توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 416480
لابی قوی دولت پشت پرده اضمحلال کارت سوخت
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۰
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: دلیل مصوبه مجلس برای حذف کارت سوخت را باید در لابی قوی دولتی ها جستجو کرد متاسفانه فضای حاکم بر مجلس اکنون به گونه ایست که گمان می رود برای حمایت از دولت باید به هر اقدام سنجیده یا نسنجیده دولت پاسخ اری داد.

به گزارش تسنیم، در حالیکه مدیران ارشد وزارت نفت استفاده از کارت سوخت را فاقد توجیه اقتصادی می دانستند کارشناسان حمل و نقل کاربرد کارت سوخت را منحصر به شفافیت اطلاعات مصرف ندانسته و تعیین نرخ کرایه تاکسی تا در شورای عالی ترافیک برای تعیین نوع خودروهای ناوگان تاکسی، وَن، اتوبوس و مینی‌بوس موثر دانسته و آن را قابل تبدیل به نمودار اقتصادی برای توجیه آقایان دانستند.

رییس فراکسیون نفت گاز مجلس در گفتگو با  شهر فردا، با اشاره به مصوبه یک فوریتی مجلس برای ابقای کارت سوخت گفت: برای شفاف سازی نقش کارت سوخت خوب است بدانیم پیش از طراحی کارت ساخت و هوشمند سازی ، جایگاه داران به عنوان تک سواران این حوزه سلطنت کرده و نقش کلیدی در قاچاق سوخت به خارج از مرزهای ایران داشتند.

هدایت الله خادمی افزود: پیش از سهمیه بندی دو گروه از آشفته بازار بنزین منتفع می شدند جایگاه داران و وارد کنندگان که می توانستند از سوبسید دولتی حداکثر بهره برادری را به عمل آورند ، در زمان فعلی نیز از پشت پرده خبر میرسد  بخشی از همین دو قشر برچیده شدن کارت سوخت را پیگیری می کنند.

این نماینده مجلس همچنین در ادامه گفت: یک بررسی سرانگشتی نشان می دهد شفافیت اطلاعات حاصل از میزان مصرف کاهش یا افزایش و همچنین کنترل مرزها برای جلوگیری از واردات با همین ابزار کارت هوشمند سوخت صورت گرفته و در این شرایط حذف آن جز بهبود اقتصاد قاچاق رویکرد دیگری ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تصویب یک فوریت حفظ کارت سوخت گفت: دلیل مصوبه چندی پیش مجلس برای حذف کارت سوخت را باید در لابی قوی دولتی ها جستجو کرد متاسفانه فضای حاکم بر مجلس اکنون به گونه ایست که گمان می رود برای حمایت از دولت باید به هر اقدام سنجیده یا نسنجیده دولت پاسخ اری داد .

کاربری کارت سوخت فقط  مصرف بنزین نیست
امیر جعفرپور مدیرکل حمل‌ونقل و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی شهر فردا،با اشاره به تبعات حذف کارت سوخت گفت: کارت سوخت با طراحی سامانه مدیریتی توانست تقاضای بنزین را مدیریت کند به جرأت می‌گویم بر اساس محاسبه‌هایی صورت گرفته  صرفه‌جویی‌های ناشی از استفاده از اطلاعات کارت سوخت  خیلی بیشتر از هزینه نگهداری آن بوده است نسبت 3به1 شاید تشبیه درستی باشد.

جعفرپور در ادامه اضافه کرد: اجرای طرح سوخت از منظر ناوگان عمومی هدایت حمل‌ونقل عمومی به بخش کم‌مصرف‌تر، کاهش آلاینده‌ها و رهگیری نحوۀ ارائۀ خدمات ناوگان عمومی پس یکی از مزایای اطلاعات جمع‌آوری شده از کارت سوخت این است که ما برای تعیین کرایۀ حمل‌ونقل عمومی در هر شهر از اطلاعات مصرف ناوگان عمومی در آن شهر استفاده می‌کنیم و بر این اساس کرایۀ انواع وسایل نقلیۀ عمومی تعیین می‌شود.

جعفرپور در ادامه  با اشاره کاربری های متعدد کارت سوخت گفت: علاوه بر تعیین نرخ برای حمل‌ونقل عمومی، در شورای عالی ترافیک برای تعیین نوع خودروهای ناوگان تاکسی، وَن، اتوبوس و مینی‌بوس، از اطلاعات کارت سوخت  استفاده شده است بنابراین محل استفاده از کارت سوخت و مزایای آن مشخص است و امکان تبدیل آن به نمودار اقتصادی نیز هست.

مدیرکل حمل‌ونقل و ترافیک شهری با اشاره به قانون برنامۀ حمل‌ونقل و سوخت گفت: بر اساس این قانون باید تا پایان سال 90، به‌ازای هر نفر در کشور، حداکثر 0.7 لیتر مصرف بنزین در روز  وارد مجرای مصرف می شد اما اکنون در سال 94، این رقم به‌ازای هر نفر حدود 0.85 لیتر است. این در حالی است که بخش بزرگی از حمل‌ونقل ما از CNG استفاده می‌کند. علاوه بر مصرف بالای بنزین، میزان استفاده از خودروهای شخصی در ایران، 3 برابر میانگین دنیاست. همۀ این‌ها نشان می‌دهد همچنان باید سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی ادامه داشته باشد تا مزیت‌های استفاده از خودروی شخصی کاهش یابد.

کارشناس حمل ونقل افزود: به همین دلیل، درخواست ما برای حفظ ابزار مدیریتی کارت سوخت، این است که با همکاری دولت و جایگاه‌داران، از کسانی که از کارت سوخت شخصی خود استفاده نمی‌کنند و با کارت جایگاه، بنزین می‌زنند، جریمه گرفته شود. از این طریق، بخشی از ضرر و زیان‌های جایگاه‌داران هم می‌توان جبران شود.
 
کلمات کلیدی : کارت سوخت، بنزین
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.