نظر منتشر شده
۲۰۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 210209
مروری بر ۳ نامه تاریخی توکلی به موسوی و کروبی و خاتمی
محسن مقدسی، 9 دی 92
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۰
روزهای بعد از انتخابات سال ۸۸ را همه به خاطر دارند. همه حرفها در یک جمله خلاصه می شد. بازنده میدان حاضر نشد نتیجه را بپذیرد و با قانون شکنی خواست از طریق به میدان کشاندن مردم نتیجه بازی را عوض کند و در این میان دهها انسان بی گناه کشته شدند و انبوهی از تخلفات صورت گرفت و صدها میلیارد تومان به کشور هزینه وارد شد و سطح اختلافات از صندوق رای به سر سفره مردم کشیده شد و اقتصاد به رکود و رخوت رفت و "غرب عصبانی" را از به ثمر نشستن اهدافش را برای تحریم اقتصادی بیشتر تحریک کرد.

غرض بازخوانی آن ایام نیست. آن ایام را مردم به خوبی به خاطر دارند و تاریخ نیز آن روزهای سخت را فراموش نخواهد کرد. غرض این یادداشت نگاهی مجدد به تلاش های صورت گرفته برای جلوگیری از حوادث تلخی بود که با برنامه ریزی خارجی ها رنگ و بوی فتنه به خود گرفت.

آن ایامی که عصبیت و کینه ورزی بازندگان انتخابات، رخصت تامل و تفکر بیشتر به نتیجه رفتارهای هیجانی شان را نمی داد، عده ای تلاش کردند با دلسوزی و خیرخواهی این راه بدون مقصد و پرخطر را بهشان گوشزد کنند اما گوش شنوائی نبود.

بازخوانی آن توصیه های دلسوزانه از دو جهت اهمیت دارد. اول اینکه در تاریخ بماند که عده ای از سر دلسوزی هم و غمشان جذب و نگه داشتن افراد بود و از به لب پرتگاه رفتن افراد و حذف شدن آنها خوشحال نمی شدند. این در حالی بود که در همان روزها برخی فتنه را فرصتی برای تسویه حساب های شخصی می دیدند و از حذف یک جریان سیاسی خوشحال بودند و برخی نیز تلاش بیشتر می کردند تا از آب گل آلود ماهی گرفته و از نردبان فتنه انگیزان خودشان به نان ونوائی برسند. اما گروه سومی نیز بودند که به قصد خیرخواهی تلاش کردند فتنه سازان را با توصیه و نصیحت و دعوت به قانون گرائی و عقلانیت در دامن انقلاب حفظ کنند.

اثر دیگر این بازخوانی تاریخی نیز این است که در تاریخ بماند که فتنه سازان بعد از امر به معروف و نهی از منکر های دلسوزانه و مشفقانه باز هم بر موضع غلط خود اصرار کردند و راه اعتراض را از مسیر اشوب و به اتش کشیدن خیابان ها و به جان هم انداختن مردم دنبال کردند. پس امروز دیگر ادعائی باقی نخواهد ماند. همه راه ها برای نگه داشتن این افراد در دامن انقلاب صورت گرفت اما نخواستند و نکردند و شد آنچه نباید می شد.

عصبیت تودر تو و جهل پرهزینه و تلخ این افراد تا جائی است که حتا این اواخر که مرحوم مغفور و حبیب خدا و پیر معرکه انقلاب و صاحب نفس در وحدت و مودت آنها را با نامه نگاری به بازگشت دعوت کرد باز هم سرباز زدند و کینه ورزیدند. روح مرحوم عسگراولادی شاد.

از میان همه تلاش هائی که برای نگه داشتن این افراد در دایره انقلاب و توصیه به خردورزی و عقلانیت و قانونگرائی فتنه سازان صورت گرفت، نامه های احمد توکلی به یاد ماندنی است.

اولین نامه توکلی در مرداد ماه سال ۸۸ خطاب به مهدی کروبی نوشته شد. این نامه چنین آغاز می شد:" با سلام واحترام طي دو ماه و اندي كه از انتخابات مي‏گذرد جنابعالي بيانيه‏ها و موضع‏گيري‏هاي متعددي داشته‏ايد كه لحن وادبيات آن با سوابق شما ناسازگار است و بيشترين نفع آن را تاكنون دشمنان امام (رحمه الله عليه) و دشمنان ملت ايران برده‏اند."

در ادامه به کروبی هشدار می دهد که : شما در اين صحنه در حال فرو رفتن به چاه ويلي هستيد كه فقط لطف الهي و بازگشت به مباني رفتاري گذشته‏تان مي‏تواند شما را از آن نجات بخشد. در سخنان و نوشته‏هاي خود تعابير تند و گزنده‏اي به كار مي‏بريد كه هر كدام تيري است كه از چله كمان شما به سوي آبروي نظام ـ برخاسته از زحمات امام و متكي به راي مردم ـ رها مي‏شود. "

در جای دیگر این نامه از سر دلسوزی می نویسد:" وااسفاء از اينكه مهدي كروبي انقلابي و منشا خدمات ارزنده، به سمتي برود كه سركرده گروهك منافقين كه دستش تا مرفق به خون هزاران مرد و زن وكودك اين كشور آلوده است به تجليل از او بپردازد و حرفهاي اين پير انقلابي را به عنوان بهترين سند اباطيل خويش ارايه كند و البته گفتن اين حرفها را به زعم پليد خويش، كفاره گناهان ديروز كروبي بشمارد! "

متن کامل این نامه اینجا است.

کروبی در پاسخ به نامه توکلی نامه دیگری نوشت و در آن ضمن تاکید بر اینکه از سر لطف و دلسوزی و محبت مرا از چاه ویل برحذر داشتنید تصریح می کند که :" من رسما" اعلام می کنم امروز سکوت خلاف همه آن مصالح است."

متن کامل این نامه اینجا است.

توکلی سپس نامه دوم خود را در پاسخ کروبی اینچنین آغاز کرد که "پاسخ مورخ ۸۸.۶.۳ جنابعالی حاوی مطالب متنوعی بود که اکثراً ناظر بر نامه بنده نبود."

و در ادامه ضمن تاکید مجدد بر راه درست اعتراض و قانون گرائی می نویسد: قصدم به وضوح، این هم نبود که شما را به تسلیم در برابر مظالم بر مردم دعوت کنم؛ بلکه خود چنین نکرده‌ام و صریحاً شما را نیز از سستی در این راه بر حذر داشتم. در نامه خویش سعی کردم راه درست اعتراض به عملکردهای حاکمیت و پیگیری حقوق مردم یا حقوق شخصی را هدیه کنم و تذکر دهم که وقتی دشمنان قسم خورده بر امواج حاصل از کار من و شما سوار می‌شوند و کشتی خود را می‌رانند، چگونه باید از حق دفاع کرد

توکلی در انتهای نامه نیز می نویسد: برای اینکه نامه نگاری‌ها در این باب، که معلوم نیست دیگر نفعی برای کشور و مردم داشته باشد ادامه نیابد، اینجانب نیز به عنوان نماینده شما در خانه ملت آماده‌ام اگر مستنداتی از تعدیات مورد ادعا وجود دارد از جنابعالی دریافت و با همه توان شخصی یا حقوقی‌ام آنها را پیگیری کنم. امیدوار به نتیجه گرفتن هم هستم. می‌دانم، با لطفی که به بنده دارید، در این ادعا تصدیقم می‌فرمایید.

متن کامل نامه دوم توکلی به کروبی اینجا است.

کروبی اما هیچگاه به توصیه توکلی عمل نکرد و حاضر نشد ادعای خود را از طریق قانون و مجلس دنبال کند. با این حال نماینده مردم تهران ناامید نشد و اینبار نامه سوم خود را در شهریور همان سال خطاب به موسوی و خاتمی نوشت.

در ابتدای این نامه انگیزه خود را اینطور بیان می کند:" قصد نامه نوشتن به شما را نداشتم؛ چرا كه از مكاتبه با جناب آقاي كروبي اثر چنداني حاصل نشده است. ولي در روز قدس حوادثي رخ داد و به نام طرفداري از شما شعارهاي داده شد كه خود را ناچار از اين كار ديدم تا وجدان‌تان را در معرض سؤالاتي قرار دهم كه نه به من، بلكه به مردم توضيح دهيد. شما كه همواره به‌درستي گفته‌ايد پرسشگري ازصاحبان و طالبان قدرت امرمقدسي است، طبعا نبايد رنجشي پيدا كنيد؛ بلكه" فان الذكري تنفع المؤمنين"

توکلی در ادامه ضمن برشمردن نتایج این فتنه انگیزی ها در کشور می نویسد:" روش شما در اين ايام چنان است كه گويا مي‌خواهيد حاكميت را به برخورد با خود بكشا نيد. داريد سلاح كساني را تيز مي‌كنيد كه اعتقاد چنداني به مدارا با مردم و مردم‌سالاري ديني و لوازمش ندارند. ترديدي نيست كه معارضه به ظاهر جديد، با شعارها و استراتژي‌هاي شمرده شده، چيزي جز خيانت به امام، انقلاب، اسلام، مردم و ايران نيست. اگرچه خيانت فاعلي بر همه افراد اين جريان صدق نمي‌كند، ولي قطعا خيانت فعلي هست. فكر مي‌كنيد حكومت تا كجا مدارا خواهد كرد؟ اگر تصور شود اجازه داده مي‌شود نظامي كه با خون‌دادن‌ها و خون دل خوردن‌هاي بسيار برپا شده و تنها حكومت ديني جهان، ولو پر عيب و نقص، است، به اين راحتي عوض مي‌شود؛ يا تصور كنيد همه آناني كه امروز زير علم شما سينه مي‌زنند، به شما وفادار خواهند ماند، هردو تصور اشتباه است. "

و نامه خود را اینطور پایان می دهد:" مقصود من اين نيست كه همه تقصيرها، صددرصد بر عهده شماست و ما و ديگران بي‌قصور و تقصيريم؛ اما آن‌كه بايد اول تصميم به بازگشت بگيرد، شماييد نه مخالفان شما. من آن‌چه شرط بلاغ است با تو مي‌گويم تو خواه از سخنم پند گير خواه ملال برادر شما - احمد توكلي "

متن کامل نامه سوم توکلی نیز اینجا است

موسوی و خاتمی به این نامه پاسخی ندادند. بر سر ادعای خود پافشاری کردند و راه آشوب پیش گرفتند. مرور این نامه ها و نگاهی به تاریخ نشان می دهد که آنچه گدشت نه سوء تفاهم بلکه برنامه ریزی گسترده نظامی و امنیتی برای براندازی نظام بود و عده ای نیز نابخردانه و یا ناآگاهانه اسباب این فتنه انگیزی و آتش این گستاخی را فراهم ساختند.
 
شهروند انقلابی
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۱:۱۶:۳۵
با سلام ايا شك وترديد ديگري با ديدن اين نامه ها كه از سر دلسوزي غفلت و لغزش را ياداوري ميكرد ميماند؟ايا بهانه اي و توجيه اي و دفاعي را ميتوان از لجاجعت و خودبيني افراد داشت؟اياكساني بازهم متن را به حاشيه و اسمان ريسمان و فرار به جلويرا در دستور كار خود براي نابخردي و خود بيني ميتواند ارايه دهند ؟ايا افراد خوابرفته وكساني كه سر خود را دربرف ميكنند بيدار ميشوند؟ايا باز هم ميتوان به شعور افراد با توجهيات واهي توهين كرد؟حال اشتباهي صورت گرفته و انسان معصوم نيست و حقايق اشكار گرديده پس نبايد جبران افت كرد و از تباهي و سياهي و ناداني خلاص شد وبه اغوش باز مردم خونگرم و باگذشت اين ملت امد و شجاعت من اشتباه كردم ومعذرت ميخواهم رابيان كرد براستي عقلانيت جاي افراط گري ومنطق جاي تكبر و رو راستي جاي نفاق و دورويي را خواهد گرفت ؟و توبه همشيه باز است چون انسان جايز خطاست و دجار لغزش و سستي ميگردد و چه شرين است و دلنشين قلب خود را صاف كرده و سر تعظيم به خالق يگتا كرنش كردند و هواي نفساني را زودودن و جهل و خود خواهي را طرد كردند (1874467) (alef-13)
 
مرادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۱:۵۹:۵۶
ممنون از این روشنگری
عالیجنابان فتنه بدانند که خیلی تلاش شد که از راهی که به زعم خود درست بود برگردند. اما حیف که نفسشان اجازه چنین کاری نداد به ایشان
خدا قوت آقای توکلی (1874559) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۲:۰۷:۰۳
شهروند انقلابی،من هم موافقم، نظر شما کاملا درست و مرکز عالم است و دیگر نظرات باید به دور شما بگردند!

شهروند حتما غیر انقلابی!! (1874572) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۳:۱۰:۵۶
جناب توكلي من هر سه نامه شما را خواندم اما در آن نكته‌اي نديدم كه شما مدعي شده باشيد كه اينها به دنبال «برنامه ریزی گسترده نظامی و امنیتی برای براندازی نظام بود». به اعتقادم پاراگراف آخر را نويسنده گمنامتان براي دل خوش كردن دوستان اضافه كردند. يا آن نامه‌هاي اشتباه بود يا اين پاراگراف. اي كاش همان نامه‌ها را تنها منتشر مي‌كرديد مردم هم مواضع شما را مي بينند. مي پسندند يا نمي پسندد. اما عرض مي‌كنم ريشه پاراگراف آخر را در دستور هماهنگي جست‌وجو كنيد كه آن آقاي جوان هفته گذشته در مشهد داد. قضاوت با خودتان (1874738) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۸:۲۷:۰۴
درست نخواندید. برنامه ریزی گسترده امنیتی و نظامی را غربی ها کردند. این سه نفر اسباب این فتنه و اتش بیار بودند. پاراگراف اخر نیز همین می گوید (1875590) (alef-13)
 
حمید رحیمی نژاد
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۹:۱۶:۳۸
عزیز من درست بخون نویسنده هم اینو در مورد موسوی و کروبی نگفته بلکه ادامش در مورد اوناست:
و عده ای نیز نابخردانه و یا ناآگاهانه اسباب این فتنه انگیزی و آتش این گستاخی را فراهم ساختند.
هیچکس اعتقاد نداره اونا برنامه ریزی برای این اقدامات کرده باشند بلکه با اقداماتشون زمینه این کار رو فراهم کردن و تا آخر هم حاضر نشدن از این اقدامات اعلام برائت کنند (1876916) (alef-13)
 
وحيد
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۹:۲۰:۱۱
نظرتان معقول بود. (1877819) (alef-13)
 
معلم
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۷:۳۵:۰۳
آقای توکلی لطفا پاسخ دهد:
وقتی مرجع رسیدگی به تخلفات یعنی شورای نگهبان اصل بی طرفی را رعایت نکرده بود، باید به چه کسی شکایت می کردند؟جناب آقای توکلی شما خودتان را به جای آقایان موسوی و کروبی بگذارید،در یک رقابت، هم هیات اجرایی تخلف کرده(استفاده از امکانات دولتی برای جلب آرا مردم و ارسال نامه های دروغین به مردم که: مشکل شما طی 20روز آینده رسیدگی می شود،توزیع سهام عدالت تا شب انتخابات و...) هم هیات نظارت تخلف کرد! وقتی خود قاضی تخلفش اظهر من الشمس است، کسی که احساس می کند حق خودش و بخصوص هوادارنش تضییع شده به کجا پناه ببرد؟عملکرد رسانه به اصطلاح ملی را هم در آن زمان به خاطر داریم!!! (1877638) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۲:۰۰:۴۶
گیرم که مجرم! چرا حصر؟ (1874562) (alef-13)
 
شهروند انقلابي
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۲:۳۷:۲۳
با سلام گويا جناب عالي مقاله را نخواندي ايا وقتي برادر بزگوار جناب توكلي اين نامه ها را از دلسوزي نوشت اثري براي انها بوجود امده به لغزش و اشتباه خود پي بردند؟ ايا الان كه حقايق روشن شد ندامت وپشيماني ظاهر شد؟ بايد به افراد متخلف مدال دهند؟ بهر حال اينجانب نيز متعقد به دادگاه علني با استماع دفاعيات و حكم قانوني براي انها هستم تا افراطيون و خودبيني طرد گردد (1874633) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۵:۴۵:۰۲
پس با مجرم چه می کنند
می گذراند برای خودش بچرخد ؟ خوب یا حصر یا اعدام و یا هر مجازات لازم دیگر ...
فعلا که از وقتی در حصر هستند شورش و آشوب و کشتار متوقف مونده و این نشانه دیگر درست بودن این کاره !!! (1875185) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۶:۳۳:۳۱
راست میگی چرا حصر وقتی اعدام هست (1875317) (alef-13)
 
نازنین
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۲:۴۶:۵۶
چون اگرحصرنباشندکسانی انها رامانند اقاسلطان کله پامیکنندبعدمیندازنش گردن نظام (1876382) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۲۲:۱۷:۰۱
اگر در حصر فوت کردند چه؟ (1878128) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۷:۲۸:۵۰
این هم یک روش تنبیهی ست. نیست؟
تشویقی ست؟ (1876860) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۹:۲۹:۰۰
حق با شماست، چرا حصر؟ مجازات محاربه و افساد فی الارض اعدامه!!!!!!!!!!!!! (1876929) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۳:۱۹:۵۲
مجازاتشونه! (1877272) (alef-13)
 
محمد خضرائي
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۲:۰۵:۴۹
با احترام به آقاي دكتر توكلي ودلسوزي ايشان ،ذكر اين نكته لازم است كه آسيب شناسي وقايع 88 وقضاوت در مورد چهره ها ي اثر گذار در اين حادثه از هر طيفي نيازمند تامل تحقيق واظهار نظري موشكافانه است. (1874569) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۳:۰۴:۲۱
در این مورد دیگه راه توبه باز نیست! اونوقت که باید برمیگشتند برنگشتند. اینقدر کشور رو دچار خسارت کردند که اگر شب تا روز و روز تا شب عذرخواهی و پشیمونی بکنن ذره ای از ظلم به مردم جبران نمیشه! یک سوال ساده: جواب خون ده‌ها نفری که کشته شدن رو میشه با عذرخواهی داد؟! (1874724) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۶:۱۱:۳۸
آفرین بر توکلی سزای این فتنه گران اعدام هست. خواسته حداکثری ملت شریف ایران (1875261) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۶:۵۲:۳۸
از طرف خودت حرف بزن . (1875360) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۷:۱۲:۵۶
این خواسته حداکثری که فرمودید تا این ساعت از بین این همه خواننده مطالب،فقط دو! رای موافق آورده.
بفرمایید دوستان و اقوام و همکفرانتان بشتابند و بیتن نظر شما را مثبت دهند! شاید خواسته حداقلی بشود. و من ا... التوفیق. (1875408) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۸:۲۵:۴۹
شما خودت را تنهایی حداکثر می دانی یا با چند نفر دیگر؟ (1875585) (alef-13)
 
هم وطن
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۸:۴۸:۱۸
جناب اقای توکلی با سلام و احترام
خواهشمندم به هموطنتون هم مثل همکارتون پاسخ بدین
من بیشتر نطرات شما رو در مورد حوادث سال 88 قبول دارم اما می خواهم بدانم چرا تخلفات محرز دولت از جمله پرداخت سود سهام عدالت در آستانه ی انتخابات و آن هم بدون تشریفات قانونی و..... را بطور شایسته در آن زمان پیگیری نکردید؟
چرا به نقض بی طرفی از طرف اعضای شورای نگهبان آن طور که لازم بود،اعتراض نکردید؟
موارد دیگری هم هست اما نمی نویسم تا شاید پیامم سانسور نشود.
با تشکر از پاسخ احتمالی شما (1875681) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۰:۳۰:۰۹
سلام - داداش خواسته حداکثری ملت شریف را از کجا آوردی ؟ رفراندم بذارید تا ببینیم ! (1876046) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۱:۴۴:۰۰
خیلی جالبه که با یه کامنت میشه نظر مردم ایران رو ابراز کرد!! (1876226) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۳:۰۳:۰۴
مرد حسابی شما یه نفری
لطف بفرما خودتو جای 75 میلین نفر دیگه نذار و از جانب هیشکی هم صحبت نکن (1876428) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۳:۱۸:۴۵
خواسته حداکثری مردم تو انتخابات 92 نمود پیدا کرد؟؟ خسته نشدید انقدر یا کلمه های حداکثر و حداقل امورات گذراندین... ؟؟؟ (1876478) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۰:۰۰:۳۱
دوست عزیز بنظر می رسد شما با قوانین جزای کشور آشنا نیستید. اینها در کدام دادگاه محاکمه و چگونه مجازات اعدام برای آنها بر طبق قوانین کشور صادر شده است ؟ اینکه عده بگویند اعدام آیا باید شخصی اعدام شود ؟ شما فکر نمی کنید که عده دیگری هم هستند که همین تقاضا در مورد دیگری و با علم خود دارند ؟ (1876596) (alef-13)
 
شهرام///////////////
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۰:۰۵:۵۷
اقا رضا نمیدونم شما چه دینی داری
ولی دین من اسلامه
وتوی دینی که من دارم گفته:
حتی به قاتل حق ندارید ظلم کنید ...در دین من نمی شود یک نفر رو بدون محاکمه و اجازه دفاع ,اعدام یا زندان کرد
اقا رضا در دین من اجازه نداده به کافر فحاشی کرد...مطمئنم میدونی معنی کافر چیه
اقا رضا در دین من اجازه نداده خانواده قاتل جرم قاتل رو پس بدن
اقا رضا در دین من گفته که بهتره ببخشید
اقا رضا دیگه از دینم نمیگم خودت برو بیشتر تحقیق کن اگه میخوای رشد کنی

و در اخر روی حرفم با دکتر توکلیه
ما بیشتر از مطهری به شما امید داشتیم
حداقل بگید محاکمه بشن.. (1876607) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۱:۰۶:۳۰
منظورت همان حداکثری هست که به روحانی رای داد تا .... ؟؟؟؟؟؟؟ (1876709) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۷:۰۱:۴۶
کدوم حد اکثر ؟ تو انتخابات گذشته هم همین مشکل بود . دروغ چرا؟ (1876850) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۷:۳۰:۲۴
این که خواسته اکثریت ملت است ولی انتخابات 24 خرداد این نظر شما را رد میکند (1876863) (alef-13)
 
ابوالفضل ادب
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۹:۳۵:۳۲
هموطن عزیز لااقل در به کار بردن کلمات اندکی انصاف به خرج بده. همین لایک ها نشون می ده که خواسته جنابعالی, خواسته حداقلی هست. البته هیچ اشکالی برخواسته حداقلی شما ندارم. چون حداقلی هست. سربسته می گم, نگران خواسته حداکثری مردم هستم :( (1876935) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۹:۲۱:۲۵
جناب توکلی انصافا سه سوال داشتم مرد مردانه جواب دهید و اندکی هم جواب ندهید و یک طرفه به قاضی نروید:
در سال 88 آیا توزیع سود سهام عدالت خرید رای نبود؟
دوم اینکه به فرض که آقای موسوی رئیس جمهور می شد ( که البته با بصیرتان با انواع شگردها و صحنه سازیها که تا سالها ادامه یافت) همه بسیج شدند و به هر صورت نشد، بنظر شما چه اتفاقی می افتاد که خسارتش از این همه بی قانونی و فساد و خانه نشینی اون آقا و ... بیشتر می شد؟
سوم اینکه اصلا می توانید بصیرت را تو این ماجرا تعریف و توصیف بکنید که گذشته و حال اصول گرایان با بصیرت را شامل شود؟ (1875845) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۰:۰۸:۱۲
من دهها نظر گذاشتم ولی هیچکدام را چاپ نکرید. اینکه مقصر اصلی انتخابات 88 بعضی از اعضای شورای نگهبان بودند که با حمایت از یک کاندیدا شان قاضی و داور بودن شورای نگهبان را از بین بردن و دیگر انتخابات با این اعضا معنی نداشت و باطل بود چون قاضی و داور بی طرف طبق قانون و شرع حق قضاوت و داوری نداره حتی اگر بی طرفانه قضاوت کنه مشکلی که در انتخابات 92 کاملا حل شد و هیچیک از اعضای شورای نگهبان از کاندیداها حمایت نکردند. (1876966) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۱:۳۸:۴۶
لطفا"‌ لطفا"‌و لطفا"‌ يك طرفه به قاضي نرويد ، مطمئن باشيد هم آنها و هم طرفدارانشان حرف براي گفتن بسيار دارند (1874499) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۳:۰۸:۴۷
میلیون ها سایت ، ده ها روزنامه زنجیره ای و هزاران شبکه ماهواره ای همه در خدمت فتنه گران است . هر چیز که داشتند در 8 ماه گفتند . وقتی مردم در 9 دی ( بزرگترین راهپیمایی تاریخ ( ایران ) نه فقط تهران که اشوب ها فقط برای تهران بود ) گفتند ما از این ها بیزاریم و پاسخشون دادند.
فقط به سوال من جواب بدید
چرا ریگی ازادی زندانیان فتنه گر را با خون سربازان سیستان معامله می کند؟
چرا پرز و نتانیاهو به اسم از این ها دفاع می کند ؟
چرا این فتنه گران سرمایه اسراییل هستند ؟
چرا مردمی که پرچم امام حسین را اتش می زنند و عکس امام پاره می کنند خداجو هستند ؟
چرا با فتنه گری باعث امیدوار کردن دشمن و تحریم ها شدند ؟
چرا ارمان اکثر شهدا ( بر طبق وصیت نامه) یعنی ولایت فقیه را زیر سوال بردند؟

ما هزاران حرف در سینه داریم و نگفتیم . خون ها که موج می زند از سینه تا لبم
الف به خون شهدا قسمت می دم چاپ کن (1874734) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۷:۵۶:۰۶
اگر منظورتان از حرف اتش زدن سطل اشغال است بله، هزاران سطل اشغال هست که می تونید اتش بزنید، ولی اگه یه برگه حرف منطقی داشتید تا الان گوش عالم و ادم رو از طریق برادر بی بی سی و دیگران برادران کر کرده بودید. یک جمله هم ندارید. (1875507) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۲:۴۱:۳۷
اگه حرف حساب داشتند پاسخ نامه توکلی را می‌دادند.
البته آنها حرفهایشان را در بیانیه ها زدند. پس دیگر کسی را به یک طرفه به قاضی رفتن متهم نکنید. (1876374) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۳:۲۱:۵۵
هنوز سایت کلمه فعاله! سال 88 هم موسوی9 تا بیانیه داد! بازم به نظرت حرفاشو نزد؟؟امت خداجوی روز عاشورا رو خودش گفت! حرفاشو نزد؟شورای شش نفره برای اون ایجاد شد! حاضر به بازشماری صندوق ها توتلویزیون شدن! کی قبول نکرد؟ (1877276) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۱:۴۹:۰۷
با کروبی موافقم (1874520) (alef-13)
 
حامد
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۷:۲۱:۲۴
از رأی 88 خودم هیچگاه شرمنده تاریخ نخواهم شد. حال شما فتنه گر یا هر چی دوست دارید خطاب کنید. (1875421) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۸:۲۰:۱۰
این که شلوغی های بعداز انتخابات به جاهای حساسی رسید و از مسیر خواسته اصلی معترضین خارج شد حرفی نیست و نباید به صدمه خوردن به نظام منتهی میشد ..ولی هنوز معترضین به احمدی نژاد معترضند و کسی خود را صاحب این موضوع نمیکند (1875568) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۱:۵۴:۵۹
كاش آقاي توكلي تلاشهاشون در اونور قضيه رو هم ميگفتن. اين ميدون دو طرف داشت فراموش نكردين كه. ميگن تاريخ رو فاتح ها مينويسن، حكايت رقابت 88 ايرانه. (1874535) (alef-13)
 
حامد
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۷:۱۹:۱۸
خدای من
چرا در این مملکت اسلامی صدای اکثریت مردم شنیده نمی شود؟؟؟
نگاهی به نظرات بیندازید و واکنش مردم را در رأی مثبت ببینید!(نظر منفی هم که نداریم) (1875417) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۲:۴۵:۴۹
احسنت ،به نکته ظریفی اشاره کردی (1877216) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۳:۲۳:۲۹
تلاش اون طرف چی بود؟ مطرح کردن حرفشون از طریق ریختن تو خیابون و آتیش زدن اموال مردم؟ نامه نوشتن برای مراجع؟ توی انتخابات تخلف شد اما تقلب نشد! (1877280) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۱:۵۵:۵۲
جناب آقاي توکلي من و شما از سال 59 وارد مجلس شديم و سه دوره انتخابات مجلس در زمان حيات امام انجام گرديد، نظارت شورای نگهبان بر اين انتخابات و در زمان حيات ايشان چگونه بود؟ چه شده است که اکنون حاکميت شوراي نگهبان به شکلي مبدل گرديده که نظارت آنان عامل استقرار يک جريان فکري و حذف جريان فکري رقيب و به واقع دخالت صريح در اجرا گرديده است و متاسفانه نظام را از خدمات اجرائي افراد مومن، انقلابي و خدوم به نظام مقدس جمهوري اسلامي محروم نموده است. (1874538) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۳:۰۳:۲۲
جناب توكلي جواب سؤال بالا بده (1874720) (alef-13)
 
احمد توکلی
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۴:۵۵:۳۴
بسم الله - پاسخ احمدتوکلی به اظهارنظر بالا
سلام بر همکار سابق که اسم شما رانمی دانم
در این مختصر قصد ارزیابی عملکرد شورای نگهبان را ندارم که مثل همه نهادهای غیر معصوم عاری از خطا نیست. ولی از حیث تاریخی ادعای شما تایید نمیشود. چون در زمان امام و رهبری، هردو بزرگوار، جابجایی قدرت با وجود همین شورای نگهبان انجام شد: اکثریت در مجلس سوم به جناحی رسید که امروز اصلاح طلب نامیده می شود(در زمان امام) در مجلس چهارم برعکس شد (در زمان رهبری) در مجلس ششم باز مجددا به اصلاح طلبان رسید در مجلس هفتم مجددا به اصولگرایان. در انتخابات ریاست جمهوری نیز در 76 همه ارکان قدرت خواهان برنده شده ناطق بودند ولی نظام در راس آن رهبری از حاکم شدن رای اکثریت مردم دفاع کردند در سال 92 نیز با رای حدود نیم درصد بالاتر از حداقل نصاب به رای مردم وفاشد در حالیکه قدرت اجرا و نظارت در دست جناح مخالف بود. در سال 88 نیز همین وفا داری تاریخی به رای اکثریت باعث ایستادگی نظام در برابر هنجارشکنی مهندس موسوی بود. در حالیکه فاصله بیش از 11 میلیون رای بود ادعای بی اساس تقلب مطرح شد. پس این ادعا که : " چه شده است که اکنون حاکميت شوراي نگهبان به شکلي مبدل گرديده که نظارت آنان عامل استقرار يک جريان فکري و حذف جريان فکري رقيب و به واقع دخالت صريح در اجرا گرديده است؟" بر خلاف واقعیت است. موفق باشید (1875025) (alef-1)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۵:۰۷:۵۶
لطفا نظرات را سانسور نکنید و اگر در نیت خود صادق هستید همه را منتشر کنید. (1875064) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۰:۲۵:۵۶
جناب الف قبل از انتخابات 24 خرداد 92 نظرات را تا حدی منعکس میکردید چی شده که دیگه 1-2 تا نظر بیشتر منعکس نمیشه؟
از شنیدن واقعییتها واهمه نکنید!!!!!!!! (1876986) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۱:۱۳:۴۲
شما اصل مطلب اعتراضی رانمی نویسید فقط بعضی زجملات مانند بالا را ثبت می کنید. (1877043) (alef-13)
 
علي
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۵:۱۵:۲۷
جناب آقاي توكلي آيا به نظر شما تقلب حتما بايد در جابجايي راي پس از راي گيري باشد؟ خريد راي با ابزار و راههاي مختلف تقلب محسوب ميشود يا خير؟ ايا اين خريد راي در انتخابات 88 اظهر من الشمس بود يانه ؟ (1875085) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۷:۱۲:۲۱
بله در خونه بعضی اقوام ما اومده بودند رای بخرند برای آقای موسوی ولی این کار تخلفه و کاریش هم نمیشه کرد (1875405) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۸:۴۲:۳۴
برادر من ما انسان هستیم وتصمیمات ما انسانی وهنوز دستگاهی نیامده که بفهمد کی به خاطز چی رای داد اگر این حرف شما را بپذیریم روحانی هم به وعده های انتخاباتی اش عمل نکرد پس رای را باید پس بدهد برید بگیرید البته اگه کلیدش را گم نکردید (1875660) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۹:۰۶:۳۱
اینکه طرافداران موسوی در اعتقاد خود محکم نبودند شکی نیست که اگر بودند به نتیجه میرسیدند.
اینکه حامیان موسوی در ابتدا میگفتند تقلب شده و حالا میگویند تخلف شده است نشان دهنده این است که ایدولوژی محکمی نداشتند و ندارند.
ولی دوستان گرامی بدانید که از سال 88 به بعد دیگر انتخاباتی صورت نگرفته است. (1875770) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۲:۴۶:۴۱
گیرم که بود، اما چقدر بود؟ 11 میلیون؟
فراموش نکنید که این ادعا زمانی که از آن روزها دور شدیم مطرح شد. آنچه که موسوی فردای روز انتخابات اعلام کرد "تقلب" بود و نه "تخلف". (1876380) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۳:۲۹:۵۸
شما قبول دارید که مردم به احمدی نژاد رای دادن . ما اگه از دموکراسی و قانون دم میزنیم و طرف مقابل رو به بی قانونی متهم میکنیم نباید دموکراسی رو فقط در رای مردم تهران ببینیم و به رای اکثریت مردم به هر صورت و از هر قشری که باشند احترام بگذاریم (1876516) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۳:۵۹:۲۶
آیا چنین مواردی ارزش ایجاد آنچنان اعتراضاتی رو داشت...؟ آیا به دلیل چنین اتفاقاتی باید انتخابات را آن هم در کل کشور و نه در یک یا دو حوزه ابطال کرد...؟ آیا شبیه چنین مواردی به هیچ عنوان در انتخابات قبلی وجود نداشته است...؟ (1876592) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۰:۳۴:۱۶
لطفا به عقل و شعور مردم توهین نکنید. با این استدلال شما هم باید مردم را در 88 ساده لوح بدانیم که فریب حرفهای یک نامزد را خوردند و هم در 92 و این کمال بی احترامی و توهین به ملت است. (1876997) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۰:۴۵:۰۰
جناب علی آقا آیا اعتراض نیز فقط باید به صورت لشکرکشی خیابانی باشد و زیر بار هیچ قانونی هم نرفت ؟ آیا واقعا اعتراض به تقلب بود یا بهانه ای بود برای اقدامات دیگر ؟ آیا واقعا تقلب در انتخابات راه کار قانونی نداشت جز ابطال انتخابات؟ آیا واقعا هرجای دنیا تقلب شده انتخابات ابطال شده؟ مثل آمریکا؟ و... (1877011) (alef-13)
 
یک بی طرف
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۵:۴۹:۵۶
جناب آقای توکلی سلام
بنده به عنوان یک بی طرف چند سؤال از حضرتعالی دارم و امیدوارم به سؤالات برادر دینی تان پاسخ روشن و صادقانه بدهی:
1.برادر عزیزم ما تا یادمان می آید در تسویه حساب های سیاسی همواره این اصلاح طلبان بودند که کنار گذارده شدند و رد صلاحیت گردیدند می توانید به ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی و نامزدهای انتخاب ریاست جمهوری و حتی شورای شهر مراجعه فرمائید و وجدانتان را قاضی کنید.
2.قبول دارید که در سال 1388 جناب آقای احمدی نژاد تخلفات بی شماری انجام دادند به عنوان نمونه با پرداخت پول آنهم در شب انتخابات و در برخی نقاط حتی در روز انتخابات(نفرمائید نه که خودم به عنوان یکی از افراد مطلع به صورت مستقیم با این قضیه رودر رو بودم و می توانم تا جایی که خبر دارم تک تک نقطا را نام ببرم ولی چون مسئولیتم منقضی شده سند ندارم ولی خدا را بر صدق گفتارم شاهد می گیرم. و نفرمائید خبر ندارید که عذر بدتر از گناه است.
3.قبول دارید که آقای احمدی نژاد با آبروی افراد زیادی بازی کرد و حیثیت بسیاری از افراد را در جریان انتخابات از بین برد؟
4. قبول دارید که آتش فتنه را شخص آقای احمدی نژاد در شب مناظره با آقای موسوی و کروبی روشن نموده و با رفتار بعدی خود و سخنانی که در محافل خصوصی بیان کرده بودند(من جمله اینکه در مجلسی افاضات فرموده بودند که با اجاه از رهبر انقلاب آن بیانات را بر زبان آوردم) نفت بر روی آتش ریخت؟
5.به نظر شما شائبه تقلب در انتخابات در شمارش آراء و اعلام نتایج تقویت نگردید؟ چگونه نتایج انتخابات ریاست جمهوری با آن حجم از آراء مردم در اولین ساعات آنگونه بر روی صفحه تلویزیون ظاهر گردید و همه را شوکه کرد؟
6.و در آخر قبول دارید که چهار سال دوم ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد و کارنامه کاری ایشان مهر تأییدی بود بر حقانیت آنان که سران فتنه می نامیدشان؟
7.جناب آقای توکلی من هم مثل شما در این جواب مانده ام که آقایان موسوی و کروبی بر چه اساس فرمودند که تقلب شده و آشوب به راه انداختند چرا آنها را در دادگاه صالح و به طور علنی محاکمه نمی کنید از چه می ترسید؟ شنیده ام مردمی می گویند: آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است.!!!
8.تیتر اول گفتارتان مرا متحیر نمود یکبار دیگر آخر خط سوم و اول خط چهارم را بخوانید :
« و در این میان دهها انسان بی گناه کشته شدند»
اگر مسئولان این قضیه صداقت کامل دارند چرا هیچگاه کشته شدن دهها نفر را نپذیرفتند و به کشته شدن عده ای انگش شمار آن هم نه از معترضین بلکه تنها از مدافعین نظام اعتراف کردند.
خواهشندم برای وظیفه شرعی تان هم که شده به سؤالات این حقیر پاسخ دهید وگرنه همچون دیگر مسئولین از چاپ سؤالاتم و پاسخ آن طفره بروید ولی بدانید کارنامه اعمال آن دنیای ما در این دنیا نوشته شده است. (1875199) (alef-13)
 
محزون
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۶:۱۲:۰۹
متاسفانه اکثر سیستمداران ما فوق العاده محافظه کارند و همین دلیل عقب ماندگی ماست
خود جنابعالی قلبا تا این حد گزافه گو نیستید مجبورید که اینگونه سخن بگویید
یقه تو را در آن دنیا ول نخواهم کرد
تو مجلس تو و مطهری جزء بهترینها هستید ولی اصلا کافی نیست (1875263) (alef-13)
 
محمد حسين كروبي
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۶:۲۷:۰۰
جناب آقاي توكلي
اين كامنت بخشي از نامه مهدي كروبي به شماست. به تاريخ دوم شهريور 88 . (به نامه آقاي كروبي به خودتان مراجعه كنيد.) (1875298) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۶:۴۰:۳۹
آقای توکلی شاید گاهی "اضطرار" موجب شده باشه کی بیاد، کی نیاد. شما که موارد استفاده از بند "اضطرار" رو خوب بلدید. (1875336) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۶:۵۱:۱۸
زنده باشی دکتر (1875357) (alef-13)
 
سرباز وطن
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۷:۰۰:۵۷
درود برشما اقای توکلی (1875383) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۷:۲۵:۴۸
جناب دکتر توکلی عزیز

فرصت ارزیابی چهار سال است بوده است.شاید معذوریت شما دلیل بهتری باشد !

عله العلل باور کردن میلیونها نفر از اقشار مختلف بر تقلب رفتار شورای نگهبان بود و بس .

فرموده اید در زمان امام ره و همچنین مقام معظم رهبری چیگرایان و اصلاحطلبان به تناوب به قدرت رسیده اند .توضیحی عرض می کنم :

1- در مجلس سوم در دولت اقای موسوی مجری انتخابات و ناظر شورای نگهبان از دو جناح بودند و هر یک مانع تخلف دیگری می شدند .

2- در مجلس ششم مجری دولت اصلاح طلب و ناظر شورای نگهبان بود و امکان تخلف گسنرده وجود نداشت.

3- انتخابات دوم خرداد همه چیز برای ییروزی اقای ناطق اماده بود که حمعه قبل از رایگیری ان نطق مشهور هاشمی و تضاد افکار وی با شورای نگهبان فرصت نداد راست ها خودشان جمع کنند گر چه کینه هاشمی به دلهایشان راه یافت و تا کنون نیز او را نبخشیده اند.

4- تنها یک انتخابات تا کنون اصولگرایان هم مجری و هم ناظر بوده اند و نتیجه ای غیر اصولگرا داشته است ان هم همین 24 خرداد بوده است.

اینکه چرا تخلف نشد به عللی چند برمی گردد و یکی و فقط یکی از انها اجرای بی تفاوت احمدی نژاد بود شاید از انتخاب غیر اصولگرا راضی هم بود .علل دیگر انحطاط جریان اصولگرا و معضلات کشورداری انها که کشور را به فلاکت کشاند.

لذا سخن شما در مورد سه انتخابات که رقبا ییروز شدند چندان قابل اعتنا نیست بلکه نتیجه طبیعی تفاوت حزبی محریان و ناظران بوده است.

جناب توکلی
من اصلا باور ندارم که شما فارغ از انتخابات 88 و یا مجلس گذشته ، عملکرد شورای نگهبان را در طرد و تصفیه عناصر غیرهمسو با تفکرات خودش را در راستای منافع نظام و انقلاب ارزیابی کنید بطور کلی این نهاد تا توانسته دفع کرده و حمایتش هم از جناح شما انچنان عریان است که کسی اینها را هرگز بی طرف بداند حتی اگر به فرض محال بی طرف باشند.

انتخابات 88 به دلیل خرید و فروش علنی رای طبق قانون باطل بود . مطمئنم شما هم شک ندارید تخلفات بسیار وسیع بود ولی معذورین دارید که من درک می کنم . (1875429) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۷:۵۲:۲۷
آقای توکلی ، کامنت بالا قسمتی از متن آقای کروبی به شما بود ، یعنی یادتون رفته بود؟ (1875500) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۸:۱۶:۰۴
آقای توکلی در این مقایسه از نظارت استصوابی غافل شدی! (1875556) (alef-13)
 
شهروند
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۸:۵۰:۱۳
اقا توکلی علت اینکه مجلس ششم اصلاح طلبا اومدن و مجلس هفتم و هشتم نبودند دقیقا همون رد صلاحیتی بود که همکار شما اشاره کردند و گرنه مردم که اقبالی به اصولگراها ندارند چون در مجلس هفتم و هشتم رد صلاحیت وحشتناک شد دیگه اصلاح طلبا اصلا کاندید نداشتند که بیان مجلس. به نظر من هم شورای نگهبان باعث شده که انچه که در مجلس اتفاق میفته و بیان میشه نظر مردم نباشه و خیلی با واقعیت جامعه تفاوت داشته باشه که این امر بسیار خطرناکه، خطرش اینه که قانون که تصویب میشه به نفع عده ای قلیل هست و بقیه قانون را از خودشون نمیدونن و روح بی قانونی در جامعه ترویج میشه ، خطرش اینه که باعث میشه مجلس متوجه انعکاس نظر مردم در انتخابات رئیس جمهوری نشه و مرتب به وزرا کارت نشون میده و ...
لطفا اقای توکلی به این کامنت هم پاسخ بدید نه اینکه سانسور کنید
درضمن یه خواهشی هم که داشتم اینه که رای منفی رو برگردونید. (1875689) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۹:۱۹:۲۱
سلام
جناب آقای توکلی شورای نگهبان متشکل از 6 فقیه و 6 حقوقدان چرا صلاحیت فردی مثل رییس جمهورسابق راتایید کرد ؟آن هم در این برهه سخت و تاریخی ؟این افراد نخبه برای نگهبانی از چه چیزی منصوب شده اند ؟نه تنها در تاییدصلاحیت اشتباه کردند بلکه 8 سال بر اشتباه خودشان پافشاری کردند .من در سال 88 معترض بودم معترض به رفتار شورای نگهبان که عملا تبدیل به ستاد انتخاباتی رییس جمهور سابق شده بود و هنوز هم معترض هستم چون جوابی از مسولان نگرفتم و این عدم پاسخگویی فقط یک معنی می تواند داشته باشد وآن هم متاسفانه احتمال تکرار همین رفتار در اینده است خیلیها مثل من هستند دچار خشم مزمن شده اند چون با چشم خود می بینند که که بعد از یک انقلاب بی نظیر بعد از 8 سال جنگ بعداز تحمل سختیهای بی شمار هنوز در بر همان پاشنه 40 سال قبل می چرخد تکلیف این هزینه هایی که بر کشور فرهنگ مردم مذهب شیعه واز همه مهمتر بر اندیشه مهدویت وارد شد چه می شود ؟؟؟؟؟؟ (1875835) (alef-13)
 
likns
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۹:۲۹:۵۳
آن زمانها رئیس جمهور بی ادب و دروغگو نبود (1875867) (alef-13)
 
likns
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۹:۴۲:۰۷
معلوم است هیچ گاه نامه کروبی را نخوانده اید این قسمتی از نامه کروبی است چاپ کنید (1875914) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۰:۱۲:۳۱
بنام خدا
جناب آقای دکتر توکلی
1- شما بعنوان نماینده مجلس لطف کنید آدرس قانون حصر خانگی در قوانین ایران رابدهید
2- چرا پس از 4 سال هنوز برای اتهامات آقایان موسوی و کروبی دادگاه تشکیل نشده است
3- لطف نظام را زمانی میتوان فهمید که دادگاه تشکیل شده و پس ا ز صدور رای بگویند بدلیل این لطف این اشخاص در خانه محکومیت خود را میگذرانند (1876003) (alef-13)
 
کامران
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۱:۲۸:۵۹
سلام
حناب توکلی به عنوان نماینده مردم آن هم مردم تهران شما قبل از انتخابات هیچ حرکتی برنامه ریزی شده از دولت در قالب -تطمیع ت-بلیغات بی حد و حصر صدا و سیما
صحبت های تصمیم گیرندگان در شورای نگهبان و جمع آوری رای به طریق غیر عرفی را متوجه نشدید که از احمدی نژاد حمایت کردید
این چه توجیهی است که بعضا شما ازعلت حمایتتان مطرح میکنید
معلومه آن کروبی و موسوی بود یک فرد عادی هم با ادعای شما قانع نمی شود چرا که شما واقعیت را یا نفهمیدید و یا به آن پشت پا زدید
شما حقیقت را فدای چه چیزی کردید
لطفا جواب بدهید (1876196) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۱:۵۶:۴۵
جناب توکلی عزیز شخصی که این مطلب رو نوشته جناب آقای کروبی می باشد که در نامه ای که در بالا قرار داده اید قبلا خطاب به جنابعالی آن را نوشته بودند و احتمالا به دلیل اینکه 4 سال از آن گذشته طبیعی است که در خاطر نمی ماند اما حال که ایشان در حصر تشریف دارند و قادر به پاسخگوئی نمی باشند من میخواهم جسارت کنم و از جانب ایشان به شما که انسان شریفی هستید و همیشه جانب حق رو گرفته اید مطلبی رو عرض نمایم. آقای توکلی عزیز مگر در انتخاباتی که اصلاح طلبان پیروز شدند شورای محترم نگهبان اصولگرایان رو رد صلاحیت فرموده بودند که شما این دو رو با هم مقایسه می فرمائید. تمام بحث این است که اگر قرار است مجلسی قوی و منتخب از طرف ملت داشته باشیم انتخاب را به مردم واگذار نمائیم و البته نظارت شورای نگهبان باید تمام و کمال بدون دخالت در انتخاب افراد وجود داشته باشد. بصورت کلی این نکته مطرح است وقتی اصولگرایان اصلح هستند و خود را نماینده مردم می دانند و انتظار رای آوری دارند چه نیازی به حذف رقیب می باشد. آیا خدای نکرده ما فکر میکنیم مردم اشتباه می کنند؟ امام فرمودند میزان رای ملت است و خود نیز به نمایندگی ازمردم صحبت کردند بگذارید شرایط عادلانه باشد. حکومتی که بر پایه رای مردم باشد هیچگاه دچار ضعف و سستی نخواهد شد و هیچ تنشی آن را دچار مشکل نخواهد کرد. رعایت این موضوع در دراز مدت به نفع همه و از جمله اصولگرایان است و اگر اصلاحطلبان ضعفی داشته باشند با رعایت این موضوع دیگر جای هیچ حرف و حدیث و بهانه ای برای رفع مشکلات مردم نخواهند داشت. با احترام. (1876265) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۲:۲۵:۱۵
ممنون از پاسخ شما
آقای توکلی دو نکته رو لازم دیدم اینجا عرض کنم. اول اینکه من همکار شما نیستم و یک شهذوند معموبی از تبار آذربایجانم و متن فوق که شما به آن جواب داده اید گوشه ای از اظهارات آقای کروبی در پاسخ به نامه شما بود. دوم اینکه منظور آقای کروبی رد صلاحیت های صورت گرفته بعد از مجلس ششم بود. همانطور که می دانید مجموع آرای اصلاح طلبان در انتخابات دور اول ریاست جمهوری سال 84 از مجموع آرای اصول گریان بیشتر بود. ولی در انتخابات مجلس هفتم علی رغم برتری اصلاح طلبان از لحاظ میزان مقبولیت در جامعه، شورای نگهبان با رد صلاحیت افراد مومن ودلسوز بنا بر گفته ی آقای کروبی، عملا نتیجه ی انتخابات رو به نفع اصول گرایان سوق داد. زیرا که برای اکثر کرسی های مجلس رقابتی باقی نمانده بود و یا اصول گرایان بودن که باهم به رقابت پرداختند و یا اصولگرایان با اصلاح طلبان غیر سرشناس. (1876338) (alef-13)
 
hadi
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۲:۳۵:۱۹
جناب آقای توکلی
با عرض سلام

فکر نمیکنم که شما یا هر انسان منصفی در خلوت خود باور داشته باشد که در ایران دموکراسی حاکم است. به همین دلیل است که هر روز هزاران توجیه در مذمت دموکراسی یا در بومی سازی و اسلامی سازی ان در رسانه ها و تریبون ها به مردم ارائه میشود. آیا واقعا انتخابات در ایران آزاد است ؟ "حصر " یعنی چه؟ اگر کسی جرمی مرتکب شده من به عنوان شهروند حق دارم از حکومت بخواهم که جرم شخص را اعلام کند و به مجازت برساند؟ در یک مملکت دموکرات مثل ایران چرا قاتل حداقل ١٠٠ نفر پیدا نمیشود - حالا از هر طرف که باشند ؟ چرا باید زاندان لیز باشد که زهرا کاظمی با سر به زمین بخورد ؟ جناب آقای توکلی. شما که انگلیس بودید کسی به شما به خاطر مسلمان بودنتان معترض شد ؟

کور شوم ... لال شوم .... کر شوم .... لیک محل است که چی ؟؟؟ خر شوم .... (1876358) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۲:۵۴:۲۳
جناب توکلی میشه راه قانونی رو بیشتر شرح بدید
مثلا به آقای جنتی میگفتن شورای نگهبان تخلف کرده یا به آقای الهام میگفتند
یا به آقای دانشجو شکایت می کردند
این قانون شما همونه که مرتضوی رو 200 هزار تومن جریمه میکنه
یه سوال دیگه شما حتی یه درصد هم این امکان رو میدید که آقای جنتی به آقای موسوی رای داده باشه وقتی این بی طرفی وجود نداره این خودش نوعی جانبداریه (1876398) (alef-13)
 
سیاوش
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۲:۵۶:۳۴
بله درست میگی آقای توکلی. هرجا انتخابات عادلانه انجام شد، اصلاح طلبان با اقتدار به پیروزی رسیدن. اما مشکل اینه نظارت غیر قانونی و غیر شرعی استصوابی، تبدیل به ابزار حذف رقیب شده و نتیجش اینه که یک فرد با 50 هزار رأی نماینده تهران میشه!!!
(1876406) (alef-13)
 
میراقا طلبه جانباز از قم
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۲۰:۴۵:۴۱
سیاوش جان باشماره 14 اصل مشگل همین است که قانون را برخلاف روح قانون به نفع خویش تفسیر کردندوانقلاب را مصادره نمودند وبتبع کشو.ررا. واین پیروزی روحانی ودرگذشته پیروزی خاتمی ازدستشان دررفته بودواحتمال پیروزی روحانی را نمی دادندوعامل دیگرعملکرد سابقشان خیلی بد ازآب درآمده بود.هر چند مدیر سایت اینهارا منتشر نمی کندچون آزاداندیشی بمذاقشان خوش نیست. (1877978) (alef-13)
 
بی غ قمی
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۲:۵۶:۵۹
آقای توکلی، از پاسخگویی شما سپاسگزارم. اما گرچه بحث انتقال قدرت در جمهوری اسلامی که در ابتدای پاسختان فرموده اید، کاملا درست است اما این تایید عملکرد شورای نگهبان نیست. برای مجلس هفتم براساس اقرار صریح آقای جنتی تمام اصلاح طلبان از دم تیغ استصواب گذشتند تا تن ایشان با شنیدن مذاکرات مجلس نلرزد. شما که استاد بنده هستیدد و حتما منطق را از من بهتر می دانید یکبار دیگر پاسختانن را بخوانید تا ببینید که مقدمه درست است و نتیجه نادرست.
در هرصورت از شما و جناب آقای علی مطهری که با بیان برخی واقعیات، جناح اصولگراها را کمی روسفید کرده اند، ممنونم. (1876407) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۳:۲۰:۲۶
جناب آقای توکلی آیا حضور یکی از اعضای شورای نگهبان در سفرهای انتخاباتی همراه رییس جمهور شبهه ایجاد نکرد؟
خودمان را گول نزنیم این سیستم انتخاباتی و آقایان ناظر و مجری "نتوانستند" شک اکثریت ملت را به انتخابات از بین ببرند و این ضعف بزرگیست. (1876485) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۳:۲۵:۰۱
بحث را مغلطه نکنید برادر.از مجلس چهارم به بعد نظارت استصوابی اجرا شد.لذا مجلس چهارم تا نهم در دست اصولگرایان بود به جز مجلس ششم که علت آن هم تغییر تاکتیک اصلاح طلبان و استفاده از مهره های ناشناس بود.شما را به انصاف میشناسیم آقای توکلی پس انتظار داریم این نظر را منتشر فرمایید. (1876504) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۰:۵۱:۵۵
آقای توکلی ای کاش پاسخ کروبی به خودتان را خوانده بودید؛ در این صورت باید می‌دانستید که نظر بالا در واقع قسمتی از همان نامه است.
این خود سندی است بر اینکه یکطرفه به قاضی رفته‌اید. (1876691) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۰:۵۸:۱۰
جناب توكلي عزيز،
ريشه تمام اين بي اعتمادي و حوادث پس از انتخابات را ميتوان در نوع موضعگيري اعضاي شوراي نگهبان قبل از انتخابات ٨٨ دانست. آيا موضعكيريهاي صريح و متاسفانه بسيار مخرب رييس شوراي نگهبان در بي اعتماد نمودن مردم و كانديداها به قضاوت عادلانه اين ناظر انتخابات تاثير گذار نيست؟ آيا تركيب فعلي اين نهاد قدرت اطمينان بخشي به تمام فعالان عرصه سياست ومردم را در صيانت از آراي آنان دارد؟ صد البته پاسخ بسياري از مردم درعدم اعتماد به اين نهاد است. (1876701) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۳:۵۵:۲۸
جناب آقای توکلی ، این متن از درون نامه آقای کروبی استخراج شده.کاش کس یا کسانی که به جای شما این پاسخ رو نوشتند کل مطلب بالا رو هم میخوندن بعد جواب میدادن. کلا یه طرفه به قاضی میرین.میدونم جرات گذاشتن اینو نداری سایت معظم الف. (1876804) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۷:۵۴:۳۶
آقای توکلی شما عملاً انتخابات مجلس ششم را تایید فرمودید؟! (1876874) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۰:۲۰:۳۶
جناب آقای توکلی عزیز شورای نگهبان متهم اصلی انتخابات 88 است شما خود بهتر میدانید که نباید بعضی از اعضایش از یک کاندیدا حمایت می کردند آنوقت چگونه توقع دارید معترضان شکایت از شورای نگهبان را به شورای نگهبان ببرندحق بدهید که باید یک شورای بی طرف تشکیل می شد تا به اعتراضات رسیدگی می شد که هیچگاه به این خواسته توجه نشد. (1876979) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۰:۵۳:۴۸
جناب توکلی عزیز منظور نظارت استصوابی شورای نگهبان بود که در زمان حضرت امام این نظارت وجود نداشت (1877019) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۳:۵۱:۲۲
مطابق قانون شورای نگهبان قانون اساسی به عنوان بالاترین مرجع قضاوت قانون اساسی کشور شان بالایی داره و نباید زیر سوال بره.
اما همین قانون میگه که اعضای اون باید عادل باشند و عدالت قضات به این معناست که حتی در طرز نگاهش به طرفین تفاوت قائل نشه. سوال من اینه که طرفداری محرز و آشکار اعضای این شورا از یک کاندیدا آیا به معنای نقض عدالت اونها نیست. در اینصورت اولین قانون شکن خود همین شورا بود. البته زمینه اصلی فتنه رو هم همین مساله ایجاد کرد چراکه باعث بی اعتمادی مردم به نظام قانونی کشور شد. (1877334) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۴:۴۶:۵۷
آقای توکلی این قسمتی از نامه کروبی به شما بود معلوم است حتی جوابش را نخواندید (1877407) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۵:۱۴:۵۵
من هم مانند شما به وجود ضعفهایی در شورای نگهبان و بخصوص در رییس جمهور پیروز انتخابات 88 معتقد می باشم ولی دوست عزیز آیا نم شد این اعتراض به دستگاه نظارتی طوری مطرح میشد که امکان سو استفاده دشمنان ایجاد نمی شد؟ و آیا اساسا این شکل اعتراض بلافاصله بعد از انتخابات و آنهم بعد از اینکه ماهها مردم و بویژه جوانان این مملکت تحت تاثیر تبلیغات تند انتخابات به اوج هیجان رسیده بودند صحیح بود؟ تصور می کنم روشهای بهتر و قانونی تری هم وجود داشت اگر فقط اندکی صبر و شکیبایی پیشه می شد. (1875082) (alef-10)
 
شهروند انقلابي
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۵:۵۹:۰۹
با سلام دورد بر احمد توكلي كه با قاطيت و مستدل حرف حق ميزند مطمين باشيد مومنان و شهروندان انقلابي از ديانت جناب عالي حمايت ميكنند خدا قوت (1875227) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۶:۲۹:۳۳
منظور شما کدام دستگاه نظارتی است؟ نکند شورای نگهبان منظور شماست که سخنگوی محترمش در آن زمان ( آقای الهام) عضو دولت و یار غار احمدینژاد بود ودر یک جلسه تبلیغات انتخاباتی که آقای احمدینژاد دیر رسیده بود به جای ایشان آقای الهام که عضو همان دستگاه نظارتی مورد نظر شماست( شورای نگهبان) ایراد سخنرانی کرده بود! (1875307) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۷:۲۲:۳۵
آقای دکتر توکلی استاد عزیز شما نماینده مایید و شرعا و فانونا موظف به توضیح سوالات زیر هستید . لطفا برای مردم توضیح دهید که :
1- شرایط یک انتخابات سالم را بیان کنید
2- نفش دولت در تغییر آرا مردم با ارائه پاداشها و پول و ... را که منجر به خرید رای می شود را توضیح دهید.
3- نفش تهمت و افترا زدن در مناظرات جهت کسب رای را شرعی و قانونی می دانید یا حیر؟
4- سو استفاده از قانون برای سرکوب منتقدان و نفش آن را در یک انتخابات بیان کنید
5- نفش یک ناظر را در یک انتخابات توضیح دهید . شما بما بگویید چگونه یک ناظر بی طرفی اش را از دست می دهد؟ یک نهاد نظارتی چه کاری اگر انجام دهد دیگر نمی توان به او ناظر بیطرف گفت؟
6- اگر یک ناظر بی طرفی اش را از دست بدهد بنا به همان شرایطی که خود می گویید آیا می تواند مرجع رسیدگی به شکایتها و اعتراضها باشد؟
7- اگر مجریان و متولیان قانون خود خلاف قانون انجام دهند چه باید کرد؟
8- اگر دریک انتخابات به اسم قانون مجریان و ناظران انتخاباتی بی قانونی کنند و رسما و علنا بی قانونی های آنها منجر به تاثیر برنتیجه انتخابات شود چه باید کرد؟ به چه کسی باید اعتراض کرد؟
9- اگر دریک انتخابات از حربه قانون برای منکوب کردت طرف مقابل استفاده شود چه باید کرد؟
10 - ایا اعتراض به نتیجه یک انتخابات را حق مردم می دانید یا توطئه دشمن ؟ آیا انجام راهپیمایی براساس اصل 27 قانون اساسی را قبول دارید یا خیر؟
11- اگر کاندیداهای یک انتخابات به این نتیجه برسند که مسئولان برگزاری انتخابات چه ناظر یا چه مجری خلاف قانون انجام می دهند شرعا و قانونا تکلیف چیست؟
12- ...... سوالات فراوان است لطفا به بخشی از این سوالات پاسخ دهید (1875424) (alef-13)
 
نیما
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۱:۴۳:۴۰
آقای توکلی اعتراض به کی؟آیا می شود شکایت گل را به بلبل کرد؟ آقای توکلی شما با کدام استدلال می گویید شکایت از احمدی نژاد را باید پیش جنتی برد؟ شما با گفتن یک عبارت (( برخی نواقص بوده)) از کنار تخلف های !!!!! گسترده صورت گرفته در انتخابات به سادگی می گذرید. کسانی که در خیابان ها کتک خوردند بی احترامی دیدند و .... به همین دلیل تخلفات گسترده بود که متحمل این امورات شده اند..باور کنید آن وضعی که احمدی نژاد قبل از انتخابات چیده بود و همکاری صمیمانه ای که صدا و سیما با ایشان کرد در سایر کشور های دموکراتیک منجر به ابطال انتخابات می شد. ریختن سود سهام عدالت بصورت گسترده 4 ماه قبل لز انتخابات حضور آقای معاون اول در بین برنامه های پر طرفدار و تبلیغ از 6 ماه پیش از انتخابا ت و ...همیشه منظور از تخلف و احیانا تقلب جابجایی رای ها نیست...این دور از انصاف می باشد که هجمه ای یک طرفه به کسی که امکان پاسخ گویی نداشته باشد انجام شود و در نهایت در اوج بی انصافی محکوم شود.از لزوم عدالت در جامعه وجود محکمه ای است که قاضی آن در نگاه کردن به طرفین دعوا مساوات را رعایت کند نه اینکه از قبل حکم بدهد. در آخر آقای توکلی متاسفانه دیگر سمت و سوی حاکمیت با توجه به حاکمیت بی اخلاقی و انحصار طلبی در 8 سال گذشته رو به آن سو نهاده.متاسفانه ما نتوانستیم اسلام و شیوه حاکمیتش را صادر کنیم چون.....دلیلش را شما بهتر از من میدانید (1876755) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۳:۴۰:۱۲
یک سوال سرانجام پیگیریهای قانونی آقای رضایی چه شد که ایشان از پیگیری استفاده مطلوب میکردند؟ مجلس سوم را شورای نگهبان میخواست ابطال کند امام نگذاشت. مجلس چهارم غیر رقابتی(بر اساس نظارت استصوابی) بود.مجلس ششم را شورای نگهبان دید به همین دلیل باز مجلس هفتم و هشتم باز مانند مجلس چهارم شد ضمنا اگر صبر میکردند تا مردم به خانه ها میرفتند آیا دیگر قدرتی برای اعتراض میماند؟ قدرت حکومتی در دست حریف و قدرت اجتماعی ساکت و منفعل؟ در انتخابات 92 کسی رای آورد که از ساکتین فتنه بود(به قول اصولگرایان)که از ساکتی دیگر(آقای هاشمی)تجلیل میکردو از یک سر دیگر فتنه (آقای خاتمی).ولی یک بار هم از لفظ فتنه استفاده نکرد (1876798) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۰:۲۰:۴۳
فکر میکنم آقای توکلی و همینطور نویسنده مقاله فوق از تعداد رای هائی که زیر نظرات موافق و مخالف که نسبت یک به ده میباشد، نظر واقعی اکثریت ملت را متوجه شده باشند هرچند که ما تصور میکردیم آقای توکلی و همفکرانشان در انتخابات اخیر پیام ملت را گرفته باشند ولی افسوس ... (1876024) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۰:۲۴:۰۵
فکر میکنم آقای توکلی و همینطور نویسنده مقاله فوق از تعداد رای هائی که زیر نظرات موافق و مخالف که نسبت یک به ده میباشد، نظر واقعی اکثریت ملت را متوجه شده باشند هرچند که ما تصور میکردیم آقای توکلی و همفکرانشان در انتخابات اخیر پیام ملت را گرفته باشند ولی افسوس ...
لطفا سانسور نفرمائید و منتشر کنید. به کسی اهانت نکردم و انصافا واقعیت عیان را گفتم. (1876035) (alef-13)
 
میهن
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۳:۲۹:۲۲
یا رسول الله خودت دستمون و بگیر

مسلمانی مان چقدر رنگ و بوی رحمت للعالمین را می‌دهد؟

از شخصیت والای پیامبر به عدد قلب های مومن به خدای متعال می توان درس گرفت اما شاید در این مقطع تاریخی و در این نقطه از جغرافیای عالم، از خودگذشتکی، برادری و مهربانی در مقابل جفای دیگران،حترام به عقاید همدیگر در عین پذیرش اختلافات, نیاز امروز جامعه ما و همچنین امت واحده مسلمان است. (1876515) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۳:۲۴:۳۸
اون موقع هم این حرفا بود که اما گفتن شورای نگهبان رو تضعیف نکنید! بلوای انتخابات مجلس سوم رو فراموش نکنید! (1877284) (alef-13)
 
سعيد
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۲:۱۱:۲۶
آقاي دكتر توكلي گرامي،

اگر چه به عنوان يكي از آن معترضان با برداشت شما نسبت به آن حوادث همدل نيستم، اما دستكم شما را منتقدي صادق و منصف نسبت به آن اعتراضات مي‌دانم. اكنون از شما و ديگر همفكرانتان متواضعانه تمنا ميكنم تا با همين نگاه صادق و منصف، در جهت كاهش اختلافات ميان جامعه گام برداريد و در مقابل تفرقه افكنان و كاسبان فتنه كه متاسفانه رسانه ملي را نيز در چنبره خود دارند بايستيد. (1874584) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۲:۳۶:۰۱
دو تا سوال دارم البت اگه پخشش کنی:
1) چرا فقط نامه های تاریخی دکتر توکلی که به ایشون ارادت خاصی دارم رو گذاشتید! خب نامه های کامل آقای کروبی رو هم میگذاشتید تا بهتر بشه قضاوت کرد
2) نوشتید « .... و سطح اختلافات از صندوق رای به سر سفره مردم کشیده شد و اقتصاد به رکود و رخوت رفت و "غرب عصبانی" را از به ثمر نشستن اهدافش را برای تحریم اقتصادی بیشتر تحریک کرد...»!!!
این تحلیل واقعاً درست است؟ آیا کشور ما فقط به این دلیل تحریم شد!!؟ آیا رکود و رخوت اقتصاد ما به این دلیل بود!!؟

الف جان هر کی دوست داری پخشش کن (1874632) (alef-13)
 
هموطن
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۳:۰۲:۳۳
سلام !
سایت الف و جناب توکلی من قبلا سایت بازتاب امروز رو می خوندم که واقعا توسط بچه های خوب و مومن و مصلحت طلب کشور بودند اما معلوم شد نفوذی ها کارسازتر از این هستند و سایت رو بستند بپهمزمان سایت عصر ایران رو می خوندم و هر دو نظارت کاربران رو منتشر میکردند تا مسولان نیم نگاهی به آنها بیاندازند هر چند هیچ کدام از مسولان نمیخانن که هیچ هر وقت هم سوال کنید میگم وقت نداریم و در حال خدمت به خلق الله هستیم !!!!!!!!!!!!
بعد از بسته شدن سایت بازتاب امروز عصر ایران هم از ترسش کامنت ها رو دیگه نمیزاره و دیگه اون جذابیت رو نداره...
ولی گاه گداری سایت شما رو میخوندم تازگی ها متوجه شدم واقعا تحلیل و بررسی های شما و حساسیت شما روی مسایل کشور خیلی عالی شده و ممنونم.

اما در این مورد باید بگم جناب توکلی شما که اینقدر تجربه سیاسی دارید و بر اوضاع کشور مسلط چرا باید یک طرفه قاضی برید؟!!!!!!!!
من و همه مردم و کوچه بازار این رو میدونیم راهپیمایی جهت اعتراض طبق قانون حق همه مردم هست و همه میتونن اعتراض و تجمع قانونی و صنفی داشته باشند
شما توی این کشور یک روز رو نشان دهید که مردم تونستند بیان و اعتراض کنن حتی اجازه نمیدن کارگرها بیان و راهپمایی مسالمت آمیز کنند و خودتان میدونید خیلی از صنفی ها بازداشت یا توبیخ و محاکمه شده اند...........
حال اگر هم تخلفی صورت گرفته بود باید از هر دو طرف توضیح خواسته می شد...
حال حرف مردم اینه اگر واقعا نظام خواستار محاکمه آقایان موسوی و کروبی هست بگذارند علنی باشد و آقای احمدی نژاد و باند ایشان هم باشند و محاکمه بشن بعد مردم به قضاوت بشینن نه اینکه صدا و سیما هی رو مخ مردم 9 دی 9 دی کنه و مردم و کافر بدونه و خودشان را طرفدار نظام...
مگه من بچه و فرزند این سزمین نیستم مگه برادر جانباز نشده مگه دایی من سالها اسیر و آزاده نبوده ومگر من خانواده شهید نیستم....همه فامیل های من سابقه انقلابی دارند...حال چی شده ما شدیم کافر آقای توکلی !!!!!!!!!؟؟؟
چی شده تازه به دوران رسیده ها یه چپیه میندازند دور گردنشون و ریش میزارن و از امکانات دولتی و کشور استفاده آنچنانی میکنند و من باید بشینم نگاه کنم.....اینها از کجا آمده اند......
نه آقای توکلی !!!!!! ما اگر اقلیت هم باشیم خواهان محاکمه قانونی طبق قانون و راهپیمایی قانونی هستیم....

پس به این آقای ضرغامی بگید مردم کودن نیستند نمایش رو از حقیقت تشخیص میدن......

امیدوارم این مطلب من رو منتشر کند تا به صداقت شما ایمان بیاورم اگر نه که هیچ و آرزوی موفقیت برایتان دارم. (1874715) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۴:۵۱:۵۱
تا وقتي به طرف مقابل هم تريبون وامكان حرف زدن ندهند
اين موضوع حل نخواهد شد كه نخواهد شد كه نخواهد شد (1875014) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۲:۴۹:۱۷
طرف مقابل در بیانیه ها حرف هایش را زده است. چرا خودتان را به ندانستن می‌زنید؟ (1876390) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۰:۳۵:۴۲
به آنها تریبون داده شد اما حرف مستدلی و با ارزشی نداشتند. (1876999) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۴:۵۶:۳۶
بسيار خوب نامه هاي آنها را هم مي گذاشتي تا ما بفهميم كي چي مي گفته. (1875029) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۲:۴۰:۳۳
خوب اگه جوابيه اونا رو هم اعلام ميكردن رو كه مشكل حل ميشد ... حداقل مردم تكليفشون روشن ميشد ، شايد هم صلاح نيست ..........!!!!!!!!!!!!! بابا بيخيال بزار تو همون حبس بمونن. اين به صلاحه ! (1876781) (alef-13)
 
فتنه گر
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۴:۵۸:۵۲
رای من همچنان همان رای 88 است 92 هم به جناب روحانی رای دادم ولی رای من در 88 درست بود. (1875035) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۶:۱۴:۰۹
این کروبی هم جو گیر شد. بنده خدا دلسوز مملکته ولی حیف در دام اونها افتاد (1875269) (alef-13)
 
فتنه گر؟
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۸:۴۹:۳۶
رای شما در سال 88 همچنان محترمه .

بحث رای شما نیست بحث اشتباهات نحبگان نظامه (1875683) (alef-13)
 
shomali
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۵:۰۱:۴۵
ﺟﻨﺎﺏ اﻗﺎﻱ ﺗﻮﻛﻠﻲ ﻧﻤﻴﺪﻭﻧﻢ ﺷﻤﺎ ﺗﺎﻛﻴﺪ ﻣﻴﺨﻮاﺳﺘﻢ ﭼﺸﻤﺘﻮﻥ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺭﻭﻱ ﻭاﻗﻌﻴﺎﺕ ﺑﺒﻨﺪﻳن
ﻣﮕﺮ اﻳﻦ 4 ﻧﻔﺮ اﺯ اﻓﺮاﺩ ﻣﻮﺭﺩ اﻋﺘﻤﺎﺩ ﻧﻆﺎﻡ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ!
ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺩﺳﺘﮕﺎﻫﻬﺎﻱ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﮔﺸﻮﺭ ﻃﺒﻖ ﺭﻭاﻝ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺷﻨﻮﺩ ﺩﺭﺻﺪ ﻫﻤﻴﺸﮕﻴﻪ اﻓﺮاﺩ ﻣﻬﻢ ﻧﺒﻮﺩﻥ!
ﻣﮕﺮ ﺷﻮﺭاﻱ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﻧﺒﻮﺩ!
ﻣﻴﺸﻪ ﺑﻔﺮﻣﺎﻳﻴﺪ ﭼﺮا اﻣﻴﺪﻭاﺭ ﺭﺿﺎﻳﻲ ﻭﺑﺮاﺩﺭﺷﻮﻥ ﺑه ﻳﻚ ﺑﺎﺭﻩ اﺯ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﻮاﺿﻊ ﺧﻮﺩﺷﻮﻥ ﻋﻘﺐ ﻧﺸﻴﻨﻲ ﻛﺮﺩﻥ!
ﻣﻴﺸﻪ ﺑﻔﺮﻣﺎﻳﻴﺪ ﻣﻬﻨﺪﺳﻲ اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﻳﻌﻨﻲ ﭼﻲ!
ﻣﻴﺸﻪ ﺑﻔﺮﻣﺎﻳﻴﺪ اﮔﺮ ﺟﻨﺎﺏ اﻣﻴﺪﻭاﺭﻡ. ﺭﺿﺎﻳﻲ ﺣﺮﻓﻪ ﻧﺎﺩﺭﺳﺘﻲ ﺯﺩﻥ ﭼﺮاﻫﻴﭻ ﻭﻗﺖ ﺩاﺩﮔﺎﻫﻲ ﻧﺸﺪﻥ و...

ﺑﺎ ﻳﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻛﺘﺎﺏ ﺳﺮ اﻧﮕﺸﺘﻲ ﻣﻴﺸﻪ ﻓﻬﻤﻴﺪ ﺗﻮﺯﻳﻊ ﻛﻼ ﻣﻠﻐﺎﺳﺖ ﭼﻮﻥ ﻧﻬﺎﺩﻫﺎﻱ ﻧﻆﺎﺭﺗﻲ اﻳﻦ ﻣﻤﻠﻜﺖ ﻗﺼﺎﺹ ﻗﺒﻞ ﻭﻗﻮﻉ ﺟﺮﻡ ﻣﻴﻜﻨﻦ. (1875045) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۵:۰۴:۵۲
چرا دوست نداریدنظرمردم رابدونید؟ (1875054) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۵:۰۶:۰۴
واقعا وقتی نامه کروبی رو میخونم میبینم حرفش حق تره
یک جاش نزدیک به مضمون میگه سکوت و حرف نزدن به قیمت حفظ نظام تا کی؟
واقعا تا کی باید به این بهونه حرف نزد؟
مرتضوی فساد سه هزار میلیاردی تخلفات بیشمار احمدی نژاد ظلمها و ناحقی ها
تا کی واقعا سکوت
اقای توکلی من از نظر سیاسی با شما مخالفم ولی شما رو فردی میدونم که دنیاتون رو به اخرتتون نمیفروشین شما معتقد نما نیستین شما معتقدین واقعی واقعی نیازی هم نیست جای مهر رو پیشانیتون باشه ولی شک ندارم نماز و اعتقادتون قلبیه نه ظاهری
حالا با این حسن نظر به شما ازتون میپرسم یک لحظه تصور کنین یک مسلمان واقعی غیر ایرانی که در نظام مسئولیت نداره هستین به دینتون قسم ایا کارهایی که شد درست بود
به بهانه بهانه دست دشمن ندادن چه ظلما که توجیه نشد یادتونه حکایت ماشین نیروی انتظامی رو چی میگفتن؟
تازگیها فرمانده نیروی انتظامی چی گفت
الف منتشر نکن ولی مرد باش به دست اقای توکلی برسون
واقعا حفظ نظام تا کجا ارزش داره ارزش داره توجیه کنیم همه چیز رو
این نظام اسم اسلامی داره به خدا توجیه همه خطاهاش به بهونه حفظش ضربه به اسلامه
اقای توکلی فکری به حال اخرتت کردی
شما زندانی شاه بودی مبارزه کردی ولی به دینت قسم بگو این اونی بود که میخواستی؟
چرا نمیزارید اونا حرف بزنن همش بمباران تبلیغاتی فتنه و فتنه
اقای توکلی دیندار خواهشا دینت رو فدای سیاست نکن
این راه حفظ نظام دینی نیست
دین ریا رو برنمیتابه قلبیه شما که قلبا دینداری میفهمی و میبینی فرق دینداری قلبی و دینداری ریاکارانه رو
نگذارید هرچی و هر اشتباهی رو شما انجام میدین به پای دین بذارن شعر فردوسی یادتونه که:
زیان کسان از پی سود خویش
بجویند و دین اند ارند پیش
خدا همه ما رو لایق راه راست قرار بده
امین
الف نهایت ادب رو بکار بردم که منتشر کنی امیدوارم نظام اونقد ضعیف نباشه که با اینهار خط من به خطر بیوفته و شما واسه حفظ نظام مجبور به سانسور شی (1875057) (alef-10)
 
شهروند انقلابي
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۵:۴۲:۵۹
با سلام اگر نظر شما را بپذيريم(0كه مخالف عرف وعقل سليم است)ديگر نيازي به قانون و برگزاري انتخابات ورعايت حقوق شهروندي نيست جراكه عملا قانون جنگ حاكم شده و هركس خود محقق حق ميداند و هركاري بخواهد انجام كه امنيت ديگر معنا ندارد (1875178) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۶:۳۹:۱۳
آفرین به نفس حقت (1875334) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۷:۴۶:۱۸
دوست من کسی نگفت سکوت کن اگر می توانی فریاد هم بزن ولی درجای و زمان مناسب .
آیا حوادث و فجایعی که اتفاق افتاد ارزش آن راداشت که مشارکت عظیم و 80 درصدی مردم که می توانست مانند یک ارتش از مواضع برحق کشورمان در مجامع جهانی دفاع کند هدر رود .آیا میدانی چقدر کشور عزیزمان و مردم مظلوم ما به بهانه تهمت تقلب ی که به ناحق زده شد تحت فشار وتحریم قرار گرفتند اگر این تهمتها زده نمی شد آنها به راحتی نمی توانستند به ما فشار بیاورند.
آیا ارزش کشته شدن دهها نفر و خسارات فراوان مادی و معنوی را داشت
آیا میشد واقعا انتخابات را به این بهانه ها ابطال نموده و از چاله در امده و به چاه بیافتیم؟!
فقط باید کمی احساسات را کنار گذاشته وتعقل به خرج داد مطمینا به نتایج متفاوت اینی که الان داری میرسی. (1875487) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۸:۰۳:۳۲
حتما باید با مجرم مبارزه بشه، ولی چرا شماها نمی ذارید با مجرمین دانشگاه ازاد و اقازاده هاشمیو و مدعیان دروغ 11 میلیونی تقلب مبارزه باشه و بازم زبونتون درازه؟؟ امثال شمایید که اتفاقا نمی ذارید با فساد مبارزه بشه بعد میگید احمدی نژادو چرا محاکمه نکردن به جرم اینکه وزیر ورزشو دو هفته دیر معرفی کرده؟ (1875530) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۸:۳۸:۳۵
ممنون ممنون ممنون !بخدا اونقدر حرفاي دل منو زديد ، كه با غصه اي كه از اين اوضاع دارم،تا بخودم اومدم ديدم اشكم سرازير شده. باميد اصلاح اشكالات سيستم تا تحقق اسلام ناب حقيقي.خدايا كمكمون كن. (1875643) (alef-13)
 
میراقا طلبه جانباز از قم
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۶:۰۶:۴۹
آقای توکلی چه جوابی براین آقای باشماره 517 دارند ؟ وچه توجیهی برتوهین احمدی نزاد برمردم ایران دارد که مردم را خس وخاشاک خطاب کرد ؟؟؟ چرا یک طرفه حکم می کنید ؟؟؟ آقای توکلی به واقعه کهریزک چه جوابی دارد چگونه توجیه می کند ؟؟؟ آیا امثال نبوی قصد براندازی داشت ؟؟؟ لطفا پاسخگو باشند ؟؟؟ (1876824) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۵:۰۸:۰۲
من اين نامه كروبي را كه خواندم چيز بدي در آن نديدم.شما چه چيز نامه را ايراد ميگيريد؟ (1875065) (alef-10)
 
شهروند انقلابي
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۵:۴۴:۵۹
با سلام لجات و خودبيني عدم احترام به اراي مردم عدم گوش دادن به نصايح عقلا و افراد متخصص و..... تنها ايرادت مشهود بود كه دراين مقاله ذكر شد (1875184) (alef-13)
 
كامران
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۵:۱۱:۱۳
آقاي توكلي شما و ساير بزرگان نظام، آقاي موسوي و كروبي را توصيه كرديد براي گرفتن حق خود به قانون مراجعه كنند. آيا قانوني كه از جريان خاصي حمايت مي كرد، حق موسوي و كروبي را به آن ها باز مي گرداند؟ (1875068) (alef-10)
 
مجتبی
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۰:۵۷:۵۵
در صورت کنار گذاشتن قانون پیشنهاد شما چیه ؟ میخواستی خود موسوی تعیین کنه کی رئیس جمهور باشه؟مگه موسوی نمیدونست کی قراره قانون رو اجرا کنه؟ (1876700) (alef-13)
 
اشکان
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۵:۱۱:۴۸
از ایجاد این فضای مثبت که بتوان دیدگاه همدیگر را شنید سپاس (1875069) (alef-10)
 
عدالت
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۹:۰۴:۴۶
این فضا باید درتلویزیون مهیا شود آنهم بااطلاع قبلی ودرحضور ملت نجیب ایران نه در فضای مجازی (1877787) (alef-13)
 
ناصر
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۵:۱۵:۱۴
با سلام و عرض ادب
فارغ تفکر سیاسی بنده حقیر یک پیشنهاد بسیار کوچک داشته ام.
به نظرم ستون نظرات سایت فخیم و منتقد پذیر الف این ظرفیت را دارد که در مورد یکی از اساسی ترین مسائل کشور (حوادث سال88) محل استدلال و بحث باشه. اگر مسوولین محترم سایت این امکان را فراهم کنند یک مناظره خوب میان دو نوع فکر . ایده باز خواهد کرد زیرا که در این 5 سال جای آن بسیار خالی بوده است. و دو طرف واقعا نتوانستند با هم به بحث و استدلال بنشینند.
حتی اگر هم این نظر بنده مورد تایید قراز نگرفت باز سایت الف را دلسوز نظام و با سعه صدر فراوان می دانم. خدا قوت. (1875084) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۶:۳۷:۱۳
من اما سایت الف را نه دلسوز مردم می دونم و نه دلسوز نظام. سایت الف دلسوز جریان فکری است که نظام رو تفکر خودش می دونه و مخالف این تفکر مخالف نظامه و حفظ این تفکر رو به هر طریقی واجب می دونه و هدفش وسیله اش رو توجیه می کنه. برای همین خیلی از نظر ها منتشر نمیشه. نه این که توهین آمیز باشه. به خاطر اینکه حرفی برای گفتن دارند که احتمالا جواب منطقی برای نداره. (1875330) (alef-13)
 
احسان
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۵:۲۵:۱۶
اینها می خواستند به زور به قدرت برسند که نتوانستند این کار رو بکنند
با تشکر از آقای توکلی (1875117) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۶:۳۷:۳۱
چه قدر مردم با نظرت موافق بودند!!!! (1875331) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۵:۲۸:۰۵
همه اینها درست، ولی به قول آقای مطهری هیزم فتنه رو کس دیگه ای آورد و موسوی و کروبی هم شعله ورش کردند. این رو قبول دارید؟ همه حرف معترضان اینه که هر سه نفر باید در دادگاه صالح و عادل محاکمه بشن و همه ابعاد قضیه برای مردم روشن بشه. این قضیه باید با منطق آسیب شناسی بشه و نه با هوچی گری و شوهای تلویزیونی سیمای ضرغامی. (1875128) (alef-10)
 
حمید رحیمی نژاد
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۰:۰۲:۱۷
هیچکس خطاهای احمدی نژاد در سال 88 رو کتمان نمی کنه اما احمدی نژاد تنها کاری که کرد این بود که انتخابات رو به سمت پوپولیستی شدن برد تا برنده بشه و برای این کار از تهمت و دروغ هم پرهیز نکرد دقیقا همچین کاری رو هم آقای دکتر فعلی هم انجام داد و با پوپولیستی کردن انتخابات رای آورد قضیه گاز انبر و ما اصلا تعلیق نکردیم تسهیل کردیم رو احتمالا یادتونه که ؟ ولی هیچکس با اینکه تفاوت دور اول و دوم از یک درصد هم کمتر بود فتنه گری نکرد و شش ماه کشور رو درگیر آشوب و بحران نکرد.
پس نباید مثل اقای مطهری با نگاهی افراطی به قضیه نگاه کرد با هوچی گری و از سر بغض احمدی نژاد رفتار موسوی و کروبی رو تطهیر کرد یا گناهان احمدی نژاد رو خیلی بزرگ جلوه داد درسته که رفتار های احمدی نژاد در اون روز ها موثر بود ولی ربطی به اقدامات این آقایان مخصوصا بعد از 16 آذر نداره در ضمن همون احمدی نژاد هم همین الان به دادگاه احضار شده و باید پاسخ گو باشه (1876963) (alef-13)
 
عماد
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۶:۱۳:۴۷
سیب زمینی مفت ، پول پخش کردن به نام سهام عدالت دم انتخابات، نشان دادن عکس زن حریف ، بگم بگم ، رای های تانشده ، حضور موثر سپاه و برادارنی که خیال میکردند دکتر نظر کرده امام زمانه ، و مصلحت اندیشانی که نظرات مردم رو انقدر سانسور کردند که حرف حق پشت ابر ها ماند و عوام فریبی باب روز شد. حالا این حرفها به روحانی نمی چسبه . زور نزنید. (1877500) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۲۲:۲۲:۰۱
اتفاقا نگاه آقای مطهری از موضع عدالت است. (1878135) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۵:۲۸:۴۲
نامه های شما به گونه ای است که انگار فقط شما همه چیز را می فهمید و دیگران ... . تو رو به خدا یکبار هم که شده، یک طرفه به قاضی نروید. (1875130) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۵:۳۰:۵۴
چرا نظرات را نمینویسید نکنه انتظار دارید همه بر وفق مراد شما باشند ! اگه اینقدر از مردم و حرف مردم میترسید دیگر ادعای همراهی با مردم را نداشته باشید . افرادی که فتنه گر مینامید از خارج که نیومده بودند ملیون ها ادم بود که همه از همین مردم بودند (1875138) (alef-10)
 
فتنه گر سبز
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۵:۴۲:۴۳
آقای توکلی با چه استناداتی دست مهدی کروبی رو در دست منافقین و ... می بینن؟
آقا به چه زبانی یاید بگیم اونایی که اومدن بیرون ما مردم بودیم من دانشجوی چادری بودم اعتراض داشتم توهین و تحقیر ملت تا کی؟
واقعا فکر میکنید با راه انداختن این کارای مسخره صدا وسیما که واقعا باعث تاسفه که میان بخشهایی از فیلم مختار و با وقابع عاشواری 88 یکی میکنند، (1875177) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۵:۴۷:۳۱
عزت را خدا می دهد .... نه صدا و سیما و نه تبلیغات و ..... کافی است به خیابان بیایید و ببنید چه کسی عزیز است (1875193) (alef-13)
 
رسول
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۵:۴۹:۵۷
الف یقینا کاسب فتنه نیست ولی من نیز اعتقاد دارم که کاسبان فتنه مایلند آتش زیر خاکستر روشن بماند.
هم آنهایی که خود آتش زیر خاکسترند و هم آنهایی که به این آتش زیر خاکستر می دمند، بترسند از روزی که دشمنان ایران و شیعه، با سودهای حاصل از تحریم نفتی، آتش افروزی نمایند و به اختلافات قومی و گروهی دامن زنند و مانند بسیار از نقاط منطقه، در این کشور نیز ناامنی به پا کنند. در آن روز که خدا هرگز نیاورد دیگر افسوس بر تندرویهای گذشته کارساز نخواهد بود.
به جای مرهم به زخمهای کهنه نمک نپاشید که چه بخواهیم و چه نخواهیم زخم کهنه روزی سرباز می کند. دلجویی و رافت پیشه کنید. (1875200) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۵:۵۹:۴۶
آهای تریبون دارها و آهای آقای توکلی صدای مرا می شنوید! من این پایین هستم !می گویم:لازم نیست نامه بنویسید فقط ببینید نظر مردم چیست نظر مردم در رای به روحانی (اگر می گذاشتند هاشمی) متجلی است بروید از آنها بپرسید نظر مردم در مورد موسوی و کروبی چیست؟ یا نظر سنجی کنید. (1875229) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۶:۰۹:۲۴
در نامه توکلی می خاوانیم که:
" اینجانب نیز به عنوان نماینده شما در خانه ملت آماده‌ام اگر مستنداتی از تعدیات مورد ادعا وجود دارد از جنابعالی دریافت و با همه توان شخصی یا حقوقی‌ام آنها را پیگیری کنم."

جناب توکلی، در کجای دنیا معترضان مستنداتشان را به کسی می دهد که بنسبت به رفتار ایشان اعتراض جدی دارد؟ راه حل شما و امثال شما در بهترین حالت و آن هم از روی "اضطرار" برای رفع یه مشکل جدی نهایتا به "حکمیت" ختم خواهد شد. این را بارها در عمل و گفتار ثابت کردید.

چطور انتظار داربد مستندات به شما ارائه شود؟ چرا خود موسوی یا نمایندگان ایشان نتوانند مستنداتشان را در دادگاه علنی ارائه کنند؟

سایت الف، در این متن به هیچ کس توهین یا تهمت نشده است. نمی دونم منتشر می کنی یا نه چون همیشه نظرات جدی معترضین را سانسور می کنید تا معترضین را عده ای احساسی ، بی سواد و بی ادب و غیرمنطقی جلوه دهید. (1875256) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۶:۳۳:۱۳
اگر فتنه ای بپا شد ؛مقصر اصلی آن ویا حذاقل یکی از مقصرین اصلی تمامیت خواهی گروه حاکم بود که فرصت شنیدن صدای مخالف را گرفت و به انواع توجیهات صدای مخالف خاموش شد اما ریشه ی اختلافات خشکانده نشد . و اینکه در هرسال 9 دی بهانه ای می شود که گروه برنده ادعاهای خود را تکرار و مجددا صدای طرف مقابل شنیده نمی شود ؛ به این می ماند که بیبن دو نفر نزاعی واقع شده و یکی از طرفین صدای خود را هی بلندتر می کند و تصور می کند که حق با اوست. (1875315) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۶:۴۷:۱۸
واقعا تا کی باید منتظر بمانیم تا روزی بیاید که مصالح به ما اجازه برخورد با مفاسد را بدهد ؟! دشمن همیشه هست وهمیشه از مشکلات وبیان مفاسد ما شاد می شود و همیشه از اعتراض مردم به آنها بهره برداری می کند ! آیا این دلیل مناسبی برای سرپوش گذاشتن بر حقایقیست که جامعه از آنها رنج می برد ؟! شخصابا پاسخ کروبی موافقم . (1875350) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۶:۵۹:۰۵
بنده بعنوان یک شهروند که به آقایان موسوی و کروبی رای ندادم ؛عرض میکنم که هیچ کدام از این آقایان یعنی موسوی و کروبی و خاتمی به براندازی نظام حتی فکر هم نکرده اند چه برسد به اینکه دنبال سازوکار نظامی و امنیتی برای این امر باشند چون این هر سه در داخل قطار نظام بودند و عده ای خاص بزور اینها را از قطار نظام پیاده کردند.البته بنده به عدم تمکین حکم رهبری از جانب ایشان معترضم ؛ ولی قبول بفرمایید اینها فتنه گر نبودندند ولی عده ای شرایط را به گونه ای رقم زدند که اینها فتنه زده شدند و داخل گرداب فتنه افتادند. خدا عاقبت همه را ختم به خیر کند. (1875376) (alef-13)
 
یارمحمد
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۷:۲۳:۱۳
محل تامل است (1875426) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۷:۲۶:۱۹
نویسنده جان، نامه تاریخی را کسی به کسی می نویسد که در جایگاه خاصی نسبت به مخاطب باشد. امیدوارم آقای توکلی منظور از این نوشته که بیشتر مخاطبش خودش هست دریافته باشد و لطفش شامل حالتان بشود. الباقی مطلبتان قصه است. (1875433) (alef-13)
 
بهمن
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۷:۲۸:۰۵
می دونید چرا بیشترین لایک و تایید رو نظراتی می خوره که از کروبی و موسوی و ... دفاع کرده ؟ من گدای لایک نیستم و این حقیقت رو براتون می گم :
چون بیشتر کسانی که به اینترنت دسترسی دارن، افراد خاص(تحصیل کرده، مرفه، و...) هستن. آیا احتمال نمی دید کسی که مثلا در یک شهرستان یا روستا هست و به اندازه شما حق اظهار نظر و رای داره نظر متفاوتی داشته باشه؟؟ فقط شما انسان هستید؟ سال 88 هم با همین دیدگاه تقلب رو مطرح کردید. از خدا بترسید.
والسلام (1875437) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۷:۳۹:۳۲
اقای توکلی عزیز بنده به صداقت شما بیش از نمایندگان کنونی مجلس اعتقاد دارم فقط یک سوال از شما دارم. ایا این درست است که یک عده ای که بیشتر تریبونهای موثر جامعه اسلامی را دست دارند چماق در دست گرفته و هرکسی که با انان همفکر و همسو نیست را به اسم "فتنه گر" سرکوب می کنند. چرا دادگاهی برای همه انان برگزار نمی شود تا جرم هرکس اثبات شود. تا اولا هرکس نتواند به دیگران مثل اب خوردن انگ بزند و ثانیا بنده بتوانم فرزندم را قانع کنم که به چه دلیل انها فتنه گر می گویند. (1875465) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۷:۳۹:۴۷
متاسفانه رنگ خاکستری در همین سه نامه هم معلوم هست همین گونه برخوردها انها را در ادامه راه فتنه تهییج کرد ای کاش اقای توکلی به انها با جرات عواقب ملی و دینی کاری را که انجام میدادند را تذکر میداد (1875467) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۷:۴۲:۱۲
اقای توکلی به دیگران هم نوشتید تند نروید . به جنتی هم نوشتی شما پاسدار قانون اساسی هستید و نمیتوان کسی را بدون محاکمه حصر کرد . شما آنها را قانون گریز مدانید درست ام در برابر قانونگریزی دیگران در این موضوع سکوت میکنید ؟ (1875475) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۸:۰۳:۰۴
چرا درباره توهین صدا و سیما به علی مطهری نماینده محترم ما در مجلس سکوت کرده اید؟ (1875527) (alef-13)
 
عليرضا
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۸:۲۸:۱۷
با سلام
1: بر گذاري جشن پيروزي در انتخابات قبل از تاييد شوراي نگبان و با حضور افراد خاص و توهين به عدده اي معترض در كجاي قانون امده است و چرا سازمانهايي كه نقش نظارت را دارند هيچ عكس العملي انجام ندادند و سيماي ملي هم انرا پخش مستقيم كرد
2: شركت افراد خاص كه قاعدا بايستي بي طرف باشند در ميتينگ هاي تبليغاتي يكي از نامزد ها چه توجيهي دارد
3: ايا بياد داريد به تخلف گروهي خاص كه بعضا براي كشور هزينه هاي زيادي داشته برخورد جدي صورت پذيرد

4" ايا بنظر شما اگر اقدامات و صحبتهاي برخي از اطرافيان رييس جمهور محترم گذشته توسط دولتمردان خاتمي انجام ميشد چند هزار بار كفن پوشان خودجوش به خيابان ميامدند و چند نفر محاكمه و به زندان ميافتادند
5" جناب اقاي توكلي چرا در كشور ما گروهي خاص با داشتن تمامي تريبونها به خود حق ميدهند هر كاري را انجام و هر سخني را بر زبان اورند بدون انكه از عواقب ان بترسند
5: و امروزه از تمامي تريبونها اعلام ميشود كه معترضين بايستي از طريق قانون خواسته هاي خود را پيگيري ميكردند ولي كدام قانون و كدام مرجع خدا داند

6: من رفتار اقايان كروبي و موسوي را اصلا قبول ندارم و عقيده دارم بعلت نوع رفتارشان مخصوصا پس از بيانات رهبري بايستي در دادگاه صالحه محاكمه شوند 0 نه حصر ) وليكن به تخلفات طرف مقابل هم همچنين . انگاه هيچ شخصي حق اعتراض به راي دادگاه را نخواهد داشت و هيچ كسي از موضوع فتنه جهت شكست رقيب سياسي خود استفاده نخواهد كرد

7: فكري و طرحي بدهيد تا در سايه مبارك رهبري نظام وفاق و هم بستگي بيشتري بين احاد مردم بوجود بيايد نه گذشته درا فراموش كنيد و نه از ان سوء استفاده (1875599) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۸:۵۹:۰۸
به هر حال سیزده میلیون مردم ایران به آقای موسوی رای داده اند برای اینکه خود را فریب ندهیم برای اموضع مردم در مورد ایشان یک نظر سنجی بگذاریم. (1875734) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۹:۰۲:۳۶
ما نفهمیدیم این فتنه که سه سال پیش همه آقایون می گفتن مرده، پس چرا هنوز بعد ۵ سال محل اینهمه بحث و اظهار نظر و بگیر و ببنده؟!! آخه با کدوم توجیه شرعی اینهمه هزینه بیت المال می کنید برای ضربه زدن به یک مرده؟!! (1875753) (alef-13)
 
ایرانی
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۹:۰۶:۱۶
جناب توکلی خواهشن وقتی نظرات مردم رو می بینی که خواستارعدالتند ودوست دارند همه چیز روشن باشه ووقتی نماینده فهیم وشجاع ما مطهری حرف می زنه چر ا باید تهدید بشه خلاصه به رای مردم احترام بگذارید (1875769) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۹:۲۲:۵۵
جناب توکلی عزیز نمیدانم شما فرصت می کنید نگاهی به این دیدگاههای مردمی بندازید یا نه ... اما از دوستان شما خواهش می کنم این چند جمله را به رویت شما برسانند. پرسش من این است: کسانی که در سال 88 به احمدی نژاد نه گفتند و در اعتراض به نتایج اعلام شده به خیابان آمدند، بصیر بودند یا آنهایی که در سالهای نود و نود و یک ،بعد از حکم عزل آقای مصلحی توسط احمدی نژاد و قهر و خانه نشینی وی، با تاخیر به شخصیت واقعی او پی بردند و از او بریدند بصیرت داشتند؟ الان چهار سال پس از آن وقایع، مردم به آقای روحانی رای دادند که در بین کاندیداها نزدیک ترین مواضع را به اصلاح طلبان و مخالفان رییس جمهورکردن احمدی نژاد، داشتند... کسی فکر نمی کند که اگر به رای و نظر مردم احترام می گذاشتند و چهارسال دوم، کسی به جز احمدی نژاد، رییس جمهور میشد، میزان خسارت های وارده به کشور، بسیار کمتر بود، مایلم نظر آقای توکلی را در این زمینه بدانم... (1875850) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۹:۳۱:۳۳
جناب توکلی ؛ در این 4 سال حکومت هزاران ساعت برنامه از تلوزیون ارایه داد که کروبی و موسوی چنین اند و چنان اند. روزنامه ها، سایت ها، سخنرانان، امامان جمعه و ...
از سویی دیگر صبح تا شب و شب تا صبح توی بوق و کرنا میکنید که مردم بصیرند و هوشیارند . پس چرا اجازه نمیدهید مردم سخنان مخالف را بشنوند و خود قضاوت کنند؟؟
حکومت به آقایان موسوی و کروبی حتی در حد 5 دقیقه تریبون آزاد نداد. اگر به اولین اصول اسلامی یا انسانی رجوع کنیم می بینیم که حکومت ظلم و ستم کرده. لطفا جواب بدید چرا سکوت کردید؟؟ به عنوان نماینده مجلس چرا از حقوق مردم دفاع نکردید؟؟ اینکه دیگران اشتباه کرده اند مساله ای جداست اما اینکه در قبال اون رفتار، ظلم سازماندهی شده ای را ترتیب دادند و امثال شما 4 سال سکوت کردید و با این سکوت با ظلم همراهی کردید. انتظار نداشته باشید مردم حرفهای حاکمیت را باور کنند. (1875875) (alef-13)
 
يك سئوال
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۱۹:۵۸:۲۴
بنده فقط يك سئوال از جناب آقاي توكلي و ساير افرادي كه آقايان موسوي و كروبي را فتنه‌گر مي‌دانند دارم. مگر نه اينكه شما و دوستانتان و روزنامه‌هايي نظير كيهان مدعي هستند كه اين دو از قبل در پي فتنه‌گري بودند و با برنامه‌ريزي قبلي و گرفتن خط و خطوط از آن سوي مرز اين كار را انجام داده‌اند؟ پس چه طور تا چند روز بعد از انتخابات نيز، اين همه نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي و شوراي نگهبان متوجه اين برنامه‌ريزي و توطئه عظيم نبودند و يا سكوت كرده بودند و يا همانند شوراي نگهبان صلاحيت اين دو نفر را تاييد كرده بودند؟ از دو حال خارج نيست، يا اين دو نفر هيچ قصد و غرضي براي فتنه‌گري نداشتند و صرفاً به نتيجه انتخابات و عملكرد انتخاباتي آقاي احمدي‌نژاد معترض بودند و بيشتر تحت تاثير اعتراضات مردمي و... قرار گرفته و به اصطلاح جوگير شدند كه در اين صورت عناويني نظير محارب و مفسد في‌الارض و... شايسته آنان نيست يا از قبل با هماهنگي بيگانگان براي اين كار برنامه‌ريزي كرده بودند كه در اين صورت دستگاه‌هاي عريض و طويل امنيتي و مهم‌تر از آن خود شوراي نگهبان بايد پاسخ دهد چگونه با اين همه هزينه و صرف بيت‌المال به وظيفه اصلي خود عمل نكرده و زمينه پديد آمدن اين فتنه بزرگ را فراهم كرده‌آند؟ (1875956) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۰:۳۱:۱۴
جناب توکلی یک بار دیگه جواب آقای کروبی رو مطالعه کنید (1876052) (alef-13)
 
احرار
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۱:۱۹:۴۹
سلام

بنده تا کنون چند بار نظرم را در مورد مقالان شما نوشته ام اما متاسفانه یا منتشر نشدند یا بصورت دست و پا شکسته !
حالا هم امیدی به انتشار این مطلب ندارم اما نمیدانم ننویسم چون این کار حداقل روش برخورد است.
اولا این مطلب دست نوشته آقای توکلی نیست و پر واضح است .
ثانیا کاش دوستان ما یک دفعه هم که شده فرمایش امام آزادگان را میخواندند و به آن اقتباس مینمودند که اگر تابع دین و مذهب نیستید لااقل آزاده باشید.
برادران من اگر بخاطر منافع حزبی و جناحی نمیتوانید از رفتار هم گروههای دوری گزینید لااقل آزاده باشید .
اما هیهات و هیهات و صد هیهات که بعداز 4 سال جنجال و یکطرفه به قاضی رفتن ، اجازه بدهید رقیبتان یا به قول شما سران فتنه بیایند حرفشان بزنند.
بنظر من اگر یک دلیل و فقط یک دلیل بر برحق بودن آقایان موسوی و کرروبی وجود داشته باشد کافیست بگوییم همین که نمیتوانند حرف بزنند و هیچگاه در این چندسال اجازه دفاع از خودرا نداشته اند
مرد باشید و آزاده و همین نامه آقای کروبی را منتشر کنید بعد خواهید دید...

آخ و آخ و صدها آخ

گوش گز گوش تو و ناله اگر ناله من ،،،،،،،آنچه صد البته به جایی نرسد فریاد است

فعلا حاکم هستید و تریبون به دست ...چهار سال روزنامه ها (1876179) (alef-13)
 
وحید
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۳:۱۱:۰۰
اگر کسی میخواهد نظر مردم را در مورد جریان 88 بداند
فقط کافیست به واقعیت ها نگاه کند
به انتخابات 92 و شادی های بعد آن
به لایک هایی که کامنت های خبری مثل این خبر خورده اند

ولی انگار عده ای که همچنان در قدرتند نمیخواهند باور کنند جایگاه مردمی ندارند... (1876451) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۳:۲۲:۵۹
میخوام ببینم سایت الف از غلو و تاریخی خواندن نامه ها چه هدفی دارد ؟؟؟
در ثانی آقای توکلی اگر دلسوز ملت هستند چرا امروز علیه افراطیون موضع نمیگیرند؟؟ چرا در مقابل تندروی های مجلس سکوت کرده اند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (1876495) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۳:۳۳:۳۲
آقای توکلی از خود راضی نباشیدمن حق را به آن دو نفر اصلا نمیدهم ولی بگذار چه میگویند (1876527) (alef-13)
 
د-ن
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۳:۳۳:۵۴
آقای توکلی شما از معدود نمایندگان منطقی مجلس هستید مثلی هست که میگوید دروغ اگر ده سال بدود راستی در یک روز از آن جلو می افتد بنابر این توصیه برادرانه به شما میکنم یک طرفه به قاضی نروید (1876529) (alef-13)
 
م
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۲۳:۳۶:۴۸
من معتقدم تقلب نشد واقایان موسوی وکروبی ضربه به کشور ونظام زدند.امااااااااااااااااااااااااااااااااا
اما روش برخورد با آنها هم خصوصا در سه سال اخیر نه شرعی است نه قانونی.باید حصر انها زودتر برداشته میشد.انچه الان با انها میشود خلاف اصول 22 و36 قانون اساسی است.به امید روزهای بهتر وسربلندی نظام. (1876538) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۰:۰۴:۴۰
تاریخ نه چندان دور قضاوت خواهد کرد (1876603) (alef-13)
 
ایران برای همه
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۰:۰۶:۴۸
با سلام خدمت دکتر توکلی و سایت محترم الف

پیشاپیش از نظراتی که شاید بر خلاف خط مشی سایت بود ولی احترام گذاشته و نشر کردید سپاس
من فقط یک نکته را مطرح میکنم و بس
آقای توکلی دوستان شما کافیست به لایک هایی که در همین سایت اصول گرا به مطالب گفته شده بینندگان توجه کنید تا عمق ماجرا دستتان بیاید.ببینید تعداد کسانی که با نظر غاطبه ی دوستان قدرت در دست مخالفند چقدر میباشد
شاید نظرم منتشر نکنید ولی شما را به خدا به نظرات پسند شده توجه کرده و یک استقرای کوچک از جامعه نمایید.
والسلام (1876609) (alef-13)
 
مجتبی
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۰:۵۴:۵۱
برا کی نامه نوشتی آقای توکلی اینا مصداق این آیه هستن (1876696) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۱:۲۹:۴۳
آقاي توكلي اون قانوني كه شما ميگيد، در همون قانون اومده كه اجتماعات آرام و دور إز خشونت حق مردمه. چرا همين ساده ترين حق را اين قانون به مردم نداد؟ اون وقت شما ميگيد موسوي و كروبي إز طريق قانون اعتراضشون را پيگيري مي كردند؟ چرا خودتون را به خواب ميزنيد؟ (1876737) (alef-13)
 
کارمند
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۱:۴۱:۰۹
تقلب فقط به معنی جابجایی آرا نیست وقتی طی مدت 4سال همه امکانات اجرایی تبلیغاتی ،رسانه ملی و.. در انحصار یک جریان قرارگرفته مسلماًجریان مقابل توان رقابت را نخواهد داشت وبازنده خواهدشد که فرایند فوق عین بی عدالتی می باشد. (1876752) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۲:۰۷:۲۹
فقد اول بگید شما چه جوری از طرف مردم ایران حرف میزنید 74 میلیون ادم ! از طرفه خودتون کامنت بزارین نه بگین خ.ایته مردم ایران اینه بگین خوایته من اینه به نظره من به عقیده من (1876772) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۲:۵۱:۱۷
خیلی سخت نیست، لطفا فقط تعداد رای های مثبت به اظهار نظرها را کمی تامل فرمایید... (1876786) (alef-13)
 
ایرانی
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۳:۲۵:۴۷
اقای توکلی من بای شما احترام زیادی قاعل هستم ،ولی باید بگم که حرف مردم چیز دیگه ای بود در انتخابات 88 و بعد از ان.مردم از دروغ خسته شده بودن.هز اینکه تلویزیون فقط به حرفهای جناح حاکمیت اهمیت میداد،از اینکه نمیخواد یا میترسد حرفهای دانشجویان مخالف خود را پخش کند.از اینکه بعضی از ارگانهای نظامی در انتخابات دخالت میکردن ناراضی بودن. (1876789) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۳:۴۵:۲۹
نامه کروبی را خواندم چیز بدی ندیدم گفته باشه دقیقا ایراد شما به کجای نامه است؟با تشکر (1876801) (alef-13)
 
انگوتي
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۸:۰۲:۵۲
با توجه به عملكرد جناب آقي احمدي ن‍ژاد در اداره كشور در زمينه هاي مختلف و موج قانون گريزي ايشان در طي 8 سال گذشته كه در چهار سال آخر مشهودتر بود و كار را تا جايي برد كه خطري بزرگتر از حوادث 88 را براي نظام بوجود آورد كه با درايت نظام و سعه صدر امثال آيت الله هاشمي آن خطرخنثي شد بلا شك اتنخابات 88 ناگفته هاي بسيار دارد كه بزرگان نيز بر آن واقف بودند اما خطاي بزرگ آنها دادن پاسخ كار اشتباه با عملي اشتباه تر بود اگر به ضعم آن بزرگان تهديد متوجه اين انقلاب بود بهتر بود از راه قانوني اقدام كنند و اگر قانون نمي توانست خطر را دفع كند مردم (صاحبان اصلي نظام ) وارد صحنه مي شدند آقاي موسوي و كروبي بيش از اينكه به گذشته خود جفا كنند به جريان فكري خود جفا كردند به اصول اصلاح طلباني كه وارث بزرگاني چون امير كبير و مصدق هستند و اما چند نكته
1- نهم دي اقدام قاطع و صريح مردم در مقابل هر گونه قانون گريزي و در راس آن سيلي محكمي بود بر گوش ضد ولايتي ها
2- حوادث سال 88 حاصل تند روي بسيجان بي ترمزي بود كه پرده دري و قانون گريزي را جزء اصول خود مي دانند و از آن به اصول گرايي تعبير ميكنند
3-نهم دي ثابت كرد كه مردم بالاترين نقش را در دفاع از ارزشهاي خود دارند و اين تاييدي است بر مشي و منش دموكراسي اسلامي
4- حريم ولايت خط قرمزي است كه در راه حفظ آن جان خواهيم داد
5- تنها راه نجات كشتي انقلاب در درياي پر طلاتم حفظ وحدت كلمه زير پرچم اسلام و حمايت از رهبري است
لطفا نظرات بنده را سانسور نكنيد (1876880) (alef-13)
 
سیدرضا
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۸:۵۵:۰۷
باعرض سلام واحترام
ضمن تشکرفراوان ازجناب اقای دکترتوکلی وسایت الف بابت سعه صدردرچاپ نظرات موافقان ومخالفان، انتظاری که دراین سالهامیبایست توسط صداوسیما براورده می شد،ای کاش صداوسیمااینقدربرای نظرات مردم ارزش قائل بود و فضای باز سیاسی رابرای ارائه نظرات موافقان ومخالفان فراهم می کرد.جناب اقای دکترمن تنهایک سوال ازجنابعالی دارم خواهمشندم درصورت امکان پاسخ بفرمایید."آیاادامه این روندفعلی ویاداوری خاطرات تلخ گذشته را به صلاح کشورمیدانید، ایاادامه این روندمیتواند مشکلی راحل کند یابهترین راه حل عبورازبحران فعلی "آشتی ملی" است. امروزکه روزوفات پیامبرخاتم(ص) است بخاطرداریم که ایشان سرمشق اخلاق حسنه بود.حتمابیادداریم که آن بزرگوارپس ازفتح مکه فرمان عفوحتی برای افرادخانه ابوسفیان که انهمه خسارت به اسلام زده بودصادرکردواین گذشت پیامبربودکه آن جمله تاریخی راابوسفیان برزبان آورد" پیامبرازراه قلبهاواردمیشودنه ازراه دربها" واین رمزماندگاری اسلام عزیزبود.
باتشکروسپاس (1876904) (alef-13)
 
علا
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۹:۲۰:۲۲
چرا ما نسبت به جریان معترض انحصار طلبی ویک سویه نگر ی وبی توجه به نظرات مردم اسم وعنوان جعلی ومخدوش فتنه را می گذاریم اقا هر کلمه بار معنایی خودش روداره با بکار بردن این کلمه فتنه برعموم مردم خواهان عدالت وازاد اندیشی ومعترض به نابرابریها وبی عدالتیها چندین ساله ناجوانمردانه ودور از انصاف است وسرپوش گذاشتن بر واقعیتها میباشد اقایان کروبی وموسوی کمترین مطالبات مردم را طرح کردند چرا می خواهید واقعیتها وحقایق را نادیده بگیرید؟اقای توکلی پسر شما الان کجا مشغول است؟من خبرموثق دارم که همه جا از جمله صدا وسیما جاش هست ؟ایا شما گرفتاریهای مردم را می دانید ؟ تا کی ما باید منتظر فساد باعناوین مختلف باشیم ؟
شعارهادیگر مصرف خودش رو از دست داده بیایید حداقل برای یکبار هم شده بادوستداران نظام که حرف حق می زنند وامروز یادر حصرند یا در زندانها ویا تحت تعقیب هستند فکر ی کنیم ونگذاریم اسیبها روزبروز بیشتر شود وملت بزرگ ایران بیشراز این قلبشان جریحه دارشود (1876918) (alef-13)
 
ابوالفضل ادب
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۰۹:۲۳:۳۴
برای آقای توکلی!
همه نظرات آقای توکلی و همفکرانشان حق. اصلا عین حقیقت.
جناب توکلی, واقعیت چیز دیگری رو میگه. واقعیت خیلی نزدیکه. خیلی نزدیک. چطور نمی بینید. رای به همین کامنتها رو ببینید!
هیچ وقت فراموش نمی کنم. در همین انتخابات قبلی و در همین سایت الف نظر سنجی می زدید قالیباف با 28 و 30 درصد آرا جلو هست. روحانی 11 12 درصد.
اولین کامنت این بود: فقط روحانی. این کامنت بیش از 2000 لایک داشت!!!
امیدوارم منظورم رو با این مثال فهمیده باشید.
اولی حقیقتیه که شما دوست دارید, اما دومی واقعیتیه که شما دوست ندارید.
اگر ما رو دوست ندارید لااقل کمی و فقط کمی منصف باشید. مثل جناب مطهری.
ضمنا نظر شخصیم رو راجع به این موضوع نمیگم, چون قابل انتشار نیست. (1876924) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۰:۵۰:۱۴
ميدانم كه نظر من هم يا در صف انتشار قرار ميگيرد يا غير قابل انتشار، ولي مواردي كه در مورد وقايع ٨٨ بيان ميكنيد همواره با واكنش اكثريت خوانندگان سايت مواجه ميشود.قطعا براي شما مجريان سايت و جناب آقاي توكلي نظرات مخلفين و تعداد آنها جالب توجه و قابل توجه است . اين نشان از تعداد بالاي افرادي است كه تريبون ندارند و مدام بايد نظرات يكسويه صدا و سيما و روزنامه هاي دولتي را تحمل كنند. علت استقبال از سايت شما هم انعكاس بعضي از نظرات مخالفيني است تريبون خاصي ندارند. تعداد لايكها نشانگر همه چيز است . كاش نظرات منفي (قرمز) را فعال مي كرديد. فكر نمي كنيد عدم انعكاس اين آرا خود سانسوري باشد . خواهش مي كنم به من جواب بدهيد و چاپ كنيد. تا زماني مه من اين مطلب را ميخوانم ٤٢٤ نظر در صف انتشار است ، چرا چاپ نمي كنيد؟ (1877017) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۰:۵۹:۵۸
لطفا بیانیه های تاریخی آقای موسوی رو هم منتشر کنید تا مردم بهتر قضاوت کنند
لطفا سانسور نکنید (1877027) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۱:۱۴:۱۴
با سلام
بنظرم آقای توکلی وقتی به آقای خاتمی و موسوی نوشتند که منظورم این نیست که تمام تقصیرها برای شماست باید همانجا نیز می گفتند که دیگر بازیگران چه کسانی بودند ولی اینجا دو پهلو صحبت کردندوسیاست کاری داشتند،حال چطور میشد انتظار داشت که ما با سیاست کار کنیم و از طرف مقابل صداقت بخواهیم (1877045) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۱:۲۴:۱۷
با عرض سلام خدمت جناب آقای توکلی

من مناظره آقایان احمدی نژاد و میر حسین موسوی را بخاطر دارم که آقای موسوی به احمدی نژاد گفت: شما با این طرز تفکر یک ملت (کشور) را به ویرانی می کشید.

وضعیت اقتصادی، فرهنگی ، عمرانی، بودجه، روابط داخلی و خارجی و . . .

با انتخاب آقای احمدی نژاد در نظر بگیرید، حقایقی که خودتان بهتر واقفید را نیز به آن ضمیمه کنید. (1877062) (alef-13)
 
بی‌نام
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۱:۲۸:۳۹
آقایان موسوی و کروبی خودشان مورد تأیید شورای نگهبان بودند. تعجب می‌کنم که اینا چرا 24 ساعته فتنه‌گر شدند؟؟؟؟
مگه اینا چی‌می گفتند؟ می‌گفتند: مملکت رو تعدادی دله دزد گرفته. آقای توکلی مگه دروغ می‌گفتند؟؟ الان که معلومه همچین هم دروغ نمی‌گفتند؟؟؟
می‌گفت: این آقا (احمدی نژاد) مملکتو داره به ورطه نابودی می‌بره؟ الان معلومه همچین هم دروغ نمی‌گفته؟؟؟؟؟
می‌گفتند: آمارهای که به مردم می‌ده دروغ 100٪‌ی است؟؟؟؟؟!!! با سخنان حجت‌الاسلام منتظری معلوم شده 4 سال قبل همچین هم دروغ نمی‌گفته؟؟؟
و..... و.... !!!!!!؟؟؟؟؟ (1877073) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۲:۲۲:۲۳
آقای توکلی تو را خدا بس کنید. دیگر از فتنه ارتزاق سیاسی بس است. به کلمه دیگری بند کنید. (1877168) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۲:۵۱:۵۵
جناب اقای توکلی اتاق پنجره دیگری هم دارد از آن پنجره به دنیا نگاه کنید شاید دنیا جور دیگری است و شما خبر ندارید. (1877232) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۳:۳۱:۲۵
فقط یک سؤال:
چرا این بقول شما فتنه گران را محاکمه نمی کنند؟ آیا حصر مجازات نیست؟آیا مجازات بدون محاکمه صحیح است؟ (1877293) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۳:۳۲:۰۹
جناب آقای توکلی روزها میگذرند و زمانه سپری میگردد اما چیزی که بر عالم و آخرت باقی خواهد ماند اعمالتان است آیا با این سخنان گمان کرده اید که بر حقید یا مخالف حق امروزه بعد از 4 سال همه متوجه شدند که خطا کرده اند اما بعضی جرات و شجاعتی ندارند که آنرا بگویند آیا هنوز میخواهید آن افکار غلط را بر سر گذاشته حلوا حلوا کنید آیا خود را به خواب میزنید یا واقعا خوابید و خوابی که شما را با این اندیشه در صبح قیامت بیدار کند بسیار گران است (1877294) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۳:۳۴:۰۵
سایت شما گزینشی و جهت دار نظرات را منتشر می کند. (1877298) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۳:۵۰:۵۲
خواهشا نظر ما را هم یکبار منتشر کنید.مادر جایی که کار می کنیم ونهاد انقلابی هست وقابل شمارش هستیم 90% می دانند که فتنه فتنه الکی هست وظلمی که این تندروها به اسلام وانقلاب واخلاق کردند قابل وصف نیست متاسفانه سازمان تبلیغات اسلامی دست آویز این افراد تند شده است خواهشا نگذارید مردم اینقدر چند چهره باشند آیا من وامثال من که در همان محیط کاری اگر برخلاف این عده قلیل حرف بزنیم برایمان دررسر درست نمی کنند بخدا خوب نیست دوست داشتن باید در دل باشد من که در یک شهر دور افتاده اینطوری هستم وای بحال شهرهای بزرگتر برای ما ثابت شد که آقای خاتمی وامثال اون برحق هستند چون هرچه انذار دادند درست از آب در آمد (1877333) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۴:۰۷:۳۳
اقتصاد در این هشت سال به رکود و رخوت رفت تقصیر موسوی و کروبی است؟؟؟!!!!!! چه منطقی دارید شما!
چقدر لذت بخش است آزادانه و در کمال امنیت و آسایش کسانی را که حق صحبت ندارند به انواع اتهامات محکوم کنی حکم قتلشان را صادر کنی بعد تازه خود را مظلوم جلوه بدهی و با امام حسین مقایسه کنی... آدم یاد امیرکبیر، حسنک وزیر یا سر توماس مور(فیلم مردی برای تمام فصول) میفته کسانی که زمانی عزیز حکومت بودند بعد به کین بدخواهان مورد غضب واقع شدند و کشته شدند. چقدر تاریخ عبرت آموزست... در هر حرکت اعتراضی ممکن است عده ی قلیلی(به قول آقایان "خودسر") دست به حرکات افراطی بزنند که ربطی به اصل حرکت اعتراضی ندارد. همانطور که آقایان می گویند کهریزک ربطی به اصل نظام ندارد. من خودم یادم است که در راهپیمایی اعتراضی چطور همگی هم صدا هر کسی را که شعار تند میداد دعوت به سکوت و آرامش میکردیم. مع الوصف با خشونت با ما رفتار شد. اگر اینطور است من اصلا می گویم تمام افراط گریهای اعتراضات 88 کار عوامل خود آقایان بود تا به گردن ما بیاندازند حالا چه کسی می تواند خلافش را ثابت کند؟... ای بابا! این هشت سال احمدی نژاد دیگر خود گواه حقانیت ماست حالا عده ای سرشان را در برف فرو کنند. تاریخ قضاوت خود را کرده است.
میدانم مثل سایر نوشته هایم سانسور میکنید عیبی ندارد اما در خلوت کمی به وجدان خود رجوع کنید. (1877365) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۶:۲۳:۱۴
باعرض سلام من اغلب موضع گیری های اقای توکلی را قبول دارم جز موردی که همه رادر دور اول به رای دادن به احمدی نژاد تشویق کردند ونیز روز رای اعتماد حرف ناحقی در باره ی آقای زنگنه زدند ولی انصافا"ایشان را دلسوز می دانم ولی از ایشان به عنوان یک وکیل آزاده می خواهم جلوی ظلم بزرگی که به موسوی وکروبی نه بلکه به تاریخ انقلاب می شود را بگیرند واز قوه ی قضاییه بخواهند آتش بیار این معرکه ومحرک اصلی این فاجعه ی تاریخی یعنی احمدی نژاد وبعد موسوی وکروبی را در دادگاهی عادل محاکمه کنند ومثل دادگاه کرباسچی ان را علنی برگزار کرده در معرض قضاوت مردم قرار دهند تاهم کاسبان فتنه دیگر ساکت شوند وهم از تحریف تاریخ وجعل حوادث برای بهره برداری های سیاسی درآینده جلوگیری شود. ضمنا"اقای توکلی چرا دیگر مفاسد اقتصادی دوره ی احمدی نژاد را برای باز گرداندن پول مردم به خزانه ی کشور پیگیری نمی کنید؟ (1877510) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۶:۳۳:۴۳
من فقط خواستم تشکر بکنم از سایت الف و جناب آقای توکلی عزیز چون نطرات مخالف و موافق این مقاله را بخوبی انعکاس دادید. امیدوارم این سیاست را در مورد مقالات دیگر هم ادامه بدهید و اگر امکان دارد اون قسمت مربوط به نظرهای منفی را هم فعال نمایید. باز هم تشکر میکنم (1877529) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۷:۰۵:۵۰
با سلام خمت آقای توکلی. با این دست مقالات و هجوم صدا و سیما و دیگر تریبون داران به میرحسین موسوی و معترضان به نتیجه انتخابات هیج نتیجه ای جز نمک پاشیدن به زخم حوادث 88 و عمیق تر شدن کینه ها بدست نخواهد آمد. هر چقدر موافقان بگویند به مخالفان هیچ تاثیری ندارد و هر قدر مخالفان بگویند به موافقان و متاسفانه به یک جامعه دو قطبی تبدیل شده ایم که نه تنها همدیگر را قبول نداریم بلکه به شدت به هم ظنین هستیم. در این شرایط هر گونه دمیدن به این آتش زیر خاکستر ضررش به کل مملکت میرسد همانگونه که حوادث 88 صدمات جبران ناپذیری به مملکت رسانید. من نمیدانم چرا سال گذشته اینگونه به 9 دی پرداخته نشد و چرا سعی بر شعله ور شدن آتش اتفاقات 88 وجود دارد خانواده ها و مملکت کم کم داشتند آن اتفاقات شوم را فراموش میکردند که دوباره اختلافات در خانواده ها و مملکت در حال شعله ور شدن است. من از شما به عنوان یک برادر کوچکتر تقاضا میکنم تمام سعی خودتان را بکنید و از بزرگان درخواست کنید برای جلوگیری از شعله ور شدن این آتش هر چه زودتر اقدام کنند چون مملکت دیگر توان تحمل حوادثی شبیه به سال 88 را ندارد. واسلام علی من التبع الهدی (1877585) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۷:۲۹:۲۶
اگر فتنه ای به پا شد . ریشه ی فتنه چه بود؟ مسببین فتنه چه کسانی بودند؟ فتنه زده گان چه کسانی؟ و کسانی که به گرداب فتنه گرفتار شدند چه کسانی؟ پس از سالها جواب داده نشده و فقط تکرار کلمه ی فتنه را شنیده ایم. (1877629) (alef-13)
 
ali
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۸:۳۶:۲۷
با سلام
درج پاسخ ما اگر نا مفهوم و يا از روي مصلحت درج نشده موجب سپاس ميباشد.
لاکن اگر از روي کثرت پاسخهاست فراموش نفرمائيد.
متشکرم (1877732) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۱۹:۰۱:۱۳
مگه انهمه سال شما همه جوره از انقلاب محافظت نکردید؟ مگه تفکر شما حاکم نیست؟ پس اینهمه فساد رو که داره بیرون میزنه هم تحویل بگیرید. پسر شهید مطهری رو هم دادگاهی میکنید. ار ته دل از خدا میخوام ازتون نگذره که جونی مارو خاک سیاه کردید. یه بار هم اینو منتشر کن نظز منفی رو که سانسور کردید چقدر ترسو شدید داریم میشیم کره شمالی (1877777) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۱۰ ۲۰:۱۰:۱۸
بالا غيراتا يه نگاهي به ٣٥ سال گذشته بندازيد ببينيد چندتا روزنامه ،حزب،تشكيلات صنفي تعطيل شده چه تعداد أفراد باسابقه از قطار انقلاب پياده شده اند و نتيجه حمايت از أفراد به اصطلاح با صلاحيت چه بوده است تا أساسا بفهميد سال ٨٨ دعوا سر لحاف ملا بود .مشكلات كشور فراتر از مسند رياست جمهوري است مشكل اساسي ما منابع عظيم مالي است كه تحت كنترل مردم نمي باشد و كساني كه آنها را كنترل مي كنند مقدرات كشور را نيز تعيين مي نمايند (1877915) (alef-13)