نظر منتشر شده
۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 442408
وجود ۵۰ هزار دانش‌آموخته دکتری جویای کار در کشور
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه دیگر مدرک به تنهایی کاربردی ندارد و باید به دنبال افزایش مهارت‌ها در رشته‌های گوناگون بود،گفت: درحال حاضر در کشور نزدیک به ۵۰ هزار دانش‌آموخته جویای کار با مدرک دکتری داریم.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسین امید در نشست هماهنگی، توجیهی روسا و سرپرستان مراکز جامع علمی کاربردی استان فارس، اظهار داشت:  مردم اکنون می دانند که دیگر مدرک به تنهایی به درد نمی‌خورد و باید به دنبال  مهارت‌ اموزی باشند. بنابراین بدیهی است که دانشگاه جامع علمی کاربردی می بایست در این راستا بیش از سایر دانشگاه‌ها همت کند.

وی افزود: امروز نزدیک  به ۵۰ هزار دانش‌آموخته منتظر شغل در مقطع دکتری داریم که سالانه حدود  30 هزار نفر نیز به این آمار اضافه می‌شود، درحالی‌که وزارت علوم به‌عنوان دستگاهی که بیشترین جذب را در این زمینه دارد، در خوش بینانه ترین حالت تنها می‌تواند 2000 هیات علمی را در سال جذب کند. بنابراین باید به سمت مهارتی کردن رشته‌ها برویم و مردم نیز می دانند که دیگر مدرک تنها به دردشان نمی‌خورد و حتی مدرک دکتری نیز  پیدا کردن شغل را تضمین نمیکند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در ادامه با اشاره به برنامه‌های جدید این دانشگاه برای کیفیت بخشی به فعالیتهای مراکز تصریح کرد: یکی از برنامه‌های جدید ما ساماندهی مدرسان دانشگاه به عنوان یکی از ارکان مهم دانشگاه است ودر این راستا به‌ زودی هیات جذب واحدهای استانی در استانها تمام مدرسان را از لحاظ علمی و صلاحیت‌های عمومی و تدریس پایش خواهد کرد و برای آنان نیز کارت مدرسی صادر خواهد شد تا بتوانند در تمام مراکز تدریس کنند.

مراکز علمی کاربردی باید دارای شناسنامه حقوقی شوند

امید افزود استفاده از اعضای هیات علمی دانشگاه ها برای تدریس در دانشگاه جامع علمی کاربردی نیاز به طی فرایند جذب ندارد و همه اعضاء هیات علمی دانشگاه‌ها که فرایند جذب هیات علمی را در یکی مراکز علمی طی کرده اند، می‌توانند بدون طی فرایند جذب مدرسین، در این دانشگاه تدریس کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه تمام مراکز باید دارای شناسنامه حقوقی شوند، اظهار داشت: در آینده نزدیک توسط هیات ارزیابی، تمام واحدهای شناسنامه‌دار ارزیابی خواهند شد و اساسنامه آنها نیز به تصویب خواهد رسید.

دکتر امید در ادامه ظرفیت‌های موجود در دانشگاه جامع علمی کاربردی را برشمرد و گفت: امسال ما 130 هزار دانشجو جذب کردیم درحالی‌که ظرفیت دانشگاه 850 هزار نفر بود، یعنی از هر هفت صندلی، یک صندلی پرشده است و این روند کاهش دانشجو در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه حدنصاب داشتن دانشجو در مراکز برای اینکه بتوانند بدون زیاندهی به کار خود ادامه دهند و بدون افت کیفیت، دانشجو تربیت کنند حدود ۵۰۰ نفر است، تصریح کرد: برخی مراکز ما در کشور در حال حاضر کمتر از ۱۰۰ دانشجو دارند که با این وضعیت نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند چراکه از پس هزینه‌ها برنمی‌آیند و ناخواسته کیفیت فعالیتهای انها افت میکند.

وی تاکید کرد بهترین راه‌حل برای این مراکز کیفی‌سازی رشته‌ها متناسب با نیازهای بازار اشتغال و تعریف رشته های جدید متناسب با نیازهای منطقه ای است.

دکتر امید در عین حال خاطرنشان کرد: در حالی که امروز ما در دانشگاه بحران ظرفیت خالی داریم،  تا پایان برنامه  ششم توسعه سهم دانشجویان مهارتی کشور باید  از ۲۰ درصد کنونی به ۳۰ درصد کل دانشجویان افزایش یابد  که بیشترین سهم مربوط به دانشگاه علمی کاربردی است. بنابراین تنها جایی که می‌تواند در کنار توسعه کیفی، توسعه کمی نیز داشته باشد این دانشگاه است و باید از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با انتقاد از وضعیت فعلی مهارت‌آموزی به دانشجویان، خاطرنشان کرد: قرار نیست دانش‌آموختگان ما نیز مانند دانشجویان نظری برای پیدا کردن شغل منتظر کمک های دولتی باشند، بلکه رشته‌های تحصیلی و اموزشهای ما باید شغل‌محور و مهارتی بوده و دانشجوبان را کارآفرین و برای بازار کار مهیا کند.

دکتر امید از نهادینه کردن نظام کنترل کیفیت ‌فعالیت های مراکز این دانشگاه خبر داد و گفت: در راستای کنترل کیفیت فعالیت های اموزشی و فناوری مراکز، کیفیت‌بخشی به رشته‌ها و اطمینان از مهارتی بودن اموزشهای دانشجویان در رشته‌های مختلف، معاونت سنجش در این دانشگاه ایجاد شده است که این معاونت با زیرمجموعه‌های خود، تمام فعالیت‌های دانشگاه را به‌دقت ارزیابی و رصد خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، وی در ادامه با اشاره به در نظر گرفته شدن 20 میلیون دلار توسط کمیسیون تلفیق بودجه در لایحه بودجه سال ۹۶ برای خرید تجهیزات دانشگاهی برای دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان داشت: بدون شک استفاده از این تسهیلات برای مراکزی خواهد بود که فعالیت بهتری در حوزه های فناوری داشته باشند. وی تاکید کرد در راستای توانمندسازی و ارتقاء کیفی مراکز همچنین به دنبال پیش بینی تسهیلات بانکی برای مراکزی که واحدهای فناور و مرکز رشد دارند از طریق توافق با بانکهای داخلی هستیم.
 
کلمات کلیدی : نرخ بیکاری +بیکاری فارغ التحصیلان + فارغ التحصیلان دکتری
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۱-۱۷ ۰۹:۳۰:۳۰
من برای تدریس در دانشگاه علمی و کاربردی در سامانه سجاد ثبت نام کردم ولی کدرهگیری را فراموش کردم و الان به هیچ عنوان نمی توانم وارد سایت شوم - ضمنا دانشگاه علمی کاربردی میگوید از 3 ترم پیش برای هیچ کس کداستادی صادر نکرده و امکان جذب وجود ندارد (4151858) (alef-11)
 
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۱-۱۷ ۰۹:۳۵:۲۹
ایجاد سامانه اینترنتی برای جذب و استخدام اساتید حق التدریس دانشگاه آزاد تا همه اساتید فرصت برابر برای استخدام هنگام اعلام نیاز واحدهای دانشگاهی داشته باشند (4151864) (alef-3)
 
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۱-۱۷ ۰۹:۳۷:۲۱
جذب و استخدام اساتید حق التدریس دانشگاه آزاد و دانشگاه پیام نور فقط با پارتی بازی و رابطه بازی امکان پذیر است (4151867) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۱-۱۷ ۱۰:۰۷:۵۰
باید از ظرفیت خالی دانشگاهها برای بالا بردن مهارت نیروی انسانی جامعه استفاده کرد با تغییر دانشگاهها به آموزشگاههای حرفه ای (4151909) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۱-۱۷ ۱۱:۰۹:۵۶
۵۰ هزار دانش آموخته بیکار یعنی اتلاف میلیاردها تومان پول وسرمایه بسیاری از خانواده ها ووقت وانرژی وامید بسیاری از جوانان وسرمایه های اصلی مملکت وسوء مدیریت وزارت کار ورفاه وآموزش عالی وسئوالات بی پاسخ مردم وفرافکنی مسئولین بی مسئولیت (4151979) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۱-۱۷ ۱۲:۰۲:۵۵
آن موقع که در دانشگاه ها را فله ای باز کردن یک نفر از وزیر و ریس جمهور وقت نپرسیده اینها قراره کجا سر کار بروند!! (4152093) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۱۱-۱۸ ۰۹:۲۰:۲۰
بهبود كيفيت آموزش در مقطع ليسانس، تربيت يا جذب اساتيدي كه واجد سواد استاندارد و به روز باشند، ساماندهى ظرفيت جذب دانشجو و.... موجب جلوگيرى إز سر ريز فارغ التحصيلان به سمت تحصيلات تكميلي ميشه. شايد عمده دانشجويانى كه به سمت تحصيلات تكميلي ميروند جدا إز به تعويق انداختن سربازى اجباري در پسران، اميد به دستيابى به حداقل هاى لازم إز دانش هست كه به عنوان يك كارشناس فاقد آن هستند. وگرنه فارغ التحصيل كردن كارشناسان ارشد و دكترهايى إز زير دست اساتيدي كه خود چند سال پيش تَر خروجى همين چرخه معيوب بوده اند چه سودى برأى فرد يا مملكت داره؟ (4153395) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.