ساختمان دفترخانه یک حیاط کوچک دارد که در گوشهای از آن وسایل مربوط به ضبط، پایه دوربین و... زیر یک سایهبان قرار داده شده است. از کنار این سایهبان چند پله ما را به داخل ساختمان اداری دفترخانه هدایت میکند. راهرویی نسبتا طویل رو برو قرار دارد و بعد از آن دو اتاق در سمت راست و چپ این طبقه از ساختمان وجود دارد. سمت راست، همانجایی است که الان قرار است در آن سکانسی را ضبط کنند و اغلب گروه تولید و برخی پرسنل دفترخانه لباسهای رسمی روی صندلیهای آن اتاق نشستهاند. در اتاق سمت چپ 5 میز دیده میشود که مختص پرسنل اینجا است و صندلیهایی که برای ارباب رجوع تعبیه شده است. بخش انتهایی این واحد نیز توسط پارتیشن از بخش اصلی جدا شده است که گویا آبدارخانه است.
بدون هماهنگی وارد نشوید!
در اتاق سمت راست هم چهار مبل و یک میز مستطیل شکل در بدو ورود دیده میشود، انتهای این اتاق هم مثل واحد روبرو آبدارخانه یا همان آشپزخانه ساختمانهای اداری دیده میشود. کنار آبدارخانه اتاق دیگری هست که روی در آن عبارت: اتاق بایگانی، لطفا بدون هماهنگی وارد نشوید! را روی کاغذی زرد رنگی نوشتهاند. این اتاق، با هماهنگی کامل متعلق به بازیگران و تمرین و دورخوانی آنها است.
احمدی: دوست دارم مخاطب بدون هیچ ذهنیتی نقشم را ببیند
مهران احمدی هم در راهرو است. بازی امروز او در زعفرانی به پایان رسیده و لباسهایش را عوض کرده و آماده رفتن به منزل است، در راه با تلفن همراه هم صحبت میکند.
او درباره حضورش در زعفرانی میگوید: هیچگاه قبل از پخش سریالهایم دوست ندارم صحبت کنم و درباره نقشم توضیحی دهم، همیشه ترجیحم بر این است تا مخاطب اول خودش اثر را ببیند و قضاوت کند و بعد من درباره نقشم حرف بزنم. معتقدم اگر قبل از پخش سریال درباره نقشم صحبت کنم، جذابیت نقش را برای مردم از بین خواهم برد.
اتاق گریم و لباس در خانه فرحزاد
عباراتی مثل داشتن شناسنامه و کارت ملی برای تنظیم سند الزامی است و تخفیف20 درصدی ویژه بیمه شخص ثالث جهت بازنشستگان و مستمری بگیران روی دیوار دفترخانه خودنمایی میکند. در همین حین ستاره اسکندری و سید مهرداد ضیایی گریم شده و لباس پوشیده از راه میرسند و با هدایت عوامل به پارکینگ و یا همان غذاخوری میروند. ستاره اسکندری روسری سفید گلدار و چادر مشکی پوشیده و ضیایی با یک پالتوی مشکی بلند در قالب نقشش فرو رفته است. به دلیل محدودیت در فضای این ساختمان اتاق گریم و لباس بازیگران در لوکیشن ثابت فرحزاد واقع شده است و همه بازیگران ابتدا به خانه فرحزاد که متعلق به ناصر زعفرانی است، رفته و بعد از گریم و پوشیدن لباس به ساختمان اداری دفترخانه میآیند.
محمدی: مدیوم تلویزیون برایم جذابیت دارد
بارش باران شدیدتر شده و حامد محمدی که پیشتر کارگردانی فیلم «فرشتهها با هم میآیند» و نویسندگی فیلمهای «طلا و مس» و «حوض نقاشی» را در کارنامه کاریش داشته است، مشغول قدم زدن است. او درباره اولین تجربه سریال خود میگوید: اصولا مدیوم برایم اهمیت چندانی ندارد، اما نمیتوانم جذابیت تلویزیون را کتمان کنم چراکه شما در اینجا با تعداد گسترده تری از مخاطبان مواجه خواهید بود و همین به طور قطع جذابیت و هیجانی را برای شما به عنوان کارگردان ایجاد میکند. وی درباره انتخاب بازیگران این سریال نیز ادامه میدهد: اغلب بازیگرانمان سینمایی هستند، آنهم به این دلیل است که من از سینما به تلویزیون آمدهام و هنوز دیدگاه سینمایی خودم را دارم.
بازیگران در اتاق بایگانی
عوامل در حال چیدن دوربین و سایر وسایل صحنه آن هم در اتاق سمت راست انتهای راهرو ساختمان اداری هستند، در این سکانس قرار است مهدی هاشمی، ستاره اسکندری و سید مهرداد ضیایی بازی کنند. محمدی به محض ورود به ساختمان به سمت اتاق بایگانی میرود. بازیگران همگی در آن اتاق نشستهاند و متنهای خود را با یکدیگر دورخوانی میکنند، کارگردان نیز از لحظه ورود به سرعت مشغول تمرین با بازیگران میشود.
خادمزاده: 10 قسمت از «زعفرانی» آماده پخش است
در همین فاصله بدست آمده، مجتبی خادمزاده مدیر برنامه ریزی سریال «زعفرانی» که مشغول هماهنگی برنامههای بعدی گروه تولید است میگوید: تا به حال حدود ده قسمت آماده و تدوین شده داریم و امروز نیز قسمت 11 و 12 سریال را ضبط میکنیم. وی ادامه میدهد: امروز اولین روزی است که در این لوکیشن دفترخانه اسناد رسمی مشغول به ضبط هستیم و طبق برنامه ریزیهایی که تا الان داشتیم، قرار است همین یک روز در این لوکیشن بمانیم. تمرین تمام میشود و بازیگران به همراه کارگردان بیرون آمده و روی مبلهای دور میز این اتاق مینشینند. محمدی نیز پشت مونیتور خود که دقیقا مقابل آبدارخانه قرار داده شده است، مینشیند و از مونیتور نظاره گر تمام اتفاقات سکانسی از قسمت 11 سریال خود میشود. کنار کارگردان مینشینم و از دریچه دید او سکانسی از سریال را مشاهده میکنم. یک دستگاه کپی، یک گلدان با برگهای بلند و سبز در کنار دیوار روبروی ما قرار دارد. همچنین تابلویی مزین به وان یکاد روی دیوار این واحد از ساختمان نصب شده است.
نوروزی: کیفیت تصویر برایمان مهم بود
سهیل نوروزی مدیر تصویربردار سریالهای شاهگوش، دندون طلا و... در «زعفرانی» نیز حضور دارد و با دوربین سینمایی خود مشغول به ضبط این سریال است. نوروزی که پشت دوربینش درست روبروی محمدی ایستاده است، درباره حضورش در این سریال نوروزی میگوید: برای اولین بار است که سریالی را آنهم در تلویزیون با این دوربین ضبط میکنم و امیدوارم که همانطور که کیفیت تصویر برای ما اهمیت داشت، مخاطب نیز در قاب تصویر و تلویزیون نیز به همین وضوح تصاویر را تماشا کند. در حال صحبت با نوروزی هستم که گروه او را صدا میزنند و به سرعت به سمت دوربینش میرود تا قاب بندیها را برای شروع ضبط آماده کند.
لطفا این سکانس را ننویسید!
قبل از اعلام سه دو یک توسط دستیار کارگردان «زعفرانی»، محمدی در قامت کارگردان به دلیل حساسیت سکانسی که پیش رویمان هست، از من میخواهد تا توضیح زیادی درباره اتفاقات صورت گرفته در این سکانس ننویسم چراکه به گفته وی تمام قصه در این سکانس لو خواهد رفت. ستاره اسکندری در نقش نسرین همسر ناصر زعفرانی، مهدی هاشمی در نقش ناصر زعفرانی و سید مهرداد ضیایی در نقش روحانی قصه و البته پسر عمه ناصر در این سکانس درباره موضوعی با یکدیگر صحبت میکنند.
سریالی تک دوربینه
در ابتدای سکانس، هاشمی در حال قدم زدن است که ضیایی به شوخی به او میگوید: اینجا چند متره؟ خسته نشدی انقدر راه رفتی؟! اسکندری در ادامه میگوید: آقا ناصر بیا بشین. ناصر که بنا به صحبتهای این دو تصمیم به نشستن میگیرد، کنار اسکندری و روی صندلی مینشیند. این سکانس با دو برداشت به ضبط نهایی میرسد. از آنجایی که این سریال به صورت تک دوربینه ضبط میشود، حالا نوبت آن رسیده که بازیگران در قاب بسته دوربین سهیل نوروزی مقابل دوربین حامد محمدی قرار بگیرند. یکبار دوربین روبروی اسکندری قرار میگیرد و قاب بسته او را ضبط میکند و بار دیگر برای ضبط قاب بسته ضیایی، دوربین در انتهای سالن این اتاق قرار میگیرد، همچنین برای ضبط کادر بسته هاشمی این موضوع تکرار میشود و به طبع هر بار که جای دوربین تغییر میکند، جای مونیتور و صندلی کارگردان نیز جا به جا میشود.
ضیایی و علاقه بسیار به نویسندگی
در فاصله بین سکانسها چند کلامی با سید مهرداد ضیایی هم کلام میشوم. او علاقه زیادی به صحبت درباره نویسندگی دارد. علیرغم اینکه بازیگر پرکاری است میگوید تمایل چندانی به صحبت درباره بازیگری ندارد و نویسندگی را به آن ترجیح میدهد.
مهدی هاشمی و تمرکز برای نقش
مهدی هاشمی با کت سدری رنگ و پولیور در زمانهایی که همه بازیگران و عوامل در حال استراحت هستند، مدام به بیرون ساختمان میرود و به دلیل بازی در سکانس حسی تمرکز خود را بالا میبرد. علاوه بر این او اغلب در راهروی ساختمان نیز مشغول راه رفتن و تمرین کردن دیده میشود.
سکانس بعدی؛ همان سکانس قبلی است
سکانس بعدی، دقیقا سکانس قبلی است. به این معنا که در تدوین سریال، آنچه مخاطب در ابتدا میبیند سکانس بعدی ضبط شده توسط گروه است. دلیل این موضوع هم به خاطر بارش باران بوده است، الان که هوا کمی آفتابی است گروه تولید میخواهند از فرصت بدست آمده استفاده لازم را ببرند و به همین دلیل اصرار دارند که این سکانس را به سرعت ضبط کنند تا دوباره بارش باران آغاز نشده است. این صحنه خارج از ساختمان و جلوی در ورودی ضبط میشود. دوربین تصویربرداری مقابل در ورودی در راهرو جاگذاری میشود و نوروزی پشت آن مینشیند، همچنین مونیتور کارگردان نیز درست جلوی در ورودی واحد سمت راست این طبقه از ساختمان قرار داده میشود. در این سکانس اسکندری و ضیایی وارد حیاط ساختمان میشوند، اسکندری به ضیایی میگوید: مطمئنید آدرس رو درست اومدیم؟ و ضیایی در جواب چشمش به ناصر میافتد که در راهرو قدم میزند و به او پاسخ مثبت میدهد.
فردا 7 صبح در قهوه خانه زعفرانی
قرار است گروه تا تاریکی مطلق هوا مشغول به کار باشند چراکه میبایست تمامی سکانسهای مربوط به این ساختمان را تا شب ضبط کنند. خادمزاده را در حال هماهنگی برای ساعت آفیش فرداست. او به همه میگوید فردا ساعت 7 صبح در لوکیشن قهوه خانه واقع در فرحزاد حاضر باشید.
سریال «زعفرانی» به تهیه کنندگی ایرج محمدی و کارگردانی حامد محمدی محصول شبکه دو سیما برای ایام نوروز است. در این سریال بازیگرانی چون: مهدی هاشمی،ستاره اسکندری،مهران احمدی، سید مهرداد ضیایی،نرگس محمدی،هادی کاظمی،حدیث میرامینی و ... به ایفای نقش پرداختند.