رسانههای دنیا چه تصویری از رییس جمهور جدید ایران مخابره کردند؟
بخش تعاملی الف - علی سواری، 8 تیر 92
8 تير 1392 ساعت 11:31
در مطبوعات و رسانه ها سه نوع عکس داریم؛ خبری، پرتره، تزئینی.
وقتی فردی رییس جمهور می شود، قاعدتاً نشریات با توجه به مخاطبی که دارند باید رییس جمهور یک کشور را برای اولین بار براساس رویکرد کلانی که نسبت به آن کشور دارند، به مردمشان معرفی کنند. یعنی هدف اصلی اولین تصویر شناساندن شخص رییس جمهور هست به مردمی که او را نمی شناسند. پس یک پرتره انتخاب میکند که در آن اِلمانهایی وجود داشته باشد تا همراه با چهره فرد در ذهن مخاطب حک شود.
مثلا وقتی اوباما رییس جمهور شد، روزنامههای دنیا این گونه به استقبالش آمدند:
در این تصویرها برخی بر قدرت یا صمیمیت و خانواده اوباما تاکید کردند، برخی بر محبوبیتش و برخی بر کشوری که باید در آن ریاست کند.
ولی برای معرفی حجت الاسلام حسن روحانی به مخاطبان در اکثر سایتها و روزنامههای غیر ایرانی از این تصویر استفاده شد:
از دوستی که در این زمینه تقریبا هیچ تخصصی ندارد خواستم تصویر را توصیف کند. وی اینگونه پاسخ داد: «چیزی که من می بینم یه فرد بی نهایت خوشحال، یه عده آدم دربه در که دورش جمع شدن با یه پس زمینه از بافت قدیمی شهر». در این تصویر هم رییس جمهور حالت عادی نداشته و هم فضای اطرافش بی نهایت شلخته است. به عبارتی میخواستند بگویند، «این آقا! رییس جمهور اینها (اطرافیانش) و اینجا (یه خرابه) شده!»
این اولین برخورد رسانههای دنیا با رییس جمهور جدید است که سراسر آن تحقیر و توهین به کشور ماست. شک نکنید چه خاتمی رییس جمهور می شد و چه احمدینژاد باز این گونه برخورد میکردند. حالا چرا ما ایرانیها از کنار این به سادگی میگذریم؟ چون رییس جمهور و کشورمان را خوب میشناسیم. ولی شک نکنید تصویری که در ذهن مخاطب آنها حک میشود همانی است که در نخستین تصویر مشاهده میکنند.
کد مطلب: 191438
آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcdsf0fjyt0no6.2a2y.html?191438