نظر منتشر شده
۱۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 321600
 
جای خالی راه آهن در مهمترین سند توسعه ی کشور
سیدمیثم لاجوردی، 12 دی 94
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۴
چکیده: علی رغم مزایای فراوان حمل و نقل ریلی در مقایسه با سایر روش های حمل و نقل و تاکید مقام معظم رهبری و مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر توجه خاص به این موضوع در برنامه ششم توسعه، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در هیچ یک از بندهای پیش نویس این برنامه، اشاره ای به این روش حمل و نقل نکرده است.

***

ویژگی های منحصر به فرد حمل و نقل ریلی سبب شده است تا این روش در مقایسه با سایر روش های حمل و نقل از مزیت نسبی زیادی برخوردار باشد. برخی از این مزایا عبارتند از: ایمنی بالاتر (بین ۱۵ تا ۲۴ برابر جاده ای) ، کاهش مصرف انرژی در حمل بار (حدود یک ششم حمل و نقل جاده ای)، استهلاک بسیار کمتر شبکه و ناوگان (کمتر از نصف استهلاک ترابری جاده‌ای)، کاهش آلودگی های زیست محیطی و جابجایی حجم بالای کالا در یک سیر (۱۵۰۰ تن، معادل ۷۵ کامیون). این امر سبب شده است تا مسئولین نظامدر سطوح مختلف، بارها به ضرورت توجه ویژه به این شیوه حمل و نقل اشاره کنند. به عنوان مثال، در بند ۲۴ سیاست های ابلاغی برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری در نهم تیرماه امسال نیز بر اولویتِ ‌بخشِ ریلی در توسعه‌ی حمل‌ونقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن تاکید شده است. در بند ۲۵ این سیاست ها نیز به توسعه‌ی حمل‌ونقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانه‌های باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی اشاره شده است.

با این وجود، آنچه در پیش نویس برنامه­ی توسعه­ ی ششم مشاهده شد، عدم توجه مسئولین مربوطه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نسبت به اهمیت توسعه حمل و نقل ریلی و سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در این زمینه است، بطوریکه حتی یک بند در رابطه با این روش حمل و نقل در این پیش نویس که از سوی این سازمان به هیئت دولت ارائه شده است، وجود ندارد. محسن پورسید آقایی، مدیرعامل راه آهن در این زمینه می گوید: «در لایحه تنظیم شده برای برنامه ششم علیرغم بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست­های ابلاغی برنامه ششم از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد مزیت اقتصادی برای حمل و نقل ریلی و اتصال کلیه خطوط ترانزیت و همچنین مصوبه شورای اقتصاد در خصوص تعیین "ترانزیت و حمل و نقل ریلی" به عنوان یکی از شش موضوع خاص برنامه ششم و تاکیدات رییس جمهور محترم در مورد توسعه حمل و نقل ریلی متاسفانه هیچ بندی برای حمل و نقل ریلی آورده نشده است و تمام پیشنهادها تصویب شده در شورای برنامه ریزی حمل و نقل در ستاد برنامه سازمان مدیریت توسط عده ای خاص حذف گردیده است. اگر حمل و نقل ریلی این فرصت را از دست بدهد هیچگاه قابل جبران نخواهد بود» (تین نیوز، ۲۹ آذر ۹۴).

علیرغم بی مهری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به حمل و نقل ریلی ضروری است که اعضای هیئت دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تصویب لایحه برنامه ششم توسعه در درون دولت و تصویب نهایی آن در صحن مجلس به این شیوه حمل و نقل توجه ویژه ای نماید. به همین منظور ضروری است که هیئت دولت و مجلس با تصویب قوانین حمایتی که برخی از آنها می تواند در قالب بندهای برنامه ششم توسعه قرار بگیرد، شرایط لازم برای ترغیب سرمایه گذاری در این بخش را فراهم آورد.
۱۳۹۶/۰۱/۰۵ ۱۲:۵۳
 
۱۳۹۵/۱۲/۱۱ ۰۲:۳۰
 
۱۳۹۵/۱۲/۱۰ ۱۵:۵۱
 
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ ۱۰:۰۸
 
۱۳۹۵/۱۱/۲۶ ۱۱:۰۱
 
۱۳۹۵/۱۱/۲۳ ۱۰:۴۱
 
۱۳۹۵/۱۱/۱۹ ۱۳:۱۲
 
۱۳۹۵/۱۱/۰۲ ۲۰:۰۱
 
۱۳۹۵/۱۱/۰۲ ۱۴:۲۰
 
۱۳۹۵/۱۰/۲۹ ۱۳:۰۱
 
 
کلمات کلیدی : برنامه ششم توسعه
 
جواد
۱۳۹۴-۱۰-۱۲ ۱۴:۲۵:۵۸
به جای آنکه وام های 25 میلیونی را برای خرید خودروهای غیراستاندارد داخلی اختصاص میدادیم بهتر بود همین منابع را صرف توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی میکردیم . اما ما همیشه راه را اشتباه میرویم .

توسعه ناوگان حمل و نقل شهری در کلانشهرها نیز با بهینه سازی خطوط مترو و اتوبوس نیز از مواردیست که به فراموشی سپرده شده و این وضعیت ناسالم هوا نیز از قصوری بزرگ در ان زمینه خبر می دهد . (3432288) (alef-11)
 
ali
۱۳۹۴-۱۰-۱۲ ۱۴:۳۸:۰۷
متاسفانه راه آهن در ایران فقط همه را یاد رفتن به مشهد می اندازد . در حالیکه یک نیاز بسیار استراتژیک است هم در زمان صلح و هم در زمان جنگ. در کشورهای اروپایی راه آهن جایگاه بسیار مهمی دارد . حالا از فرانسه و آلمان که خطوط و قطارهای پیشرفته ای دارند تا اروپای شرقی مثل کشور رومانی که شبکه ریلی پیچیده ای دارد هر چند که خیلی قطارهای بروزی ندارد. خلاصه صد جای تاسف که اینقدر که به ماشین و هواپیما اهمیت میدهیم از این مهم غافل هستیم. (3432333) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۶ ۰۸:۳۷:۳۱
رقتی ریشه ات تو بازار لاستیک و لوازم یدکی باشد و نان خور دلال های داخلی و خارجی ماسین و لوازم یدکی ، اولین کاری که میکنید اینست که راه اهن را خط میزنید! (3446529) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۲ ۱۴:۳۸:۴۸
وقتی آقای آخوندی وزیر راه و مسکن هیچکدام از طرح های ملی مثل مسکن مهر را قبول ندارد و پس از 3 سال هنوز بدنبال بازار سازی برای ....مسکن است، چه انتظاری دارید که به راه آهن ملی توجه کند؟؟ (3432337) (alef-11)
 
ناصر
۱۳۹۴-۱۰-۱۲ ۱۴:۴۶:۴۷
شاید عمدا حمل و نقل ریلی را در پیش نویس برنامه ششم کنار گذاشته اند. آیا دو شرکت ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل براحتی از درآمد های ناشی از دلالی فروش کامیونهای چینی و یا ببز و ولو میگذرند؟ کمی فکر کنید. (3432361) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۲ ۱۵:۰۲:۴۵
جک راه اهن غرب کشور رو هم اضافه کنید 30 ساله شروع شده (3432426) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۲ ۱۵:۴۱:۳۰
آقا از چین قطار های سریع السیر وارد کنن
بساط این هواپیماهای داغون و جمع کنن .
البته قطارهای نو و به روز
نه مستعمل و درجه کیفی پایین. (3432573) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۱۰-۱۲ ۱۶:۲۰:۵۰
دلیل اینکه راه آهن رشد نمیکند این است که دولت مثل جاده ها خود را مسول توسعه راههای ریلی نمیداند مثلا در حال حاضر حدود 40 درصد درآمدکرایه حمل ریلی را بعنوان زیرساخت توسط بنگاههای حمل و نقل به دولت پرداخت می شود ولی آیا برای حمل جاده ای هم همینطور است ؟!! واضح است که هیچ کامیون و تریلری بابت استفاه از زیر ساخت جاده ای چنین درصدی از درامد خود را پرداخت نمیکند پس در رقابت جاده و ریل بازنده ناوگان ریلی است لذا ملاحظه میکنید که دخل و خرج یکی نیست رو روز به روز ضعیف تر میشود (3432691) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۲ ۱۷:۰۶:۱۱
واقعا که متاسفم برای مردم این مملکت. (3432845) (alef-11)
 
یک دکترای راه و ترابری
۱۳۹۴-۱۰-۱۲ ۲۰:۴۲:۵۰
بنده با سابقه بیش از سی سال در صنعت حمل و نقل و کسی که با سیستم حمل و نقل بیش از 50 کشور جهان از نزدیک آشنایی دارم، می توانم ادعا کنم بهترین و ایمن ترین و سریع ترین و پاک ترین سیستم حمل و نقل برای کشوری با ابعاد ایران "راه آهن سریع السیر" است.
تصورش را بکنید اگر قطاری به مفهوم حقیقی سریع السیر یعنی با سرعت بیش از 400 کیلومتر بر ساعت در کشور وجود داشته باشد، آنگاه کدام آدم عاقلی از اتومبیل شخصی استفاده می کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ولی چرا این گزینه مورد توجه مسئولین امر قرار نمی گیرد؟؟؟؟؟؟؟؟
آیا عقلشان کار نمی کند؟
آیا مافیای قدرت و ثروت خودروسازان نمی گذارد؟
...
برای ایجاد راه آهن سریع السیر هم باید دست به دامان اهل فن شد یعنی ژاپنی ها، آلمانی ها، فرانسوی ها نه این چینی ها که جنس های بنجلشون رو به ما قالب می کنن.
بنده که نتوانستم این معمای لاینحل را حل کنم که واقعاً چرا راه آهن در کشور ما اینقدر عقب مانده یا عقب نگه داشته شده است؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
به خدا قسم حق مردم ما بیش از این است.
پناه بر خدا. پناه بر خدا. (3433365) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۰۹:۲۷:۰۸
جناب آقای دکتر
شما که به گفته خود بیش از 50 کشور دنیا را دیده اید، باید بدانید که راه آهن سریع السیر با سرعت بالای 350 کیلومتر در ساعت هنوز در هیچ کشوری عملیاتی نشده است.
در ضمن درست است که ژاپن، فرانسه و آلمان در زمینه راه آهن سریع السیر بسیار توانمند و پیشرو هستند، اما چین در این حوزه بخوبی وارد شده و بر خلاف صنایعی مانند خودرو، در این زمینه خود صاحب تکنولوژی بوده و یک کشور پیشرو محسوب میشود.
علاوه بر تمام این موارد، مشکل اصلی راه آهن مانند بسیاری دیگر از سازمان های دولتی کشور، عدم بهره برداری درست است نه فقط نبود زیر ساخت مناسب. (3434758) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۰۰:۳۷:۱۲
بالاخره یک انتقاد اصولی ونمره 250 از "الف " نسبت به دولت دیدیم. در بست درست است. (3433852) (alef-11)
 
مهندس ضیاییان
۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۲۱:۰۴:۲۰
توقف احداث بیشتر خطوط راه اهن .توقف تکمیل مترو فرودگاه امام که بیشتر از هشتاد در صد ان در زمان دولت قبلی انجام شده بود و توقف ساختن خانه های مهر برای قشر کم در امد جامغه از اشتباهات بزرک است که مملکت را دچار رکود نموده و از پیشرفت باز داشته است باید با اخذ وام جهت تامین بودجه و تشویق پیمانکاران به انجام کارها با قول قرارهای مغقول از توقف این کارها جلو گیری می شد که متاسفانه کاری انجام داده نشده (3437416) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۶ ۰۳:۰۲:۲۱
بخا طر ملا حضا ت سياسي است كه جاى تو سعه راه اهن درسند توسعه كشور خا لي است دولت امريكا با احداث خيلي ازخطوط را اهن درايران مخا لف است مثلا را هيا بي اسياى مركزى به شكل مستقيم به درياى عما ن ادامه جاده ابريشم ريلي تا ايران و٠٠٠وبهمين خا طر است دولتها يي كه تا كنون سركار امده اند از اجراى اين بروژه مهم اقتصا دى كه مي توا ند كا هش قيمت نفت را بي اثر كند سر باز مي زنند (3446347) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.