مشکل در تربیت مدیر و کمکگیری از ساختار
بخش تعاملی الف - کمیل مزرعی
29 فروردين 1393 ساعت 9:57
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
یکی از مشکلات مهم و پایهای که در عرصهی مدیریت کشور داریم، عدم تربیت افراد برای پستهای مدیریتی است. به این شکل که فرد صرفا با طی کردن یک دورهی آموزشی در رشتهی خود(با فرض اینکه فرد تحصیلکرده است!) چند سال بعد تبدیل به یک مدیر در یک زمینهی مرتبط و یا غیر مرتبط در کشور میشود.
حال مشخص است کسی که صاحب هیچ مهارت و یا تجربهی مدیرتی خرد باشد، در چنین موقعیتی چهطور عمل خواهد کرد!
فرض کنید منبابمثال این فرد دارای یک دکتری فیزیک و هیئت علمی یک دانشکدهی فیزیک باشد. با همین ویژهگیها، فرد در دورهای کاندید ریاست دانشکده بشود و بعد رأی بیاورد. (البته تقریبا تمام کسانی که هیئت علمی هستند شرایط مشابهی برای چنین پستی دارند)خب؟ شما چه انتظاری از مدیریت چنین فردی دارید؟
راهکار میتواند این باشد که دانشآموزان و دانشجویان در دورهی تحصیل خود به سمت تشکیل گروههای محلی و مخصوصن NGOها سوق داده شوند. بنابراین در یک دورهی سه یا چهارساله میتوانند تجربیات زیادی از ادارهی چنین گروههایی بهدست آوردند. سازگاری، عمل به تکلیف، رعایت جایگاه کاری خود و رعایت اطاعت از مدیر سیستم، رعایت حدود افراد دیگر و ... مطالبی است که میتوان از حضور در چنین گروههایی آموخت.
همچنین حضور در چنین گروههایی باعث میشود فرد نسبت به محیط پیرامون خود حساس شود و در مورد آن ایدهپردازی کند. خواه میخواهد یک NGOیِِ خیریه باشد، خواه یک گروهی که صرفن فعالیتهای آموزشی میکند!
کد مطلب: 223175
آدرس مطلب: http://alef.ir/vdchqxnim23nizd.tft2.html?223175
الف
http://alef.ir