نظر منتشر شده
۲۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 361809
معرفی یک کتاب؛
طرح مرحوم عباس معارف به دولت خاتمی درباره اقتصاد مقاومتی
محسن مهدیان، 23 خرداد 95
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۶


شاید کمتر کسی است که مطلع باشد؛ اما اولین بار در سال ۷۶ مرحوم عباس معارف طرح اقتصاد مقاومتی را با هدف مقابله با نظام سلطه و دفاع از مستضعفین در مقابل مستکبرین عالم، با عنوان "طرح بسیج کار و تلاش" به دولت خاتمی ارائه کرد.

این طرح که با تاکید بر خودکفایی اقتصادی تهیه شده است بطور مشروح به موانع توسعه تولید و چالش های پیش روی اقتصاد ملی مبتنی بر دانایی می پردازد.

جزییات این طرح در کتاب "مبانی حکمی اقتصاد و معیشت" نوشته مرحوم عباس معارف چاپ شده است.

پی نوشت:
کتاب مبانی حکمی اقتصاد و معیشت، جستاری در نسبت حکمت و عرفان با اقتصاد است. در این کتاب جناب معارف رحمه الله علیه توضیح می دهد که از منظر حکمای انسی چطور اقتصاد امت واحده می تواند با بر هم زدن روابط ظالمانه مبادله تولید شکل بگیرد.

بر این اساس توضیح می دهد که هر دوره تاریخی ظهور اسمی از اسما الله است که بر آن دوره تاریخی حکومت دارد. معارف در این کتاب توضیح می دهد که در اقتصادی بر مبنای امت واحده، تعین انسان، حجاب وجود مطلق نیست و ظهور خود را در هستی جز در معیت و تجلی حق نمی بیند. در این چارچوب است که نه استکباری شکل می گیرد و نه استضعافی. به گفته معارف، مستکبر بدان جهت به استضعاف دیگر انسان ها می پردازد که در آئینه استضعاف انها خود را به صفت کبریایی کاذب یعنی استکبار می ببیند.

سپس توضیح می دهد که اگر انسان در مقام حضور باشد و قرب به الله داشته باشد هرگز به استثمار و استکبار کشیده نمی شود.
معارف در این کتاب به زیبایی به کنه و حقیقت شاخص های اصلی اقتصاد معیشت می پردازد و نسبت هرکدام از ماهیات اقتصادی را با عالم و وجود توضیح می دهد.

به عنوان مثال در خصوص نیروی کار توضیح می دهد که عالم و آنچه در عالم است برای انسان وجود لغیره است. انسان در مرحله تصرف در عالم قادر و مجاز است که تمامی اشیا را از جهت وجود لغیره آنها وسیله و ابزار قرار دهد. اما آنچه نباید مورد غفلت قرار گیرد این است که انسان به هیچ وجه نمی تواند سایر انسان ها را وسیله و ابزار قرار دهد چرا که آنها نیز چون او مظهر تجلی کل و اسم جامع خداوندند. انسان و عالم هردو مظهر تجلی کل و و اسم جامع الهی اند، با این تفاوت که انسان مظهر اجمالی کل و عالم مظهر تفصیلی است و از این جهت است که کل اجمالی می تواند در کل تفصیلی تصرف کند.

نکته مهمتر اینکه در این کتاب مرحوم عباس معارف توضیح می دهد که چطور نظام ولایی می تواند با برهم زدن مناسبات استکباری تولید، مستضعفین عالم را برعلیه نظام تولیدی کفر و استکبار بشوراند تا اقتصاد امت واحده شکل بگیرد.

مرحوم عباس معارف با این نگاه به حقیقت دیگر ماهیات اقتصادی می پردازد. با چنین نگاهی آنوقت طرح بسیج کار و تلاش را برای ایجاد اقتصاد خودکفا پیشنهاد می دهد.

روحش شاد.
کلمات کلیدی : عباس معارف
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۱۸:۱۶:۰۹
خدا ايشان را رحمت كند عالم اقتصاد در دنياي واقعي شكل ميگيرد و نه مدينه فاضله وإلا هزاران سال پيش فلاسفه توانسته بودند نابرابريهاي اجتماعي و تبعات ان يعني فقر و استكبار را محو كنند متاسفانه اقتصاد امروز ما تابع همان چهارچوب جهاني "ظالمانه "سرمايه داري نيست چه رسد به اقتصاد مقاومتي ! (3755565) (alef-1)
 
مصطفي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۱۸:۴۲:۴۶
بعنوان كسيكه ٣٦ سال حرفه ايي كار كرده ام:
مشكل اصلي اقتصاد كشور نرخ بالاي تسهيلات بانكي است
فقط كافي است تسهيلات با نرخ سود ٥٪ فقط در اختيار
كارافرين و توليد كننده قرار دهيد ، انوقت اقتصاد مقاومتي شكل خواهد گرفت
اشتغالزايي ، تورم ، ركود و....

البته با شرط تضامين كافي براي برگشت وام به بانكها

با اين شرط كه ميدانيم كه پيگيري انجام هزينه وام براي مورد واقعي وام ، جزو وظايف و قوانين بانكهاست (3755593) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۲۱:۳۲:۵۹
اره کل سیستم بانکی هم به دلیل عدم بازگشت وجه تعطیل میشه ! عمو جون اگه 5% بشه هیچ کس تکرار میکنم هیچ کس پولشو تو بانک نمیزاره این یعنی ایجاد تورم در بازار مسکن و سکه و دلار ! (3755740) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۲۱:۴۹:۱۰
کاری نداره که شما بیا در شرایطی که تورم 10 درصده یک بانک راه بنداز از مردم سپرده بگیر 3%و با نرخ 5% تسهیلات بده هم سود می کنی و هم به خدا همه ملت دعات می کنند
اگر لطف کنی در تهران هم آپارتمان بسازی متری 500 هزار تومان بفروشی دیگه همه مشتری ات می شویم و دعاگو
الف جان منتشر کن تا نظر دهندگان بدونند مردم هوشیاراند و فاصله حرف با عمل را می دانند به خدا راه پیشرفت کشور، شناخت محدودیت ها است مردم باید قدرت تشخیص اشان را بالا ببرند و هر حرفی را نپذیرند هر چند ظاهرش شیرین باشد (3755749) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۰۱:۳۱:۴۷
جناب مصطفی اینکه شما فرمودین نگاه موردی به اقتصاد است که با فلسفه اقتصاد متفاوت و بسیار جزیی تر است بهتر است به این سوال پاسخ دیهید که نرخ بالای سود بانکی در چه زمینه مجال رشد پیدا میکند؟ اساسا تمام استدلاهای جنابعای جزیی نگری و البته نامبردن از معلول است درد در علتی است که این زمینه ها را پدید اورده
یعنی منطق سرمایه در بستر سرزمین ایران من نگاه مرحوم معارف را مشابه نگاه مارکسی به اقتصاد یافتم که در فضای اصالت و شیفتگی سرمایه در ایران هرگز مجال رشد نخواهد یافت و تا سرمان گرم نرخ تسهیلات بانک و واژه های تحریف شده ای مثل کارافرین ووو است همان اش است و همان کاسه سابق (3755942) (alef-13)
 
مصطفي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۰۶:۱۶:۴۳
بدون قصد اهانت به جنابعالي

اينكه نگاه كلي به اقتصاد اساتيدي مثل جنابعالي در طول انقلاب ،چه بر سر اين مردم اورده است بر كسي پوشيده نيست
در ايران "" جزو ثروتمندترين كشور هاي دنيا "" با اينهمه توانمندي و استعدادهاي خدادادي مثل نفت و گاز
معادن طبيعي
وصل به ابهاي بين المللي
امكانات فوق العاده توريسم طبيعي و مذهبي
اولين كشور داراي نيروي متخصص خاورميانه
خاويار و پسته و زعفران و.... "" ناب ترين هر چيزي حداقل در خاورميانه ""
ملتي هنرمند در فرش و صنايع دستي
و.......
هنر نگاه كلي به اقتصاد مديران مالي در كشور ، كجاست
چرا ركوردار ركود و تورم و بيكاري و،،،، شده ايد

قبول كنيم كه ايران با نگاه غلط امثالي چون شماست كه ايران را بهشت بانكداري دنيا كرده ايم
بالاترين نرخ بهره بانكي قطعا مايه خجالت مديران اقتصادي انقلاب است
چرا بر اشفتي؟ مطمئن باشيد
اقتصاد مقاومتي با نرخ بهره ٢٨٪ محقق نخواهد شد (3756104) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۳-۲۵ ۰۲:۰۱:۲۰
اقای مصطفی عزیز هرچه بر سر ایران امده منجمله بهشت بانک و چه میدونم رکود و تورم و.. بدلیل همان اقتصاد بازار ازادی است و سه دهه اجرای بی وقفه الگوهای نئولیبرالی شاهد این امر است ؛ این حقیقتی است که امروزه قابل کتمان نیست در ضمن بنده استاد هم نیستم چون اصولا دانشگگاه در سیطره نطریات سرمایه داری است ای برادر باز هم تاکید میکنم نرخ بهره بالا و سایر گرفتاری ها فقط معلول است علت را در جای دیگر بجوئید و بدون رفع ان گشایش نخواهد شد و ان چیزی نیست جز چیرگی سرمایه بر کارو عقل و اخلاق در یک کشور (3758282) (alef-13)
 
dave
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۰۱:۵۹:۵۵
پس چرا توی امریکا و غرب با وجود سود تسهیلات کمتر از 5% به این وضع افتادن؟؟؟ (3755955) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۵ ۰۱:۳۳:۱۵
از مشکلات چند دهه ایخر مالی غرب، وجود نقص در بانک داری الکترونیکی و خلق پول بدون پشتوانه توسط بانکها بوده که آنرا با جعل اسکناس مقایسه میکنند و این پول تورم زا موجب شده قیمت املاک و مستغلات به طور روز افزون بالا و بحران بدهی کرای مردم شود،و معلوم نیست در ایران این خلق پول الکترونیکی بوده یانه! (3758262) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۱۹:۱۳:۵۴
اولین عنوان مناسبی نیست
شاید اولین کتاب باشد ولی پیش از ایشان مرحوم مهندس طاهری جامعترین برنامه اقتصادی با رویکرد استقلال کامل و با نگاه به تولید داخل را تدوین و در شمارگان نشریه انتظار چاپ نمود و نسخ آن را برای بزرگان نظام از جمله مقام معظم رهبری و رییس جمهور و رییس تشخیص مصلحت نظام ارائه نمود. (3755623) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۲۱:۴۰:۵۳
یادمون باشه حرف زدن یک طرفه،طرح دادن، نقد کردن دولت، اظهار تاسف کردن، استراتژی دادن و ... همگی ساده است و به تعداد آدم ها در این زمینه ها استاد وجود دارد
شرط اینکه بفهمیم کسی طرح اقتصادی اش درست، قابل اجرا و موفق است اینه که
الف- یا بتونه نظر موافق و تایید اکثریت کارشناسان اقتصادی و اساتید اقتصادی جهان یا دستکم کشور خودش را جلب کنه
ب- لااقل خودش، بتونه با ابتکارات و طرح های اقتصادی، کارآفرین موفق و ثروتمند ی بشه، کسی که بتونه در زندگی شخصی، خوب کار اقتصادی کنه و پول درآره شاید بتونه کمک کنه دیگران هم و یک ملت، خوب پول درآورند
این آقا باید توانایی خودشو در یک کارگاه، یک شهر کوچک و ... نشون می داد کسی که میخواد مربی تیم ملی بشه باید قبل اش تو لیگ قهرمان بشه، قبل اش توی یه تیم کوچیک موفق باشه و ... (3755745) (alef-13)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۲۱:۴۷:۴۸
من مدتی از محضر ایشان بهره بردم تا مر حله ایکه به مریدان ایشان پیوستم اما بعدها متوجه شدم که اساس تفکر ایشان مبتنی بر فلسفه مارتین هایدگر است که از درون آن راه کاری برای اداره جامعه امروز نمیتوان یافت خود هایدگر هم چنین ادعائی نداشته بلکه به تبین فرهنگ غرب پرداخته . مباحث اقتصادی در ایران بیش از حد به سیاست و فلسفه آغشته است چرا به تجربیات موفق کشور هائیکه توانستند خودرا از عقب ماندگی رها کنند توجه نکنیم بجای این کلی گوئی های بی حاصل . (3755748) (alef-13)
 
abbas
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۲۲:۴۱:۳۸
" انسان به هیچ وجه نمی تواند سایر انسان ها را وسیله و ابزار قرار دهد"
این حرف دقیقا مارکسیستی است و سعی کرده اند اسلام را با مارکسیست پیوند دهند سابق بر آن شریعتی در موضوعاتی دیگر سعی در پیوند داشت.
اسلام در بحث اقتصاد از کشورهای غربی آزادتر است . نه در قرآن ، نه در سنت پیامبر و امامان (ع) و نه حتی تا 50 سال پیش همچین بحث هایی بین علما وجود نداشت.
طرفداران این بینش هیچ نمونه ای ارائه نمی کنند . نمونه های غیر دینی آن بشدت ورشکست شدن و مردم خود را فقیر کردند. (3755799) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۵ ۲۲:۳۸:۳۹
اول شما اثبات کن اسلام با سرمایه داری منطبق است!!!!!
وضع جهان امروز را نمیبینید؟؟؟؟!!! ارزوی شبیه غرب شدن و رفاه و... در سایه نطریه های سرمایه داری بر دل جهانیان خواهد ماند دوست عزیز!!!! (3760144) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۵ ۲۲:۴۰:۲۹
اقای عباس استدلالی برای ادعای شما وجود ندارد منتهی کامنت جای بحث نیست چون باید خلاصه نوشت (3760146) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۲۳:۳۵:۱۷
اقتصاد مقاومتی وقتی میتونه مفید باشه که این همه فساد در کشور نباشه اقتصاد مقاومتی باید با منطق پیش بره نه اینکه ما بگیم چرا ما بریم هواپیما بخریم ما باید یک شرکت هواپیمایی مثل ایرباس داشته باشیم؟ خیلی ها میگن چرا ما نباد شرکت هایی در سطح سامسونگ و الجی داشته باشیم ؟ در صورتی ما باید صبر داشته باشیم (3755864) (alef-13)
 
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۳ ۲۳:۳۷:۲۶
یک کار اساسی در راستای اقتصاد مقاومتی تامین آب کشاورزی بخشی از زمینهای کشاورزی استانهای خوزستان و بوشهر و هرمزگان و سیستان وبلوچستان با شیرین کردن آب دریا تامین شود و با تشویق کشاورزان به کشت مواد غذایی راهبردی و اساسی مانند گندم و جو و ذرت و کنجد و کلزا و پرورش درختانی مانند زیتون و مرکبات و در کنار علوفه حاصله نگهداری گوسفند و بز که اگر چنین شود دستاوردهی زیادی دارد
1- ایجاد اشتغال
2- تامین مواد غذایی راهبردی
3- نمایان شدن برترین چهره اقتصاد مقاومتی
4- حفظ بخشی از سفزه زیر زمینی و برداشتن هزینه نگهداری و کف شکنی چاه از دوش کشاورز و بجای آن کشاورز از محل خرید تضمینی پول آب را پرداخت می کند
5- فراهم نمودن امکان صادرات بخشی از محصول که در کشاورز ایجاد انگیزه بیشتر می کند .
6- در کنار همه موارد باید که به فناوری که به افزایش بهروری در استفاده بهینه از آب است و افزایش تولید است توجه شود. (3755867) (alef-13)
 
علیرضا
Germany
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۰۷:۰۰:۳۹
سلام به محسن مهدیان عزیز،
همکلاسی قدیمی دانشکده اقتصاد علامه،
خدا عباس آقای معارف رو رحمت کنه و همچنین مرحوم فردید و محی الدین رو...
و اما بعد...
به نظرم نمی توان مثل مرحوم معارف و استاد ایشان آقای فردید، بدون اینکه مبانی و اصول اقتصاد مدرن، علم مدرن و فلسفه مدرن را به درستی شناخت؛ دست به ترکیب آن با عرفان محی الدین زد و در آخر انتظار معجزه داشت!
هایدیگر و فیزیک کوانتوم و اقتصاد کاپیتالیستی-سوسیالیستی از یک دنیا میان و محی الدین ابن عربی از یک دنیای دیگه...
درک تجلی خداوند در هر سال و ماه و روز و دقیقه و لحظه به اسمی از اسماء الله برای اهلش جزو بدیهیات است ولی علمی که از تجربه ی بیکن میاد و فلسفه ای که از شک دکارتی سر راست میکنه و اقتصاد همواکونومیکوس کینزی در مبادی و روشهاشون با نگاه عرفان نظری جمع نمیشه و درک این مطلب اولین شرط حکمت است...
به نظرم مطالعه فصل انحطاط پول کتاب سیطره کمیت گنون و همچنین دین و نظم طبیعت سید حسین نصر (با ترجمه آقای فغفوری) می تونه راه گشا باشه؛ کارهای آقای شاه کاظمی هم البته هست که هنوز ترجمه نشده ولی خوبه...
التماس دعا
یا حق (3756114) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۰۹:۴۸:۴۳
اقتصاد مقاومتی حرف تازه ای نیست. همون خروج از اقتصاد نفتی و متکی بودن بر تولید است. این مساله مطلوب و ارزوی تمام حکومتها در کشورهای مختلف و از جمله ایران بوده است. اما رسیدن به ان کار می خواهد. البته این وظیفه برعهده دولت یازدهم گذاشته شده که ان را عملی کند. باید دید که چه امکانات خاصی به این دولت داده شده که چنین النتظاری از این دولت هست و هر روز به خاطر عدم اجرای ان مواخذه می شود. دولتی که کشور تحریم زده با تورم بالای 40 درصد را تحویل گرفته باید اقتصاد ان را کون فیکون کند. و ان را در رده کشورهای تولید کننده قرار دهد که سالهاست در این راستا تلاش و برنامه ریزی می کنند. (3756380) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۱۰:۰۶:۴۸
اگر عزم جدي براي ايجاد يك اقتصاد پويا وجود داشت تا الان انجام شده بود. وگرنه واژه ها دردي از ما دوا نميكند اتفاقا دوران اقاي خاتمي از نظر پويايي در اقتصاد بهترين و كم حاشيه ترين دولت در طول تاريخ معاصر ايران بود. (3756418) (alef-13)
 
Nashenas
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۱۰:۰۹:۱۷
اگر حکومت ( نه فقط دولت) ، هزینه نه چندان زیادی برای فقط سیر نگه داشتن و بالا کشیدن قشر ضعیف بنماید و در ازایش کار بخواهد ؛ 50 درصد مشکل حل است. ایراد ایران این است که گرانی روی حداقلهای زندگی مردم است ، وگرنه یک تلویزیون خیلی لاکچری از مثلن خود کره جنوبی ارزانتر است و این یعنی حال دادن به پولدارها . این موردهای اینطوری سبب نا امیدی و خورد شدن قشر ضعیف میشود .

مشکل بعدی مسکن است . در هر شهر یک دنیا جا سراغ داریم در جاهایی که آب و برق و .... دارد و پرت هم نیس و مثل مسکن مهر دور افتاده نیست. سپاه و ارتش و ... در همه شهرها کیلومترها جای بی استفاده و برهوت دارند که میشه خانه سازی کرد و مردم را نجات داد .

خیلی کارها میشه کرد ، ولی گوش کسی بدهکار نیست. (3756421) (alef-13)
 
محمد رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۱۱:۴۵:۱۰
سلام. بنده كشاورز هستم و پانزده ساله مشغول به كشاورزي هستم.تنها دولتي كه واقعا اقتصاد مقاومتي را پياده كرد دولت اقاي خاتمي بود. ايشان هم دركشت غلات وهم در صنعت گوشت خود كفا كردن مملكت را وبيشتر خاطرات خوش ما توليد كننده ها بر ميگرده به همان زمان (3756666) (alef-13)
 
دانشجوی دکتری اقتصاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۱۳:۵۰:۵۷
اگر روزنامه نگار های ملتی دنبال نسخه ها ی اقتصادی در کتاب های امثال معارف باشند اساسا پیشرفت شایسته ی اون ملت نیست به نظرم. (3756935) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۳-۲۵ ۰۲:۰۵:۵۹
تا زمانی که اموزش زدایی از دانشگاه ها نشده باید چنین تصوراتی هم رایج باشه ای دانشجوی عزیز
دانشگاهها مخصوصا در اقتصاد کاری جز اموزش کاپیتالیسم در جهان سوم ندارند و وظیفه شون در خلق تعصب نسبت به مفاهیم منجر به استثمار ملل عقب مونده خلاصه میشه (3758287) (alef-13)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۱۶:۲۶:۳۰
چرا همش درگیر اسامی هستیم.......همه اش یک کلام است ..تولید با کیفیت نف فقط ایرانی ، ژاپنی هم میخرد......تمام شد.............حالا هی سمینار بزارید واز هم تعریف وتمجید کنید. (3757378) (alef-13)
 
یکی از آشنایان با مرحوم معارف
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۱۹:۳۳:۰۶
برادر محترم ومکرم حضرت آقای مهدیان

مرحوم مغفور استاد سید عباس معارف در طول عمر خود به شدت نسبت به همراه شدن با گروه ها و شخصیهای مختلف و منجمله جناحهای درونی جمهوری اسلامی و صاحبان قدرت مراقبت و تحفظ داشت و به معنای واقعی کلمه شخصیتی مستقل از تمامی ارکان حکومتی بود( و در این زمینه شیوه ای متفاوت از شیوه برخی دیگر از شاگردان مرحوم فردید داشت ) .حضرت عالی بهتر از بنده می دانید که بسیاری از مفاهیم به ویژه در حوزه سیاست عملی زمینه مند یا contextual اند منجمله هین مفهوم اقتصاد مقاومتی که در زمان حیات مرحوم معارف رایج نبود . این عبارت را نباید تحت اللفظی معنا کرد بلکه اصطلاحی است که همراه با خود شبکه ای از مفاهیم و جهت گیریهای سیاسی را حمل می کند و آشنایان با مرحوم معارف می دانند که ایشان با این زمینه یا context همراه نبود از این رو به ار بردن مفهوم اقصاد مقاومتی در مورد طرح ایشان شاید مورد رضایت روح بلند ایشان نباشد و قطعا" معرف خوبی برای شخصیت و مواضع ایشان نیست. بنابراین اگر شما برادر گرامی این پُست را با عنایت به این ملاحظه تصحیح بفرمائید مقتضای حق گرائی خواهد بود.
همچنین ایشان هیچ و قت ادعا نداشتند که کارشناس اقتصادند . مشغولیت اصلی ایشان همان بود که از آن با عنوان حکمت انسی یاد می کرد وشاید بتوان با تسامح مشغولیت علمی ایشان را عرفان نظری و توابع آن دانست . البته نه کتاب اقتصاد اسلامی و نه طرح ها نشان دهنده سواد اقتصادی ایشان نیستدر مورد انشار آثار ایشان ملاحظات خاصی را به دقت مد نظر داشت و شاید به همین خاطر بود که در زمان حیات خود جزوه اقتصاد اسلامی خود را منتشر نکرد و تنها کتابی که در زمان حیات ازخود و با نام خود منتشر کرد حکمت انسی بود .

برای معرفی اندیشه اقتصادی ایشان نیز متأسفانه معرفی خوبی انجام نشده است و خواننده نا آشنا با افکار ایشان ،ممکن است گمان کند ایشان در حیطه اقتصاد به یکسری کلی گوئیهای فلسفی و عرفانی اکتفا می کرده اند .
البته شما حسن نیت داشه اید و خواسته اید کار نیکی انجام دهیم ضمن ابراز احرام نسب به دغغه های ارشمند شما خواهش می کنم تصحیح بفرمائید .. با امید توفیق روز افزون برای شما و علو درجات برای مرحوم معارف / (3757731) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۱۹:۳۶:۰۲
برادر محترم ومکرم حضرت آقای مهدیان

مرحوم مغفور استاد سید عباس معارف در طول عمر خود به شدت نسبت به همراه شدن با گروه ها و شخصیهای مختلف و منجمله جناحهای درونی جمهوری اسلامی و صاحبان قدرت مراقبت و تحفظ داشت و به معنای واقعی کلمه شخصیتی مستقل از تمامی ارکان حکومتی بود( و در این زمینه شیوه ای متفاوت از شیوه برخی دیگر از شاگردان مرحوم فردید داشت ) .حضرت عالی بهتر از بنده می دانید که بسیاری از مفاهیم به ویژه در حوزه سیاست عملی زمینه مند یا contextual اند منجمله هین مفهوم اقتصاد مقاومتی که در زمان حیات مرحوم معارف رایج نبود . این عبارت را نباید تحت اللفظی معنا کرد بلکه اصطلاحی است که همراه با خود شبکه ای از مفاهیم و جهت گیریهای سیاسی را حمل می کند و آشنایان با مرحوم معارف می دانند که ایشان با این زمینه یا context همراه نبود از این رو به ار بردن مفهوم اقصاد مقاومتی در مورد طرح ایشان شاید مورد رضایت روح بلند ایشان نباشد و قطعا" معرف خوبی برای شخصیت و مواضع ایشان نیست. بنابراین اگر شما برادر گرامی این پُست را با عنایت به این ملاحظه تصحیح بفرمائید مقتضای حق گرائی خواهد بود.
همچنین ایشان هیچ و قت ادعا نداشتند که کارشناس اقتصادند . مشغولیت اصلی ایشان همان بود که از آن با عنوان حکمت انسی یاد می کرد وشاید بتوان با تسامح مشغولیت علمی ایشان را عرفان نظری و توابع آن دانست . البته نه کتاب اقتصاد اسلامی و نه طرح ها نشان دهنده سواد اقتصادی ایشان نیستدر مورد انشار آثار ایشان ملاحظات خاصی را به دقت مد نظر داشت و شاید به همین خاطر بود که در زمان حیات خود جزوه اقتصاد اسلامی خود را منتشر نکرد و تنها کتابی که در زمان حیات ازخود و با نام خود منتشر کرد حکمت انسی بود .

برای معرفی اندیشه اقتصادی ایشان نیز متأسفانه معرفی خوبی انجام نشده است و خواننده نا آشنا با افکار ایشان ،ممکن است گمان کند ایشان در حیطه اقتصاد به یکسری کلی گوئیهای فلسفی و عرفانی اکتفا می کرده اند .
البته شما حسن نیت داشه اید و خواسته اید کار نیکی انجام دهیم ضمن ابراز احرام نسب به دغغه های ارشمند شما خواهش می کنم تصحیح بفرمائید .. با امید توفیق روز افزون برای شما و علو درجات برای مرحوم معارف / (3757740) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۵ ۰۹:۰۱:۳۴
دوست عزیز فرمایشات شما و نکاتی که در مدح کتاب سروده اید از سه حالت برون نیست:
یا شما اقتصاد نخوانده اید و اگر خوانده اید منطق این علم را درک نکرده اید.
یا مرحوم معارف درک نفرموده بودند که اقتصاد علم به معنای science است.
یا این که مرحوم معارف درک نادرستی از علم اقتصاد داشته اند و شما هم صد البته چون منطق این علم را درک نکرده اید، آن چه که ایشان فرموده اند را علم پنداشته و نشر داده اید. که البته حالت سوم بیشتر قرین صحت است. (3758520) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.