نظر منتشر شده
۱۶۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 201749
گزارش به مردم – 13
چرا باید یارانه ثروتمندان و افراد برخوردار را قطع کرد؟
احمد توکلی، 21 مهر 92
بنا بر حكمت الهی و روش دینی و تجربه بشری چه در تاریخ ۱۵ قرنی اسلام، چه در كشورهای پیشرفته و چه در کشورهای حال توسعه، تشخیص و تفكیك دارا از نادار انجام می‌شود؛ چگونه است كه ما اظهار عجز می كنیم؟
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۵۲
۱. قرار بود یارانه انرژی «هدفمند» شود. در حالی که وقتی یارانه به شکل سرانه و مساوی بین مردم تقسیم می شود درست ضد هدفمندی عمل می کند. شما یارانه ای را که به قصد «یاری» به مردم برقرار کرده اید، اگر بدون توجه به اینکه گیرنده نیازمند یاری هست یا خود باید یاری کننده باشد، آن را توزیع کنید، مرتکب بی عدالتی آشکار شده اید. وقتی قرآن درباره برخورداران از توانایی مالی می فرماید: «و فی اموالهم حق معلوم للسائل والمحروم؛ در دارایی آنان سهم مشخصی برای درخواست کنندگان و محرومان قرار داده شده است»، چرا اقشاری که موظف به پرداخت یارانه اند، یارانه دریافت کنند؟ ادامه روش گذشته به زیان تهیدستان و مستضعفان است.

۲. قانون هدفمندسازی یارانه ها مصوب ۱۳۸۸ نیز پرداخت یارانه را مساوی نخواسته است؛ بلکه در بند الف ماده ۷ چنین آورده است:

«ماده ۷ – دولت مجاز است حداکثر تا پنجاه درصد (۵۰%) خالص وجوه حاصل از اجرای این قانون را در قالب بندهای زیر هزینه نماید:

الف- یارانه در قالب پرداخت نقدی و غیرنقدی با لحاظ میزان درآمد خانوار نسبت به کلیه خانوارهای کشور...»

بنابراین پرداخت مساوی برخلاف قانون است. درواقع اگر مجلس پیشنهاد حذف ۳۰ درصد خانوارهای با درآمد بالا را بپذیرد، خود به خود این ماده اصلاح می شود.

۳. موضوع مهم تر تاثیر مخرب پرداخت نقدی به سبک گذشته است که باز هم به زیان مستضعفان و اقشار نیازمند تمام می شود. طبق قانون باید حداکثر ۵۰ درصد درآمد حاصل از افزایش قیمت سوخت و آب برای جبران تورم ناشی از این افزایش، صرف خانوارها بشود؛ آن هم نه فقط به شکل نقدی. در عمل دولت وقت در حالی که در سال حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان از این راه دریافت می کرد، در حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان پرداخت نقدی برقرار کرد. به طوری که از ابتدای اجرای طرح (آذر ۱۳۸۹) تا پایان شهریور ۱۳۹۱ جمعا ۷۵ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان پرداختی داشت که تنها توانست ۴۵ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان آن را از محل افزایش قیمت فروش سوخت و آب، تامین کند. یعنی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان کسر آورد.(۱) این کسری از کجا تامین شد؟ با استقراض از بانک مرکزی که به منزله چاپ پول پرقدرت است، از محل سهم شرکت های دولتی ذیربط (شرکت ملی نفت، شرکت ملی پالایش و پخش، شرکت ملی گاز، شرکت توانیر، ...)، از علی الحساب دریافتی خزانه و ... . شرکت های دولتی مزبور هم برای اداره کردن امور جاری خود به ناچار به بانک مرکزی مراجعه می کردند و با استقراض از بانک مشکل خود را می پوشاندند؛ که این هم با چاپ اسکناس جدید مقدور بود.

تمامی عیوب ذکر شده و خصوصا این آخری موجب افزایش پول پرقدرت در جامعه می شود. این پول چندبار در سال می چرخد و نقدینگی را می سازد. ضریب گردش پول حدود ۵ است. بنابراین به اندازه ۵ برابر پول پرقدرت، نقدینگی در اقتصاد کشور افزایش می یابد. نمودار ۱ نرخ رشد ماهانه بدهی دولت به بانک مرکزی را در سال ۹۱ نشان می دهد و نمودار ۲ مقدار این بدهی در در دو مقط با فاصله ۹ ماه نشان میدهد:



مأخذ: بانک مرکزی، اداره بررسی سیاست‌های اقتصادی

نمودار ۳ نرخ رشد نقدینگی ماه های مختلف سال ۹۱ را در کنار نرخ رشد ماهانه سال ۹۰ نشان می دهد. چنان که ملاحظه می شود نرخ های رشد در سال ۹۱ تقریبا دو برابر نرخ های رشد در سال ۹۰ است.


به اتفاق نظر تمامی اقتصاددانان و تمامی پژوهش های تجربی متکی بر اقتصادسنجی، یک پایه مهم تورم در اقتصاد ایران همین رشد نقدینگی بسیار فراتر از رشد تولید ملی است. اگر اندازه حجم نقدینگی و اندازه تولید ملی به یک نسبت بزرگ شود، تورمی در کار نخواهد بود. ولی اگر رشد نقدینگی بیش از رشد تولید باشد، تورم حتمی است. در سال هایی این روش ناپسند در اقدامات جبرانی دولت صورت گرفته است، که در کنار رشد شدید و صعودی نقدینگی، رشد تولید نزولی و منتهی به نرخ منفی شده است. چنان چه نمودار ۴ نشان می دهد:


حالا باید پرسید چرا تورم به طبقات ضعیف بیشتر فشار می‌آورد؟ علت آن است كه تورم در خوراكی‌ها بیش از سایر بخش‌ها است. در مسكن هم زیاد است. چون فقرا بخش بیشتری از درآمد محدود و اندك خود را به خوراك و مسكن اختصاص می‌دهند، نرخ تورمی كه آنها با آن رو به رو می شوند، بالاتر از متوسط است و برعكس، اغنیاء با نرخ تورمی روبرو می شوندکه کمتر از متوسط است.

به نمودار زیر توجه بفرمایید:


ستون‌ها، نرخ تورم متوسط جامعه، خطوط شكسته بالایی كه با مربع علامتگذاری شده، تورم تهیدستان و خط شكسته پایین كه با مثلث علامتگذاری شده، تورمی است كه ثروتمندان با آن رو به رو هستند.
بنابراین، روش فعلی در توزیع یارانه‌ از حیث تبعات تورمی نیز ضد مستضعفان عمل می‌كند. شرعاً و عقلاً چه دلیلی داریم كه به شكل غیرهدفمند و ناعادلانه‌ای یارانه بدهیم و علاوه بر این بی‌عدالتی، با چاپ اسكناس، جیب كوچك مستعضفان را خالی‌تر كنیم.

چگونه تشخیص ثروتمندان و برخورداران ممكن نیست؟!

از آغاز طرح، مرتباً این ادعا تكرار می شد كه چون اطلاعات وجود ندارد، نمی‌توانیم اقشار دارای استحقاق دریافت یارانه را از برخورداران جدا كنیم. الآن هم برخی چنین سخنانی می‌گویند. اما به سه دلیل این سخن مردود است.

اول: بیش از چهارده قرن است كه مسلمانان زكات و خمس می‌دهند. همه می‌دانیم كه تنها اقشار خاصی استحقاق دریافت وجوهات شرعی را دارند و كسانی كه پرداخت وجوهات بر آنها واجب است، این هم واجب است كه فرد مستحق دریافت را خود بیابند و یا رساندن آن به مستحق را به دیگری بسپارند. به هرحال این مالیات شرعی نزدیك به ۱۵ قرن است كه به خوبی به دست مستحقان می رسد. قطعاً چون انگیزه پرداخت وجوهات، اخروی است، می‌توان قبول كرد كه مستحقان با اطمینان بسیار بالایی شناسایی می‌شوند. اگر شناسایی مستحق مقدور نبود، خداوند آن را واجب نمی‌ساخت: «لایكلف الله نفسا الّا وسعها؛ خداوند هیچ امری را بر كسی واجب نساخت مگر آن كه حد توانایی وی را رعایت كرد.» (بقره/۲۸۶)

دوم: كشور‌های اروپایی چند قرن است كه در این زمینه برنامه‌هایی تصویب و اجرا كرده‌اند. اولین مورد در قرون جدید به تصویب برنامه «قانون فقر انگلیسی» در سال ۱۶۰۱ میلادی برمی‌گردد. در اروپا انواع اعانات دولتی به مستحقان داده می شود. در آمریكا نوعی از سیستم پرداخت، حتی پیش از استقلال آمریكا برقرار بود. هم اكنون دولت آمریكا به ۴۷ میلیون ۵۲۵ هزار نفر از اتباع خود (بیش از ۱۵ درصد كل جمعیت آمریكا) تمبر غذا (Food Stamp) یا كوپن غذایی با كارت هوشمند می‌دهد. (آمار اكتبر ۲۰۱۲، پارسال همین موقع)

آغاز ارایه این كمك غذایی به تصویب قانون در سال ۱۹۶۴ میلادی، زمان ریاست جمهوری لیندون جانسون، بر می‌گردد. این قانون در سال های مختلف اصلاح شد و در تمام این سالها‌ با نوسان وضع اقتصادی پرداخت این یارانه‌، تنها به مستحقان ادامه داشته است و از آغاز دوره‌ ركورد در سال ۲۰۰۸ با شیب تندی پوشش زیادتری یافته است. مستحقان به همت و مشاركت نهادهای دولتی، متخصصان تغذیه، همسایگان و سازمان‌های مذهبی، شناسایی می‌شوند. نمودار زیر را ملاحظه فرمایید:


پس در كشورهای پیشرفته صنعتی، شناسایی و تفكیك مستحقان برای دریافت یارانه غذایی رایج است.

سوم: اما در كشورهای در حال توسعه. بانك جهانی در كتابی كه ژانویه ۲۰۰۳ (۹ ماه پیش) منتشر كرده است(۲)، تجربه ۲۰ كشور آسیایی، آفریقایی و آمریكای لاتین، از گروه‌ کشورهای کم درآمد، با درآمد متوسط و با درآمد بالا، در اصلاح قیمت انرژی و حذف یارانه ها‌ را گرد آورده است. از این ۲۰ كشور، ۱۹ كشور، كمك‌های جبرانی (نقدی و غیرنقدی) دارند. از بین این ۱۹ كشور، ۱۸ كشور كمك‌ها را تنها برای مستحقان ارایه می‌كنند. تنها ایران است كه به طور سرانه به همه به طور مساوی می‌دهد! یعنی در كشورهای در حال توسعه نیز تنها ما مدعی هستیم که تشخیص مستحق و غیرمستحق نشدنی است!

پس بنا بر حكمت الهی و روش دینی و تجربه بشری چه در تاریخ ۱۵ قرنی اسلام، چه در كشورهای پیشرفته و چه در کشورهای حال توسعه، تشخیص و تفكیك دارا از نادار انجام می‌شود؛ چگونه است كه ما اظهار عجز می كنیم؟

دولت قبل اراده سیاسی نداشت. دولت جدید که رسماً همین مطلب را جزء برنامه‌های خویش اعلام كرده است، چون می‌خواهد؛ حتما به حول و قوه الهی می‌تواند.

راه عملی شناخت ثروتمندان و برخورداران چیست؟
تكلیف آمارگیری درآمد خانوار چه شد؟ آیا نمی‌توان از آن بهره برد؟ به نظر می‌رسد گروهی كارشناس با دقت خوبی می‌توانند ملاك‌هایی را برای شناسایی این اقشار تعریف كنند و بعد به كمك مساجد و نیروها و سازمان‌های مردمی به تعیین مصادیق دست بزنند. همانطور كه هم اكنون كمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی با تقریب قابل قبولی به شناسایی فقیران اقدام كرده و عمل می‌كنند. مثلاً این ملاك‌ها قابل بررسی است:

۱- بانك مركزی گردش مالی تمامی صاحبان حساب‌های بانكی را دارد. می‌توان با حكمی قانونی بانك را مكلف نمود كه اسامی تمام دارندگان چرخش مالی از حد معینی به بالا را، بدون ورود در جزئیات، در اختیار دولت بگذارد.

۲- سازمان مالیاتی كشور می‌تواند مؤدیانی را كه از حد معینی به بالا مالیات می‌دهند، به دولت معرفی كند.

۳- راهنمایی و رانندگی را می‌توان ملزم نمود كه اسامی دارندگان خودرو از انواع خاصی و از مدلی به بالا را معرفی كند.

۴- سازمان ثبت املاك و اسناد كشور می‌تواند اسامی مالكان خانه‌هایی از متراژ معینی به بالا را معرفی كند.

۵- جهاد كشاورزی زمین‌داران از مساحت معینی به بالا را مشخص كند.

۶- اتاق بازرگانی دارندگان كارت بازرگانی فعال با چرخش واردات و صادرات از حد معینی به بالا را معلوم سازد.

۷- سازمان نظام پزشكی ... و مشابه آنها.

البته پیشنهادهای ارایه شده، اصلاح می‌خواهد و حتماً در این شكل ابتدایی بی ایراد و اشکال نیست.
بنابر آن چه تقدیم شد، ادامه پرداخت سرانه یارانه نقدی؛

۱- توزیع درآمد را نابرابرتر می‌كند،

۲- تورم افزا است،

۳- با هدر دادن منابعی كه می توانست به تولید كمك كند، به ركود فعلی می‌افزاید،

۴- رشد تورم نیز از رشد و سرمایه‌گذاری می‌كاهد و به تداوم ركود مدد می‌رساند. پس باید حذف شود و حذف شدنی هم هست.

نكته پایانی مهم

در پایان به نكته مهمی در این ارتباط اشاره می كنم. عضو محترمی از دولت در مصاحبه خویش، روز چهارشنبه ۱۷/۷/۹۲، دو نكته در این ارتباط گفته است (نقل به مضمون):

۱- وی پرداخت یكسان یارانه را ناعادلانه خواند و گفت: عدالت ایجاب می‌كند، یارانه‌ها متناسب با درآمد باشد و از منابعی كه فعلاً به خانواده‌های بی‌نیاز داده می شود، درجایی دیگر استفاده كرد. وی افزود: قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در ۵ ماه پیش‌رو تا پایان سال به همان روال سابق اجرا خواهد شد.
۲- درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز، موضوع را به سال آینده احاله كرده و گفته است: از دولت انتظار نمی‌رود، بدون مطالعه كافی وارد عمل شود.

آقای دكتر روحانی با افتخار اسامی مختلفی برای دولت خود عنوان كردند؛ از جمله دولت قانون. عضو دولت قانون درباره مسائل، این چنین سخن نمی گوید، زیرا درباره مطلب اول، بحث از حذف یارانه‌های افراد بی نیاز و برخوردار هم اكنون در مجلس مطرح است و ای بسا تصویب شود. پس چگونه دولت قانون آن را اجرا نمی‌كند؟ باید گفته می‌شد، ما سعی می‌كنیم با جلب توافق مجلس این پنج ماه را هم به روال پیشین، گرچه ناعادلانه است ادامه دهیم. درباره مطلب دوم هم اكنون حكم قانونی درباره اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در قانون بودجه سال ۱۳۹۲ وجود دارد كه اجرا نشده است.

دولت قانون نباید مانند مستبدان گذشته سخن بگوید. درست است كه دولت بدون مطالعه كافی نباید وارد عمل شود، ولی چرا اولاً نسبت به این امر مهم كه بیش از ۴ سال است از آن بحث و گفت‌وگو می‌شود، شناخت كافی ندارید و ثانیاً مگر برای اجرای قانون باید مطالعه داشت؟ می‌توانست این چنین بیان شود كه چون دولت در خلاف مصلحت بودن اجرای حکم قانون بودجه پیرامون اصلاح قیمت ها در این وضعیت، دلایلی دارد، سعی می‌كند مجلس را در همین اصلاحیه بودجه قانع كند كه موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی به اول سال آینده موكول شود. دولت قانون باید حرمت نهاد قانونگزار را هیچگاه فراموش نكند، چرا كه مشروعیت خود دولت هم از این نهاد نشئت گرفته است.

پی نوشت:
۱) مرکز پژوهش های مجلس (۱۳۹۲)، «بررسی وضعیت برخی متغیرهای اقتصادی کلان ایران (حوزه های فرابخشی، ویرایش اول)»، شماره مسلسل ۱۳۰۲۵، مرداد ۱۳۹۲، جدول ۲۰
۲) Vagliasindi M. (۲۰۱۳), “Implementing Energy Subsidy Reform:Evidence from Developing Countries”, World Bank, Januery ۲۰۱۳, http://issuu.com/world.bank.publications/docs/۹۷۸۰۸۲۱۳۹۵۶۱۵/۳۴?mode=a_p
 
کلمات کلیدی : گزارش به مردم
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۷:۰۶:۳۲
آقا اين حرفها رو نزنيد

مردم وحشت مي كنند و پولهايشان را از بانكها بر مي دارند

با اين پيشنهادات غير كارشناسانه، بحران بانكي و مالي درست مي كنيد

فكر كرديد اقتصاد ما چقدر شفافيت اطلاعات دارد؟ من به شما مي گويم: هيچي

از نرخ تورم بانك مركزي كه قابل اعتماد نيست بگير .. تا اطلاعات مالي فعالين همين اقتصاد

با اطمينان به شما مي گويم
برخي از افراد مرفه، نه پولي در حساب بانكي دارند و نه مال درخوري به نام خودشان دارند

شما هر استراتژي اي در مورد پيدا كردن دارايي اين افراد اتخاذ كنيد، ده گام از آنها عقب تريد
فكر كرديد بي خود بوده كه بانكها نمي توانند طلب خود را از اين افراد وصول كنند!

دست آخر، فقط كارمندان و كارگران كه فيش حقوقي مشخصي دارند و دارايي شان شفاف است و هيچ حقه اي بلد نيستند به عنوان دهك هاي برخوردار شناسايي مي شوند!

پرداخت نقدي ، روش غلطي است و هيچ جور نمي توان آن را درست انجام داد

كار صحيح، اصلاح موانع رشد اقتصادي است: برطرف شدن تحريم ها + رهايي از وابستگي به نفت + شفافيت مالي و پاك كردن اقتصاد از فساد و رانت خواري (1715030) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۸:۱۵:۵۰
احسنت! این رو هم اضافه کن که هر ایرانی چه پولدار چه بی پول حق استفاده از منابع نفتی رو داره. نمیشه این حق رو ازش گرفت مگر اینکه خودش راضی باشه. باید فرهنگشو درست کرد که اون آدم بی نیاز بیاد خودش بگه یارانه نمی خواد. (1715154) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۹:۱۸:۳۱
دولت نمی‌تواند یارانه ۲۲ میلیون تن را به یکباره حذف کند، زیرا شاید پیامدهای بسیاری به دنبال داشته باشد. (1715271) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۰:۳۲:۴۲
مردم منتظرند تا آقای روحانی با کلیدش قفل یارانه ها را بازکند.


اما ظاهرا" کلید آقای روحانی گم شده ! (1715417) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۳:۴۱:۳۹
گم نشده، کلید متعلق به این در نیست. این راهمه میدونن هر کلیدی که هر دری را باز نمیکنه. (1715713) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۷:۵۱:۳۵
اگه واقعا مملكت سيستم درست و حسابي داره (كه نداره) آدم پولدار بايد ماليات بيشتري بده و آدم فقير ماليات نده... پس تفاوت تو درآمد، خودشو تو ماليات پرداختي نشون ميده. بنابراين تبعيض تو يارانه كه پول نفت همه مردمه وجاهت اخلاقي و قانوني و ديني نداره... (1715982) (alef-10)
 
محمود امیری
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۱:۱۶:۳۷
فراخوان عمومی :
جناب آقای توکلی در یک نطق تاریخی در مجلس اعلام بفرمایید. نمایندگان مجلس ، وزراء و معاونانشان استانداران و معاونانشان ، فرمانداران و بخشداران و معاونانشان مدیران کل و معاونانشان ( که غالباٌ از منازل سازمانی هم استفاده می کنند) . در اقدامی خدا پسندانه خود پیش قدم شده و یارانه نگیرند. ببینیم آیا ایثار در اینجا معنی خود را می یابد. (1715484) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۳:۴۳:۱۸
اشتباه میکنی. اجرای طرح هدفمندی می توانست خیلی تبعات وحشتناکی داشته باش
شه، اتفاقی نیفتاد. اینکه تعلیقه طرحه!!! (1715714) (alef-10)
 
علی شربیانی
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۱:۳۸:۳۵
چند نکته
اول اینکه یارانه حق هرایرانی است و باید رضایت داشته باشد که یارانه اش بین بقیه تقسیم شود نه اینکه قطع کامل شود
یعنی این که اگر برای یک ایرانی که نیاز بیشتری دارد یک نفر یارانه اش را ببخشد!
دوم این که ملت درخواستی برای یارانه نکرده بودند و این خود دولت بود که با مطرح کردن یارانه نقدی مردم را به این طرف شوق داد و الان که بحث حذف یارانه آمده همه فکر میکنند که میخواهند حقشان را بگیرند و حق را نا حق کنند
برای سهولت کار باید دید مردم نسبت به این مسله را عوض کرد
برای مثال در یک نظر سنجی بجای اینکه چند نفر موافق حذف یارانیه پر درامد ها هستند بهتر بود از جملات تاثیر گزارتر و صحیح تری مانند چند نفر از ایرانیان پردرامد حاضر هستند یارانه ی نقدی خود را به یک هموطن نیازمندتر ببخشد
در این صورت هم احساس گرفته شدن حق از بین میرفت...هم کسی که صاحب یارانه است با حس وطن پرستی و هموطن دوستی به ماجرا نگاه میکردو شاید اکثر مردم هم بصورت داوطلب یارانیه خود را اهدا میکردند
پس فرهنگ سازی...برخورد روانشناسانه ...ایجاد امنیت فکری که این یارانه ی به دست نیازمند واقعی برسد و چند نکته یه دیگه اقتصاد دانان و روانشناسان باید روی این مسئله تحقیق و نظر بدهند (1715843) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۰۵:۰۶:۳۴
ازآقای دکتر توکلی ودیگربرادران وکیل سوآلی دارم:مگر این مبالغ که پرداخت می شود ازمحل درامدحذف سوبسیدها نیست ؟قبل ازحذف سوبسیدها ازاکثر مایحتاج زندگی مثلا"یک عدد نان سنگک 50 تومان بود یا یک لیتربنزین 100تومان وقیمت آب وبرق و گاز و..........بعدازحذف همان نان 500 تومان بنزین 400تومان و 700 تومان و مابقی موارد به همین طریق !!! خوب دولت از محل پرداخت نکردن سوبسید ها که بیش از هرنفر درماه 136500 تومان عایدش شده مبلغ 45500 تومان را پرداخت مینماید حال چه شده است که خزانه خالی است مربوط به پرداخت یارانه هاست!!! تورم به 84 درصدرسیده یارانه هاست!!! وهرگرفتاری دیگری درهرموردی به یارانه ها ربط دارد چرا صریح نمی گویید که تمام اجناس ولوازم روزمره ی زندگی از چهار تا چهل برابر قیمت واقعی گردیده ویارانه ای هم پرداخت نمیشود ؟؟؟!!!خدا یا دادما را از مسببش به ستان. (1722750) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۸:۱۵:۵۳
پس چی شد اون جراحی بزرگ که قرار بود اقتصاد را شفا بده؟
پس چی شد اون همه حمایت هاتون از قانون هدفمندی یارانه ها؟ (1715155) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۷:۲۱:۴۵
به جای چاقوی جراحی از ساتور قصابی استفاده شد و به جای پزشک ماهر هم از یک قصاب دوره گرد بنا به همین دو دلیل ساده متاسفانه اقتصاد ایران زیر عمل جراحی فوت کرده است (1715936) (alef-10)
 
بیانی
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۹:۰۶:۵۷
به نظر من اگر یارانه همه مردم هم قطع بشه که هرماه نقدینگی سنگینی روانه جامعه میکنه وبنزین وگازوئیل هم 60درصدگران بشه (که هم درآمد دولت بشدت افزایش پیدا کنه وهم اگر گران شدن این اقلام اجحاف هم به مردم باشه حداقلش اینه که هوای پاکیزه تری خواهیم داشت) ولی به جاش یک دبه ماست بشه 3000تومان وبرنج خوب ایرانی بشه کیلویی 2500تومان ومرغ بشه کیلویی 2800تومان وگوشت بشه کیلویی 17000تومان وتخم مرغ بشه دانه ای 180 تومان ودلاربشه 2100تومان وقیمت مسکن واجاره بها به طور عمومی وسراسری از قیمتهای فعلی 40درصدپایین بیاد (که هیچکدام قیمتهای عجیب وغریبی هم نیست وبایک برنامه ریزی درست براحتی قابل تحقق است)احدی از مردم مخالفتی نخواهندداشت که هیچ بلکه موافق هم خواهند بود (1715250) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۰:۱۵:۳۹
قیمت مسکن 40 درصد بیاد پایین؟! حباب مسکن 180 درصدیه برادر!!! (1715759) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۲۲:۴۳:۰۳
اولا اینها آرزوی دست نیافتنی است که هر دو ما می دانیم..
دوما بالفرض که چنین شود بنده حقیر هر ماه 45،500 تومان به دولت می پردازم که قیمت ها را در حد ارقام پیشنهادی شما ثابت نگهدارد ...... که نمی تواند همچنان که قبل از ایشان نتوانستند و بعد از ایشان نیز نتوانند و این داستان همچنان ادامه دارد ...... آزمون و خطا به بهای کاهش کیفیت زندگی یک ملت (1718114) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۹:۱۶:۰۱
طرح هدفمندی یارانه‌ها شکست خورده !


دولت باید شهامت داشته باشد و ‌اعلام کند که ‌طرح هدفمندی یارانه‌ها شکست خورده ‌و از مردم عذرخواهی کند و بگوید، ادامه پرداخت یارانه به این شیوه امکان ندارد و ‌طرح را شکست خورده اعلام کند. (1715265) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۳:۳۵:۳۰
کاملا موافقم. به جز گرانی و تورم خاصیت دیگری نداشت. تا دیر نشده به فکر باشید. (1715698) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۰:۲۰:۳۰
مردم خواهان برگشت به قبل از دوران هدفمندی و مجازات مسببین آن هستند. (1715770) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۰:۱۱:۳۴
ضمنا این را همه اضافه کنید که اقای توکلی از کجای اسلام در اوردید که حق ثروتمندان رو از بیت المال ازشون بگیرید به این بهانه که بهش نیاز ندارن، مگه میشه زوری حقه کسیو گرفت؟ یارانه ها رو کم کنید یا بنزینو گرون کنید یا کالا بدید، حذف سه دهک چه مسخره بازییه؟ البته عرض کنم بنده از نظر درامدی جزو دهک یازدهم!! حساب میشم (1715385) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۱:۵۵:۲۱
در این جا نکات عجیبی مطرح شد اولا جهاد کشاورزی زمین های بزرگ را معرفی کند اصلا در ایران زمین های کشاورزی سند ندارد بدین ترتیب قابل شناسایی نیست
دوم خانه های بزرگ
در روستاها خانه ها بزرگ است البته فقط مساخت دارد اما قیمت چطور قیمت یک آپارتمان در بالاشهر تهران با چند خانه یا اصلا محله در روستا برابر است
سوم
بسیاری از مردم دارایی شان را دلار یاسکه کرده اند اینها کجا ثبت شده است
چهارم برخی از افراد در قاچاق کالا ومواد مخدر فعالند ایا درامدشان را اعلام ومالیات را می دهند
پنجم
..... (1715544) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۲-۰۷-۲۳ ۱۵:۳۲:۱۳
آنموقع كه پرسشنامه هاي در آمد مردم را جمع ميكيردند خيلي ها با صداقت اينكا ر را نكردند . به طور نمونه پزشكان و تجار و كسبه كه در سر كيسه كردن مردم كار كشته اند .يادم نميرود آنروزها كارم به دندانپزشكي افتاد دندانپزشك كه خود مي دانيد تا چه اندازه مردم را سر كيسه مي كند گفت : من در فرم آماري علاوه بر اينكه به هيچكدام از دارايي هام اشاره نكردم بلكه خودم را دانشجو معرفي كردم. ايشان به جهت اينكه من مي گفتم بايد فرمها درست پر شود براي مسخره و استهزا كردنم گفت و تو دوره زمونه هر كسي تا ميتونه سر هم ديگر را كلاه ميذاره چرا ما بايد از غافله عقب بمونيم؟ (1719440) (alef-6)
 
مهر
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۷:۰۷:۳۳
ممنون اقای توکلی
درست می فرمایید شما
ولی بدانید که با این طرح کسانی که یارانه شان قطع می شود به طور حتم هجوم ناجوانمردانه ای به مردم مظلوم می اوردند که این کسریشان جبران شود
چرا که سرمایه داران متولیان تمامی کارها در جامعه هستند (1715033) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۷:۰۹:۵۵
هیچ کس مخالف با رعایت عدالت بین گروه های مختلف جامعه نیست ولی هدف دولت متاسفانه ایجاد عدالت نیست، بلکه با این حربه میخواهد پول کمتری پرداخت کند. پیشنهاد میکنم در جهت رعایت عدالت، بودجه دولت هم به صورت مساوی بین بخش های مختلف توزیع شود. این که دولت اولویت هزینه کرد بودجه نفت (که متعلق به آحاد جامعه است) را به پرداخت حقوق کارمندان خود بدهد و از بودجه عمرانی (یعنی سهم آبادانی، سهم کارگران، پیماکاران و مشاوران) کم کند، عین بی عدالتی و ظلم آشکار است. (1715040) (alef-13)
 
رضایی
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۷:۱۰:۰۸
اکثریت مردم حذف یارانه حداقل پانزده میلیون نفررا به صلاح کشورواقتصادعمومی میدانند.دادن یارانه به صورت نقد تورم زاست وخیری درآن نیست. (1715041) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۰:۴۴:۲۲
این حرفا مال قبل از انتخابات بود. (1715813) (alef-10)
 
امین
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۷:۱۴:۰۶
مال همرو قطع کنید و برگردونید به قبل از دوره احمدی نژاد.
فقط سوختو چون قاچاق میشه یارانه ندین و بجاش یارانه هاشو بدین به مواد غذایی. (1715047) (alef-13)
 
هالو
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۷:۱۸:۲۷
اگه صدقه بود درست!! ولی این پول نفته که زیر پای من هم هست ومن مالیات هم میدمم میخوام بگیرم غذای سگ بخرم ببرم زمستون تو بیابون بدم سگ ها بخورن!!شما نمیتونید مملکت را اداره کنید!! چرا از جیب من سهم میذارین!!پس ما که سالی چند میلیون مالیات میدیم چی>؟؟ (1715053) (alef-13)
 
مجید
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۹:۴۵:۱۳
بنظر من کاملا حق با ایشان است . در کشور ما همیشه از قانون استفاده میشود تا حق کسانی را که میخواهند ضایع کنند، و هیچ وقت هیچ قانونی نشده است که حقی را به حقدار برساند . این قانون هدفمندی یا آنچه قرار است اصلاح شود مطمئن باشید که در این کشور موفق نمیشود . نمی دانم چرا متوجه نمیشوید یا خودتان را به کوچه علی چپ میزنید آقایان اینجا همه چیز عوضی جواب میده . بقول معروف سرکه که بر اساس طب قدیم باید صفرا را کاهش و بلغم را افزایش دهد ، در مریض ما بر عکس عمل مینماید . در قانون هدفمندی میفرمودید کیفیت نان بهتر میشود ، مردم از اتوبوس استفاده خواهند کرد و هوا تمیز میشود ، ترافیک از بین میرود ، با پول بنزینی که در ترافیک هدر میرود هزارها مدرسه ، بیمارستان ، ورزشگاه و... ساخته میشود و..... پس کو ؟ حاصل هزاران ساعت کار کارشناسیتان کو ؟ من به شماها پیشنهاد میکنم هیچ کاری نکنید و هیچ تدبیری اندیشه نفرمایید و بگذارید کشور بصورت دیمی اداره شود که خیلی خوب خواهد بود . (1715319) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۰:۱۸:۲۰
اگه راس راسی مالیات بدید حق دارید ناله کنید! ولی اکثرتون از مالیات معافید زرنگا! (1715765) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۵:۲۵:۰۵
مالياتي كه طبق قانون با چانه زني تعيين مي شود وامروز 100% بخش خصوصي وبعض كاركنان سازمان از بركات !!! آن بهره مي برند ، نتيجه اش وضع موجود كشوراست كه فساد بيدادمي كند . سي سال است نتوانسته اند سيستمي طراحي كنند كه سليقه مميز در تعيين ماليات بي اثر باشد ، حتما با اين نگاه ،دولت تدبير واميد هم نمي تواند كار مفيدي انجام دهد . بايد خيلي چيزها همزمان عوض شود . (1717028) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۷:۲۰:۰۷
فرزندم بیماری ام اس دارد قیمت آزاد داروی او در حال حاضر یک میلیون و 400 هزار تومان و با دفترچه 600 هزار تومان است و هر جا که مراجعه می‌کنیم نمی‌توانیم آن را تهیه کنیم. مسئولان فقط در رادیو و تلویزیون و روزنامه‌ها اعلام می‌کنند قیمت‌ها به سال 90 برگشته است. در حالی که این طور نیست.

بنده یک کارمند فوق لیسانس با25 سال سابقه کار و حقوق 2 میلیون و 500 هزار تومان درماه هستم. آیا دولت می خواهد یارانه من را هم قطع کند؟

دولت ممکن است از درآمد افراد اطلاع داشته باشد. اما آیا می توان باور کرد که دولت از مخارج کمر شکن انواع مشکلات مردم اطلاعی نداشته باشد؟ (1715056) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۱:۱۸:۲۹
یارانه شما در ماه بیش از 150 تومن یا 200 تومن میشه؟ یک جوری از حقوق 2500 خودتون ناله می کنید که انگار بدون یارانه دیگه داروی فرزندتون رو نمی تونید تهیه کنید یا در تهیه مایحتاجتون فقط از همین 200 تومن استفاده می کنید (1715491) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۸:۲۰:۲۸
معلومه دستت، توي خرج نيست

اين بنده خدا و بقيه بنده هاي خدا با150 يا 200 تومن، شايد يكي - دو تا قسط وام پرداخت مي كنند

كجاي كاري؟ (1716025) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۹:۰۰:۰۲
نظرات به خوبی نشان می دهند که مخاطبان الف از چه قشری هستند! (1716106) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۰:۲۵:۳۶
این طرز پاسخگویی نیست آدم!
ایشون الان به همدردی نیاز داره تا پول گدا منشانه یارانه ها!
ایشون درست میگویند دولت باید باقیمانده درآمد افراد را لحاظ کرده و یارانه را قطع کند یکی ممکنه عضو هیئت علمی باشه و با 2 تومن حقوق بعدش 1تومن کرایه خونه بده و کلی قسط! (1716270) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۷:۰۳:۵۶
یارانه پول نفت است و حق هر ایرانی فقیر و غنی هم نمی شناسد یا برای همه یا هیچ کس (1717317) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۳ ۰۸:۱۵:۵۹
حالا سوال من اینه:من در عسلویه 2500 حقوق میگیرم و در شرایط سخت کار میکنم.فرق من با اون تهرانی که 2500 میگیره چیه آقای توکلی؟آیا شرایط سخت مهم نیست؟ (1718562) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۷:۰۷:۴۳
با سلام و آرزوی بهبودی فرزندتان

این هم راه حل دارد.
دولت میتواند با حذف یارانه اقشار برخوردار، حتی یارانه سلامتی را نیز به طور هدفمند افزایش دهد. (1717328) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۷:۲۴:۴۵
1) پول نفت متعلق به همه ایرانیان است و غنی و فقیرندارد.

2) چگونه می خواهید دهکها را شناسایی کنید.

3) خانه از پایبست خراب است. کل این طرح که احمدی نژاد آن را ارائه کرد و همه از جمله نماینده های مجلس به به و چه چه آن را کردند، اقتصاد کشور را به خاک زمین نشاند. باید کل طرح متو قف شود. دادن پول نقد به مردم اشتباه است.

4) به جای پول نقد کوپون کالاهای اساسی به کشاورزان، کارمندان ، کارگران و بی کاران بدهید (1715064) (alef-13)
 
آریو
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۷:۲۵:۴۱
باسلام.

آفرین آقای توکلی. نوشته بسیار جالبی بود. متاسفانه سیستم پرداخت یارانه در ایران از اول دارای اشتباهات بسیاری بوده است. اولا خیلی از ایرانیها در موقع آمارگیری آمار غلط میدهند. دومأ خیلی از ایرانیهای موقیم خارج از کشور هم یارانه دریافت میکنند که این فقط در ایران وجود دارد. در کشورهایی که یارانه پرداخت میکنند شرایط سختی برای دریافت یارانه وجود دارد. مثلا شخصی که درخواست یارانه میکند باید ساکن در کشور باشد و کسی که دارای درآمد بالا ست یارانه به او تعلق نمی گیرد. در کشور سوئد کسی که با تقلب یارانه دریافت میکند محاکمه میشود و مجبور است که آن را به دولت برگرداند.. مسئولین اگر بخواهند میتوانند خیلی راحت آمار افراد نیازمند را تهیه کنند. در ایران بعضی ها حتی برای مردگان نیز یارانه دریافت میکنند. (1715070) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۷:۳۲:۱۱
این کار باید انجام شود و راه حل هم دارد.
در آمار چیزی داریم به نام امار ثبتی. یعنی آماری که سیستماتیک ثبت میشود و نیازی به خوداظهاری ندارد. مثلا آمار اتومبیلها در نیروی انتظامی اماری ثبتی است.
از این امارها میتوان برای حذف اقشار برخوردار استفاده کرد. (1715087) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۶ ۰۴:۲۹:۳۱
يارانه به سرپرست خانوار داده ميشه , ممكنه ماشينها به نام فرزند يا مادر خانواده باشه . (1724656) (alef-6)
 
1360
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۷:۳۳:۳۰
با تشكر از نظر كارشناسي دكتر توكلي بله صحیح است هدفمندي يعني حمايت از قشر كم درامد ما الان پولدارها هم دارن يارانه ميگيرن با درامدهاي بالا اين حرص زدن و خدا از ما بگيره انشاله برسه دست نيازمند (1715088) (alef-13)
 
فرهنگی
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۷:۳۹:۵۰
یارانه شون که قطع بشه بیش ازدوبرابرش رومی کشن روی اجناس وازمردم می گیرند.آقای توکلی این یارانه بازی ازاول اشتباه بود.ضمنن صددرصدظرف یکی دوسال آیندبه مروریارانه اقشاردیگری قطع خواهدشدتاروزی که دیگربه کسی یارانه پرداخت نشود.تنهانتیجه دادن یارانه این شدکه هرروزبه قیمت اجناس افزوده می شودیعنی قیمت هاساعتی شده است ازروزانه هم گذشته است.کاش کلن این یارانه راقطع می کردندوبه کاراقتصادسروسامانی می دادند.مثل همه دنیا.شماجزایران کدام کشوری راسراغ داریدکه هرروزبه قیمت هاافزوده شود؟مغازه بامغازه قیمت فرق داردکسبه می گویدمنطقه ای که من مغازه دارم اجاره اش چندین برابرمنطقه ای دیگراست.درحالیکه مردم کارگروکارمندیاازقبل درمنطقه ای ساکن بوده اندیابعد آمده اندامادرامدشان بایک کارگریاکارمندمنطقه پایین تریکسان است .منطقه بندی مناطق بدترین تزموجوداست زیرامردم بادرامدهای مختلف درسطح شهرپراکنده اند.حتی ادارات برق وآب وگازنیزمنطقه بندی هستند.حتی نرخ خدمات شهرداری هاو..... (1715098) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۷:۴۲:۰۱
تجربه دولت احمدی نژاد در ارسال پیامک به افراد به اصطلاح متمکن نشان داد که دولت درتشخیص این افراد راهکار مناسبی ندارد ودیدیم که این پیامکها بعضا برای افرادی رفت که کاش واقعا بی نیاز بودند .صحبت کردن وطرح دادن خیلی راحتتر از عمل کردن است همانطوریکه بسیاری از طرحهایی که در سالهای بعد از انقلاب اجرا شد با تمام توجیهای زیادی که از طرف ارائه دهندگان بدنبال داشت ولی در عمل ناکام بود فقط این مردم بودند که در اثر این طرحهای ناپخته متضررشدند وبس . (1715100) (alef-13)
 
امير حسين سلطان/تهران
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۷:۴۴:۰۳
و سئوال اساسي تر اينكه چرا از ابتدا به همه يارانه تعلق گرفت؟! و آنهم به طور كاملا مساوي؟! (1715102) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۷:۴۵:۱۷
کاملا حرف شما درسته، ما هم نمی خوایم بار مالی دولت و بدهی زیاد باشه، اما تو رو خدا به فکر قشر متوسط دیروزی باشید که الان زیر خط فقرن چه فایده یه عده که مر کز آمار ازشون هر سوالی پرسیده درست جواب ندادن و از این طریق کاری نمی شه کرد
همچنان مردم مظلوم هستن که دستشان به جایی بند نیست و باید روز به روز اوضاعشان بدتر شود، کاش از این قشر متوسط دیروزی بپرسید چند بچه دانشگاه آزادی دارن و در مقابلش چقدر حقوق می گیرن؟ این فرزندان غذا و لباس و امکانات حداقلی نمی خوان؟ (1715107) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۷:۴۶:۴۴
آقای توکلی عزیز!
خواهش میکنم برید برخورد حضرت علی با بیت المال رو مشاهده کنید!
در زمان خلیفه دومف بیت المال متناسب با تقوای افراد تقسیم میشد یعنی اصحاب بدر بر اح برتری و مهاجرین بر انصار برتری داشتند و سهم کمتری از بیت المال دریافت میکردند. (رجوع کنید به کتب تاریخی از جمله تاریخ طبری)
این همان روشی بود که حضرت علی در جریان شورای پنج نفره خلیفه دوم با آن مخالف بود و اجرای آن را در ازای خلافت نپذیرفت.
حضرت علی بعد از به خلافت رسیدن، در روز دوم خلافت، بیت النال را به طور مساوی بین همه مسلمانان تقسیم کردند و به هر نفر 3 درهم ( یا دو درهم) دادند، که با اعتراض بسیاری از کسانی که قبلا بیشتر سهم داشتند مواجه شدند، همان کسانی که جنگ جمل را راه انداختند!
حضرت علی در تقسیم بیت المال نه به تقوای افراد توجهی داشتند و نه سطح ثروت آنها!
عدالت علوی یعنی این!
عدالت همه جا به معنی مساوات نیست، اما در این مورد عدالت به معنی مساوات است.
در زمان حضرت علی هم عده ای صاحب املاک و مال فراوان و عده ای فقیر و ناچیز، اما ایشان هیچ سهم اضافه ای برای کسی قائل نمی شدند.
در مورد اینکه چرا این طرح اجرا شد نه اینکه به فقرا سهم بیشتری برسد، بلکه مشکل در این بود که توزیع یارانه بدین گونه بود که 30درصد جامعه، 70درصد یارانه را استفاده می کردند و قرار بود جلوی این کار رفته شود.
یارانه صدقه نیست که فقرا داده شود، بلکه از بودجه کشور( که از منابع و مالیات و ...)می باشد که باید به صورت مساوی بین همه تقسیم گردد.
خواهشا اگر این نظر رو منتشر نمی کنید لااقل به آقای توکلی نشون بدید. آقای توکلی خواهش می کنم در مورد روش حضرت علی و عدالت مد نظر ایشون مطالعه بیشتری کنید،به شخصه چندین کتاب تاریخی صدر اسلام را برای درک درست مقصود مورد نظر ایشان مطالعه کرده ام از جمله تاریخ طبری، تاریخ یعقوبی، کتاب امام علی ابن ابی طالب اثر عبد المقصود، کتب شهید مطهری در مورد حضرت علی و چندین کتاب دیگر.
خ.اهش میکنم یک بار دیگر به نظرات ایشان رجوع کنید.
من از حذف پردرآمدها هیچ ضرری نمی کنم، فقط و فقط دغدغه من در اجرای درست عدالت است. (1715109) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۲۳:۳۵:۳۷
برادر من اقتصاد امروز ایران را می خواهیدبا مدل 1400 سال پیش اداره کنید؟ پس این همه مدرسه و دانشگاه علم اقتصاد کشک است؟ (1718199) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۷:۴۷:۳۴
آقای توکلی خمس و زکات را اشخاص میدهند نه حکومت و دولت ! در ضمن پرداخت یارانه به پنجاه میلیون ایرانی و عدم پرداخت به بیست و پنج میلیون دیگر علاوه بر ایجاد نوعی حس تبعیض بین مردم (حداقل در قشر متوسط جامعه ) ، از صورت صدقه و کمک به نیازمند بیرون میاید مگر آنکه بپذیریم پنجاه میلیون !! نفر در کشور نیازمند صدقه ی بیست و پنج میلیون دیگر هستند !! این طرح از همان ابتدا اشتباه اجرا شد و بهتر است اصولا به جای دادن یارانه به مردم ، منابع آن را جهت کاهش قیمت کالا و خدمات و افزایش تولید صرف مردم کرد . (1715111) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۱:۰۳:۴۸
آره یارانه رو بدین به اون معتاد فقیر که بره بیشتر به مملکت آسیب برسونه. (1715457) (alef-10)
 
یک هموطن ایرانی
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۷:۵۰:۳۳
جناب اقای دکتر توکلی

با سلام و احترام مایلم چند نکته رو خدمتتون عرض کنم:

1- مسئله پرداخت وجوهات شرعی با حقوق یکسان افراد از محل بیت المال دو امر کاملا مجزاست

2- اگر فردی خارج جریانات رانت و دایره بسته ارتباطات قدرت و تنها به واسطه تلاش خود چه در کار و چه در تحصیلات به درآمد و ثروتی دست یافته ، عدالت نیست که پاداش محرومیت از تقسیم بیت المال را به او بدهیم و در مقابل به فردی که نه از روی مظلومیت و خارج ماندن از دایره وابستگیهای فامیلی و سیاسی ... بلکه به واسطه ضعف و کم کاری خود به دسته کم درامد ها و فقرا پیوسته پاداش بدهیم !

3- در تکمیل بند 2 یاداوری میکنم که عمده یارانه پرداختی نه از محل خمس و زکات و نه حتی از محل مالیات ، بلکه از محل فروش نفت و خیلی دیگر از داشته های ملی ماست که همه احاد ملت ما در ان شریک هستند

4- با توجه به قابل توجه بودن مبلغ یارانه در صورت بالا بودن تعداد اعضای خانوار، حذف برخی گروههای اجتماعی از این گردونه و افزایش یارانه برخی گروهها توازن اجتماعی ناشی از عرضه و تولید و مصرف و تقاضا را برهم خواهد زد در واقع گروههای تولید کننده ، نخبه و تحصیل کرده، کارآفرین و پیشرو را تحت فشار قرار داده و افراد مصرف کننده و غیر مولد و پیرو را بی انگیزه کرده و از تلاش برای کار و بهبود وضعیت خود باز میدارد

5 - اگر هم اقشاری از جامعه به لحاظ مالی نیازمند این یارانه نباشند ( که فی الواقع درصد پایینی را تشکیل می دهند) لازم است برای حفظ حقوق شهروندی به طرقی دیگر حق ایرانی بودن انان حفظ شود.

6- بر ماست که از روحیه سرمایه دار ستیزی و فقیر پروری به سمت حمایت کارفرینان واقعی و سرمایه گذاران و حمایت موثر و پایدار از ضعفا بپردازیم . کاری که نیاز به درک اجتماعی بالا و شناختی درست دارد.

7- مهمتر از همه موارد فوق حمایت واقعی در بهبود شرایط اقتصادی و ایجاد کار برای جوانان بیکار ماست . به جوانان و مردم این مملکت فرصت ماهیگیری بدهید ف این ماهی ها امروز باعث راحتی و فردا بلای جان این ملت خواهد بود

و من الله التوفیق
مؤید باشید (1715116) (alef-13)
 
سيد ابراهيم كراماتي
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۷:۵۲:۰۶
جناب دكتر توكلي گرامي ، شما نماينده مردم در مجلس بوديد هنگام بحث و بررسي و تصويب قانون هدفمندي و بعد كه اجراي آن هم شروع شد بازهم شما امين مردم بوديد و هم اكنون نيز هستيد؛ چرا اين پرسش جدي را از خود و همكاران محترمتان نمي پرسيد كه چرا كوتاهي كرديد و قانوني با اين همه نقص تصويب نموديد و ديگر اينكه چرا پس از شروع اجرا و در همان آغاز راه كه مشكلات اين قانون خود را به گونه اي پرنگ نشان داد؛ بازهم به سكوت خود ادامه داديد؟
مجلس محترم بداند و آگاه باشد كه در پخت اين آش شور هدفمندي مسئول است و چه بخواهد و چه نخواهد؛ اين يك برگ مخدوش از كارنامه اش مي باشد و نمي تواند با فرافكني توپ را به زمين دولت اكنون يا پيشين شوت كند. (1715119) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۸:۰۳:۲۱
اگر يارانه ها را به كل قطع كنند و فقط به افراد نيازمند به صورت كالايي كمك كنند، بهتر است.
با قطع يارانه ثروتمندان، نبايد انتظار كاهش سريع تورم داشت، چون اين يارانه نقش چنداني در مصرف آنان ندارد و عمدتا به صورت پس انداز نزد آنان نگهداري مي شود. ( دست نخورده در حساب بانكي آنها مي ماند)
اما ورود به بازار يارانه افراد فقير است كه تورم زاست، چون به سرعت تبديل به تقاضا براي دريافت محصول جديد مي شود. (1715139) (alef-13)
 
ali
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۸:۰۶:۴۹
سلام این داستان مدتهاست که مطرحه ولی من یک سوال دارم
آیا مگر یارانه ها همان سوبسید دولتی موادی مثل بنزین نیست که قطع شد و مستقیم به مردم پرداخت میشود که خودشان مدیریت کنند ؟
اگر جواب مثبت است انصاف دهید من که به قول شما برخوردار هستم و ماشین خارجی سوار میشوم و کارت سوخت ندارم و بنزین لیتری 700 تومن میزنم باید این یارانه رو بگیرم یا اونی که کارت سوخت داره و بنزین 400 تومنی میزنه ؟
اگر قرار است چیزی به مردم داده شود به نظر من باید مساوی بین همه تقسیم شود و واقعا درآمد حاصل از حذف سوبسید بنزین و گاز و برق و ... چه میشود ؟ آیا من شهروند هستم یا نه به چه اجازه ای یارانه من قطع میشود ؟؟؟ (1715141) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۸:۰۷:۳۵
جناب توكلي همه انديسمندان وافراد دلسوزپرداخت يارانه نقدي توسط دولت احمدي نژاد را سهمي مهلك وويرانگر برمردم ايران واقتصاد كشور ميدانستند وبنده ان زمان طي نامه در سايت رياست جمهوري اين موضوع را ياداورشدم شما چرا انموقع بعنوان نماينده مجلس وحافظ حقوق ملت جلوي اين بمب خانمان برانداز جلوي دولت ايستادگي نكرديد وعملا احراي قانون به اين شكل رامانع نشديد نوشدارو بعد از مرگ سهراب چه فايده اي دارد؟؟؟؟ (1715142) (alef-13)
 
سلام
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۸:۱۰:۱۴
آقای توکلی یادتان رفته که :

تبلیغات می کزدید یارانه را به خود مردم میدهیم هرکس خود می داند چقدر مصرف کند
حالا چی شده ؟
مگر حضرت علی بیت المال را مساوی بین همه تقسیم نمی کرد؟
من طرفداری ثروتمندان رو نمی کنم اما نگرانم هر روز عده ای به بهانه ای از لیست کم بشن و نه با برخورد صادقانه (که وضع اقتصاد مون خرابه و چاره یی نداریم)
بهتره نیست با مردم با صداقت حرف زد؟ خوب یک روز نان گران شد با تبلیغات صدا و سیما (مجریان میکروفون به دست که نشان میداد همه راضیند)و روز دبگر ...
آن موقع هم صداقت فراموش شد و شما باز کاری نکردید (1715149) (alef-13)
 
lAli
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۸:۱۱:۵۴
بسیاری از ایرانیان خارج از کشور از نعمت یارانه بر خوردارند، دوستی‌ را دیدم که سالها در شهر لاهه زندگی‌ و خدا را شکر وضعش خوب.دلیل اخذ یارانه برایش این بود که حقش می‌باشد. نمیدانم آیا حق قانونی‌ او هست یا نیست ولی‌ این را می‌دانم که انصاف نیست! (1715150) (alef-13)
 
آدمی که یارانه نگرفت
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۸:۱۲:۰۵
سلام
آقای توکلی کاش پیش از این ها چنین مطلبی عنوان می کرد. اول این نکته را بگویم که من داوطلبانه شماره حساب ندادم و یک ریال هم یارانه نگرفته ام چون خودم را مستحق این یارانه نمی دانم. من بازنشسته ام و حدود یک میلیون حقوق ماهانه دارم با یک آپارتمان. ماشین ندارم! برداشت من از یارانه هدفمند بودنش بود نه این که مثل ایدۀ آقای کروبی ماهانه به هر ایرانی پول بدهند. این برنامه به درستی اجرا نشد حتی به درستی معرفی نشد. خیلی ها فکر می کنند که این پول سهم نفت آن هاست! متوجه نیستند که طرحی اقتصادی بود برای درمان اقتصاد بیمار ایران که حالا به یک افتضاح ملی تبدیل شده! هم دولت مقصر است هم مردم.
افراد مرفه برای توجیه دریافت این یارانه می گویند مویی از خرس کندن غنیمت است. در چنین صورتی دریافت یارانه نوعی واکنش منفی و در عمل ضربه به اقتصاد ملی است. دولت پیشین برای کسب آراء ( رو راست بگویم آقای احمدی نژاد برای رأی جمع کردن به نفع مشایی) از عمد به همه یارانه داد. ایشان حتی اعلام کردند که ایرانی های خارج از کشور هم متقاضی باشند ما یارانه می دهیم!
شماری از پولدارهای ما اعتنایی به مسئولیت اجتماعی ندارند. این ها درکی از عدالت اجتماعی ندارند. ایران بهشت این جور پولدارهاست چون مالیات نمی دهند و دارید می بینید که از یارانه هم (چون مفت است مثل آش نذری) نمی گذرند. اقتصاد ایران تا نرود سراغ مالیات هرگز سر و سامان پیدا نمی کند.
جالب است که دولت مقتدر ایران نتواند فقیر و غنی را از هم تشخیص بدهد. دوران برخورد با مخالفین مسلح با طرح ابتکاری شناسایی مالک و مستاجر این مخالفان ایزوله شدند. چگونه است که چنین ابتکاری هایی حالا مطرح نمی شود!!
دولت دهک های پردرآمد را حذف نکند بی تعارف به منابع و اقتصاد این مملکت خیانت کرده است.
من دشمنی با پولدار جماعت ندارم اما آدم غیر مسحقی که حق مستحق را تصاحب می کند و به رو نمی آورد، یا به عناوینی خود بافته( مثل مویی از خرس کندن) آن را توجیه می کند نباید میدان داد تا به اقتصاد یک ملت آسیب بزند و فرصتی تاریخی را بسوزاند همانطور که سوزاندند و می بینید دولت برای تأمین این پول ها در چه مخمصه ای گرفتار آمده.
خلاصه کنم آقای توکلی نباید کوتاه بیاید. ایشان باید از مراجع بخواهند اعلام کنند که این پول برای نامستحق حرام است. سایت الف باید هدف اصلی برنامه هدفمندی یارانه ها را توضیح بدهد و برای همه قابل فهم کند که یارانه سهم نفت نیست. (1715151) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۸:۱۹:۱۴
اقاجان يه كاري كرديد توش مونديد و پول نداريد بديد، ديگه آسمون ريسمون نكنيد! (1715164) (alef-13)
 
حقیقت جو
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۸:۲۱:۴۷
اقای توکلی عزیز ما اصلا با حذف کامل یارانه ها از تمام دهک ها موافقیم بشرطیکه قیمت حاملهای انرژی بصورت تصاعدی بر مبنای مصرف محاسبه شود و از پردرامدهایی که بیشتر مصرف میکنند با قیمت بالاتر دریافت شود.ولی اینکه یک عده ای را از دریافت حق خودشان ( پول نفت یا مالیاتی که خودشان پرداخته اند) محروم کنیم غیر اسلامی است.به ایاتی که در مورد دو برادر یکی با یک گوسفند و یکی با 99 گوسفند برای داوری پیش پیامبر خدا مراجعه کردند رجوع کنید!!!!!!! (1715169) (alef-13)
 
مستاجر
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۸:۳۹:۵۳
به نظر من یارانه را باید با تغییرات ثروت در این 3ساله تطبیق داد. هر کس که در تهران در سال 89 مالک حداقل یک واحد آپارتمان اضافی ( غیر از واحد محل سکونت )بوده است از هدفمندی و تورم بعد از آن سود زیادی برده است. کل یارانه پرداختی به یک خانواده 4 نفره در یک سال حدود 2.2 میلیون تومان بوده است. در حالی که فقط افزایش قیمت یک واحد آپارتمان در تهران حداقل 100 میلیون تومان بوده است. در اولین قدم کسانی که مالک بیش از یک واحد آپارتمان در شهرهای بزرگ هستند یارانه شان قطع شود چون در مقایسه با من مستاجر این افراد یارانه 50 سالشان را یکجا دریافت کرده اند یا به عبارتی پیش خور کرده اند. ضمنا مستاجرانی که هیچ ملک دیگری در هیچ کجای کشور ندارند باید یارانه بیشتری دریافت کنند. (1715194) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۳:۳۰:۲۴
این روش پیشنهادی یک ایراد دارد، به فرض یک نفر سخت کار می کند و در زندگی صرفه جویی و قناعت می کند و خانه دومی می خرد نفر دوم عکس نفر اول زحمت کمتر می کشد و معنی صرفه جویی و قناعت را در زندگی نمی داند با این روش پیشنهادی افراد زحمت کش جریمه می شوند (1716735) (alef-10)
 
نسيم شمال
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۸:۴۲:۵۳
اولاامكان شناسايي حداقل 80درصد افراد مرفه با پيشنهاد هايي كه داده ايد وجود دارد و موارد نادري هستند كه ممكن است از زير آن در بروند كه در هر كاري مقدار متعارفي از اين مسائل وجود دارد .
ثانيا اقشار آسيب پذير جامعه با شرايط حاضر فقط افراد تحت تكفل بهزيستي و كميته ي امداد نيستند اينها را مي توان اقشار بسيار آسيب پذير ناميد و اقشار ديگر مانند مستمري بگيران،كارگران، وبرخي كارمندان كم درآمد كه مثلا با 4 سر يا 5 سر عائله ماهانه زير 1ميليون تومان در آمد دارند را آقشار آسيب پذير دانست والبته يك قشري ديگر وجود دارد كه علي رغم اينكه كارمند دولت هستند درآمدشان بالاست
ثالثا - نبايد يارانه را با پول نفت اشتباه گرفت با جمعيت ما سرانه ي هر ايراني از پول نفت سالانه 55 هزار تومان است.ما مثل كشور هاي عربي خليج فارس نيستيم كه با جمعيتي معادل 2-4 ميليون ميلياردها تومان در آمد داشته باشيم.
رابعا= قانون يارانه در جهت ياري رساندن به اقشار ضعيف و كم درآمد جامعه بوده است و كم كردن فاصله ي طبقاتي نه بيت المالي كه بايد براي همه به نحو مساوي پخش شود. (1715201) (alef-13)
 
سجاد
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۸:۴۶:۲۵
جناب آقاي دكتر توكلي- اقتصاد دان عزيز.لطفا به نكات زير توجه فرماييد:
1- بطور كلي اگر قرار است تصميماتي گرفته شود و اجرايي شود، بهتر است در همان سطح دولت و مجلس انجام پذيرد . بنظر ميرسد به اندازه كافي متخصصان و اقتصاددان داريم كه چنين تصميمات بهينه اي را بگيرند. وقتي هنوز تصمصمي خام است و عملياتي نشده، اينطوري چند ماه درحال جدال و بحث قرار مي گيرد، خودبخود تورم ايجاد مي كند و تنش بي ثباتي در جامعه وجود مي آيد بدون اينكه اقدامي شده باشد.
2- چه كسي تضمين ميكند كه امار درآمد مردم واقعيست؟ آيا سرشماري تعيين كرد؟ از بنده و همسايه هاي بنده در مجتمع درشهر ستان نزديك تهران و نيز دوستان بنده در شهرستان شمال و برخي همكارانم در تهران سرشماري قبلي انجام نگرفت و بطور قطع هزاران نفر ديگر سرشماري نشدند كه همه اينها مستند است. فقط كارمندان زحمتكش حقوق كارمنديشان معلوم است ( البته فقط حقوق كارمندي و نه درآمد ديگر چون اكثرا چند شغل ديگر هم دارند تا امورات بگذرانند) درصورتيكه كسبه و تجار و دلال (سكه و ارز و معاملات و بنگاه ها و ...) هيچ اطلاعاتي از درآمدشان نيست. با مشكلات اقتصادي چند سال اخير، عموم مردم دنبال شغل هاي كاذب دوم هستند و ماليات نمي دهند و هيچ كجا ثبت نيست. شما چطور درامد واقعي استخراج مي كنيد؟ آيا اين بي عدالتي نيست؟
3- مردم متقاضي دريافت يارانه نيستند! البته همه دوست دارند يارانه ها حذف شود ولي قيمتها به 3 سال قبل و قبلتر برگردد. اگر حامل انرژي و بايد زياد شود و برابر با كشورهاي ديگر شود كه قاچاق حذف شود (واقعا كار درستي است) اين نيست كه يارانه نقدي داده شود بلكه بايد سطح درامد مردم و نيز قدرت خريد مردم معادل حذف يارانه بالا برود در غير اينصورت هم دولت ورشكست ميشود و هم مردم بدبخت مي شوند و اينطور ميشود كه در جامعه است.
4- سرمايه دار چه يارانه بگيرد و چه نگيرد، درامدش را مطابق خرجش تطبيق ميدهد و به خودش ضرر نمي رساند و اگر به آنها يارانه ندهيم هم بسيار بيشتر از سهم يارانه اش را از جيب قشر مستضعف در مي آورند. پس اينهمه جنجال حذف يارانه چيست.
5- كلام اخر اينكه هر تصميمي كه فكر ميكنيد درست است بگيريد و نمايندگان دولت و مجلس همان همه مردم جامعه هستند. پس اين موضوعات را عمومي نكنيد تا مردم به چالش بيفتند. بياييد تصميمات را اتخاذ كنيد و بهترين راه را در نظر بگيريد كه قدرت خريد مردم بالاتر رود. مردم مي خواهند سطح زندگيشان را بالا ببرند و طريقه آن با شماهاست. بعلت مشكلات بانكي و خودپردازها و .... مردم ترجيح ميدهند پولهاي زيادي را در جيبشان نگهداري كنند تا در هنگام خريد و سفر و ... دچار مشكل نشوند و هزاران ميليارد تومان در جيب مردم است كه اگر يكساعت هم در بانك باشد مي تواند اقتصاد كشور را تغيير دهد چه برسد كه همه اين پول بجاي داخل جيب مردم باشد مي تواند در اقتصاد و سهام و .... وارد شود و مردم از سودشان هم درامد كسب نمايند و .... كه بهتر ميدانيد (1715208) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۸:۵۹:۰۱
پول نفت متعلق به همه است نه فقط افراد فقیر!!!!!!!!!!!!!!!!! (1715232) (alef-13)
 
سینا
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۹:۰۱:۲۱
دولت باید در ایک اقدام شجاعانه اعلام کند که طرح هدفمندی یارانه ها شکست

خورده است و ادامه پرداخت پول به مردم
( که در هیچ کشوری نیز به این شکل رسم نیست)
از این پس امکان ندارد.

دولت باید رو راست با مردم سخن بگوید و پرداخت یارانه ها را قطع کند. (1715238) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۹:۴۵:۰۲
کاملا موافقم

قطعش کنید آقا

تا چند ماه بهمون سخت میگذره بجاش یه عمر همش نباید با تورم نجومی ، گرانی های افسار گسیخته و کسر بودجه ی عظیم روبرو باشیم (1715318) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۹:۱۷:۱۸
اااچه جالب باز از این شکلها!
فکر کنم هر وقت یه بلایی میخوان سرمون بیارن از اینا نشون میدن. دیگه شرطی شدیم بخدا. ادم مارگزیده از ریسمون سیاه و سفید میترسه. (1715269) (alef-10)
 
توکلی
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۹:۲۰:۰۶
آقای دکتر توکلی: آیا قرار است کسی که دکترای اقتصاد دارد مانند مردم عادی صحبت کند و تحلیل دهد؟
1-بله می توان با دقت بالایی دهکها را شناسایی کرد، اما این کار نیازمند اقدامات فراوانی است که زمان می برد. بر گذشته ها صلوات و نمی پرسیم که شما چرا با دولت قبلی در این نحوه اجرا همکاری کردید، اما این اصرار برخی از نمایندگان مجلس برای درگیر کردن دولت با موضوعی که عواقب منفی و انرژی تلف کن بسیاری دارد، کمی مشکوک نیست؟
2-آیا به عواقب پیشنهاد خود برای شناسایی دهکها، که خودتان به خام بودن آن اذعان دارید، فکر کرده اید؟ می گویند در هنگام رفتن به جنگل فقط به زیبایی های آن فکر نکنید، احتمال بدهید که شیر و پلنگ هم داشته باشد! برخی از این شیر و پلنگها را دوستان در کامنتهای بالاتر گفته اند. چطور به فکر شما نرسیده است؟
3-پیشنهاد می کنم شخص شما همت کنید و موضوع را به دیالوگی در بین کارشناسان بگذارید (مثلا از طریق همین سایت) تا راه مناسب تر از این میان درآید. طیف راه حلها می تواند از تعطیل کردن طرح هدفمندی تا تبدیل پول نقد به کالا باشد. یکبار هم بپذیرید که ممکن است افرادی خارج از دایره مجلس و دولت می توانند راه حل ارائه دهند (1715278) (alef-13)
 
سعید57
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۹:۲۰:۵۱
با سلام
آقای توکلی
این حرف ها داستان است آن هم نه از نوع معمولی که از نوع شاهنامه ای!
آقای توکلی بهترین این داستانها شاهنامه است و از آن 1000 سال می گذرد!
شما بجای این داستانها بگویید چه کسی این مردم را اینگونه به دارا و ندار تقسیم کرد؟
کدام برنامه و مدیران چنین کاری کردند؟
چه کسانی عامل وبانی این تبعیض فاحش اجتماعی هستند؟
آقای توکلی اینها تاوان آن مصلحت سنجی های نابجای امثال جنابعالی است که امروزه ما پرداخت می کنیم. (1715280) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۹:۲۹:۵۰
افرادی با کد ملی واضح صدها سکه از بانک خریدن کارمندانی با حقوق های بالا. کشاورزی که فقط امسال ده میلیارد سیب زمینی فروخته یارانه هم می گیرند (1715295) (alef-10)
 
یک کشاورز
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۷:۵۴:۰۷
قربون مرامت! کدوم کشاورز در تمام تاریخ ایران توانسته با فروش سیب زمینی 10میلیون تومان به دست بیاورد که شما می فرمایید «10 میلیارد سیب زمینی فروخته یارانه هم می گیرند»؟! (1715985) (alef-10)
 
سحر
۱۳۹۲-۰۷-۲۳ ۱۲:۰۷:۴۰
من و همسرم 50 تا سکه پیش خرید کردیم.ولی چرا؟؟؟برای اینکه پول خرج و مخارج عروسیمون یه ذره بیشتر بشه که بتونیم زودتر بریم سر خونه زندگیمون.آیا ما پولداریم و باید یارانه ما قطع بشه؟ (1719002) (alef-6)
 
ا
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۱۹:۵۷:۰۱
یا بطور مساوی به همه مردم یارانه دهید یا کلا طرح را کنسل کنید
اگر بعضی دهک ها از پرداخت یارانه حذف شوند مطمئنا اولین گروه گارمندان و کارگران و بازنشستگان خواهند بود . چون دولت اطلاعات شفافی از آنها دارد
و بجای آنها دلالان و سود جویان و ... روز به روز بر داراییشان افزوده میشود بدون هیچ سند و مدرکی !
اگر میخواهید میزان درآمد افراد رو ملاک قرار دهید و حساب بانکی را کنترل کنید لااقل وام های بانکی که شخص مجبور به پرداخت آن است نیز شناسایی کنید
مثلا بنده ماهی 600 هزار تومان درآمد دارم و ماهانه 720 تومان قسط و اجاره و ...
میدهم
آیا من پردرآمدم ؟
آیا من مستحق حذف یارانه ام ؟ (1715354) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۰:۱۴:۴۷
شما حق ندارید مردم رادرجه بندی کنید وبه تنهایی طرح ونظریه بدید یارانه متعلق به
همه است (1715389) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۰:۴۲:۰۶
آقای توکلی به من چه ربطی داره یک نفر که خودش فقیره و میره 7-8 تا بچه دار هم می شه از رفاه من و پول من زده بشه داده بشه بهش مگر هر کس که نمی تواند خودش را تامین کند برود زن و بچه دار شود فشارش روی من کارافرین بیاید کشور را بکنید کشور مستمری بگیران (1715429) (alef-10)
 
آرش
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۰:۴۳:۳۲
مزرعه پدری
پدري 10 فرزند داشت ، عده اي تنبل و مدام بر دوش پدر و عده اي هم مستقل و خودباور بودند و همواره سعي مي کردند تا هزينه هاي زندگي شان را خود تامين کنند و سرباری برای خانواده نباشند.
در آمد خانواده از فروش محصولات مزرعه ي اجدادي تامين مي شد،فرزندان نيز در توليد و فرآوري محصولات مزرعه مشغول بودند و هر کس به نسبت کاري که انجام مي داد مزد دريافت مي کرد. پدر هزینه های عمومی خانواده را از محل درآمد مرزعه تامین می کرد و هزینه های اختصاصی هر فرزند هم از محل درآمد اختصاصی او پرداخت می شد.
پدر قانوني را در خانواده وضع کرده بود که هر کس درآمدش از 100 تومان در سال بيشتر شود به نسبت مازاد درآمدش بايد مبلغي از آن را به پدر بازگرداند تا صرف هزینه های عمومی خانواده نماید. به اين ترتيب فرزندان سخت کوش و مستقل سهم بيشتري را به پدر بر مي گرداندند و فرزندان تبنل هم چون درآمد شان به حد نصاب نمی رسید هيچ وقت سهمی بابت این موضوع پرداخت نمی کردند. البته اين موضوع از نظر آنها (فرزندان سخت کوش) پذيرفته شده بود.
سال ها بود که پدر از محل درآمد حاصل از وجوه پرداختي توسط فرزندان و درآمدهاي حاصل از مزرعه اسباب و لوازم زندگي را برايشان فراهم مي کرد. تا اینکه تصمیم گرفت به جای پرادخت هزینه های عمومی سهم هر کس را به خودش بدهد تا او بهتر هزینه هایش را مدیریت نماید.
در اين ميان فرزندان تنبل پدر که حال و حوصله کارکردن نداشتند،در تامين مايحتاج زندگي مشکل داشتند.او که این وضعیت را مناسب خانواده اش نمی دید تصميم گرفت به منظور افزایش رفاه عمومی خانواده بخشي بیشتری از درآمد مزرعه را صرف زندگي کند. به این ترتیب او تصميم گرفت به جهت رفاه حال فرزندان کم درآمد سهم فرزندان پردرآمد را هم به تنبل ها دهد تا به اين شکل آنها هم درآمد مکفي براي گذران زندگي داشته باشند. (1715430) (alef-10)
 
نسيم شمال
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۲:۳۵:۱۱
ادعا مي كني پولداري و حقت و مي دن به تنبل ها ؟؟؟؟؟؟؟؟/نه عزيزم اين تنبل ها يي كه تو مي گي كل هفته رو مي دوون براي يه لقمه نون حلال و مورد استعمار پولدارها واقع شده اند.پولدار ككش هم نمي گزه چون راه هاي بيشماري براي اينكه به استعمارش ادامه دهد پيدا كرده و ميشينه مثل شما به مردم توهين مي كنه و قصه هاي جزمي گرايانه مي بافه (1715613) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۰:۵۴:۲۹
حضرت علی علیه السلام فقط به فقرا از بیت المال پول میداد؟ (1715443) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۱:۰۱:۱۰
فرمایش آقای توکلی متین و منطقی است. اما:
وقتی تبعات ناشی از یارانه ها (گرانی کمرشکن) دامن همه را گرفته و دارا و ندار را به خود مشغول ساخته، تکلیف کسانی که یارانه شان حذف می شود، چه خواهد شد؟ اگر افراد برخوردار صنعتگر و تولید کننده باشند، مطمئن باشید پس از حذف یارانه شان، از پس خجالت مردم برخواهند آمد و کالا و خدماتشان را با چندبرابر قیمت و گران تر از قبل به فروش خواهند رساند. اینجاست که حتی اگر برای هر یارانه بگیر (پس از حذف افراد برخوردار) 100هزار تومان هم در نظر گرفته شود، درد او را دوا نخواهد کرد.
برقراری یارانه ها بدون در نظر گرفتن تبعات ویرانگر آن، از ابتدا اشتباه بود و البته راهی است که رفته ایم و قابل بازگشت هم نخواهد بود. زیرا هیچ احدی نمی تواند دلار را به هزار تومان و یک بطری روغن نباتی را به 650 تومان قبل از یارانه برگرداند.
با این وصف، اگر از همان ابتدا به افراد برخوردار یارانه تعلق نمی گرفت و با سیاستهای اقتصادی جلو تبعات یارانه ها گرفته می شد، هیچگاه این مشکل پیش نمی آمد. اما متاسفانه دولت نهم و دهم در اقدامی عامیانه، تبلیغاتی و غیرکارشناسی این پول را برای همه در نظر گرفت و امروزه تفکیک افراد برخوردار از غیربرخوردار در مقیاس وسیع، کاری است بسیار سخت. این را هم در نظر داشته باشید که امروز 70درصد همین نمایندگان محترم یارانه می گیرند، این در حالی است که از افراد برخوردار جامعه هستند! (1715451) (alef-10)
 
شاهد
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۱:۰۴:۳۲
از اول اشتباه بود زیرا در کشورهای اروپایی تنها به قشری از جامعه یارانه تعلق میگیرد کهمحتاج باشد مثل افرادی که مسن هستند وبازنشستگی ندارند،یازنان بیسرپرست،کودکان بی نان آور ویا اشخاص معلول که کمتر از دیگران از امکانات عمومی استفاده میکنند.
باید آدرس ولیست همه مردم شغل ودرآمد آنها همچنین وضعیت بانکی آنها را داشت تا موفق بهاینکار شد (1715460) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۳:۳۷:۴۲
اگر این طور است پس این همه کمیته امداد و بنیاد مستضغفان نقششان چیست؟ (1715701) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۱:۱۵:۵۱
اگر یارانه دهک های بالایی قطع بشه و فقط به افراد نیازمند داده بشه میشه کمیته امداد. یعنی از فرداش اونهایی که یارانه می گیرند صدقه بگیر به حساب می یاند نه محق. در ضمن اینطوری پرداخت کردن کم کم مردم رو عادت می ده که دولت باید به افراد نیازمند و کم درامد پول بده می شه گدا پروری در حد وسیع. مردم تقسیم می شند به یارانه بگیر و یارانه نگیر. (1715483) (alef-10)
 
شاهد
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۱:۱۸:۲۹
از اول اشتباه بود زیرا در کشورهای اروپایی تنها به قشری از جامعه یارانه تعلق میگیرد کهمحتاج باشد مثل افرادی که مسن هستند وبازنشستگی ندارند،یازنان بیسرپرست،کودکان بی نان آور ویا اشخاص معلول که کمتر از دیگران از امکانات عمومی استفاده میکنند.
باید آدرس ولیست همه مردم شغل ودرآمد آنها همچنین وضعیت بانکی آنها را داشت تا موفقبهاینکار شد.
ازامکانات همه برابرسودنمیبرند کسیکه در دهی زندگی میکند با کسیکه در شهر زندگی میکند تفاوت ریادی را لمسمیکند، کسیکه اتومبیل ندارد از راههای کشور سود نمیبرد،اغلب آنها کهدرتهران ودیکر کلانشهرها زندکی میکنند امکاناتیدارندکهدر نقاط دور افتاده مردم از آنها محرومند،میتوان هزار نمونه آورد که این کمک حق آنهاست کهنیاز دارند طبق حقوقبشر زندگی شرافت مندانه حق اقلیداشتهباشند، کشورمال همه هست. (1715490) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۱:۲۶:۳۴
جناب آقای توکلی
با این کار میخواهید پول باصطلاح نفت را به برخی بدهید به برخی ندهید.پس عدالت کجاست؟ (1715502) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۳:۳۸:۴۷
خب شاید چون ثروتمندان ایرانی نبودند که ثروت مند شده اند. (1715705) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۱:۳۸:۵۶
امير
با سلام
من با توجه به اينكه شاغل دولت هستم خودم را شايسته دريافت يارانه نميدانم و تا كنون هم دريافت نكردم و خيليها هستند كه وضع حقوقشان مشابه با من است ولي يارانه دريافت ميكند و خيليها هم وضع بسيار خوبي دارند و باز هم يارانه ميگيرند در صورتي كه يارانه بايد به افرادي كه شاغل نيسنند و يا فادر به كار كردن نميباشند به ميزان بيشتر و متناسب با هزينه هاي زندگي داده شود.
من از تفكرات آقاي توكلي و اقدامات ايشان حمايت ميكنم (1715514) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۰:۳۰:۳۸
این دادن پول به مردم از اولش هم کاری عقلایی نبود (حالا سر گاو توی خمره گیر کرده)خود احمدی نژاد را میخواهد که هم سر گاو را ببرد هم خمره را بشکند. (1715788) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۱:۴۳:۲۸
این طرح کاملا اشتباه اگر روی حساب بانکی حساسیت ایجاد شود خیلی از مردم دیگر پول های خود را در بانک نخواهند گذاشت ! بیشتر پول ها از چرخ اقتصاد حذف می شوند (1715523) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۳:۳۹:۰۷
بهتر (1715707) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۱:۴۳:۲۸
با این اقتصاد رابین هودی به جایی نمیریسم (1715524) (alef-10)
 
حامد برزگر
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۱:۵۲:۱۲
شما و شما که می خواهید درآمدهای مردم رو مشخص کنید ابتدا بیایید یک قانون تصویب کنید هر ایرانی چه مرد و چه زن فقط و فقط یک شغل داشته باشد و آنهم شناسنامه دار درآمد بنده الان ماهی یکمیلیون و دویست هزارتومان است و خانوم بنده خانه دار برادرم در آمد شخصی خودش ماهی نهصد هزار تومان است خانومش شاغل و خود دارای شغل دیگر در نمایشگاه اتومبیل و حداقل ماهی ده میلیون در نمایشگاه درآمد دارد سرجمع با درامد خانومش ماهی 10تا 12 میلیون درامد دارد و بنده همان یک میلیون دویست و به الطبع یارانه من قطع و ایشان چون درامد مشخصه اش از من کمتر است مشمول قطع یارانه نمی شود لطفا توضیح دهید جناب توکلی این بی عدلتی رو. (1715534) (alef-10)
 
ش ش
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۲:۱۴:۲۹
اقای توکلی اگر کسی صاحب خانه وماشین لوکس وزمین دارائی های دیگر شده است درنتیجه زحمات وهوش واستعداد خویش است اگر انسان را به خاطر داشتن استعداد وافی وتلاش کافی از حقوق خود محروم کنید این کمال نا عدالتی است بنده بعنوان یک کار افرین نمونه به عنوان یک دلال ارز که به کمک همکاران توانسته ایم دلالی را تا درون خانه ها شرکت ها بانک ها .... توسعه دهیم و در ایجاد شغل به دولتهای قبلی کمک زیادی کرده ایم انتظار افزایش یارانه خودمان را داریم . البته مطمئن هستم همانطوری که قبلا با تصویب قوانین مختلف این قشر محترم را تحت حمایت خود قرار داده اید این بار نیز مجلسیون محترم از حقوق ما دفاع خواهند کرد (1715576) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۲:۴۵:۳۰
فقط همه سرکاریم.حسن ومحمودهیچ فرقی نمیکنند. (1715633) (alef-10)
 
مالک تولیدی
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۲:۵۰:۱۷
آقای توکلی دلیل ندارد هر کس فقیر بود یارانه بگیرد و اقشار معمولی نگیرند؟ مگر من باعث شده ام ایشان فقیر شود؟ خودش فقیر بود کسی مجبورش کرد زن و بچه دار شود؟ این همه معتاد متاهل فقیر هم یارانه بگیرند؟ پس یکباره بگید ایران هند دوم بشود؟ باید به فقرا هم آموزش بدهید آقا نمی توانی به هر دلیل درامد داشته باشی اولا توقعاتت را بیاور گایین ثانیا نرو 3 الی بی نهایت بچه تولید کن چیزی که فقرا اصلا خودشان را مسئول فرزندان بیگناهشان نمی دانند چرا مسئولیتش بیفتد روی من که یک بچه دارم مالیات می دهم به اقتصاد کشور کمک می کنم واقعا ایران جای زندگی نیست من باید از ایران برم بیخودی حرص و جوش کی را بزنم (1715644) (alef-10)
 
حبیب
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۲:۵۸:۵۹
با سلام به همه عزیزانی که نظرات خود را در مورد حذف یا عدم حذف سه دهک از کل یارانه بگیران را مطرح فرمودند مطالب ذیل را جهت اطلاع ودر صورت نیاز استفاده نماینگان محترم مجلس و دولت مردان باتدبیر اعلان میدارم:1)با توجه به اینکه در حال حاضر و تا پایان سال جاری دولت در تنگنای تامین منابع مالی جهت پرداخت یارانه به علت عدم اجرای افزایش 38درصدی مصوبه مجلس برای قیمت حاملهای انرزی در سالجاری و حداقل تا این لحظه قرار دارد بجای حذف سه دهک میتواند به میزان 30درصد از مبلغ یارانه کل یارانه بگیران که به ازای هر نفر مبلغ 136500ریال میشوددر کوتاه مدت و حداکثر تا پایان سال بکاهد و با توجه به مبلغ کاهش یافته که رقم زیادی باتوجه به ارزش پول فعلی ما ایرانیان نمی باشد محیطی جهت همکاری دو جانبه ملت ودولت به نمایش بگذارد. 2)نظر به اینکه طرح مزبور از اهداف اصلی آ ن که همانا ایجاد ساختار اقتصادی سالم و جلوگیری از رانت خواریها و عدالت اجتماعی و رشد و شکوفایی و پیشرفت و...کشورمان بود جدا گشته و تبدیل به معضلی برای آن شده آیا بهتر نیست در درازمدت وبا برنامه ریزی دقیق تر بجای پرداخت نقدی یارانه وجوه آن به صورت غیر نقدی و بن کالاهای اساسی و کالاهایی که از آزادسازی قیمتها وحذف یارانه آن کالاهاگران شده اند اقدام نمود؟؟ (1715653) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۳:۴۸:۵۶
آقای توکلی از ابتدای طرح هدفمندی یک سوال برام پیش اومده. بعضی خانوارها چندین خودرو دارن و چندین کارت سوخت. بعضی ها هم اصلا خودرو ندارند. این کجای عدالته که کارت سوخت به خودرو تعلق بگیره نه خانوار و یا شخص. مگر به همین علت سوخت بحث یارانه شکل نگرفت؟ اما این موضوع در هیچ جا در نظر گرفته نشد. عده ای با داشتن چندین کارت سوخت از بنزین یارانه ای استفاده می کنند و هوا را هم آلوده می نمایند و عده بدون داشتن خودرو نه تنها از یارانه سوخت استفاده نمی کنند. هوای آلوده دیگران را هم استنشاق می کنند. این کجای عدالت و هدف مندی است؟!!!! (1715720) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۳:۴۹:۰۰
دلت اعتدال و ناتدیری (1715721) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۱ ۲۳:۴۹:۴۲
بنا بر حكمت الهی و روش دینی و تجربه بشری و چه و چه ... مملکت را به روزی انداخته اید که همه آنها که از این مملکت فرار کرده اند روزی صد بار دعایتان میکنند! (1715722) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۰:۰۴:۳۱
با نظر آقای امیری موافقم . وزرا ومعاونین و مدیران کل آنان ونمایندگان مجلسین (شورای اسلامی وخبرگان) واعضای شورای شهرهاوقضات وائمه محترم جمعه و روسای نیروهای مسلح در یک اقدام بسیجی داوطلب قطع یارانه شوند. (1715741) (alef-6)
 
رضا
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۰:۱۱:۰۲
پس حضرت علی اشتباه می کرد که به همه ی افراد جامعه (فقیر و غنی) یکسان از بیت المال پرداخت می کرد. به نظر من این کار باعث کاهش همبستگی اجتماعی خواهد شد. (1715753) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۰:۱۴:۱۴
به نظر من پرداخت مالیات بر اساس در آمد در اجرای عدالت بیشتر کمک میکند تا قطع یارانه چون دهک های پایین توان پرداخت مالیات هم ندارند و بخشی بودجه عمومی هم از مالیات افراد برخوردار تامین میشود. (1715756) (alef-6)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۰:۱۸:۲۷
دولت یازده ام برای لوس کردن خودش اعلام کرد بنزین تا اخر سال گران نمی شود حال در موضله پرداخت یارانه در جا میزه دولت دهم حداقل جرات گران کردن و پرداخت یارانه را داشت حال چه خوب یا بد وزارای دولت یازده ام را ببینیم جرات گران کردن بنزین را دارنند یا میخواهند این مبلغ را از دست مردم یگیرنند والا با گران کردن بنزین اب از اب تکنان نمیخوره لااقل نان برای مردم میشه ودولت هم کاسه گدایی دستش نمیگیره به چکنم چکنم واز این بگیرم به اون بدم هم گرفتار نمیشه واسلام (1715766) (alef-6)
 
ایرانی
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۰:۱۹:۲۱
امیدوارم که اگر هم قطع میشود یارانه کامندان قطع نشود بدلیل اینکه قبلا هم یکبار smsقطع یارانه در زمان دولت قبلی برایمان امد که ماهم جزو انها بودیم که امیدوارم این دفعه اینچنین نباشد... (1715768) (alef-6)
 
علي
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۰:۲۲:۴۰
آقا شاهد عزيز كجاي مقررات كشور ما مثل خارجيهاست كه مي خواهيد در مورد حمايتهاي دولت مانند آنها باشد. (1715775) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۰:۳۶:۵۰
اگر به دهکهای برخوردار اطمینان داده شود نگرفتن یارانه باعث مزاحمتهای بعدی و شناسایی برای دادن مالیات و غیره نمیشود یارانه نمیگیرند ولی کو اطمینان؟ (1715800) (alef-10)
 
میهن
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۱:۵۸:۵۹
»دولت یازدهم کلید حل مشکلات معلولین را گم نکند«

باید چه شود تا جامعه به فکر بیفتد که افراد دارای معلولیت نیز شهروند همین کشور هستند و باید مانند همه افراد از حقوق شهروندی برخوردار باشند؟!
توصیه ما به رئیس جمهور اینست که»دولت باید بر اساس "کنوانسيون حقوق معلولين" کمیته ای برای بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تشکیل دهد«
این لایحه حمایت از حقوق معلولان، هشت سال است که در پیچ و خم دولتی مانده است؟
اجرای این قانون بسیاری از مشکلات معلولان را حل می کند.
عادلانه تر از اين چيست كه مستمري آنها را تامين كنيم تا زندگي و نيازهاي معیشتی آنها برآورده شود.
سعادت دین و آخرتمان در این لایحه است. (1715854) (alef-10)
 
حمید
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۲:۲۲:۱۹
1 قطع یارانه ی نقدی 2 دادن مایحتاج عمومی به اقشار ضعیف به قیمت تمام شده 3 افزایش قیمت کالاهایی که اقشار ثروتمند بیشتر استفاده میکنند 4 ایجاد کوپن کالا برای اقلامی که تولید و یاواردات آنها محدود است برای استفاده همگان و جلوگیری از احتکار /و ترحم بر پلنگ تیز دندان/ستمکاری بود بر گوسفندان/در مثل مناقشه نیست (1715863) (alef-10)
 
ENSAN
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۲:۳۹:۳۵
جناب توکلی // همه دولتها خصوصا دولت احمدی نژاد به دلایل مختلف از اجرای قوانین وضع شده برای ایجاد عدالت اجتماعی در کشور امتناع کردند و با تقسیم و بذل و بخشش نا ثواب بیت المال اسباب ایجاد حقوق کاذب را برای گروه هائی از مردم فراهم اوردند و حالا باید به سختی کاذب بودن این حقوق را اثبات کرد / برای نمونه اختصاص سهمیه سوخت یارانه ای برای خودروهای غیر عمومی که اولا تخصیص( این یارانه که مشابه وجه نقد است ) به مالکان خودرو در هیچ جا محاسبه و لحاظ نشد و ثانیا به خودرو سهمیه تعلق گرفت نه فرد ( یک فرد مالک چند خودرو پس دریافت چند سهمیه ) یعنی پرداخت یارانه سوخت به خودروهای غیر عمومی ازجیب عموم ملت ایران بدون اخذ رضایت . (1715870) (alef-10)
 
ali
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۵:۰۸:۴۸
برادر عزیز۱- واقعا به عنوان یک اقتصاددان فکر میکنی یارانه برای جبران فقر فقرا باید داده بشه و ضمنا حد اقل ۷ دهک جامعه در ایران فقیر هستند یعنی ۹۰ در صد مردم!!
اگر اکثریت مردم ما شاغل هستندو فقیر هستند پس حقو ق حقه آنها داده نمی شود نه اینکه فقیر هستند پس به جای اینکه با انسانیت و شخصیت اینها بازی کنید حقوق مسلم آنها را بدهید
۲- یارانه برای این داده می شد که هزینه تولیدپایین نگه داشته شود و حالا خواستند پرداخت آن را به خیال خام خودشان بهتر کنند که به بیراهه رفتند.
۳- شما اگر از آن قشر دهک بالای یارانه بگیر به جای قطع یارانه مالیات عادلانه بگیرید قطعا بسیار بیشتر از یارانه های پرداخت شده باز خواهد گشت
۴- ای آقای اقتصاد دان دولت را به گرفتن مالیات بر ثروتهای باد آورده تشویق کن تا حرف اقتصاد دانان را زده باشی نه حرف عوام را! (1715886) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۶:۵۹:۱۷
هموطنان عزیز، در هیچ کشوری در دنیا، یارانه ها را به افراد به صورت یکسان نمی دهند. بنده در استرالیا هستم مالیات از افراد ثروتمند گرفته می شود به صورت مستمری به افراد بیکار یا فقیر داده می شود. اتفاقا دولتی که برای شما شرایط ایجاد نموده است که پولدار شوید بایستی در ارائه ثروت به همگان دقت کند و یارانه حق مستمندان است نه همگان! (1715918) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۷:۱۴:۵۸
من صد در صد موافقم جلوي ضرر را هر وقت بگيريد منفعت است مردم هم بهتر است بجاى هياهو براي دريافت اين يارانه ناچيز به دولت كمك كنند مثل اينكه متوجه ابعاد اين مشكل نيستند (1715931) (alef-10)
 
مصلح
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۸:۰۷:۳۱
چند نكته
1- پول نفت مال همه مردم است و بايد بين همه مرئم تقسيم شود
2 -چرا دولت متل دولت هاي ديگر وقتي پول كم مي آورد هزينه هايش را كم نمي كند و مي خواهد از جيب مردم هزينههايش را تامين كند. (1716011) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۸:۵۸:۵۳
مقاله عالي بود (1716103) (alef-10)
 
بخشي
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۹:۲۷:۵۳
با حذف همين مقدار يارانه، بخشي از جامعه روستايي كشور همدم سوء تغذيه خواهند شد. (1716153) (alef-10)
 
همراه
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۹:۵۳:۰۱
یارانه مال تمام مردم ایرانه پول دار و غیر پولدار نداره همه در برابر بیت المال مساوی هستند حذف یارانه از عده ای مردم عادلانه نیست (1716207) (alef-10)
 
فرهادی
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۰:۰۰:۵۲
اولا - اگر دولت براساس اطلاعات ثبت شده در همین سامانه اقتصادی که در دولت قبل بستر پرداخت همین یارانه ها شد، نمیتواند غنی را از غیر غنی تشخیص بدهد، این بدین معنی است که مکانیزم جمع آوری اطلاعات در آنموقع(که آنهمه برایش هزینه و زمان صرف شد) کار بدون کارشناسی و مهملی بوده است.
ثانیا دراین تنگنای اقتصادی(ولو گشایش مالی هم اتفاق بیفتد) پرداخت یارانه بهمه طبقات بطور مساوی کاملا امری غلط ، غیر منطقی غیر شرعی و دارای عواقب سوء است.
ثالثا در اولین فرصت این بساط بظاهر خوب و در واقع بسیار زیانمند باید برچیده یا به بهترین وضع اصلاح شود.
پیشنهاد بنده اینست بفوریت مکانیزمی قانونی برای شناسایی افراد واجد صلاحیت دریافت یارانه تعیین و این افراد مجددا شناسایی شوند. و لیست هفتاد میلیونی فعلی بفوریت ابطال گردد. برداشت کلی بنده اینستکه حدود سی در صد لیست فعلی نیازمند دریافت یارانه باشند. ضمن اینکه لیست جدید هم باید دارای اعتبار حداکثر یکساله باشد و ضرورتا در هر مقطع یکساله باید ادله (رسمی و قانونی) برای واجد شرایط بودن ارائه شود و در غیر اینصورت از فهرست حذف شود. و دیگر اینکه سقف یارانه نباید ثابت باشد و باید حسب امکانات مالی دولت تعیین شود و ممکنست کمتر، بیشتر یا حذف شود.
هرچه سریعتر مجلس محترم این اشتباه فاحش گذشتگان را اصلاح نماید افتخار دنیوی و صواب اخروی را بیشتر نصیب خود میسازد. (1716221) (alef-10)
 
Ali.MT
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۰:۱۷:۵۵
خوبه افراد پر درآمد تو انتخابات شرکت نکند؟ (1716253) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۰:۳۰:۱۰
یارانه حق همه ایرانیان است عزیز در این تردیدی نیست ولی باید از این دوستان قلم به مزد سوال کرد که چرا هر وقت قدرت مندان دولتی تصمیم میگیرن کاری بر ضد منافع مردم انجام بدن فوری برای کسب روزی و جلب نظر اینان قلم بدست میگیرن و خوش رقصی میکنن واقعا باید از خودتون شرم کنید (1716283) (alef-10)
 
روشن
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۰:۳۳:۵۰
این خلاف اسلام است چون یارانه پول ملی است و مال همه مردم است نه مال دولت که بخواهد به همه بدهد یا ندهد دولت حق ندارد پول کسیرا چون فکر میمند دارایی دارد به کس دیگر بدهد (1716293) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۰:۳۶:۴۲
اول تعریف ثروتمند را روشن کنید در انتهای دولت دهم که این بحث پیش مد به من کارمند که اقساط وام مسکنم هم مانده گفتند از دریافت یارانه انصراف دهم (1716299) (alef-10)
 
رضا حقیقی
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۰:۴۶:۳۲
جناب آقای دکتر توکلی

یک سوال و یک تقاضا دارم

سوال بنده اینست که قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها همین مجلس و دولت سابق و جراید بالاتفاق بیان میکردند که دولت ماهیامه 90 هزار میلیارد یارانه به شکل های مختلف به مردم میدهد و تصویب شد دولت میتواند تا 50 درصد این مبلغ که در این نوشته ماده قانونی آن را آوردید را به مردم بدهد (نقدی یا غیر نقدی) که دولت تقریبا همان 50 درصد را نقدی را به همه داد و قرار بر این بود که مازاد درآمد آن خرج موارد عمرانی و زیربنایی شود. حال چگونه است که درآمد دولت از هدفمندی 22 هزار میلیارد میشود؟!!!(یعنی آن اتوبوس هایی که ما سوار میشدیم و رویش نوشته بود خرید از محل مازاد درآمد یارانه ها دروغ بود) مگه قبل از اجرا حساب کتاب نکردید و چرتکه ننداختید؟!! مگر همین مجلس قانون رو تصویب نکرد؟!! مگر همین شما اقتصاد دان مجلس نبودید؟!!
من عامی با توجه به آمار فروش روزانه بنزین و مصرف روزانه برق کشور و با یک حساب سر انگشتی میتوانم یک عدد خام و حدودی برای میزان پرداحت یارانه دولت بگویم چطور مجلس از 90 هزار میلیارد تا 22 هزار میلیارد یعنی 75 درصد خطا داشته است؟!!
من از شما که انسان صادقی هستید و اقتصاد دان خواهش میکنم شفاف جواب بدین

و تقاضای من
خواهشمندم اگر به صورت جمعی نمیتوانید اگر در لوای نام مجلس نمیتوتنید شخصا بیانیه بدهید و هم اجرا هم تصویب قانون هدفمندی بدین شکل را شکست خورده بدانید و اینقدر دنبال جراحی و درمان و هزینه کردن این قانون ناقص الخلقه و عقب مانده نباشید
خواهشمندم اگر به خدا اعتقاد دارید هزینه کردن سیاسی را بپیذیرید ولی راضی به وارد کردن هزینه به مردم نشوید
ما مردم هم قول میدهیم حمایت کنیم تا به یک شکل درستی از اقتصاد برسیم

این را به دکتر توکلی که او را انسان صادق و شجاع و عالمی است میگویم که اگر امیدی به جواب و تاثیر نداشتم همینقدر هم نمی نوشتم

(از مسئولین سایت تقاضا دارم حرف های من را به دکتر حتما انتقال دهند , و اگر دکتر لطف کنند و جواب دهند ممنون میشوم)

با تشکر (1716322) (alef-6)
 
علی
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۰:۵۱:۲۵
یارانه یعنی ماهی ، هر بار باید تکرار شود . اگر از پول ان که مبلغ کمی هم نیست کارخانه ، مزارع کشاورزی و کار افرینی میشد انوقت به همه ابزار ماهی گیری میدادید و مجبور نبودید هر ماه تکرارش کنید. (1716331) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۰:۵۲:۳۶
بی تدبیری و ناامیدی - حذف یارانه کارمندی (1716333) (alef-6)
 
کارمند دانشگاه
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۰:۵۳:۱۰
یارانه ماهانه , حق مسلم ماست ... (1716335) (alef-6)
 
آشنا
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۱:۰۶:۴۲
به نظرم بهترين روش توزيع يارانه مشخص شدن آن برروي فيش آب وبرق و تلفن است كه هر فرد به اندازه‌اي كه يارانه تعيين كرده مصرف كند و بيشتر ازحدود تعيين شده را بصورت آزاد پرداخت نمايد. بنظرم يافتن سازوكار اجرايي آنهم سخت نباشد و مي‌توان روشي را براي آن با فناوري جديد پيدا كرد. (1716358) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۱:۱۰:۴۸
باسلام


جناب دولت شما موقعی که سوختو بالا می بری و تورم رو افزایش میدی و اجناس و چندبرابر میکنی و مالیات ارزش افزوده را وضع میکنی و 6 درصد از کلیه اجناس مصرفی و غیر مصرفی و حتی تلفن مالیات از مردم بدبخت میگیری و کلی کیف میکنی نمی گی . اینها همش از برکت یارانه هاست که درامدت چند برابر شده و فقط همین پول ماهیانه یارانه مردم کمرتو شکسته . تازه هم با مجلس هماهنگ کردیدن و هزینه گسترش شبکه اب روستایی را ماهیانه از قبوض شهروندان به زور دریافت میکنی . به جایی که کمکشون کنی بارشون شدی. خلاصه این راهش نیست اگه واقعا نمیتونی مدیدریت کنی قیمته ها را به گذشته برگردون تا هم مشکل ما حل شود هم مشکل شما


ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان


درسته اقتصاد دان نیستسم ولی یه چیزهایی بلدیم . (1716369) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۱:۱۸:۱۰
سئوال از آقاي توكلي :
چرا وقتي كه دولت دهم با تفاوت بين يارانه دريافتي دهكهاي مختلف موافق بود و از آن دفاع ميكرد شما يارانه را حق همه ي مردم ايران ميدانستيد و با دولت مخالف بوديد؟ چرا حالا خلاف آن سخن ميگوييد؟
ما كه شب و روز مسببين رو لعن ميكنيم خدا عاقبت شما را خير كند!!!! (1716379) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۱:۱۸:۴۹
اول مشخص كنيد كه كساني كه يارانه بگيرند درآمد و دارائي هايشان چقدر بايد باشد؟ و در كجا ساكن هستند .
دوم كساني كه ثروتمند چه كساني هستند ملاك درآمدشان هست يا دارائيشان. چون در حال حاضر از كاركنان دون پايه دولت كمتر ماليات مي دهند؟؟؟
سوم به نظرم حقوق بگيران دولت از رئيس جمهور تا پائين ترين رده سازماني اگر چند شغله نباشد مستحق دريافت يارانه هستند. (1716384) (alef-6)
 
حق گو
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۵:۰۲:۱۰
به نظرم یارانه تهران قطع کنن مسله حله ،اوناییکه به یارانه نیاز دارن ازتهران میزنن بیرون وبه عبارتی با یک تیر دو نشونه را می زنید شهر تهرون یه کمی جمع جورتر میشه ـ یا پایتخت نشینی یا یارانه. (1716960) (alef-10)
 
اقتصاددان
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۱:۲۱:۴۵
مبنای دهک ها باید میزان ثروت باشد نه درآمد. دو نفر را در نظر بگیرید اولی دیپلم و بیکار ( با حقوق صفر ) ولی در خانه دو میلیاردی به ارث رسیده زندگی می کند دومی با مدرک دکترای مهندسی که هنوز مستاجر است ولی ماهی دو میلیون تومان درامد دارد. معلوم است که یارانه اولی باید حذف شود چون به راحتی میتواند خانه دو میلیاردی را بفروشد و با 500 میلیون یک آپارتمان خوب تهیه کند و با بقیه 1.5 میلیارد حتی در بانک ماهی 30 میلیون تومان درامد خواهد داشت. ولی دومی اگر حتی صرفه جویی هم بکند شایدده سال دیگر پول یک آپارتمان برایش جور شود. (1716388) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۹:۱۶:۴۱
مگر اون مقصر است که پدر شما پولدار نبوده چیزی برای شما به ارث نگذاشته؟ همانطور که شما به دکترای مهندسیت می نازی اون هم به ثروت باباش. این تفکرات کمونیستی و برابری ثروت در همه شکست خورده (1717641) (alef-10)
 
حقوق بگیر
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۱:۴۵:۰۴
یارانه هارابی هیچ تعللی قطع کنیدوپس ازآن بنشینیدوآماربگیریدکه منشاگرانی ازکجاست ؟سرچشمه گرانی هاراپیداکنیدسرچشمه رابخشکانید.هم دولت راحت می شودهم مردم نفس راحت می کشند.امروزروغن900گرمی قیمتش 5000تومان است پس ازقطع یارانه هااز
فردای آن روزببنشینیدوببینیدواردکننده پخش کننده چه کسانی هستندکه قیمتش راگران می کنندجلویشان رابگیرید.اینهابادلارمرجع500یا600تومانی جنس واردکرده اندودرانبارهانگهداری می کنندبرهه برهه پخش می کنندکارچندان سختی نیست کنترل این دستگاه های تولیدکننده یاواردکننده یاپخش کننده .نظارت وکنترل اساسی می خواهدنه چشم بنندندوبگویندانشاالله درست می شود. (1716440) (alef-6)
 
ص
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۲:۰۲:۴۶
اقاى توكلى شما هم بين اقتصاد كلاسيك و غربى و اقتصاد اسلامى و آنهم از نوع علوى آن گير
كرده ايد ، على (ع) بيت المال را بصورت مساوى بين غنى و فقير و عام و خاص تقسيم مينمود ! برويد مطالع نماييد . در اين مملكت فقط يك راه وجود دارد يا برويد بدنبال اقتصاد علوى و اسلامى و يا اقتصاد بازار آزاد غربى مبتنى بر بخش خصوصى ! اقتصاد دولتى هم كه به اين روز انداخته مملكت را ! (1716478) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۲:۳۳:۲۹
به فرض که عده ای ثروتمند هستند، مگر مبالغ یارانه از بیت المال نیست و همه از بیت المال به یک سهم نمی برند. چرا به خود حق می دهید که در مورد پرداخت یا عدم پرداخت سهم شرعی و قانونی افراد از بیت المال تصمیم بگیرید. پرواضح است که افراد را از راست گویی و صداقت دور می کنید (1716578) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۹:۰۰:۳۲
چرا باید یارانه ثروتمندان قطع شود .درصد کمی از داراها ثروت باد آورده دارن ولی خیلیها بعد از سالها کار وتلاش صاحب ثروت شدن و نوش جونشون .از طرفی فقرای الان (بجز عده کمی که واقعا نیازمندن)بقیه شون تنبلای زمان قدیم بودن که همیشه دعا میکردن خدا یه کیف دلار از آسمون بندازه پایین و بجای کار کردن هی تند تند بچه درست میکردن .چرا اینا باید یارانه بیشتر بگیرن .این کجاش عادلانست. (1717589) (alef-6)
 
مرتضی
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۳:۱۱:۰۶
سلام
یه پیشنهاد به مدیران دولتی دارم که براحتی مسئاه را حل میکند

1- قانون مالیاتهای مستقیم و مالیات بر ثروت در دست بررسی است
2-هر شخصی دارای کد ملی میباشد
3- هر شخصی با کد ملی یارانه دریافت میکند

کافی است دولت کلیه ایرانیان را موظف به ارائه اظهارنامه دارایی و مالیات بر ثروت بر مبنای کد ملی کند
و ادامه پرداخت یارانه را موکول به ثبت شماره اظهارنامه دارایی نماید

خواهید دید که به طور اتوماتیک مشکل حل میگردد
متشکرم (1716677) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۴:۱۶:۳۰
آقا این یارانه را قطع کنید ولی خدماتی مثل خدمات پزشکی و بیمارستانی ، دارو ، مجانی بشود . (1716866) (alef-10)
 
ایمان
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۴:۳۲:۰۶
در شگفتم از پردرآمدهایی که این یارانه را ثبت نام کرده اند و می گیرند آیا اینان بر اساس تقوا یا درک اجتماعی عمل می کنند و یا فقط در گفتار ادعاهای بسیار دارند. در ضمن من کارمند هستم از وضع زندگی گلایه چندانی ندارم اما عزت نفسم تا کنون اجازه نداده است حتی فرم های دریافت یارانه را تکمیل کنم چه رسد به دریافت یارانه. (1716905) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۵:۰۲:۴۸
جناب آقای توکلی ما از اولش هم برای یارانه ثبت نام نکردیم چون از نظر همسرم حرام بود و ایشان همان زمان میگفتند این طرح اقتصاد ایران را به زمین خواهد زد. ولی آیا فکر میکنید با این وضعیت آمار و اطلاعاتی که در کشور وجود دارد آیا میتوان افراد دهکهای بالا را دقیقا شناسایی کرد؟ کسانی که در تمام عمرشان یک ریال هم مالیات نداده اند پرونده سازی نمیکنند که پایین ترین دهک به شمار آیند و دو برابر یارانه بگیرند؟ یا شاید به اشتباه از حقوق افرادی مانند ما که هم مالیات و غیره کسر میشود مجددا یارانه هرگز نگرفته را هم کسر کنند؟ (1716962) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۵:۴۰:۴۹
چرخش مالي ( واريز به حساب و برداشت از حساب) دليل دارايي نيست .
بسياري از اين انتقال هاي وجوه در بانك ها به درآمد و ثروت افراد ارتباطي ندارند . (1717105) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۹:۰۵:۰۵
یاد یه داستانی افتادم کسی حشره ای قورت میده حکیم نادان میگه علاجش اینه که قورباغه قورت بدی تا اون حشره را بخوره و این کار را کردند!! بعد گفتند حالا این قورباغه را چه کنیم ؟! حکیم فرمودند!! خب حالا باید یک مار قورت بدهی تا آن قورباغه را بخورد !!.....همینطوری قوز بالا قوز (1717602) (alef-6)
 
saeid
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۲۱:۰۵:۱۲
باید این سیستم ناکارآمد و ناشفاف یارانه که باعث تنبلی و افزایش قیمت ها شده حذف بشه و نه این که بین مردم دو دستگی ایجاد بشه. در عوض دولت به محرومین وام تامین مسکن و یا مستمری بده. (1717888) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۲۳:۴۴:۵۰
چندین دهه بصورت گیشیه ای و به بهانه گران کردن بنزین این تورم را به این ملت شریف مخصوصا اقشار کم درامد وکارمند وکارگر تحمیل میگنید اینجانب که عمری که در حدود پنچاه سال در امور حمل ونقل فعالیت داشتم و دارم چندین نکته را به عرض میرسانم تا شاید جناب اقای توگلی نماینده مردم تهران و دلسوز مجلس رسیدگی بفرمایند در درجه اول تاکسی ووانت و وان ها را وحتی سواری های بین شهری را از موتورهای گازوییل سوز استفاده شود با کارت سوخت یارانه ای که هیچ بهانه ای برای افزایش کرایه نداشته باشند درجه دوم براحتی میتوان کارکرده این گونه وسایل را از طریق سوخت دریافتی کنترل کرد سوم دارنندکان این نوع وسایل رغبت بیشتری برای کارکرد از خود نشان میدهند چهارم از نظر الودگی هوا به مراتب بهتر از بنزین میباشد واسلام. (1718231) (alef-6)
 
محمدی.....زنجان
۱۳۹۲-۰۷-۲۳ ۰۰:۰۷:۵۰
به نظر بنده یارانه باید قطع بشه همه یارانه گیرای مستحق هم تنبل شده اند وبا گرفتن همین چندرغاز حاضر به کار هم نیستن ضمنا پیدا کردن مستحق کاری نداره آنهای که تمکن مالی ندارن حد اکثر 20 درصد جامعه هستند.. (1718276) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۳ ۰۳:۴۶:۱۲
با شناختی که از هموطنان عزیزم در این مدت پیدا کرده ام اگر دولت اعلام کند که از فردا نه تنها یارانه پرداخت نمی شود بلکه مردم باید نفری 42500 تومان به حساب دولت واریز کنند، باز هم مردم راضی خواهند بود و همه چیز به خوبی و خوشی پیش می رود و همه هم این کار را خواهند کرد و دوربین 20:30 می رود جلوی صف بانک ها و مردم ضمن تشکر از مسولین و تاکید بر حق مسلم خود یعنی انرژی هسته ای از مسولین خواهش می کنند حالا که همه چیز خوب است باید فکری برای این صف بانک برای پرداخت مبلغ فوق به حساب دولت بکنند تا این گره هم از کار ملت شریف ایران باز شده باشد و دشمنان سرافکنده و نا امید گردند.انشاالله

(1718421) (alef-6)
 
رضا
۱۳۹۲-۰۷-۲۳ ۰۳:۵۷:۰۵
آقاي توكلي مردم راتشويق مي كنيدكه خمس ندهند،ماليات ندهند،پولشان توي بانك نزارن،و.و............. (1718430) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۱۰:۳۵:۵۳
کسانی که پولشان را در بانکها می گذارند افرادی هستند که با سرمایه کم به اندک سود بانکی قانع اند ، و در مقابل افراد با سرمایه کلان پولشان را در راه تجارت های آنچنانی بکار می گیرند و نیازی به سود بانکی ندارند ، مقدار پس انداز بانکی معیار مناسبی برای تخمین سرمایه افراد نیست چون فقط این افراد مستضعف هستند که یارانه شان بدلیل پس انداز بانکی قطع می شود . اگر قصدتان واقعا هدفمند کردن یارانه هاست واقع بینانه بیاندیشید . (1723073) (alef-13)
 
شهران
۱۳۹۲-۰۷-۲۳ ۰۵:۰۳:۵۹
سلام و بازم اميد به اينكه اين متن چاپ شه، ببينم چرا دولت و اون همه آدم تويه مجلس نميتونن يه كار كارشناسي بكنن.؟! فقط يه بهونه درست شد كه همه چي گرون شه و همون ٤٥٠٠٠ تؤمان رو زيرش بزنين؟! نمايندها و دولت اگه خيلي به فكر منافعه ملي و مردم هستن، چرا هيچ كس نيست خسارته ١١٠٠ ميليارديه جنگ رو مثله كويت از كشور برادرررر بگيره؟! بابا يكي چرا اين سؤال رو جواب نميده آخه؟! برادر و پسر دايي من شهيد شدن و چه راحت عراق مفت مفت شد برادررررر!!!!! اون وقت همه اين رو فراموش كردن واسه يه مذاكره با آمريكا شيپور دست گرفتن!! ٤٥٠٠٠ تومانه منو بگيرين ولي حقه اين ملت رو پس بدين كه اگه قيامتي هست، همتون بأيد جواب بدين (1718450) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۳ ۰۸:۰۹:۳۳
سلام
یه پیشنهاد به مدیران دولتی دارم که براحتی مسئاه را حل میکند

1- قانون مالیاتهای مستقیم و مالیات بر ثروت در دست بررسی است
2-هر شخصی دارای کد ملی میباشد
3- هر شخصی با کد ملی یارانه دریافت میکند

کافی است دولت کلیه ایرانیان را موظف به ارائه اظهارنامه دارایی و مالیات بر ثروت بر مبنای کد ملی کند
و ادامه پرداخت یارانه را موکول به ثبت شماره اظهارنامه دارایی نماید

خواهید دید که به طور اتوماتیک مشکل حل میگردد
متشکرم (1718551) (alef-6)
 
مريم
۱۳۹۲-۰۷-۲۳ ۰۹:۵۵:۲۲
اونوقت براي اون عده اي که يارانشون قطع مي شه قيمتها هم به عقب بر مي گرده؟ خودتون اومدين به زور گفتين مي خواهيم يارانه بديم همه چيز رو 5 برابر کردين.
بعد هم يکي شايد تنبل باشه کار نکنه يا درس نخونه حقوق خوب نگيره بايد پول تنبليشو بگيره؟ يه دوست دارم فوق ليسانس و کارمند بانک مدام در حال تحقيق و مطالعه و يک خواهر که تا ديپلم بيشتر درس نخوند و تو خونه مدام در حال استراحت و غذاهاي خوشمزه درست کردن. حالا يارانه دوست من قطع مي شه چون حقوق مي گيره و يارانه خواهرش نه چون حقوق بگير نيست؟ خوب اون هم مي خواست زحمت بکشه. يه کارگر دارم مدام مي ناله اما از 12 ظهر زودتر حاضر نيست بياد سر کار (براي نظافت منزل) اونوقت شوهر من يه شبهايي تا ساعت 3 صبح سر ساختمونه. ما داريم و اون نداره. اما چرا؟
نافي اين نيستم بعضي ها توانايي کسب درامد ندارن اما شما چجوري مي خواهين بفهمين اون که نداره از سر تنبلي پول نداره يا واقعا توانايي پول در اوردن نداره؟ (1718742) (alef-10)
 
محسن
۱۳۹۲-۰۷-۲۳ ۱۰:۳۰:۰۲
آقاي توكلي

بنزين راگران كردند تا يارانه وبيت المال به همه كه ايراني ومسلمان هستندبدهند ولي نت تنها كمكي به اقتصادنشدبلكه آنهاييكه كمي كارتوليدي ميكردندبطوركلي دست ازكاركشيدندوبايارانه ارتزاق ميكنند ووانگل وارزندگي راسپريميكنند . (1718812) (alef-6)
 
احمد جلالی
۱۳۹۲-۰۷-۲۳ ۱۱:۰۰:۴۰
سلام
آقایان مسئول وتصمیم گیر کجای دنیا تنبلی ،درس نخواندن وتلاش نکردن تشویق میشودآیا کسی که تلاش کرده درس خوانده ووضع مناسبی دارد حق استفاده از یارانه ندارد پس این کشور با کشورهای کمونیستی چه فرقی دارد ، این عدالت است؟خواهش میکنم حذف نکنید....... (1718871) (alef-10)
 
شاهرخ
۱۳۹۲-۰۷-۲۳ ۱۱:۴۵:۳۲
دکتره عزیز! آفتابه لگن هفت دست شام و نهار هیچ!!!!!!؟خدارو شکر که خدا به این خاک نظر داره ولی اگه قرار به نظر و رفتاره شما سیاسیون بود الان ما بودیم کمتر از زیمباوه و کنیا (1718959) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۳ ۱۴:۰۰:۰۰
واقعا آقای توکلی، واقعا..!!!! آدم می مونه ازبرخی اظهارنظرها و یادداشتهای شما در مقابل برخی دیگه.
آخه اینها چه توجیهاتیه. تنبل پرورانی و مستمری بگیری. بزنیم تو سر آدم ریسک پذیر، کارآفرین، زحمت کش و غیره که بیخودی پولدار شدی، حالا از تو میگیریم به تنبلها و بیکارها و ... میدیم، حق اون توی جیبه توست.
نه اینکه همه ثروتمندان حق بقیه رو خوردن و همه فقرا هم خواست خدا بوده که فقیر بشن و خودشون هیچ کاستی نداشتند،
بله دیگه اینجوری عدالت رعایت میشه. (1719242) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۲:۵۷:۰۲
یارانه ای که به ما مردم می دهند باید به صورت کامل حذف شود و برای توسعه ی صنعتی خرج شود.
یارانه ها از اول هم با هدف تبلیغ به همه ی مردم داده شد و این کار باعث تورم و بدبختی ما مردم شد.
ما در عصر کشاورزی هستیم و تا وقتی که به سمت صنعتی شدن نریم ، روز به روز اوضاعمون بدتر می شه.
احمدی نژاد لعین انقدر گند زده که دیگه نمی شود این اوضاع را تحمل کرد ، اگر از اول با یارانه ی نقدی مخالفت می شد ، الان شاید سحتی می کشیدیم ( که خیلی بیشتر از اون را همین الان داریم می کشیم ) ، اما لااقل به صنعتی شدن نزدیک می شدیم.
عمرا 1404 صنعتی بشیم ولی باید سعیمون را بکنیم 2 سال دیگه حتی واسه فروش نفتمون مشتری هم نداریم. شایدم همش را عمان از ما بخره دیگه ((= (1720904) (alef-13)
 
morteza
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۰۸:۵۷:۲۶
این جمله رو خیلی دوست دارم : "دولت قبل اراده سیاسی نداشت." توکلی مچکریم روحانی مچکریم (1722882) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۱۰:۵۱:۰۳
قطع یارانه ها هیچ سنخیتی با عدالت ندارد - دولت عزیز تدبیری کن ، امیدش با ما !!!!!!!!!!!!! (1723115) (alef-13)
 
گناباد
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۱۰:۵۸:۰۵
آقای دکتر تا جایی که یادم هست پیشنهاد هدفمندی یارانه ها در اصل در زمان کاندیداتوری شما و توسط خودتان ارائه شد .اگر این به این معنی باشد که شما بر تمام جوانب این طرح اشراف داشتید پس چرا اجازه دادید که کار به اینجا برسد؟ (1723141) (alef-13)
 
علي
۱۳۹۲-۰۷-۲۶ ۱۹:۱۸:۳۰
سلام

در مقاله بالا گفته شده يكي از راه هايي شناسايي پردرآمد ها، نيروي انتظامي براي اطلاعات دارندگان خودرو است كه راه شناسايي درستي نيست/.
توجه كنيد بنده خانه ندارم و باز نشسته هستم در شركتي كار ميكنم كه مسئول خريد مي باشم و تمام ماشين هايي كه براي شركت خريداري شده به نام من مي باشد. حالا وقتي اسم من را چك كنند من مي شوم پردرامد و يارانه ام قطع مي شود. مسئولين محترم هم خوشحال از اينكه يك پردرامد را كشف كردند. آش نخورده و دهن سوخته !!! (1725484) (alef-10)
 
عضو كوچكي از خانواده شهدا
۱۳۹۲-۰۷-۲۹ ۰۴:۱۴:۱۴
با سلام و عرض ادب استدعا دارد نمايندگان محترم با تهيه طرحي يا دولت تدبيرو اميدبا تهيه لايحه‌اي نسبت به توقف پرداخت يارانه‌هاي همه مردم اقدام نمايند و مبلغ مربوطه را براي گسترش تعاوني‌هاي توليدي، كشاورزي، اشتغال جوانان ، درمان و... هزينه كنند و جوانان را از بيكاري وگرايش به شغل دلالي نجات دهند، زيرا بزرگترين ضربه‌اي كه به جامعه وارد شد عدم اشتغال جوانان و بازخريد كردن كارمندان در نهايت گرايش اكثر اعضاي جامعه به سمت دلالي بود و پرداخت يارانه نيز در افزايش قيمتها وگراني وحشتناك و گسترش فقربي نهايت موثر بود، كه پديده ناميموني را براي جامعه به ارمغان آورد چون زياده‌خواهان و رفاه طلبان و محتكران سود جو و فرصت‌‌طلب به هر طريق ممكن به‌گراني‌ها دامن مي‌زنند و براي خالي كردن جيب مردم تلاش مي‌كنند، متاسفانه دربررسي‌وقيمت گذاري انواع كالاها همه سرمايه داران بزرگ ايفاي نقش مي‌نمايند، همچنين اكثر مديران به علت ناتواني دراعمال مديريت صحيح و ايجاد بهره‌وري ودريافت حقوق‌هاي كلان وعدم توانايي دركاهش‌هزينه‌هاي بالاسري و نياز به نقدينگي فراوان، براي پاسخ به هواهاي نفساني ورفاه طلبي، بجاي رفع اشكالات ؛ كاهش حرص و طمع ، كاهش دريافتي‌هاي خودو دوستانشان، با دلال‌ها و زراندوزان و محتكران در افزايش قيمت‌ها به رقابت پرداخته‌اند، و براي گسترش فقر و بيچاره نمودن مردم در نهايت دين زدائي از هيچ كوششي دريغ نمي‌كنند. ترا به خدا كمي بفكر مردم باشيد. همين دوماه گذشته همه يارانه خود و خانواده‌ام را براي آب، برق و گاز پرداخته‌ام و مانده‌ام با 5 سر عائله و حقوق بازنشستگي و گراني اجاره خانه كه توسط مصاحبه ‌هاي پي در پي دلالان املاك و اتحاديه آنها و ذينفع هاي بسازوبفروش انجام مي‌گيرد چكاركنم چون صدايم به جايي نمي‌رسد وبخاطر مغشوش بودن فكرونگراني ازشرمندگي درمقابل فرزندان و خانواده شبها خواب‌ وآرامش ندارم به همين خاطر چنين مي‌پندارم كه شايد با نوشتن اين مطالب كمي از فشارهاي روحي و رواني خود را كاهش دهم، و احتمال مي‌دهم يكي از مسئولين يا نمايندگان بخوانند و درباره موضوع عملكرد مناسبتري را انجام دهند. اين را هم با كمال شجاعت اعلام مي‌كنم كه حداقل تا چندين سال ديگر نمي‌توانيد ثروتمندان را مشخص كنيد ، خودتان را فريب ندهيد و شعار ندهيد مي‌دانيد با ساختاري كه مملكت ما دارد شما نمي‌توانيد يارانه دهك‌هاي حقيقي را پيدا كنيد.و اگر خانواده‌هايي در اثر اشتباهات شما لطمه بخورد هر يك ازشما مسئولين و نمايندگان درپيشگاه خداوند مسئوليد، همين الان هم خود من بخاطر اشتباهاتي كه ديگران دربرقراري يارانه‌ها و در نتيجه افزايش بي محاباي قيمتها و مواجه نمودن ما بافقر انجام دادند از هيچ كدام آنها نمي‌گذرم
ضمنا بنده در سيستم خوشه بندي دوران آقاي احمدي نژاد در رديف ثروتمندان قرار گرفته بودم.
در خاتمه خدمت شما نمايندگان و مسئولين تصميم گيرنده عرض مي‌كنم بايد باكمي شجاعت و يك حركت انقلابي اصيل براي توقف پرداخت يارانه‌ها اقدام فرمائيد. و يارانه فقرا را از طريق ديگري مانند كميته امداد يا بهزيستي پرداخت كنيد البته بدون تبليغات. اگر چنين است خداوند ياريتان فرمايد.انشاء ا... (1731306) (alef-6)
 
حامد
۱۳۹۲-۰۸-۰۹ ۲۲:۰۰:۴۲
حذف يارانه بعضي از مردم مثل اين ميمونه كه بگيم از خانواده هاي پرجمعيت چندتا بچه برداريم و به خانواده هاي كم جمعيت بدهيم.
حذف يارانه بعضي دهك ها اينقدر غير علمي و غيرعادلانه و ناشيانه است كه مثل روز روشنه كه نتيجه ي عكس ميده.

از شخصي مثل دكتر نوبخت بعيده اين نظريه را تاييد كنند. (1751518) (alef-6)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.