کد مطلب: 435066
شهروندان بيدفاع در برابر آلودگی هوا؛
«معاينه ويژه» ناگهان شرط اخذ طرح ترافيك شد
بخش اجتماعی الف، ۲۵ دی ۹۵
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۶
تصميمات جديد براي تردد در محدوده طرح ترافيك اخذ معاينه فني ويژه است؛ دريافت معاينه فني مجدد براي خودروها كه در طرح ترافيك ثبتنام كردهاند، مسائل و مشكلات عديدهاي را به همراه خواهد داشت.
تصميمات جديد براي تردد در محدوده طرح ترافيك اخذ معاينه فني ويژه است؛ دريافت معاينه فني مجدد براي خودروها كه در طرح ترافيك ثبتنام كردهاند، مسائل و مشكلات عديدهاي را به همراه خواهد داشت. بر اين اساس قرار است حدود مجاز خودروها در بحث آلايندگي سختگيرانهتر شود، به گونهاي كه پيش از اين در تست مونوكسيد كربن شاخص 2/5 بود، اما حالا خودروها بايد شاخص 0/7 را كسب كنند تا بتوانند از آزمون تست آلايندگي موفق بيرون بيايند. اين در حالي است كه دولت همچنان از خودروهاي بيكيفيت داخلي حمايت ميكند و با عناوين مختلف همچون پرداخت نكردن سهم خود در تكميل شبكههاي حمل و نقل عمومي بر طبل تو خالي كاهش آلودگي هوا ميكوبد تا پاسخگوي كمكاريهاي خود نباشد.
گام برداشتن در جهت كاهش آلودگي هوا اقدام مثبتي است كه بايد بر اساس برنامه مدون و طرح جامع پيش برود و از اقدامات سليقهاي جلوگيري شود. هر چند در كشور ما اجراي برنامههاي جامع به دلايل مختلف در غالب اوقات به سرانجام نرسيده است، با اين حال گام برداشتن در جهت كاهش آلودگي هوا در شرايط كنوني كه ابري از آلودگي هوا سايه بر سرشهر و شهروندان در شهرهاي بزرگ و كلانشهرها انداخته، گامي مثبت است. در اين خصوص رئيس ستاد معاينه فني شهرداري تهران با اشاره به جزئيات طرح جديد اخذ معاينه فني ويژه يا برتر ميگويد: براساس مصوبه شوراي عالي ترافيك، از اين پس معاينه فني خودروهايي كه ميخواهند وارد محدوده طرح ترافيك شوند بايد سختگيرانهتر باشد. حسيني منش با بيان اينكه خودروهايي كه ميخواهند طرح ترافيك بگيرند، حتماً بايد معاينه فني جديد را اخذ كنند، ميافزايد: خودروهايي كه به تازگي معاينه فني گرفتهاند به صورت نيم بها مورد معاينه قرار ميگيرند، اما مابقي خودروهايي كه از معاينه فني آنها مدتها ميگذرد بايد همه هزينه را پرداخت كنند.
وي با بيان اينكه اخذ معاينه فني جديد در راستاي تبديل محدوده طرح ترافيك به محدوده بدون آلاينده است، درخصوص ويژگيهاي اين نوع معاينه فني تأكيد ميكند: معاينه فني سختتر خواهد شد و بر اين اساس حدود مجاز خودروها هم در بحث آلايندگي سختگيرانهتر خواهد شد، به گونهاي كه پيش از اين در تست مونوكسيد كربن شاخص 2/5 بود، اما حالا خودروها با 0/7 ميتوانند از آزمون تست آلايندگي موفق بيرون بيايند.
رئيس ستاد معاينه فني شهرداري تهران با بيان اينكه متقاضي آرم طرح ترافيك 96 حتماً بايد معاينه فني برتر يا ويژه دريافت كنند، اعلام كرده است: در آزمون معاينه فني مجدد دور موتور و تست 2500 آر پي ام نيز به صورت سختگيرانهتر مورد بررسي قرار ميگيرد.
ابهام در تصميم شوراي عالي ترافيك
تصميم شوراي عالي ترافيك در حالي اعلام ميشود كه يكي از شروط ثبتنام براي اخذ برگه طرح ترافيك داشتن معاينه فني است. براين اساس اگر خودرويي معاينه فني نداشته باشد نميتواند در سامانه طرح دريافت طرح ترافيك ثبت نام كند، اينكه حالا پس از اتمام زمان ثبتنام شروط جديد براي متقاضيان اعلام ميشود، جاي بسي تأمل دارد.
در حقيقت سؤالاتي از قبيل اينكه آيا تمامي خودروها نياز به برگه معاينه فني برتر دارند، آيا خودروها كه چندين سال از توليد آنها گذشته است هم شامل اين طرح خواهند شد و چرا بايد صاحبان خودرو هزينههاي مجدد پرداخت كنند؟ چرايي فروش طرح ترافيك روزانه و دهها سؤال ديگر ذهنها را درگير كرده و همچنان بيپاسخ مانده است.
برخي كارشناسان معتقدند بعضاً برخي خودروهاي داخلي كه توليد و عرضه ميشوند در تستهاي تخصصي اعلامي در همان ابتدا از نظر آلودگي رد ميشوند. حالا دولت به جاي كيفيت بخشي به توليدات داخلي و حمايت از خودروسازان براي توليد خودرو با استانداردهاي روز دنيا همچنان به فكر استمرار توليد خودروهاي بيكيفيت به هر نحوي است.
تكميل نبودن شبكههاي حمل و نقل عمومي درشريانهاي اصلي پايتخت از يكسو و فرسوده بودن تعداد زياد وسايل حمل ونقل عمومي در حال استفاده از سوي ديگر سبب شده است تا آلودگي و آلايندگي همچنان حرف اول را بزند و مسئولان حرفي براي گفتن نداشته باشند.
همه شهروندان در برابر آلودگي هوا بيدفاع هستند
آنچه نبايد از نظرها دور بماند آن است كه فقط آلودگي هوا در محدوده طرح ترافيك نيست كه باعث تشديد بيماريها و مرگ و مير در درازمدت ميشود، بلكه چتر آلودگي هوا در پايتخت و شهرهاي بزرگ بر همه موجودات زنده و غير زنده تأثير ميگذارد و بايد در نظر داشت كه همه شهروندان در برابر آلودگي هوا بيدفاع هستند !
بنابراين بايد در نظر گرفت كه اعمال ساز و كارهاي جديد براي كاهش آلودگي هوا در صورتي نتيجه ميدهد كه تصميمهاي گرفته شده با پيوستهاي اجتماعي و اجراي بند به بند طرحهاي جامع كاهش آلودگي هوا همراه باشد وآيندهنگري در آن ديده شود تا از بار آلودگي هوا بكاهد.
*نویسنده : بیژن یانچشمه
کلمات کلیدی : طرح ترافيك+آلودگی هوا
در سامانه سیمفا همه این اطلاعات وجود دارد چرا مجدد معاینه. (4116619) (alef-3)
زودتر از اینها باید اقدام میکردند. بازم خوبه. (4116785) (alef-11)
"خودروهايي كه به تازگي معاينه فني گرفتهاند به صورت نيم بها مورد معاينه قرار ميگيرند " . خجالت هم خوب چیزیه . مقصر مردم هستند که راحت زیر بار میروند . (4116640) (alef-3)
بی سواد
۱۳۹۵-۱۰-۲۵ ۲۰:۳۴:۲۰
مردم دارند خفه می شوند این مسولین در فکر نقش ایوانند . بابا کی گفته مجوز بفروشید هرکی می خواد بره تو طرح با تاکسی یا اتوبوس بره. دیگه مردم نمی دانند چطور باید این خواسته را بگویند ؟؟ اصلا اگر می خواهید طرح را بفروشید باید از تمام مردم شهر تایید گرفته باشید این که نمیشه یک عده با دادن پول حق تنفس بقیه مردم را پایمال کنند (4116760) (alef-11)
تیمور
۱۳۹۵-۱۰-۲۵ ۲۲:۳۷:۲۱
سلام
الف جان ترا خدا منتشر کن پیامم را
چند دهه ای هست که محدوده ی طرح ترافیک داره اجرا میشه آیا از آلودگی کاسته است؟
آیا از حجم ترافیک کم کرده است ؟
بخدا نه به پیغمبر نه
اما
ساکنین محدوده طرح ترافیک همه معترضند چرا
چون آلودگی مال جاهای دیگه است اما محدودیت مناطق قبلی طرح ترافیک را بیشتر میکنند
مثلا "
در تجریش و پاسداران و صدر و همت و تهرانپارس و ولی عصر ترافیک نیست ؟
دو روز ترافیک شدید در مناطق شمالی تهران بود از وزیر و وکیل و شورای شهر همه افتادند دنبال حل معضل
اما ساکنالن محدوده طرح ترافیک که در همین مناطق قبل از انقلاب متولد و بزرگ شده و تحصیل کرده و ازدواج کرده اند اینکه نمیتوانند مانند همشهریان شمال شهر از خودروی خود استفاده کنند ناراضیند چون
بیمه شخص ثالث خودرو را بمدت 365 روز پرداخت میکنند اما بیش از 340 روز نمیتوانند از اتومبیل خود استفاده کنند چون طرح ترافیک است
مالیات و عوارض خودرو به شهرداری و... هم میدهند اما نمیتوانند از خودروی خویش استفاده کنند
این عین بی عدالتی است
و به نوعی دستبرد به جیب ساکنان محدوده طرح ترافیک است که دراین زمینه حقوقشان پایمال شده و جایگزینی هم برای این حقوق از دست رفته آنان در نظرنگرفته اند
محدوده طرح ترافیک ایجاد کرده اند و میلیونها نفر را محاصره و محدود کرده اند و حقوقشان را نادیده گرفته اند آنوقت برای حرکت دادن ماشین مجوز میفروشند
ترا بخدا مسخره بازی نیست؟
چرا ساکنان محدوده طرح ترافیک باید تمام هزینه های بیمه و مالیات و عوارض خودرو را بپردازند اما برای مثلا بردن خانواده به دکتر و بیمارستان و یا بردن خودرو به معاینه فنی یا باید مجوز بخرند یا ظالمانه جریمه شوند یا هزینه آژانس بدهند.
مگر خون دیگران از ساکنان محدوده طرح ترافیک رنگینتر است؟
اگر مسئولان مرتبط با موضوع غیرت میداشتند باید تمام تهران را طرح ترافیک کنند. چون آلودگی فقط در محدوده طرح ترافیک نیست خودشون هم میدونند که ازین طرح فقط کیسه دوخته اند تا جیب مردم خالی تر کنند
بخدا ظلم است و موجبات بدبینی به نظام را فراهم آورده است .
دادستان کجاست ؟
مسئولان کجایند؟
از پشت میز و صندلیهای راحتتان به درون مردم بیایید تا متوجه شوید که مردم چه میگویند
الف جان ترا به جون هر کسی که دوست داری منتشر کن .
والسلام (4116949) (alef-13)
فقط قوانین سخت گیرانه.حمل ونقل عمومی واقعا افتضاحه درست توزیع نشده .غرب تهران را با شرق تهران مقایسه کنید نه مترو هاش تکمیل شده نه خطوط بی آر تی دارد هیچی ندارد جز بزرگراه با انبوهی از ماشین (4117014) (alef-13)