عیب ضرغامی چو گفتی هنرش نیز بگو

بخش تعاملی الف - مهدی محبی کردسفلی

30 ارديبهشت 1393 ساعت 6:27

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.


نقل است که دوران ریاست سید عزت الله ضرغامی بر صدا و سیمای جمهوری اسلامی در حال پایان است و وی به زودی جای خود را به دیگری وا خواهد گذارد.

در سال های اخیر انتقادات بسیار زیادِ به حق و گاه ناحقی به صدا وسیمای تحت مدیریت ضرغامی وارد شده است که دامنه ی این انتقادات از تبدیل شدن صدا و سیما به رسانه یک طیف خاص گرفته به نحوی که برخی افراد حتی از «رسانه ملی» با عنوان طنزآلود «رسانه ی میلی» نیز یاد کرده اند تا ممنوع التصویر و صدا شدن تعدادی از ستاره های بازیگری و اجرا، تبلیغات محصولات کذایی همچون کرم حلزون، برنامه فروشی و ساخت سریال های آبکی تا راه اندازی شبکه های بی مخاطب را به وضوح در بین مخاطبان و کارشناسان را می توان مشاهده کرد.

هر چند بسیاری از انتقادات مطرح شده به رسانه ملی وارد است اما لازم است در انتقاداتمان مقداری هم انصاف به خرج داده و نقاط ضعف و قوت را با هم به نقد بنشینیم و نه آنچنان در بیان محاسنش افراط و نه در خطابه معایبش بیش گویی نمائیم که هر دو سزاوارش نباشد. «عیب می جمله چو گفتی هنرش نیز بگو-- نفی حکمت مکن از بهر دل عامی چند».

۱ - هر چند به زعم برخی افراد راه اندازی تعداد زیادی از شبکه های صدا و سیما، کمیت شبکه ها محتوا و کیفیت را ذبح نموده است اما می توان با تأمل در این نظر قسمتی از آن را نپذیرفت زیرا که با وجود پیشرفت های ارتباطی شگرف بشری و تنوع سلایق گوناگون مخاطبان تاسیس شبکه های تخصصی رادیویی و تلویزیونی امری لازم و ضروری است که در این راستا راه اندازی شبکه های تخصصی پویا، سلامت، مستند، بازار، ورزش، نمایش، آی فیلم، تماشا و نسیم در سیما و شبکه های تخصصی سلامت، اقتصاد، آوا، گفتگو و نمایش در صدا نشان دهنده توجه مسئولان امر به نیازهای مخاطبان است و از این بابت می توان نمره ی قبولی را برای مدیریت صدا و سیما در نظر گرفت هر چند تا اخذ نمره ی کامل راه زیادی در پیش پای مدیران فعلی و آتی سازمان برای پیمودن باقی است.

۲ - برنامه ها و سریال های ساخته شده ویژه ی ماه مبارک رمضان در سال گذشته و نوروز ۱۳۹۳ نیز الحق و الانصاف رشد کمی و کیفی مناسبتری نسبت به سال های قبل پیدا کرده بود و این نیز نشان دهنده شناخت بیشتری است که برنامه سازان و مدیران صدا و سیما از نیازهای خانواده ها و مخاطبان ایرانی به دست آورده اند، موفقیتی که در رقابتِ توأم با محدودیت های فراوان رسانه ملی با انبوه شبکه های فارسی زبان خارج از کشور قابل توجه بوده و نمره ی مثبت دیگری در کارنامه صدا و سیمای این روزهای ضرغامی است.

۳ - مهمترین نکته ای که به نظر می رسد باید به عنوان یک «حرکت بزرگ» توسط صدا و سیمای ضرغامی به آن پرداخت، مسیری است که رسانه ملی برای «بازگشت ستاره ها» یا به عبارت دقیق تر «سرمایه های هنری جدا شده از سازمان» هموار کرده است. هنرمندان محبوبی که به علت های گوناگون سالیانی را دور از رسانه ملی سپری نموده اند و اکنون مجال این را یافته اند تا بار دیگر خود را در معرض قضاوت و پذیرش مخاطبان رسانه ملی قرار دهند. نمونه بارز این مهم بازگشت هنرمندان توانمند کشورمان «رضا رشیدپور و پرستو صالحی» در قاب شبکه نسیم است.

نکته قابل ذکر در این باب این که رسانه های فارسی زبان ایرانی و غیر ایرانی خارج از کشور مترصد صید شاه ماهی های پرورش یافته در دریای صدا و سیما هستند و باز گذاشتن راه برگشت این شاه ماهیان به خانه، دام بدخواهان را خواهد گسست.


کد مطلب: 227200

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcaw0nuw49nuu1.k5k4.html?227200

الف
  http://alef.ir