و اکثریت رانندگان خانم رانندگی را با آرامش دنبال می‌کنند و برخی رفتارها چون بوق زدن‌های ممتد پشت سر رانندگان زن نباید آن‌ها را از این منش دور کند. من به رانندگان زن توصیه می‌کنم اگر کسی پشت سر آن‌ها بوق می‌زد و می‌خواست جلو بزند، با احتیاط و با استفاده از چراغ راهنما مسیر خود را عوض و راه را برای آن‌ها باز کنند. در واقع ما مکلف هستیم در این شرایط کنار برویم چون راننده پشت سر ممکن است کار اضطرارای داشته باشد، اما نباید عجله کنیم و باید تغییر مسیر ما احتیاط و با کمک چراغ راهنما باشد.»

* * *

چهار زن راننده در تهران از تجربه رانندگی در این شهر می‌گویند؛ از سختی‌هایش و از لحظه‌های سخت و آسان آن:

سارا ۳۲ ساله است. او کارشناس آی‌.تی است و سال‌هاست که تقریباً هر روز رانندگی می‌کند. او درباره تجربه‌اش از رانندگی به عنوان یک زن می‌گوید: « رانندگی برای زنان، اعصاب فولادین می‌خواهد و آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد، چون مردان این پذیرش را ندارند که یک راننده زن کنار آن‌ها رانندگی ‌کند و از آن‌ها سبقت بگیرد. نگاه مردان به رانندگی زنان خیلی بد است، همیشه می‌خواهند جلوی زن‌ها بپیچند و از آن‌ها جلو بزنند، انگار بیشتر از ما حق رانندگی دارند. وقتی زن‌ها خودروی خود را پارک می‌کنند، خیلی از مردها آن‌ها را مسخره می‌کنند. اگرچه زنان تخلف کمتری در رانندگی دارند و اصولی‌تر رانندگی می‌کنند، اما از طرف مردها همیشه زیر سوال هستند.»

او درباره کنایه‌ها و متلک‌هایی که در زمان رانندگی از مردان شنیده نیز می‌گوید: «گذشته از همه حرف‌های زشتی که این مدت شنیده‌ام و نمی‌خواهم بازگویشان کنم، متلک معروف مردان این است که به یک خانم راننده می‌گویند "برو پشت ماشین لباس‌شویی بنشین" که این به نظرم آزاردهنده است. البته به نظر می‌آید سال‌های اخیر این متلک‌گویی کمتر شده است.»

سارا درباره تجربه‌ای که از سال‌ها رانندگی نصیبش شده، تعریف می‌کند: «کم سن‌ و سال‌تر که بودم، ماشینی داشتم که برایم مهم نبود جایی بخورد، برای همین نمی‌گذاشتم کسی حقم را بگیرد و هرکس می‌خواست مزاحمم بشود، بی‌کله می‌رفتم جلوی ماشینش و نمی‌گذاشتم حقم را بگیرد، اما تجربه‌های بدی که داشتم، کمی برخوردم را تغییر داد. یک‌بار از یک ماشین شاسی‌بلند خیلی اصولی و بر اساس مقررات رانندگی سبقت گرفتم اما راننده و مسافر کنارش با ماشین دنبالم کردند و چند کوچه جلوتر پیچیدند جلوی ماشینم و از ماشین پیاده شدند. با دست می‌کوبیدند روی کاپوت ماشین و فریاد می‌کشیدند و فحش می‌دادند. من هیچ‌کاری از دستم برنمی‌آمد. فقط شیشه‌ها را داده بودم بالا و دستم روی بوق بود. سال اول دانشگاه بودم و خیلی سنم کم بود، اما هیچ‌کس از آدم‌هایی که توی کوچه بودند هیچ توجهی نکردند که چرا دو مرد به ماشین یک دختر جوان حمله کرده‌اند. تنها کاری که کردم این بود که وقتی از جلوی ماشینم کنار رفتند از نصفه راهی که بود، به سختی با کشیده شدن ماشینم به سپرِ ماشین آن‌ها از دستشان فرار کردم. وقتی رسیدم خانه هنوز می‌لرزیدم. با اینکه آن‌ها کار اشتباهی کرده بودند، تا مدت‌ها به خاطر این اتفاق اذیت شدم. همین تجربه‌ها باعث شده که الان سعی کنم از تنش دور شوم و کمتر خودم را درگیر چنین مسائلی کنم.»

او ادامه می‌دهد: «نزدیک خانهِ پدر و مادرم کوچه یک‌طرفه‌ای هست که ماشین‌های زیادی به خلاف وارد آن می‌شوند و من قبلاً با آن‌ها همیشه درگیر می‌شدم، حتی یکبار با گوشی از پلاک آن‌ها عکس گرفتم و می‌خواستم به پلیس بدهم، اما الان یاد گرفته‌ام وقتی کسی یکطرفه می‌آید و از من می‌خواهد که دنده عقب بروم، بگویم بلد نیستم عقب بروم! می‌دانم این خیلی بد است که به این نتیجه رسیده‌ام اما شرایط من را به این نتیجه رسانده که بهتر است راننده مرد فکر کند رانندگی‌ام خوب نیست تا اینکه با او درگیر شوم یا مسیرم را به خاطر او که خلاف آمده تغییر بدهم.»

* * *

فاطمه ۲۸ ساله‌ است و از ۱۰ سال قبل رانندگی می‌کند. او درباره اینکه رانندگی برای زنان چه تفاوتی با مردان دارد، می‌گوید: «اگر زن باشی و رانندگی کنی از همان اول متوجه تبعیض‌ها می‌شوی. وقتی پدرت هنگام تعلیم رانندگی می‌گوید پشت این ماشین نیفت راننده‌اش زن است، همین چیزها این تصور را که رانندگی زنان بد است، جا می‌اندازد. این در حالی است که وقتی من آموزشگاه رانندگی می‌رفتم، می‌دیدم خانم‌ها راحت‌تر رانندگی را می‌آموختند و راحت‌تر قبول می‌شدند. این شاید به تفاوت هوش و دقت بین زنان و مردان برگردد. خانم‌ها دقت بیشتری در رانندگی دارند و شاید همین باعث شده که کندتر رانندگی کنند. من ۱۰ سال است که رانندگی می‌کنم و هنوز هرجا می‌بینم زنی با مردی تصادف کرده، اطرافیان فکر می‌کنند مقصر راننده، آن خانم است. من در این ۱۰ سال اکثرا تصادفاتم با ماشین‌هایی بوده که راننده آن مرد بوده و اکثرا هم مقصر راننده آقا بوده، نه من. اما فکر می‌کنم این تصور که رانندگی زنان بدتر از مردان است، این روزها اصلاح شده است، چون زنان و دختران جوان زیادی این روزها رانندگی می‌کنند و رانندگی آن‌ها هم خوب و اصولی است. البته همیشه و همه جا یک درصدی از راننده‌ها هستند که خوب رانندگی نمی‌کنند، که می‌توانند زن یا مرد باشند.»

او درباره اینکه چقدر فضای رانندگی پراسترس و مردانه، رانندگی زنان را تحت تأثیر قرار داده نیز می‌گوید: «به نظرم این استرس به زن و مرد ربطی ندارد و همه در تهران به خاطر نبود خیابان‌ها و گذرگاه‌های استاندارد و رعایت نکردن قانون، متحمل استرس می‌شوند. الان هم دیگر فقط مردان تند و خشن رانندگی و رفتار نمی‌کنند، من دخترهایی را دیده‌ام که بعد از تصادف با قفل فرمان پیاده می‌شوند و می‌خواهند با راننده مقابل دعوا کنند! حتی فکر می‌کنم یک ضد هنجار شکل گرفته، الان زنان بیشتر خشن رانندگی می‌کنند.»

فاطمه درباره آزارهایی که در رانندگی از رانندگان مرد هم دیده اظهار می‌کند: «پیش آمده متلک بگویند و مسخره کنند؛ متلکی مثل اینکه «گاز توی آشپزخانه است» را شنیده‌ام و همانطور که توی خیابان و کوچه، خانم‌ها از طرف برخی آقایان اذیت می‌شوند، در رانندگی هم این اتفاق به شکل خودش رخ می‌دهد. اما در سال‌های اخیر وضعیت تغییر کرده، کمتر کسی رانندگی کردن زنان را مسخره می‌کند، اینکه رانندگی حق طبیعی زنان و مردان است، جا افتاده، اما اگر راننده زن خطایی بکند، بیشتر مسخره می‌شود تا یک راننده آقا. البته خیلی وقت‌ها هم زنان راننده بیشتر حمایت می‌شوند، مثلا وقتی تصادف کرده‌ام، هم عابرها و هم پلیس به من که خانم بوده‌ام، کمک کرده‌اند و سعی کرده‌اند هوای من را داشته باشند.»

* * *

آنیتا ۳۰ ساله است و دانشجو و از ۱۸ سالگی تقریباً هر روز رانندگی می‌کند. او درباره سال‌ها تجربه‌اش از رانندگی در تهران می‌گوید: «من سعی می‌کنم شرایط رانندگی برایم با آقایان فرقی نکند و سعی کرده‌ام با مشکلات رانندگی کنار بیایم. اما به هر حال همیشه این مسأله وجود دارد که خانم‌ها تحت فشار بیشتری هستند و باید ثابت کنند رانندگی آن‌ها خوب است، یا مثلاً نمی‌توانند شب‌ها راحت رانندگی کنند.»

او درباره مزاحت‌هایی که برخی رانندگان مرد برای او پیش آورده‌اند هم می‌گوید: «بارها شده که در اتوبان در حال رانندگی بوده و دیده‌ام که عمداً آمده‌اند جلوی ماشین من رانندگی کنند تا نگذارند سریع‌تر از آن‌ها حرکت کنم و به اصطلاح، به رانندگان زن، راه نمی‌دهند، یا توی اتوبان چون خطرناک است و فکر می‌کنند زن‌ها می‌ترسند، می‌آیند از کنار ماشینی که راننده زن دارد لایی می‌کشند و متلک می‌گویند.»

آنیتا درباره برخوردهای اطرافیانش با رانندگی زنان هم اظهار می‌کند: «بارها با دوستانم توی ماشین بوده‌ام و وقتی راننده ماشین جلویی بد رانندگی کرده، شنیده‌ام که می‌گویند حتماً راننده‌اش زن است، در حالی که حدس آن‌ها خیلی اوقات درست نیست. حتی دیده‌ام دوستانم که خانم هستند چنین پیش‌فرضی درباره رانندگی خانم‌ها دارند.»

او درباره تأثیر فضای غالباً مردانه بر رانندگی زنان هم خاطرنشان می‌کند: «رانندگی خود من خشن است و ممکن است به خودروهای دیگر راه ندهم یا وقتی از خیابان فرعی می‌پیچم فکر نکنم که حق تقدم با من نیست؛ انگار می‌خواهم رفتاری را که با من شده جبران کنم. فکر می‌کنم شرایطی ایجاد شده که خود زنان هم فکر کنند رانندگی زنان بد است؛ مثلا وقتی من می‌خواهم توی جاده شمال رانندگی کنم، کسانی که توی ماشین هستند بیشتر می‌ترسند تا زمانی که همسرم راننده باشد. انگار این پیش‌فرض وجود دارد که خانم‌ها تجربه و مهارت کمتری دارند. وقتی هم که خانمی راننده است دیگران مثلا پدر یا همسر به خودشان اجازه می‌دهند که به او بگویند چه کار کند و کجا ترمز بگیرند. این می‌تواند روی اعتماد به نفس و عملکرد خانم‌ها در رانندگی اثر بگذارد.»

* * *

فرخنده ۳۵ ساله است و سال‌هاست رانندگی می‌کند. او معتقد است اینقدر به فضای ایجاد شده برای رانندگی زنان عادت کرده که دیگر چندان متوجه آن نمی‌شود. او با اشاره به اینکه در زمان تصادف بیشترین تجربه‌های بد را داشته، می‌گوید: «من بیشتر زمانی که تصادف کرده‌ام متوجه تفاوتی شده‌ام که زنان در رانندگی تجربه می‌کنند. یکبار زمانی که از پارک خارج می‌شدم با یک خودروی ون برخورد کوچکی داشتم. خیلی اذیت شدم؛ همه می‌گفتند وقتی نمی‌توانی از پارک خارج شوی رانندگی نکن. راننده هم کلی ناسزا گفت و داد و بیداد کرد در حالی که مطمئنم اگر همسرم یا هر مردی راننده خودروی من بود، راننده مقابل یا مردم چنین برخوردی نمی‌کردند و فقط منتظر آمدن پلیس می‌شدند.»

او همچنین تعریف می‌کند: «تجربه دیگرم، باز هم تصادفی بود که سر یک تقاطع داشتم و به ماشینی برخورد کردم که از خیابان فرعی بیرون می‌آمد. تا وقتی پلیس بیاید، هم عابرها و هم راننده به من تلقین می‌کردند که من مقصرم، در حالی که خودم می‌دانستم مقصر نیستم، اما همه من را چون زن بودم مقصر می‌دانستند تا وقتی که پلیس آمد و راننده مقابل را مقصر شناخت. این وقت‌ها خیلی عصبانی می‌شوم اما کاری نمی‌شود کرد.»

فرخنده درباره تجربه خود از رانندگی در جاده‌های بین شهری هم می‌گوید: «توی جاده، راننده‌ها و مردم به زن‌هایی که رانندگی می‌کنند خیلی واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند. یکبار تنها به سمت شهرکرد رفتم و در راه کمی اذیت شدم چون ماشین‌ها به من نزدیک می‌شدند و کف و سوت می‌زدند. حتی پلیس هم به رانندگی من واکنش نشان داد و من را به خاطر سرعت متوقف کرد و گفت خیلی خوب است که شما در جاده رانندگی می‌کنید.»

او البته از یک منظر، به زنان راننده یک نقد جدی را وارد می‌داند و می‌گوید: «مشکلی که ما زنان داریم این است که از خصوصیات فنی ماشین چندان مطلع نیستیم و اگر صدای عجیبی از ماشین بیاید دقیقاً نمی‌دانیم از کدام بخش است و باید به نظرم در این بخش بیشتر کسب اطلاعات کنیم.»

این بخش کوچکی از تجربه زنان از رانندگی در تهران است. اگر شما هم خانم هستید و این مطلب را می‌خوانید، می‌توانید تجربه خودتان را از رانندگی کردن و سختی‌هایش در بخش نظرات همین مطلب به اشتراک بگذارید.
ایسنا - آزاده شمس
 
کلمات کلیدی : رانندگی زنان
 
حسين
۱۳۹۴-۰۶-۲۶ ۱۳:۱۹:۰۲
دليل علاقه اكثر خانمها به رانندگي چشم و هم چشمي است

بيشتر همكاراي خانم ما فقط به اين دليل كلي وام گرفتن تا پيش بقيه كم نيارن و گرنه هيچ نيازي به ماشين ندارن (3194670) (alef-13)
 
هادی
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۰:۳۹:۵۲
انقدر الکی حرف نزنید؟ شما ماشین نیاز دارید، بعد همکار خانمتون نیاز نداره؟ صما چه فرقی دارید که شما میتونید ماشین داشته باشید ولی همکار خانمتون نباید داشته باشه و لازم نداره؟ (3195887) (alef-13)
 
خانم
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۴:۰۴:۱۸
نه باور کنید اینطور نیست . من شاغل نیستم ولی دوست دارم به جای پیاده روی یک مسافت طولانی به طرف کلاس آموزشی با ماشین شخصی برم اینطوری راحت ترم. چشم و همچشمی دیگه چیه (3196122) (alef-13)
 
جلیلی
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۴:۲۱:۰۱
زنها کلا احتیاط نمیدونن چیه.اونی که شما بهش میگی احتیاط فقط ترسه.ترسی که باعث میشه اعصاب راننده های دیگه به هم بریزه و اونا مجبور بشن بد رانندگی کنن.مشکل ترافیک تهران فقط با ممنوعیت رانندگی زنها حل میشه. (3196153) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۲:۱۸:۳۷
چشم! (3197744) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۴:۵۴:۴۵
سلام
فکر می کنم دلیل اصلی ضعف خانم ها در رانندگی کم تجربگی است معمولا شوهران، پدران، برادران و پسران یک خانم در خیابان و بخصوص در جاده پشت فرمان می نشینند و معمولا ماشین هم متعلق به آنها است بنابراین اگر یک مرد 5 سال است گواهینامه گرفته به طور متوسط روزی 1 ساعت رانندگی کرده ولی زنی که 5سال است گواهینامه گرفته به طور متوسط روزی 5 دقیقه رانندگی کرده. در ایران چیزی کمتر از یک درصد رانندگان در جاده ها زن هستند. نتیجه آنکه تمرین بیشتری دارد راننده توانمندتری نیز هست بنا براین واقعا دفاع از رانندگی خانمها چندان عقلانی به نظر نمی رسد (3196194) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۵:۰۳:۵۲
سلام
فکر می کنم دلیل اصلی ضعف خانم ها در رانندگی کم تجربگی است معمولا شوهران، پدران، برادران و پسران خانم ها در خیابان و بخصوص در جاده پشت فرمان می نشینند و معمولا ماشین هم متعلق به آنها است بنابراین اگر یک مرد 5 سال است گواهینامه گرفته به طور متوسط روزی 1 ساعت رانندگی کرده ولی زنی که 5سال است گواهینامه گرفته به طور متوسط روزی 5 دقیقه رانندگی کرده. در ایران چیزی کمتر از یک درصد رانندگان در جاده ها زن هستند. نتیجه آنکه تمرین بیشتری دارد راننده توانمندتری نیز هست بنا براین واقعا دفاع از رانندگی خانمها چندان عقلانی به نظر نمی رسد (3196199) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۸:۲۵:۲۸
پلیس راهنمایی ورانندگی تهران بی بخارترین پلیس دنیا ،جلوی چشم این پلیس همه جور تخلف میشه وخودشون روبه ندیدن میزنن خط ویژه برای موتورها ممنوعه ولی پیاده روها نه .سری به چهارراه پارک وی بزنید وببینید تو چه جنگلی زندگی میکنیم ووضعیت عبورومرور تواین تقاطع وپیاده روهاش چه جوریه زندگی توتهران از جنگلهای امازون خطرناکتره. (3196407) (alef-13)
 
سعدالله
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۸:۴۴:۲۱
یه نظرِ بی پایه و اساس ! (3196430) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۲۱:۳۷:۲۶
کلا خانم ها درک سه بعدی ضعیفتری نسبت به مردان دارند این مسئله باعث برخی اشتباه ها توسط زنها در رانندگی میشه البته در عوض زنها در مهارتهای دیگری مثل یادگیری زبانهای خارجی از مردها بهتر عمل میکنند . درکل اما زنها با احتیاط تر از مردا هستند (3196643) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۶ ۱۳:۳۰:۵۰
نصف ترافیک بخاطر رانندگی کند و شل خانومهاست بارها دیدم که خانومی پشت فرمون گوشی به دست یه خیابون رو بند اورد و صدتا ماشینو معطل کرده (3194700) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۲:۵۵:۱۷
اتفاقا بخش بزرگی از ترافیک بخاطر همین رفتارهای به ظاهر مردانه و تخلفات فراوانه. مثلا هی از این لاین به اون لاین رفتن یا وسط لاین رانندگی کردن خودش کلی در کند شدن ترافیک و حداقل برهم زدن آرامش مردم اثر داره. (3196046) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۵:۲۷:۴۵
مخالقم. (3196220) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۲۳:۰۹:۱۹
چند
عامل بزرگ ترافیک علاوه بر زیاد بودن تعداد خودرو ها

تاکسی ها و خودرو های مسافر کش که هر کدام 4 مسافر را در هر نقطه سوار و در هر نقطه پیاده میکنند و تقاطع ها را بند می آورند
توقف کامیونتهای تخلیه بار جلوی بقالیها
ماشینهای زیگزاگ رو با ادعای دست فرمان
عدم آموزش نحوه حرکت در میدانها دز هنگام اخذ گواهینامه
بستن مسیرهای اصلی و کنار گذرها توسط پلیس و اعمال سلیقه ای عبور و مرور
عبور عابر پیاده تقریبا از هر نقطه ای که ممکن باشد.

مصونیت آهنین موتور سواران وانت سواران و مسافر کشها از برخورد جدی پلیس (3196765) (alef-13)
 
مادر
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۵:۳۳:۴۳
از این ناراحتم که موضوع مقاله زنانه است و باز مثل همیشه مردها در موردشون حکم صادر می کنند ، لایحه میدن، نظر میدن و بالاخره نتیجه گیری می کنند.
رانندگی مرد و زن ندارد. خودم چقدر پسربچه نوجوان زیر 18سال دیده ام که پشت فرمان خودرو در حال رانندگی هستند اینا که از رانندگی خانمها ترسناک ترند. هر دو پسر خودم راننده هستند یکی اش اصلا از جاده ترسی ندارد عاشق لایی کشیدنه اما اون یکی با احتیاط و ترس و لرز زیادی رانندگی میکنه
واقعا گاهی از زن بودنم متاسف میشم (3196227) (alef-13)
 
بوشهر
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۸:۵۰:۱۶
اگر راننده های خانم باعث ترافیک باشند ,راننده های مرد که باید دست رو بوق برند جلو!! اولا" تعداد راننده مرد بیشتره پس بیشتر خرابکاری به بار میآرند و چون عین شما ادعــــــــــــــــــــــــــــــا هم دارند دیگه بدتر , البته نه اینکه خواسته باشیم خاک بریزیم رو گناه رانندگان خانم اما این هم نیست که باعث ترافیک خانمها باشند. هستند خانمهایی با همان صفانی که گفتید اما باز هم تعداد
مردان با همان صفات چندین برابر است. (3196440) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۲:۴۳:۲۶
شل روندن خیلی بهتر از تند و وحشیانه روندنه. یه نگاهی به آمار تصادفات و مرگ و میرهایی که آقایون باعثش بودن بندازید، اونوقت متوجه مهارت های رانندگیتون میشین آقای عزیز! مگه تند و بی قانون روندن و لایی کشیدن افتخاره که اینطوری به خودتون می بالید! (3197826) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۶ ۱۳:۴۳:۳۸
الف جان برو آمار طلاق رو ببین بعد اخبار فمینیستی بگذار. برو تعداد بیکارن مرد را ببین و میزان زنان شاغل و به این دقت کن که دیگر خانومها از همسرانشان و پدرانشان حرف شنوی ندارند و هرکاری که دلشان میخواهد انجام میدهند و اتفاقا این مردها هستند که حرف زنها را گوش میکنند و در کنارش به این نکته هم دقت کن که متاسفانه اکثر دخترها در این چند ساله برای ازدواج فقط به پسران ثروتمند برای ازدواج بله میگویند و اگر هم به پسری از قشر متوسط به پایین بله بگویند بعد از مدتی با انواع و اقسام بهانه تراشیها باعث طلاق عاطفی یا طلاق قطعی میشوند. الف جان شما به این مسائل دامن نزن به اندازه کافی خانومها در ایران می تازند !!!!!! (3194737) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۱:۰۵:۱۴
چه ربطی داشت؟ !!!!!!!!! (3195922) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۱:۰۶:۴۱
حالا همه ی مشکلات مملکت حل شد، افتادین به این مسائل؟!
درست وسط برجام و کلی مشکلات، این تیتر و مقاله هیچ چیز جز فرافکنی رسانه ای نیست.
استاد سرکار گذاشتن مردم هستید از اول انقلاب.
اگه مردی کامنت رو بگذار. (3195923) (alef-13)
 
]جواد
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۵:۴۵:۱۱
بجا و منطقی بود . (3196244) (alef-13)
 
سید کاظم
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۹:۰۲:۵۷
همینکه الف نظر شما را منتشر کرده کلی به شما حال داده!
خانمها نصفِ جامعه هستند و بعبارتی نصفِ سرمایه انسانی کشور , اگر فکر کردید که این نیروی عظیم را باید کرد تو پستویِ خانه باید برگردید به قبل از بعثت پیغمبر تا حرفتون خریدار داشته باشه!
بعدشم , نبودن شغل برای من و جنابعالی از اقتصاد خراب کشور است و ربطی به وجود خانمها ندارد . (3196457) (alef-13)
 
ا. ر
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۲۰:۵۷:۵۰
راست ميگه... الف جان كلا در حمايت از آقايون مطلب بذار كه فمينيست نباشي. ولي لطف كن از ظلمي هم كه به سياهپوست ها در اونور دنيا ميشه چيزي نگو چون تبعيض بين زن و مرد در اينجا صد مرتبه بدتر از تبعيض نژادي در هر جاي دنياست (3196588) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۰۹:۲۸:۵۴
خانمها از همسرانشان حرف شنوی ندارند؟ ای وای!
شرایط از زمان قاجار تغییر کرده؟ ای داد!
...
معنی همسر را می دانی؟ همسر یعنی کسی که سرش به اندازه سر تو ارزش دارد!
از زمانی که اولین قانون جمهوری اسلامی که همان تعدد زوجات بود برقرار شد وضع شما بهتر شده یا بدتر؟ وقتی حق انسان بودن زن را از او بگیرید. گرفتن این حق از پدر، شوهر و برادر و پسرش آسانتر می شود! (3197239) (alef-13)
 
آقای نحوی
۱۳۹۴-۰۶-۲۶ ۱۴:۰۹:۳۲
عین واقعیت دربارۀ رانندگی همسرم:‏
‏1 ـ هر روز که خانم از آموزشگاه برمی‌گشتند، با شور و شعف از مهارت‌هایشان می‌گفتند و این‌که بانویی که به ایشان آموزش می‌دهند، ‏چقدر از پیشرفت سریع‌اش در رانندگی راضی و متعجب‌اند! مربی کنارشان می‌نشست، از مشکلات ریز و درشت زندگی به هم ‏می‌گفتند و در همین حین هم همسرم رانندگی می‌آموختند و به‌به و آفرین می‌شنیدند . . . مدتی گذشت تا فهمیدیم این همه ‏ستایش از مهارت‌های نداشتۀ همسرم در رانندگی بابت این بوده که سرکارخانم مربی خصوصی، سرشاخۀ یک شرکت «هرمی» ‏بودند و می‌خواستند خانم ازهمه‌جا بی‌خبر بنده را به عضویت زیرشاخۀ خود درآورند.‏
‏2 ـ سرکار خانم بدون داشتن حتی مهارت یک دنده عقب ساده، در همان بار اول موفق به اخذ گواهینامه شدند و هم‌زمان یک ‏خودروی ارزان‌قیمت نیز برای‌شان خریدیم. بااین‌همه، پس از گذشت سه ماه، به انواع چیزهایی که در گوشه و کنار منزل ما خاک ‏می‌خورد، یک خودروی وطنی نیز در پارکینگ اضافه شد.‏
‏3 ـ دیدم این طوری نمی‌شود؛ آستین‌ها را بالا زدم و تصمیم گرفتم خودم به همسرم که دارای گواهی‌نامه بود، رانندگی یاد بدهم. ‏نشستیم و با یادآوری این نکته که ترمز، همان «تکه‌فلز» وسطی است و به «راهنما»، «فلش» نمی‌گویند، رانندگی را آغاز کردیم. ‏اما چشم‌تان روز بد نبیند، چیزی نمانده بود که در اولین تقاطع و در گردش به راست، همسر عزیزم را از دست بدهم. شاید ‏بپرسید چگونه؟ مگه میشه، مگه داریم که در رانندگی فقط جان یک نفر به خطر بیفتد؟ بله، هنگام پیچیدن به راست و بعد، ‏برگرداندن فرمان، انتهای شال ایشان به دور فرمان و به دور گردن‌شان چنان پیچید که چیزی نمانده بود همان وسط خیابان ‏خفه شوند!‏
ای کاش خودش اینجا بود و تأیید می‌کرد که بسیاری از بانوان چگونه راننده می‌شوند.‏ (3194771) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۳:۰۵:۳۵
این کامنتت رو نشونش نده زندگیت دچار دعوا و...میشه (3196057) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۴:۰۸:۱۵
واقعا هدفت از نوشتن این نظرت چیه
چرا نگاه شمامردها اینقدر به رانندگی و خیلی از مهارت های خانما مسخره است ؟؟ (3196129) (alef-13)
 
وکیلی پور
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۴:۱۲:۲۳
متاسفانه بعضی از رانندگان مرد اتوبوس داخل شهری انقدر بد رانندگی می کنند و کلاچ و ترمز ناگهانی می گیرند که صدای هیشکس درنمیاد حالا اگه راننده اش خانم بود مسافرها چه برخوردهای زشتی که نشونش نمی دادند. (3196137) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۲۱:۰۴:۴۸
الكي يعني مثلا با داشتن گواهينامه ترمز هم نميشناسه (3196595) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۶ ۱۴:۲۳:۲۴
متاسفانه فرهنگ رانندگی در ایران از پایه اشتباه گذاشته شده. البته اینکه طبق آمار مراکز معتبر، ایرانیها جزو عصبانی ترین و افسرده ترین مردم دنیا هستند هم دلیل دیگه ایه برای عجله و رانندگی بد و عصبی. (3194787) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۴:۳۶:۴۶
مراکز معتبر؟
اکونومیست که میگفت جز امیدوارترین کشورها هستیم (3196180) (alef-13)
 
سعدالله
۱۳۹۴-۰۶-۲۶ ۱۴:۳۶:۰۹
بنده مقصر همه این بی قانونیها و رفتار ناشایست رانندگان ایرانی(و نه تهرانی ) را فقط و فقط پلیس میدانم و بعد از آن تلویزیونِ میلی !
بنده رفتار درست رانندگان ترکیه را حاصل آموزشهای رانندگی و ترافیکی در تلویزیون دولتیشان در طی 20سال گذشته میدانم . همان آموزشی که در تلویزیون میلی ما تبدیل شده بود به نیم پرده ای کمدی!! بهتر بود که طنز را بسپریم به مهران مدیری و برنامه آموزشی را با جدیت انجام دهیم.
نبود امکانات و نیرو در راهنمایی و رانندگی مشکل مردم نیست اما برای مردم مشکل آفرین است.هیچ کشوری به تعداد رانندگانِ خاطی پلیس ندارد تا خاطیان را کنترل کند اما ابزارهای بازدارنده خوبی در اختیار پلیس است که بهترین و کارسازترینش جریمه است .جریمه باید باندازه ای باشد که ساعت 3نصفه شب هم کسی جرات یکطرفه رفتن نداشته باشد . اگر جریمه یکطرفه رفتن بجای 30هرار تومن 300هزار تومن باشه کسی جرات خلاف داره؟؟
جریمه پارک دوبله را بکنید 500هزار تومن تا ببینید کسی وجود دوبله پارک کردن داره؟؟ (3194806) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۶-۲۶ ۱۵:۰۹:۳۲
دو روز اومدم تهران دیونه شدم
یهویی از فرعی میپیچید جلوت مسیر عوض میکردن بوق الکی راه ندادن به هم دیگه
واقعا افتضاح رانندگی میکنن
اصلا انگار شهر تگزاس امریکا تو قرن 18 که هر کی به هر کی بوده (3194850) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۲:۵۲:۳۵
توی ایران رانندگی افتضاح برای مردا یک جور هنر بحساب میاد و اگه کسی بخواد درست و قانونی رانندگی کنه صدای بقیه درمیاد! (3196041) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۴:۱۴:۰۴
مشهد و شیراز و اصفهان رو ندیدی (3196141) (alef-13)
 
جلیلی
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۷:۰۵:۵۲
شما شهر تگزاس قرن هیجده رو یادته؟؟آفرین.میگم حالا برگشتی روستاتون مشکل دیوانگیت برطرف شده؟؟ (3196326) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۶ ۱۵:۲۷:۳۸
ما در رانندگی و خیلی روابط اجتماعی دیگر با هم رفتار وحشیانه داریم. (3194875) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۶ ۱۵:۳۹:۳۸
بنده دو خانم را پارسال دیدم در تقاطع نصرت و جمالزاده تصادف کردند و رکیک ترین فحشها را هم به همدیگه دادند. مشاهده دیگری که داشتم تصادف یه خانم بود که اینقدر استرس گرفت سر یه تصادف ساده توی یه کوچه نزدیک بود که تلفات جانی و مالی ایجاد کنه بعد خیلی هم داد و بیداد راه انداخت و قضیه رو وحشتناک پیچیده کرده بود. ایشون خودش پیچیده بود توی کوچه ای که ورود ممنوع بود و طلبکار هم بود ماشین رو هم ول کرد توی شیب کوچه ماشین اومد پایین دوستم ماشین رو نگه داشت
ضمن اینکه مقاله رو هم قبول دارم کل مردم ما بد رانندگی میکنن این مشاهده من از تصادف دو خانم بود از رفتار و اخلاق خانمهای جامعه مون بسیار ناراحت شدم
در صف نذری هم پارسال رفتارهای بسیار بدی از خانمها دیدم به همدیگه فحش میدادن و صف را رعایت نمیکردند و...اینقدر زشت بود که دیگه تصمیم گرفتم هیچ وقت نذری نگیرم.
به نظر من وقتی رفتار مردها بده باید این رو در خانمهای اون جامعه جستجو کرد و مادرهایی که بچه رو درست تربیت نکردن خانمهای ما تخلفات خیلی ظریفی می کنن و بی قانونی رو به بچه یاد میدن همین صف نذری یا توی اتوبوس نرسیده به ایستگاه میگن نگه دار و...کلا جامعه ای که خانمهاش بد بشن فاتحه اش خوندس
شما ژاپن رو نگاه کن خانمهاش اونجا رو ساختن از دید من مرداش مترسکی بیش نیستن از بس که اخلاق و تعهد رو خانمهای بزرگوار ژاپن به جامعه یاد دادن مردها مثل روبات درست کار میکنن
لذا این جامعه و هر جامعه ای دست پخت خود خانمها است بچه از صبح تا شب دست شما ها است اگر خوب تربیت کنید یا بد این دیگه دست پخت شما است.( نفرمایید په مردها چی و...اونا اصلا توی خونه نیستن و دنبال گرفتاری های خودشونن)
به نظر من اگاهی خانمهای یک جامعه خیلی مهمه وقتی خانم های یک جامعه دنبال فالگیری و خرافات باشن اون جامعه رشد نمیکنه ولی وقتی که خانمها اگاه باشند و برای پرورش بچه وقت بذارن و وظایفش رو در قبال جامعه بهش یاداوری کنن جامعه درست بار میاد. خانم های ما به بچه یاد میدن که به خودت متعهد باش نه جامعه
من تا حالا بندرت دیدم که خانمی تعهد به جامعه رو به عنوان اولویت اول به بچه متذکر بشه
لذا توصیه میکنم وقتی رفتار بد مردها رو میبینید شعر روزی ز سر سنگ عقابی به هوا خاست رو بخونید و این نسل ما دیگه بی فایده است اگر برای اینده دلتون میسوزه روی بچه های یک دو ساله کار کنید. (3194890) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۶ ۱۵:۴۰:۵۹
رانندگی در تهران را کسی نبینه باوز نمیکنه. من امارات رفتم و قابل مقایسه نیست. متاسفم که مردم در آسان ترین کار موندند. (3194895) (alef-13)
 
pejman
۱۳۹۴-۰۶-۲۶ ۱۵:۵۰:۴۵
من یک مرد هستم و 25 سال است که در تهران رانندگی می کنم.اگر بخواهیم منطقی باشیم و تعصب نداشته باشیم ، خداوکیلی زنان به مراتب از مردان بهتر رانندگی می کنند، احتیاط قابل قبولی دارند، کمتر حق دیگری را ضایع می کنند، خونسردتر هستند و قوانینی را که در راهنمایی و رانندگی بدانها سفارش شده است بیشتر از مردان رعایت می کنند.
مرده ها باید از آنها یاد بگیرند، هرچند آنها زن باشند. (3194912) (alef-13)
 
جلیلی
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۷:۰۸:۱۵
مردها باید از آنها یاد بگیرند هرچند آنها زن باشند؟؟؟!!!!
مگه زن چشه آقای به ظاهر محترم؟؟ (3196328) (alef-13)
 
قوچان
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۹:۰۸:۲۳
خیلی خوب نوشتید اما "هر چند آنان زن باشند" را خیلی بد آمدی.
مگه زن بودن چه اشکالی داره که شما میگید: هرچند آنها زن باشند!!!! (3196466) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۲۳:۳۸:۱۳
رنها بیشتر عامل تصادف هستند تا اینکه خود تصادف کنند مخصوصا زمانی که در بزرگراه با سرعت 60 تا در خط سبقت یهویی میزنند رو ترمز و بعدش خودشون بدون هیچ تصادفی میروند و پشتش 8 تا ماشین بهم زندن واقعا که تصادف کمتری دارند!!!!!!!!!!!!!!! (3196825) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۰۹:۱۱:۵۱
پروفسور اون 8 ماشین اگه فاصله ایمنی رو رعایت کنن اگه 200 تا هم سرعت داشته باشند هیچ تصادفی رخ نمیده (3197203) (alef-13)
 
علت
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۱:۳۰:۴۰
علت. اون تصادف عدم رعایت فاصله با خودروی جلویی می باشد نه ترمز کردن (3197594) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۶ ۱۶:۰۳:۴۱
کلا" خانم ها خوبند و مردها بدند...این نوشته ها عمدتا" ناشی از گرایش های فمینیستی می باشد هر روز تو سایت ها و روزنامه ها نوشته های مشابه این که نکته مشترک همه آنها تعریف و تمجید از زنان و تاختن به مردان است دیده می شود متاسفانه خیلی مردها هم پیشتاز القاء تفکرات فمینیستی به جامعه شده اند (3194935) (alef-13)
 
حجت الله
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۹:۱۶:۳۱
شما خوب! شما سیبیلت کادیلاک ! شما اصلا" آخر مردانگی!
شما اصلا" هزار و خانمها 2ونیم!
گرایش فمنیستی کیلویی چنده؟؟؟ هر روز داریم رانندگیها را میبینم و این چه ربطی به گرایش فمنیستی داره؟؟
رانندگی زنها از مردها بهتره , همین.
والله من درست نمیدونم که فمنیستی یعنی چی! چه برسه به گرایشش. (3196479) (alef-13)
 
لطیف
۱۳۹۴-۰۶-۲۶ ۱۶:۱۳:۲۵
دانستن و احتیاط مقوله ای جداگانه است که علاوه بر بانوان ، آقایان بسیاری هم به آن مقید هستند و به نحو احسن قوانین را رعایت میکنند
آنچه که عیان است بیشترین دلیل ایراد به بانوان در رانندگی نه به دلیل رعایت قوانین بلکه بخاطر سرپیچی از بدیهیات رانندگی است
نوشته شما را بطور کلی قبول دارم که همیشه عده ای مردم آزار وجود دارند
ولی بد نیست سری به آموزشگاه های رانندگی بزنید و ببینید که بانوان با چه سطحی از دانسته ها در خصوص رانندگی دارای گواهینامه میشوند
و این موضوع به شهر تهران ربطی ندارد و کل ایران از این موضوع نالانند، و بانوان منصف هم به این موضوع اعتراف دارند (3194938) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۶ ۱۶:۴۱:۴۹
من در مورد اینکه برخی از ما اقایان این مواردی را که گفتید حرفه ای گری میدونیم حرفی ندارم. ولی اینکه خانم مقررات را رعایت میکنند رو هم قبول ندارم. چون به شخصه دیدم 80 درصد خانم ها واقعا رانندگی بلد نیستند. حتی در جایی به اندازه یه تریلی هم نمی تونند پارک کنند. یا در اتوبان تهران -کرج که زده حداقل سرعت 70 تا با 40 تا سرعت دارند رانندگی میکنند. خب این هم خلافه. (3194986) (alef-13)
 
سراوان
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۹:۱۹:۲۶
وقتی میگید 80 درصد ! بقیه حرفتون هم میره زیر سوال.
شاید میگفتید بیشتر از 40درصد , قابل قبولتر بود. (3196484) (alef-13)
 
کامبیز
۱۳۹۴-۰۶-۲۶ ۱۶:۴۸:۱۷
موافق نیستم (3194995) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۶ ۱۷:۱۳:۳۷
مقصر راهنمایی رانندگیه که با متخلفین برخورد نمیکنه (3195042) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۶-۲۶ ۱۷:۵۲:۳۰
سلام : فرمودید سرهنگ فلانی نمیدونم معاونت راهنمائی و رانندگی . راستش برام این سئوال پیش آمده که مگه ما راهنمائی و رانندگی هم داریم . ما فقط یک عده انسان داریم که برای اینکه بیکار نباشند لباس تنشون کردیم تا یک حقوقی پرداخت کنیم که بیکار نباشند چون من هر وقت میبینم جائی که ترافیک هست و شلوغه و به سر منشه میرسم میبینم اونجا یک آقای با لباس فرم وایستاده بعدم مگه میشه یک جائی ما رئیس و کلی معاونت داشته باشیم و این همه سال رانندگی ما به اینصورت باشه که حتی ایرانیهای خارج از کشور هم با توجه به اینکه مال همین کشور بودن میترسن از خیابان رد شن . راستش منکه خجالت میکشم بگم ما راهنمائی و رانندگی داریم . چون اکه یک آدم معمولی را ما رئیس راهنمائی و رانندگی میکردیم الان مشکل رانندگی حل شده بود . شما هم دیواری از دیوار مردم کوتاه تر ندید همه چیز را تقصیر مردم میندازید هم قانون ما ناقص است هم مجری هامون کار بلد نیستم . با تشکر (3195096) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۶ ۱۷:۵۸:۱۷
هرکجاي دنيا قانون نباشد هرجو مرج بدنبال آن ايجاد خواهد شد , اولا دراصفهان که بنده ناظر هستم چيزي حدود ۶٠% راننده ها زن هستند که مسلما اين امر از نوعي ناهنجاري اجتماعي حکايت ميکند , ثانيا تعداد زيادي ازماشينها دراختيار جواناني است که براي تلف کردن و سوزاندن وقت خودشان روزها با نشستن پشت فرمان و چرخيدن در خيابانها البته بامقاصد مختلف تفريح ميکنند , راه حل اينستکه ١_ باتوجه به وجود سيستم کارتي بنزينمتناسب باميزان مصرف و پلکاني گران شود ٢_ پليس راهور آموزش ببيند که خود ابتدا خلاف نکند که بعدا بتواند بديگران ايراد بگيرد٣ _ پليس قدرت داشته و حمايت شود که راننده متخلف نتواند به او توهين ياقصد تنبيه اورا بکند که منجر به بي تفاوتي پليس شود ۴_ جريمه ها چنان سنگين شوند که در زندگي راننده متخلف تأثيرگذار باشد و او ازجريمه شدن واقعا ترس داشته باشد ۵_ درتمام خيابانها دستگاه اتوماتيک واريزواخذقبض پارکينگ نصب تا راننده قبض را پشت شيشه اتومبيل جهت ملاحظه پليس بمعرض ديد بگذارد اين قبض براي حداکثر ٢ ساعت مهلت داشته و صادر شود ,
همانطورکه رهبرمعظم انقلاب فرمودندهمه مشکلات راه حل دارد , وخواستن توانستن است (3195104) (alef-13)
 
nima
۱۳۹۴-۰۶-۲۶ ۱۸:۲۱:۴۴
کشوری که زن ها حق ورود به استادیم رو ندارن باید براشون حق رانندگی هم نزارن تا خیابون ها خلوت بشه :)) (3195155) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۶ ۱۸:۲۸:۴۸
طرز رانندگی یک جمع نشانه شخصیت و طرز فکر همان جمع میباشد (3195175) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۶ ۲۱:۲۹:۵۴
واقعا..... (3195422) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۰۱:۳۵:۴۸
واژه زنانه و مردانه یعنی چی ۰ حالا چون آقاجان بدلیل شرایط اجتماعی سریع تر از این وسایل استفاده کردند یعنی آنها حقی برتر نسبت به بانوان دارند ۰جواب خیر ۰این یک رفتار اجتماعی است که برمی گردد به شخصیت هر انسانی وفرهنگ آن جامعه ۰ (3195661) (alef-13)
 
ا. ر
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۲۲:۰۴:۴۶
دقيقا همينطوره رانندگي زن و مرد نداره به مدنيت و عدم مدنيت برميگرده. اون قديما كه با اسب و استر و قاطر سفر ميكردند كسي به خانمها خرده نميگرفت حالا كه چهارپا به چهارچرخ تبديل شده و خانمها هم بيشتر تردد ميكنند اين وسيله مردانه شده؟! (3196670) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۰۸:۵۸:۱۴
واقعا این برخوردها با خانمها از طرف آقایان تاسف آور هست،من به عنوان یک آقا خانمهایی را دیده ام که رانندگی بسیار عالی و تحسین برانگیز دارند،بیایید نگاه های مردسالارانه را در امور زندگی حذف کنیم،من شخصا هیچوقت خانمها را در رانندگی اذیت نمیکنم و بیشتر بل آنها مدارا میکنم (3195801) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۲۳:۳۶:۱۲
چنین خانمهایی هم وجود دارند انا تعدادشان بسیار کم میباشد، قبول که داری. (3196820) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۰:۵۰:۰۹
یک نکته تاسف برانگیز اینه که خانمها تو رانندگی وقتی عصبانی میشن همون حرکات و الفاظ رانندگان بی فرهنگ مرد عینا تکرار میکنن.
یه بار به شخصه بحث و جدل دوتا خانم سر اینکه کی وارد کوچه بشه کی زودتر بره بیرون و دیدم
بعد یک دقیقه که بد و بیراه بهم گفتن منم با این جمله که شما ها نا سلامتی پس فردا باید بچه تربیت کنید تحویل این جامعه بدین، دعوا رو خاتمه دادم . آی دلم خنک شد اون موقع که ساکت شدن 😆 (3195894) (alef-13)
 
یک اسیب دیده
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۱:۴۵:۰۵
من یک آسیب دیده از رانندگی خانمها هستم
در یکی از جاده های بین شهری با خودروی خود در حال حرکت بودیم که خانمم که در ان زمان تازه ازدواج کرده بودیم از من خواست تا اجازه بدهم کمی پشت فرمان بنشیند، گفتم این جاده جای مناسبی برای رانندگی یک خانم نیست، البته چندسالی میشد که گواهینامه داشت. با مخالفت اولیه من ایشان شروع کرد به ابراز ناراحتی و انتقاد از من که چرا بمن اعتماد نداری و وووو، من هم ناچار با این شرط که مسافت خیلی کوتاه و انهم با سرعت کم براند موافقت کردم، کناری ایستادم و و جایمان را عوض کردیم. هنوز یک کیلومتر هم از شروع رانندگی ایشان نگذشت که با عبور یک تریلر از کنار ما، خانم هل شدن و کنترل ماشی را از دست داد و خودرو را ابتدا بسمت بلوار وسط و سپس بسمت حاشیه سمت راست بردن و بحالت مارپیچی حرکت میکرد در حالی که از ترس فریاد میزد و پایش را از روی گاز برنمیداشت چون در ان لحظه کنترل خود را از دست داده بود و ذهنش کار نمیکرد و لحظه به لحظه بر سرعت خودرو اضافه میشد و سرانجام خودرو از سمت حاشیه سمت راست از جاده خارج شد و چون سطح جاده حدود یک متر و خورده ای از سطح زمین بالاتر بود خودرو به حالت پرش از سطح جاده پرید و از ان خارج شد و شدت به زمین برخورد کرده و واژگون شد. در این حادثه من چنان اسیب دیدم که دوران بهبودی من حدود پنج ماه بطول انجامید، و البته هنوز بعد چندسال از آن حادثه دست راست من به حالت قبل برنگشته و بخشی از توانایی آن را (شاید برای همیشه) از دست داده ام. البته خانمم جز چند خراش سطحی اسیبی ندید. از ان روز به بعد دیگر سوار هیچ خودرو ای که راننده اش زن باشد نمی شوم، هرگز، هرکس که میخواهد ناراحت شود. بنظر من رانندگی خانمها در جاده های درون شهری مشکل زیادی ندارد چون معمولا در جاده های درون شهری سرعتها کم است و اگر تصادفی بوجود بیاید چندان شدید نیست، اما جاده های برون شهری شوخی بردار نیست، شمارا بخدا اشتباه من را مرتکب نشوید. شاید طبع لطیف خانمها و غلبه احساس بر منطق در انها باعث میشود در شرایط حساس و خطرناک کنترل اوضاع از دستشان خارج شود، نمیدانم شاید.
ضمنا امان از چشم و هم چشمی. (3195973) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۴:۴۳:۱۲
خودت هم نوشتی که خانمت آنچنان تجربه رانندگی نداشته و چندسال پیش گواهینامه گرفته اونوقت چطور ازش انتظار داری توی اتوبان حرفه ای و بدون ترس رانندگی کنه (3196186) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۴:۵۶:۰۹
درسته که زنها بطور متوسط سرعت واکنش کمتری دارن ولی درعوض با احتیاط بیشتر و سرعت کمتری رانندگی می کنن. شما از خودتون نپرسیدید چرا در کشورهای دیگه چنین مشکلاتی پیش نمیاد؟

دلیلش اینه که در ایران به علت اینکه از اول زنها کمتر رانندگی می کردن شیوه رانندگی خیلی مردانه یعنی تند و عصبی و خشن و هیجانی شده. مثلا در مورد حادثه شما آیا اون تریلی درست رد شده یا نه؟ بعید میدونم اگه تریلی درست رده شده باشه و مثلا با سرعت و یکدفعه نپیچیده باشه چنین مشکلی بوجود اومده باشه. یعنی در جریان شما اتفاقا به احتمال زیاد تقصیر اصلی بعهده راننده تریلی بوده که احتمال زیاد مرد بوده! (3196196) (alef-13)
 
اشتری
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۱:۴۷:۱۰
اون نازدانه های بابا و مامان که الان بزرگ شده اند و افتاده اند تو خیابان ها مسئول تمام بی قانونی ها و خلاف کاری های رانندگی هستند . تا بحال نشده که در یک بزرگراه چند تا از این بچه لوس ها را ندیده باشیم که لائی میکشند . یکی دیگه از عللی نا هنجاری های ترافیکی نبود عدالت اجتماعی است و همه فکر میکنند که باید حق شان را به نحوی بگیرند که در جای دیگر پایمال شده و دیگر اینکه ما در تهران با هم همشهری نیستیم . هر کس از یک جائی آمده و شده تهرانی و تا برود آداب شهری مثل تهران را یاد بگیرد صد ها نفر دیگر آمده اند و روز از نو و روزی از نو و آنها که تازه آمده اند برای اثبات وجود خود دست به هر کاری میزنند که از دیگران عقب نیفتند. (3195975) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۵:۱۴:۲۰
قربونت برم تهرانی ما نداریم کلا تعدادشون بسیار کمه همه از شهرستانن توجیه نکنید.بنده در خوابگاه که بودم در شهرستان، مشکل دارترین ادمای خوابگاه دقیقا همونهایی بودن که ادعای تهرانی اصیل بودن داشتن.
وقتی کسی اینجوری صحبت میکنه ادم اصلا شک میکنه که تهران 200 سال پیش یه ده بوده ادم حس میکنه طرف داره در مورد سمرقند و بخارا حرف میزنه
من 6 سال تهران زندگی کردم مشکل دقیقا اینه که بچه هاتون رو درست تربیت نمیفرمایید وقتی شهری که 5 میلیون جمعیتش از 20 سال قبل اونجان فرهنگش پایینه دلیلش این نیست که اون چند هزار نفری که با ماشین میان داخلش اونا بی فرهنگ بازی درمیارن باید مشکل رو در فرهنگ غالب یا فرهنگ اون 5 میلیون جستجو کرد. (3196205) (alef-13)
 
سعدالله
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۹:۲۳:۳۳
دست من بود هزار تا مثبت به این نظر میدادم. (3196486) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۲:۰۲:۰۵
با این رانندگی افتضاح انتظار داریم خودروسازهایی که همشهری های خودما هستند باقیمت پراید بنز تحویل بدهند - اول خودت بعدا کسی (3195986) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۳:۴۵:۵۰
شما وسط آب گل آلود ماهی نگیر لطفا! (3196104) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۲۰:۱۳:۳۵
ربطی نداره
مثل اینکه بگی چرا غذای سالم بخوریم هیشکی اداب غذا خوردن رو رعایت نمیکنه از بی کیفیت بودن غذاها شکایت نکنید به همین غذای مسمموم قناعت کنید چون اداب غذا خو ردن بلد نیستید!! حالا فرض کن اصلا 90 درصد اداب غذا خوردن بلد نیستند اون ده درصد که دیگه حق دارند غذای خوب بخورن (3196541) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۲۰:۱۴:۲۴
به نظر من شهرها رو تبدیل کنیم به زنانه و مردانه تا مشکلات جامعه ما حل بشه باور کنید با زنونه مردونه کردن شهرها خیلی مشکلات حل میشن. (3196545) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۲:۱۰:۴۲
زنانه مردانه زنانه مردانه ! بابا دست بردارید همه انسانند و حق زندگی دارند . افراد سالمند چه؟ اگر سرعت عمل ندارد نباید رانندگی کند. این رانندگی وجشیانه فقط توی کشورهای عقب افتاده دیده میشه. همه عجله دارن و نمیدونن برای چی؟ حاضره 2 ساعت فیلم و سریال ببینه اما وقتی یه عابر پیاده میبینه میخواد با سرعت از کنارش رد شه. خیال میکنن توی پیست مسابقه هستن. همه هم فکر میکنن دست فرمونشون خیلی خوبه! و من نمیدونم پس این امار بالای تصادف از کره مریخ میاد؟ و بدتر اینکه دیروز در اتوبان در یک خروجی در محل پیچ پلیس سبقت گرفت. مگر نه اینکه سبقت در پیچ ممنوع است؟ (3195999) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۲:۴۷:۳۴
اصولا هر گروه اجتماعی که از قدرت بیشتری برخوردار هست تحمل شنیدن صدای دیگری را نداره. فورا با کلماتی مثل فمینیستی، یا برخورد تحقیر آمیز سعی در سرپوش گذاشتن روی حقایقی دارند که خود اونها بهتر از هر کسی می دونند وجود داره و احتمالا خود اونها هم بخشی از این گروه مقتدر هستند که یاداوری ضعف ها اذیتشون می کنه
دقیقا در یک نمونه مشابه گروهی از اقشار دلواپس با اینکه مردم مجبور به پوشیدن و راه رفتن و رفتار کردن همیشه باب میل اونها هستند باز هم همیشه شاکی و طلبکارند. (3196037) (alef-13)
 
جلیلی
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۴:۲۰:۲۱
زنها کلا احتیاط نمیدونن چیه.اونی که شما بهش میگی احتیاط فقط ترسه.ترسی که باعث میشه اعصاب راننده های دیگه به هم بریزه و اونا مجبور بشن بد رانندگی کنن.مشکل ترافیک تهران فقط با ممنوعیت رانندگی زنها حل میشه. (3196150) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۵:۰۶:۳۹
رانندگی همه مردها مگه خوب ، عالی و بدون نقصه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (3196202) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۷:۰۰:۰۵
من با این برخوردهایی که با خانمها می شود متاسفم. اما از یک نکته رانندگی خانمها وحشت دارم. با موبایل صحبت می کنند آنهم در حال گردش به چب در یک تقاطع شلوغ. حالا اگر کفش پاشنه بلند هم پوشیده باشند ترمز را نمی توانند کنترل کنند. خانمهای عزیز لطفا از پوشیدن کفش پاشنه بلند در هنگام رانندگی و در آغوش گرفتن کودکان بخصوص زمان عبور پیاده از خیابان پرهیز کنید. (3196322) (alef-13)
 
ازمابهتران
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۷:۲۳:۰۸
همه از مرگ می ترسند من از راننده زن! (3196348) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۲۰:۱۴:۱۹
بی مزه (3196544) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۸:۴۲:۳۴
من مشکلی با رانندگی خانم ها ندارم اما به نظرم خانم ها هم کم خلاف نمی کنند
دو نمونه اش رو براتون می گم

همین دو روز پیش در خیابون فاضل شمالی در کوی نصر (گیشا) که پاساژ نصر در آن قرار داره دو خانم موازی هم پارک کرده بودن یکی از خانم ها درست پارک کرده بود و هیچ ایرادی به پارکش نمی شد گرفت اما اون یکی خانم با خونسردی تمام کج پارک کرده بود و هیچ ماشینی نمی تونست رد بشه آخر سر هم وقتی دید پشت سرش کلی ترافیک ایجاد شده بعد از 3 4 دقیقه لطف کرد ماشین رو جا به جا کرد قبل از ایجاد ترافیک وقتی فقط من پشت سرش بودم اصلا عین خیالش نبود که ماشین رو تکان بده


یک مورد دیگه هم یکی دو ماه قبل در خیابان شهر آرا در یکی از کوچه های بغل پارک دیدم که خانم محترم با خونسردی تمام ورود ممنوع آمد و وقتی من شاخ به شاخ با ماشینش شدم می گفت برو عقب که من برم من هم ماشین رو خاموش کردم تا خانم دنده عقب گرفت

یک مورد دیگه هم عین مورد بالا دو سال پیش برام در یوسف آباد رخ داد باز هم ماشین و خاموش کردم تا خانم لطف کردن دنده عقب رفتن (3196427) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۲۲:۲۲:۴۳
يعني اين كارها از مردها سر نميزنه؟ (3196696) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۲:۳۰:۴۲
خوبه هرچی راننده ی خانمه به پست شما می خوره (3197786) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۰۹:۰۷:۵۶
حالا که اینقدر از رانندگی خانمها تعریف میکنن اونا رو راننده تاکسی کنند شاید از دست ویراژ دادن راننده تاکسی ها راحت بشیم (3197191) (alef-13)
 
هموطن
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۰:۲۱:۵۸
به نظر بنده تمام مشکل ترافیکی از نداشتن فرهنگ استفاده صحیح از خودرو است واین زن ومرد ندارد هم آقایون و هم خانمها به اتفاق هم دیگر تخلف میکنند و متاسفانه اگر کسی مقید به رعایت اصول راهنمایی و رانندگی باشد مورد تمسخر زن ومرد قرار میگیرد کسی که نمیتواند برای زندگی روزمره خودش برنامه ریزی کند وبا زمان بندی مناسب برای رسیدن به محل کار یا یک قرار سر موقع حرکت نماید می خواهد تاخیرات خود را با زیر پا گذاشتن مقررات رانندگی و به خطر انداختن جان دیگران جبران کند ونتیجه آن چیزی می شود که امروز در خیابانهای شهر مشاهده میکنید واین موارد زن ومرد ندارد بلکه دستاوردی است از هر دوگروه باور کنید زندگی در تهران وشهرهای شلوغ برنامه ریزی فردی میخواهد اگر با برنامه و درزمان مناسب به سمت مقصد حرکت کنیم دیگر چراغ قرمز ها طولانی به نظر نمیرسند در رسیدن به سر قرار تاخیر به وجود نمی اید بنابراین می توان با آرامش رانندگی کرد ما باید فرهنگ زندگی کردن را بیاموزیم نه این که جامعه را به دوگروه زن ومرد تقسیم نموده و هر گروه گناه را به گردن دیگری بیاندازیم (3197380) (alef-13)
 
صالحی
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۱:۰۰:۳۴
پلیس راهنمایی و رانندگی خیلی خنثی عمل می کند به نظر می رسد پلیس فقط در موارد تصادف بروز پیدا می نماید (3197498) (alef-13)
 
ساسان
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۳:۳۴:۴۹
تجربه من از 23 سال رانندگي در تهران ضمن احترام به بانوان محترم:رانندگي خانم هاي محترم مساوي است با=غير طبيعي-عجول-هراسان-غير قابل پيش بيني-كاملا متفاوت از آقايان_اعتماد به نفس كاذب-خونسردي آزاردهنده-خودخواه در رانندگي و....البته با تلاش زياد راننده قابل قبول هم ميتوان در بين خانم هاي محترم كشف كرد. (3198011) (alef-13)
 
اکبرمیگه
۱۳۹۴-۰۷-۰۳ ۰۹:۳۷:۳۴
بعضی از زنان ازپسر های امروزه خوب رانندگی می کنندرانندگی زنان چه اشکالی دارند آفرین برزنان (3211511) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.