نظر منتشر شده
۴۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 12070
درباره عرضه بنزين آزاد
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ تير ۱۳۸۶ ساعت ۱۶:۳۳
در روزهای اخیر فروش بنزین خارج از سهمیه به قیمت آزاد بحث روز محافل سیاسی ـ اقتصادی است و طبق معمول افراد مختلفی با انگیزه های مختلف میهن دوستی،منافع مالي، جناحی، انتخاباتی و .درباره آن اظهار نظر می کنند.

خوشبختانه همچنان که "الف" پیش از این خبر داده بود، رییس جمهور محترم روز دوشنبه بر مخالف صریح خود با عرضه بنزین به قیمت آزاد تاکید کرد و به شایعات و حدس و گمانها در این زمینه پایان داد.

درباره فروش خارج از سهمیه بنزین به نرخ آزاد و یا تشکیل بازار سیاه این کالا؛ توجه به چند نکته ضروري است:

قبل از هر چند نباید فراموش کرد که در مساله بنزین قبلاً کجا بودیم و الان کجا هستیم و چه راهی پیش رو داریم؟:


در واقع پزشکان، خبرنگاران، هنرمندان و ... که این روزها طلب سهمیه اضافی می کنند باید خواهش کرد مانند بقیه مردم، با قناعت در سهمیه خود، در فکر مدیریت مصرف سوخت خود باشند و نیازهای بیش از سهمیه خود را با استفاده از شبکه حمل و نقل عمومی برطرف کنند.
پيش از سهميه بندي بنزين و تا یک سال پیش،

اولا - سالی 5/5 میلیارد دلار باید بابت واردات بنزین می پرداختیم که این رقم با سرعت سرسام آوری روبه افزایش بود،

ثانيا- اطلاعات روشنی از تعداد خودروها و مقدار بنزین مصرفی در كشور وجود نداشت ،

ثالثا- بخش بزرگی از یارانه بنزین به صورت قاچاق از کشور خارج و یا نصیب اقشار مرفه مالک خودرو می شد،

رابعا- ترافیک و آلودگی هوا و بيماري های جسمی- روانی ناشی از آن به حد غیر قابل تحملي رسیده بود و...

امروز با اجرایی شدن سهمیه بندی بنزین با کارت هوشمند سوخت ؛

اولاً - خروج ارز برای واردات بنزین بسیار کم شده و پول قابل ملاحظه ای برای توسعه شبکه حمل و نقل عمومی پس انداز شده است،

ثانيا- قاچاق بنزین به خارج کاملاً از بین رفته،

ثالثا- اطلاعات روشنی از تعداد خودروها و میزان مصرف هر خودرو برای تصمیم گیری های دقیق تر بعدی در اختیار داریم،

رابعا- خیابانها خلوت شده،سرعت حركت اتوبوسها بسيار بيشتر شده و...


بايد با تحمل بازار سياه بنزين و حداكثر تلاش براي منسجم و پررونق نشدن آن ، عرضه بنزین خارج از سهمیه به نرخ آزاد را منتفی دانست و اين كار را به بعد از کارآمد شدن نسبی شبکه حمل و نقل عمومی موكول كرد.
البته امروز مردم به لحاظ شلوغی ناوگان حمل و نقل عمومی و بی انصافی برخی تاکسیرانها تحت فشار هستند که از آن بابت باید ضمن عذر خواهی از مردم، برای ساماندهی تاکسیرانی فكري عاجل شود و گام دوم در سیاست بنزين با شتاب هرچه تمام تر برداشته شود...

بر اساس تبصره 13 قانون بودجه که سیاست قطعی دولت و مجلس برای حل معضل بنزین است ، براي حل دائمي و كامل مساله بنزين چند گام دیگر باید برداشته شود:

گام اول: سهمیه بندی توزیع بنزین با کارت هوشمند سوخت (انجام شد)

گام دوم: توسعه شبکه حمل و نقل عمومی با تمام ظرفیت صنعتی و اجرایی کشور (در حال انجام)

گام سوم: گاز سوز کردن حمل و نقل عمومی و سپس خودروهای شخصی با تمام ظرفیت صنعتی و اجرایی کشور (در حال پیگیری و انجام)

گام چهارم: بهسازی پالایشگاههاي موجود و ساخت پالایشگاههای جدید (در حال برنامه ریزی)

گام پنجم و نهایی: آزاد سازی قیمت بنزین پس از اطمینان از توسعه کامل شبکه حمل و نقل عمومی و سهولت و ارزانی استفاده از آن برای همه

  روشن است که آزاد سازی قیمت باید در گام آخر صورت گیرد و حداقل تا اجرای گام دوم، آزادسازي قيمت بنزين به قول رییس جمهور محترم «فعلاً» به مصلحت کشور نیست.

البته درباره عرضه مازاد بر سهمیه بنزین برخی ملاحضات وجود دارد که در نکات بعد به آنها اشاره می شود:

نكته ا. برخی گویندگان و اصحاب تریبون و سخن، این روزها از کمی سهمیه خود می نالند و يا از لزوم افزایش سهمیه برخی گروه های خاص سخن می گویند.


وزير محترم كشور اخيرا گفته‌اند مردم درباره مصرف بنزين دغدغه‌اي نداشته باشند. اين جمله در شرايط فعلي بسيار نادرست و غيرسازنده است . وزير محترم كشور و ديگر مقامات دولتي امروز بايد با شجاعت از مردم بخواهند براي صرفه‌جويي و مديريت مصرف بنزين خود دغدغه داشته باشند .

به این قبیل افراد باید تذکر داد که هدف اصلی سیاست بنزین، «مهار مصرف» آن بوده است و اگر بخواهیم به "برخی افراد و مشاغل" سهمیه اضافی بدهیم، نه تنها هدف "مهار مصرف" را مخدوش کرده ایم، بلکه با این مشکل بزرگ روبرو می شویم که مشاغل خاص شامل چه کسانی می شود و به چه کسی باید سهمیه اضافه بدهیم و به چه کسی ندهیم؟

در واقع پزشکان، خبرنگاران، هنرمندان و ... که این روزها طلب سهمیه اضافی می کنند باید خواهش کرد مانند بقیه مردم، با قناعت در سهمیه خود، در فکر مدیریت مصرف سوخت خود باشند و نیازهای بیش از سهمیه خود را با استفاده از شبکه حمل و نقل عمومی برطرف کنند.

برخی مسوولان دولتی هم که زمزمه افزایش سهمیه برای برخی افراد و گروه ها و مشاغل را مطرح می کنند و یا مردم را به "پیش خور" سهمیه بنزین خود تشویق می کنند، باید بدانند با این حرف ها و توقعات ایجاد شده ناشی از آن در جامعه، موفقیت تلاش دولت در حل معظل بنزین را به خطر می اندازند.

ازجمله ؛ وزير محترم كشور اخيرا گفته‌اند مردم درباره مصرف بنزين دغدغه‌اي نداشته باشند. اين جمله در شرايط فعلي بسيار نادرست و غيرسازنده است . وزير محترم كشور و ديگر مقامات دولتي امروز بايد با شجاعت از مردم بخواهند براي صرفه‌جويي و مديريت مصرف بنزين خود دغدغه داشته باشند.

  همه باید به سهمیه بندی قانع باشیم، مصرف سوختمان را مدیریت کنیم و مسوولان هم بجز اصلاح سهمیه ها برای خودروهای عمومی (مانند اختصاص سهمیه برای آمبولانس ها که ظاهراً از قلم افتاده و یا مسافربرها) ؛ بايد پرونده اصلاح سهمیه ها را ببندند.

رسانه ها هم بهتر است بجای انعکاس گلایه زیاده خواهان سهمیه، مردم و مخاطبانشان را به مدیریت مصرف سوخت و توسعه فرهنگ استفاده از شبکه حمل و نقل عمومی تشویق کنند.

نكته2- برخی اقتصاددانها اظهار می کنند که با وجود سهمیه بندی و منع فروش بنزین به قیمت آزاد، شکل گیری "بازار سیاه بنزین" حتمی است.

این استدلال درست است. با وجود محدودیت سهمیه، برخی افراد گاهی برای استفاده اضطراری از خودروی شخصی ناچار به بازار سیاه بنزین مراجعه مي کنند. این استدلال را نمی توان انکار کرد اما باید دید آیا «تشکیل بازار سیاه بنزین»‌ بهانه و دلیل کافی و درستی برای «عرضه بنزین به نرخ آزاد» است یا خیر؟

در واقع باید تحلیل هزینه ـ فایده انجام دهیم و ببینیم در حال حاضر که هنوز شبکه حمل و نقل عمومی کامل و کارامد نشده؛ «فروش بنزین مازاد بر سهمیه به نرخ آزاد» بهتر است یا «منع عرضه بنزین به نرخ آزاد و تحمل بازار سیاه آن»؟

از استانداران، فرمانداران و شهرداران سراسر كشور و حتي رييس جمهور محترم انتظار مي رود به طور روزانه پيگير ورود واگن‌ها، اتوبوس‌ها، ميني‌بوس‌ها ، ون‌ها و تاكسي‌هاي جديد به شبكه حمل و نقل عمومي باشند و دايم به ايستگاه‌هاي قطار ، مترو، اتوبوس و تاكسي سركشي و موانع گسترش حمل و نقل عمومي را برطرف كنند.

حقیقت این است که يافتن پاسخ دقيق سوال فوق  بسيار مشکل است و به مطالعات پیچیده و مفصلی نیاز دارد اما در نگاه اول با توجه به کامل و کارآمد نبودن شبکه حمل و نقل عمومی و آثار تورمی - رواني اعلام نرخ آزاد بنزین، بهتر است : ضمن پايبندي به گام اول راهي كه پيموده ايم  و ضمن دعوت همه مسئولان و مردم به تحمل فشار هاي ناشي از محدوديت سهميه اعلام شده بنزين ، همه راه های ممکن برای شكل نگرفتن عرضه و تقاضا و رونق نگرفتن بازار سياه بنزين را به کار بگيريم. به اين معني كه تقاضا و عرضه وارده به اين بازار را تا حد ممكن مهار و كم كنيم. روش‌هاي پيشنهادي براي اين كار به اين قرار است:

1 – صدور فوري و بلافاصله كارت المثني براي كساني كه كارت سوختشان را گم‌ كرده‌اند (جلوگيري از ورود تقاضاي آنها به بازار سياه بنزين)

2 – توسعه و تكميل هر چه سريعتر شبكه حمل و نقل عمومي و تشويق و هدايت مردم به استفاده از خودروهاي عمومي

3 – اختصاص سهميه براي همه مسافربرهاي تمام يا پاره وقت و نظارت موثر بر خدمت رساني آنها

4 – نظارت موثر بر تاكسي‌ها و ابطال فوري كارت سوخت و اجازه تاكسيراني رانندگان تاكسي و مسافربرهاي متخلف

و ...  

دراين ميان، «گسترش حمل و نقل عمومي»؛ كليد موفقيت سياست فعلي دولت و مجلس براي بنزين است. به اين لحاظ از استانداران، فرمانداران و شهرداران سراسر كشور و حتي رييس جمهور محترم انتظار مي رود به طور روزانه پيگير ورود واگن‌ها، اتوبوس‌ها، ميني‌بوس‌ها ، ون‌ها و تاكسي‌هاي جديد به شبكه حمل و نقل عمومي باشند و دايم به ايستگاه‌هاي قطار ، مترو، اتوبوس و تاكسي سركشي و موانع گسترش حمل و نقل عمومي را برطرف كنند.

نكته 4- روشن است که آزاد سازی نرخ بنزین پس از تکمیل و کارآمد شدن شبکه حمل و نقل عمومی و اطمینان از اینکه مسافربرها و تاکسیران های درون و برون شهری بهانه و توانایی افزایش کرایه ها به بهانه افزايش قيمت بنزین را نخواهد داشت، سياستی است که در گام پایانی طرح مجلس و دولت برای بنزین اجرا خواهد شد. تا حصول آن شرايط، بدیهی است که بايد با تحمل بازارسياه بنزين و حداكثر تلاش براي منسجم و پررونق نشدن آن ، عرضه بنزین خارج از سهمیه به نرخ آزاد را منتفی دانست و اين كار را به بعد از کارآمد شدن نسبی شبکه حمل و نقل عمومی موكول كرد.

نکته مهم در این میان این است که آزاد اعلام شدن نرخ بنزین به تحقق سه پیش شرط قطعی و بسیار کلیدی نياز دارد:

   1. حمل و نقل عمومی نسبتاً کارآمد شده باشد
   2. سیستم تاکسیرانی و مسافربری شخصی از حالت بی قید و بند و نظارت ناپذیر فعلی، به حالت منظم، مسوولیت پذیر، نظارت پذیر درايد و از نظر نرخ ها کاملاً تحت کنترل باشد.
   3. بازار سیاه بنزین با مهار عرضه و تقاضای آن تا حد ممکن غیر منسجم و راکد شده باشد  و فلسفه وجودی بازار سياه بنزين تا حد ممکن از بین رفته باشد.


روزی که دولت بخواهد برای عرضه خارج از سهمیه بنزین به نرخ آزاد تصمیم بگیرد، قاعدتاً باید نرخ آزاد بنزین را بسیار بالاتر از قیمت تمام شده آن در نظر بگیرد (مثلاً لیتری 1000 تومان و يا بيشتر) چرا که کسانی که به سهمیه خود قانع نیستند و می خواهند با مصرف بنزین بیشتر از حد متعارف، هوا را آلوده تر کنند، ترافیک را سخت تر کنند و سرعت حرکت اتوبوسها و تاکسی ها را کندتر کنند، البته باید برای این کارشان مالیات بپردازند.

با تحقق این سه شرط می توان نرخ آزاد و خارج از سهمیه بنزین را مطرح و عملياتي کرد.

روزی که دولت بخواهد برای عرضه خارج از سهمیه بنزین به نرخ آزاد تصمیم بگیرد، قاعدتاً باید نرخ آزاد بنزین را بسیار بالاتر از قیمت تمام شده آن در نظر بگیرد (مثلاً لیتری 1000 تومان و يا بيشتر) چرا که کسانی که به سهمیه خود قانع نیستند و می خواهند با مصرف بنزین بیشتر از حد متعارف، هوا را آلوده تر کنند، ترافیک را سخت تر کنند و سرعت حرکت اتوبوسها و تاکسی ها را کندتر کنند، البته باید برای این کارشان مالیات بپردازند.

در واقع در شرايط وجود سیستم حمل و نقل نسبتاً  کارآمد ـ که باید هر چه سریعتر عملیاتی شود ـ کسی که باز هم بخواهد از وسیله نقلیه شخصی استفاده کند، باید هزینه نسبتاً بالایی برای ارضاء این میل خود بپردازد چرا که چنین فردی با رفتار خود، با افزایش ترافیک، آلوده تر کردن هوا و کندتر کردن سرعت حرکت وسایل نقلیه عمومی، به عموم مردم ظلم می کند.

راهي كه براي «جراحي» غده چركين اسراف در مصرف بنزين و رهايي از تبعات آن (ترافيك، آلودگي هوا، قاچاق، وارد و دودكردن ميلياردها دلار بنزين در سال و...)شروع كرده ايم، راهي است كه دير يا زود بايد پيموده مي شد.

طبيعي است كه اين جراحي در ابتدا «درد» هم دارد (مانند محدوديت در استفاده از خودروهاي شخصي يا اجبار در استفاده از شبكه ناكارامد حمل و نقل عمومي و ...  ) ؛ اما منافع اين جراحي عظيم، دردهاي كهنه وظاهرا درمان ناپذير جامعه ايران (مانند ترافيك، آلودگي هواي شهر ها، ناهنجاري و ضعف اتوبوسراني، تاكسيراني و مسافربرهاي شخصي ، قاچاق سوخت به خارج و...) را درمان خواهد كرد.

مهم اين است كه مردم واقعا احساس كنند كه «همه» در تحمل درد اين جراحي سهيم هستند، كسي سهميه اضافه نمي گيرد و دولت و مجلس مصمم و تا انتها ، پاي كارند تا منافع اين طرح عظيم هرچه سريع تر نصيب كشور و ملت ايران شود.
 

 
۱۳۸۶-۰۴-۱۹ ۱۶:۵۳:۰۸
تحليل جامعي بود اين راهم اضافه ميكرديد كه اين كار بزرگترين گام ملي براي هدفمند كردن يارانه هاست...نبايد بگذاريم اين گام شكست بخورد كه در انصورت ، تا سالها هيچ دولتي به اين كار دست نخواهد زد... (32647)
 
امید
۱۳۸۶-۰۴-۱۹ ۲۱:۰۳:۲۷
متاسفانه ما اول منار را دزدیده ایم و سپس دنبال چاه می گردیم.با مطالعه این نوشتار مشخص می شود که تمام تصمیمات ظاهرا وارونه اتخاذ شده است . طبق نوشته نویسنده محترم
گام اول :سهمیه بندی سوخت
گام دوم:توسعه حمل و نقل عمومی
گام سوم:گاز سوز کردن خودروها
گام چهارم:ایجاد پالایشگاهها
حتی اگر بپذیریم که سهمیه بندی بنزین کاری درست بوده است این نوع استدلال کردن حتی درستی همین طرح را هم زیر سوال می برد.ما می بایست قبل از سهمیه بندی تمام توان کشور را در جهت حمل و نقل مسافر تجهیز می کردیم تا کمترین آسیبی از این حیث به مردم وارد نشود . ولی ظاهرا کارشناسان خبره ما صلاح را در این دیده اند که ابتدا سهمیه بندی کنند مردم را در تنگنا قرار دهند آنگاه در یک برنامه چشم انداز 30 ساله به فکر زیرساختها بیفتند. چگونه است که مسئولین حرفهای روزهای اول خود را که ظاهرا ناشی از دست پاچگی آنها در جریان حوادث روزهای آغازین سهمیه بندی بود به این زودی فراموش کردند در همان شب باهنر و مسئولین وزارت نفت پشت سرهم به مردم اعلام می کردند که مردم نگران نباشند چرا که دولت ظرف یکی دو ماه دیگر سوخت آزاد را عرضه خواهد کرد . دفاع از عرضه سوخت آزاد نیست چرا که آن هم در مقابل یک تصمیم نسنجیده فعلی مشکلات خاص خود را به همراه خواهد داشت صحبت بر سر استواری حضرات بر فرمایشهای خودشان در مقابل یک ملت است . مرحبا به این اراده های آهنین که هر گز از حرف خود بر نمی گردند و هر گز کوچکترین تغییری در حرفهای آنها مشاهده نمی شود. ظاهرا آقایان نمی دانند که در مقابل افکار عمومی و حافظه تاریخی ملت سخن می گویند.راستی چگونه حضرات به این نتیجه رسیده اند که قاچاق سوخت مهار شده است که با این بلاغت به بیان آن مبادرت می ورزند شاید سوخت به خارج قاچاق نشود ولی این بار به جای اینکه هر لیتر مبلغ گزافی به کشورهای حاشیه فروخته شود به خود ملت در داخل کشور فروخته می شود و صد البته روشن است که دیگر کسی زحمت قاچاق سوخت به خودش نخواهد داد چرا که بازار داخلی گرمتر است و دیگر نیازی به بازارهای خارجی نیست. ضمنا با اعلام سهمیه بندی فرصتهای شغلی گوناگونی نیز ایجاد شده است که باید از این نظر از دولت و مجلس تشکر کرد کافی است اندکی به اطرافتان بنگرید تا شغلهای جدید را مشاهده کنید.یک میلیون و سی صد هزار کارت سوخت طبق آمار خودشان تحویل صاحبانشان نشده است و این خودروها در پارکینگ به سر می برند آنگاه آقایان تصور می کنند در مصرف صرفه جویی شده است . هزینه های یک زندگی حداقلی به طور ناعادلانه بالا برده و بر مردم تحمیل کرده ا ند و مرتب تهدید ابطال کارت سوخت را یدک می کشند.به هر حال مردم طبق گفته مجلس و دولت خیلی نگران نباشند در آینده بسیار نزدیک پالایشگاه ساخته خواهدشد. مترو در همه شهرها راه اندازی خواهد شد . جایگاه های عرضه سوخت گاز در تمام شهرها و روستاها برای عرضه گاز به تمام خودروهای گازسوز ایجاد خواهد شد.پس کسانی که نق می زنند فقط شیرینی این سهمیه بندی را بر کام این ملت تلخ می کنند و مردم آگاه باشند که اصلا دلیلی برای نگرانی آنها وجود ندارد. (32672)
 
محمد
۱۳۸۶-۰۴-۲۱ ۲۱:۳۰:۴۲
گام چهارم :سهمیه بندی سوخت
گامها ی اولیه توسعه حمل و نقل عمومی
گاز سوز کردن خودروها وایجاد پالایشگاهها.

اقا قرار نبود که سرمایه گذاری را دولت انجام دهد .رقم بسیار کلان است .فقط انتظار میرفت که دولت تسهیلات مناسب را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی ( اعم از داخلی و خارجی ) فراهم کند .بروید امارات متحده عربی و ببینید که حتی شنزار را دورش حصار کشیده اند اتوموبیل های تفریحی شن پیما در ان گذاشته و پول در میاورند .این صرفه جویی به اصطلاح میلیارد دلاری را هم دولت خود رویش دست گذاشته .یعنی روحیه دولتی نگری که از بین نرفت .اقای احمدی نزاد و مسئولین محترم
عجب فکر بکری کرده اید .مواظب باشید این ایده را از شما ندزدند.مشکل شما تنگناها نیست .مشکل در تفکرتان است .
تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز (32878)
 
مازیار
۱۳۸۶-۰۴-۱۹ ۲۱:۱۸:۲۶
سهمیه بندی بنزین اساسا کار درستی است اما شیوه اجرای آن چه قبل و چه الان بسیار محل سوال دارد. روش قیمتی بهتر جواب می دهد. (32673)
 
محمد صبا
۱۳۸۶-۰۴-۱۹ ۲۲:۵۵:۵۲
ابتدا باید حمل و نقل عمومی تقویت و مدیریت آن اصلاح می شد و بعد از آن سهمیه بندی اجرا می شد. این توقع از مردم که روزانه چند ساعت از وقت خود را در ترافیک تلف کنند به نظر حضرتعالی توقع بجایی است؟ اگر توقع خود را بجا می دانید پیشنهاد میکنم که نمایندگان مجلس و دولتمردان از اتوبوس و مترو استفاده کنند.

http://m-saba.persianblog.com (32678)
 
۱۳۸۶-۰۴-۱۹ ۲۳:۳۲:۱۸
چند سوال دارم
1- چرا در شب سهميه بندي وزير نفت و آقاي باهنر در جلوي چشم ميليون ها بيننده اعلام كردند بعد از دو ماه بنزين آزاد وجود خواهد داشت و مردم نگران نباشيد پيش خور نماييد 2- آقايان اعلام نمايند در چند كشور دنيا الآن نظام سهميه بندي وجود دارد؟3- در شهر كوچك ما نه مترو هست نه اتوبوس نه مسافركش كافي به دنبال عمل جراحي يكي از بستگان تا حالا در طول كمتر از سه هفته سهميه سه ماه خود را مصرف كرده ام براي بقيه ايام چه كار كنم ؟4-من معلم با شروع سال تحصيلي مجبورم روزانه نزديك به 100 كيلومتر به روستا محل كار رفت و آمد كنم هيچ وسيله عمومي در آن جا وجود ندارد از طرفي جايي براي سكونت در روستاي محل كار وجود ندارد و...... (32681)
 
محمد
۱۳۸۶-۰۴-۲۱ ۰۷:۰۲:۵۲
در مورد سوال اول این بنده خدا میخواستم عرض کنم خالی بندی مالیات ندارد .برای اینها مهم هم نیست که حرفشان دو تا شود یا خیر .وضع از این حرفها خراب تر است فقط هدفشان این است که شلوغ نشود و امروز فردا شود .طبیعت انسان در مواجهه با بحرانها همواره بدین شکل بوده است. البته اینها هیچکدام با یکدیگر هماهنگ نیستند چون کار تشکیلاتی نمی دانند .بحث ارتقا شبکه های حمل و نقل و این اراجیف هم نه اینکه نکنند بالاخره یه کارهایی خواهد شد ولی خداییش حدود سی سال شعار دادند .الان هم بیشتر شعار است .از اینها بر نمی اید .سیستمهایشان لخت ،بی مسئولیت و بسیار فاسد است .
ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش
این حرف ارتقا شبکه حمل و نقل هم از ان حرفهایی است که میزنند برای سوپاپ اطمینان .
خوش به حال امریکا و مستکبرین دنیا و بد بخت ملت ها که اینگونه دارند له میشوند .
از هیچ طرف شانس نیاورده ایم .اگر شلوغ شود و اوضاع نظام بهم بریزد که به ضرر ملت و کشور است .اگر هم بماند که بتدریج و طی چند سال اینده عملا همه ملت ساقط
خواهند شد .فقط بایستی به خدا پناه برد .
شدت نارضایتی در سطح جامعه حیرت انگیز است .به نظر میرسد که کشور بر روی باروت نشسته باشد.
میدانم که بسیار تند نوشتم و چاپ نمی شود ولی اصل واقعیت این است چه بخواهیم و چه نخواهیم
پیش بینی من این است که ازاد سازی قیمت و ارتقا شبکه حمل و نقل با روند
غیر متناسب و نا همگونی پیش خواهد رفت
و این امر خود منجر به بروز بحرانها و معضلات جدید در جامعه خواهد شد .
اینها هم بروند هی دم از اصولگرایی و اصلاح طلبی بزنند .
خدا به اقای خامنه ای صبر و استقامت بدهد (32798)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۰ ۰۰:۰۸:۴۱
آقا اين چه سياستي كه پيش گرفته ايد؟ چرا بنزين آزاد نبايد داده شود .فكر مي كنيد با اين كار به مستضعفان كمك مي كنيد نه عزيزم من يا مشابه من كه پول دارند مي‌روند به جاي يك ماشي چند تا ماشين مي خرند و هيچ مشكلي پيش نمي آيد اما يك بازار سياه وحشتناك ايجاد شده و بدتر هم مي شود و دودش تو چشم آن بدبختي مي رود كه قبلا هم نداشته. عزيزم آزادش كن سوبسيدش را به آن كارگر و كارمند بدبختي كه نداره بده جلوي دزدي را هم بگير (32683)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۰ ۰۷:۴۴:۰۲
عموما تا بحال اينگونه بوده است كه برنامه ريزيهاي دولتمردان گذشته و حال، بدلايل مختلف و از جمله دخالتهاي سياسي در امور كارشناسي ، از درجه توفيق پاييني برخوردار باشد.بياييد همه بعنوان ايراني ،با پايبندي به نظم و تحمل مرارت در دوره اي كوتاه مدت،آينده اي روشن را براي خود طالب باشيم . (32695)
 
رفيع
۱۳۸۶-۰۴-۲۰ ۰۸:۰۳:۲۹
سلام
با توجه به اعلام غير رسمس 6500 ريال براي هر ليتر و تفاوت قيمت 5500 ريال نرخ بنزين سوبسيدي و آزاد پيشنهاد مي گردد دولت محترم مبلغ 550000 ريال سوبسيدي را كه ماهانه به ازاي صد ليتر بنزين به مالكين خورو مي دهد به روشي مستقيماً به افراد پرداخت گردد به طوري كه هر فرد بتوتند تا مبلغ 550000ريال رايگان بنزين 6500ريالي سوخت گيري نمايد كه تقريباً معادل 75 ليتر مي باشد
محسنات طرح
از اينكه مردم بنزين رايگان دريافت دارند به شعارها ي انتخاباتي دولت نهم نزديكتر است
صرفه جويي بيشتر شكل مي گردد
آثار رواني مثبتي جهت ايجاد تنش شكل گري شده براي مردم دارد
دولت عملاً از محل فروش 25 ليتر اضافي سود نيز ميكند (32696)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۰ ۰۸:۲۳:۲۵
سهمیه بندی بنزین به شکلی که صورت گرفت کاری است بسیار غیر اصولی که هم نارضایتی عمومی را بدنبال دارد وهم باعث ایجاد بازار سیاه نا هنجاری خواهد شد که تورم لجام گسیخته ای را به همراه خواهد آورد.
کسانی که تولید کننده هستند ودرگیری های کاری بیشتری دارند نیاز به بنزین بیشتری دارند ودر نتیجه مجبور به تامین نیاز خود هستند از سویی پیشنهاد افزایش قیمت ازاد بنزین تا هزار تومان هم ابلهانه ونابخردانه است زیرا باعث استفاده سوخت سهمیه ای در بازار سیاه خواهد شد .فرض کنید اگر عرضه سوخت ازاد بسیار گران باشد سهمیه ای که به وسایل عمومی ووانت بارها تعلق میگیرد به صورت ازاد فروخته خواهد شد وکاری که از این وسایل انتظار میرود مختل خواهد شد.
قیمت عادلانه وازاد به گونه ای که هم جلوی مصرف بیرویه را بگیرد وهم کار مردم زمین نماند عاقلانه ترین کار است که متاسفانه از این دولت بر نمیاید. (32698)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۰ ۱۱:۳۶:۲۵
عزیزم به مطلب دقت کن بعد اظهار نظر بفرمایید، در متن فوق آمده که بعد از انجام مقدمات لازم از جمله رسیدن کیفیت و کمیت خدمات حمل و نقل عمومی به حد استاندارد و قابل قبول، بطور کلی قیمت بنزین آزاد شود، بدیهی است در این شرایط سهمیه ای وجود ندارد که فروخته شود! (32722)
 
مرتضي
۱۳۸۶-۰۴-۲۰ ۰۸:۲۹:۲۰
مي خواستم بدانم اين چه سري است كه مردم تركيه و پاكستان و اردن و.... ميتوانند مصرف انرژي خود را مديريت كرده و سهميه بندي نداشته باشند و ما نمي توانيم؟ مردم كه مثل همند! نياز هايشان هم مثل هم ! پس فكر نمي كنيد اشكال از سيستم تصميم گيري است؟ چيزي كه در همه تحليل هاي شما فراموش شده آقاي تحليل گر؟ (32699)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۰ ۱۰:۱۳:۱۰
متاسفانه در ایران قیمت بنزین از آب معدنی و دوغ ارزانتر بود. و این باعث افزایش قاچاق بنزین به کشورهای همسایه شده بود . (32709)
 
سید علی سنائی
۱۳۸۶-۰۴-۲۰ ۱۱:۱۷:۵۰
خدا مردم و دولت رو در این قضیه بنزین کمک کنه.
در مراحل بعدی باید دیگر منابع انرژی از قبیل برق، گاز، گازوئیل و غیره نیز آزاد شود.
طبق چه عدل و منطقی من باید در تهران، از برق کیلو واتی 15 تومان استفاده کنم که که 65 تومان برای دولت آب می خورد و از جیب مردمی که در روستاها و مناطق محروم تامین می شود.
این که انصاف نیست من این جا زیر کولر گازی بنشینم با چراغ های فراوان و تلویزیون و کامپیوتر و ماشین ظرف شوئی و غیره ذلک مدرن برقی و عده زیاد دیگه ای باشند که حتی تو همین تهرانش چند تا چراغ رو هم به زور روشن دارن. (32719)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۰ ۱۱:۲۱:۳۲
ا سلام
این آقای تحلیل گر بفرمایند اگر دولت سهمیه بندی کرده است که صرفه جویی ارزی را صرف توسعه حمل و نقل عمومی کند چرا در دو سال گذشته که در آمد فروش نفت به شدت افزایش یافته ، این کار را نکرد و حتی بودجه تخصیصی به مترو تهران را بجای اول سال در آخر سال 85 و آنهم پس از کشیده شدن بحث به تلویزیون پرداخت کرد .بعدها معلوم شد همان بودجه را بجای پرداخت به شهرداری به سازمان همیاری شهرداریها (وزارت کشور ) پرداخت کرده بودند . (32720)
 
ناشناس
۱۳۸۶-۰۴-۲۰ ۱۱:۳۰:۴۴
نرخ بنزين كه دولت ادعاميكنددرايران بسيارپايين ترازقيمت جهاني آن است ،آياتناسب همگوني باقيمت خودرودر بازارهاي سايركشورهاي جهان دارد؟آيابه نظر شماتمامي ميزان قيمت بنزين مصرفي يك خودرودرتمام طول عمرآن به اندازه درصدي ازاختلاف قيمت خودرودرداخل وخارج كشورمي باشد؟پس ميتوان گفت ادعايي كه مي شوددررابطه باسوبسيدكلان بنزين ياوه اي بيش نيست،چراكه چندين برابرآن به صورت يك جادرابتداي خريدخودروازخريداراخذ مي شود. (32721)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۰ ۱۱:۴۴:۲۶
پیشنهادی در رابطه با سهمیه بندی بنزین دارم:
- سهمیه بندی بصورت پلکانی باشد بدین صورت در کارت هوشمند برنامه ریزی شود که:
1-میزان حدود 70 لیتر در ماه با قیمت 100 تومان
2-میزان حدود 70 لیتر در ماه با قیمت حدود 250
3-میزان حدود 70 لیتر در ماه با قیمت تمام شده (حدود 550 تومان)
4- بیشتر از میزان فوق با قیمت بالاتر از 800 تومان (32723)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۰ ۱۱:۴۴:۵۵
آقای تحلیل گر سلام
بفرمایید پالایشگاه هایی که می فرمایید با سرعت در حال ساخت هستند در کجا و توسط کدام شرکت و کدام پیمانکار ایرانی یا خارجی در حال ساخت هستند؟برای نمونه یکی را نام ببرید.اگر هم بفرمایید در حال برنامه ریزی است جواب می دهم که آرزوی ساخت پالایشگاه با ساخت آن تفاوت دارد. (32724)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۰ ۲۱:۱۱:۳۸
اتفاقا امروز -4شنبه- مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش پاسخ این سوال شما را داده است به شانا مراجعه کنید:

shana.ir (32784)
 
وزیر نفت گفت
۱۳۸۶-۰۴-۲۰ ۲۱:۱۶:۰۲
وي در مورد مشاركت بخش خصوصي در ساخت پالايشگاه نيز گفت: بيش از ده موافقت اصولي براي مشاركت بخش خصوصي در ساخت پالايشگاه صادر شده است.
وزيري هامانه با اشاره به صرفه‌جويي سه و نيم ميليارد دلاري مصرف در نتيجه سهميه‌بندي بنزي و ساخت پالايشگاه با استفاده از اين اعتبارگفت: در اين خصوص اقداماتي انجام شده است كه توسعه پالايشگاه‌هاي اراك، اصفهان، بندرعباس،طراحي يك پالايشگاه نفت خام سنگين در بند رعباس با مشاركت خارجي، اخذ مصوبه احداث پالايشگاه مايعات گازي در شيراز و توسعه پالايشگاه تبريز از جمله اين موارد است.
وزير نفت افزود: با بهره‌برداري از 3 پالايشگاه از پالايشگاه‌هاي ياد شده،‌ ظرف سه‌ تا سه سال و نيم آينده به طور قطع صادركننده بنزين خواهيم بود.
انتهاي پيام/ (32786)
 
محمد حسن قديری ابيانه
۱۳۸۶-۰۴-۲۰ ۱۲:۰۵:۰۸
محمد حسن قدیری (ابیانه)، اقتصاددان و کارشناس مدیریت استراتژیک در گفت و گو با خبرنگار سرویس اقتصادی آریا، افزود: اگر دولت و مجلس اقدامات خود را در مسیر بهبود و ساماندهی وضعیت سوخت (به صورت ، سهمیه بندی، دو نرخی، استفاده از کارت هوشمند)، به جد از سر نگیرند و در یايان راه به توفیقات مطلوب و موثری که رضایت جامعه و پویایی اقتصاد کشور را در بردارد دست نیابند، مطمئناً چاره ای جز تامین نیاز از طريق واردات را نخواهند داشت.


وی خاطرنشان کرد: واکنش مجلس نسبت به این که دولت نتوانست در خصوص کاهش مصرف و بهینه کردن سوخت به تکالیف خود عمل کند و در ایجاد زیرساختهای لازم به نتایج مطلوبی نرسیده، با عدم مجوز از سوی مجلس جهت واردات این محصول جامعه بحرانی می شود که در چنین شرایطی با انتخاب بدترین راه حل مجلس نیز ناچار به خواسته های دولت و شرایط جامعه عمل کرده و پیشنهادات دولت را تصویب خواهد کرد.


وی بدترین راه حل تامین مصرف نیاز داخلی سوخت کشور را اختصاصی بودجه وارداتی برای خرید بنزین دانست و گفت: ورود بنزین و عرضه ارزان قیمت به نرخ یارانه ای کماکان مصرف این کالا را افزایش و حقوق اقشار کم درآمد را تضییع و زمینه های قاچاق سوخت را فراهم می نماید.


قدیری یکی از راه حلهای بهینه کردن مصرف سوخت را راه حل میانی یعنی سهمیه بندی مصرف ذکر کرد و اظهار داشت: گر چه انتخاب چنین راه حلی نیز از عیوب مستثنی نیست اما نسبت به وضعیت موجودی این عمل در سطح بهتری قرار دارد، البته شایسته است جهت دستیابی به اهداف علاوه بر سهمیه بندی، امکان عرضه سوخت به قیمت واقعی یعنی غیر یارانه ای نیز فراهم شود. (32728)
 
اصغر حسنی
۱۳۸۶-۰۴-۲۰ ۱۲:۱۵:۳۱
در9اسفند1385 نوشتم:
راه ها ی پیچیده لازم نیست .دونرخی کنید:1)برای کنترل نرخ ناشی ازتورم دربخش حمل ونقل عمومی نرخ را به 50 تومان کاهش دهید.بگذارید بهانه برای افزایش قیمتها نداشته باشند. وهرکه تخلف کرد .محاکمه وباشدت باوی برخورد کنید(مکانیزمی شبیه آنچه درکنترل نامحسوس انجام میگیرد)
2)برای کنترل خودروهای شخصی نرخ امسال رااز150 شروع کنید ودر 5سال به قیمت تمام شده برسانید.
3)همزمان میتوانید تمهیدات دیگر ازقبیل: گازسوزکردن،کم کردن سوخت خودروهای تولیدداخل،اصلاح وضعیت پالایشگاههاو.... رادنبال کنید.
متاءسفانه نتیجه طور دیگری شد.
حالا هم دیر نشده این پیشنهاد را کارشناسی وتحقیق کنید !
مطمئناً به نتیجه خوبی میرسید .
بشرط اینکه دیر شروع نکنید. (32731)
 
رضا مرادي حقيقت
۱۳۸۶-۰۴-۲۰ ۱۲:۲۸:۵۲
مشكل اجراي قانون در ايران وجود تبصره و ماده هايي است كه استثناتي را براي يك عده ايجاد مي نمايد .خبرنگاران ،اساتيد و... چه فرقي با بقيه مردم دارند كه بايد سهميه خاص براي آنها در نظر گرفته شود
خبرنگار از وسيله نقله سازمان استفاده مينمايد
استاد دانشگاه يك شغلي است نظير ساير مشاغل ديگر
اگر اين اگر و اماهارا ميخواهند در بياورند پس يك تصميم كلي براي كل مردم ابگيرند. (32732)
 
راه حل
۱۳۸۶-۰۴-۲۰ ۱۵:۰۴:۵۲
راه حل تک نرخی شدن بنزین است نه مجبور کردن مردم به استفاده کمتر
متاسفانه مطلبتان کارشناسی نیست.
درحالی که فقط شهر تهران 4000 اتوبوس نیاز داریم تنها 1000 اتوبوس تولید می شود ( همشهری امروز) پس باید تا اول مهر منتظر بود. (32751)
 
سيامک محمدي
۱۳۸۶-۰۴-۲۰ ۱۶:۲۳:۲۸
روز دو شنبه همين هفته سايت جيم اعلام کرد که رييس جمهور اعلام کرده که ما پنچ گام رو همچنان ادامه ميدهيم :
گام اول : جيره بندي بنزين ( انجام شد )
گام دوم : گاز سوز کردن خودروها ( به دليل اينکه گاز هم جزء منابع ملي است و حيف است اين گام ملغي شد )
گام سوم : توسعه شبکه حمل و نقل عمومي ( در حال انجام است ولي به دليل مخالفت شهردار تهران با خيلي از چيزها ما هم فعلاً پول مترو و اتوبوس و ... رو نمي دهيم )
گام چهارم : بهسازي پالايشگاه‌هاي جديدي و ... ( در حال انجام ولي چون ذخاير نفتي جهان رو به اتمام است ديگر نيازي بدين کار نيست . حالا خود دانيد )
گام پنجم : آزاد سازي قيمت بنزين براي همه و آسايش و رفاه مردم عزيز و فهميده ( انجام شد ، همان 39 سال پيش انجام شد )
البته ما قرار بود اين گام پنجم را در گام پنجم انجام دهيم ولي ديديم به مصالح کشور است که به عنوان گام اول رويش فکر کنيم و بعنوان گام دوم اجرائيش کنيم . (32758)
 
mohamad
۱۳۸۶-۰۴-۲۰ ۱۶:۴۹:۱۵
زير نفت گفت: سهميه بنزين خودرو‌هاي شخصي افزايش نمي‌يابد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، مهندس سيدكاظم وزيري ‌هامانه شامگاه گذشته با حضور در شبكه 1 سيماي جمهوري اسلامي‌ ايران با بيان اين مطلب افزود: در ابتداي سهميه‌بندي بنزين تصور مي‌شد با اعتباري كه در نتيجه اين اقدام در اختيارما قرار مي‌گيرد، مي‌توانيم سهميه بيشتري در اختيار مردم قرار دهيم، اما با مشخص شدن ميزان مصرف بنزين پس از زمان سهميه‌بندي و همچنين افزايش قيمت بنزين وارداتي كه در نتيجه افزايش قيمت نفت خام ايجاد شده است، امكان افزايش سهميه بنزين يا اعلام سهميه اضافي نداريم.

وي ادامه داد: محاسبات ابتدايي ما براساس متوسط قيمت بنزين وارداتي در سال 85 بود و به طور معمول در فصل بهار قيمت نفت خام كاهش مي‌يابد، اما در سال جاري با افزايش قيمت نفت خام در فصل بهار بر خلاف روال معمول به طور تقريبي قيمت جهاني بنزين در هر تن 130 تا 140 دلار افزايش پيدا كرد.

وزير نفت هدف از سهميه‌بندي بنزين را صرفه‌جويي در مصرف بنزين اعلام كرد و گفت: عرضه بنزين به نرخ آزاد ما را از رسيدن به هدف اصلي سهميه‌بندي كه صرفه‌جويي در مصرف بنزين است، باز مي‌دارد؛ ضمن آن كه عرضه بنزين به نرخ آزاد موجب افزايش كاذب قيمت‌ها مي‌شود.

وزيري ‌هامانه با اشاره به تاثير رواني و واقعي عرضه بنزين با قيمت آزاد در افزايش قيمت‌ها گفت: با افزايش قيمت بنزين، فردي كه براي رفت و آمد شبانه‌روزي خود هزينه بيشتري مي‌پردازد، سعي دارد افزايش هزينه را از طريق درآمد جبران كند كه اين امر موجب افزايش واقعي قيمت‌ها مي‌شود.

وي در مورد دورنماي طرح سهميه‌بندي بنزين گفت: طرح سهميه‌بندي بنزين براساس محاسبات و نيز اعتبار پيش‌بيني شده مجلس شوراي اسلامي‌ در قانون بودجه براي واردات بنزين اجرا شده است و با توجه به اين كه بخشي از هزينه واردات بنزين در سه ماه اول سال صرف شده است، بنابراين سهميه‌بندي در چارچوب ميزان سهميه اعلام شده و ميزان سهميه‌اي كه براي گروه‌هاي خدماتي اعلام مي‌شود، ادامه خواهد يافت كه البته تمهيداتي براي وسايل نقليه عمومي‌ و گازسوز كردن خودرو‌ها نيز پيش‌بيني شده است.

بنا بر گزارش دريافتي از روابط عمومي وزارت نفت، وزيري ‌هامانه درباره ميزان توليد داخلي بنزين اظهار كرد: ميزان توليد بنزين در9 پالايشگاه موجود كشور 42 ميليون ليتر است و با توجه به دو ميليون ليتر افزايش اكتان به 44 ميليون ليتر مي‌رسد (32762)
 
واسعي
۱۳۸۶-۰۴-۲۰ ۱۹:۰۶:۲۶
بنده نيز با دو نرخي شدن بنزين كه سبب
ايجاد تورم براي كل جامعه مي شود ،مخالفم .
درعين حال اعتقاد دارم افرادي كه اين روش غلط را توصيه مي كنند از 2 وضعيت خارج نيستند :1- بي توجه به تاثيرات مخرب آن
2- كساني كه از انداختن پوست خريزه زير پاي مسئولين ابايي ندارند .
آيا داستان آسيابان و پسر و الاغش را بياد داريد ؟! (32775)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۰ ۲۰:۲۵:۰۲
\"\"مهم اين است كه مردم واقعا احساس كنند كه «همه» در تحمل درد اين جراحي سهيم هستند، كسي سهميه اضافه نمي گيرد و دولت و مجلس مصمم و تا انتها ، پاي كارند تا منافع اين طرح عظيم هرچه سريع تر نصيب كشور و ملت ايران شود\"\"

امروز در یکی از سایتهای رسمی خواندم که
پمپ بنزین مجلس بسیار فعال است و بی محدودیت به ابواب جمعی بنزین میدهد .
البته همین روزها بند ج و پ و.. هم شروع خواهد شد .ایکاش معضل فقط از همین ناحیه بود .تجربه نشان داده که فکرها اغلب بد نیستند ولی پیش بینی راهکارها و اجرا افتضاح است.اعتمادها رابیش از این سلب نکنید نه به نفع مردم است و نه بنفع دنیا و اخرت عده ای دیگر (32779)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۰ ۲۰:۳۳:۴۹
حساب کرده اید این شعارهای قلنبه سلمبه
ارتقا توان حمل و نقل کشور( در حد رفع معضل) چقدر هزینه میبرد ؟ والا ما که چند قلمش را حساب کردیم دیدیم باید برویم روی سال نوری .اینکار بایستی با مشارکت موثر و مستقیم بخش خصوصی و روشهای فاینانس کم بهره انجام گردد .که میخواهد برنامه ریزی ،تدوین راهکارها و... را انجام دهد ؟وزارتخانه های فعلی ؟!
اگر فقط لفظ ارتقا کافی باشد من با چند میلیون تومان ارتقا میدهم .یک تاکسی میخرم و میاندازم تو کار .ارتقا هم داده ام .دولت چه خواهد کرد ؟ارتقا ابکی میدهد
و یا ... اگر میخواهد کار اساسی بکند با این سیستم های وزارتی اش که خدا بداد برسد (32780)
 
پیک موتوری
۱۳۸۶-۰۴-۲۰ ۲۲:۴۵:۵۶
پس این انسانهای بیچاره ای که برای فرار از بیکاری به پیک های موتوری که افراد بسیار زیادی در آنها شاغلند تکلیفشان چیست ؟ (32790)
 
علی
۱۳۸۶-۰۴-۲۱ ۰۳:۰۳:۰۶
همه این بدبختی ها چوب کم کاری ها و بی عرضگی های دولت قبلی است که در طول هشت سال تقریبا هیچ قدمی برای آماده کردن زیرساخت های هدفمند سازی یارانه ها انجام نداد. نه به حمل و نقل عمومی توجه کرد نه گازسوز کردن و نه اسقاط خودروها و نه ساختن پالایشگاه و نه الزام خودروسازان به تولید ماشین کم مصرف . حالا انتظار دارند دولت نهم در دو سال شق القمر کند . (32796)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۱ ۱۵:۴۷:۵۸
راه حل :
- حداقل حقوق یک کارمند دولت را ماهی یک میلیون تومان ( به دلار یا یورو ) و حداکثر تا ده میلیون تومان بدهید .
- قیمت تمام شده ماشین ها را پایین بیاورید ( مثلا زانتیا با قیمت 5 میلیون تومان یا بعضی ماشینها را مانند پراید بصورت رایگان به قشر مستضعف بدهید )
- کلیه سرویسهای ناوگان عمومی را رایگان اعلام کنید
- بیمه درمانی رایگان به همه بدهید .
- بیمه بیکاری برای تمام کارمندان و کارگران در نظر بگیرید
آنگاه بنزین را بکنید لیتری هزار تومان (32850)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۲ ۱۴:۱۴:۱۸
پيشنهاد مي كنم كارتهاي اعتباري بنزين آزاد با ميزان هاي (100 ،200،500، 800) تهيه شوند و مشتريان با پرداخت مابه التفاوت بنزين دولتي وآزاد از مراكز پخش (پمپ هاي بنزين ،ادارات پست ...) تهيه نمايند. (32915)
 
انسان منصف
۱۳۸۶-۰۴-۲۳ ۱۵:۱۲:۴۹
بايد منصف بود ، گرچه آقاي احمدي نژاد با ارائه برخي از طرح هاي خود مانند تغيير ساعت بانك ها از شيوه آزمون و خطا استفاده كرد و مرم براي مدتي سردرگم شدند ولي بايد در مورد سهميه بندي بنزين دست ايشان را بوسيد من نمي دونم تا قبل از اجراي اين طرح همه با سهميه بندي موافق بودند ولي حالا چي شده ، بنزين به غده اي سرطاني تبديل شده بود كه به دليل بي توجهي دولت هاي پيشين به مرحله بحراني رسيده بود،‌ چرا هيچ كس از رقم سر سام آور قاچاق بنزين يادي نمي كند آقا من خودم به عنوان يك دانشجو يي كه چهار سال در بدترين و شلوغ ترين خيابان تهران يعني همان شريعتي تحصيل كردم و خيلي مواقع بدو بيراهم به مسئولين ماشين سوار گفتم ولي حالا با رضايت خاطر حاضرم چهار سال ديگه توي همون دانشگاه درس بخونم تنها به اين دليل كه مي دونم اين سختي من موجب مي شه مشكل بنزين در صورتي كه با همين جديت پيگيري شود ،‌ حل شه . وضعيت بنزين در كشور بسيار بغرنج شده بود و در چنين مواقعي برا ي جبران كم كاري در گذشته بايد راه حل سخت تري را انتخاب نمود . بيايد منصف باشيم ، هيچ يك از دولت هاي قبل جرئت نكردند اين كار رو كنند چون مي دونستند مردم خيلي از اين طرح ناراضي مي شوندولي آقاي احمدي نژاد نارضايتي هاي غير كارشناسي مردم را با جون و دل پذيرفت تا ارمغاني را براي نسل هاي آينده هديه آورد كه اثرات مثبت آن هر روز بيشتر براي كشور و مردم نمايان مي شود. كارشناسان نيز بهتر است به صحبت هاي و مصاحبه هاي خود وفادار بمونند و از اين طرح با اعلام مزيت هاي آن حمايت كنند نه اينكه معايب آن را به رخ رئيس جمهور بكشانند ضمن اينكه هر طرحي مزايا و معايبي دارد و مزاياي اين طرح بيش از معايب آن است خدايي اگه اين طرح عملي نمي شد دو سال ديگه همين خود شماها نمي گفتنيد اين دولت هم مثل دولت هاي قبلي فقط شعار داد ، من خودم وقتي آمار قاچاق از كشور را به دو تا از ناراضي ها دادم ناراحتي شون كم شد و حاضر شدن كمي سختي را براي زندگي بهتر فرزندان خود تحمل كنند اگه مزاياي اين طرح را به مردم بگيد آنها درك مي كنند و راحت تر با وضعيت كنا رمي يان ولي يه پيشنهاد هم به آقاي احمدي نژاد ،‌ رئيس جمهور محترم لطفا يك سري به ساعات شلوغ مترو بزنيد آنوقت دلتون براي مردم مي سوزه ودست از لجبازي بر مي داريد و به تعهدات خود براي اعتبارات مترو عمل مي كنيد بايد هر چه زودتر حمل و نقل بهبود پيدا كنه ما بايد اثرات مثبت سهيمه بندي بنزين و سختي حمل ونقل عمومي كم را مشاهده كنيم و تنها در اين صورت مي توانيد رضايت و محبت و دعاي مردم را براي خود كسب كنيد پس همان طور كه اجراي اين طرح سخت گير و پيگير بوديد در بهبود حمل و نقل عمومي نيز دلسوز و پيگير باشيد. (33024)
 
علیرضا
۱۳۸۶-۰۵-۲۴ ۱۶:۴۹:۲۴
آقای محترم
مردم موش آزمایشگاهی نیستند که هر کسی بدون هیچگونه برنامه ریزی هر کاری را که دلش می خواهد انجام دهد. اگر نتیجه گرفت (که احتمالش 1 درصد است) از نبوغ و مدیریت قوی خود تعریف کند. اگر هم که نتیجه نداد که معمولا اینطور است ، بگویند خوب نمشود . .... در نهایت هم آن شخص محترم بعد از 4 سال از صحنه سیاسی کنار برود و هیچگونه مسئولیتی نسبت به آثارر زیانبار تصمیماتش نداشته باشد (35679)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۰۹:۲۵:۲۶
چندین مرتبه این آقای ناشناس قاچاق بنزین رابه ارزانتر بودن قیمت نوشابه ودوغ از آن مربوط دانسته ومدام تکرار میکنند.
برادر یا خواهرمحترم!
هرچند یکی از علل قاچاق بنزین مربوط به ارزانی بنزین است ولی عمده مشکل ما ناتوانی ما در اداره امر قاچاق بلحاظ کنترل دائمی مرز هاست.وگرنه هرچیزی که دولت بنا بعللی روی آن سوبسید میدهد بایستی سهمیه بندی وگرانتر شود.مثلاً:نان،گاز،میوه و...
پس راه حل قاچاق کنترل است نه فشار بر اهرم های اقتصادی بصورت جزمی وبی منطق.لطفاً اگر راجع به بنزین صحبت میشود بحث کشکی ودوغی نکنیم! (33070)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۱۱:۲۷:۵۹
متاسفانه روحیه تملق وچاپلوسی یک عده (آدم همه وقت واز هرجور راضی)باعث شده که کسی سیاه شدن زندگی مردم کم درآمد وبدبخت را (که پول شمرده شده میگیرند )ندیده وتورم کمر شکن موجود را فراموش مینمایند.هیچ کس در این مملکت بفکر شکم گرسنه بچه های فقیری که سهمیه بندی بنزین کرایه رفتن آنها به محل گدائیشان را چند برابر کرده ،نیست!
بنظرشما هست؟ (33082)
 
علی
۱۳۸۶-۰۴-۲۷ ۰۹:۴۴:۰۲
شب گذشته تلویزیون چندتا از ترمینالهای
شرکت واحد نشون میداد که پر از اتوبوس های پارک شده بود.
گمانم یکی از کارهای وارونه هم باید اول خرید اتوبوس باشد بعد تامین راننده. (33447)
 
علی
۱۳۸۶-۰۴-۲۷ ۰۹:۵۴:۵۰
یکی از روزنامه ها نوشته بود صف اتومبیل های کارکنان تویوتا حدود سه کیلومتر بود صاحبان کارخانه با تامین اتوبوس از کارکنان خواستند از مترو یا قطارهای سریع السیر استفاده کنند و از ایستگاه تا محل کارشان با اتوبوسهایی که تهیه شده طی کنند. توجه بفرمائید ! انها نگفتند ما ماشین هایتان را به پارکینگ راه نمیدهیم . نگفتند با مترو بیائید و بقیه اش با خودتان است که پیاده بیائید یا با تاکسی . اگر انتظاری از گروهی داریم باید راه حل مناسب ان انتظار ارائه بدهیم که قابل اجرا باشد. نه اول سهمیه بندی . دوم ناوگان حمل و نقل عمومی . سوم گازسوز کردن و نهایتا ساخت پالایشگاه . مردم شریف ایران فعلا سرگردان باشید و دنبال تاکسی و اتوبوس بروید یا درمترو ها له شوید تا ما بعدا یه فکری بحالتا ن بکنیم . اونهم قول نمیدهیم چو ن دوره خدمت ما محدود است . (33448)
 
سيد عبدالصاحب مرتضوي زاده
۱۳۸۶-۰۵-۰۱ ۱۰:۰۵:۴۱
كاش بر خي از اين مواردي كه شما برشمرده ايد قبل از سهميه بندي در نظر گرفته ميشد بعنوان مثال صدور كارت المثني كارت سوخت اينجانب در مورخه 1/3/86 مفقود شده بعد از چند روز پيگيري در روز 7/3/درخواست صدور المثني نموده ورسيد به اينجانب تحويل شد از آن روز تاكنون 55روز ميگذرد ولي متاسفانه تاكنون باوجود اينكه بيش از 15روز بين ادارات مختلف از پست گرفته تاپليس+10تا شركت پالايش وپخش حتي مراجعه به فرمانداري و.... متاسفانه نتيجه ائ حاصل نشده وهيچكس خود را پاسخ گو نمي داند. در شركت پالايش وپخش به من گفتند هيچ كاري از دست هيچكس بر نمي ايدؤ تنها راه دعا كردن است
ياداوري نمايم اين كارت متعلق به ماشين نيسان است كه متاسفانه دراين مدت نداشتن كارت باعث اختلال جدي در كار وزندگي ما شده است با توجه به اينكه افراد زيادي چنين مشكلي دارند خواهش مي كنم فكري به حال اين مسئله بشود وحداقل در هر استان يك سازماني پاسخگوي اين مشكلات باشد ويكي به داد ما برسد (33876)
 
رضوی
۱۳۸۶-۰۵-۱۰ ۰۰:۴۸:۳۳
ایده طرح خوب است ولی چون پیش بنی همه جوانب در ان نشده محکوم به شکست است . اثرات سوء مستقیم و غیر مستقیم این طرح به مردم - جامعه و دولت افرایش جرم - بیکاری ... بیش از منافع 4 میلیارد لاری صرفه جویی ان هست
طراحان این طرح EQ خیلی کمی داشتند (34507)
 
۱۳۸۶-۰۵-۲۵ ۱۵:۲۶:۵۱
شمادر متن مردم نیستید ونمیدانید که مردم شهرهای کوچک وروستاها بعد از سهمیه بندی دچار چه گرفتاریهایی شده اند کرایه ها تاچند برابر افزایش یافته و حاضرند از خورد وخوراک خود کم کرده وجهت رفع مشکلشان وانجام اموراتشان هرچه تاکسی دادران طلب کنند بدهند .تاکسیهاشده اند مسافر کش روستاها وشهر به شهر ارواح شباهت دارد (35753)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.