نظر منتشر شده
۹۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 189313
چرا یک متفکر مسلمان را تخریب می کنیم!؟
محمود حبیبی کسبی، 15 خرداد 92
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۴
چند هفته ای است کتاب «دولتمرد چهارم» که به بررسی زندگی نامه و اندیشه سیاسی سیدحسین نصر می پردازد، به قلم «حجت الاسلام منصور مهدوی» تألیف شده و توسط انتشارات «اشراق حکمت» روانه بازار نشر شده است. در واقع این کتاب، ادامه طبیعی اثر پیشین همین مولف با عنوان «سنجش سنت» است که آن کتاب نیز به بررسی آرا و افکار فلسفی و سنت گرایانه سیدحسین نصر پرداخته بود.

نویسنده محترم کتاب می کوشد با ارائه اسناد و مدارک و تحلیل عملکرد سیاسی و عقاید دینی و فلسفی حسین نصر، به اصطلاح خود، از چهره ایشان پرده برداری کرده و چهره واقعی اندیشه و عملکرد سیاسی نصر که در لفافه ای از محافظه کاری پنهان مانده است را هویدا کند. حال آن که این چهره هیچگاه و به هیچ وجه مخفی نبوده که کسی بخواهد با این همه تلاش و کوشش، مدعی آشکارسازی آن شود. مولف بدون توجه به جایگاه پروفسور نصر در جهان اسلام و خدمات بی نظیر ایشان به اندیشه اسلامی، تنها به جرم هم عقیده نبودن در تمام شئونات فلسفی، دینی و سیاسی با وی، سیدحسین نصر را به محکمه شخصی خود آورده و تمام خدمات ایشان به ایران و اسلام را نادیده گرفته و به تحقیر و تخریب او پرداخته است.

آثار و عقاید نصر نشان می دهد که ایشان مسلمانی متعهد است که تمام عمر و بنیه علمی و فرهنگی خود را صرف نشر و تبلیغ توحید کرده. بله! ممکن است حقیر هم مانند مولف محترم کتاب، در بسیاری از موارد با جناب نصر هم عقیده نباشم و در بسیاری از مواضع دینی، فلسفی و سیاسی حتی مخالف سید حسین نصر نیز بیاندیشم. اما این اختلاف عقیده، اجازه هتک حرمت و تخریب یک مسلمان را به ما نمی دهد.

اما مگر سید حسین نصر چه می گوید و چگونه می اندیشد و چطور رفتار می کند که شایسته چنین رفتاری است که هم توسط لیبرال ها، دموکرات ها و اصلاح طلبان دینی از یکسو، و توسط بنیادگرایان از دیگرسو تخطئه شده و می شود؟ او یکی از مشهورترین و تأثیرگذارترین متفکرین مسلمان و فیلسوف های سنت گرای حال حاضر جهان است که تنها در پی نشر سنت های الهی و ادیان توحیدی بوده و هست.

در نگاه نصر، از اقبال لاهوری و سیدجمال الدین اسدآبادی گرفته تا تجدد طلبان امروزی، همگی شیفته و مبلغ دستگاهی هستند که شناختی از بنیادها و تبعات آن ندارند. تجدد گرایان یا اصطلاح طلبان دینی، در کشورهای اسلامی در پی مدرنیته ای هستند که هیچ سنخیتی با ذات بشر و فطرت الهی انسان ندارد و در کشورهای غربی که مُبدع و مَبدأ آن بودند نیز در حال انفجار و اضمحلال است. وی مدرنیته را بزرگترین حجاب در برابر اسلام می داند و معتقد است که اگر انسان این سد را بردارد، امکان گفتگو میان تمام ادیان توحیدی و احیای ملکوت خداوند وجود خواهد داشت. سید حسین نصر، مانند جدّ مادری اش، «مرحوم شیخ فضل الله نوری» که مخالف سرسخت تجدد به خاطر عدم انطباق بنيادين آن با شريعت اسلام بود و جان خود را بر سر این عقیده گذاشت، تجدد و مدرنیته را حجاب تعالی و معنویت ديني به مفهوم اعم می داند و آن را مغاير با ذات دين‌داري سنتي در همه اديان اعلام مي‌كند و در برابر آن قد علم می کند.

انسان سنتی مورد نظر نصر، عبد و خلیفه خدا در زمین است و تنها در پناه معنویت دینی کمال و تعالی می یابد. در این دیدگاه، نظامهای سیاسی مدرن، ناکارآمدند و تنها نظامهای حکومتی سنتی و دینی، مشروعیت حکومت بر مردم را دارد. وی انسان را مکلف و موظف به تطبیق خود با وحی الهی می داند، به همین جهت انسان مورد نظر نصر در بیشترین فاصله ممکن با فرد مطرح در فلسفه سیاسی مدرن قرار می گیرد که موجودی دانا و قانونگذار است و نیازی به قوانین مذهبی و وحی الهی ندارد. لذا نصر به گونه ای تمام قد در مقابل سکولاریسم قیام می کند و این فلسفه را محکوم به نابودی می داند.

نصر یک فیلسوف سنتگراست و سنتگرایی در واقع بازگشت به اصول فطری و ازلی بشر است که در تمام ادیان و انسان ها مشترک است. حال آن که اسلام که آخرین و کاملترین دین است. مناسب ترین راهکارها و قوانین را برای اداره زندگی فردی و اجتماعی انسانها پیشنهاد می دهد. البته نصر، طریقت را مکمل شریعت می داند و معتقد است اگر در یک جامعه دینی این دو راه توحیدی با هم به کار گرفته شود، تمام انسانها در آرامشی الهی زندگی خواهند کرد.

نصر، وحی و نص الهی را برتر از رأی بشر می داند و معتقد است در هر زمینه ای که نص دینی وجود دارد، انسان مکلف به پذیرش و انجام آن است. با اتکا بر این باور، پس از رحلت پیامبر خاتم (ص) نیز با وجود نص الهی بر وصی بودن امیرالمومنین علی(ع)، دیگر جایگاهی برای رأی بشری و انتخاب فردی دیگر باقی نمی ماند. اما وی علیرغم اعتقاد فلسفی به بنیان های تشیع، وحدتگراست و تمام تلاش خود را برای نزدیک کردن فرق اسلامی انجام داده است و همواره بر مشترکات اسلامی پای فشرده و حتی المقدور بر افتراقات میان مسلمین چشم پوشیده است. به همین جهت برای معرفی جامعه مسلمانان از واژه «امت» استفاده می کند و همیشه سعی بر تثبیت بنیانهای فلسفی وحدت توحیدی و احیای امت واحده داشته است.

اما اصولاً نصر انسان مبارزی نیست و به عنوان یک متفکر به دنبال آرامشی جهانی برای رجعت امت واحده به سنت الهی و فطرت ازلی خلیفه خدا می گردد. بنابراین ایشان هیچگاه به مبارزه با حکومتها و سیاسیون نپرداخته است، بلکه همواره از اهل قدرت برای تبلیغ باورها و عقاید خود و دستیابی به جامعه ایده آل، استفاده کرده است.

بله! همه می دانند که بسیاری از نام‌ آوران هنر، اندیشه و فرهنگ امروز ایران، در زمان پهلوی (کم یا زیاد به میزان شهرت در آن زمان) برای زنده و منشأ اثر بودن، با حکومت ارتباط داشته اند. حسین نصر هم متفکری است که با توجه به تحصیلات، فعالیت ها و ارتباط مستمر با اندیشمندان نامدار جهان از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است. از آنجا که سیاسیون و حکومتها برای موجه جلوه دادن خود، همواره سعی در استفاده از چهره های موجه علمی و مذهبی دارند، حکومت پهلوی نیز حسین نصر (که هم چهره موجه علمی بود و هم اعتقادات مذهبی داشت) را در مَناصب مهمی چون ریاست دانشگاه آریامهر (دانشگاه صنعتی شریف کنونی)، ریاست انجمن فلسفه (که با بسیاری متفکران اسلام شناس مانند هانری کربن، توشی هیکو ایزوتسو، دکتر داوری اردکانی، سیدجعفر شهیدی، دکتر اعوانی و... در ارتباط بود)، ریاست دانشکده ادبیات، معاونت دانشگاه تهران و ریاست دفتر فرح پهلوی به کار گماشت. بنابر این مهم این است که یک متفکر از موقعیتها و مناصب حکومتی چگونه استفاده می کند.

البته در طول تاریخ، بسیاری از حکما، علما و دانشمندان مانند خواجه نصیرالدین طوسی، شیخ بهایی، غیاث الدین جمشید کاشانی و... بوده اند که با تقرب جویی به دستگاه های قدرت، زمینه را برای پیشبرد اهداف علمی، دینی و اجتماعی خود مهیا کرده اند. با توجه به باورها و عملکرد سیدحسین نصر، به نظر می رسد وی برای تبلیغ اندیشه های اسلامی و سنت گرایانه خود، مسیر مصالحه با حکومت وقت و فعالیت دانشگاهی و تبلیغی مسالمت آمیز را برگزیده است؛ چه بسا ورود چنین اندیشمند مسلمانی به پستهای کلیدی و به خصوص فضای آکادمیک و نیز سخنرانی های مذهبی در حسینیه ارشاد، خواسته یا ناخواسته موجب رونق اسلامگرایی و روشنتر شدن مردم و علی الخصوص دانشگاهیان و جوانان و تسریع جریان انقلاب اسلامی شده باشد.

به گفته فعالان مذهبی و سیاسی آن زمان مانند دکتر اعوانی، دکتر حداد عادل و حجت الاسلام سید محمود دعایی، تا قبل از زمان مدیریت ایشان در دانشگاه تهران، فضای آکادمیک بسیار لائیک و حتی ضد مذهب بوده
است و تقریباً هیچ استاد مذهبی به این فضا راه پیدا نمی کرده است. چنانکه حتی برای رفتن به مسجد دانشگاه و نماز خواندن باید به دور از چشم دیگران و پنهانی رفتار می کردند. در این زمان سید حسین نصر به فضای دانشگاهی وارد می شود و تصور دانشجویان و حتی استادان دانشگاه را نسبت به اسلام و تفکر دینی تغییر می دهد تا کم کم پای استادان مذهبی و حتی علما به دانشگاهها باز شود.

اما پس از انقلاب، حسین نصر هیچگاه در مقابل انقلاب قرار نگرفت و همواره به پی گیری پروژه های علمی خود پرداخت. او هرگز هیچ انتقاد جدی به انقلاب اسلامی نداشته است و حتی در برخی مقالات به تایید بنیان های فکری آن نیز پرداخته است. علاوه بر این، نصر معتقد است ما مسلمانان می توانیم به جای هجمه سیاسی به غرب، با آرامش و به گونه ای مسالمت آمیز، دین و فرهنگ و معنویت خودمان (که اتفاقاً الآن غرب تشنه همین معنویت است) را در میان مردم کشورهای غربی تبلیغ کنیم تا مردم آن کشورها را با خویش همراه کرده و در جهت مخالف با خواست حکومتهای سکولار و مدرن غربی رهبری کنیم. وی با همین روش اندیشمندان اسلامگرا و سنتگرای بسیاری نیز تربیت کرده است که از آن میان می توان به متفکران اسلامگرایی چون «ویلیام چیتیک» و «ساچیکو موراتا» اشاره کرد.

نصر در موقعیتهای ویژه، از جهان اسلام و تشیع دفاع کرده است. بعد از صدور فتوای امام خمینی (ره) علیه سلمان رشدی که حرکت وسیعی در جهان غرب علیه این فتوا به عنوان یک حرکت خشن و غیر منطقی آغاز شده بود؛ سیدحسین نصر با حضور در یک برنامه پر مخاطب تلویزیونی و در حضور مخالفان اسلامگرایی و حضرت امام، با بیان علمی، منطقی و تأثیرگذار خود ‌از فتوای امام خمینی دفاع کرد و توطئه علیه ایشان را از بین برد. پس از ماجرای ۱۱ سپتامبر که تبلیغات بسیار وسیعی علیه اسلام درگرفته بود، باز هم سیدحسین نصر، کتاب «قلب اسلام» را در دفاع از مبانی فکری اسلام منتشر کرد که موجب تعریف متعادلی از اسلام شد و جلوی بسیاری از اسلام ستیزان را گرفت. ایشان در مواجهه با موضوعی مانند قمه زنی شیعیان در روز عاشورا که حتی خیلی از شیعیان از موضع خود در این باره کوتاه آمده اند نیز در یک برنامه تلویزیوني در امریکا که در آن به جهت قمه زنی به تحقیر و تمسخر شیعیان پرداخته بودند، از عقاید تشیع دفاع جانانه ای کرد. در ماجرای قرآن سوزی آن کشیش احمق هم موضعگیری های ایشان بسیار به جا و تأثیرگذار بود.

نصر بارها در کتابها و مقالات خود مانند کتاب «در جستجوی امر قدسی»، تئوری مطلوب و ایده آل مورد نظرش برای حکومت و کشورداری را مطرح کرده که بسیار نزدیک به تئوری جمهوری اسلامی است. حکومتی که قوانینش بر مبنای کتاب الله و سنت نبوی تبیین می شود و نصر عنوان آن را «ولایت حکیم» می گذارد. باید توجه داشت که وی اکنون یکی از صداهای پُرمخاطب تشیع در جهان است که آثارش در دفاع از معنویت و تدین تاکنون به زبانهای مختلفی از جمله انگلیسی، عربی، فرانسه، اسپانیولی، پرتغالی، ترکی، اندونزیایی، مالایایی، هلندی، ایتالیایی و ژاپنی ترجمه شده ‌است.

حال با توجه به خدمات پروفسور سید حسین نصر به جهان اسلام، کدام یک از ما که ادعای مسلمانی و دفاع از ارزشهای اسلامی داریم، در طول زندگی خود توانسته ایم این همه از اسلام دفاع کنیم. مگر ما چند اندیشمند شیعه به پایه و مایه و شهرت نصر در جهان داریم که تمام بنیه علمی و معنوی خود را صرف نشر و گسترش اعتقادات اسلامی کرده باشند که چنین به تخریب ایشان برخاسته ایم؟

منابع:
معرفت و امر قدسی، ترجمه فرزاد حاجی میرزایی، انتشارات فرزان روز
تاریخ فلسفه اسلامی، (با همکاری الیور لیمن)، انتشارات حکمت
قلب اسلام، ترجمه انشاالله رحمتی، موسسه گفتگوی تمدنها
در جستجوی امر قدسی (گفتگو با رامین جهان بگلو)، ترجمه سید مصطفی شهرآیینی، نشر نی
معرفت و معنویت، ترجمه انشاالله رحمتی، دفتر پژوهش و نشر سهروردی
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۱۲:۴۱:۲۶
حرمت عالم واجب است (1401615) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۲۰:۴۶:۲۲
نفی می کنیم چون براین باوریم که تمام واقعیت نزد ماست. چون تمامیت خواهیم چون ... (1402471) (alef-3)
 
زهیر اسلامی
۱۳۹۲-۰۳-۱۷ ۲۱:۱۲:۵۱
من تا قبل از این، سایت الف را یک سایت صرفاً سیاسی، محافظه کار و طبق معمول می دونستم اما بعد از خوندن این مقاله نظرم راجع به الف عوض شد.
واقعاً نویسندۀ مطلب فوق هیچگاه از سبیل انصاف خارج نشده بود و به درستی احقاق حق کرده بود.
آفرین بر حق طلبی و شجاعت الف و نویسندۀ این مقاله (1408584) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۱۶:۲۳:۵۲
اگر نسبت به دیدگاه های نصر اشراف داشتید این حرف را نمی زدید (1526994) (alef-3)
 
masoud
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۲۲:۰۷:۱۹
دوستان مصاحبه ایشون در مورد شهید شریعتی رو نگاه کردن؟ (1402755) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۰۱:۲۴:۴۷
ییخشید دکتر شریعتی کی شهید شد؟ (1403472) (alef-3)
 
iman
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۱۶:۵۸:۰۶
لطفا کتاب "شریعتی جستجوگری در مسیر شدن" اثر شهید دکتر بهشتی رو بخونید تا متوجه بشید شهید شریعتی کی شهید شدن (1405528) (alef-3)
 
ضیایی
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۲۲:۳۳:۵۸
خواندیم بازم ندیدم ایشان گفته باشند که شریعتی شهید شده باشد
لطفا به دیگران حرفی را که نزده اند نچسبانید (1406085) (alef-3)
 
ضیایی
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۲۲:۳۵:۴۴
خواندیم بازم ندیدیم ایشان گفته باشند که شریعتی شهید شده باشد
لطفا به دیگران حرفی را که نزده اند نچسبانید (1406086) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۷ ۰۵:۳۳:۴۷
دکتر بزرگوار و عزیز شریعتی، هرچند در ابتدای امر بیان میشد که به شهادت رسیدن اما به اذعان کسانی که باهاشون بودند، ایشون در اثر ایست قلبی به رحمت خدا رفتند. احتمال شهادتشون ضعیف بوده. (1406502) (alef-3)
 
فروغ
۱۳۹۲-۰۳-۱۷ ۰۱:۳۹:۱۳
به نظر می رسد علت فوت دکتر شریعتی هنوز معلوم نشده بنا براین می توان گفت مرگ مشکوک مثل جهان پهلوان تختی و...وطبیعی است افرادی که این گونه حذف می شوند ازنظر طرفدارانشان شهید باشند.حال چنانچه معلوم شود اقای یاسر عرفات اولین میهمان رسمی جمهوری اسلامی که با امام راحل هم ملاقات داشتند به مرگ طبیعی فوت نکرده اندبلکه کشته شده اند شهید محسوب می شوند یاخیر؟فارغ از این مطلب که در جنگ تحمیلی جانب دولت عراق را گرفتند. (1406340) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۷ ۱۳:۱۸:۰۳
در شهید بودن دکتر شریعتی هیچ شکی نیست چرا که ایادی ساواک ایشون در هتل محل اقامتشون به شهادت رسوندن.....بی انصاف نباشیم، شریعتی برای اسلام شیعی زحمتها کشید...اگه هم مساله ای هست در حد انتقاد از شیوه بیان هست نه مغز بیان (1407253) (alef-3)
 
ضیایی
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۱۸:۵۹:۲۶
شهید؟؟؟ (1405771) (alef-3)
 
صدرا
۱۳۹۲-۰۳-۱۸ ۱۰:۲۲:۱۱
اینکه حسین نصر تفکر صوفی منفعل مثلا مسلمان دارد شکی نیست وبه

دنبال صوفی کردن تفکر ایرانیان شیعه بودند وتا امروز این مسئله ادامه دارد تا شیعه

ی انقلابی را به انفعالی نسبی بکشانند وازاو صوفی غرب گرا بسازند تا ازاسلام

دینی کنفسیوسی بسازند تا تقابلی با غرب ومنافع آن نداشته باشد. (1410317) (alef-3)
 
سلمان
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۲۳:۰۵:۳۴
بسم الله الرحمن الرحیم
درورد بر شرافت و بصیرت شما که مدافعان حقیقی اسلام و مبلغین حقیقی تشیع هستید. قلمتان همیشه بر مدار حق... (1402978) (alef-3)
 
omid
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۱۷:۰۹:۱۶
ساعت خواب!! موقعی که ایشان در دفتر فرح پهلوی مشغول تببین فلسفه نظام منحوس شاهنشاهی بودند ، کجا تشریف داشتید؟؟ (1405555) (alef-13)
 
ضیایی
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۱۹:۰۴:۲۴
می شه از خدمات ایشان در بیناد فرح پهلوی هم بنویسید؟
البته اگر خدمات ایشان به جهان اسلام را هم برای ما بی سوادان توضیح بدهید بد نیست! (1405781) (alef-3)
 
علیرضا
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۲۲:۳۱:۱۶
حداقل خدمت ایشان به اسلام، نجات من، همسرم، برادرم و چندین نفر از دوستانمان بود...
ما همگی داشتیم از دین و اسلام هر روز دورتر می شدیم و حتی دیگر برخی از ما نماز نمی خواندیم... غرق درس و کار و تئاتر وجشنواره و برنده اسکار و کن و پذیرش از دانشگاههای خارج بودیم...
یک مقاله از ایشان کافی بود که به لطف خدا کم کم ما به خدا و اسلام و مسلمانی باز گردیم...
ما پس از مطالعه کتابهای ایشان و سایر سنت گرایان دوباره متولد شدیم و فهمیدم قرآن و پیامبر و حضرت علی (که جانم به فدایشان) و سلمان و بوعلی و سهروردی و صدرا تنها نام یک میدان و اتوبان نیستند! تنها عنوان یک همایش یا یک سوال امتحانی برای یک درس نیستند.... همه ی جان جهان ما هستند...

سلام بر او، روزی که متولد شد، روزی که خواهد مرد و روزی که دوباره (در قیامت) زنده بر خواهد خواست... (1406080) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۷ ۰۵:۳۶:۵۲
برادر، ظاهرا زبان به طعنه گشودید، اما ملالی نیست
یک نمونه از خدمات ایشان: احیای آثار شیخ شهاب الدین سهروردی در فلسفه. کلا بنیاد فلسفه با هر هدفی که تشکیل شده باشه، به دلیل حضور برخی افراد مثل دکتر نصر و بعدها همکاری هانری کربن، در احیای برخی متون علمی ما نقش جدی داشته. (1406503) (alef-3)
 
علي 1340
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۲۳:۱۰:۳۴
بله رفتار ايشان تا قبل از انقلاب قابل توجيح است ولي اسشان بعد از انقلاب همان روش را ادامه داده و كتاب خاطرات شاه را تصحيح و منتشر كرده است (1406131) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۷ ۰۰:۱۳:۳۶
ایشان از افتخارات ایران عزیزمان هستند
مسلط به هشت زبان زنده
کرسی استادی هاروارد
مورد احترام بزرگترین فیلسوفان دنیا
صاحب نظریه (1406209) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۱۲:۴۲:۵۸
آقای حبیبی وقتی‌ ما یک متفکر غیر مسلمان و یا مسلمان ولی خارج از استاندارد ما را تخریب می‌کنیم باید انتظار داشته باشیم متفکر مورد نظر ما نیز از سوی بعضی دیگر تخریب گردد. (1401617) (alef-3)
 
شهاب
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۲۳:۲۵:۰۵
مطمئا باش اگر همین فردا اقای نصر از دنبا برود باز همین تمامیت خواهان برای منافع خودشان صد تا سمینار و کنگره بزرگداشت علم ی کنند!! (( قلم علما افضل من دما و شهدا) (1403062) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۱۵:۴۹:۳۷
یک سرخپوست خوب یک سرخپوست مرده است.
مدت‌ها است از این استراتژی در کشورها استفاده می‌شود. (1405343) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۸ ۱۰:۰۵:۲۲
مداد العلما افضل من دماء الشهدا (1410241) (alef-3)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۱۲:۵۰:۵۳
با سلام
به همه عزیزان توصیه میکنم که مطالعه کنید...مطالعه کنید و مطالعه کنید.
سیستم بسته اطلاع رسانی، شیفته اینست که مخاطبانش چیزی فراتر از اونکه او به انها میگه ندونند و فقط او را باور کنند.
پس مطالعه کنید و جرات اظهار نظر به خودتون بدید. (1401633) (alef-3)
 
سید امیرحسین ابطحی
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۱۲:۵۷:۴۹
خدا این سید بزرگوار رو حفظ کنه ، ما همیشه همین بودیم در طول تاریخ ، از زمان امامت حضرت علی ، کسانی بودند که ادعای شیعه بودن داشتند و در این ادعا افراط گرا هم بودند ، و بسیاری از یاران امام رو که با سیاست و خدمت جلو می رفتند رو تخطئه می کردند . و خودشون کمترین نقش ممکن رو در یاری اسلام و اهل بیت داشتند .

همیشه هستند کسانی که خودشون کمترین نقش رو داشتند در دفاع جانی و مالی و کاری از اسلام و شیعه و بیشترین ادعا و ادعای سهم رو داشتند . بعد از دوره دفاع مقدس هم از این آدم ها زیاد دیدیم . (1401643) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۱۲:۵۸:۱۷
تخریب ایشون توسط خودپرستها و نادانها صورت می گیره (1401645) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۱۵:۳۸:۳۶
برای اثبات بزرگی ایشون همین تخریبها کافی است (1401847) (alef-3)
 
علیرضا
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۰۱:۰۱:۲۲
بیخود نیست که میگن مدرنیسم لاجرم به دگماتیسم میرسه، هر چی شماها بگید انتقاد هست هرچی دیگران بگن "تخریب توسط خودپرستها و نادانها"ست
یکی 1 کتاب نوشته، اصلا شما خوندینش ببینید مبنای حرفش چیه؟ تخریب کرده یا نقادی؟ یا فقط به چند خط مقاله اکتفا می کنید؟ خیلی بده که همه قاضی هستیم!! خیلی بد. (1403417) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۱۳:۲۷:۴۳
حضرات اعمال و رفتار کسانی که با افکارشان همسو باشد را هر طور هم که باشد، با انواع توجیه، تاویل و تفسیر تایید می کنند اما اگر زاویه دار با نگاه آنها به هر جزئی از جهان نگاه کنید بدون رعایت حتی بدیهی ترین مسائل اخلاقی و بدون اینکه کوچکترین امکان دفاعی برای شما فراهم کنند به شما می تازند، صدا و سیمای ما نمونه بارز چنین رفتار یک سویه است و کسانی هم که در چنین سیستم و نظام فکری هستند (حالا یا ار روی اعتقاد یا برای یک لقمه نان و میز و صندلی) به همین طرز فکر و نگرش (چه بسا ناخودآگاه) دچار می شوند و نتیجه می شود انحصارطلبی در حوزه قرائت و اندیشه که مساوی است با استبداد فکری (1401683) (alef-3)
 
محی الدین
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۱۳:۲۸:۵۱
نصر نه آنقدر بزرگ است که بزرگش می‌کنید نه آنقدر حقیر است که حقیرش می‌کنید. او همچون دیگر بزرگانیست که اشتباهات بزرگ دارد. (1401687) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۱۳:۴۰:۲۶
ایشون رییس فرقه مرمیه است .... البته که الف منشر نمی کنه ....
بهتره به کتابی که آقای شهبازی به صورت رایگان به طبع درآورده رجوع کنید تا مشخص بشود که ایشون چقدر مسلمان هستند ... (1401699) (alef-3)
 
پندار
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۱۴:۳۴:۰۸
الان یعنی شما و شهبازی قراره معین کنید ایشون مسلمون هستن یا نه دیگه؟ (1401756) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۱۹:۳۴:۲۱
فرقه مریمیه که بنیانگزار آن فریتیوف شوان است شاخه ای از شیطان پرستی نوین می باشد. اگر آقای سید حسین نصر مطرح در کتاب آقای شهبازی همین سید حسین نصر باشد، واقعا فاجعه است. (1402218) (alef-3)
 
يك سنت گرا
۱۳۹۲-۰۳-۱۸ ۱۰:۵۵:۰۷
حضرت آقاي محترم اصلا مي داني مريميه چيست و عرفان اسلامي چيست؟ برادر من سالها محقق در اين عرصه ام و نصر و شوان و ديگر بزرگان آنها را به بهترين وجه مي شناسم اما به خدا قسم اين سخن شما كذب محض است بريد به كتب اين بزرگان رجوع كنيد نه به كتاب شهبازي كه سايت او هم فيلتر شده. مگر نه اينكه بايد به قضاوت درست نشست.... (1410410) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۸ ۱۷:۵۳:۲۸
حظ کردم از این همه منطق !؟
این" سنت گرا" چون سایت شهبازی فیلتر است نخوانده آنرا محکوم کرده و توقع دارد صرفا به شهادت ایشان اکتفا کنیم !؟ (1412714) (alef-3)
 
محسن
۱۳۹۲-۰۳-۱۹ ۰۰:۱۳:۳۳
اگر سایت آقای شهبازی فیلتر است؛ آقای نصر خودش فیلتر شده؛ هم حق ورود به ایران ندارد و هم اموالش در انقلاب مصادره شده. (1414187) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۱۴:۵۴:۴۵
به صورت رایگان! (1401775) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۱۵:۰۹:۲۷
رایگان بودن ما برد تا آخر خط که به کیا وصل (1405208) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۱۳:۴۹:۳۵
چه گروهی ایشان را تخریب می کنند ؟! به مردم معرفیشان کنید تا حداقل این گروه کوته فکر شناخته شوند . (1401710) (alef-3)
 
محمد باقر
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۱۴:۰۸:۲۰
وقتی در سیاست در فرهنگ وارد شود ادب از خانه خارج می شود (1401730) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۱۴:۱۲:۴۷
مرسی منم با خیلی از تفکرات ایشان مخالفم ولی از جان و دل دوستشان دارم و به ایشان احترام می گذارم. انشالله همیشه زنده و سلامت باشند (1401733) (alef-3)
 
ع ت
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۱۴:۲۰:۴۹
متاسفانه عده اى فقط كارشان تخريب افراد بزرگ نمايى اشتباهات و سياه نمايى ان افراد است. در بيشتر امور ما ملت كارهاى مثبت افراد را نديده گرفته و اشتباهات را بزرگ نموده و در سر آن فرد و طرفدارانش ميزنيم ! همين الان در مناظره ها و صحبت هاى كانديداها توجه كنيد تمام دولت هاى قبل را تخطئه ميكنند و اگر دولتى ٨ كار مثبت داشته و ٢ كار اشتباه بوده فقط ان ٢ كار اشتباه را بزرگ كرده و بخورد اين ملت ميدهند . ! متفكران مان را هم همينطور ! خداوند قلبها را صاف كند و بعد علم و دانش عطا نمايد خداوند اول استغناء بما عطا كند بعد مال و ثروت مرحمت نمايد (1401743) (alef-3)
 
علیرضا
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۱۴:۵۸:۴۳
با تمام این احوال ایشان یک قدیس نیستند و انتقاد های زیادی به آرائشان-در کنار عقاید و افکار فوق العاده بدیع و درخشانشان- وارد است. (1401778) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۱۵:۰۷:۱۰
دکتر نصر اندیشمند محترمی ست. کتاب تمدن اسلامی ایشان کم نظیر است. در عین حال ایشان دقیقا همان اهداف طالبان را دنبال می کنند. ایشان طالبان تحصیل کرده و باسواد هستند. تمدن دست آورد بشر و عقل است نه یک پدیده ی خطرناک! (1401796) (alef-3)
 
علیرضا
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۲۲:۰۵:۴۰
فاصله سنت گرایی و بنیادگرایی طالبان از زمین تا آسمان است...
کاش تهمت نمی زدید و به جایش کتابهای ارزشمند ایشان و رنه گنون و فریتهوف شووان و مارتین لینگز را می خواندید...
ایشان من و همسرم را دوباره مسلمان کردند...
خدا در این دنیا و آن دنیا نور نثارشان کناد... (1406038) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۵-۱۳ ۱۱:۲۵:۵۲
معلومه تفاوت بین سنت گرایی وبنیاد گرایی رو درک نکردی دوست عزیز! (1548366) (alef-3)
 
abbas
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۱۵:۲۰:۳۸
آدمها همه سیاه و سفید هستند. چاره ای هم نیست چون "فألهمها فجورها وتقواها" (1401816) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۱۵:۳۱:۴۰
ممنون آقای حبیبی و ممنون سایت الف
واقعاً سید حسین نصر بزرگترین و مهمترین متفکر شیعۀ معاصر است. جالبه که ما به جای تایید و تبلیغ ایشون، به تخریبشون می پردازیم!!! (1401833) (alef-3)
 
حامی اصلاحات
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۱۵:۳۳:۰۷
سلام عزیزان.دکتر سید حسین نصر از دانشمندان بزرگ ما هستند.توهین به عالم و دانشمند ممنوع است. (1401835) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۱۵:۴۵:۵۶
چون همین متفکر بارها متفکر بزرگی که دستش ازدنیا کوتاه است وامکان دفاع ندارد را بارهاغیرمنصفانه تخریب کرده پس نمی تواند متفکر دینی باشد. چون... (1401862) (alef-3)
 
نادر
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۱۷:۲۷:۲۸
در کتابهای " در سفر" و " در حضر"، چهره دکتر نصر به خوبی توصیف
شده است. این کتابها را در اینترنت بخوانید. (1401974) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۱۹:۰۱:۲۶
جرمش این است که سیاست را پایه و مبنای شناخت دین قرار نمی دهد. (1402134) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۲۰:۲۸:۴۷
درود بر این همه جسارت، شجاعت !! (1402413) (alef-3)
 
امیرحسین
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۲۰:۵۳:۲۸
از نویسنده محترم این مطلب تشکر می کنم. من بیش از 12 سال در خارج از کشور بوده ام. بجرات می گویم که نصر تنها متفکر شیعه معروف در دنیا ست که بسیاری از جوانان علاقمند به اسلام و تشیع با خواندن آثار او با عمق اسلام آشنا شده و راه به رهایی می برند. واقعا در این میدان، نویسنده کتاب دولتمرد چهارم چه چیزی را می خواهد ثابت کند؟ که 40 سال پبش نصر در دستگاه حاکمه بوده؟ که خون ریخته یا ریختن خون کسی را مباح دانسته؟ کدام یک؟ یا نه هر کجا بوده چه تهران یا آمریکا در پی ترویج سنت عقلانی اسلام بوده است؟ نویسنده کتاب دولتمرد چهارم برای گسترش اسلام در دنیا چکار کرده است؟ آیا توانسته است اندازه یکی از صدها مقاله نصر کار کند؟ (1402498) (alef-3)
 
نوری
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۲۰:۵۶:۵۸
سلام وقتی سایتی ازنصردفاع میکندامابه کاندیدای مومن حمله میکند یعنی سایت الف؟! نوری (1402513) (alef-3)
 
طُغای تیمورخان
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۲۱:۴۸:۵۰
تخریب نصر همانقدر لازم است که تخریب خواجه طوسی و بوعلی و ابوریحان بیرونی.وزیر هلاکو بودن کم جرمی نیست برای خواجه طوسی!!!!... (1402704) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۲۱:۵۳:۰۱
با سلام- من در مالزی در رشته مهندسی تحصیل میکنم و دکتر حسین نصر را نمیشناختم و نمیشناسم. اما دوستان خارجی ما که سنی هستند در مقطع دکترای علوم اسلامی مطالعه و تحقیق میکنند به دلیل ایرانی بودن ما و ایشان مرتب از ما درخواست مساعدت برای تامین کتابهای ایشان را داشتند و لیست مفصلی را از کتابهای ایشان درخواست میکردند. این نشان میدهد ایشان انسان تاثیر گذاری در حوزه مطالعات اسلامی و بین محققین اسلامی است و لذا تخریب ایشان که من تازه فهمیدم ایرانی هستند (چون وقتی دوستانم درخواست کتاب میکردند یکی میگفت ایشان یکی از نویسندگان عرب است) کار درستی نیست هرچند که ممکن است انتقاداتی به آرا و نظرات ایشان وجود داشته باشد. (1402716) (alef-3)
 
سمانه
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۲۱:۵۳:۳۹
مساله این هست که نصر آنقدر بزرگ هست و آنقدر اعتبار داره که با عقده گشایی های آدم های کوچک اتفاقی براش نمی افتد.
ایشون به عنوان یکی از فیلسوفان سنتی مسلمان در دنیا شناخته شده هستند، در سخنرانیهاشون در دانشگاه های معتبر جا برای نشستن پیدا نمیشه، کتابهایی که در مورد اسلام نوشتند نقش بزرگی در شناخت و معرفی ای دین آسمانی داشته، حالا فکر میکنید با توهین های آدم های ناشناخته اتفاقی برای ایشون می افته؟ زهی خیال باطل (1402719) (alef-3)
 
علیرضااا
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۲۱:۵۹:۳۹
با این مقاله مطمئناً بنده از پیگیری کنندگان سایت شما شدم. سایت شما در فیوریت های من بود و شاید تا کنون کمتر از انگشتان دست بدان مراجعه کرده بودم. به شما تبریک می گویم. امیدوارم سایت شما به سرنوشت مجله های زرد مبتلا نشود. (1402735) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۲۲:۱۰:۲۷
لطفا به کتاب قلب اسلام ایشان مراجعه کنید تا ببینید ایشان چقدر درد اسلام دارد (1402770) (alef-3)
 
ابراهیم
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۲۲:۴۲:۲۶
تفکرات دکتر نصر را باید به عنوان یک فرصت دید و میتوان با پالایش و آرایش آن توسط متخصصین دینی، بکارشان گرفت.
یکی از دلایل اصلی مخالفت با ایشان این است که شاکله افکارشان غالبا با تفکر شیعه صوفی گرا (صوفیسم) منطبق است تا با منطق شیعی علوی.
اما در کل به این موضوع باید به دید فرصت نگریست و نابخردانه و از سر احساسات نباید به طرفداری یا مخالفت بی چون و چرا از آن پرداخت. (1402895) (alef-3)
 
دانشجوی معماری
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۲۳:۴۲:۴۷
به عنوان یک دانشجو به تمامی افراد پیشنهاد می کنم پس از مطالعه آثار مکتوب ایشان اظهار نظر کنید ... اما منصفانه ... (1403135) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۵ ۲۳:۵۰:۵۱
کاش این دغدغه در مورد سایر اندیشمندان هم وجود داشت. جالب این است که اندیشمندانی که مباحث آنان پایه گذار نوعی فاشیسم میشود مورد حمایت قرار میگیرند حتی اگر با مبانی انقلاب چندان سرسازگاری نداشته باشند و اندیشمندانی که معرف مبانی تفکر دینی در دنیای مدرن هستند به هر نحو مورد هتاکی قرار میگیرند. انصافتان کجاست؟ فردید، نصر، داوری و... همه از افتخارات کشور و انقلاب و اسلام برشمرده می شوند ولی ابروی سایر اندیشمندان هم به پشیزی مورد توجه قرار نمیگرد. اگرچه الف مانند سایر پیام ها منتشر نمی کند ولی انصاف را رعایت کنید. اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید. (1403164) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۰۱:۰۳:۱۵
حمله به داشته ها و سرمایه ها، مایه اعتبار افراد حقیر شده است
مساله فقط نصر نیست، بلکه دایره این تخریبها وسیع تر است، مگر ما چند شجریان داریم که او را منکوب میکنیم؟ در جامعه ای که اقبال به صدای شجران کم شود، یعنی اقبال به شعر حافظ و مولانا و سعدی کم شده، یعنی شعرهای بی محتوا و آهنگهای مبتذل جای اصالت را گرفته است...
وسط دعوا بعضی چیزها فراموش می شود اعتبار شجریان به اصالتهایی است که عرضه می دارد
حالا اگر شما در برابر او یا امثال او موضع گرفتید و او را محدود کردید یعنی دارید جامعه را به سوی کالای بدلی سوق می دهید (1403420) (alef-3)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۰۱:۵۳:۴۵
مگر خود او نبود که دکتر شریعتی را متهم کرد
مگر دکتر شریعتی متفکر شیعه نبود ... (1403564) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۱۵:۱۲:۰۸
تفکرات این دو دو جهت مخالف دارد باید از هم خوششان نیاید. ولی هر دو عالم هستند این خواننده است که تصمیم می گیرد کدام درست تر نظر می دهد نصر و مطهری؟ شریعتی به تنهایی (1405216) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۰۲:۰۰:۲۴
دوستان عزیز من امثال دکتر نصر جایگاهشان در بین نخبگان محفوظ هست و دیگران را با ایشان کاری نیست و رویه دوست ما به شیوه نامجویان است که حتی در دشنام دادن بر بزرگان اسم و رسمی را برای خود دنبال می کنند. تصور کنید اگر کتاب ایشان در رابطه با دکتر نصر نبود ایا کسی نگاهی به آن می انداخت؟ (1403572) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۰۲:۱۹:۱۴
کتاب ((جوان مسلمان و دنیای متجدد)) رو در دوران دبیرستان مطالعه کردم و میتونم بگم یکی از عواملی بود که مسیر زندگیم رو عوض کرد . واقعا عالیه (1403600) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۰۲:۵۲:۴۴
در ایران سید حسین نصر را بعنوان اندیشمندی مسلمان و “سنتگرا” می شناسند که از بد حادثه، به دلیل وقوع انقلاب اسلامی و پیوندهایش با فرح پهلوی، ملکه سابق ایران، مجبور به مهاجرت به ایالات متحده آمریکا شد. کمتر کسی نامی از مریمیه شنیده و نصر را بعنوان عضو قدیمی و “شیخ” کنونی این طریقت می شناسد. طریقت مریمیه را فردی بنام فریتیوف شوان بنیان نهاد، و با مرگ شوان (۱۹۹۸) رهبری آن به مارتین لینگز (متوفی ۲۰۰۵) و سید حسین نصر انتقال یافت. (1403654) (alef-3)
 
احمد
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۰۳:۵۷:۲۹
ایشان انسان صادقی است ، صغری کبری نمی چیند که ارتباطات خود را با رجال رژیم سلطنتی منکر شود یا توجیه کند . مثل بعضی ها ریاکار نیست . به هر حال ایشان انسان با سوادی است ، از طریق مطالعه ی آثار ایشان می توان به مهارت ایشان در بیان حقیقت پی برد البته چند سال پیش چند نمونه از سخنرانی های وی از طریق صدا وسیما پخش شد که دوام نداشت و بعد از مدتی قطع شد . (1403707) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۰۸:۵۵:۰۴
" ایشان در مواجهه با موضوعی مانند قمه زنی شیعیان در روز عاشورا که حتی خیلی از شیعیان از موضع خود در این باره کوتاه آمده اند نیز در یک برنامه تلویزیوني در امریکا که در آن به جهت قمه زنی به تحقیر و تمسخر شیعیان پرداخته بودند.." !!!
یعنی از قمه زنی دفاع کرده ؟!! اگر ممکنه متن یا ویدئوی آن برنامه را قرار دهید . قمه زنی هیچ پایه و اساس دینی ندارد. (1403972) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۱۰:۵۶:۰۴
ایشان شاگرد علامه طباطبایی و هم درس شهید مطهری هستند و در عالم تفکر فرد بسیار شناخته شده ای هستند شاید در روزگاری که فاصله تشیع و تسنن هرروز توسط افراط گرایان زیاد تر میشود تنها کسی باشند که قدرت نزدیکی این دو امت رابا تفکر ناب اسلامی داشته باشند ،پس این گوهر را باید قدر دانست. (1404270) (alef-3)
 
رسول مشهدی
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۱۲:۱۰:۱۴
نه حرف شما ملاک است نه حرف ما و نه حرف پروفسور نصر باید صبرکنیم ببینیم روزنامه کیهان از فردا در باره ایشان چه مینویسد. (1404572) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۱۲:۱۷:۱۴
تعداد قابل توجهی از کارگزارن جمهوری اسلامی ایران از شاگردان ایشان هستند، مثل آقای دکتر حداد عادل و آقای کمال خرازی و ... (1404594) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۱۲:۵۵:۲۳
مقاله ی فوق به خوبی از پرداختن به مهترین پیامد سنت گرایی به سبک دکتر نصر فرار کرده. دکتر نصر مثل بقیه با حکومت شاه کار نمی کرد. این پیامد اندیشه ایشان است: سنت سیاسی نزد ایشان به معنای همان حکومت شاهنشاهی ست و جمهوری اسلامی بدعت مدرنیته.
بر حذر باشید چون کسی حرف از سنت گرایی می زند و با مدرنیته و مجددان و مصلحان دینی مخالف است و به آن فحاشی می کند (البته مثل بقیه سنت گرایان ذره ای به آنچه اعتقاد دارد عمل نمی کند و در مدرنترین نهاد مدرنیته در دانشگاه جرج واشینگتن مشغول تدریس و تحقیق است)، دلیلی نیست ما به عنوان مدافعان دین از ایشان دفاع کنیم. از سنت گرایان بعید نیست که به دلایل ایدئولوژیکی از مرادشان حمایت کنند و بخواهند تاریخ را دوباره بنویسند. (1404782) (alef-3)
 
Eftekhar _from Sydney
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۱۵:۲۸:۵۵
Baa Salaam

I must apologise for writing in English. Dr. Nasr is the most read, the most effective and the most respected Islamic thinker of our times – rest assured that there is no one even close to his stature at the present time. His remarkable, unique and convincing style in defending Islam against frequent attacks by the anti Islam (and mostly Zionist oriented) Western experts (e.g, Bernard Louise) should be textbook material for all Muslim youths in universities. His book “Guide for Muslim Youth in the Modern World” should be textbook material as well. We must all thank the Almighty Allah for having Dr. Nasr around so he can defend Islam and I pray to Almighty Allah for granting him a very long life. In short, he is the defender of Islam par excellence and a beacon for Muslim youth (especially university age). His enormous efforts have resulted in aiding Muslim youth in the World safe guarding their Islamic Identity and their Islamic pride. Could we imagine what damage the likes of Abdul Karim Suroosh would have inflicted on the young Muslims if there was no Dr. Nasr? I have a very close friend who once was a travel companion of Ayatollah Mesbah in Mecca on a bus. My friend who is very fond of Dr. Nasr books _from his university days asked the Ayatollah “why you do not arrange that Dr. Nasr return to Iran “? Ayatollah Mesbah said “No Dr. Nasr is doing a fantastic job defending Islam in Farang and his presence there is more useful/essential than coming to Iran and facing difficulties!” – I must agree whole heartedly with Ayatollah’s remark. Now I know that at least Ayatollah Mesbah appreciates how valuable Dr. Nasr is to Islam. (1405275) (alef-3)
 
اصغرزاده
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۱۵:۳۵:۲۶
فرزند مرحوم علامه طباطبایی جناب آقای عبدالباقی -که چندی است از عالم فانی به عالم باقی شتافته است - برای اینجانب نقل می نمود که " در دانشگاه محل تدریس جناب آقای سید حسین نصر تا کنون-زمان نقل نامبرده- بیش از چهارصد پایان نامه در زمینه تفسیر المیزان مرحوم علامه طباطبایی دفاع شده است. " این درحالی است که بعید می دانم در ایران به این مقدار روی این تفسیر عظیم کار علمی شده باشد. این از نتایج زحمات سید حسین نصر است و لازم است ضمن تحفظ بر نقد شخصیت سیاسی و ... ایشان قدردان زحمات علمی این مرد گرانمایه باشیم و تنگ نظری های بی مورد ما را از این وجود ذی قیمت بی بهره ننماید. (1405296) (alef-3)
 
معین دشتی
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۱۵:۵۱:۴۸
هر که در این بزم مقرب تر است


جام بلا بیشترش میدهند... (1405355) (alef-3)
 
حمید
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۱۵:۵۳:۱۴
الف خان
خوب است تعبیری که استاد شهید مطهری در مورد این شخص داشته اند را نیز می آوردید (1405361) (alef-3)
 
ن ن ن
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۱۸:۱۹:۲۸
بدم نمیاد ببینم چه تعداد آنهایی که کامنت مخالف یا موافق می گذارند کتابهای ایشان را خوانده و با دقت نظر می دهند و یا ... (1405699) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۱۸:۵۱:۱۳
اساساً جامعه ی ما نخبه ها را برنمی تابد... (1405755) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۲۰:۲۱:۰۶
بلی وقتی شریعتی نباشد ما مجبوریم! ما کسی نداریم! ما بی کس هستیم.

ما وقتی امام و زهد و تقوایش را کنار میگذاریم هاله نور ظهور میکند مشائی ظهور میکند که ملت اسرائیل محبوب دلش است و گفت دوران اسلامگرائی تمام شده و تمام یا بخش عمده ارکان فرهنگی و رانت و سیاست دهی به شکیله اقتصاد رانت را در این کشور تاثیر گذاشت. (1405907) (alef-13)
 
میلاد
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۲۳:۱۲:۴۲
این که بلاخره در فضای رسانه ایران چنین مطلبی در خصوص استاد گرامی، دکتر نصر نقل و ثبت شده است، پدیده بسیار مبارکی است...
روزی ارزش امثال دکتر نصر را خواهیم دریافت که حسرت تنها گزینه ما باشد... (1406134) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۲۳:۵۲:۵۲
کاش در مورد سید ولی رضا نصر هم می‌نوشتید چون ولی رضا در واقع از پرده بیرون افتاده همین سید حسینه (1406184) (alef-3)
 
صادق راستگو
۱۳۹۲-۰۳-۱۷ ۰۴:۰۴:۱۶
بسمه تعالی: با سلام : شکی نیست که استاد آقای دکتر حسین نصر از اندیشمندان اسلامی زمان حال میباشد و از اینکه ایشان رئیس دانشگاه آریا مهر در حکومت پهلوی شدند هم حرفی نیست و انتقادی وارد نمیباشد" اما جامعه مسلمان از یک انسان عادی یک انتظار دارد و از یک دانشمندی که از شاگردان علامه طباطبائی رحمت الله علیه بودند یک انتظار دیگر " در شآن و مقام ایشان نبود که برود رئیس دفتر زنی بد نام که دست تقدیر و سرنوشت او را ملکه تحمیلی نظام شاهنشاهی ایران کرده بود بشود و با او دست بدهد و خم بشود" این عمل ایشان قابل انتقاد است چرا که ایشان دانشمند جهان اسلام میباشند" اگر از افراد معمولی بودند اشگالی نداشت " ولی مقام علمی ایشان قابل احترام میباشد" بالاخره هیچکس در این دنیا معصوم نیست الآ چهارده معصوم (ع) والسلام. (1406466) (alef-3)
 
سلام
۱۳۹۲-۰۳-۲۰ ۱۳:۴۳:۵۰
دوست عزیز شما میدانید که گرفتن مسولیت تدریس و راهنمایی در هر زمانه ایی جز واجبات است .زید یقه چاک نکن
خواهشا چندتااز کتابهای استاد رو بخونید
تو ایران همه ادعای علم میکنند و از بیسوادی رنج میبرند (1422345) (alef-3)
 
ابوالفضل
۱۳۹۲-۰۶-۰۷ ۱۶:۵۸:۰۰
من فكر مي كنم كه شما مقاله آقاي عبدالله شهبازي رو نخوندي برادر!

فريتيوف شوان و فرقه مريميه (1601015) (alef-3)
 
محسن
۱۳۹۲-۰۳-۱۷ ۱۸:۰۲:۱۶
دوستان بیش از حد بر این که آقای نصر شاگرد علامه طباطبایی بوده تاکید می کنند. شرکت در کلاسهای فلسفه علامه طباطبایی هیچ فضیلی بجز آموختن از آن بزرگوار ایجاد نمی کند. در کلاسهای علامه طباطبایی علاقمندان شرکت میکردند صرفا برای آموختن و کسانی بودند که سوابق سیاسی بسیار منفی داشتند که اسم نمی برم. (1407845) (alef-3)
 
جهت اطااع
۱۳۹۲-۰۳-۲۰ ۱۳:۴۵:۳۱
دوست عزیز جهت اطلاع علامه طباطبایی در اواخر عمر به دلیل وجود متهجرهایی چون شما کلاسهای فلسفه خود را به صورت خصوصی و درو از چشم دیگران برگزار میکرد. (1422350) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۸ ۰۰:۰۱:۳۰
اینکه آقای نصر هم قابل انتقاد هستند، پذیرفتنی است. باید ایشان را هم مثل همه متفکران دیگر و حتی همه چهره های شناخته شده دیگر نقد کرد. نعوذ بالله معصوم که نیستند. اما این تصور که هر کسی که «قابل انتقاد» است، پس باید «تخریب» کرد، بی اخلاقی ات. (1409295) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۸ ۰۸:۵۸:۳۶
کتاب جديد شهبازي:

مريميه: از فريتيوف شوان تا سيد حسين نصر


abdollah.shahbazi@gmail.com (1410028) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۹ ۱۰:۵۴:۳۵
عبدالله شهبازی با انتشار کتاب جدیدی به نقد آراء سید حسین نصر پرداخت. کتاب جدید این مورخ جنجالی، «مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر» نام دارد و به نقد جریان موسوم به سنت گرایی در ایران و ریشه های مسیحی آن می پردازد. (1415591) (alef-3)
 
احمد
۱۳۹۲-۰۳-۱۹ ۱۹:۲۵:۰۹
سلام بر الفیها که هرگزنخواسته پیامهای عالمانه وعمیقی که مخالف با نگاههای خودش بوده رو منتشر کنه این بیستمین پسته که دارم میذارم ولی دریغ از یک بار پوشش دادن البته اختیار دارن چهار دیواری و اختیاری زور که نیست (1418629) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۱۹ ۲۱:۱۸:۲۸
رساله حاضر تحقیقی است درباره طریقت مریمیه و سیر تطور آن از شوان تا نصر. این تحقیق بطور عمده با بهره گیری از کتاب و مقالات مارک سجویک و مقالات مارک کاسلو و کتب و مقالات و مصاحبه های منتشر شده چهره های سرشناس مریمیه، مانند شوان و لینگز و نصر، و گفتگو با افراد مطلع تدوین شده است. اساس کار یادداشت های برگرفته از کتاب سجویک است. نحوه استفاده از این کتاب انتقادی بوده و نگارنده، ضمن بهره گیری از تحقیق مفید و منحصربفرد سجویک، نگاه مستقل خود را دنبال کرده است. در متن به تمامی منابع ارجاع داده شده است.” (1419046) (alef-3)
 
حسین
United States
۱۳۹۲-۰۴-۰۷ ۰۴:۱۷:۰۶
این نوشته آشفته شهبازی چیزی شبیه آیات شیطانی است. نوشته ایشان بیشتر به یک رمان شبیه است. نویسنده بدون تحقیق سخنان مارک کاسلو را ملاک قضاوت قرار می دهد. سخنانی از این قبیل:

کاسلو مینویسد: با
بسیاري از سرخپوستان و محققان گفتگو کردم و هیچ کدام روایتی
نشنیدهاند که "زن بوفالوي سفید" برهنه باشد. این تصویر مخلوق
شوان و زائیده مفهوم "برهنگی قدسی" اوست

شهبازی کافی بود تنها چند صفحه اول کتاب گوزن سیاه سخن می گوید ترجمه ع . پاشایی را تورقی میزد تا دریابد که برهنگی زن بوفالوی سفید واقعیت دارد. بقیه اظهارات کاسلو هم همین قدر بی پایه است.

من 8 ساله که مشغول مطالعه کتب شوان و بورکهارت و لینگز و کومااراسوامی هستم و واقعا برای شهبازی متاسفم که دانسته یا نداسته چنین خبط بزرگی مرتکب شده است. (1478087) (alef-3)
 
۱۳۹۲-۰۳-۲۱ ۰۰:۴۸:۴۳
در کتاب «مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر» فصول زیر دیده می شود:

آغاز سخن

کتاب‌های مریمیه در ایران

سجویک و آشنایی با مریمیه

بارون اوولا و نئوفاشیسم ایتالیا

رنه گنون و پیروان شوان در ایران

مفاهیم بنیادین در ترادیشنالیسم

زمانه گنون

گنون و تئوسوفیسم

ماکس مولر و انجمن تئوسوفی

سیمای مرموز مادام بلاواتسکی

تئوسوفیسم و بهائیت

ترادیشنالیسم و میراث تئوسوفی

تئوسوفیسم و باستان‌گرایی هندو- آریایی

پارلمان جهانی ادیان

گنون، اسلام و شاذلیه

فریتیوف شوان: سال‌های آغازین

شوان، عشق کیهانی و “دین خالده”

شوان و شیخ العلاوی

مریدی که زود مراد شد

دیدار با خضر نبی

علاویه پس از علاوی

علاویه شوان در اروپا

شیخ، نقاش، سرخپوست

گنون و فرقه‫سازی شوان

شوان و مرگ گنون

فرجام لینگز و پری

سرنوشت کوتا و هارتنگ

مؤنث برهنه: شیطان یا مریم مقدس؟

فرقه مریمیه

ازدواج طولی و عرضی

مریمیه و نخبگان

توماس مرتون، راهب کاتولیک

هیوستن اسمیت و مریمیه

مریمیه و نشر کتاب

کتاب‌های مریمی

نصر و “معنویت اسلام”

از اسلام تا “دین خالده”

جامعه شوانی در آمریکا

رسوایی و مرگ شوان

کاسلو و افشاگری علیه شوان

فرقه شوان و منتقدان

شوان و برهنگی قدسی

سرمد کاشانی و آئین برهنگی

مناسک جنسی فرقه شوان

نصر و مناسک شوان

نصر: از تئوسوفیسم تا مریمیه

از تبار صوفیان کاشان

پسران نصرالاطباء

پدر و دوستانش

اوّلین مقالات شوان در ایران

نصر و راه شوانی قدرت

ولی رضا نصر و میراث پدر

آکادمی شوانی نصر در ایران

مریمیه ایران پس از انقلاب

نصر، شیخ مریمیه

پایان سخن (1424750) (alef-3)
 
دددددد
۱۳۹۲-۰۴-۱۱ ۱۶:۳۸:۰۶
lشریعتی تنها به دنیا آمد تنها مبارزه کرد و تنها جانش را تسلیم کرد درود بر روان پاکش (1486436) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.