نظر منتشر شده
۱۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 338094
ماشین‌های خانه به دوش در ایران
بخش دانش و فناوری الف، 21 اسفند 94
تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۹
کاروان‌های مسافرتی به‌سختی اجازه‌ی ورود به ایران را می‌گیرند. تردد ماشین‌های خانه به دوش در کشور ما چندان مرسوم نبوده و ورود مدل‌های خارجی آن از مرزهای ایران معمولا با دشواری همراه است. گردشگران خارجی شاید تا کنون تنها کسانی بوده‌اند که اجازه‌ی استفاده از این ماشین‌های "کَمپِر» را در ایران داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، کاروان‌های مسافرتی، خانه‌ها یا هتل‌هایی روی چرخ هستند که سبکی از سفر را در دنیا به جریان انداخته‌اند و جای خالی اقامتگاه‌های را در مسیرهای پَرت و بدون امکانات، پر می‌کنند. در بسیاری از کشورها سفر با این کاروان‌ها که تمام وسایل یک خانه‌ی کوچک را دارند، امری کاملا رایج است، به‌طوری که کمپانی‌هایی برای اجاره دادن این نوع اتومبیل‌ها به گردشگران وجود دارند و مناطقی را برای استقرار کاروان‌ها و کمپینگ‌ها اختصاص داده‌اند.

کاروان‌ها فقط مخصوص گردشگرانی نیستند که تمایل دارند، ‌ارزان سفر کنند، بلکه ماجراجویان مرفه نیز هوادار "موبیل هوم‌"هایی هستند که صنعت آن روبه پیشرفت است و قیمت‌های میلیاردی هم دارد.

توجیه نداشتن تردد ماشین‌های کمپر در ایران، برخی شیفتگان ماجراجویی در جاده‌ها را بر آن داشته تا این تکنولوژی را به ابتدایی‌ترین شکل ممکن و با تغییر اتومبیل‌هایی از نوع کامیون، اتوبوس و ون به ایران بیاورند.

اما مدتی است یک شرکت خودروساز با ساختن کاروان‌های مسافرتی ایرانی، این تابو را شکسته است. در حالی‌ که ورود این اتومبیل‌ها به ایران هنوز توجیه پیدا نکرده، عده‌ای جوان با راه‌اندازی خط تولید این کاروان‌ها، موفق شده‌اند پلیس راهنمایی و رانندگی را نیز مجاب کنند تا جواز تردد در ایران را برای این ماشین‌های کمپر صادر کند.

قیمتی که برای کمپرهای چرخ‌دار ایرانی گذاشته شده، چیزی بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است، مبلغی به اندازه خریدن یک خانه‌ی پنجاه - شصت متری در پایتخت ایران.

سازندگان این کاروان‌های مسافرتی معتقدند؛، مبلغی که برای فروش تعیین شده، کاملا متناسب با تعداد و کیفیت قطعات به کار رفته در آن است. حمیدرضا چاوشی - مدیر خط تولید این کاروان‌ها - می‌گوید: فقط ۱۰۰ میلیون تومان پول شاسی این ماشین شده است که آن را در داخل کشور ساخته‌ایم.

به گفته‌ی او، صفر تا صد این کاروان را شرکت ایرانی ساخته که امکانات آن شامل حمام، دستشویی، گاز، یخچال، ماکرویو، تلویزیون، ویدئو، آبگرم‌کن، موتور برقی، فاضلاب و مجهز به سیستم سرمایشی و گرمایشی، جی‌پی‌اس، دوربین و سنسور دنده عقب است. تمام بدنه ماشین هم عایق شده است.

این شرکت سازنده‌ی اتاق خودرو از حدود سه سال پیش به ساخت کاروان‌های مسافرتی با ایده‌ای کاملا ایرانی دست زده که عاری از عیب هم نیست.

چاووشی نیز به این موضوع معترف است و به خبرنگار گردشگری ایسنا، می‌گوید: ما در اجرای این ایده از الگوی خارجی استفاده نکردیم که البته اشتباه‌مان همین بود، چون محصولی که الان در ایران تولید شده، حدود ۳۰ سال پیش، اروپا آن را تولید کرده است. ما از راهی که آن‌ها رفتند، استفاده نکردیم و راه خودمان را رفتیم. با این حال، کاروان مسافرتیِ ساخت ایران، خوب و قابل استفاده است و من آن را امتحان کرده‌ام.

البته او اعتراف می‌کند که یکسری از کارهای انجام‌شده در این ماشین، از رده خارج شده است و سیستم تخلیه‌ی فاضلاب را از جمله معایب آن می‌داند و بیان می‌کند: در ایران، سیستم پیشرفته‌ی فاضلابی را که ماشین‌های کمپر استفاده می‌کنند، نداریم و مجبور شدیم از پمپ و شلنگ تخلیه استفاده کنیم.

مدیر خط تولید شرکت سازنده‌ی این کاروان‌ها درباره‌ی رفع مشکل تردد ماشین‌های کمپر در جاده‌های ایران نیز اظهار می‌کند: برای نخستین‌بار در ایران جواز این ماشین روی شش‌ونیم تُن از اداره‌ی استاندارد و راهنمایی و رانندگی گرفته شده، ماشین پلاک شده و روی کارت آن هم «کاروان» ثبت شده است که بعد از انجام تمام این مراحل، به مشتری تحویل داده می‌شود و مشکلی برای تردد در خیابان و جاده وجود ندارد.

او درباره‌ی تجیهزات فنی ماشین این کمپر نیز توضیح می‌دهد: با آن‌که سعی شده در ساخت کابین ماشین از قطعات و ایده‌های داخلی بهره گرفته شود، اما موتور ماشین کاروان، "نیسان" ژاپن و گیربکس آن "زد اف" آلمان است. در واقع ۶۰ درصد قطعات این ماشین، چینی و بقیه آن تولید داخل است.

چاوشی می‌گوید: ماشین، برق مورد نیاز خود را تأمین می‌کند، سوخت موتور برق هم گازوییل است، همان سوخت ماشین. بخاری و آبگرم‌کن آن هم با همین سوخت کار می‌کند.

طبق اظهارات چاوشی، استقبال از کاروان‌های مسافرتی ساخت ایران در اندک زمانی که رونمایی شده، بسیار قابل توجه بوده است. این کاروان‌های مسافرتی بهمن‌ماه همزمان با برپایی نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران به محوطه‌ی این نمایشگاه آورده شد که کنجکاوی بسیاری از بازدیدکنندگان را برانگیخته بود.

کاروان‌های مسافرتی هنوز خط تولید مستمری در ایران ندارد و براساس سفارش مشتری ساخته می‌شود. مدت زمان ساخت هر دستگاه کاروان مسافرتی طبق اظهارات سازندگان آن، سه‌ماه طول می‌کشد.

 

 

کاروان مسافرتی ساخت ایران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Romania
۱۳۹۴-۱۲-۲۱ ۱۲:۱۹:۴۲
اینا هم مال پولداراست
ما تو خونه خودمون این امکانات رو نداریم (3598670) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۱ ۱۵:۱۳:۱۰
چقدر غر می زنید؟؟؟!!! (3598917) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۴-۱۲-۲۱ ۱۲:۲۵:۴۰
خیلی خوبه اگر ترویج بشه و مکانهایی برای توقف گاه براشون ساخته بشه (3598684) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۱ ۱۲:۳۲:۵۶
قیمتشان با توجه به ساخت داخل بودن بسیار گران است در واقع کاروانهای آمریکایی ( که به آن RV می گویند ) با توجه به امکاناتش از اینها آرزانتر در می آید .
در ضمن مشکلات بنیادی دارد مثلا" در مورد دستشویی فکر اساسی نشده است . مگر می توان فقط با گذاشتن یک توالت فرنگی بدون اینکه برای تخلیه مناسب فاضلاب آن فکری کرد بگوییم مجهز به دستشویی است ؟ (3598702) (alef-11)
 
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۱ ۱۳:۴۵:۵۸
سلام
اولا قرار نیست که هرچیزی را هر کسی بتونه بخره. به هر حال دست سازندگان درد نکنه. ثانیا تا راه نیفته امکانات جانبی مثل محل پارکینک و تخلیه فاضلاب و آب گیری مخازن، وصل به برق و غیره نیز راه نمی افته. ضمنا قرار نیست که چیزی درست کنند که مفتی یا خیل ارزون باشه. در آمریکا و اروپا هم همه نمی تونن از این امکانات استفاده کنند. (3598817) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۲ ۱۲:۲۲:۰۸
اره همه نمی تونن فقط بی خانمانها استفاده می کنن. (3600296) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۱ ۱۴:۵۷:۱۶
با 200 میلیون در شهرمان یک آپارتمان 120 متری نوساز می گیرم!!!!!!!!!! (3598893) (alef-11)
 
آریابان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۱ ۱۶:۰۱:۱۹
در اوایل دهۀ 1350 در جاده های عمدۀ ایران مکان های محصور شده ای را به نام "کمپینگ-کار" برای پارک و بیتوتۀ کاروان های گردشگران خارجی و داخلی در ازای هزینه ای ناچیز سامان داده بودند و از جمله در کنارمحل توقف هر کاروان، علاوه بر پایه و طناب رخت برای پهن کردن لباس و پارچه های شسته شده یک لولۀ آب ورودی و یک لولۀ خروجی مجهز به اتصالات استاندارد بین المللی را پیش بینی و تعبیه کرده بودند تا کاروانها ضمن استفاده از آب موردنیاز خود در مدت توقف، امکان تخلیۀ فاضل آب شستشوی خود را نیز بدون صدمه زدن به محیط زیست دارا باشند (3598979) (alef-11)
 
سیامک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۲ ۰۰:۴۰:۵۳
اطلاعات جالبی بود (3599728) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۱ ۱۶:۴۴:۰۲
تولید هر چیزی در ایران گران است
موز از برزیل با کشتی میاد از بندر به شهرها حمل میشه و تو مغازه ها 3-4 هزار تومن میشه ، گوجه از ورامین با وانت مش یداله میاد تهران 4-5 هزار تومن
فکری به حال هزینه تولید باید بشه (3599043) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۱ ۱۸:۱۶:۰۵
این روش مسافرت یکی از بهترین روشها برای طبقات مختلف جامعه است. التبه از آنجا که ما همیشه در ایران از دیدگاهی منفی به مسئله مینگریم شاید بنظر برسه اینها مال پولدارهاست. در صورتیکه دقیقآ برعکس است و طبقاتی که توان پرداخت هزینه هتل و ... ندارند با استفاده از این وسیله به گشت و گذار میروند. بگذریم از اینکه پولدارهای ایران عادت دارند به نوعی نمایش ثروت بدهند ممکن است همین وسیله کارامد را با انواع خرجهای زائد ، وسیله پز دادن قرار دهند. مثلآ یهو فردا بگن یکنفر رفته روی دستگیره های کاروانش طلا کاری کرده و یا داخل آنرا از مواد گرانبها پوشش داده و انواع و اقسام این عقده گشائیها. اگر اینها را نادیده بگیریم ساختن این وسیله و گرایش مردم به استفاده از آن یکی از بهترین اقدامات است. که امیدواریم موفقیت آمیز باشد.البته نه برای اون کسی که 30 میلیون تومن پول اجاره میده که برای یکماه بنز مدل فلان سوار بشه ، (3599170) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۱ ۱۸:۲۱:۲۱
این که خیلی خیلی خیلی ابتدائیه. مدلهائی ساخته اند که آدم هوش از سرش میره. از اتاق پذیرائی بگیر تا اتاق خواب و انواع و اقسام امکانات رفاهی. این که ما ساختیم فکر کنم خیلی قبل از 30 سال در اروپا ساخته شده باشه. شاید 50 سال پیش. البته باز این در جای خود اقدام مبارکی است که خدا کند در ایران همه گیر بشود. بسیار ابزار خوبی است. اگر یگذارند و آنرا از مظاهر غرب معرفی نکنند. (3599184) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۴-۱۲-۲۱ ۱۹:۲۴:۴۹
آقا از این مدهایی که به ماشین معمولی وصل میشه درست کنید هم ارزونتره هم قابل استفاده تره (3599290) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۲-۲۱ ۲۱:۱۱:۴۸
و خطرش فوق العاده زیاده. با کوچکترین حرکت نابجا از مسیر منحرف میشه و چپ میکنه. البته در خارج از کشور دارند اما رانندگی با آنها نیازمند گواهینامه ویژه است و لذا خطرات جانبی را بشدت کاهش میده. فرق داره با ما که امروز گواهیتامه پایه 2 میگیریم و فرداش مینشینیم پشت یک خاور 5 تن. میبینیم که آمار تصادفات جاده ای چقدر بالاست. هر وسیله تبحر و مهارت خودش را میطلبه. (3599461) (alef-11)
 
canada
Canada
۱۳۹۴-۱۲-۲۱ ۲۱:۲۵:۵۷
من چند تا در کانادا داشته ام برای مسافرت موقت عکاسی من بود هرچند قیمت نو ان از ۲۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دلار است این کمپر ها باید راننده خود را داشته باشند و نقاط ایمنی را بدانند در مکان های رطوبتی نگهداری انها پر هزینه است زود از بین می روند مکان مخصوص پارک و تخلیه فاضلاب هم می خواهد فقط یک وسیله پر هزینه است که پولدار ها را تحریک خواهد کرد (3599492) (alef-11)
 
پرشين کمپر
Germany
۱۳۹۴-۱۲-۲۲ ۱۶:۲۵:۴۵
گروه پرشين کمپر با بیش از 360. عضو و یا خانواده از گروه های خودجوش ایرانی است که عمدتا دارتی خودروهای کمپرس می باشند در ضمن هیچکدام هم سرمایه دار نیستند. این گروه ايرانگردي و فرهنگ سفر ارزان را در سرلوحه خود قرار داده است.
علاقه مندان می توانند عضو خانواده پرشين کمپر باشند (3600874) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.