نظر منتشر شده
۱۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 274847
سود حراج تهران به جیب چه کسانی می رود؟
محمدرضا پارسا*، 17 خرداد 94
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۵
حکایت نقاشی و هنرمندان تجسمی هم از آن قصه های پر غصه روزگار است. تا چند سال پیش که اصلا کسی سراغی از اثر هنری نمی گرفت و اوضاع مالی هنرمندان تجسمی به مرحله بحران رسیده بود. کسی تابلوی نقاشی نمی خرید.از میان مردم هم آنهایی که تابلوی نقاشی دوست داشتند، دست بالا یک اثر کپی ارزان می خریدند و می زدند تنگ دیوار. فقط همان نقاش های قدیمی که از دوره قدیم ثروتی اندوخته بودند و با پول دربار یا ارث و میراث یا با هر روش دیگری توانسته بودند ثروتی بیندوزند ، هنوز نقاشی می کشیدند و جوانترها به کل این دندان لق را کشیده بودند و رفته بودند سراغ یک کار دیگر.

وقتی پای دلال ها و مافیا به هنر باز شد
اما از چند سال پیش که حرف حراج کریستی و تهران و فروش آثار هنری و این موارد آمد وسط هنرمندان جان تازه ای گرفتند و به هوای این که لابد قرار است فرجی در کارشان حاصل شود سفت و سخت چسبیدند به کار. دوباره بازار آثار هنری داغ شد و جوانترها آمدند وسط میدان و شروع کردند به خلق آثار هنری غافل از اینکه برایشان کیسه دوخته اند و نه آش عوض شده و نه کاسه.. شاید به همین دلیل هم بود که این دوره جوشش و خلق نقاشی طولی نکشید..


اگرچه ظاهر ماجرا رونق در بحث هنر و تجسمی و این قبیل چیزها بود اما واقعیت چیز دیگری بود.چند نفر از افرادی که با دلالی آثار هنری و کارهای دیگری صاحب ثروت هنگفت شده بودند به این فکر افتاده بودند که با یک تصمیم کارشناسی شده وارد گود هنرهای تجسمی شوند. گودی بی رقیب که فضای بکری برای کارکردن داشت و می توانست برای آنها حکم گنج را داشته باشد. حالا آنها وارد این گود شده بودند و توانسته بودند گنج را بیش از آنچه تصور می کردند صاحب شوند.گنجی که حتی صندوقچه اش هم به هنرمندان تجسمی نمی رسید.

اهرم فشار و گالری های زنجیره ای
این گروه توانستند با تاسیس چند گالری شبکه ای زنجیره ای و قدرتمند جهت اعمال نفوذ تشکیل دهند.یعنی این مجموعه گالری ها حکم اهرم فشار آنها را داشت. اگر کسی با آنها راه می آمد و آثارش را جهت فروش در حراجی ها با قیمت های بسیار کم و ناعادلانه به آنها می داد در آن گالری ها به او اجازه برپایی نمایشگاه می دادند .اگر هم راه نمی آمد و اثر نمی داد یا معترض می شد به سادگی توسط این شبکه قدرتمند بایکوت می شد.

اما این که چرا اصرار داشتند در حراج های خارجی مثل کریستی شرکت کنند و بعد هم دوباره حراج تهران را تقویت کردند هم دلیل مهمی داشت.آنها با یک راهکار ساده می توانستند از طریق حراج ها ثروتشان را چندین برابر کنند.آنها به سرعت شروع به خرید آثار کردند. آثاری که در کنار سایر فعالیت هایشان برای حضور در حراج ها می توانستند روی آن سرمایه گزاری خوبی کنند.

چند فرمول ساده

روش کار به این صورت بود که مثلا برای همین حراج تهران به سراغ یک هنرمند می رفتند و یک اثر او یا چندین اثرش را یکجا می خریدند.

در روش اول اثری را که مثلا هنرمند ۵ میلیون روی آن قیمت گذاشته بود را به قیمت یک میلیون تومان از هنرمند می خریدند .بعد شروع می کردند به مانور رسانه ای و بازاریابی روی این اثر.در نهایت هم همین اثر را در حراج با ترفندهایی که در آن کاملا توانمند هستند به قیمت ۱۰ میلیون تومان می فروشند.یعنی ده برابر پولی که به هنرمند و خالق آن اثر داده بودند.

در روش دوم هم مثلا ده اثر از هنرمندی را که مجموعا قیمت بیست میلیون تومان روی آن گذاشته بود را جمعا به قیمت ۵ میلیون می خرند. بعد یکی از این آثار را در نمایشگاه به قیمت ۱۰ میلیون تومان می فروشند.یعنی دو برابر قیمت کل آثار.

از سوی دیگر بعد از چهار پنج ماه آثار او را در همان گالری های زنجیره ای که دارند با قیمت مثلا هر تابلو سه چهار میلیون تومان به نمایش می گذارند.

کسانی هم که از نمایشگاه بازدید می کنند بی خبر از این بازی وقتی نگاه می کنند می بینند تابلویی که به حراج تهران رفته و در آنجا ده میلیون فروش رفته است حالا با سه چهار میلیون می تواند بخرد و...
تازه اینها فقط دو روش ساده است که این جماعت با آن از بازار نقاشی ثروت زیادی به دست آورده اند.
حالا هم که دیگر همه چیز حرفه ای تر شده است و حتی هنرمندان بقیه رشته ها بی آنکه بدانند این شعبده ها صرفا به خاطر سود کردن و ثروت اندوزی آن گروه است وارد میدان شده اند. به خیال این که دارند به هنرمندان تجسمی کمک کنند هرکدام یک گوشه کار را می گیرند و خبر ندارند که همه چیز به سمت افزوده تر شدن ثروت دلال ها و خصوصا همان گروه اصلی قدرتمند می روند و فقیرتر شدن هنرمندان و خالقان آثار.
*مشرق
 
۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۰۸:۲۲:۱۲
واقعا باعث تاسف است!!!!! سوءاستفاده از هنرمندان!!!! اغلب هنرمندان افرادی پاک و ساده هستند و کلاهبرداری از آنها خیلی زشت و زننده است، کار این دلالان بدتر از دلالان دارو در بازار سیاه که با جان و مال بیماران بازی میکنند، نیست. (2943581) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۱۲:۱۵:۴۲
هنرمندانی که در این حراج ها شرکت دارند، اگر در قید حیات باشند، با آنچه شما در ذهن دارید بسیار فاصله داشته، و البته بلی مبلغ گزافی هزینه مدیریت امور ایشان می شود! ایشان به طبقه متمول تعلق دارند! و بلی، هرجا پای پول کلان در بین باشد، دلال ها و به قولی زد و بند ها نیز وجود دارد، ورزش، هنر، رسانه، نفت، بیمه، ساخت و ساز و ...
حداقل اینجا کسی داغ مهر ندارد، کسی امروز چفیه نمی اندازد و فردا همسایه سلن دیون شود، کسی مدعی نیست این میلیارد ها تومان فقط از سر خیر خواهی بدست آمده (!) و همه صرف هزینه نگهداری ماشین آلات است و برای امور جاری ردیف بودجه لازم است، کسی با بیان موارد مقدس و کمک به فقرا از دادن مالیات میلیاردها درآمد فعالیت تجاری(!) معاف نیست! حداقل اینجا همه قیمت ها رو است و همه افراد خریدار، خالق اثر، صاحب قبلی اثر، وارث اثر، ... و از همه مهمتر رسانه ها و در نتیجه مردم، همه چیز را آشکار و در همان زمان وقوع می بینند، می شنوند و می دانند!
اگر این دستاورد حراج کریستی برای ماست، باید آن را پاس داشت! (2944148) (alef-13)
 
عدالت
۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۰۸:۴۱:۴۱
یعنی کلاهبرداری و دلالی و دزدی تا کجا پیش رفته که به یک هنرمند نقاش هم رحم نمیکنند. ننگ بر این کلاهبرداران و دلالان. (2943613) (alef-3)
 
ایران
۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۰۹:۱۱:۵۹
چه کسی آثار هنری خود را که 20میلیون می ارزد به 1میلیون میفروشد.
به دیوونه بگی قبول نمیکنه. (2943644) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۱۱:۲۸:۵۲
شما از وضع نقاش هایمملکت خبر نداری برادر. به قولی گشنگی نکشیدی عاشقی یادت بره. (2943981) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۱۲:۲۲:۵۳
در این مقاله ظاهرا سهوا فراموش شده اشاره شود، ارزش ریالی آثار هنرمندان پیش از شهرت و پس از آن بسیار فرق دارد! کلکسیونر ها و یا تاجران اثر هنری، معمولا می توانند میزان شهرت آتی هنرمند را (در صورت حمایت) و ارزش اثر هنری را برآورد کنند، ایشان در کنار خرید آثار هنرمندان مشهور، آثار دیگر را نیز خریداری کرده و بعضا در کنار سایر قطعات کلکسیون خود به نمایش می گذارند و بدین ترتیب در گذر زمان، کاری که 1 میلیون با رضایت فروخته شده، 20 میلیون با رضایت خریداری می شود!
شهرت سازی چندان هم ساده نیست، و به نظر من کسانی که پتانسیل به شهرت رسیدن را دارند بهتر است تا در قید حیات هستند توسط همین تجار هنر و مدیران گالری معرفی شوند. (2944171) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۰۹:۱۳:۲۳
اگرچه معمولا هر کاری که در ایران انجام میشه کپی ناقص و پرکلک یک کار اروپائی ، آمریکائی و .... می باشد ، ولی اصل اینکار ارزشمند است حداقل به دو دلیل :
اول: سرمایه سرمایه دارانی که در راه تولید و خدمات استفاده نمی شود باعث بدبختی مردم است چرا که این سرمایه به سوداگری در بازار نیازهای مردم وارد شده و به تورم و گرانی مایحتاج مردم دامن میزند
دوم : حتی با اشکالات این کار(بقول نویسنده باز شدن پای دلالان به هنر) باز هم درآمد هنرمندان نسبت به قبل بیشتر خواهد بود .
بنابراین به جای ایراد گیری و بهانه دادن بدست عده ای برای تعطیل کردن آن ، بنظر من بهتر است نظراتی که منجر به اصلاح این شیوه میشود بیان گرد (2943645) (alef-3)
 
سهند
۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۰۹:۲۱:۲۲
به علت نبود مديريت با كفايت در همه زيمنه ها اين چنين مشكلات داريم. با فرض جمع شدن آين گونه حراجي ها آيا خود هنرمندان موفق به فروش محصولات هنري خود خواهند شد؟ بخاطر بياوريم تاريخ ما پربوده از هنرمنداني كه با فقر و فلاكت زندگي كرده اند و آثارشان نتوانسه كمكي به زندگي شان بكند. وجود تشكلها و ونهادها و شركت هايي كه كار فروش آثار هنري را انجام مي دهند به خودي خود بد نيست و بلكه مفيد است. بهتر است بر كار اين نوع فعاليت ها قوانين و مقرراتي تنظيم و اعمال شده و نظارت شود تا موجبات سوء استفاده عده اي فراهم نگردد.براي مثال درصدي از قيمت فروش اثر هنري به عنوان كارمزد توسط اين موسسات دريافت شود. نه بصورت سلف خري يا خريد ارزان و فروش گران و در هر حال بايد هم كارمزد كارگزار و هم سودي كه هنرمند از فروش آثارش كسب ميكند بايد معقول باشد. (2943664) (alef-3)
 
هادی ایرانی
۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۱۰:۳۱:۱۹
حالا شما می خاهی که این حراج نباشه تا هنرمند هیچ پولی در نیاره؟ این طوری خیالت راحت میشه؟ (2943824) (alef-3)
 
آرش
۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۱۰:۳۲:۴۸
تحلیل سردستی و بی رمق شما را خوانندم. مگر جایی و زمانی بوده که نقاشان از فروش ثروت خود پولدار شوند؟ یا مجسمه سازان؟ به جز چند استثنای معدود، همواره در همه جای دنیا همین طور بوده است. اصول اولیه اقتصادی هم مشکلی با این موضوع ندارند! (2943826) (alef-13)
 
نوری
۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۱۰:۴۳:۲۴
ضمنا ممکنه چند اثر اول هنرمند با قیمت کم خریداری یشه و با قیمت بالا فروخته بشه ولی بعد از مدتی هنرمند شناخته می شود و کارهاش قیمت واقعی خودش رو پیدا می کنه. به این میگن خاک خوری که تو هر فن و حرفه ای وجود داره! (2943859) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۱۰:۵۷:۵۷
الان شما نگران چی هستین؟دلالان ؟هنرمندان فقیر؟ (2943895) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۱۱:۱۶:۲۰
به جيب دلالان (2943939) (alef-3)
 
شیرین
۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۱۱:۵۰:۲۲
چه مدرکی برای این حرفتنو دارید؟از رونق هنرهای تجسمی ناراجت شدید؟ (2944054) (alef-3)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۱۲:۵۱:۳۹
تحلیل بسیار غلطی است. رونق گرفتن اقتصاد هنری اگر صد در صد به نفع هنرمند نباشد ولی باعث می شود تا هنرمند با اعتماد به نفس بیشتری کار کند. (توجه کنید آقای نویسنده! اگر صد صدر صد به نفعش نباشه) شما هنرمندی رو تصور کنید که با بالا رفتن قیمت کارهاش سفارش دهنده های بیشتری پیدا می کند. شما سفارش دهنده ای را تصور کنید که به جای سرمایه گذاری روی کارخانه اش روی هنر سرمایه گذاری کرده و سود به سرمایه اش تعلق می گیرد. دو سر برد می کنند.
پس به نظرم به جای این مقالات عجیب و ناقص کمک کنید تا اقتصاد هنر جبران نقص کند و رو به بهبود رود. (2944306) (alef-13)
 
یک
۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۱۳:۲۴:۵۹
سلام ،
1- سایت الف را از معدود سایت های حرفه ای خبری می دانم
2- وفتی حرفه ای هستید ، خبرهاتون باید حداقلی از استاندارد را داشته باشند
3- وقتی خبری را از منبع دیگری کار می کنید ، اعتبار شما به ایشان اعتبار می دهد .
4- مدتی است که تعداد خبر هایی که در خوشبینانه ترین حالت می توان آنها را "نامعتبر" خواند چه داخلی وچه خارجی در سایتتون زیاد شده . ظاهرا مسئول تایید خبرتون حضور ندارد که قبل از انتشار اعتبار سنجی کند
5- این متنی که منتشر کردید ، داستانی تخیلی برای تخطئه سیستم اقتصاد هنر است که دهه هاست در تمام دنیا به خوبی در حال اجرا است که نتایج خوب آن در ساخت و ایجاد مداوم موزه ها و مراکز هنری و حمایت از هنرمندان عیان است .
6- پیشنهاد می کنم گزارشی از سیستم حمایت از هنر در کشورهای دیگر نظیر آمریکا و اروپا و چگونگی استفاده از ابزارهای مالیاتی برای تشویق خرید آثار هنری و حمایت از مراکز هنری تهیه نمایید .
7- نکته مهم از نظر من ، درک تاثیر وضع قوانین صحیح برای حمایت از اقشار گوناگون بدون تحمیل هزینه به بودجه عمومی است . که هنوز برای ایران امری رویایی است . (2944410) (alef-13)
 
معلم
۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۱۳:۴۲:۴۱
در ایران یک ونیم میلیارد بابت تابلویی پول پرداخت می شود.چطور؟مالکیت تابلو مربوط به شخصی است خود او تابلوی خودش را می خرد حالا یک ونیم میلیارد پول خلق شده که منشاء مشخصی دارد وخرج کردنش قانونی است هرچند تبعاتش را ملت بد بخت بپردازد یعنی پولشوئی رسمی وقانونی با حمایت ....... (2944477) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.