توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 459061
چطور می‌شود از سازمان‌های دولتی شاکی شد؟
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۵۵
یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم پرسیده در صورتی که سازمان‌ها قوانین مصوب مجلس را اجرا نکنند، چطور می‌شود از آنها شکایت کر

به گزارش خبرآنلاین، یکی از مخاطبان ما پرسیده: چگونه میشه از سازمانها بخاطر اجرا نکردن قوانین مصوب مجلس به مجلس شکایت کرد؟

باید در پاسخ گفت طبق قانون اساسی چند مرجع برای رسیدگی به شکایات مردم از دستگاه های دولتی و عمومی وجود دارد. یکی از این مراجع، دیوان عدالت اداری است. طبق ماده 10 قانون تشکیل و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، یکی از صلاحیتها و حدود اختيارات ديوان رسيدگي به شكايات و تظلمات و اعتراضات اشخاص حقيقي يا حقوقي از تصميمات و اقدامات واحدهای دولتی اعم از وزارتخانه­ ها و سازمانها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و شهرداری­ها و سازمان تأمین اجتماعی و تشکیلات و نهادهای انقلابی و مؤسسات وابسته به آنها است.
همچنین در اصل 90 قانون اساسی تکلیف شده: هر كس‏ شكايتي‏ از طرز كار مجلس‏ يا قوه‏ مجريه‏ يا قوه‏ قضائيه‏ داشته‏ باشد، مي‏ تواند شكايت‏ خود را كتبآ به‏ مجلس‏ شوراي‏ اسلامي‏ عرضه‏ كند. مجلس‏ موظف‏ است‏ به‏ اين‏ شكايات‏ رسيدگي‏ كند و پاسخ‏ كافي‏ دهد و در مواردي‏ كه‏ شكايت‏ به‏ قوه‏ مجريه‏ و يا قوه‏ قضائيه‏ مربوط است‏ رسيدگي‏ و پاسخ‏ كافي‏ از آنها بخواهد و در مدت‏ متناسب‏ نتيجه‏ را اعلام‏ نمايد و در موردي‏ كه‏ مربوط به‏ عموم‏ باشد به‏ اطلاع‏ عامه‏ برساند.
مخاطب ما درباره "تصمیم، تخلف، بخشنامه یا عملکرد" دستگاه های دولتی پرسش نداشته، بلکه درباره شرایطی پرسیده که "ترک فعل" یا "عدم اجرای قانون" توسط دستگاه دولتی دنبال می شود. اینجاست که باید گفت تفاوتی بین ترک اجرای قانون یا تصمیم، تخلف، بخشنامه و عملکرد خلاف قانون وجود ندارد. هر زمانی که قانونی به تصویب می رسد، دستگاه های دولتی مکلف به اجرای آن هستند. به خصوص درباره قوانینی که روندهای موجود و فعلی را اصلاح می کند، باید قانون توسط دستگاه ها اجرا شود و در صورتی که اجرا نشود، مشمول روند یا اقدام خلاف قانون است. البته باید این را هم در نظر داشت اجرای برخی از قوانین، نیاز به زیرساخت، بودجه و شرایطی دارد که ممکن است دستگاه های دولتی و سازمانها هنوز قادر به تامین این منابع نباشند.
کلمات کلیدی : شکایت از سازمان های دولتی
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.