کد مطلب: 470349
ماجرای ایستگاه راهآهن همدان به روایت وزیر راه
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۳
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در کانال تگرامیاش نوشت:
ایستگاه راهآهن همدان در ۱۳ کیلومتر هوایی تا مرکز شهر مکانیابی شدهبود. در اولین بازدیدی که از ایستگاه داشتم، شوکه شدم. آیا میشود راهآهنی را از تهران به سمت همدان به طول ۲۶۷ کیلومتر طراحی کرد، آن وقت، آخر کار را در ۱۳ کیلومتری شهر رها کرد؟ آن هم برای شهری که قطر کمربندی شهر یعنی از این سو تا سوی دیگر شهر تنها ۷ کیلومتر است.
از کارشناسان پرسیدم: چرا این اتفاق رخ دادهاست؟ گفتند: چون نزدیک شدن به شهر گران تمام میشود. گفتم: پس چرا اساسا این طرح را اجرا کردهاید؟ شما میخواهید حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان راهآهن اجرا کنید ولی آخرِ آن را برای سیصد میلیارد تومان نیمه تمام بگذارید؟ به آنان گفتم آیا شما حاضرید زن و یا دخترتان را با این راهآهن به همدان بفرستید و شب و دیر وقت و یا در زمستان سرما و گرمای تابستان در بیابان اسیر شوند تا وسیلهای برای رسیدن به شهر پیدا کنند؟
ایستگاه راهآهن شیراز در بزین در ۱۰ کیلومتری شهر است.
ایستگاه ارومیه در برهانلو قرار دارد و با شهر 8 کیلومتر فاصله دارد.
ایستگاه رشت عملا در جیرده در فاصله ۸.۵ کیلومتری رشت و ایستگاه سنندج در بالای گردنه صلوات آباد قرار دارد.
ایستگاه تبریز در ایل گولی است و اتصال آن به ایستگاه مرکزی و تاریخی تبریز پیشبینی نشدهاست.
من تازه مفهوم «مدیریت انقلابی» حضرات را فهمیدم که چه بلایی بر سر این مردم میآورند. فقط نتیجه نمونه شیراز آنها این شد که پس از صرف هزاران میلیارد تومان هزینه، شهری چون شیراز که کلانشهر است و با آن همه گردشگر داخلی و خارجی صرفا هفتهای ده قطار برنامهای داشته باشد. یعنی بهرهوری در حد صفر.
به هر صورت بر مبنای نظریه شهرسازی ریلپایه و رسیدن خط #ریل به نزدیکترین نقطه سکونت مردم و امکان ترکیب آن با خطوط مترو و یا پایانههای مسافری اتوبوس و سواری و یا حتی ترکیب آن با پایانههای دریایی تصمیم گرفتم که محل استقرار همه ایستگاهها را به درون شهرها انتقال دهم، بنای آنها را به عنوان یک مرکز توسعه شهر طراحی کنم، در #معماری آنها از ایدههای طراحی ایرانشهری معاصر بهره بگیرم و تا آنجا که ممکن باشد برای انتخاب بهترین طرح از روش مسابقه بین معماران استفاده نمایم. همین روش را در همدان بکار گرفتیم.
کلمات کلیدی : عملیات ریلگذاری + راه آهن تهران - همدان + ایستگاه راهآهن
افرین بر این طرز فکر کاملا منطقی واقتصادی وحیاتی است (4329028) (alef-11)
فرمایشات ایشان بسیار متین ولی جهت استحضار باید عرض کنم یکی دیگه از دلایل عدم استفاده مردم شیراز از قطار قیمت گران است مثلا قیمت شیراز مشهد حدود صد هزارتوان است در اکثر روزهای سال با اندکی هزینه بیشتر می توان بلیط هواپیما گیر آوردو از طرفی رفتن با قطار از شیراز به مشهد طبق تجربه یک مرتبه خودم می گویم از اتوبوس هم بیشتر طول می کشه به دلایل عدم استقبال مردم اینها را هم اضافه کنید و بلیطها را طوری قیمت گذاری کنید که صرفه داشته باشه . البته دلیل مورد ذکر ایشان هم یکی از دلایل عدم استقبال است (4329075) (alef-11)
و اما بعد. مثل تهران چند سال دیگر که گذشت میگویند چرا ایستگاه راه اهن از بین شهر مبگذرد. (4329343) (alef-11)