توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 303480
غزال ایرانی رقبایش را پشت سر می‌گذارد؟
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۵۳
پیش‌بینی می شود که تا کمتر از 2 روز دیگر برنده این دوره مسابقات جهانی خودرو خورشیدی مشخص شود. از کشور ما غزال ایرانی 3، خودروی خورشیدی دانشگاه تهران در این رقابت شرکت کرده که باید امیدوار بود بتواند مقام شایسته‌ای به دست آورد.

در مسابقات جهاني امسال خودروهاي خورشيدي موسوم به دبلیو اس سی (World Solar Challenge) پنجاه خودرو از كشورهاي مختلف جهان شركت كرده‌اند كه بايد مسافتي سه هزار كيلومتري را در مناطق دور افتاده و داع استراليا پشت سر بگذرانند. اين رقابت دو روز قبل از شمال استرالیا شروع شده و نقطه پايان آن شهر آدلاید در جنوب این کشور است. پيش‌بيني شده كه سريع‌ترين خودرو بتواند حدود 4 روز اين مسافت را طي كند. 
به گزارش خبرآنلاین هدف از این رقابت تشویق تحقیقات بر اتومبیل های خورشیدی است که امید می رود روزی در آینده وارد بازار مصرفی شوند. مسابقات بین المللی خودرو خورشیدی در استرالیا در سه کلاس اصلی برگزار می شود. در کلاس Adventure خودروهای سه چرخ تک سرنشین که ساده ترین طراحی را دارند در کلاس دوم(Challenger) خودروهای چهارچرخ تک سرنشین و در کلاس سوم (Cruiser class) خودروهای چهار چرخ دو سرنشین به بالا که جدیدترین طراحی ها را دارند شرکت می کنند که تیم خودرو خورشیدی دانشگاه تهران در دسته سوم قرار گرفته است.

بعضی تیم ها بر جنبه های آیرودینامیک تمرکز دارند، درحالی که سایرین روی بازدهی صفحات خورشیدی بیشتر کار کرده اند. یکی از مقررات اصلی رقابت این است که اتومبیل ها فقط اجازه ذخیره ۵ کیلووات ساعت انرژی را در هر زمان دارند.باقی انرژی باید از خورشید یا حرکت ماشین به دست آید. برنده مسابقه دور قبل در سال ۲۰۱۳ خودرویی به نام نونا۷ طراحی دانشگاه دلفت هلند بود. تیم ها چندین راننده دارند که در هر نوبت ۳ ساعت رانندگی می کنند. رانندگی هر روز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت محلی متوقف خواهد شد که برای ایمنی رانندگان و جلوگیری از تصادف با کانگوروهاست.

تیم‌هایی از 25 کشور جهان حضور دارند که آمریکا با شش تیم و استرالیا و ژاپن هر یک با پنج تیم چشمگیرترین حضور را دارند و انگلیس، هلند و ترکیه هر یک سه تیم، آفریقای جنوبی دو تیم و کشورهای ایران، اتریش، بلژیک، کانادا، شیلی، چین، کلمبیا، آلمان، هنگ کنگ، مجارستان، هند، اندونزی، مالزی، لهستان، سنگاپور، سوئد، تایلند و امارات متحده عربی هر کدام یک نماینده در این مسابقات دارند.
در اين رقابت احتمالا مانند دوره‌هاي گذشته در حد چند دقيقه خواهد بود و به همين خاطر نماينده ايران هم با چالش سختي روبروست.

غزال ايراني نسخه 3
تیم خودرو خورشیدی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران که بیش از 10 سال است که در زمینه طراحی و ساخت خودروهای خورشیدی فعالیت دارد امسال برای اولین بار با خودرویی دوسرنشینه که نسل سوم خودروی خورشیدی غزال ایرانی به شمار می رود در اين رقابت شركت كرده است. 
پروژه طراحی و ساخت خودرو خورشیدی در پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران از سال 1383 کلید خورد که به طراحی و ساخت اولین خودرو خورشیدی کشور به نام «غزال ایرانی 1» رسيد.
«غزال ایرانی 1» اما با بداقبالی، بخت حضور در رالی خودروهای خورشیدی استرالیا در سال 2005 را از دست داد و سال بعد هم به دلیل نقص فنی و مشکلاتی که شاید تا حد زیادی ناشی از محدودیتهای مالی بود نتوانست در مسابقات خودروهای خورشیدی تایوان نمایش مطلوبی داشته باشد.


مهرماه 91 بود که دکتر ابری نیا، سرپرست تیم طراحی و ساخت خودرو خورشیدی غزال ایران با اشاره به این که غزال ایرانی 1 و 2 در مجموع دو هزار کیلومتر مسافت را طی کرده‌اند که برای چنین خودروهایی رکورد خوبی محسوب می‌شود از طراحی نسل سوم این خودرو خبر داد که بر خلاف نمونه های سه چرخه قبلی دو سرنشینه و دارای دو موتور و چهار چرخ بوده و قادر است با سرعت 100 کیلومتر در ساعت حرکت کند.
او با بیان این که با توجه به تغییرات ایجاد شده در چرخ‌ها و افزایش تعداد سرنشینان، طراحی خودرو تغییر می‌کند، گفت: زمانی که خودرو دارای سه چرخ است موتور بر روی چرخ‌های عقب قرار خواهد گرفت و کل کنترل خودرو بر روی یک چرخ خواهد بود اما وقتی خودرو چهار چرخ دارای چهار چرخ می‌شود لزوما باید دو موتور بر روی هر چرخ عقب قرار گیرد که نیازمند هماهنگی بالایی نسبت به یکدیگر هستند. در نهایت کنترل خودرو نیز سخت خواهد بود.
از سوی دیگر با توجه به دو سرنشین شدن غزال ایرانی، خودرو سنگین‌تر از قبل شد که نیازمند باتری‌های قوی‌تر است.
به دلیل مشکلات مالی ساخت این خودرو تا سال گذشته به تعویق افتاد تا غزال ایرانی 3 اولین حضور بین‌المللی خود را در مسابقات امسال استرالیا تجربه کند.

کلمات کلیدی : خودروی خورشیدی
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.