نظر منتشر شده
۶۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 81239
چطور احمدی نژاد سازمان ملل می رود اما مجمع نه
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۳۱
بخش خبری الف

 

اینجا مهدی کلهرم نه مشاور رئیس جمهور؛ با بودجه مسکن مهر می توانستیم 50 شهر 100 هزار نفری بسازیم؛ نمی دانم ایده انتقال کارکنان دولت از کیست اما حتما شکست می خورد؛ به جای کارکنان فرصت ها باید منتقل شوند؛ آمایش سرزمین رها شد؛ طرح نواب کرباسچی خوب بود اما او باعث شکست هاشمی شد؛ به جای زور آباد، اختیار آباد بسازیم؛ مدل هدفمندی یارانه باید تغییر کند؛ سهم من از دولت فحش خوردن است؛ به احمدی نژاد گفتم چطور سازمان ملل می روی اما مجمع نه؛ روستاها و شهرها باید جذاب شوند؛ ملاقات 3 ساعته با علیرضا بهشتی و...

 

مهدی کلهر مشاور رئیس جمهور در گفتگویی مشروح با خبرگزاری مهر پیرامون مشکلات شهر سازی در ایران ، پروژه انتقال پرسنل دولتی از تهران و آمایش سرزمین پرداخت و با تاکید بر اینکه این موضوعات حاکمیتی است، دلایل این امر را عدم انتخاب شایسته وزیران و نمایندگان مجلس ، همچنین عدم تعامل در سطوح بالای مسئولان و سیاست زدگی برشمرد.

 

کلهر در این گفتگو تاکید داشت که به عنوان مشاور رئیس جمهور صحبت نمی کند .

 

مهدی کلهر در تشریح دیدگاه خود پیرامون شیوه کاهش جمعیت تهران، پروژه مسکن مهر را مغایر با این سیاست خواند و گفت : ما به جای اینکه مسکن مهر را سربار شهرها کنیم ، باید آنها را تبدیل به شهرهای جدید می کردیم . شهر جدید تولد یک انسان سالم است که جای رشد دارد. اما پیه آوردن و چربی آوردن یک شهر قدیمی آن را مریض تر می کند.

 

وی تاکید کرد: تاکنون به گفته مسئولان یک میلیون وچهارصد هزار قطعه زمین برای خانه سازی در پروژه مسکن مهر واگذار شده که اگر ساکنان هر مسکن را به طور متوسط 3 نفر درنظر بگیریم می توانستیم  به جای ساخت این خانه ها در حاشیه شهر ها که پیامد افزایش جمعیت شهرهای بزرگ را در پی دارد 50 شهر 100هزار نفری جدید بسازیم .

 

پروژه مسکن مهر در نهایت شکست می خورد

 

مهدی کلهر گفت:  به جای زائده ساختن برای شهرها مثل آنچه الان در قالب مسکن مهر اجرا می شود ، باید شهرسازی کنیم همانگونه که شاه عباس و محمد شاه قاجار کردند .این را باید یقین داشته باشید این پروژه های مسکن مهر صرفا به صورت مسکّن مقطعی تجویز شده است . گرچه در شکستن قیمت مسکن موثر بود اما همگی شکست خواهند خورد.

 

وی ادامه داد: من این را دوسال پیش گفتم. تمام کسانی که این مسکن مهر را ارزان خریده اند چندسال دیگر آنها را خواهندفروخت و یک سری سرمایه دار آن روز خواهند خرید و قیمت ها را بالا خواهند کشید و دوباره این داستان تکرار می شود. مانند آنچه در سعادت آباد تهران رخ داد و در تمام شهرهایی که اول انقلاب زمین مجاتی داده شد.

 

برای زوج های جوان خانه 25 متری کافیست

 

کلهر همچنین با انتقاد از اینکه مسکن مهر در پروژه های ساخت مسکن با متراژ بالا تعریف شده است، گفت : یک زن و شوهر جوان خانه 25 متری نیاز دارند. در اروپا اینگونه تعریف شده است که تا 25 متر برای زن و شوهر جوان و یک بچه 2 ساله هم کافیست. این یعنی به جای یک میلیون و چهارصد هزار تا مسکن مهر می توانستید 3 برابر بسازید یعنی 4 میلیون و 500 هزار تا مسکن بسازید و همین موضوع قیمت مسکن را بسیار پایین می آورد.

 

کلهر با بیان اینکه تهران قدیم برای جمعیت تا 800 هزار نفر طراحی شده بود ، گفت : جمعیت تهران وقتی از 800 هزار نفر بیشتر شد تهران بیمار شد. الان دیگر نفس های آخر را می کشد.آنقدر شکمش چاق شده که فعلا دارند چربی های آنرا عمل می کنند، باید مواظب باشیم تهران زیر عمل نمیرد.

 

وی یاد آور شد : چین و انگلستان هر دو گرفتار پیه آوردن شهرهایشان شدند و شهر سازها به این فکر افتادند که اگر شهرهای جدیدی را به جای اضافه کردن جمعیت شهرهای بزرگ بسازند مشکل حل می شود.



 

کلهر همچنین به رواج شهرسازی در ایران قدیم اشاره کرد و گفت : شهرهایی که در زمان رضا خان توسط آلمانها طراحی شد مثل رودسر ، رامسر و لاهیجان با تعریف شهر ساخته شدند و شهرهای موفق و زیبایی هم بودند.

 

وی توضیح داد : تعریف شهر را غربی ها از میدان نقش جهان شیخ بهایی گرفتند ، در یکی از کتابهای شهر سازی دیدم وقتی مادام دوالافا و تاورنیر و شاردن به ایران آمدند و صفت اصفهان را نصف جهان گذاشتند ، دیده بودند که یک معمار مثل شیخ بهایی تمام عناصر شهر را یکجا جمع کرد.الگوی نقش جهان شیخ بهایی، مدینه النبی بود نه آتن و نه رم.

 

کلهر یکی از مشکلات شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران را تشکیل شهرک های خوابگاهی در اطراف شهر خواند و تاکید کرد که شهرکهای خوابگاهی برای کشور وسیع همچون ایران حکم غده های چربی و زائده های خوش خیم و بدخیم دارد.

 

وی تاکید کرد که بحث خلوت کردن تهران کلان تر از تمام جریانات سیاسی است و یک بحث کاملا فنی است که باید برای آن از تجربه بشری استفاده کرد.

 

بجای وام خرید به جوانان وام اجاره مسکن بدهیم

 

کلهر خاطر نشان کرد : آلمان بعد از جنگ جهانی دوم یک مارک وام به مسکن ساز برای فروش مسکن نداد ، بلکه برای اجاره مسکن وام داد. چون اگر در سن کار - از 25 تا 55 سالگی - افراد صاحب مسکن شوند، دنبال کار در کنار خانه می گردند بنا براین کارخانه را باید کنارمسکن ها بسازیم. در صورتیکه اگر فرد اجاره نشین باشد برای انتخاب کار و شغل در انتخاب مکان زندگی آزاد است و در 55 سالگی است که مردم به فکر داشتن مسکن می افتند.

 

کلهر گفت : در زمان شاه هم نسل من، ما به راحتی می توانستیم صاحب خانه شویم ، هیچگاه به دنبال خرید مسکن نبودیم  چون فکر می کردیم ما را زمینگیر می کند. اساسا مبله اجاره دادن در اروپا هم از بعد از جنگ جهانی اول مرسوم شد برای اینکه افراد در سن کار آزاد و رها باشند.

 

وی در عین حال گفت : من نمی گویم سیاست مسکن مهر قطعا و کاملا منفی است اما باید کارشناسی شود.

 

کلهر ادامه داد : آنچه امروز به عنوان عملکرد بد شهردار و دولت و وزارت مسکن داریم محصول یک تفکر و تعریف غلط و بی اطلاعی از تعریف شهر است در حالیکه تجربه های موفقی در جهان وجود دارد.

 

پروژه انتقال پرسنل دولت از تهران قطعا موفق نیست

 

 وی در پاسخ به این سئوال که  آیا پروژه انتقال 40 درصد پرسنل دولتی از تهران درعرض چند هفته تا آخر مرداد موفق خواهد بود، گفت :  انتقال سازمان های نامربوط از منطقه چه از تهران و چه غیر تهران حرف درستی است. اما مسئله خروج پرسنل از تهران و آگهی که دولت در این باره داده است کار اشتباهی است من برای آقای احمدی نژاد نوشته ام که راه حل این نیست.

 

کلهر افزود : من درمناظره انتخاباتی در تلویزیون با مرعشی در سال 84 تاکید کردم که حداقل به 30 شهر تخصصی در کشور نیاز داریم این برای پیشرفت کشور ضروری است. توسعه براساس هر الگویی بدون داشتن شهرهای موضعی و تخصصی ممکن نیست.

 

وی یاد آور شد : دلیل اینکه سینمای آمریکا جهان را گرفت ساخت هالیوود بود و گرنه سینمای آلمان و فرانسه و انگلیس جلوتر بودند. ولی چون شهر تخصصی هالیوود ساخته شد و ارتباط عوامل فیلم ساز را آسان ساخت و محل رجوع فیلم سازان شد، سینمای آمریکا دنیا را گرفت.

 

کلهر در پیش بینی از موفقیت طرح خروج 40 درصد پرسنل دولتی از تهران  گفت : من اصلا اصل موضوع را غلط می دانم و  قطعا طرح ناموفق است. البته پرسنل برای تعطیلات به مسافرت تابستانی از تهران خارج می شوند ، اما باز خواهند گشت!!

 

وی گفت : به نظر من جای سئوال دارد از مدیریت کشور که چرا اینگونه به موضوع نگاه نمی کند و به جای آن یک بخشنامه صادر می کند که 40 درصد را یکدفعه بریزد بیرون، چه کسی چنین کاری کرده و کجای دنیا موفق بوده است. حتی در کشور شوروی سابق در مورد شهر مسکو اینگونه عمل نمی شد و بسیار نرمتر بود.

 

کلهر این روش را با روش های بکار گرفته شده در شوروی کمونیستی مقایسه کرد و گفت اگر این روش درست بود اتحاد جماهیر شوروی می ماند.

 

فرمانداران کشور از طرح انتقال تهرانی ها نا راضی اند

 

وی در تشریح عواقب طرح حمایت از پرسنل خارج شده از تهران توضیح داد : دریک استان  20 فرماندار در یک جلسه استانداری به من می گفتند مردم ما می گویند این تهرانی ها پول ها را گرفتند و خوردند و حالا کارمند مثل ما می خواهد بیاید اینجا 25 درصد حقوق بیشتر از من بگیرد. تازه  خانه هم به او می دهید؟ خوب چرا به من که از ابتدا  در این شرایط زندگی کرده ام نمی دهید. اگر در شهرستان بودن کار خوبی است به شهرستانها پول بدهیم و برایشان وام خانه دار شدن بدهیم.

 

کلهر با بیان این که اکثر فرمانداران سراسر کشور از اجرای این طرح ناراضی هستند ، گفت : اکثر فرمانداران می گویند از وقتی این طرح مطرح شده ما دچار مشکل شده ایم. این نوع برخورد با افکار عمومی واحساسات عمومی درجامعه خوب نیست.

 

به احمدی نژاد نامه نوشتم

 

وی در یاد آوری مشاورت های خود با رئیس جمهور در این باره گفت : اولین روزی که این بحث مطرح شد برای دکتر احمدی نژاد این مطالب و نظریاتم را نوشتم. 5 سال قبل هم راجع به این موضوع با آقای احمدی نژاد صحبت کرده بودم. قبل از انتخابات سال 1384

 

کلهر در پاسخ به این سئوال که فکر می کنید چرا توجه نمی کنند، گفت : از آنها بپرسید چرا توجه نمی کنند نه از من. من در نامه به دکتر احمدی نژاد نوشتیم که بحث بسیار جدی است و بگذارید همه در این باره حرف بزنند و نظرات را هم بشنوید.این معضل فقط مربوط به کشور ما نبوده ونیست. این معضل در بیشتر کشورهای جهان بوده و هست و راه حل هایی هم ارائه شده و نتیجه داده است.

 

کلهر در پاسخ به این سئوال که مبدع طرح جدید در دولت برای خروج پرسنل ادارات از تهران چه کسی بود، گفت:نمی دانم چه کسی بود  .

 

وی  بار دیگر یاد آور شد : نمی توان از پایین تصمیم گرفت که تا پایان مرداد ماه  40 درصد کارمندان بیرون بروند. تا جاییکه من اطلاع داریم هنوز تعداد متقاضیان خروج از تهران به 5000 نفر نرسیده است.

 

کلهر گفت : اگر فرض کنیم این طرح موفق باشد کارمندی که 3 سال به بازنشستگی اش مانده باشد می رود و این مزایا را می گیرد و 3 سال بعد دوباره بر می گردد به تهران ، ضمانت عدم برگشتش کجاست؟

 

100 شهر تخصصی نیاز داریم

 

کلهر تاکید کرد که در حال حاضر 100 تا شهر تخصصی در کشورنیاز داریم . وی با بیان اینکه ساخت شهر تخصصی از ضرورت های پیشرفت کشور است  ، گفت : من متاسفم از اینکه دولت نهم به این موضوع توجه نکرد و هنوز هم متاسفم که به اصل موضوع اصلا گوش نمی کنند.

 

کلهر گفت : ما شهری لازم داریم که فقط درودگرها آنجا باشند. یک شهر که عروسک ساز ها در آنجا باشند شهری که خیاطان و طراحان لباس آنجا باشند. صنایع چرم در 3 شهر جداگانه ایران باشد. تنها اگر چنین کاری کنیم می توانیم با دنیا رقابت کنیم. وگرنه اگر کارخانه تولید لباس کودک درتبریز باشد و طراح آن درتهران مدل را هم ازتایوان بیاوریم نمی توانیم با چین و تایوان رقابت کنیم.پراکندگی عوامل تولید کالا در افزایش هزینه و افت کیفیت آن بسیار موثر است.

 

وی در ادامه گفت : در حال حاضر مناطق تخصصی در شهر تهران توسط اصناف درست شده است اما این کار دولت است این وظیفه دولت است که جایی را برای اصناف جداگانه مشخص کند و وسایل رفاه را نیز فراهم نماید. حکومت باید در آمایش شغل و صنعت و سرزمین و تکنولوژی نقش پدرانه ایفا کند.نه مردم خودشان برای میز وصندلی ومبل یافت آباد را آباد کنند! یا شوش را به تیمچه حاجب الدوله برای فروش چینی و بلور تبدیل نمایند!!

 

قانون آمایش سرزمین رها شد

 

کلهر با انتقاد از اینکه موضوع آمایش سرزمین مصوب مجلس رها شد و پیگیری نشد گفت:  این راهی که انتخاب شده کمرکش راه می دانیم ، سازمان های غیر مرتبط باید از تهران خارج شوند ولی اینها مشکل را حل نمی کند. گرچه کاری به جاست.

 

وی ادامه داد : این خیلی بد است که ما مصوبه آمایش سرزمین را داشته باشیم و حاضر نباشیم شهر جدید بسازیم من فکر می کنم این مشکل مربوط به کوتاهی ذهن برخی مسئولان ماست. دراین مملکت باید یک نفر مثل آقا محمد خان و ناصرالدین شاه بتواند شهر بسازد اما ما نتوانیم بسازیم. انتخاب نقاطی در کشور برای شهرسازی کار مردم کوچه و بازار نیست ، کار حاکمان مدبر و شجاع و آینده نگر است.

 

اقدامات خوب متکی و دانش جعفری که ناتمام ماند

 

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در دولت کسی با شما در این پیشنهاد همراهی کرد گفت : هیچکس. البته چرا ! باید از همراهی وزیرخارجه در کسب اطلاعات از کشورهای مختلف در دولت نهم و آقای دکتر دانش جعفری، وزیر وقت دارایی درهم اندیشی مقدماتی برای تبدیل مالیاتهای ثابت مسکن به مالیاتهای جاری که از افزایش قیمت مسکن در کشورهای پیشرفته جلوگیری می کند یاد کنم ، که البته رها شد.

 

روستاها و شهرستانها را جذاب کنیم

 

کلهر در ادامه این گفتگو با بیان اینکه اصلا فرمایشات چکشی در این زمینه مثل اینکه بگوییم 40 درصد بروند بیرون از شهر جواب نمی دهد ، گفت : اول باید دولت یک شهر آباد و جاذب بسازد که جوان و پیر عاشقانه در صف بایستند که بروند شهروند آن شهر بشوند ، نه اینکه بگویند برو بیرون تا این مزایا را به تو بدهیم.

 

وی بااشاره به سفرهایش از پیش از انقلاب اسلامی تا کنون به کشورهای اروپایی و بلوک شرق گفت : مثل بقیه کشورهای پیشرفته باید جذابیت های شهر را برای جلوگیری از مهاجرت به روستا ببریم. نگوییم روستا طبیعت دارد نیازی به پارک ندارد اینها در دنیا تجربه شده است. روستا ها را با یک طرح زیبا، کارآمد و جذاب به شهر تبدیل کنیم.

 

کلهر در باره انتخاب مکان برای ساخت شهر های جدید نیز گفت : مناطق کوهستانی بهترین منطقه برای شهرسازی است و از نظر امنیتی چه در شرایط جنگ و چه شرایط خاص محیطی مثل زلزله بهترین مناطق محسوب می شود. ما می توانیم در وسط کویر با کشیدن 250 کیلومتر لوله شهر بسازیم. ما نباید پیه اضافی بدنه تهران را در شهرستانها تقسیم کنیم. قلب، ریه، کبد و معده هر شهر برای تعداد معینی از جمعیت ساخته شده است اضافه بر آن شهر را به نفس نفس می اندازد.

 

کلهر افزود: شما رامسر را نگاه کنید، نام قدیمیش سخت سر بوده است این یعنی اراده ای که سخت را رام می کند.من نمی خواهم از رضا خان تعریف کنم اما اگر ما قدرت تشخیص نداشته باشیم که تعریف مدیریت چیست وضع ما از این بدتر خواهد شد. آینده نگری در راستای آبادانی کشور وظیفه مدیریت کلان کشور است.

 

پروژه نواب کرباسچی الگوی شهر سازی شود

 

وی بخش دیگری از سخنانش را این گونه آغاز کرد : مدرس می گوید در این مملکت مسائل پیچیده فهمیده می شود اما بدیهیات فهمیده نمی شود.

 

کلهر ابراز عقیده کرد : یکی از طرح های موفقی که در دوره شهرداری کرباسچی بود پروژه نواب بود. البته اشکالاتی داشت اما می شد اشکالاتش را برطرف کرد و با این روش کل ایران را نوسازی کرد. بدون سرمایه گذاری دولت.

 

وی ادامه داد : البته در دوره های کرباسچی کارهای اشتباه زیادی هم صورت گرفت مسبب اصلی شکست طرح های سازندگی آقای هاشمی، کرباسچی بود. چون ارزش افزوده سرمایه گذاری تهران شد 10 برابر درصورتی که کسانی که برای کارخانه ها موافقت اصولی گرفته بودند ارزش افزوده شان 30 درصد بود و مجبور شدند سرمایه را بیاورند و در تهران برج سازی کنند.

 

کلهر در ادامه با تشریح مزایای پروژه نواب گفت : باید مثل طرح نواب خانه ها را به قیمت روز بخریم یک اتوبان بکشیم و یک باند سبز کنار اتوبان احداث کنیم و با فاصله از آن آپارتمان سازی کنیم و بفروشیم ، هیچ پولی هم از کیسه دولت نمی رود. بر این اساس یک خیابان یک طرح و یک شکل و عریض بسازیم.

 

وی با ابراز تاسف گفت : در درگیری های سیاسی این طرح که یکی از بهترین طرح های کشور بود در کشور ما تکرار نشد. با وجودی که همین طرح نیز از کشورهای دیگر آمده بود!

 

کلهر توضیح داد : من به بسیاری از استانهای کشور بیش از 3 بار سفر کرده ام مشکل بسیاری از شهرهای ما تعریض خیابان هاست. اگر این طرح نواب را بررسی می کردیم آیا واقعا الگوی طرح نواب نمی تونست الگوی مناسبی برای کل کشور باشد؟ ما شهرهای ناتوان مالی زیادی در کشور داریم که نیازمند بازسازی هستند. و خرید و تملیک بودجه های سنگینی می خواهد که الگو گیری از طرح نواب می تواند چاره کار باشد.

 

ایران باید حدود 8 منطقه فرهنگی در میان قومیت ها داشته باشد

 

کلهر با بیان اینکه موضوع آمایش سرزمین باید فرا جناحی و فرا سیاسی صرفا باتوجه به مباحث عقلی و تجربی با دقت پیگیری شود، گفت : ایران می تواند بین 5 تا 8 منطقه فرهنگی مثل هالیوود داشته باشد اگر شما شهری سینمایی بسازید که مترو و مهد کودک ودبیرستان و دانشگاه داشته باشد و نیازی به بیرون کردن سینماگران از تهران نیست خودشان می روند و از این عزیمت استقبال هم می کنند.

 

وی افزود : ما در مناطق ترک نشین، کرد نشین، عرب نشین، در سیستان و بلوچستان و ... در هر کدام می توانیم یک منطقه فرهنگی جداگانه داشته باشیم در حالیکه در حال حاضر سنندج حتی یک سینمای فعال ندارد اما یکی از بهترین دانشگاه ها و یکی از بهترین کتابخانه های کشور در سنندج است.

 

به جای زور آباد، اختیار آباد و اشتیاق آباد درست کنیم

 

کلهر گفت : ما باید به جای زورآبادها اختیارآباد درست کنیم. اشتیاق آباد درست کنیم . در هفتاد سال اخیرآنقدر مسئولان خواب و کوتاه فکر در مملکت داشته ایم که مدام حلبی آبادها به زورآباد ها تبدیل شده و زورآبادها را نهایتا به عنوان یک تومور چربی یا چرکی پذیرفته ایم  و با هزار جان کندن به آن لوله آب و گاز و برق داده ایم؟

 

وی همچنین بار دیگر یاد آور شد : کشور در حال ساخت است  اصلا نباید در سن 25 تا 55 سالگی به فکر تملیک مسکن باشد موضوع اجاره را باید جدی بگیرید و جوانان را پویا و متحرک و با قابلیت انتخاب نگه دارید.

 

کلهر توضیح داد: قویترین کشورهای دنیا کشورهای مهاجرند.تاریخ اسلام میلادی نیست با اینکه سال میلاد پیامبرهم سال مهمی بود سال عام الفیل. بعثتی هم نیست هر چند بعثت هم خیلی بزرگ است. هجری است. چون هجرت هم مهاجر را می سازد و هم انصار را . دینی که تا این اندازه در آن مهاجرت اهمیت دارد 30 سال در رادیو تلویزیون تبلیغ کردیم که مهاجر بد است. مثل کمونیست ها که می خواستند مسکو بزرگ نشود.

 

مسئولان جایگاه مدیریتی خود را درک کنند

 

وی در پاسخ به این سئوال که مصوبات استانی در 5 سال اخیر چه تاثیری در حل معضلات آمایشی دارد، گفت : مصوبات استانی عمدتا بسته به درخواست مردم و مسئولان استانی بوده است مردم نگاه آمایشی ندارند ما نیازمند مسئولانی هستیم که جایگاه خود را درک کنند ، بچه در منزل اعلام می کند که گرسنه است اما این شما هستید که بودجه منزل را با غذای روزانه تنظیم می کنید آمایش یعنی نگاه مدیریتی از بالا. مدیریت کلان کشور متناسب با شرایط جهان و مزیتهای کشور باید شجاعانه ، یک طرح آمایش سرزمینی را مد نظر قرار دهد.

 

حذف یکپارچه یارانه انرژی در سراسر کشور صحیح نیست

 

کلهر در بخش دیگری از این گفتگو درباره تاثیر هدفمند سازی یارانه ها بر ترکیب جمعیتی در کشور گفت : من با اینکه انرژی در ایران یک قیمت است مخالفم. در خیلی از کشورها برای اینکه مردم در نزدیک مرزها زندگی کنند به ساکنان آن منطقه یارانه می دهند ، اما آن یارانه را در مرکز نمی دهند.

 

وی ادامه داد : من به عنوان یک شهروند اگر بدانم در منطقه گرمسیری قیمت برق ارزانتر است ، آنجا زندگی می کنم و کولر گازی می زنم ، یارانه دادن در دنیا رسم است  به بخش های مختلف و بنا بر ضرورت در انگلیس و آمریکا و فرانسه و کانادا یارانه داده می شود اصل سوبسید درست است اما جایش باید روشن شود.

 

کلهر معتقد است: عنوان هدفمند کردن یارانه ها عنوان بسیار عاقلانه ای است اما باید این را روی آمایش سرزمین پیاده کنیم. یعنی اگر لازم داریم در شرق کشور تراکم جمعیت داشته باشیم باید هزینه کنیم و امکانات رفاهی را اول آماده کنیم و یارانه هم بدهیم .

 

مدل هدفمندی یارانه ها باید تغییر کند

 

وی ادامه داد : مدل هدفمند کردن یارانه ها باید به شیوه ای دیگر باشد در جنوب کشور بدون کولر گازی نمی توان زندگی کرد اگر از آنجا همان پول برقی را بگیرید که در اصفهان می گیرید تمام جنوب کشور خالی می شود.

 

کلهر با بیان این مثال که در شمال آمریکا که سردسیر است یارانه انرژی داده می شود ، گفت : برای هدفمند کردن یارانه ها باید در هر منطقه دلیل و استدلال داشته باشیم و میزان یارانه هم مشخص باشد هم تشویقی و هم تنبیهی.

 

وی در پاسخ به این سئوال که در حال حاضر در کشور چه نهادی باید مسئولیت این کار را برعهده بگیرد ، گفت : این کار کار حاکمیت است ، یک گروهی که حتما باید در حاکمیت باشد و حتما شجاع باشد ، اینها را ببیند و برای مردم توضیح بدهد. این را نمی توان به تصمیمات مردم روستاها و شهرها در مصوبات استانی موکول کرد.

 

کلهر ادامه داد : وقتی ما در سخنرانی ها از تمدن ایران و فرهنگ غنی ایران حرف می زنیم باید بتوانیم از آنها چیز یاد بگیریم.

 

نخبگان دچار رخوت و نخوت شده اند

 

وی در پاسخ به این سئوال که مسئولیت نخبگان در این میان چیست، گفت : نخبگان دچار رخوت و نخوت شده اند. ما یک مشکل داریم که نظام تشخیص اندیشمند واندیشه ورز و اندیشه باز در کشور ما وجود ندارد. یعنی بسیاری از مترجمین ما از مولف خارجی بیشتر دچار نخوت می شوند اگر این را داشته باشیم می توانیم بگوییم دولت سراغ نخبگان رفته است یا نرفته است.

 

کلهر در پاسخ به این سئوال که مشکل ازنخبگان است یا حاکمیت، گفت : مشکل حاکمیت است. به هر حال مسئولیت با حاکمیت است تا به هر طریق ممکن بهترین و مناسب ترین راه را انتخاب و شجاعانه اجرا کند.

 

وی ادامه داد : آنچه مهم است این است که هر کس کار خودش را بلد باشد. مدیریت تعریف مشخصی در دنیا دارد و آمایش اساسا کار استراتژیست هاست.

 

رئیس جمهور باید استراتژیست باشد نه جراح

 

کلهر درادامه گفتگو با مهر، ازتخصص های نامرتبط مدیران و مسئولان کشور همچنین اعضای کمیسیون های تخصصی مجلس انتقاد کرد و گفت :  در مجلس ما متخصص آپاندیسیت وکیل مردم شده است درحالی که نماینده مجلس باید تاریخ ایران و پارلمان های جهان و مشروطیت را خوانده باشد و باید از کسی که می خواهد وکیل مردم بشود اینها را پرسید و امتحان گرفت. کسی که می خواهد رئیس جمهور شود نمی تواند پزشک جراح باشد ، این چه ربطی به ریاست جمهوری دارد و صرف دکتر بودن دلیل بر انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور نیست.

 

وی افزود : در کشورهای پیشرفته استراتژیستها سیاست کشور را در دست می گیرند ، وقتی پست  سیاسی می گیرند باید تاریخ خودشان و جهان را بدانند و تمام قواعد بازیهای سیاسی و حزبی خودشان را بشناسند و جهان را بشناسند. اینکه تمدن غرب سقوط می کند به خاطر این است که قطار را عوضی سوار شده اند و الا در قطار درجه یک هستند. ما اینجا قطار را درست سوار شده ایم ولی در قسمت باری هستیم.

 

کلهر گفت : مجلس باید ابتدا ضوابط را اصلاح کند و شرایط وکالت و گرفتن سمت های اجرایی را تغییر دهد.صرف داشتن یک مدرک تحصیلی گمراه کردن رای دهندگان است. شناخت تاریخ تطور قوانین، یکی از ضروریات نمایندگان مجلس است.

 

کلهر در ادامه این گفتگو با اشاره به تفاوت جامعه غربی با جامعه ایرانی گفت : آزادی و دموکراسی در جامعه غربی معنای حکومت مردم بر مردم نمی دهد بکله به این معناست که مردم در انتخاب لباس و غذا و ... آزادند اما به سیاست کاری ندارند.

 

وی ادامه داد: من در اروپا از مردم در این باره پرسیدم جوابشان این بود که ما پول خرج کرده ایم و سیاستمدار تربیت کرده ایم که برای سیاست ما کار کند ودلیلی ندارد که ما خود را وارد سیاست کنیم .این مشابه همان اعتمادی است که ما به روحانیت داریم. در غرب آنقدر به حکومت اعتماد دارند که هر چه حکم کند می پذیرند.اما در فرهنگ و کشور ما این مدل در قبل از انقللاب بارها شکست خورده است.

 

برخی مشکلات پارسال آتش زیر خاکستر است

 

وی همچنین بهبود شرایط مدیریتی کشور همچنین پیشرفت کشور در سایه آمایش سرزمین را در گرو توجه به وحدت و انسجام ملی خواند و گفت : آقای  احمدی نژاد رئیس جمهور دریکی از سخنرانیهای اخیر خود بر انسجام و اتحاد ملی تاکید کرد و این کاملا  درست بود .

 

کلهر ادامه داد : ما باید بسیاری از مشکلاتی را که پارسال داشتیم و هنوز هم داریم و برخی از آن آتش زیر خاکستر است با یک فکر عاقلانه حل و فصل کنیم. باید بررسی کنیم چرا این مسائل بوجود آمد، و اساسا حق کجاست؟ سیاه و سفید هم نباید ببینیم. به هر حال هرچه اتحاد و انسجام ملی قوی تر باشد استحکام و سرعت پیشرفت ما بیشتر خواهد شد.

 

آنها که در پی وحدت نیستند کم شعورند

 

وی افزود : برای همین می گویم که من به عنوان مشاور احمدی نژاد مصاحبه نمی کنم به عنوان کلهر می گویم که باید این مسائل را جزء به جزء بررسی کرد. از گفتگو و نقد های دلسوزانه نترسیم و استقبال کنیم.

 

کلهر در پاسخ به این سئوال که چرا عده ای در کشور به دنبال وحدت و انسجام نیستند، گفت: کم شعورند. پیغمبر هم می گفت دو گروه کمر مرا شکستند ، جاهل متنسک و عاقل متهتک .

 

رفتار حسن آقا را مراسم سالگرد امام پسندیدم

 

وی گفت : من از رفتار حسن آقا در مراسم سالگرد امام خوشم آمد. آدم باید بتواند فحش بخورد و چیزی نگوید. چه به جا و چه نابه جا.

 

کلهر ادامه داد: من اوایل دولت آقای احمدی نژاد 4-3 ماه به جا و بی جا فحش خوردم . در ماجرای حضور بانوان ورزشگاه یک شب شام در صدا و سیما مهمان بودم که یک نفر از مدیران صدا و سیما از میان صحبت فریاد زد که پسران آقای مصباح یزدی گفته اند حضور بانوان در ورزشگاه پیشنهاد کلهر بوده است، گفتم من هم مثل شما در رادیو شنیدم که گفته اند علی آبادی بررسی کند. گفتم برو به آقازاده های  آقای مصباح بگو شما به من تهمت زده اید اما معنی این آن نیست که با این موضوع مخالفم .چون نامه در باره بررسی یک مشکل و معضل بود و اصولا بررسی، کار عاقلانه ای است.

 

خیلی بجای مشایی و آقایان ...فحش خوردم

 

وی ادامه داد :  من خیلی به جای آقای مشایی و آقایان... فحش خوردم ، متاسفانه قیافه من طوری است که گویا همه فسق و فجورهای احتمالی دولت می ریزد گردن ما . سهم ما از دولت این است! از سر قسمت نمی باید گریخت- عین الطاف است ساقی آنچه ریخت.

 

کلهر گفت: این عده ای هم که می گویید خواستار انسجام و وحدت نیستند آدمهای بدی نیستند اما سقف فکرشان تا حد زانو است خیلی کوته فکرند.همان طور که رهبر عزیز انقلاب فرموده اند همگی باید به سمت جذب حداکثری و دفع حداقلی برویم.

 

وی در پاسخ به این سئوال که چرا به نظرمی رسد ریشه اختلافات در سطوح بالایی حاکمیت و در سطح مسئولان بلند پایه است گفت: دقیقا چون آنها بی اطلاع ترند، چون ما وقت نداشتیم درس بخوانیم.اینکه آقا فرمودند مردم بیشتر ازخواص می فهمند راست  گفتند.

 

حاضرم محاکمه شوم

 

وی با اشاره به اینکه متاسفانه نسل اول انقلاب تجربه خود را به نسل های بعدی منتقل نکرد، گفت:  نسل ما باید به تاریخ پاسخ بدهد و خودم حاضرم به عنوان نسل اول انقلاب به این جرم محاکمه شوم. البته نسل های بعدی انقلاب بسیار با هوش تر از ما هستند و بسیار باسوادتر و بسیار شجاع تر و بسیار با ایمان تر اما، تجربه کمی دارند.

 

جزئیات دیدار 3 ساعته با علیرضا بهشتی

 

کلهر با بیان خاطره ای در تبیین ضرورت تعامل و گفتگوی سیاسی گفت : علیرضا بهشتی که از زندان بیرون آمد محمد رضا بهشتی تماس گرفت و گفت علیرضا می گوید من از تمام آن طرفی ها فقط کلهر را قبول دارم و می خواهم صحبت کنم.گفت بیایید موسسه بابا و رفتم. 2 ساعت و50 دقیقه صحبت کردیم هر 40 دقیقه هم زنگ می زد به مهندس موسوی گزارش می داد مهندس هم می گفت: ادامه بده . آقای شرف الدین هم شاهد صحبت های ما بود. گزارش تفصیلی  این دیدار را هم به هیچ کس حتی احمدی نژاد هم ندادم. محمد رضا بهشتی از من تشکر کرد و گفت می خواهم بازدید پس بدهم اما اطرافیانش نگذاشتند. 4 بار قرار گذاشتم و آنها قرار را بر هم زدند. به قول یکی از دوستان همکار شما متاسفانه کار دست بچه ها افتاده!!

 

به احمدی نژاد گفتم چرا به مجمع تشخیص نمی روی ولی به سازمان ملل می روی

 

وی افزود : من اولین کسی بودم که به آقای احمدی نژاد گفتم چرا به جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی روی، گفت من خوشم نمی آید . گفتم لازم نیست خوشتان بیاید مگر شما سازمان ملل می روید از همه خوشتان می آید؟ ملت به شما رای داده و حقوق می دهد که در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کنید.

 

کلهر تاکید کرد: ما یک مقدار تربیت سیاسی نیاز داریم من حرف احمد توکلی را قبول دارم که می گوید جای حزب خالی است. البته از دید بنده نه تنها چند ماه قبل از انتخابات، یا برای کسب قدرت، بلکه برای آموزش سیاسی به همه اقشار جامعه که حداقل به یک دستور زبان و واژگان سیاسی مشترک برسیم.

 

ترورهای اول انقلاب ملاک های ما را تغییر داد

 

وی در پاسخ به این سئوال که چرا اینگونه شد و طیف نخبه برای اداره کشور روی کار نیامد، گفت: این تقصیر آمریکا بود. ترورهای اول انقلاب ملاک های ما را تغییر داد . امروز باید ملاک شناسایی اندیشمند، اندیشه باز و اندیشه ورز داشته باشیم تا بتوانیم نخبگان را شناسایی کنیم. ما دچار یک اینورژن  و وارونگی ارزشها شده ایم و کسی باید باشد که جرات کند و این را بگوید .

 

ملاک بی حاشیه بودن برای انتخاب وزیران اشتباه است

 

کلهر به مهر گفت : من یکبار گفتم اینکه می گویید وزیر باید بی حاشیه باشد خوب نیست ، انسانی که حاشیه ندارد آدم نیست. پر حاشیه ترین انسان تاریخ پیامبر است که از هنگام تولد پدر نداشت و مادر بزرگوارش را هم از دست داد ، یا ازدواج ایشان با حضرت خدیجه (س) که ثروتمندترین بانوی آن زمان بود از دید عده ای حاشیه ساز می شد . روایت صریح از پیامبر داریم که اگر کسی دشمن جدی نداشته باشد در ایمانش شک کنید. وقتی دشمن دارید معلوم است که تاثیر گذارید و معلوم است که دشمن حاشیه می سازد. امام هم پرحاشیه بود .حضرت امام تنها روحانی بود در قم که کفش پوشید. دختران و همسر امام چادر کمری را برداشته و چادر چرخی سر کردند. شما نمی دانید چقدر پشت سر امام حرف بود. هر آدم توانمندی حتما حاشیه دارد. چقدر مرحوم شهید مطهری حاشیه داشت؟! چقدر او را با زبان و حتی قلم سنگ زدند؟!

 

وی تاکید کرد : باید بدون نگاه جناحی و حزبی این مسائل مهم را بررسی کنیم. مهمترین مسئولیت خوب آموزش نیروی سیاسی و مدیر است.

 

خبرگزاری مهر برای انعکاس آزادانه مباحث آسیب شناسانه پیش قدم شود

 

کلهر در پایان گفت : در اینکه ما در حال پیشرفت هستیم، تردید نیست و در سن بلوغ انسان پر مسئله ترین دوران را می گذراند ایران امروز در سن بلوغ سیاسی، علمی و اقتصادی... قرار دارد. خبرگزاری مهر شروع کند این مسائل را به بحث بگذارد و اجازه دهد هر کسی حرف دارد حرفش را آزادانه بگوید. رهبری انقلاب بزرگترین حامی تعاطی آزادانه افکار هستند. نگذارید مسائل پایه ای و ریشه ای را در شرایط بحرانی مطرح شود. در شرایط آرام باید به واکاوی مسائل ریشه ای و مزمن پرداخته شود.

 
 
معلم بازنشسته
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۱:۱۹:۵۰
برای رهائی ازتمرکز زدائی فرصت های شغلی را درمکان های مناسب باید ایجاد کرد.نه کوچ اجباری. درکامبوج درزمان خمر های سرخ (پول پوت ینگ ساری)کوچ اجباری شهرنشینان به روستا ها فقط 40هزارمعلم جان خود راازدست دادندوشنیدن اخبارآن لرزه براندام آدمی می اندازدچرا ؟ به پشت سرخود نگاه نمی کنیم. (350221)
 
سیاوش
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۱:۲۳:۱۸
حرفش حسابه ولی کو گوش شنوا؟ (350223)
 
مرضیه
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۲:۴۹:۲۴
پاسخ به سیاوش

ببخشید کجای حرفش حسابه؟ خانه 25 متری حرف حسابه؟ من نمیدونم چطور هر کسی به خودش اجازه میده در مورد همه چیز مردم نظر بده! چطور با همه چیز غرب مخالفیم فقط خونه 25 متریش خوبه؟ کجای فرهنگ ایرانی و اسلامی ما با این قضیه جوره؟ 25 مت یعنی اینکه شما مثل گنجشک داری تو لونه زندگی میکنیم. خوب میشه گفت بعضی این رو هم ندارن! اما این از صورت مساله رو عوض نمیکنه که شما یه عده ای را اینقدر گشنه نگه داری که به نون خشکه هم راضی بشن!

توی 25 متر شاید بشه زنده موند اما نمیشه زندگی کرد! خوبه حداقل یکی در این موارد صحبت کنه که خودش تو زندگی خصوصیش موفق باشه نه کلهر !

یا اینکه آدم باید فحش خورش خوب باشه منطقیه؟! آدم باید غیرت داشته باشه و کاری کنه که مردم دوستش داشته باشن نه گند بزنه و فحش بخوره و افتخار کنه ! خوب اگه اینطوره که خیلیها حاضرن فحش هم بخورن ولی مسوول باشن! یا همین پهلوی ها کم فحش خوردن؟ خوب بود؟؟؟ (350255)
 
امین
۱۳۸۹-۰۶-۰۵ ۰۳:۰۰:۰۹
این حرف شماست که بی حساب است. به یک دلیل ساده.اینکه ده هاسطر مطلب رو رها کردید گیر دادید به متراژ خونه.واقعا راسته که دید ما کلان نیست.همینه دیگه! (350449)
 
۱۳۸۹-۰۶-۰۵ ۰۸:۳۷:۴۶
خانه 25 متری بهتر است تا اوارگی. همان خانه 25 متری به یک زوج جوان شخیت می دهد تا خود را بسازند و وقتی درآمد داشتند خانه 2500 متری برای خود تهیه کنند اما حالا چطور ؟
مساله آمایش سرزمینی از اساسی ترین بحث های کشور است
روزگاری جنوب کشور تبعیدگاه بود اما امروز با تکنولژی جید یعنی اتومبیل های کولردار و خانه های سیستم آب شیرین کن ها برای آب بهداشتی و آب بطری برای نوشین مرکز اصلی تولید ثروت برای کشور است تسلط بر دریا راز اصلی ابرقدر شدن انگلیسی است که کل سرزمین ّن به اندازه یک استان ما هم نیست امکانات در درجه اول باید به جنوب وبخصوص سواحل اقیانوس هند برود تا بتوانیم قدرت برتر در منطقه باشیم باید در چاهبهار بهترین وزیبا ترین شهر ایران را بسازیم تا مردم ما از زندگی در خخور شان خود اذت ببرند.
از آقای کلهر بخاطر ارائه این بحث ها سپاسگزارم (350472)
 
مرتضي
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۳:۱۶:۰۹
كي گفته حرفش حسابه ؟؟
ايشان تخصصي در مسايل گفته شده ندارد و با مشابه سازي تاريخي حرفهايي زده! (350268)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۶-۰۵ ۱۳:۵۷:۵۳
این آقای کلهر حرف زدنش چقدر با گذشته تفاوت کرده؟ از طرح آقای کرباسچی حمایت کردند!! تا حالا که هزاران بار آقای کرباسچی رو کوبیدند و حتی دادگاهیش کردند به خاطر مسائل سیاسی! بابا این عالم سیاست واقعا چیز عجیبی است! (350543)
 
سیامک
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۲:۱۳:۵۸
آقای کلهر حکم مشاوره چه معنائی دارد؟ وقتی شما با هر آنچه تصمیم گیری می شود مخالفید! (350239)
 
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۲:۳۱:۲۴
مگر ایشان مشاور رئیس جمهور نیستند؟ پس چرا کسی به حرفش گوش نمی دهد؟! (350247)
 
fereydoon
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۲:۳۵:۲۷
در تائید سخنان اقای شمقدری کافیست وضع زیمبابوه که نخبگان(استعمارگران) را اخراج کرد و افریقای جنوبی که با نخبگان (استعمارگران)سازش کرد باهم مقایسه گردد. (350249)
 
سید عباس مرتضوی
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۲:۴۰:۰۷
با سلام و عرض ادب به خوانندگان.
آقای کلهر ابتدا مشکلات .....خودش را حل کند بعد...!!! اخبار ایشان را مرور کنید .
من مسئولیتی در این دولت ندارم دانشگاهی هستم.به احمدی نژاد رأی داده ام و به آن افتخار می کنم.اما متأسفم که این مشاور دولت اینگونه بی منطق اظهار نظر می کند.
این نوع حرفها از آن خیانتهایی است که در حق این دولت شد.این نوع حرف زدن در زمانی که مسکن مهر دارد جان می گیرد و وزیر بسیار تلاشگر دولت زندگی خود را برای اجرای درست طرح بکار گرفته است یک خیانت بزرگ به نظام است و بار منفی ان زیاد است.
آقای کلهر بفرمایند که هزینه تأسیس شهر چقدر است؟زمان شروع تا پایان چقدر طول می کشد؟آیا ما از تمام ظرفیتهای موجود شهرهایمان استفاده کرده ایم که بیاییم شهر جدید بسازیم؟آن هم با این موج جمعیت خواستار ازدواج و مسکن؟
هزینه شهرسازی را از کجا تأمین کنیم؟
در زمان دولتهای قبل آنقدر به تهران رسیدند که شهرهای دیگر نادیده گرفته شد.شما با این حرف های کاملا غلط عملکرد دولتهای قبل را تطهیر کردید.
به عنوان یک دانشگاهی حاضرم با شما مناظره کنم که مسکن مهر اگر همه شرایط قانونی آن رعایت شود.همراه با زنده کردن بافت های فرسوده .بهترین کار دولت بود که در سال های اخیر انجام شد.من از رییس جمهور و وزیر مسکن، که با جدیت در حال اجرای این پروژه است کمال تشکر را دارم.البته این حرفها زمانی درست است که موج جمعیت جوان ورود در حال فروکش کردن باشد.تازه اینکه هیچکدام از مدلهای غربی که آقای کلهر با تیپ غربیشان از آن حمایت می کنند در شرایط کشور ما جواب نخواهد داد.

ما به رییس جمهور عزیر مان توصیه می کنیم که این مشاور و رییس دفترش را که هم اکنون در حال خیانت به این دولت هستند را برکنار نماید.اینها نان همین دولت را خورده اند و معروف شدند و این گونه بی پروا سخن می گویند. مظلومیت این دولت همین بس که از درون دولت عده ای....
من به احمدی نژاد عزیز توصیه می کنم به حرف متدینین گوش کند و خود را از دست کلهر جوانفکر مشایی رحیمی نجات دهد.پس فردا انها نیز اگر منافعشان در خطر باشد دولت را متهم می کنند.
احمدی نژاد نباید خود را فدای انسانهای بی بصیرت کند. (350250)
 
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۶:۲۳:۵۷
يعني از نظر شما آقاي كلهر هم همچون: توكلي و نادران و مصباحي مقدم و افروغ و مطهري و لاريجاني و خوش چهره و ... منافق شده و دستش با سران فتنه در يك كاسه است!؟

ز بقيه اصولگرايان منتقد كه بعلت طولاني شدن مطلب اسمشان از ليست بالا حذف شد عذرخواهعي مي نمايم. (350332)
 
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۶:۳۵:۳۹
فكر آقاي احمدي ن‍‍ژاد به آقايان رحيمي، مشايي و كلهر وابسته است حالا شما مي گوييد آنها را بيرون كند. (350341)
 
آزادی
۱۳۸۹-۰۶-۰۵ ۰۰:۰۹:۰۷
کشورهای دیگر مثل آمریکا که سرمایه داری هم هستند هزینه ساخت شهرها را از جیبشان می دهند؟ بروید ببینید آنها چکار کرده اند. زمین مفت است خانه و بلوار و پارک می سازند و می فروشند.
من خودم یکی از این پروژه های مسکن مهر را دیده ام. در زمین مفت خدا که متعلق به دولت است و پول بابتش داده نشده، آپارتمان های بلند و مشرف به هم ساخته شده که اصلا حاضر نیستم طرفشان بروم. از دور آدم اضطراب می گیرد. چه رسد به کسانی که آنجا زندگی می کنند مثل خانه های مشرف به هم در پردیس که اول کلی تعریفش را کردند و امروز یک سری آدم از سر ناچاری آنجا هستند.

شما هم خیالت بابت برکناری کلهر راحت باشد. برای رییس جمهور هیچ کس جز مشایی ارزش ماندن ندارد و هر کس انتقاد کند برکنار می شود شما فکر نکن که مشایی و رحیمی می روند آنها حالا حالا ها در عرصه سمیاست کار دارند! تازه اولشه! (350415)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۶-۰۵ ۱۴:۰۴:۵۲
در پروژه مسکن مهر که یک کار بسیار بزرگ در این دولت است باید هزینه ها را کاهش دهیم تا هزینه نهایی برای مصرف کننده اصلی کاهش یابد.البته باید به دوام و استحکام بنا نیز توجه جدی شود. پیشنهاد من بهره گیری از فن آوری ساخت صنعتی مسکن در کشورهای پیشرفته است. چه اشکالی دارد از تجربه کشورهایی مانند ترکیه و مالزی استفاده کنیم و شرط انتقال فن آوری صنعتی سازی و سبک سازی ساختمان را در قراردادهایشان لحاظ کنیم تا اینکه به کل مخالف حضور شرکتهای خارجی شویم. (350545)
 
mohsenR
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۲:۴۲:۰۳
این آقا هم یه چیزیش میشه.25متر برای یک زوج با یک بچه دو ساله کافیه؟پروژه نواب آقای کرباسچی هم که تکلیفش معلومه.در تهران نظر سنجی کنید ببینید نظر مردم راجع به پروژه نواب چیه.

نمیدونم آقای کلهر در چند زمینه تخصص داره که راجع به همه موضوعات صاحب نظره. (350252)
 
jodam
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۴:۴۶:۰۱
حالا اگه اون بچه دوساله يهو شد بيست سال چى؟ (350308)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۶-۰۵ ۱۴:۰۶:۵۶
من نمی دانم ساکنان بلوار نواب نظرشون چیه و این به این معنی نیست که نظرشون برایم اهمیت نداره اما چیزی که مشخصه بلوار نواب عبور و مرور در نواحی غرب و جنوب غرب و جنوب تهران را بسیار تسهیل کرده و سالیانه مبلغ چشمگیری بابت کاهش هزینه های سوخت و زمان مردم صرفه جویی می شه. (350546)
 
Shalamcheh
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۲:۵۴:۵۳
چو پرده دار به شمشیر میزند همه را
کسی مقیم حریم حرم نخواهد ماند (350257)
 
فکر کنید و پاسخ دهید.
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۲:۵۹:۴۸
آیا منافع آقای کلهر به خطر افتاده است؟آیا مشایی وی را تحریک کرده است؟ایا احمدی نژاد در مقابل زیاده خواهی های آن ها ایستاده است؟آیا....
من امیدوارم که این ها نباشد. اما می دانم که آقای توکلی نیز از روی سلامت نفس اقدام به انتشار آن روی سایت نکرده است.اگر کمی دقت کنید از ایشان تعریف شده است.دکتر توکلی اقتصاددان است. می داند که بار منفی این سخنان چقدر زیاد است.چقدر مردم را که دل به خانه دار شدن خود کرده اندناامید می کند.این ها از بی بصیرتی مشاور رییس جمهور بی بصیرتی خبرگزاری مهر بی بصیرتی دکتر توکلی نشأت می گیرد و التهاب ایجاد می کند.من از دولت به خاطر این اقدام ارزشمند که از ظرفیتهای موجود استفاده کرد و اقدام به حرف های ناپخته آقای مشاور نکرده است تشکر می کنم.خواهشمند است این را منتشر کنید (350261)
 
۱۳۸۹-۰۶-۰۵ ۱۰:۲۰:۵۲
برادر من پاسخ منطق را با منطق می دهند نه اینکه من می دانم چون کاسه ای زیر نیم کاسه است پس فلان و بهمان. شما چرا به جای اینکه به اصل صحبتها و دلایل مطرح شده بپردازی، به نیت خوانی افراد پرداخته ای. (350482)
 
حسین
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۳:۰۰:۲۱
خدا پدر و مادرش را بیامرزد. یکی پیدا شد چهار کلوم حرف حساب بزنه. (350262)
 
مهدی
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۳:۰۸:۱۲
اگر این آقا مشاور است پس چرا به نظراتش گوش نمی دهند و عمل نمی کنند ؟

اگر قرار است مشاور نباشد چرا بهش می گن مشاور رئیس جمهور؟

اگر دولت مشاور دارد اما خودش تنهایی تصمیم میگیرد پس چرا اینهمه مشاور دارد؟

اگر صلاح مردم - راحتی مردم - عدالت برای مردم و ... را می خواهند چرا این مسائل که به مردم ربط دارد را بیان نمیکنند که عموم بدانند؟

اگر و اگر و اگر و....

چرا و چرا و چرا و.... (350265)
 
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۳:۰۹:۱۹
بنظر میرسد سیاست شکست خورده ازمون وخطا در دولت اقای احمدی نزاد همچنان حرف اول واخر رامیزند دلیل انهم ضعف مفرط بدنه کارشناسی دران است وبی توجهی به این نظریات. (350267)
 
ایران
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۳:۳۹:۵۷
سلام
ای کاش هر چه زودتر کرسی های آزاداندیشی در دانشگاها ایجاد میشد وای کاش صدا و سیما و سایر رسانه ها می توانستند در جوی سالم و ارام جلسات مناظره و گفتگو با حضور کارشناسان خبره مستقل و یا حزبی تشکیل میدادند تا مردم نیز ازادانه بهترین افکار و گفته ها را انتخاب نمایند
آیا چنین روزی خواهد رسید؟ (350284)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۶-۰۵ ۱۴:۱۰:۰۹
به نظر من صدا و سیما می تواند یک مناظره بین اهل فن و خبره در زمینه پروژه مسکن مهر و طرحهای دیگر اقتصادی برگزار کند. لزومی ندارد که همه مناظره ها سیاسی باشد و حتی در بعضی موارد انشقاق بیشتری بین مردم ایجاد کند. (350547)
 
ارش
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۳:۵۳:۳۳
باور کنید بعد از دانش جعفری که حرفهای حسابی میزد و البته تاوانش را هم داد این جملات شیرین جملاتی بود که در دولت نهم و دهم شنیدم

بسیار حرفهای به حق و البته شجاعانه ای بود

امیدوارم به زودی شاهد برکناری ایشان نباشیم (350287)
 
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۴:۰۲:۲۴
بسیار دیدگاه‌های جالبی بود! حالا شاید با این حرف‌ها دخترش به آغوش گرم خانواده برگردد! (350294)
 
Magenta
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۴:۳۸:۳۰
متاسفانه تنها چيزي كه از سخنان ايشان فهميدم ، دورويي بود !

توبه فرمايان خود ...

آقاي محترم احيانا اين حرفها رو بايد رسانه اي كني و رئيس جمهور عمل نكنه و يا بي سرو صدا توي گوشش بگي ، با اين طرز حرف زدن مي خواهي بگي كه ما هم اين چيزا رو مي دونيم ؟‌اگر مي دونيد چرا عمل نمي كنيد ؟

تمام اين مصاحبه كوبيدن دولت بود (350304)
 
امیر
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۵:۰۹:۳۵
بنده افتخار میکنم در کشوری زنگی میکنم که یکنفر به تنهائی تخصص در امور :
فرهنگ- سیاست - شهر سازی - اقتصاد - جامعه شناسی - تاریخ و و و و دارد . اما خدائیش در این گفتگو حرف حسابی زد و بیشترش منطقی بود . آفرین . (350313)
 
aram
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۵:۵۴:۰۰
با سلام
اكثرا انتقادات اقاي كلهر درست هستن،و سوالي كه بي جواب مونده و فكر كنم بمونه ،اينه كه اكه اقاي رييس جمهور محترم به سخنان مشاورانش هم كوش نميده،بس حتما يه مشاورانه ديكه اي دارن كه ناشناسن،متاسفانه جريانات يه سال كذشته و مشكلاتي كه براي كشور بيش اومد باعث شد توان كشور صرف ان جريان انحرافي بشه،ولي در حال حاضر مسولين اجرايي كشور بايد به هر نقد عاقلانه اي حتي اكه از طرف بزركترين دشمنانش هم باشه جواب بده،جه برسه به اينكه اين اعتراض از طرف مشاورين خودش باشه،دوستان عزيزي هم كه اين اعتراضات رو خيانت ميدونند،خودشون رو فريب ندهند كه بزركترين فريب،فريب خويشتنه،كسي زحمات مسولين اجرايي رو انكار نميكنه،ولي ظاهرا ما دجار يه اشتباه شديم كه فكر ميكنيم دولت يعني يه شخص ،و متوجه نميشيم كه دلسوزان زيادي دارن زحمت ميكشند كه ممكنه اختلافات زيادي با دولت داشته باشند با اين حال باز هم در بدنه اين دولت دارن زحمت ميكشند مثل همه اون وزرايي كه يا استعفا دادند يا بركنار شدند،يا مشاوريني مثل اقاي كلهر،
به اميد روزي كه انديشه ها نقد بشوند نه اشخاص
ان الله مع الصابرين (350323)
 
رضایی
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۶:۰۵:۵۵
درودبرتو ای شجاع و درود برتو ای صادق
درود برتو ای منصف
درودبر تو ای بصیر و درودبر تو ای خردمند
درود بر تو ای دانا و درود بر تو ای حکیم
کجایند پند پذیران وکجایند . . . (350325)
 
فاطمه
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۶:۰۸:۰۲
آقای کلهر فرمودند که رفتار حسن آقا رو پسندیدند که فحش خوردند و چیزی نگفتند.
لازمه که یه نکته‌ای برای آقای کلهر روشن بشه حتما
ایشون باید بدونن که مردم، ولی نعمت مسئولین هستند و این لطف حسن آقا نبوده که در برابر اعتراض مردم سکوت کردند بلکه وظیفه‌شون بوده که سکوت کنند چون همه‌ی کسانی که به هر دلیلی بر صندلی‌های مختلف با هر عنوانی تکیه زدند، هر چی دارند از همین مردم دارند. اگه این مردم انقلاب نکرده بودند هیچکدوم از آقایون هم الآن کاره‌ای نبودند.

خونه‌ی ۲۵ متری آقای کلهر؟
هاهاها
خونه‌ی ۵۰ متری که یه خوابه باشه هم واسه یه زوج جوان با یه بچه، کافی نیست چه برسه به خونه‌ی ۲۵ متری.
ظاهرا آقای کلهر فکر کردن دارن راجع به ۳ تا آدم آهنی صحبت می‌کنن نه سه موجود زنده که می‌خوان «زندگی» کنن نه «مردگی»
خانواده‌ی ایرانی می‌خواد تمام وعده‌های غذایی خودشو در داخل منزل تهیه کنه
بچه‌ی ایرانی به فضایی احتیاج داره که بتونه بازی کنه، راه بره و شلوغ کاری کنه نه مث غربی‌ها که بچه‌ها بیشتر وقتشون رو در مهد کودک می‌گذرونن
در ضمن خانواده‌های ایرانی با هم رفت و آمد می‌کنن و به منازل همدیگه می‌رن و قرار نیست مث غربی‌ها در خارج از منزل همدیگه‌رو ببینن. صله‌ی رحم در دین ما جایگاه ویژه‌ای داره.
برای زن و شوهری که تازه زندگی رو شروع کردند و به اندازه‌ی کافی به آرامش فکری نیاز دارن برای اینکه بتونن با اخلاق همدیگه کنار بیان، فضای ۲۵ متری یعنی سلولی که باعث عصبی شدن آدمای اون سلول می‌شه و روابطشون رو تیره می‌کنه و آدما رو روانی می‌کنه
آقای کلهر
بهتره کمی ایرانی فکر کنید
مگه قراره سر مردم رو با هر چهار دیواریی که دم دستتون میاد کلاه بذارین؟
نکنه فکر کردین قراره واسه مردم، لونه بسازین نه خونه؟ (350326)
 
آزاده
۱۳۸۹-۰۶-۰۶ ۱۳:۰۸:۱۱
حاج حسن آقا جزء مسئولین نیستند و دلیلی ندارد که سکوت کنند ایشان هم از مردم عادی هستند. شما منصبی برای ایشان سراغ دارید؟ (350727)
 
رضایی
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۶:۱۰:۴۸
حرف بسیاراست امادریغ ازعمل خوب ! (350329)
 
ابراهیم
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۶:۱۱:۲۷
این اقا مثل اینکه در همه مسائل خودش را صاحب نظر می داند که اینچنین بی پروا سخن می گرید . یکی از مشکلات کشور ما این است که افراد با مسائل غیر مرتبط با تخصصشان به راحتی اظهار نظر می نمایند . (350330)
 
isa
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۶:۲۴:۴۴
بنا بر يك دليل واضح، اين مقايسه:

وضع زیمبابوه که نخبگان(استعمارگران) را اخراج کرد و افریقای جنوبی که با نخبگان (استعمارگران)سازش کرد باهم مقایسه گردد.

مسخره است!


و هر نوع صحبتي ديگري هم كه اين معنا را القا كند كه ملّتي براي پيشرفت و ارتقاء كيفيت زندگي اش، محتاج به تحقير شدن و لگدمال شدن بوسيله ي بيگانگان است مسخره است. زيرا هيچ پيشرفتي بوجود نمي آيد مگر با كار درست و حساب شده و تلاش بسيار و صبر دشوار! و كافيست كه چشمهايتان را باز كنيد و ببينيد كه آغاز شكل گيري شكاف ميان كشورهاي غني و ضعيف دنيا همراه است با آغاز استعمار و آغاز غارتگري و ستم بي حد كشورهاي پيشرفته ي امروزي از كشورهاي فقير امروزي، البته بوسيله ي علم و فن آوري بشري و كار درست و حساب شده و تلاش بسيار و صبر دشوار! ولي در جهت خلاف اخلاق بشري! زيرا در وضعيت كنوني جهان كه تقريباً در بدترين وضع خودش هست از لحاظ زيست محيطي و از لحاظ گرسنگي كشيدن مردم! بيشترين نقش و تأثير را كشورهاي به اصطلاح پيشرفته ي امروزي ايفا كردند به طوري كه نقش كشورهاي پيشرفته در سرنوشت مردم كشورهاي ضعيف بيشتر است از نقش خود آن مردم و واقعاً آيا نميبينيد كه در انتخابات كشورهاي ضعيف دخالت ميكنند و مثلاً در همين ايران خودمان! كه البته مردم نشان دادند كه آنچنان هم ضعيف نيستيم!! ولي ظاهراً بعضيها هم علاقه مند هستند كه در نهايت توانشان ضعفشان را به نمايش بگذارند و خود را محتاج آن ميدانند كه امثال آمريكا بيايند و ايران را آباد كنند! و عجيب است كه مثال زيمباوه را ميزنند و نقش استعمارگران را اين ميدانند كه اگر مردم آن كشور با آنها سازش ميكردند ، استعمارگران هم آنها را آباد ميكردند!!! و در روز روشن نقش غرب (تحريمها و فشارهاي بين المللي)در بدبختي مردم زيمباوه را انكار ميكنند و احتمالا در مورد كشور خودمان هم همينگونه قضاوت ميكنند و نقش احمدي نژاد را در اعمال تحريم عليه ايران بيشتر از نقش آمريكا و اسرائيل ميدانند! (350333)
 
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۶:۳۴:۴۷
خیلی حرفهای به حق و منطقی بود به خدا بعد از بحث خروج 40 درصد کارمندان، کارمندان بدون پارتی که می دونستند این وسط قربانی خروج اجباری می شوند از تصمیم دولت شوکه و از این بازیها دلخور و با بعض در گلو حیران ماندند
خدا عاقبت ما را به خیر کناد
این برادرانی که با اسم و رسم می ایند و ازاین حرقها انتقاد و باز هم از رییس جمهور دفاع بی دلیل می کنند و نمیخواهند ایشان اگاه شوند فقط دنبال معروف شدن و پست گرفتن هستند والسلام علی من التبع الهدی (350340)
 
س ب ک
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۷:۱۱:۲۹
خنده د اره
من نمی دونم چرا هر کار این دولت می کنه
یکی می گه با پولش می شد فلان کار رو کرد بهمان کار رو کرد
ببینم این پولها بوده توی زمان قبل هم دیگه کجا می رفته؟!!! چه کارهایی باهاش می شده ؟!! حالا که دارند یه گلی می گیرند سر این پولها که به به نفع مردمم هست هر کس بلند می شه یه حرف میزنه با این پول می شد فلان کار رو کرد و بهمان کا ر رو خب اگه می شد چرا نکردید که به اینجا برسه . (350351)
 
آرش
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۷:۳۶:۲۶
با سلام به الف و خوانندگان الف
مشکلی که گریبان آقای احمدی نژاد را کرفته واین روزها بد جوری اذیت می کند مشاورانی چون این آقای کلهر است . ایشان که در زندگی شخصی خود نتوانست جلوی فرار دخترش را به خارج بگیرد.
آن هم در زمانی که کشور دچار مسا ئل پس از انتخابات بود .کسی که تا دیروز گریبان برای دولت چاک می کرد یک شبه شده مخالف همه کارهای دولت . بابا آقای کلهر نمی دانم روزی چند ساعت وقت صرف شانه کردن موهای زنانه ات می کنی یا چقدر صرف ریش مبارک. که وقت کردی در این همه موارد تخصص پیداکنی. آقای کلهر مطمئن هستید که این انتقادات از دولت برای مطرح کردن خودتون نیست. خوش به حال روزگار و خوش به حال رییس جمهور که مشاورانی چون شما دارد . راستی چه می شد آقای رییس جمهور یک نگاهی به اطراف خود می انداخت . (350360)
 
آزاده
۱۳۸۹-۰۶-۰۶ ۱۳:۱۱:۵۷
موی بلند غلطه یا ریش؟ پیامبر هم موی بلند داشت و هم ریش. چرا اسلام و معصومین را نمی شناسید و عرف امروز جامعه را مصداق اسلام می دانید؟
در ضمن کار مشاور همینه که در مسائل مختلف مشاوره بده. اگر کارش را بلد نبود مشاور نمی شد. مگر مشایی که در همه کار دخالت می کنه از یک مهندس الکترونیک بیشتره؟ (350728)
 
mohabbei
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۸:۰۲:۰۷
شما چه مشاوری هستید که هر چه می گویید خلافش عمل شده است یا استعفا بده و انتقاد کن یا تایید بفرما چون در غیر اینصورت بدجوری عذرت را می خواهند. (350371)
 
hajiagha
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۹:۳۶:۲۸
آقای کلهر عزیز تند نروید من 30 روز است دارم با هزار بدبختی سر تا سر کانادا را طی می کنم وارد شهر 500 نفری شده ام تا شهر ونکور و مونترال و...میلیونی مشکل شهر های بزرگ جذابیت آنها و نداشتند تولید شغل است یعنی شهر تفریحی است همه دوست دارند دکتر و مهندس باشند و دانشجو ..شهر های کوچک بدون شغل و ورشکسته و جمعیت هستند شهر های با جمعیت بالای ده هزار نفر باز بهتر بودند .
اگر شهر جدید ساخته شود بیمارستان و دانشگاه و مدرسه و...می خواهد مگر درخت است که کاشته شود تا خودش رشد شود .
شما سواد این بحث را ندارید لطفا شلوغ نکنید (350385)
 
aazz
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۱۹:۴۲:۴۶
زیمباوه پول بدون پشتوانه چاپ کرد وبدبخت شد کاری که ما در عصر شیبانی کردیم ولی زود چلویش را گرفتیم وگرنه همین امر روزگار ما بود .مدیریت رضا خان هم را هم همان فرماندهانی باور کردند که از ترس ارتش روسیه به زیر زمین فرار کردند وخودش هم در اصفهان بازداشت شد (350386)
 
شکوفه
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۲۰:۰۷:۵۰
فکر کنم آقای کلهر این حرفهارو میزنه تا خودش رو تبرئه کنه چون اگه واقعا تا این حد به مواضع احمدی نژاد انتقاد داره چرا به عنوان یک مشاور وظیفه اشو در قبال دولت و همینطور در مقابل ملت انجام نمیده !! (350390)
 
حامد
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۲۰:۳۳:۰۸
منتظر عزل ايشان در روزهاي اينده باشيم (350391)
 
رحمانی
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۲۱:۳۷:۱۰
اگر جناب آقای کلهر بعدا این سخنان را تکذیب نکند اولا آزادمرد ترین فرد در دولت نهم هست و دوم این که در این دریای آمار سازی و جو سازی که دولت آقای احمدی نژاد ساخته است، این تنها قایق بادبانی موجود است.
البته باید یک احتمال دیگر هم داد. و آن هم این که آقای احمدی نژاد در حال تغییر استراتژی های شکست خورده خود هست و سخنان آقای کلهر شروعی بر این ماجرا و کاملا هماهنگ شده است. در هر صورت مبارک است. (350399)
 
مجید
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۲۲:۳۵:۲۹
پروژه مسکن در رشت تقریبا به صورت ایجاد یک شهر جدید در کنار رشت است. زمینی به مساحت 180 هکتار که سالها در کنار شهر بلا استفاده افتاده بود و در دست یکی از شرکتهای وزارت جهاد کشاورزی بود با دستور رئیس جمهور به مسکن مهر اختصاص یافت. کاملا بر اساس اصول درست شهرسازی و معماری ساخته می شود. (350401)
 
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۲۳:۵۴:۴۱
واقعا لذت بردم. مدتها بود اینگونه تا آخر مصاحبه ای را نخوانده بودم. نظرات پرمغذی دارد. اما متعجبم . این نظرات مشاور مدیری است که آنگونه عمل می کند؟ صد در صد متفاوت. آیا او هنوز هم به حمایت کردن از این مدیریت می بالد؟ نکند او هم استراتژی \" چپ افکند آواز و از راست شد\" را انتخاب کرده. حرقهای زیبا ومنطقی و رفتار صد در صد متناقض؟ (350409)
 
۱۳۸۹-۰۶-۰۴ ۲۳:۵۸:۵۲
این نظر ایشان را در رابطه با جوانان و اجاره خانه بسیار جالب و نو بود . متشکرم. تجربه من نیز همین را تایید می کند. لذا از آن برای فرزندانم استفاده می کنم. متاسفم که چنین مرد بافکری در عمل هیچ کاربرد مثبتی نداشته و از بعنوان ثنا گوی کج کردارها استفاده شده است. (350411)
 
وارسته
۱۳۸۹-۰۶-۰۵ ۰۲:۵۸:۲۶
آقاي کلهر مي گويد: «البته در دوره های کرباسچی کارهای اشتباه زیادی هم صورت گرفت مسبب اصلی شکست طرح های سازندگی آقای هاشمی، کرباسچی بود!
اگر طرح هاي هاشمي شکست خورد، چرا رهبري در پايان دولت ايشان فرمودند:
«من فراموش نمي كنم، روز‌هاي بعد از جنگ در آن جلسه‌اي كه به دستور امام تشكيل شد، چند نفري براي طرح خطوط اصلي بازسازي كشور نشستيم؛ به نظر خودمان آرزو‌هاي بزرگي را در آن نوشته‌ها آورديم، بحث كرديم و تصور نموديم، كه ان شاءاللَّه در طول چندين سال انجام گيرد. آنچه در اين هشت سال رياست جمهوري شما اتفاق افتاده، از آنچه كه آن روز ما آرزو داشتيم، بيشتر است و حقيقتاً كشور بازسازي شد.» (مرداد 1376 WWW.Khamenei.ir)
به نظر مي رسد انتقاد از هاشمي مُد شده يا...؟! (350448)
 
hamed
۱۳۸۹-۰۶-۰۵ ۰۸:۰۰:۰۰
بعضی از نظراتشان خوب بود مثل استفاده از سلاح یارانه برای مدیریت پراکندگی جمعیت ولی بعضی مثال هاشون که با جمله معترضه نمی خوام از اون دوران دفاع کنم شروع می شد و امتیازاتی برای اون شاهان کثیف بر می شمرد بسیار تنفرانگیز بود و بیشتر از اینکه حمل بر نادانی این بابا بکنم ناخودآگاه یاد اون تیپ غیر ایرانی اش
میافتادم. البته نمره نمیدم چون یکبار اونو در حرم امام هشتم دیدم. فقط این آقا بدونه که تنفر مردم ما از کلمه شاه و شا...به یک اندازه است ولازم میدونن ایشون سریعا دهنشونو آب بکشند. (350468)
 
آزاده
۱۳۸۹-۰۶-۰۷ ۰۵:۲۳:۰۴
اولا که تیپ ایشان اسلامی است چون پیامبر هم ریش و موی بلند داشت و در این چند صد ساله اخیر این کارها زشت به شمار می آید نه در 1000 سال پیش.
ثانیا همین شاهان به قول شما کثیف در این کشور کارهای زیادی کرده اند. هیچ کس کاملا مثبت یا منفی نیست. این مجموع عملکرد فلان شاه یا فلان فرد است که او را آدم بدی کرده است نه تمام کارهایش. از کارهای خوب باید درس گرفت و اشتباهات را تکرار نکرد (350919)
 
علي رضا
۱۳۸۹-۰۶-۰۵ ۱۰:۳۰:۵۵
اینگونه به موضوع نگاه نکند
اول خدا رو شكر كه آقاي احمدي نژاد به حرف ايشان گوش نميده چون از حرفهاشون معلومه كه ندادن دوم مگر قرار است هرچه مشاور گفت آدم قبول نمايد مشاور اسمش با خودشه قرار نيست كه رئیس جمهور گوش بده كه بعضي دوستان گفتن مگر مشاور نيست.
خيلي از تخصصي بودن گفتن اما خودشونم مثل اينكه تمامي تخصص هارو دارند!؟
يعني وقعا آقاي كلهر از هالیوود اين برداشت رو كردن؟
دلیل اینکه سینمای آمریکا جهان را گرفت ساخت هالیوود است درست اما نه به دليلي كه آقاي گلهر گفتن بلكه بخاطر اسلام هراسي است كه دونبال ميكنه در هالیوود تمام مردم جهان به غیر از آمریكایی‌ها نوعی شرارت را به یدك می‌كشند. كه ارائه تصویری موحش از مسلمانان، منتسب ساختن تمامی حوادث سوء، انفجارها، ترورها، بحران‌های اقتصادی به مسلمانان در دستور كار رسانه‌های غربی است. ساخت فیلم‌هایی شبیه فتنه، چاپ كاریكاتور و امثال اینها تنها یك از هزار نمونه هستند، ارائة تصویری از مسلمانان هواپیما ربا، شهوت ران، بی‌رحم و تروریست در فیلم‌های هالیوودی بازوی دیگری این پروژه، درگیر كردن مسلمانان با هم و سوق دادن تضادها و كشمكش‌ها به درون سرزمین‌های اسلامی است.
اي هالیوود شانس ايناست عزيز برادر!!!!!

آقای کلهر ابتدا مشکلات ..خودش را حل کند بعد.!!!
آقای مهدی کلهر درمصاحبه فوق اظهار نمودند: ازهمسرم جدا شده ام.....!!!
دوستان اخبار ایشان را مرور کنید اينم يدونه لينگ از همين الف خودمون ببيند خدايش بگيد شما بجاي ريس جمهور باشيد : http://alef.ir/1388/content/view/55330 كسي كه با خودش اينكار كند با ديگران چه كار كند؟
خانم آقاي كلهر: اینجانب معصومه طاهری موسوی، همسر دائمی و قانونی ایشان به دلیل کذب محض بودن...
من با تمام حرفهاي ايشان مخالف نيستم بعضي از گفت قبول است 2 مورد يكي طرح نواب يكي قسمت مدل هدفمندی یارانه هاست طرح نواب در راستاي كارمه يارانه (350483)
 
آزاده
۱۳۸۹-۰۶-۰۷ ۰۵:۲۶:۰۲
چیزی که در مورد پروژه اسلام هراسی هالیوود گفتید به نظر شما با اعمال وهابی ها و القاعده و طالبان همخوانی ندارد؟ یعنی این افغانی ها و عرب های وهابی شهوت ران، بی‌رحم و تروریست نیستند؟ این همه شیعه در عراق کشته می شود در همین سیستان و بلوچستان گروه ریگی را داشتیم اینها مسلمان نبودند؟ (350920)
 
Magenta
۱۳۸۹-۰۶-۰۵ ۱۱:۱۶:۰۷
وقتي ديديد كه نظرات فردي اينقدر با مافوقش فرق مي كند بدانيد دنبال سياه كردن من و شماست (350489)
 
محمد حسين د ياني
۱۳۸۹-۰۶-۰۵ ۱۱:۴۱:۱۹
الف. افراد تمايل دارند به ارتباط هايي توجگه كنند كه با اهداف و مقاصد شان مربوط است.
ب. افراد تمايل دارند به ارتباط هايي توجه كنند كه در چهارچوب داسنته هاي آنها مي كنجد.
افراد به محيط هاي فيزيكي كه مطلوب آنها هستند مي روند.

با توجه به اين سه دانسته كه در علوم ارتباطات مورد توجه است، مي توان پاسخ پ سش آقاي كلهر را داد. سازمان ملل به لحاظ فيزشكي جاي مطلوبي براي همه است . در آن سازمان اشخاص مهم دنيا حضور دارند و مجبورند بنشينند و به فقط به آنجه كه سخنگو مي گويد، گوش دهند. قرار نيست در آن جلسات تصميمي نيز گرفته شود.
هيچيك از اين موارد در جلسه مجمع مصلحت نظام وجود ندارد. بسياري از روساي ادارات نيز در جلسات مهم كه فقط شنونده يا گوينده هستند، حضور مي يابند اما حاضر نيستند كه با كاركنان خود جلسه تشكيل دهند، زيرا در اين گونه جلسات براي هر حرفي كه رئيس مي زند موافق و بيشتر مخالفي وجود دارد. (350496)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۶-۰۵ ۱۲:۲۹:۳۰
آقای کلهر درست گفته که از رفتار سید حسن خوشش اومده چون تو این وانفسا حرف امام که مردم ولی نعمت ما هستند جایی نداره و اگه یکی بجای اینکه اونا رو خس و خاشاک و اراذل و اوباش بخونه بهشون احترام بزاره و سکوت کنه مطمئنا کار خوبی و شایسته ای انجام داده
خدا رو شکر که این فرزند خلف حداقل به این وظیفه اش درست عمل کرده
سطور فوق جوابی بود به فاطمه که گفته بود:
کلهر باید بدونن که مردم، ولی نعمت مسئولین هستند و این لطف حسن آقا نبوده که در برابر اعتراض مردم سکوت کردند بلکه وظیفه‌شون بوده که سکوت کنند (350507)
 
mohsenR
۱۳۸۹-۰۶-۰۶ ۱۹:۱۲:۴۷
رییس جمهور یک زمانی به معدود اغتشاشگران گفته خس و خاشاک.جدای از این بحث که در آن موقعیت درست بود یا غلط چرا بعضی ها اینرا به خودشان میگیرند.نکنه قبول دارن اغتشاش گر هستند. (350838)
 
mohsenR
۱۳۸۹-۰۶-۰۶ ۱۹:۱۷:۴۶
ملاک ما سنجش با قانون اساسی و ولایت فقیه است.ما میسنجیم که افراد تا چه حد به خط امام و رهبری نزدیک ترند.ملاک ما تبار نیست که پسر نوح با بدان بنشست خاندان نبوتش گم شد.

آقای سید حسن بزرگوار هم اگر در خط امام و پشتیبان رهبری باشند روی چشم ملت جا دارند اما اگر با مطرودین ملت و فتنه گران نشست و برخواست کنند نباید انتظار داشته باشند که ملت ساکت باشند. (350842)
 
aazz
۱۳۸۹-۰۶-۰۵ ۱۳:۱۱:۲۴
در شهر ما هم چند هکتار زمین دولتی را به مسکن مهر دادند اولا این مال همه مردم بود که به عده خاصی رسید تازه دیگر هم زمین دولتی ندارند یعنی نسل بعدی بی مسکن بهت است بجای طرح خلق الساعه مسکن مهر به زمینهای حاشیه شهر ما سند می دادند وآن را به محدوده قامومی اضافه می کردند و30 درصد را بابت خدمات می گرفتند با عرضه تدیجی این زمینها ومعاوضه با طرحهای تعریض در شهرها قیمت مسکن برای همه پایین می آمد نه یکی 300 هزار تومانی بگیرد ودیگری به دنیال تهیه پول برای 700 هزار تومان وبیشتر باشد (350526)
 
isa
۱۳۸۹-۰۶-۰۵ ۱۳:۱۳:۲۳
سلام

بياييد از زاويه اي ديگر به اين موضوع نگاه كنيم:


آيا دليل پبشرفت كشورهاي پيشرفته ، اين بود كه استعمار شدند و يا استعمار كردند!!؟
و مگر غير از اين است كه با كار و تلاش به موفقيـت رسيدند؟ (البته در جهت منافع نامشروع خودشان)



ودليل عقب مادگي كشورهاي عقب مانده آيا چيزي به غير از استعمار زدگي و خودباختگي و نبود خودباوري است كه موجب ميشود كه روحيه ي كار و تلاش و استقامت را از دست بدهند!


و متأسفم كه از دوره ي اصلاحات اين انديشه بسيار پر رنگ شده است كه كليد حل همه ي مشكلات ايران رابطه با آمريكاست!!(به معناي سازش و تسليم در مقابل او) (350527)
 
آشنا
۱۳۸۹-۰۶-۰۶ ۱۱:۳۰:۰۸
موقع انتخابات احمدي نژاد هم از اين حرف ها زياد ميزد
آقاي كلهر هدفت از اين حرف هاي قشنگ چيه؟ (350709)
 
farhang54
۱۳۸۹-۰۶-۰۶ ۱۵:۳۰:۴۸
آقای بهشتی،اظهارات آقای کلهر را تکذیب نمود.
http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=116738 (350766)
 
حذف نکنید
۱۳۸۹-۰۶-۰۶ ۱۷:۲۳:۳۹
من طرفدار آقای هاشمی نیستم ولی اطمینان دارم که اگر احمدی نژاد به جلسه مجمع برود آقای هاشمی جلسه را ترک نخواهد کرد. ظاهرا برای آدم های عجیب ,همان هایی که در سازمان ملل جلسه را ترک می کنند ,مهم تر هستند.
راستی, شما که به بزرگان دسترسی دارید ,به شرف عرضشان برسانید که شرکت در جلسات مجمع جزو وظایف رییس جمهور است.آیا کسی وظیفه ندارد که در این مورد به او تذکر بدهد؟ (350797)
 
۱۳۸۹-۰۶-۰۶ ۱۸:۳۹:۱۶
همه تو حرف زدن اولش چه باهوش بنظر میایند هیچ فکر کردید بابت هر خانه 25 متری مسئله اب و و برق سطح خیابان شهری و .... باید از قبل اندیشه شود؟ در اهواز برجسازی خیلی را خانه دار کرده اما حالا همه باید از پمپ استفاده کنند تا همان اب گل الود لوله شهری را به خانه خود بکشند خیابانها عریض نشده مسئله پارکینگ فکر نشده فضای سبز که برای 100 خانوار وچود نداشت و باید تامین میشد حالا باید برای 1000 خانوار تامین بشده که البته فکر نشده و 10 ها مسئله دیگر اخر مگر دادن یک خانه کافی است بافت شهری باید با هزارن خانه جدید تطبیق داده شود و اگر نمیشود شهری در جای دیگر درست شود اخر افای کلهر در حاشیه شهر شهرک درست کردن یعنی یک محله دیگر به شهر اضافه کردن همینجوری از روی دل هر کسی طرح میده حالا هم که مد شده هر کی میخواهد جای تو دل مردم برای خودش باز کنه از دولت ایراد میگیره بدون اینکه هیچ طرح عملی دقیق واقعی و علمی بر اساس کار گروه کارشناسی و نه نظر شخصی و ... داشته باشد اقایان کلهر و توکلی و .. ما تربیت مدیر میخواهم
اگر کسی توانایی و علم مدیریت انجام پروژه داشت فرمول اصولی انرا در انجام هر امری همچون خانه سازی میتواند اجرا کند اول برجکسازی متوقف و بعد بصورت دولتی پیگیری میشود اخه در همه امور یک احساس یک بام و دو هوا بنظر میاید (350824)
 
آزاده
۱۳۸۹-۰۶-۰۷ ۰۵:۱۳:۰۸
برادر من، پروژه نواب یکی از آنومیک ترین پروژه های شهری تهران است. البته خدا را شکر که مردم در آن ساکن شدند چون سالها بود که در آپارتمان های نیمه کاره اش جسد پیدا می شد. وقتی مردمی که از یک فرهنگ نیستند در جایی ساکن می شوند ناامنی روانی بیداد می کند. این مساله ربطی به نزدیک شدن غرب و جنوب تهران ندارد. مشکل از آپارتمان هاست (350917)
 
aminrastgoo
۱۳۸۹-۰۶-۰۷ ۰۷:۴۱:۱۷
برخی از حرف های ایشان درسته و برخی اش اشتباه محضه اما مهمترین نکته ای که از این حرف ها درمیاد اینه که بر خلاف تصور برخی احمدی نژاد تحمل حرف مخالف را دارد و کسی که این گونه از کارهای او انتقاد می کند را به عنوان مشاور برگزیده است. این یعنی خط بطلان بر بسیاری از حرف ها! (350927)
 
جمالی
۱۳۸۹-۰۶-۰۸ ۰۹:۳۵:۰۳
دوستان ! ممکن است صحبت های ایشان به اعتبار اینکه در همه اموری که اظهار نظر کرده اند متخصص نیستند از روایی کافی برخوردار نباشد ، اما یادمان نرود قرآن کریم میفرمایند \" فبشر عبادی الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه \"
پس بهتر است همه اظهار نظر ها را بشنویم و بهترین آنها را برگزینیم
بنظر من همه افراد شایسته اظهار نظر هستند و همه حرفهای منصافه و دلسوزانه شایسته شنیدن
شنیدن حداقل این خوبی را دارد که بابها را باز میکند و به دانستن کمک میکند. (351185)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.