نظر منتشر شده
۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 310314
وام خودرو، تحلیل علمی مسئله
بخش تعاملی الف - مجتبی یوسفی نژاد
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۵


مقدمه

اعلام بسته خروج از رکود دولت در هفته های گذشته علی الخصوص اعطای وام خرید خودروی داخلی بحث ها و نظرات موافق و مخالفی را ایجاد نموده است. پس از اعلام این طرح استقبال چشمگیر مردم از این طرح به طوری که در کمتر از ۴ روز بیش از صد هزار خودرو به فروش رسید بسیاری از مردم عادی را دچار سردرگمی و تعجب نموده است. این تعجب با توجه به رکود بیش از یکساله بازار خودرو و تشدید تاثیرات "کمپین نه به خرید خودروی بی کیفیت داخلی" بیشتر هم می شود. در این مقاله تلاش شده تا ضمن بررسی موضوع از منظر علم بازاریابی و اقتصاد به دلایل این فعل و انفعالات توجه بیشتری گردد.

بازاریابی و فروش
بازاریابی را به عنوان "جذب و حفظ مشتری از طریق رفع نیازها و حفظ رضایت او" تعریف می کنند. در این فرآیند "مشتری" نقش و جایگاه اساسی دارد. در بازارهای محدود و انحصاری مانند بازار خودور ایران هر چند حوزه انتخاب مشتری محدود و قدرت مانور او بسیار کم می شود اما با این حال مشتری در همین نوع از بازارها نیز دست به انتخاب می زند. این انتخاب ممکن است عدم خرید، کاهش خرید و یا انتخاب بین محصولات مختلف باشد.

آمیخته بازاریابی چیست
در علم بازاریابی برای تبیین عوامل موثر بر انتخاب مشتری از جعبه ابزاری به نام آمیخته بازاریابی استفاده می کنند. آمیخته بازاریابی مجموعه عواملی هستند که بر نحوه انتخاب مشتری از بین کالاها و خدمات موجود در بازار تاثیر گذار هستند این جعبه ابزار در مورد کالا شامل ۴ ابزار می باشد که به ۴P مشهور می باشند:

۱. محصول(PRODUCT): این مولفه بیشتر به تطابق ویژگیهای محصول با خواست و نیاز مشتری می پردازد. به عنوان مثال کیفیت، نوآوری، طراحی، خدمات، پشتیبانی و ...به عنوان مثال در مورد صنعت خودور کیفیت خودور، خدمات پس از فروش، طراحی به روز و مطابق استانداردهای دنیا، آپشن های خودور، زیبایی و ...

۲. قیمت(PRICE): این مولفه به مباحث مرتبط با هزینه پرداختی مشتری بابت خرید کالا یا خدمت می پردازد که شامل قیمت، شرایط فروش، تخفیف، فروش اقساطی و اعتباری و ...است.

۳. توزیع یا دسترسی(PLACE): این مولفه به در دسترس بودن کالا یا خدمت برای مشتری می پردازد. بدیهی است اگر شما بهترین کالا را با بهترین قیمت ارائه کنید اما مشتری به آن دسترسی نداشته باشد نمی توانید انتظار فروش جدی داشته باشید. افزایش نقاط فروش، شکل دهی زنجیره فروش اعم از بنکدار، خرده فروش و..، سیستم حمل و نقل و ترابری، جوربودن محصول و ..از مسائلی است که در این مولفه مورد بررسی قرار می گیرد.

۴. ترویج یا تبلیغ(PROMOTION): فعاللیتهایی که شرکت انجام می دهد تا بتواند در مورد ارزش و مطلوبیت محصول اطلاعات خوبی به خریداران بدهد ، به طوری که آنان از بین محصولات موجود در صنعت ، محصول ارائه شده بنگاه ما را بخرند ، زیر مجموعه های آن عبارتند از تبلیغات ، روابط عمومی ، پیشبرد فروش ، فروش شخصی و بازاریابی مستقیم.

مقایسه آمیخته بازاریابی خودروهای داخلی و خارجی
هر چند بسیاری از مخاطبان صنعت خودروی داخلی صنعت خودرو را قابل مقایسه با صنعت روز دنیا نمی دانند اما شرایط خاص صنعت خودروی داخلی مانند وضعیت اقتصادی مردم، موانع وارداتی مانند تعرفه گمرکی و محدودیت واردات و.. به کمک صنعت خودوروی داخلی آمده و این صنعت را در بازار حفظ نموده است. در ادامه به مقایسه جعبه آمیخته بازاریابی در مورد خودوروهای داخلی و خارجی در بازار ایران خواهیم پرداخت:

۱. محصول: تمامی آمارها و باور عمومی نشان از این دارد که کیفیت و نوآوری کالای تولیدی داخلی در مقایسه با نمونه خارجی حرف چندانی برای گفتن ندارد. البته در حوزه خدمات پس از فروش هر چند کیفیت شبکه خدمات پس از فروش خودورسازان داخلی چندان رضایت بخش نیست اما با توجه به عدم حضور نمایندگی های خدمات پس از فروش خودورهای خارجی در ایران این مشکل کمابیش برای این خودورها نیز وجود دارد. راه اندازی "کمپین نه به خرید خودوری بی کیفیت داخلی" نیز نشانه دیگری از این باور عمومی است. بدیهی است از سویی تحریم های ظالمانه اعمالی بر صنایع ایران و از سوی دیگر ضعف بنیادین مدیریت در صنعت خودرو به تشدید کاهش کیفیت می انجامد و از سوی دیگر دولت برای بهبود تعادل این موازنه بین محصول داخل و خارج اجازه گسترش جدی شبکه خدمات خودروسازان خارجی را نمی دهد.

۲. قیمت: علیرغم باور عمومی در گران فروشی خودروسازان داخلی و شایعه فاصله زیاد قیمت تمام شده با قیمت فروش باید گفت هر چند این باور درست نیست و قیمت تمام شده خودروی داخلی نه به دلیل گران فروشی بلکه به دلایل متعدد از جمله مدیریت تاسف بار هزینه، هزینه های سربار عملیاتی و غیر عملیاتی و فساد بسیار بالاست، به هر حال این موضوع باعث شده که در بحث قیمت خودروسازان داخلی توان رقابت بدون انحصار تعرفه ای را نداشته باشند. دولت در این زمینه با اعمال تعرفه ۹۰ درصدی برای واردات خودور عملا حاشیه امنی برای خودروسازان ایجاد نموده است.

۳. توزیع: خودورسازان داخلی با گسترش شبکه توزیع خود در تمام کشور به نحوی که هر کدام بیش از ۶۰۰ نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش در کشور دارند توانسته اند در این مولفه از رقبای خارجی پیشی بگیرند. بدیهی است یکی از مهم ترین عوامل ادامه حیات خودروشازان داخلی وجود همین عامل تعیین کننده و سرنوشت ساز است. هر چند بهینه نبودن همین شبکه توزیع نیز باعث افزایش هزینه های تولید و فضار بر مولفه قیمت تمام شده محصول خواهد داشت.

۴. ترویج: در این موضوع به دلیل ممنوعیت ویا محدودیت تبلیغ خودروهای خارجی در رسانه ملی و ...و نیز محدودیت های دیگری که بر این خودرورها اعمال می شود باز هم خودروسازان داخلی توانسته اند دست برتر را در اختیار داشته باشندو تبلیغات فراوان خودروسازان داخلی علی الخصوص دو خودروساز بزرگ ایرانی تا حدودی خلا ناشی از سایر کمبودها و نقاط ضعف آنان را پوشانده است.

وام خودور چه تاثیری بر آمیخته بازاریابی داشته است؟
بنا بر توضیحات پیش گفته ارائه وام خودرو از سوی دولت به خریداران خودرو، کمک به خودروسازان برای تقویت در مولفه قیمت بوده است. به عبارت دیگر بخشی از مصرف کنندگان خودرو که نسبت به کیفیت حساسیت چندانی نداشته اند و یا کیفیت خودوری داخلی را با حداقل های مود انتظار خویش در تطابق دیده اند با برداشته شدن نسبی مانع قیمتی و ایجاد شرایط بازپرداخت مناسب تر از سوی دولت و خودروسازان به خرید خودرو مبادرت ورزیده اند. این بخش از خریداران نه چنان که برخی از طرفداران کمپین نه به خودوری داخلی اعلام می کنند خائن و نادان هستند و نه چنان که برخی در دولت و مدیران خودورساز تصور می کنند همه بازار خرید خودور را شامل می شوند. هنوز بسیاری از خریداران خودرو از کیفیت خودروهای ساخت داخل ناراضی هستند و بایستی برای ایجاد رضایت آنها تلاش جدی از سوی دولت و خودروسازان صورت بگیرد. بدیهی است هزینه قابل توجهی که دولت برای فروش موجودی انبار خودروسازان انجام داده و نقدینگی موجود در بازار را به شکل قابل توجهی افزایش داده است موجب اثرات جدی تورمی خواهد شد که این موضوع هزینه ای است که مردم بایستی مثل همیشه برای عدم توانایی و ضعف مدیران دولتی صنعت خودرو بپردازند.

صنعت خودروی ایران بیمار است و بیستی هر چه زودتر برای آن فکری اساسی کرد.این مسکن های تزریق شده به این صنعت که از جیب بیت المال و مردم خارج می شود هر چند در کوتاه مدت اثراتی خواهد داشت اما تا زمانی که کیفیت، نوآوری و خدمات تولیدکنندگان داخلی با تکیه بر تحول اساسی در نحوه اداره این بنگاهها تغییر نیابد در بهترین حالت در جا خواهیم زد.
 
کلمات کلیدی : مجتبی یوسفی نژاد
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۸-۲۵ ۱۳:۵۰:۱۹
دراقتصاد درجا زدن یعنی ورشکستگی و تعطیلی. (3328726) (alef-11)
 
الیاس
۱۳۹۴-۰۹-۰۲ ۰۹:۰۹:۲۶
دولت اگر پول دارد برای وام
یارانه ها را قطع نکند
میگوید شب دادن یارانه عزاداریم
اما حدود 2500 میلیارد تومان وام خودرو میدهد
که معلوم نیست آیا همه چکها هم پاس میشود یا نه ؟؟؟
مردم دیگر خردار نیستند
این تعداد هم که گرفتند با وام خریدند (3340583) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۴-۰۸-۲۵ ۱۶:۲۳:۲۰
تحلیل خوبی بود ولی این رو هم نباید فراموش کرد که قشری از جامعا فقط می تونن با این جور وامها ماشین بخرند. (3329144) (alef-13)
 
کسری
۱۳۹۴-۰۸-۲۵ ۲۳:۰۱:۲۰
دولت حق نداشته برای اینکه تعدادی از مردم سوار ماشین نو بشوند 2200 میلیارد تومان وام بدهد . مردم فقیر روستاها بدون دکتر و بیمارستان و مدارس کپری مهمترند مشکلات مهمتری از سوار ماشین نو شدن داریم . کسری بودجه داریم رکود داریم تورم داریم بیکاری داریم عدم ازدواج داریم دولت حق و اجازه ندارد هر کاری دوست دارد و یا برای حمایت از چند مدیر نالایق که بلد نیستند ماشین و تولیداتشان را در خارج بفروشند وام بدهد و از بیت المال خرج کند / درضمن بدانید که کمپین تحریم خودروی صفر داخلی دارد به روزهای پیروزی خود نزدیک و نزدیکتر میشود . هرچند که در چند روز حدود 120 هزار دستگاه فروش رفته اما بدانیم که اینها با وام فروش رفته و بدون وام اصلا کسی خریدار نبود . مسئله بعدی این است که برای خودروهای تولیدات بعدی چه راهکار و چه ترفند و کلکی میخواهند سوار کنند ؟؟؟ آیا باز هم حدود 2200 میلیارد تومان وام به مردم بدهند که مردم سوار ماشین نو شوند ؟؟ آیا دولت این پول را دارد ؟؟؟ آیا دولت کسری بودجه ندارد ؟؟؟ آیا مسائل مهمتری از سوار ماشین صفر شدن وجود ندارد ؟؟؟ اگر باز هم بخواهند وام دهند این مشکلات را دارند و اگر نخواهند وام بدهند دیگر کسی خریدار خودروهایشان نیست و بزودی نابود میشوند این لگنسازان انشااله . اگر وام بدهند دو حالت دارد اول اینکه شاید درصدی از خودروهای سری دوم فروش رود مثلا 50 درصد یعنی اینکه دیگر اصلا و اصلا مشتری ندارند و فقط همان 50 درصد مشتری بودند و دیگر هیچ و همه این را میفهمند و دوم اینکه اگر همه وامها 100 درصد فروش روند دولت باید 4 سال منتظر بماند تا مردم پولها را پس دهند که در این میان گفتیم دولت کسری بودجه دارد و نمیتواند . در ضمن تصور کنین که فقط 20 درصد چکها پاس نشود چه تبعات حقوقی برای بانکها و دادگاهها و .... دارند . پس این تعداد ماشین فروش رفته با وام همین بود و بس و دیگر فروشی نخواهند داشت و ما کمپینی های ایران عزیز با اتحاد و همدلی کمپین را ادامه میدهیم و این لگنسازان را نابود میکنیم . و خریداران خودرو که خائن به مردم و ملت و ایران بودند بدانند که بزودی باید مدام به تعمیرگاه بروند چون همه قطعات کهنه و چینی هستند . ضرر کردین عزیز دل برادر ضرر کردین . ما نمیخریم با وام و بدون وام نمیخریم اصلا نمیخریم (3329949) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۴ ۱۸:۰۵:۵۲
دمت گرم. (3366669) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۵ ۱۹:۰۰:۰۶
سلام
باز هم اینجا ایران است
همیشه اول یه کاری را انجام می دهیم بعد در مورد خوب یا بد بودنش و عواقب مثبت منفی آن قلم فرسایی
به هر حال که خودرو سازان رانت خوار ماهی خود را از این آب گل آلود گرفتند به چه قیمتی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (3329515) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۸-۲۵ ۲۰:۵۱:۴۷
تحلیل علمی را ولش کن تحلیل واقعی این بوده که خودروسازان از رانت خود استفاده کرده بازم پول وحمایت می‌خواستند از دولت، دولت هم چون آنها را میشناسد بجای اینکه پول را قلپی بدهد دست خودروسازان مه هیف پ.میل کنند داده مشروط به فروش خودرو و از طریق مشتریان. البته بیش از 30 سال حمایت شده اند نتیجه اش پراید و سمند است خیلی گران نسبت به قیمت و.کیفیت بی کیفیتش (3329756) (alef-11)
 
نرخ عملی سود 28 درصد
۱۳۹۴-۰۸-۲۶ ۰۱:۱۸:۵۲
خودرو و وام 25 ملیونی صحیح نیست چون اگر 5 ملیون اضافه ای را که بعنوان مالیات تسهیلات در ابتدا اضافة علاوه بر 20 درصد از مشتری میکیرند اگر انرا از 25 ملیون کم کنیم عملا 20 ملیون وام میشود که با احتساب اقساط 4 ساله و احتساب دوبرابر شدن نرخ سود (بدلیل انکه سودی که تو میگیری همچون بازار واقعی وقتی قسط دهنده ماهانه مستهلک میکند عملا نرخ سود دوباربر احتساب و منظور شده و همه این را میدانند) عملا نرخ سود 28 درصد میشود (3330076) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.