نظر منتشر شده
۸۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 358596
فروش کارخانه ها، پاک کردن صورت مسئله‌ی صنعت خودرو؛
خودروسازان ایرانی کارخانه های خود را برای فروش به فرانسوی‌ها به حراج گذاشتند
حسن علی زاده، 12 خرداد 95
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت و رئیس هیأت مدیره ایران‌خودرو از قرارداد قریب الوقوع سایپا با سیتروئن خبر داد. بر این اساس کارخانه سایپا کاشان که دومین سایت بزرگ تولید خودرو سایپا است در اختیار سیتروئن که یک شرکت زیرمجموعه پژو فرانسه است واگذار می‌شود تا با سرمایه گذاری در این کارخانه مالک ۵۰% آن شود.

علاوه بر این پیمان کارگر مدیرعامل شرکت رنوپارس و نماینده رنو در ایران از انعقاد دو تفاهمنامه جداگانه با ایران‌خودرو و سایپا خبر داد که طی آن کارخانه بن‌رو که متعلق به سایپا است در اختیار رنو قرار خواهد گرفت و رنو صاحب ۶۰% از شرکت مشترک خواهد شد. همچنین کارگر افزود شرکت مشترک دیگری با ایران‌خودرو ثبت خواهیم کرد که سهم رنو در آن بالای ۵۰% باشد.

بر این اساس شرکت سایپا قصد دارد ۲ کارخانه از ۴ کارخانه‌ی تولید خودروهای سبک خود را به خودروسازان فرانسوی بفروشد.

ایران‌خودرو نیز قبلا با شرکت پژو شرکت مشترکی ثبت کرده و یکی از کارخانه‌های خود را به تولید پژو اختصاص خواهد داد.

خودروسازان معمولا زمانی اقدام به خرید سهام خودروساز دیگری می‌کنند که خودروساز هدف در وضعیت ورشکستگی یا در آستانه آن قرار داشته باشد تا بتوانند با حداقل قیمت، دارایی‌ها و برند آن خودروساز را تصاحب کنند.در واقع خودروسازان ایرانی به جای سرمایه‌گذاری روی توسعه محصولات از محل درآمد ناشی از فروش خودروهای خود یا جذب سرمایه‌های مردمی حراج و فروش کارخانه‌های خود به فرانسوی‌ها را انتخاب کرده‌اند.

در این زمینه تجربه صنعت خودرو کره‌جنوبی قابل توجه است. دولت کره به توسعه مستقل خودروسازان علاقه‌مند بود. بنابراین اجازه نمی‌داد خودروسازان جهانی، خودروسازان کره‌ای را تحت کنترل بگیرند و میزان سهام شرکت‌های خارجی در خودروسازان کره‌ای حداکثر در سقف ۱۰ الی ۱۵ درصد قرار داشت. مشارکت خارجی در سهامداری شرکت هیوندایی به کمتر از ۵% محدود بود که متعلق به شرکت میتسوبیشی ژاپن بود. البته این موضوع تا بحران مالی آسیا در سال ۱۹۹۷ صادق است و پس از این سال برخی شرکت‌ها بدلیل ورشکستگی به خودروسازان خارجی فروخته شدند. سامسونگ به رنو و دوو به جنرال موتورز و سانگ یانگ به ماهیندرا هند واگذار شد.

اما دولت کره تنها زمانی اجازه فروش خودروسازان داخلی را داد که اقتصاد کره جنوبی بر اثر بحران مالی در معرض ورشکستگی بود و علاوه بر این دولت از بلوغ صنعت خودرو کره و قدرت رقابت‌پذیری هیوندایی و کیاموتورز مطمئن بود.

در این میان قیمت فروش سهام کارخانه‌های ایرانی به شکل جدی محل ابهام است که به علت شفاف نبودن قراردادهای خارجی محل سوال است. از طرف دیگر مشخص نیست آورده فرانسوی ها به شکل پول نقد و سرمایه‌گذاری مستقیم است یا مثل سابق قرار است نقشه های طراحی خود را به اسم دانش فنی ارائه کرده و بجای سرمایه‌گذاری، نقشه ها را آورده ی خود محسوب کنند. به این ترتیب خودروساز فرانسوی با هزینه‌ای اندک کارخانه ایراتی را تصاحب می‌کند.

بر این اساس ضروری است ضمن شفاف‌سازی قیمت ‌گذاری کارخانه‌ها که به عنوان آورده شرکت ایرانی در سرمایه‌گذاری مشترک محسوب می‌شود، ترتیبی اتخاذ شود تا سهم شرکت ایرانی حداقل ۵۱% باشد. در غیر این‌صورت کنترل مدیریتی کارخانه‌های تولید خودرو از دست شرکت‌های ایرانی خارج می‌شود. در این صورت ابتکار عمل مدیریتی در اختیار شرکت خارجی بوده و عملا طرف ایرانی نقش فعالی در مدیریت ایفا نکرده و شرکت خارجی الزامی برای انتقال فناوری نخواهد داشت. این در حالی‌ست که وزارت صنعت هدف از همکاری با خودروسازان خارجی را انتقال فناوری عنوان می‌کند.
 
کلمات کلیدی : پژو+ایران خودرو
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۸:۱۱:۰۴
اتفاقا بهتره. اینجوری هم از پاداشهای چندصد میلیونی مدیران بی خاصیت راحت میشیم و هم از سیاستهای تولید خودروی بی کیفیت....
من طرفدار فروشم هررررررچی بشه ازین وضع الان بهتر میشه (3737434) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۹:۲۶:۲۰
یعنی‌ می‌فرمایید شرکت‌های خودرو سازی ایران در آستانه‌ ورشکستگی نیستند و کلا اقتصاد ایران ، در حد ژاپن و آلمان و کره دارد کار می‌کند؟!!! (3737550) (alef-11)
 
محمد قاسمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۹:۴۱:۲۰
همین یه ذره تکنولوژی که حاصل زحمات کارگران و مهندسان هم از دست میره
از این کاری که قراره انجام بشه کارهای بهتر و بزرگتر میشه انجام داد (3737571) (alef-11)
 
Turkey
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۰:۵۴:۵۰
آقای قاسمی کدوم تکنولوژی رو میفرمایید برادر من؟ ما که چیزی ندیدیم (3737677) (alef-11)
 
حسام
Japan
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۱:۴۸:۰۰
تكنولوژى تبديل پرايد به وانت منظورشه بنده خدا (3737784) (alef-3)
 
محمد قاسمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۳:۱۹:۴۱
نوشتم کار بهتر میشه انجام داد
نگفتم این وضعیت خوبه
ببینید کشورهای آسیای میانه اصلا صنعتی ندارند کاملا وابسته هستن و هیچ علم و صنعتی ندارند و این باعث وابستگی شدید اوها شده
حالا ما زمینه پیشرفت رو داریم
مهندس داریم علم داریم جوان با انگیزه بالا داریم
فقط حذف برخی مدیران و رانتهای فعلی میتونه نجات بخش صنعت خودرو بشه
هرچند حقیر ابتداً و قبلا بارها عرض کردم ورود ایران به صنعت خودرو سازی یک اشتباه استراتژیک بوده (3737991) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۱۶ ۱۰:۰۰:۰۴
منظور آقای قاسمی تکنولوژی مونتاژ از بی کیفیت تربن قطعات. هست! (3741505) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۱:۰۰:۰۰
اخه کدوم زحمت و تلاش مهندسان؟تمام تکنولوژی مال حدود 20 سال پیش هستش که از اون طرف وارد شد تو ای 20 سال کدوم تغییرات و اصلاحات را ما دیدیم که بگیم حاصل زحمت و تلاش مهندسان ما بوده ،در جواب نویسنده که گفته کره ایی ها اجازه دخالت خودروسازان خارجی را ندادند باید بگم که اونا جوری تو این 20 سال کار کردند که هر سال کیفیت خودروهاشون و مدلشون بهتر شده اما شرکتای ما چی اگه میخاستند تو این 20سال میکردند ،فقط فکر سود کلان خودشون بودند و اصلا راضی نبودند قسمتی از سودشون رو خرج توسعه و پیشرفت کنند.
الف منتشر کن (3737684) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۱۴ ۱۷:۰۲:۴۲
همین پراید اصلش آمریکاییه بعد توی کره تولید شده و بعد اومده ایران! اصلا در دنیای امروز صنایع بزرگ و تکنولوژیک اکثرا با همکاری چندین کشور انجام میشه. (3739543) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۸:۱۹:۰۴
جناب قاسمی توصیه می کنم بیشتر مطالعه بفرمایید (3738498) (alef-11)
 
Qatar
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۹:۵۴:۰۴
يا پرشيا به وانت پيكان (3738621) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۴ ۱۳:۳۷:۳۰
من دوست دارم گندترین ماشین اروپایی داشته باشم اما بهترین و با کیفیت ترین ماشین ایرانی را نداشته باشم ، البته در رابطه با کالا های دیگر هم این نظر را دارم (3739310) (alef-11)
 
علی یانگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۸:۱۲:۳۴
چی بگم والا دیگه موندم چی بگم (3737435) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۸:۱۳:۴۳
انشاا... مدیریت حقیقی و واقعی در آنجا لحاظ شود تا شاهد کیفیت و پاسخگویی باشیم تا مردم با خودرو های داخلی آشتی کنند (3737436) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۴ ۰۱:۲۶:۳۷
بنده خدا شیره کشور رو بدتر از خودروسازان داخلی میمکن!!! (3738900) (alef-11)
 
مشکین نقاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۸:۱۶:۳۴
ما توی این چهل سال که از عمر صنعت خودرومون میگذره فقط ادای خودروسازی رو درمیاوردیم.
خودروسازای ما همانند گیاهین که روی سنگ رشد کرده و با یک باد و بارون تند از پا درمیان.
هرچه زودتر به این موضوع پی ببریم، زودتر فکر چاره خواهیم بود. (3737438) (alef-11)
 
رضا
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۸:۲۰:۰۳
بهترین تصمیمی هست که گرفته شده . الان وقت خودرو ساز شدن سایپا وایران خودرو نیست . باید به موقع این کار انجام میشد که نشد . نمونه موفق این کار هم داچیا میباشد که از مرز ورشکستگی تا پیشرفت کنونی رسیده است (3737445) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۴:۲۹:۳۳
کاملا باهات موافقم
فقط امیدوارم این اتفاق هر چه سریعتر از قریب الوقوع بودن به وقوع بپیونده و شاهد رشد و پیشرفت واقعی تو این صنعت باشیم. (3738107) (alef-11)
 
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۸:۲۸:۵۱
این که دردنیا خودرو سازان بهتری وجود دارند که می توان با آن ها بهتر کار کرد و یا اینکه هرقراردادی که با هر خودروساز بسته می شود باید شفاف و تامین کننده منافع طرفین باشد اصلی روشن و واضح است وان شاء الله حداقل پیس از این در همه جای کشور رعایت شود ولی مقایسه سیاست چند دهه پیش کره جنوبی و امروز ایران درخصوص خودروسازان تا حد زیادی مع الفارق است. تفاوت ها بسیار زیاد وچشمگیرند ولی همین یک موردکه درکره جنوبی ازهمان ابتدا و تا الان خودرو سازان خصوصی بودند و درایران دولتی کافی است که نتیجه گرفت چنین قیاسی خطایی آشکار است! (3737455) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۸:۴۵:۲۸
کارخانه ها سالها تحت تسلط ایران بود بجز خالی کردن جیب مردم با خودرو های بی کیفیت، فایده ای برای مردم نداشتند. بزارید بفروشن به خارجیها شاید بهتر بشه. (3737469) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۸:۴۸:۲۰
خودروسازان معمولا زمانی اقدام به خرید سهام خودروساز دیگری می‌کنند که خودروساز هدف در وضعیت ورشکستگی یا در آستانه آن قرار داشته باشد تا بتوانند با حداقل قیمت، دارایی‌ها و برند آن خودروساز را تصاحب کنند


کدوم برند خیلی ایران خودرو وسایپا رو دست بالا گرفتینن بزارین جمعش کنند. (3737473) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۸:۴۸:۴۰
صنعت خودرو سازی برای کشورهای جهان سوم باتلاقی است که خروج از آن مشکل است. ساخت خودروهای سواری برای ایران هیچ مزیتی بجز وابستگی ندارد.اشتغال ایجاد شده در این صنعت موجب مهاجرت روستائیان به شهرها و شغل کاذب میشود. (3737474) (alef-11)
 
از پرسنل ایران خودرو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۸:۵۵:۳۵
فکر کنم فقط کشور گینه استوایی خریدار صنعت خودرو ما باشه .
اونم چی ؟
50 میلیون تومن بده بقیه اش در اقساط بلند مدت 999 ساله (3737492) (alef-11)
 
محمد زاده / رشت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۸:۵۶:۳۹
صنعت خودروی ایران ، مفت اش هم گرونه (3737494) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۹:۵۷:۰۴
اگه مفت به من بدن ، بر میدارم (3737599) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۰:۵۴:۳۱
البته به شرطی که اجازه بدن به پارکینگ طبقاتی تغییر کاربری دهم (3737675) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۹:۵۷:۰۷
بیچاره خارجی های که میخرن ! (3737600) (alef-11)
 
فرشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۹:۵۸:۴۷
خارجی ها از منو تو زرنگ ترن داداش من. (3738628) (alef-11)
 
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۹:۰۱:۱۶
نترسين مديران ما اونقدر به حقوق بالا و درآمدهاي بالا علاقه دارند ﮐاري ميﮐنند تمامي اين سرمايه گذارها در عرض چند ماه ﭘا به فرار بزارند اصلا دور صنعت خودروسازي ايراني رو خط بﮐشند و دوباره اين صنعت فرغون سازي ما مياد دنبال سوﭘسيت و وام دولتي و چﭘاول ﭘول مردم!!! (3737502) (alef-11)
 
نازلی
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۹:۰۴:۱۴
به کدوم مدیریتتون مینازید که دستتون بمونه مثلا 40 سال مدیریت کردید چه گلی به سر صنعت خودروسازی زدید؟ اتفاقا اولین اولیت اینه که مدیرت از دست شما خارج بشه تا 50 سال آینده هم اینجوری نابود نشه وگرنه ما هم بلدیم بگیم کره و ژاپن و آلمان و آمریکا چکار کردند مهم اینه که در آینده چکار قراره بکنن که لابد 50 سال دیگه میفهمید. (3737505) (alef-11)
 
امیر
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۹:۱۲:۲۵
والا به خدا ما نه اصلا چیزی به اسم صنعت خودرو داریم نه چیزی به اسم مدیریت.
این لگن هایی هم که میفروشین به ملت بیچاره بقایای 50 سال قبله که به واسطه روابط ایران با غرب وارد کشور شده بود و بعد از انقلاب به دلیل منافعی که برای عده ای خاص داشت با پول نفت و لوازم وارداتی چینی سره پا نگه داشته شده. (3737519) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۹:۱۲:۵۲
چرا به خارجی ها و اجنبی ها میفروشید ؟
به من ایرانی بدهید و در عوض یک قطعه زمین با کاربری بیابان در کویر لوت مرکزی ایران بگیرید (3737520) (alef-11)
 
سعید
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۹:۱۶:۵۹
آره بابا راست میگی مدیریت دست شما نباشه اونوقت کی قیمت بزاره رو خودرو! (3737532) (alef-11)
 
علی
Germany
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۹:۲۴:۳۶
خدا کنه اینطوری بشه
از شر این لگن های بدرد نخور راحت شیم (3737544) (alef-11)
 
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۹:۳۱:۲۷
نگران واقعا ايران خودرو و سايپا برند هستند ؟ اسم اين برندها كه به گوش مشتري بدبخت مي رسه مو به تنش سيخ ميشه !!! (3737556) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۹:۳۲:۱۰
مگه تا حالا که مدیریت دست خودمون بوده انتقال تکنولوژی صورت گرفته؟
هر جور بشه از قبل بدتر نمیشه
کاش صد در صد فروخته میشدن (3737559) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۹:۵۰:۲۱
اين همه اين وضعيت را تحمل كرديم كه آخرش بشه این؟ (3737585) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۹:۵۶:۰۷
باز شما که هیچی از بازار سرمایه نمیدانید نظر دادید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (3737597) (alef-11)
 
اتشکار
United States
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۰:۰۳:۲۴
قرارداد ترکمانچای در صنعت خودرو......... (3737613) (alef-11)
 
اسماعیل
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۱:۱۳:۴۳
میشه لطفا شما بگید بهترین کار چی هستش؟به نظر من که بهترین کار هستش. (3737711) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۴:۲۰:۱۴
کلا فقط قرار داد های احمدی نژاد خوب بوده و ترکمانچای نبوده !!! (3738086) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۰:۱۱:۱۴
"اما دولت کره تنها زمانی اجازه فروش خودروسازان داخلی را داد که اقتصاد کره جنوبی بر اثر بحران مالی در معرض ورشکستگی بود"
شما مثل اینکه وضعیت ما رو خیلی خوب فرض کردی. اگه قرار بود اتفاقی بیفته تا حالا افتاده بود. با این مدیریت کلان غلط و بیمار هیچ وقت اتفاقاتی که برای کره افتاده اینجا نخواهد افتاد. شاید با این تغییر شرایط فرجی شد (3737625) (alef-11)
 
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۰:۴۱:۴۵
کاشکی یه روز از خواب بیدار بشیم ای کاش (3737663) (alef-11)
 
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۰:۵۸:۳۷
فاتحه وزرات صنعت رو باید خوند (3737681) (alef-11)
 
شهاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۱:۱۳:۲۰
اتفاقا کار خوبیه هم کیفیت میره بالا هم پاداش ومزایای بی حساب کمتر میشه (3737710) (alef-3)
 
ali
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۱:۳۲:۴۸
کاش این تصمیم روقبل ازاینکه وام 25میلیونی خریدخودرو،می گرفتندواین وام صرف ازدواج جوانان می شد. (3737748) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۱:۴۶:۵۹
.در واقع خودروسازان ایرانی به جای سرمایه‌گذاری روی توسعه محصولات از محل درآمد ناشی از فروش خودروهای خود یا جذب سرمایه‌های مردمی حراج و فروش کارخانه‌های خود به فرانسوی‌ها را انتخاب کرده‌اند.
ممکنه جنابعالی توضیح بفرمایید کدوم درآمد فروش ؟؟؟ یا جذب سرمایه های مردمی؟؟؟ در ضمن فرانسویها با اومدن چینی ها دیگر حرفی برای گفتن در بازار خودروی ایران نخواهند داشت مگر اینکه با قیمت مناسبی با چینی ها رقابت کنند که البته براشون امکان پذیر نیست (3737782) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۱:۵۰:۴۸
فکر خوبی هست چون از خودرو سازان ایرانی که بخاری بلند نشد (3737791) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۱:۵۲:۴۴
آخه این به اصطلاح خودرو سازهای داخلی به چه دردی میخورند ، جز خالی کردن جیب مردم کره اگه میبینید خودرو سازیش را حفظ کرد به خاطر سالم بودن سامانه اداری کشور بود نه ایران که فساد مدیرانش بیداد میکنه (3737794) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۲:۰۵:۴۱
ایکاش صد در صد سهام باصطلاح خودرسازهای ایرانی به خارجی ها واگذار می شد تا از دست مدیریت های بی خاصیت دولتی های رانتخوار راحت می شدیم و شاهد رشد و شکوفایی صنعت خودروسازی هم می شدیم. (3737822) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۲:۰۶:۱۱
اتفاقا شرکت های ایرانی هیچ سهمی نداشته باشند بهتره
چون حتما برای هر سهمی و هر امضایی انواع پورسانها و زیرمیزی ها رو طلب کار میشن (3737824) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۲:۱۲:۳۷
اتفاقا بهترین کار ممکن دارد اتفاق می افتد، وقتی تمام انسان های باهوش و شرافتمند ما بخاطر فیلترینگ غلط ارزشیابی سیستم ما مجبور به مهاجرت می شوند لاجرم یک سری مدیر کارنابلد و رانتی به چرخه مدیریت کشور تزریق می شوند. نتیجه اش را 40 سال است که می بینیم، باشد که خارجی ها بتوانند کمی شرایط را بهبود دهند. (3737838) (alef-3)
 
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۲:۳۵:۵۷
چند سال قبل فردی در حادثه ای فوت کرد بازماندگانش در بررسی مدارک به جای مانده متوجه یک حساب بانکی با موجودی نجومی شدند با تصور اینکه این پول امانتی از مجموعه کاریش می باشد موضوع به اطلاع مقام مافوق رسید و آنگاه بود که تشت رسوائی اختلاس و ارتشاع و ..... مرحوم یاد شده و تعدادی از همدستانش از بام بر زمین افتاد و پول حاصله از آنهمه فساد نه اینکه در نبودش کمکی به خانواده اش نکرد بلکه ابرو و حیثیت آنان را هم خدشه دار کرد ، پس مراقب تشت ها باشیم که هر لحظه ممکن است با اتفاقی از بام بیفتد . (3737880) (alef-11)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۲:۴۱:۴۶
امروز برای نتیجه بهتر توی تیم ملی فوتبال از مربی خارجی استفاده میکنیم چرا نباید برای پیشرفت وبه روز رسانی سرمایه های این مملکت از مدیر باتجربه خارجی استفاده کرد کاری که دهه 90 فولکس واگن در جذب مدیر شرکت جنرال موترز کرد؟یادمون باشه 4 میلیون نیروی کار این کشور در صنایع وابسته خودرو مشغولا ول در تیم فوتبال..... (3737887) (alef-11)
 
سعید
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۳:۳۰:۱۱
کاملا موافقم ضعف اصلی مملکت ما مدیریت هست متاسفانه اکثر مدیران ممملکت ما صرفا مهندس یا پزشک هستند و تحصیلات مرتبط با مدیریت ندارند و همچنین علاوه بر ضعف دانش مدیریت دنبال رشوه و رانت بازی هم هستند خلاصه کلام در مدیریت نه تقوی دارند و نه تخصص مدیریت. (3738009) (alef-11)
 
فارغ التحصیل مدیریت!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۵ ۲۲:۳۸:۴۸
اتفاقا برعکس هر جا که میبینید سازمان فشل عمل میکنه و سرمایه های عمومی رو بهدر میده مطمئن باشید که فارغ التحصیلان مدیریت دارند سازمان را میگردانند
اگر کسی خواست میتونم دهها مورد رو اشاره کنم که ببینید چه برسر ادارات آورده اند
برای هر کاری باید متخصص همان کار از دل کارکنان همان سازمان انتخاب شود نه این که یک نفر که از بدو تولد مدیر سازمان بوده و برای کلاس داشتن مدرک مدیریت هم گرفته را در راس یک سازمان یا کارخانه قرار دهید و وضعیت این شود که الان میبینید (3741086) (alef-11)
 
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۲:۵۳:۱۸
خدا كنه بخرن تا از دست توليدات اشغال شون خلاص شيم ماهم مثل ادم سوار يه ماشين درست و حسابي بشويم !!! خدايا خودت كمك كن اين معامله جوش بخوره (3737913) (alef-11)
 
سعید کرج
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۳:۲۵:۵۷
من 12 سال در یکی از خودرو سازی های بزرگ کار کردم تجربه من این هست که مشکل خودرو سازی ما نحوه مدیریت این کارخانه ها هست بهتره بجای فروش این کارخانه ها وزارت صنایع بره ژاپن و به صورت پروژه احیا صنعت خودرو سازی یکی از شرکتهای مدیریتی و مهندسی ژاپنی را بیاره در ایران مستقر کنه و ار اونها بخواد این صنعت را بصورت کلید روشن و همچنین مدیران آموزش دیده در کارخانه مثلا تویوتا تحویل وزارت صنایع ایران بده نه اینکه مالکیت این کارخانه ها را به خارجی ها بفروشه. (3738003) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۳:۴۷:۱۲
خصوصی سازی یعنی همین (3738031) (alef-3)
 
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۴:۰۱:۵۱
مفتی هم این شرکتها را به خارجیان بدهیم باز ما برد کردیم . (3738055) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۴:۰۴:۲۷
من یه خودرو کره ای دارم که مال 23سال قبله اگه بخوام مقایسه بکنم امکانات و سواریش به صدتا پژو پارس و سمند مدل 95 می ارزه! باور کنید مدیرای ایران خررو و سایپا خیلی بیش از حد پوست کلفتن!!!! (3738058) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۱۰ ۱۱:۳۴:۴۲
من یه خودروی کره ای (دوو) داشتم ظرف سه سال تا موتورشو مجبور شدم به تعمیر گاه بفرستم
اما پژوی اصل هیچ مدل قابل مقایسه با ماشین کره ای نیست بلکه خیلی سر تره (3793098) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۵:۰۱:۴۵
عزیزان نظر ات هم شما درست است کهمدیریت صنعت خودرو باید متحول شود اما این وقتی نتیجه می دهد که قیمت گذاری دستوری مباشد و رقابتی باشد یعنی علاوه برقیمت نحوه فروش محصولات هم مانند سایر کشورها باشد با سود کم تمام قسطی و اقساط کم تا هم قدرت خرید مصرف کنندگان بالا بره وگرنه اگر دولت و سایر نهادها بخوان روی هر ماشینی یه مبلغ برای خودشون اضافهکنن میشه همین وضع فعلی واگذاری بازار فقط به این دو شرکت فرانسوی از چاه درامدن و افتادن تو چاه است مگر اینکه سایر شرکتهای قدر خودرو سازی هم وارد بازار ایران بشوند وگرنه درگیر لابی خودرو سازان فرانسوی و مدیران داخلی میشه (3738183) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۵:۳۸:۵۲
بهترین راه پیشرفت اقتصاد اعدام و دریا انداختن تمام معتادان ایرانه چه بسا خیلی از پزشکان و به اصطلاح مهندسان کت و شلواری معتاد هم باید به دریا انداخته بشن (3738251) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۵:۴۳:۳۶
به نظر من هر کاری که باعث بشه وضعیت اشتغال جوانان کشور بهتر بشه خوب و مفید هست . (3738257) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۵:۴۶:۵۵
اگر می خواستبد مالکیت واگذار کنید به خارجی ها ، چه لزومی داشت به پژو و رنو واگذار کنید،? (3738266) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۶:۴۳:۴۵
دقيقا يا به هيوندا و تويوتا كه درخواست رسمي احداث كارخانه در ايران را داشتند مجوز نميدهيد؟ (3738361) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۹:۳۵:۳۶
تویوتا گفته ما یه قیمت جهانی داریم و اجازه افزایش قیمت به کسی نمیدهیم.
به همین خاطر اسمی از تویوتا نمیاد وسط (3738593) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۱۰ ۱۱:۳۵:۴۴
هیوندا به درد نمی خوره اما تویوتا حرف نداره (3793100) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۶:۵۶:۱۰
پژو بزرگترین خدمتگذار خودروسازی ایرانه. حتی رنو هم حاضر نیست این همه تکنولوژی رو صادر کنه. خدمتی که پژو به ایران کرد هیچ خوروسازی حاضر نیست بکنه. هرچند که خیلی پرسود باشه. (3738380) (alef-11)
 
Sweden
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۷:۲۰:۰۶
این مقاله اصلا دقیق نیست ... سالها پیش جنرال موتورز آمریکا دوو را خریده ... (3738409) (alef-11)
 
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۸:۴۴:۱۵
همه اش رو هم که بفروشن خوبه
هم واسه ایرانیا خوبه
هم واسه خارجیا
خودروهای تولید خودشون رو می‌تونن به دو برابر قیمت اروپا بفروشن!!!!
چرا پولشو گمرک بخوره
خوب خودشون می‌خورن (3738541) (alef-11)
 
وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۱۹:۰۷:۱۱
صنعتي كه فساد به وفور ديده مي شود اما مجازاتي در پي ندارد اقتصاد سالم را هم بيمار مي كند
اين حراجي كارخانه به نظر بنده بهترين مجازات و عملي است كه مي توان در تنبيه مديران صنايع خودرو گرفت تا تك روي نكنند و حق و حقوقي هم براي مردم قائل شوند (3738569) (alef-11)
 
Fuhrer
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۲۰:۱۷:۲۵
به خدا اونها حس مسئولیت و مشتری مداری دارن.
ابرو شرکت سیتروئن براشون مهمه
ناسلامتی صاحب صنعت خودروسازی هستن
اجازه بدیم بیان
ضرر نمیکنیم. (3738646) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۲۱:۵۹:۳۷
ماشین صفر روز دهم زیر پایم آب جمع شده بود مراجعه کردم بعد از 2 ساعت معطلی گفتند شیلنگ کولر در رفته مگه میشه مگه داریم (3738731) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۴ ۰۰:۲۲:۴۲
مگه کولر ماشین شما آبی بوده ! (3738857) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۲۲:۱۸:۴۸
نباید اینقدر از خارجی ها ترسید. همه دنیا با این مشارکت ها پیشرفت کرده اند. (3738752) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۲۳:۵۰:۵۴
واقعا نویسنده مقاله چی فکر کرده؟تکنولوژی ایران رو در سطح کره می دونه؟؟؟؟؟؟از توهم خود بزرگ بینی خارج بشید (3738829) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۴ ۰۰:۰۰:۵۱
امیدوارم مدیران محترم سرمایه های جمع کرده از مردم ر ا به کشور های دبگر نفروشند سرمایه گذاران را سرگردان نکنند پول و سهم انها را قبل از فروش کارخانه روشن وسرمایه انهارا پسبدهند وحقی از خریدار پایمال نشود (3738838) (alef-11)
 
آریو سوئد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۴ ۰۷:۳۶:۱۹
هیچ شرکت خارجی در ایران سرمایه گذاری نمی کنه به چند دلیل. دو نرخی بودن ارز، بهره وری پایین در مقایسه با نیروی کار مثلا در رومانی و چین و مجارستان...، گران بودن نیروی کار نسبت به بهره وری و کیفیت ، نبود اخلاق کاری. بوروکراسی بی حد و مرز. زمانبره بودن انجام کار در ایران. وجود فساد و رشوه، همه جا باید رشوه داد.ووووو (3738987) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۴ ۰۹:۵۵:۲۵
شرکتهای خودروسازی داخلی باید خیلی بیشتر از اینها مشتری مدار بشوند . من یک سمند خریدم که از اولش دنده اش بزور جا میرفت و میگفتند سر موقع گارانتیش بیارید نگاه کنیم الان نمیشه . درست یک هفته به تعطیلات عید مانده بود که شب در اتوبان خراب شد و دیگه حرکت نکرد . هیچ نمایندگی قبول نکرد که رسیدگی کنه گفتند سیستم گارانتی را بسته ایم و ضمنا شما صبر کنید کیلومتر ماشین به حد نصابش برسه بعد بیارید !!!!!؟؟! گفتم الان ماشین اصلا راه نمیره چطور کیلومتر بندازه آخه؟؟! با اینکه کارت طلایی هم داشتیم . خلاصه جرثقیل امدادخودرو بعد از اینکه کلی من را در خیابون چرخوند گفت یکی از نمایندگیها به شرط قیمت آزاد انجام میده من هم از روی اجبار قبول کردم تازه گفتم بازم دستش درد نکنه تعمیرگاههای مجاز دیگر حتی بصورت آزاد هم حاضر نبودند رسیدگی کنند!! ....واقعا متاسفم برای این شرکت . (3739045) (alef-11)
 
مهرشاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۴ ۱۱:۱۸:۱۳
مدیران ایرانی اگر علم مدیریت داشتند این چندسال مدیریت میکردند، وقتی کالایی در کشور تولید شود با هر کیفیتی و از ورود کالای دیگر جلوگیری شود و مشتری مجبور به خرید باشد نه علم مدیریت پیشرفت میکند نه کیفیت کالا در این زمان اگر هر شخص عادی مدیریت این شرکت تولیدی را به عهده بگیرد فقط به فروش و سود فکر میکند نه کیفیت،پس بهتر است مدیریت به مدیران خارجی واگذار شود و دروازه ورود ماشینهای خارجی باز شود تا مدیران خارجی مجبور به تولید با کیفیت شوند. (3739115) (alef-11)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۴ ۱۲:۴۸:۱۸
به چه دلیل شرکتهای خودروسازی باید دارایی های غیرمولدشون را نگه دارند؟

بگذارید بفروشن. هرجا سرمایه خارجی وارد شده، رقابت افزایش یافته. هم تولیدکننده کارش بهتر شده هم به نفع مردمه. (3739227) (alef-11)
 
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۳-۱۴ ۱۳:۳۰:۰۸
اخه خیلی خوبه بهتره که ایران خودرو هم همین کار را کند .ما بهیچوجه صنعت خودروسازیمان پیشرفت نمیکنه بهتره که همه را واگذار خارجیها کنیم. (3739290) (alef-3)
 
احمد
United States
۱۳۹۵-۰۳-۱۴ ۱۹:۱۰:۲۷
اقا 100 درصد سهام رو بفروشید ولی تعرفه وارداتو بردارید که مردم نفس راحتی بکشن و کارگرهای خودروسازی سر کار باشن و کسی بدلیل کیفیت خودرو نمیره.اینجوری همه راضین. (3739690) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۵ ۱۳:۲۰:۲۳
من خودم تو رنو ایران کار میکنم.به نظرم خیلی مراقب این فرانسویا باشین.بسیار مراقب باشین چون اگرنه کلاه گشادی سرتون میره. میدونم که میگم.... (3740497) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.