نظر منتشر شده
۱۴۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 291910
خیانت همسران؛ چرا و چه باید کرد؟
فاطمه دهقان نیری*، 9 شهریور 94
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۸
برقراری رابطه ی موازی خارج از چارچوب زندگی زناشویی یا به عبارت دیگر خیانت، یکی از دلایل شایع طلاق در ایران مطرح شده است که بنابر نظر کارشناسان به کمک آموزش، مشاوره و ایجاد فضای صمیمی، می توان از گسسته شدن زندگی جلوگیری کرد و اعتماد از دست رفته میان زوج را بازگرداند.

در گذر از راهروی های دادگاه خانواده و صحبت با وکیلان دادگستری و مراجعه کنندگان، حقیقتِ تلخ افزایش جدایی به دلیل خیانت های بعد از ازدواج آشکار می شود که با گسترش زندگی مدرن، دامنه ی وسعت آن هم گسترش یافته است تا آن جا که «اباصلت شادفر» رییس مجتمع قضایی خانواده شهرک محلاتی تهران، به تازگی در اظهارات خود از خیانت به عنوان یکی از عوامل افزایش طلاق در بین زوج ها یاد کرده است.

از نگاه صاحبنظرانی همچون «پروانه محمدخانی» روانشناس و استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، هر نوع رابطه ی عاطفی یا جنسی خارج از چارچوب روابط زناشویی که به صورت مخفیانه و به منظور رفع نیازهای عاطفی و جنسی با جنس موافق یا مخالف برقرار شود، برای زندگی زناشویی و خانوادگی افراد تهدیدی جدی به شمار می آید. حتی رابطه ی عاطفی ساده بدون حضور فیزیکی فرد مورد نظر هم از موارد خیانت به شمار می رود. مانند عاشق یک هنرپیشه، فوتبالیست یا شخصیت معروف شدن.

محمدخانی گفت: ناآشنا بودن با روابط جنسی درست، نداشتن سلامت روحی و روانی، داشتن مشکل های هذیانی، شک و بدبینی نسبت به شریک زندگی و انتقام از رفتارهای نادرست طرف مقابل از علل و عوامل ایجاد رابطه ی موازی است.

چرایی به وجود آمدن این پدیده ی ناهنجار اجتماعی و قرار گرفتن آن در صدر جدول علت های جدایی، گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا را برآن داشت تا در گفت و گو با کارشناسان این حوزه، به واکاوی علت های خیانت، شناسایی عوامل اثرگذار در به وجود آمدن و راهکار حل و فصل آن بپردازد.

سکوت و دیده نشدن، زمینه ساز روابط موازی
بنا بر نظر کارشناسان، دلیل اصلی به وجود آمدن خیانت، مسایل عاطفی از قبیل برطرف نشدن نیازها و خواسته های عاطفی افراد است. به عبارت دیگر این احتمال برای فردی که در محیط خانواده به خوبی از نظر عاطفی تامین نشده، وجود دارد که برای رفع نیازهای عاطفی خود به سمت ارتباط با افراد غریبه سوق پیدا کند که متاسفانه در درازمدت ادامه ی این رفتار، به ایجاد رابطه های فرازناشویی منجر می شود و بر اساس عرف مرسوم در جامعه، بدون در نظر گرفتن چرایی ایجاد رابطه ی موازی، انگشت سرزنش به سوی خیانت کننده دراز می شود.

در این باره «مهرداد ناظری» جامعه شناس و استاد دانشگاه هم معتقد است، بازخواست و سرزنش کردن فرد خطاکار بلافاصله بعد از وقوع خیانت اشتباه است چرا که پیش از این، زمینه ی ایجاد ناهنجاری، از سوی شریک زندگی فراهم شده است.

ناظری افزود: با نگاهی عمیق به موضوع خیانت درمی یابیم، زمانی که در زندگی مشترک، خواسته ها و نیازهای یکی از ۲ نفر نادیده گرفته می شود و گوش شنوایی برای شنیدن درد دل ها وجود نداشته باشد، این زندگی به مرور، دچار روزمرگی و کلیشه ها شده و امکان این که فرد برای یافتن پاسخ نیازها، به روابط موازی روی آورد، افزایش پیدا می کند.

بنا بر تعریف این جامعه شناس، زندگی مشترک بر پایه ی تغییر بنا نهاده شده است و قرار دادن نقطه ی تعادل زندگی مشترک بر تفاهم چالش برانگیز است. به این معنا که وقتی شریکان زندگی هیچ تلاشی برای پاسخگویی به نیازهای یکدیگر بر اساس شرایط زمانی نمی کنند و زندگی آرامی در جریان است، باید اطمینان داشت که در آینده یی نزدیک، این زندگی آرام، دچار تلاطم خواهد شد.

ناظری افزود: به همین دلیل معتقد هستم نقطه ی تعادل زن و شوهر در یک زندگی مشترک، تغییر است و زمانی که ما تغییری ایجاد نمی کنیم و به روزمرگی می رسیم، یکی از ۲ فرد، به این احساس خواهد رسید که دیگر آن نگاهی که اول ازدواج داشته وجود ندارد و همسرش او را نمی بیند و همانند عابران خیابان از کنار هم عبور می کنند و غرق در افکار خود، برخوردهای همدیگر را احساس نمی کنند. زمانی که دیده نشدن تبدیل به عادت و تقویت شود، پاسخ ندادن به نیازها شروع می شود و فرد به مرور احساس نیاز به یک تازگی می کند. در واقع خیانت زمانی اتفاق می افتد که ما از درک مفهوم عشق خلاق فاصله می گیریم و مبانی ذهنی و فکری ما این می شود که فرد مقابل دیگر امکان پاسخگویی به نیازهای ما را ندارد.

دیدن فیلم و خواندن کتاب، سپس تعریف کردن آن در محیط خانواده، بهترین راه حل ایجاد تغییر و به وجود آمدن صمیمت در فضای خانواده است که براساس تجربه ی کاری مهرداد ناظری می توان به زنان و مردانی که سال ها از زندگی مشترک آنان می گذرد و دچار تلاطم روزمرگی و سکوت شده اند توصیه کرد.

بنا به گفته ی ناظری، وقتی گفت و گو وجود ندارد یا فرهنگ صحبت کردن و گوش شنوا بودن رنگ باخته است، بیشتر با هم می جنگیم و در نهایت سکوت می کنیم؛ سکوتی که در واقع سقوط ما از ارتفاع باورهای انسانی است و دیگر چیزی نمی ماند که آن رابطه را نگه دارد.

کمرنگ شدن آموزه های عرفی و شرعی
جدا شدن رفتارهای اجتماعی از عرف و سنت گذشته و پیروی کورکورانه از روابط آزاد غربی را می توان یکی دیگر از دلایل افزایش خیانت در جامعه عنوان کرد که «طهورا نوروزی» روانشناس و مشاور خانواده در گفت و گو با گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا به آن اشاره می کند.

به گفته ی وی، خیانت مساله یی دو سویه است که هم خیانت کننده و هم خیانت شونده را دچار بحران می کند. علت فراوانی این هنجارشکنی، افزایش روابط آزاد و خارج از عرف است. پیش از این ها بنا به عرف جامعه و سنت، حریم هایی در نوع پوشش، رفتار و بیان افراد رعایت می شد اما متاسفانه، اکنون فضای عرفی و فرهنگی، رنگ و رویی متفاوت از شرع و عرفِ گذشته به خود گرفته است تا اندازه یی که پیروی نکردن از رفتارهای تازه با برچسب «پسرفته بودن» همراه خواهد بود.

نوروزی در ادامه با استناد به آیه ی شریفه ی «الطیبین لطیبین» (پاکان را دوستی با پاکان و خوبان سزاست) افزود: جامعه یی که مردان پاک نداشته باشد، زنان پاک هم نخواهد داشت.

به گفته ی وی، هر چند حیا صفتی زیبا و خلقی شایسته برای زنان به شمار می‏ رود و بنا بر حدیثی از امام صادق (ع) که می فرمایند «حیا ۱۰ قسم است که ۹ قسم آن در زنان است» اما این دلیلی بر توجیح رفتار مردان خیانتکار نیست. زن پاک برای مرد پاک خواهد بود و زمانی که مردان با شیوه های گوناگون درصدد تنوع طلبی هستند و حیا از میان آنان رخت بسته باشد، نمی توان توقع داشت که زنان پاکی هم برای آنان باقی بمانند.

این مشاور خانواده، فرهنگ سازی از طریق رسانه ها را یکی از راهکارهای دور کردن سایه ی زندگی آزاد غربی از سر خانواده ی ایرانی عنوان کرد و گفت: افرادی، ناخواسته با پیروی از جامعه ی به اصطلاح روشنفکر، به سوی خارج شدن از عرف و دوری از رفتارهای پسندیده کشیده می شوند. نباید اجازه داد که پسوندهای غیراجتماعی بودن برای افرادی که خطوط و مرزها را رعایت می کنند گسترش پیدا کند که این امر با کمک رسانه ها و فرهنگ سازی درست شکل می گیرد.

از خلا قوانین حمایتی تا افزایش قوانین دست و پا گیر
سخت گیری های قانون برای جلوگیری از گسسته شدن زندگی زناشویی گاهی خود، یکی از عوامل بروز روابط موازی در زندگی مشترک می شود زیرا زمانی که فرد، خسته از برخوردهای سردِ شریک زندگی خود به قانون پناه می برد و قانون با اما و اگرهای گوناگون دست رد به سینه ی وی می زند؛ با مشاهده ی کوچکترین علایم عاطفی به سوی فرد دیگر کشیده می شود که همین امر زمینه ساز بروز خیانت در جامعه خواهد شد.

موضوعی که «گیتی پورفاضل» حقوقدان و وکیل خانواده پس از بررسی مفاد قانون، از خلا های قانون حمایتی برای زنان و بهادادن بیشتر به مردان در قانون جزایی کشور به آن اشاره می کند.

پورفاضل می گوید: با بررسی قانون حمایت از خانواده، مصوبه ی سال ۱۳۵۳، شاهد آن هستیم که از خیانت به عنوان عامل طلاق برای زن یاد نشده است. شاید دلیل کلیدی این است که خیانت تنها از سوی زنان امری ناپسند و تابو تلقی می شود و از سوی مردان خیانت به شمار نمی رود. هنگامی که مردان بر اساس قانون اجازه ی چند همسری دارد، دیگر خیانت معنایی نخواهد داشت. در چنین مواردی اگر زنان نتوانند حق از دست رفته ی خود را پس گیرند، دچار انزوا شده و گرفتار روابط عاطفی دوستانه می شوند. این در حالی است که در سایر کشورها، خیانت کردن یکی از موارد طلاق است.

این حقوقدان در ادامه، بازسازی نگرش افراد به ازدواج و قوانین حمایتی را به عنوان راهکاری برای رفع این چالش عنوان کرد و افزود: قوانین ما قوانینی است که برای ارزش های انسانی هیچ بهایی قایل نیست و به ازدواج به چشم معامله یی میان ۲ فرد نگاه می کند در حالی که ازدواج باید بر اساس عشق و علاقه ی دوجانبه پایه گذاری شود. باید نگرش جامعه در مورد پیوند زناشویی، بازسازی شود و قوانین هم از این پیوند مقدس حمایت کنند و یکطرفه عمل نکنند.

بازسازی اعتماد از دست رفته، تنها درمان پیمان شکنی
پس از افشای یک رابطه ی موازی، نخستین راه حلی که در ذهن زوج به خاطرمی آید، طلاق و مرگ روابط زن و مرد است در حالی که از نگاه مشاوران خانواده، این مساله، قابل اصلاح بوده و می توان آن را با مرور زمان و کمی صبر و حوصله، حل و فصل کرد.

نگاهی بر دستاوردهای روانشناسان نشان می دهد که دو سوم از زوج هایی که به دلیل به وجود آمدن رابطه ی موازیِ یکی از دو طرف با شخص سوم، دچار آسیب در روابط زناشویی خود شده اند، می توانند با طی یک دوره درمان به بهبودی قابل قبولی دست یابند و اعتماد از دست رفته را بازگردانند. رسیدن به این مرحله، به عواملی مانند نظام ارزش های فردی، توانایی در عفو و گذشت و تلاش فرد خطاکار برای جلب اعتماد همسر بستگی دارد.

در این باره، طهورا نوروزی معتقد است: طلاق تصمیمی فردی است که افراد در قبال یک اتفاق یا سانحه می گیرند. این ممکن است از سوی مرد باشد یا زن. اما به طور کلی می توان گفت برای مواردی که قابلیت اصلاح در آن وجود داشته باشد، طلاق، غیرعاقلانه ترین راه حل است زیرا ماهیت طلاق، بسترساز ناهنجاری های اجتماعی دیگری مانند مساله ی فرزندان طلاق خواهد بود.

پروانه محمدخانی هم بهترین مرجع برای شناخت علت و عوامل ایجاد رابطه ی موازی را مشاوران و روانشناسانی می داند که می توانند با ارتقای سلامت روانی زوج، آنان را به بازگشت سوق دهند؛ مشاورانی که افراد را به خودشناسی، تقویت نقاط قوت و پالایش روح تشویق کنند.

عشق خلاق، آموزه یی به نام مهارت زندگی
آموزش مهارت های زندگی و ساختن عشق در لایه های آن، یکی از مواردی است که در زندگی زنان و مردان ایرانی کمتر دیده می شود حال آن که در سایر کشورهای جهان، فارغ از میزان زمانِ گذشته از زندگی، همواره آموزش داده می شود.

در همین پیوند مهرداد ناظری معتقد است: زمانی ما می توانیم ۲ فرد را عاشقانه در کنار هم قرار دهیم که به آنان فرهنگ «صمیمیت» را بیاموزیم، یعنی آن ۲ یادبگیرند که حتی در گذر از نیم قرن زندگی مشترک، رابطه ی عاطفی و جنسی خوبی داشته باشند. اکنون در کشورهای اروپایی، با برگزاری کلاس هایی، به زنان و مردان می آموزند که همواره می توان در کنار هم از زندگی لذت برد و پاسخگوی نیازها و خواسته های شریک زندگی بود اما شوربختانه در ایران به دلیل نبود آموزش، زن وقتی به سن یائسگی می رسد احساس ناتوانی در برقراری ارتباط عاطفی و جنسی می کند و گمان می کند که دیگر نمی تواند رابطه داشته باشد و لذت ببرد. درواقع می توان گفت ما در بازتولید روابط مشترک بین ۲ فرد ضعیف هستیم.

قدم زدن، صرف یک فنجان چای در فضایی به دور از فکرهای انباشته شده در ذهن، پرسش سوال هایی مانند این که از من راضی هستی یا کدام کار من، تو را می رنجاند؟، همدلی و تمرین مهارت های گوش دادن و شنونده ی خوب بودن، از توصیه های ناظری برای زوج های ایرانی است تا از این طریق به رشد عشق و علاقه میان خود کمک کنند و مسیر ورود هر نوع رابطه ی موازی را از بین برند.

این جامعه شناس در ادامه، کاهش دخالت های اطرافیان در زندگی زناشویی را زمینه ساز عشق خلاق عنوان کرد و گفت: بارها دیده شده که دخالت خانواده ها مشکل های فراوانی ایجاد می کند که با فرهنگ سازی و الگوبرداری از کشورهایی که در آن ها، تنها تصمیم گیرندگان زندگی زناشویی، پدر، مادر و فرزندان هستند، می توان از ادامه ی این روند کاست.

با نگاهی به اظهارات کارشناسان و مشاوران خانواده می توان دریافت که یادگیری و به کارگیری اصول نه چندان دشواری همچون توجه کردن به رفتارها و نیازهای همسر، درک رفتارها و گوش فراسپردن به احساس های فرد مقابل، ایجاد تغییر و تنوع در مسیر روابط عاطفی و احساسی، بیان دقیق احساس های خوشایند و نارضایتی ها، مطالعه و افزایش آگاهی نسبت به اصول روابط زناشویی، ابراز عشق و علاقه، در پیش گرفتن صبر و حوصله برای بازسازی روابط آسیب دیده و مراجعه به مشاور در موارد نیاز، می توان رابطه ی زناشویی یی را که به دلیل خیانت آسیب دیده و حتی در معرض از هم پاشیده شدن است، نجات داد و اعتماد از دست رفته را بازگرداند.
*ایرنا
 
کلمات کلیدی : خیانت+طلاق
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۱:۰۵:۲۱
خداوکیلی مردها بیشتر از زنها خیانت میکنند من کسی را میشناسم زن زیبا و با عفافی داره ولی همش تو نخ ناموس این و اونه ! (3151863) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۳:۳۵:۲۵
دوسا عزیز..اون مردی هم با یک زن رابطه برقرار میکنه مگه نه؟نباید فقط یک طرف رابطه رو دید.طرف دیگه هم یک زنه...اینجا بیشتر معنا نداره.. از هر طرف به قضیه نگاه کنی قبیح است. (3152437) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۵:۵۴:۳۴
موافقم (3152885) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۴ ۱۰:۵۳:۲۵
اگه یه زن ناپاک تودنیا باشه مطمئن باشین 99 تا مرد ناپاک هست ....واین عملکرد مرداست که زنان را به خیانت وادار میکنه پس اول باید مردان جامعه را اصلاح کرد بعد هم قوانین سخت اسلامی مثل سنگسار را شروع کرد تا قباحت کار و نتیجه بر همگان معلوم شه (3163583) (alef-13)
 
به آفرید
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۲۳:۱۰:۱۷
باید دید هدف از زندگی چیه؟
آیا بودن در کنار هم و فرزند آوری و تولید نسل جامعه هست؟
یا دست یافتن به ارامش و محبت و عشق؟
متاسفانه نگاه جامعه سنتی به نکته اوله و نکته دومم به فراموشی سپرده شده
تو دنیای مدرن کسی موفقه که با دانایی همسر انتخاب کنه، نه از روی اجبار و فشار جامعه و خانواده که چرا زن نداری یا شوهر نمیکینی. (3153976) (alef-11)
 
ا.ر
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۰۶:۱۰:۱۰
گفت : تو نخ ناموس اين و اونه نه اينكه حتما رابطه اي در كاره. يا چه بسا اون زن مجرده يا نميدونه كه اين آقا متاهله. ضمنا همين چند وقت پيش آمار دادند كه خيانت مردها سي درصد بيشتره. (3154249) (alef-11)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۱۱-۳۰ ۱۴:۲۵:۲۵
بله زنه.ولي الزاما زن متاهل نيست.چون براي فرد متاهل خيانت محسوب ميشه و به مراتب وقيحتر از انجام چنين عملي در فرد مجرد است.اكي؟؟؟ (3553577) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۳:۵۳:۲۵
مخالفم (3152506) (alef-11)
 
صادق
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۶:۱۷:۳۰
منم مخالفم. منتها این فضاهای مجازی و ماشالله گروه های وایبری و تلگرامی در از هم پاشوندن بنیان خانواده ها کم تاثیر نداشته اند. متاسفم که وسایل ارتباطی تبدیل به سرگرمی و ابزار افشاگری و مسائل بی اخلاقی گری شده اند. واقعا دردناکه و غم انگیزه این کمبود سواد رسانه ای و اجتماعی جامعه کنونی. (3152961) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۲۳:۳۹:۰۰
ببخشيد، چرا مينويسد خيانت؟
خيانت خيلي معنا دارد. مهمترينش اين است كه اين كار قبيح به خاطر پيمان ازدواج بد است. اگر نه مثلا قبل از ازدواج با هركي ميخواهي رابطه داشته باشي اشكالي نداره، چون خيانت نيست.


در صورتي كه از نظر دين ما زنا گناه است. براي مرد و براي زن. قبل از ازدواج و بعد از آن.
البته زناي انسان متأهل به مراتب گناه سنگين تري است. (3154023) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۰۸:۵۴:۵۹
إستاد بزركوار اينترنت، وايبر، .. وسيله هستند تا زماني كه انكيزه نباشه وسيله هم معني نداره (3154535) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۴:۰۱:۱۵
البته اکثر نظرهای مخاطبان از سر احساسات بیان شده و خیلی کارشناسانه به نظر نمی رسد.
بنده هم کارشناس نیستم اما می خواهم یک بعد دیگر ماجرا را هم بیان کنم.
تنوع طلبی در ذات آقایان وجود دارد و این عیبی برای آنها محسوب نمی گردد. اما وقتی یک مرد که حتی اعتقادات درونی زیادی هم دارد، به خانواده پای بند است و ... در کوچه و خیابان با هزاران دختر و زن آرایش کرده آن هم با این شکل عجیب امروزی مواجه می شود، بی حجابی و عریانی به جایی رسیده که برخی زنان لباس های بسیار زننده می پوشند و در جامعه حاضر می شوند، نتیجه طبیعی آن تحریک حس تنوع طلبی و کنجکاوی آنها نسبت به سایر زن ها می شود. در نتیجه برخی رفتارهای ناشایست رخ می دهد.

منظور بنده انداختن همه گناه به دوش زن ها نیست اما می خواهم بگویم :
خانمی که حاضر نیست همسرش گوشه چشمی به دیگری داشته باشد، یا گوشه محبتش به کس دیگر تعلق پیدا کند، چگونه است که با خودنمایی های عجیب در خیابان و محل کار به دنبال کسب توجه سایر مردان است ؟

ممکن است برخی خانم ها بگویند ما دنبال جلب نظر کسی نیستیم و فقط حس زیبایی دوستی است که اینگونه می آییم. پاسخ این است که شما زن هستید و درون آقایان را به درستی درک نمی کنید، ممکن است شما نیتتان این نباشد، اما برای مردها فرقی نمی کند شما با چه نیتی دارید جلوه گری می کنید، آنها در مورد شما فکر بد می کنند و به شما طمع می ورزند. (3152526) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۰۶:۱۷:۲۹
"تنوع طلبي در ذات آقايون وجود داره و عيبي هم نداره" اين نظريه رو از كجا درآوردي؟ توجيه خوبي براي خيانت مردها نبود.اين حرف اگه از طرف مرد به همسرش گفته بشه بوي خيانت ازش مياد.بخصوص كه همه تقصير هم گردن مانتوي تنگ انداختي. (3154251) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۰۹:۱۶:۵۶
از نظر شما ساختار فيزيكي و رواني مردهاي ايراني با مردهاي اروپايي متفاوته كه در اينجا ديدن زنهاي آرايش كرده مجوز انجام رفتارهاي ناشايست براي آنها ميشود و در آنجا چنين زناني تاثيري در بروز رفتارهاي خارج از چهارچوب نميگذارند؟ (3154584) (alef-11)
 
کریم همکار
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۱۶:۲۳:۲۱
این آقایانی که با دیدن چندتا لباس رنگارنگ از خود بی خود می شوند ،مشکل فرهنگی دارند .نگاه آنان به زن کالایی است .به هر زنی به عنوان طعمه نگاه می کنند.این آدم ها اگر چندصباحی در یک کشور متمدن زندگي کنند کم کم خوی عقب مانده شان را از دست می دهند و از رو دست دیگران یاد می گیرند که رفتارشان را فعلا اصلاح کنند.کم کم ممکن است فکرشان هم اصلاح شود.نه اینکه در کشورهای دیگر به زن نگاهی کالایی نیست ،هست .ولی جامعه زنان آنقدر توسری خور نیستند که مردان به خودشان اجازه هر فعل توهین آمیزی بدهند. (3155872) (alef-11)
 
العبد
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۴:۲۸:۱۷
صورت درست آیه :
الطیبات للطیبین (3152620) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۴:۳۹:۰۱
رابطه خارج از ازدواج زنا نامیده می شود. مجازات زنا محصنه در اسلام چیست؟
اگر حکم زنا جاری و در این رابطه اطلاع رسانی شود، این پدیده شوم کاهش یافته و در نتیجه میزان طلاق کاهش خواهد یافت. (3152655) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۵:۵۹:۳۶
تازیانه
سنگسار از کجا اوردین خدا داند حکم قران دررابطه با زنا تازیانه است نه سنگسار (3152909) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۰۹:۱۷:۳۹
تازيانه براي اون كسي هست كه ازدواج نكرده عزيزم. دقت كن! (3154586) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۱۲:۲۷:۲۳
اين حكم مال يهودي ها بوده (3155177) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۶:۲۵:۲۴
مشکل متفکرین مسلمان! اینه که مشکلات رو تک علتی می بینن!! یه کاری رو هم قبول داشته باشن اگه نتیجه عکس هم بده بازهم حرف خودشون رو می زنن!!! (3152976) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۷:۱۰:۴۵
فعلا که به خاطر حقوق بشر و فشارهای خارجی متاسفانه قانون و ...را انجام نمی دهیم (3153060) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۵:۳۵:۰۸
تجربه هایی که بنده داشتم و چیزهایی که دیدم کلا دخترها بسیار دروغ میگن و وفا هم ندارن . خیلی هم خوب نقش بازی میکنن و شما متوجه نمیشی که طرف خیانت کرده یا دروغ گفته خیلی باید حواست رو جمع کنی تا متوجه بشی
خیلی هم مظلوم نمایی میکنن که مردها خائن هستند و...در حالی که قضیه عکسه (3152833) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۶:۲۴:۰۹
من دقیقا این تجربه رو در مورد آقایان دارم
اکثر آقایان متاهل آب پیدا نمی کنن وگرنه شناگرهای ماهری هستند
دیدم که می گم ها (3152972) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۸:۱۲:۲۴
اولین و بزرگترین مشکل همین بگو مگو است که تو جامعه راه انداختن.
اگر آقایان چنین کنند ما خانمها هم چنین اگر پس ما هم و ....
هر کس جای خودش تا توازن بر قرار بشه ساده است. (3153247) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۰۸:۴۷:۰۹
ماشاءالله به تجربیات شما انگار دایره ی تحقیقات میدانی تان خیلی وسیع بوده! (3154508) (alef-11)
 
س
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۱۵:۴۹:۱۴
یعنی وقتی مردی خیانت کنه زن هم باید انجام بده که توازن خیانتی برقرار بشه متاسفم برای سطح فکر برخی ادمها...... (3155792) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۱:۰۸:۵۳
خدا لعنت کنه همسران خائن را ادم دیگه جرات نمیکنه ازدواج کنه (3151880) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۱:۱۰:۳۱
قدیم طرف با هم ازدواج میکردند. یکی شون یک هفته بعد در یک حادثه، تا اخر عمر ویلچر نشین میشد. یا یک عضو بدنش ناقص میشد.
تا اخر عمر پای اون یکی می ایستاد.
الان سالم هستی، بهت خیانت میکنن

بعد هم امتیاز بندی میکنن. اگر پول داری، ماشین خوب داری، شغل و موقعیت داری
و گرنه محل ت هم نمیزارن (3151885) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۰۹:۴۲:۲۰
از زن و شوهري كه 70 سال در كنار هم به خوبي و خوشي زندگي كرده بودند پرسيدند كه چگونه توانستيد اين همه سال در كنار هم دوام بياوريد جواب دادند قديمها وقتي چيزي خراب ميشد دوباره تعميرش ميكردند اما الان تا خراب ميشه دور انداخته ميشه! (3154626) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۱۲:۲۸:۲۱
چاره ديگه اي نداشته (3155178) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۱:۲۱:۳۸
در خیانت ها 80درصد مردان تنها 20 درصد زنان (3151924) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۳:۴۶:۵۹
85 % زنان و 15 % مردان (3152481) (alef-11)
 
آرام
۱۳۹۴-۱۱-۳۰ ۱۴:۳۳:۳۴
خدا بهتون انصاف بده.فقط همين (3553594) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۴:۴۲:۴۹
ببخشيد اون ٨٠درصد مردان با كى خيانت مى كنند؟طرف مقابلشون مرده يا زن هست؟؟ (3152668) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۵:۳۳:۲۱
زنان خیابانی، زنان مجرد، زنان مطلقه و...
حتما نباید زن متاهل باشه ولی باز هم این آمارها بررسی دقیق آماری، ولو فقط در بین جامعه آماری که به دادگاه مراجعه می کنن و خیانت رو اظهار می کنن ،باید انجام بشه. (3152830) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۰۳:۰۵:۵۱
اهان! زنان خیابانی زنان مجرد و زنان مطلقه جز جمعیت زنان نیستند!!!!؟

خدایا این تحلیل گران و کارشناسان رو نه همجنس های خودشون رو ادم حساب نمی کنن از جامعه نگیر.

جالبه مردان بیکار مردان مطلقه مردان مجرد جز جمعیت 80 درصدی خاینان هستن و لی زنان اون دسته جز اون استه نیستند!!! (3156795) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۲ ۰۷:۴۰:۴۱
مرد مجرد به كي خيانت ميكنه دقيقأ؟! (3160092) (alef-11)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۱۱-۳۰ ۱۴:۳۲:۵۹
شما خيلي باهوشي ها.ماشاا... به اين تحليل!!! (3553592) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۶:۰۶:۰۷
مخالفم آمار غلط است (3152932) (alef-11)
 
آریابان
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۱:۳۱:۱۹
مهمترین علت این خیانت را باید در سرخوردگی و یأس پس از ازدواج جستجو کرد؛
یعنی زمانیکه یکی از دو طرف و یا حتی گهگاه هر دوی اونها به وجود اشتباهی عمیق و حتی فاجعه بار و وخیم در انتخاب همسربرای خود واقف میشوند ولی چنانچه بدلایل گوناگون امکان علنی و آشکارکردن این بدگزینی و سپس جدائی و طلاق رسمی رو نداشته باشند ، به شیوه های پنهانی و از جمله خیانت !!! به همسر ، برای تسکین خود روی میاورند (3151977) (alef-11)
 
سلام
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۳:۴۹:۲۱
مشکل اینه که همه فکر میکنن مسئله سر «انتخاب درست» ه. اصلا چیزی به نام «انتخاب درست» وجود نداره، شما با هر آدمی ازدواج کنی یه سری مشکلات با اون آدم خواهی داشت. مشکل اصلی سر نداشتنه واقع بینی ه. اینکه جوانها تخیل میکنن اگه یه انتخاب استثنایی داشته باشن دیگه تا اخر عمر مشکلی نخواهند داشت. این دید رویایی رو باید در اذهان تصحیح کرد. (3152488) (alef-11)
 
در جواب سلام
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۷:۰۶:۲۶
معرکه بود نظرت (3153049) (alef-11)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۰۲:۱۲:۵۳
سلام من با شما موافقم. اولا واقعا برای مردمم متاسفم که بیشترشون اینطور بیسوادانه فکر میکنن!! مردی که زنش حرفش رو نمیفهمه! و از داشتنه پدر و مادری که خودشون غرق در مشکل زناشوئی رنج میبرن سرخوردس و مشاوران روانشناسی که هیچ وجدان و تعهدی درشون پیدا نیست دست بگریبانه چه توقعی دارید؟!! خودکشی؟ یا اسمش رو بزارین خیانت؟ (3156760) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۱:۳۹:۰۸
یک کلمه جواب شما را بدهم فقر (3152011) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۳:۵۳:۴۳
چه ربطي داره؟ (3152508) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۴:۴۵:۵۳
سلام ،دوست عزیز کسی از فقر به دنبال خیانت نمیرود واگر هم بروند درصد کمی دارد ،بزرگترین علت ضعف ایمان ونداشتن تقوا است،کسی که از خدا بترسد به چنین کارهایی دست نخواهد زد. (3152679) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۶:۰۳:۰۵
به گفته ی مسؤلان ، بالاترین طلاق مربوط به ازدواج های دانشجوئی که صرفا" بخاطر تسهیلات در زمان تحصیل می باشد ، عده بسیاری تن به این نوع ازدواج می دهند . (3152918) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۶:۴۶:۳۶
کشورهای اسکاندیناوی هم فقیر هستند که از این کارها میکنند ؟ (3153014) (alef-11)
 
farid
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۷:۱۳:۰۶
باور کنید من چیزایی که تو ایران دیدم تو سوئد ندیدم.پس نمی‌شه پوشش را دلیل این خیانتها دانست (3153069) (alef-11)
 
میثم
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۲۱:۱۶:۰۰
دوست گرامی، آمار رسمی رو نگاه کنید، کشورهای اسکاندیناوی من جمله سوئد بالاترین آمار adultry یا خیانت متاهلین رو در کل دنیا دارند

در کل دنیا!

یک سرچ ساده در اینترنت بزنید تا آمار رسمی خیانت بالای 50 درصد رو برای این کشورها (نروژ و سوئد و ... ) پیدا کنید (3153721) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۲۱:۵۱:۲۴
باعرض معذرت آرایشها و پوششها در اینجا فقط صرف بدحجابی نیست بازهم عذر خواهی میکنم در ایران بیشتر آرایشها فجیع است در صورتی که در همان سوئد جوانانشان به این صورت آرایش نمیکنند و زنان وقتی پا به سن مزگذارند برای اینکه از تک و تا نیفتند آرایش غلیظ میکنندو فی المثل لباس قرمز میپوشند ولاک میزنند و... (3153790) (alef-11)
 
ا.ر
۱۳۹۴-۰۶-۱۲ ۰۲:۱۲:۴۰
يعني آرايش كردن بدتر از تاپ، شلوارك پوشيدنه؟! (3159938) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۰۲:۱۹:۲۰
بعضیها فکر میکنند وقتی توی خیابون های سوئد راه میرن، آمار خیانت رو بدست میارن

قصد جسارت ندارم

ولی افرادی که یک سفر یا چند سال زندگی در کشورهای خارجی دارند، خیلی بی حساب قضاوت میکنند و همه چیز رو عالی میبینند (3154189) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۸:۴۴:۴۰
من هم چیزهایی که تو ایران دیدم و بخصوص از زنها و خواسته ها و رفتارشان در سوئیس ندیدم (3153359) (alef-11)
 
عباس
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۱:۵۸:۲۷
وقتی چه دختر و چه پسر از دوران نوجوانی داشتن رابطه با جنس مخالف رو افتخار میدونن شما حساب کن چه قبل ازدواج و چه بعد ازدواج خیانت براشون یک امر عادی تلقی میشه!طرف قبل از ازدواج به رابطه با جنس مخالف اعتیاد پیدا کرده،طرف برای رهایی از این اعتیاد به خیال خودش ازدواج میکنه و چون قبلش گزینه های زیادی رو تجربه کرده همسر قانونیشم نمیتونه نیازهاشو رفع کنه،به همین دلیل دوباره به رابطه با جنس مخالف میوفته!!!!اگرم بعد از ازدواج دست از کارهاشم بکشه،سو ظن تو این افراد زیاده چون با خودش میگه من که با خیلی ها بودم از کجا معلوم همسرمم با خیلی ها نبوده؟؟که این مورد برای مردها بیشتر پیش میاد (3152088) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۴:۴۶:۳۵
واقعا حرفت درسته.کاملا مشخصه که تو جامعه هستی...به عینه این چیزی که میگی رو دیدم.. (3152682) (alef-11)
 
هادی
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۸:۰۲:۰۶
دختر و پسر هائی که قبل از ازدواج چندین دوست پسر و دختر را تجربه کرده اند و تا ...بعد از ازدواج هم همدیگر را رها نمیکنند و قبح مسئله هم از میان رفته و میشود آن که همه میدانند. مخصوصا این میهمانی ها و جشنهای مختلط که این روز ها کلاس عده ای شده قوز بالا قوز برای برقراری روابط آنچنانی است . (3153199) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۱۱:۴۵:۲۷
در مورد مردها پیش میاد رو مخالفم (3155002) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۲:۰۰:۲۶
زنها در حال حاضر بیشتر خیاانت می کنند و بیشتر دروغ میگویند. (3152097) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۴:۳۸:۴۷
من یک مرد هستم ولی جواب من به شما این است
منفی (3152654) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۵:۳۱:۵۱
تجربه نداری اگر تجربه کرده بودی میفهمیدی (3152820) (alef-11)
 
نينا
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۰۶:۲۸:۴۱
كنتور كه نميندازه هرچي دلت ميخواد بگو. فيلمهاي ما هم كه اغلب مردها رو مخفي كار و دروغگو و زنها رو بيخبر از همه جا نشون ميده تا حدي برگرفته از واقعيت جامعه است. (3154254) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۲:۰۷:۰۸
این صحبتها قبلا وجود نداشت و همه مردم زندگی سنتی ایرانی خودشان را داشتند تا ماهواره و اینترنت به بازار آمد و با آن فرهنگ های عجیب و غریب . (3152120) (alef-11)
 
العبد
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۴:۳۵:۳۱
تکنولوژی های جدید ارتباطی همگی آیات خداوند هستند و گریزی از آن ها نیست مهم فرهنگ و فلسفه استفاده از آن هاست.
این تکنولوژی ها در حکم کارد آشپزخانه هستند. (3152642) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۲:۱۶:۴۸
بخاطر از بین رفتن محبت مادری در خانواده هاست

دخترای امروزی متاسفانه ازدواج رو نه مسیری برای تکامل و تعالی میبینن بلکه راهی برای جبران عقده های روحی و مادی گذشته خودشون میبینن و به تنها چیزی که اهمیت نمیدن خانوادس

آزادی همه جانبه و کار در بیرون از صبح تا شب توسط خانم و عدم توجه و محبت به همسر و فرزندان نتیجش میشه خیانت دوطرفه و از همه بدتر تربیت نسل کودکانی بدون عاطفه و خشن و سنگدل چرا که بجای محبت مادری در مهدهای کودک بزرگ شده اند

متاسفانه دختران ما از اروپا و امریکا فقط فیلمهای انها و خوشگذرانی زنها و بی تعهدی زنها به خانواده را دیده اند و حرف از تساوی حقدق زن و مرد میزنند در حالیکه جامعه واقعی اروپا و امریکا بسیار خانواده دوست هستند

نمونه جالب ان وزیر دفاع جدید المان است که یک خانم پزشک با 5 فرزند !!! یعنی در مخیله دختران ایرانی هم نمیگنجد .این خانم که از طبقه بالای جتماعی و تحصیلکرده میباشد برای تربیت فرزندان خود چندین سال را سرکار نرفته تا کودکان خودرا درست محبت و تربیت کند در حالیکه یک پزشک و سیاستمدار بوده ولی اولویت خود را ایجاد محبت در خانواده گذاشته

ایا کدامیک از دختران ما حاضر به چنین کاری هستند ؟در فرهنگ امروزی ما ازدواج تولید محبت نمیکند و در این مساله خانواده ها و تحریک به مادی گرایی بیش از همه مقصرند (3152150) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۵:۰۹:۵۰
یعنی اگر خانم ها بنشینند توی خانه و برای کوچکترین نیاز مالی خود دستشان را جلوی شوهرانشان دراز کنند و از ترس حمایت نشدن از طرف او و خانواده اش در برابر تمام خورده فرمایشات آنها خفه شوند مشکل خیانت حل می شود ؟؟؟؟
مردان ایرانی دارن چوب زیاده روی ها و مردسالاریهای بی منطق خود را می خورند و خود کرده را تدبیر نیست
الکی خوش خیال نباشید
زنان ایرانی دیگر تن به بندگی و بردگی نخواهند داد (3152766) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۶:۴۳:۳۲
کاملا مخالفم (3153008) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۷:۲۰:۳۱
ببخشید که (استغفرالله) خدا در تعیین وظایف و خلقت زنان و مردان اشتباه کرده!!!!! تو یه رادیو فکستنی میگیری که تو دفترچه اش نوشته با باطری کار میکند و نباید به برق وصل شود توصیه سازنده اونرو هر چند اگه نشناسیش باور میکنی ولی خدا که سازنده و خالق انسان هستش و در دفترچه منوال هم کاملاً حد و حدود رو شرح داده بازم خرده فرمایش دارید و ادعای روشنفکری میکنید ....چرا نمیگی سازنده رادیو اشتباه کرده یا مثلاً اون تو کشور کره گفته که با باطری کار میکنه اینجا که ایرانه میشه با برق هم استفاده کرد اما در مورد احکام خدا زمان و مکان رو دخیل میکنید......دلم برای دین و شریعت میسوزه که دیواری کوتاه تر از اون در دنیا نیست البته اینهم جزو آزمونهای الهی هستش و خوش به حال اونهایی که سربلند بیرون میان......یاحق (3153096) (alef-11)
 
meisam
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۲۱:۱۹:۱۴
شرع و دین واقعی، اگر خیلی توصیه نکرده حضور بیرون از خونه رو برای خانومها، در عوض نفقه و مهریه رو بدون قید و شرط برای زن قرار داده

زن میتونه مهریه زیاد طلب کنه و قانون هم "باید" حمایت کنه. نفقه هم جای خودش

در شرع تناقض نیست. "به شرطی" که درست اجرا بشه و همش اجرا بشه (3153726) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۰۰:۳۲:۱۹
تو نفهمیدی این نطر چی گفته
یکم عقلتو بکار بنداز نگفته بشینی تو خونه گفته افراط و تفریط نباید کرد

تو مگه از دختر صدراعظم سابق المان که الان وزیر دفاع و پزشک بالاتری؟اونم اگه مثل تو عقده داشت اسم تربیت بچه و محبت رو میزاشت بردگی و بندگی (3154096) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۰۸:۱۴:۳۷
باهات موافقم , خورده فرمایش آقایان و خانواده هاشون و توقعاتی که از زنان دارن واقعا زیاده , این پسرا و خانواده هاشون هستن که اولین گزینه برای عروسشون رو شاغل بودن و داشتن پدر پولدار میدونن بدون اینکه ذره ای نگاه به خودشون بکنن , در ثانی وقتی فرهنگ کتابخونی , و گذرندون وقت به صورت تفریحات سالم و مهیج نباشه همه رفتن سراغ تلگرام و لاین و اینا , متاسفانه ایرانی ها هم که فرهنگ استفاده از این اپلیکیشن ها رو ندارن , مرد متاهل و پسری نیست که مزاحم خانم ها از طریق تلگرام نشه , حالا سماجت آقایون در مزاحمت ستودنی است , آقای متاهل و مجردی که تو تلگرام به خانم متاهل و مجرد پیغام میدی , وقتی خانوم بهت میگه نه چرا باز مزاحمش میشی؟ (3154364) (alef-11)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۱۱-۳۰ ۱۴:۴۱:۵۹
آفرين.خود من خواستگاراني داشتم كه چون دانشجو بودم بهم ايراد ميگرفتن و ميگفتن كه ما خانم شاغل ميخواهيم.و يكي از اولين سوالاتشون شغل پدر بنده و شاغل بودنم بود.انگار كه ميخوان شوهر كنن.به خدا من كه دخترم اول بسم ا.. روم نميشه از طرف بپرسم شغل پدرتون.بعد اين آدمهاي بي چشم رو ميان اينجا درس اخلاق ميدن. (3553607) (alef-11)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۱۱:۵۶:۰۸
این پاسخ شما نشون میده که محبت شما محبت چندانی به خانواده پدری تا زمانی که توش هستی و به خانواده ای که خود شما خدای نکرده تشکیل دادی یا میدی پایبندی خاصی نداری. محبت خودت رو به درون خانواده و اعضای اون نمیدی و خانواده ای سرد داری.
همینها عامل اصلی سردی و درنهایت خیانت خانواده است. باید عامل اصلی و جرقه های خیانت را اهمیت دهیم.
زنهایی مانند شما با هوار هوار کردن هایشان در جامعه و حقوق برابر خواستن در تمام جوانب زندگی فقط و فقط به زندگی خودش آتش میزنند و متاسفانه یا خوبخشتانه هیچ گوش شنوایی هم برای شنیدن این حرفها ندارند و فقط یکسره و بانهایت سرعت از حقوق ضایع شده خود فریاد میزنند، البته حقوقی که خود و همفکرانشان برای خود ساخته اند. اینطوری حقوق سازی اصلا مطابق فطرت زن و مرد نیست. (3155055) (alef-11)
 
امیدوار
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۵:۳۵:۱۵
کاملا موافقم. (3152834) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۵:۳۸:۱۶
حرف شما تا حدودی درسته اما ایراد از هر دو طرفه و هر مورد از خیانت نیاز به بررسی خاص خودش رو داره. (3152850) (alef-11)
 
یه نفر
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۲:۲۲:۴۲
من در بین دوستان و اشنایان متاهلم طلاق عاطفی زیاد می بینم
امکان ندارد یک انسان بتواند گسی را که شخصیتش را نمی پسندد یا بطور سنتی و تحت فشار خانواده و اجتماع و عرف و نیاز های جنسی ،و نیاز های اقتصادی بدون شناخت کافی به همسری پذیرفته برای همیشه دوست داشته باشد و امکان ندارد که بشود یک انسان را مجبور کرد تا اخر عمرش ،تکرار می کنم تا اخر عمرش ،به کسی که دوستش ندارد حداقل از لحاظ عاطفی وفادار بماند
به هر حال انسان موجود اجتماعی است و قطعا در گیر و دار روابط اجتماعی به کسی که شبیه و همفکر خودش باشد برخورد می کند
از طرفی پیچیده بودن فرایند طلاق و عادلانه نبودن حقوق طرفین و نبودن حمایت های کافی اجتماعی و اقتصادی از افراد مطلقه و بخصوص فرزندان طلاق باعث می شود افراد ایجاد روابط موازی را به طلاق ترجیح بدهند
به نظر من تنها راه ،ایجاد زمینه ی مناسب برای جوانان برای شناخت علایق و نیازهای خود و همسرشان قبل از ازدواج است . البته اقدامات صورت گرفته در خصوص تفکیک جنسیتی و عقاید سختگیرانه ی عده ای ،دقیقا مخالف با این مهم حرکت می کند (3152165) (alef-11)
 
سحر
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۰۶:۴۵:۰۹
موازي كاري نكردن در شرايطي كه شما گفتيد خيلي سخته ولي شدنيه.
بنده با اصرار والدين با كسي كه دوازده سال از خودم بزرگتره ازدواج كردم تازه شرايط مالي مناسب هم نداشت كه فكر كنيد پول بنده رو به زندگي متعهد كرده اما با وجود چهره نسبتا خوبي كه خدا به من ارزاني داشته هميشه از اين جور قضايا ميترسيدم و وجدانم مانعم بوده. فكر ميكنم الان قبح اين مسائل ريخته و برخي زوج ها بي پروا شده اند. (3154258) (alef-11)
 
mehran
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۲:۲۴:۱۰
طبق آمار حدود 10 میلیون زن مطلقه، بیوه در ایران وجود دارند. کارشناسان محترم بفرمایند این 10 میلیون نفر چه کار باید بکنند. اگر هر مرد تنها با یک زن باشد تکیلف این عده چیست؟ اگر مردی با دلایل صحیح علاوه بر همسر خود با یکی از این خانم ها ارتباط برقرار کند به خیانت متهم می شود. اگر خارج از موازین هم به دنبال کام جویی در ایران و خارج از کشور باشد باز هم این کار بد است. پی تکلیف چیست؟ (3152173) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۳:۵۱:۰۴
به همون تعداد هم مرد مطلقه و بیوه است شما نگران اونا نباش (3152494) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۳:۵۶:۳۶
آقا مهران اگر اين آمار برعكس بود هم همين استدلال را داشتيد؟ يعني اگر مثلا 10 ميليون مرد از همسر جدا شده وجود داشت خانمها حق داشتند علاوه بر همسر خود با يكي از آنها ارتباط برقرار كنند و به خيانت هم متهم نشوند؟! واقعا تكليف چيست؟ (3152514) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۴:۱۴:۵۳
تعداد زنان و مردان تو این کشور برابر هست دوست محترم! (3152570) (alef-11)
 
منیره
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۴:۲۵:۳۹
دوست خیلی خیلی منطقی و محترم! این خانم ها احیانا تنهایی که طلاق نگرفتن؟! یعنی به همون تعداد مرد مطلق تو این جامعه وجود داره و اگر آدمهای باهوشی مثل شما فکر می کنن که آدمهای طلاق گرفته نباید مثل آدمهای معمولی ازدواج کنند و حتمن باید آویزان زندگی این و اون بشن این شامل مردها هم می شه! نمی دونم شماها چه جوری حساب می کنین که تو جامعه ای که تعداد مردهاش از تعداد زنهاش بیشتره همیشه کلی دختر ازدواج نکرده و زن مطلقه ی اضافی درمیاد؟! (3152604) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۵:۲۹:۱۷
آفرین خیلی هوشمندانه جواب دادین
البته این آمار ده میلیون خیلی عجیبه
ما کلا 75 میلیون هستیم
تقریبا نصف این جمعیت خانم هستند و تقریبا یک سوم از آنها کودک هستند یعنی حدود 25 میلیون خانم بالغ داریم و از این تعداد 10 میلیون مطلقه هستند؟؟؟؟؟
خییییییییلی عجیبه (3152815) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۶:۴۴:۱۳
ازدواج مجدد برای مردها راحتر از خانمهاست (3153010) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۲۰:۳۵:۱۱
این چه حرفیه اخه....اصلا اینطور نیست ازدواج مجدد برای هر دو طرف سخته (3153647) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۰۷:۳۷:۳۶
خب مگه دروغ میگه
شما اگه یه گشتی تو جامعه بزنی میفهمی که این دختران و زنها هستند که از بی شوهری رنج میبرند. مردان بالاخره اگر بخواهند راحت میتونن ازدواج کنن. (3154302) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۵:۱۸:۲۴
طبق شرعیات و قوانین ناب اسلام محمدی هر مرد میتونه تا 4 زن و 40 صیغه داشته باشه پس تکلیف عده ی کثیری از اون 10 میلیون اینجوری باید مشخص بشه...بستگی داره تعریف از دلایل صحیح چی باشد؟؟؟؟؟نگاه زن و شوهر ممکنه مخالف باشه...بحثی دیگه ای هم که هست اینه که اشکال نداره با دلایل صحیح با کسه دیگه ای ارتباط برقرار کنه ولی خصلت آدمی طوریه که ممکنه غرق در احساسات بشه و ............... (3152795) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۹:۴۲:۱۱
ببخشید آقا این تعداد صیغه رو از کجا آوردین. نکنه مبنا رو شاهان قاجار گذاشتین؟ (3153532) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۹:۴۷:۱۵
این صیغه باعث افزایش هوسرانی مردها شده. باید طی این مقطع زمانی منع شه (3153546) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۲۰:۰۵:۵۶
کجای قرآن 40 صیغه اومده ؟ بی زحمت آیه رو ذکر بفرمایید (3153585) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۰۹:۲۵:۲۷
تا بی نهایت صیغه میشه کرد...40 تا درست نیست (3154600) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۵:۳۲:۴۵
10 میلیون چیه؟
امار چرا از خودت میسازی؟ (3152825) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۲:۳۴:۲۷
توجیه درسته نه توجیح مجید جان! (3152202) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۳:۱۴:۱۰
به نظرم بهتر است قوانین سفت و سخت تری برای آقایون در این مورد باید تصویب بشه (3152363) (alef-11)
 
حامد
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۴:۵۵:۵۹
اختلاف فرهنگی عامل بسیار مهمی در دلسرد شدن آدمهاست چیزی که من خودم درگیرش هستم. وقتی از یک خانواده تحصیل کرده و سطح بالا با یک خانواده با تحصیلات مقدماتی و عامی ازدواج میکنی البته ازدواج من سریع و در عرض 8 روز اتفاق افتاد اون هم چون از خواستگاری رفتن زیاد و تجرد خسته شده بودم.بر همین اساس به دوستان پیشنهاد میکنم در ازدواج عجله نکنند (3152715) (alef-11)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۱۲:۰۲:۵۷
به نظرم شما بهتره با قوانین کشور که باید مطابق قوانین اسلام باشه کمتر مخالفت کنی. اگه نمیتونی تحملش کنی کشورهای اسکاندیناوی برای شماخیلی بهتره. تشریف ببرید (3155084) (alef-11)
 
نوری
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۳:۲۱:۴۱
ممنون، مطلب خوبی بود. به نظرم در این خلا آموزشی مهارت های زندگی مشترک خیلی خوبه اگه سایت هایی مثل الف که خوانندگان زیادی دارند، قسمتی از مطالب خودشون رو به طور مداوم به این مسئله اختصاص بدن. (3152391) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۳:۴۲:۱۶
چند همسری صیغه و دائم حق مسلم ماست واژه خیانت رو شما نمی تونید به حلال خدا اختصاص بدید (3152452) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۲۱:۲۲:۵۵
اگر اون دنیا دیدی صیغه اصلا در قرآن نیومده و توجیهی بیش نیست، انگشت ندامت رو شدیدا خواهی گزید

تعدد همسر در قرآن هست ولی صیغه به هیچ وجه نیست و معنی اون آیه که فمااستمتعتم داره، به هیچ وجه صیغه نیست

من متخصص زبان عربی هستم و معنیش صیغه نیست (3153729) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۲۰:۲۰:۴۶
شما معنیش را بگو آنوقت معنی میشه لذت بردن. (3159240) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۲۳:۵۲:۴۱
در مورد مهريه كه مي شه حق مسلم نيست اما اينجا حق مسلم معنا دارد. مهريه همه همسرتان را تمام و كمال بده از نظر مالي و عاطفي هم به همه برس برو هر چه خواستي صيغه كن. اما اگر بخاطر اين زنهاي كه گرفته نتونستي از نظر عاطفي و جنسي همه را داشته باشي و انها به تو خيانت كردند تكليف چيست؟ (3154050) (alef-11)
 
کاوه
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۳:۴۴:۱۹
سرکار خانم
لطفا عرف گذشته و آموزه های شرعی را فراموش کنید و در این بحث اجتماعی وارد نکنید - چرا؟
عرف را وارد نکنید چون عرف ایرانی این بوده که زن در خانه بماند و مرد در باغ و باغات مشغول عیاشی و خیانت باشد و زن هم که با لباس سفید به خانه بخت آمده و با کفن هم باید خارج شود.
بحث آموزه های شرعی را هم وارد این بحث نکنید زیرا بنده در عجبم مسئولیت بی توجهی به آموزه های شرعی با وجود داشتن حدود 40 سازمان فرهنگی و ارشادی چه نهاد و ارگانی است و جرا در بخش ترویج این آموزه ها اینقدر ناتوان و ناموفق بوده ایم. ایا استدلال مان قوی نبوده است؟ ایا فرهنگ سازی بلد نبوده ایم؟ ایا در بخش تبلیغات اشکال داشته ایم؟
پدیده ها و علی الخصوص ناهنجاریهای اجتماعی بدون دلیل نیستند حال اگر ما ....بلد نیستیم این دلایل را شناسایی و درمان کنیم، ایا مردم مقصرند یا مسئولان؟
شاید اصلا باید در ارزشهایمان تجدید نظر کنیم. شاید لازم باشد در نگاهمان تجدید نظر کنیم. شاید اصلا طلاق آنقدرها هم که فکر می کنیم، بد نباشد و مزایایش از نعایبش بیشتر باشد- نمیدانم چون من دانش جامعه شناسی ندارم اما آنچه مسلم، ..... در این میان نتوانسته نقش درستی ایفا کند (3152463) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۸:۵۹:۳۰
کاوه جانم ببین مشکل از زمانی شروع شد که امثال من خواستند مانند تو همه عرفات و شرعیات جامعه را به هم بریزند. امروز پس از سالها زندگی در غرب و دیدن بسیاری از زوایای پنهان متاهلین و مجردین غرب و حتی شنیدن حرفهای زنان متاهل در باره شوهرانشان و نوع نگاه آنها افسوس می خورم چرا احمقانه و با نگاه یک بعدی مبلغ تخریب جامعه خوب اما دارای بعضی اشکالات بودم. (3153404) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۲۳:۵۵:۱۸
مادر بزرگهاي ما هم خوشبخت نبودند. پس خيلي به جامعه قبلي كه داشتيم ننازيم (3154055) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۲۰:۲۲:۲۰
میشه بفرمائید شما چند سال دارید مادر بزرگ مادر بزرگ من (3159244) (alef-11)
 
محمود
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۴:۱۵:۰۴
لطف کنید و هرناهنجاری رو به غرب نسبت ندهید.یکی ازنزدیکان من چند هفته پیش درایران بود.ایشان یک پسرمجرد وتحصیلکرده است .وقتی یکی دیگرازپسرهای فامیل به اوگفت چنددوست دخترداردازتعجب دهانش بازمانده بودومیگفت اکثر جوانان درکانادا واروپا فقط بایک دختر دوست میشوند وتا زمانی که باآن دختردوست هستند امکان نداردباکس دیگری دوستی برقرارکنندولی شماچطور میتوانیددریک زمان باچنددختردوست باشید؟ ما بجد باید یه فکری برای خود بکنیم واینقدرهم مشکلاتمان راحواله غرب نکنیم. لطفن انصاف داشته باشید. (3152572) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۰۰:۲۶:۳۳
دقیقا مشکل ایران این نوع نگاه هست. فکرمیکنند در غرب همه با هم در ارتباطند. باور کنید غربیها "آشکارا" فقط با یک نفر دوست هستند.
متاسفانه ایرانیها به دلیل پنهانی بودن این روابط خیلی فساد گسترده ای دارند.
جالبه این تفکرشون رو با خودشون به غرب هم میارن! (3154089) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۴:۱۵:۵۵
ماهواره و بد تر از همه تلفن همراه لاین وایبر و... وتوجه نکردن مسئولان به بد حجابی (3152575) (alef-11)
 
ahmad
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۴:۲۹:۴۹
10 میلیون زن مطلقه و بیوه ؟ جک می گی ؟یعنی از جمعیت زنان ایران 1/4 شون یا بیوه هستند یا مطلقه.چرا الکی و بدون تفکر سیاه نمایی میکنید ؟ البته نباید منکر آمار زیادی طلاق شد و در کل و کلان هنوز اینقدر هم سیاه و تاریک نیست وباید به فکر بود و راه کار داد. بهترین راه کار هم برگشتن به دین و تعلیمات دینی است و تا زمانیکه دین رو رها کنیم (البته منظور از دین اسلام واقعی است و نه آن اسلامی که ما بخشی از آن را برای خودمان اجتهاد می کنیم و بخشی رو هم رها) همین آش و همین کاسه است (3152626) (alef-11)
 
ناصر
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۴:۳۰:۲۱
وخداوند می فرماید ومن یتق الله یجعل له مخرجا.اگر تقوا پیشه کنید خداوند راه نجات را پیش پایتان خواهد گذاشت . اما متاسفانه روز به روز جامعه به پرتگاه نزدیکتر میشود وبجای اینکه لقلقه زبانمان انتظار ظهور منجی باشد باید منتظر عذاب قریب الوقوع الهی باشیم .زنان ومردان کشورم دارند در بی عفتی گوی سبقت را هرروزه ازیکدیگر می ربایند ومی گویند خدا عاقبتمان را بخیر کند!! زهی خیال باطل.چنان بلایی برسرمان بیاید که عذاب قوم لوط وعاد وثمود در برابرش هیچ باشد. (3152628) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۴:۳۸:۴۴
اينهادليل نميشه ايمان كه سست شدآدمي دست به هركاري ميزنه (3152653) (alef-11)
 
سینا
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۵:۱۳:۱۱
ببین آقا جان زیاد تند نرو لطفآ یه کمی بیا پایینتر تا با هم پیاده برویم

هر دو مقصرند, آن کسی که اجازه ورود فلانی را به زندگی و خانه داده هم کمی

مقصر است (3152776) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۶:۰۰:۰۰
با سلام این مسئله ریشه در مسایل مالی داردفساد مالی در جامعه وغیره عامل فساد است (3152910) (alef-2)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۶:۵۱:۰۲
پس با این حساب در کشورهای ثروتمند مثل آلمان ، هلند ، سوئد و ..... هیچ زن و شوهری به هم خیانت نمیکنند . (3153018) (alef-11)
 
عارف نسب
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۸:۰۷:۵۹
اینهمه تجاوز به کودکان و محارم و حتی مادر که در آمریکا و اروپا اتفاق میافتد حاصل بی بند و باری اخلاقی و مصرف الکل و نداشتن ایمان به ادیان الهی است و فقر در آن دخیل نیست . آن کشیشی که به ده ها کودک تجاوز میکند آیا فقیر است؟؟ (3153227) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۱۱:۲۰:۱۰
آیا آن کشیش ادیان الهی ندارد؟ (3154914) (alef-11)
 
قلی
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۶:۰۱:۴۹
مرد فرق میکنه. مرد اصلا نمیشه بهش گفت خیانت میکنه!!! این واژه خیانت واسه مرد درست نیست ... (3152913) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۸:۲۷:۰۵
آهان! پس شما هر کاری دوست داشتی بکن و فکر کن زنت عین یه کنیز میشینه خونه و لباساتو میشوره و بچه هاتو بزرگ می کنه و بهتم خیانت نمی کنه و خوشحال باش! (3153304) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۲۳:۵۸:۰۲
وقتي تو با زنهاي ديگر خيانت كه نه ازدواج مي كني زنت از نظر عاطفي يكي را پيدا مي كند (3154059) (alef-11)
 
نينا
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۰۷:۰۱:۱۶
خدايا از اينكه به من شوهري چشم پاك عطا كردي كه خيانت رو حق مسلم خودش نميدونه و جز من بقيه زنان جامعه رو فارغ از پوشش اونا خواهر و مادر خودش ميدونه تو را سپاس ميگويم. (3154265) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۶:۱۶:۲۳
ازدواج مجدد مرد خيانت نيست. (3152957) (alef-11)
 
نوری
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۸:۳۶:۵۶
به نظرم یکی از مهم ترین دلایل خیانت در جامعه ما وجود ارزش های متناقض و درگیری ما بین سنت و مدرنیته است که میشه تو همین دست کامنت ها هم دید! یعنی مردهای ما دنبال زنین که هم بشینه خونه و بچه داری کنه و حتی در برابر زن دوم گرفتن شوهرش صداش درنیاد! و هم امروزی و خوش ظاهر و صاحب فکر باشه که بتونن باهاش تو مهمونی و بین آشناها پز بدن. در حالی که نمی دونن اصولا این دو در تضاد باهمن و در یک نفر جمع نمیشن! زن ها هم همینطور، شوهرانی می خواهند که هم از نظر مالی تامینشون کنه و مثل یه مرد سنتی همه مسئولیت ها رو به دوش بگیره و هم روشنفکر باشه و حقوق و آزادی زنش رو تایید کنه و خب طبیعیه که نمی تونن انتظارات هم رو برآورده کنن و نسبت به هم دلسرد میشن و به روابط دیگه تمایل پیدا می کنن. (3153333) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۲۱:۲۴:۴۵
موافقم
ازدواج علنی و آشکار
ولی نه صیغه (3153736) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۲۰:۲۵:۳۱
صیغه نوعی ازدواج است برای خانها و آقایانی که با ازدواج دائم مشکل دارند. (3159257) (alef-11)
 
mehran
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۸:۴۸:۳۴
مادامی که واقع بین نباشیم مشکل حل نمی شود. بنده آمار سازی نکردم . ده میلیون زن مطلقه و بیوه در این کشور وجود دارند و هیج حاکم یا قاضی نمی تواند حکم به خانه نشینی این افراد کند و باالاخره باید سرپرست داشته باشند. متاسفانه وقتی به راه هایی که دین و خدا و قرآن برای حل این مشکل ارائه داده حمله می کنیم وضع همین است که همین است. نعوذو بالله خداوند که در قرآن به مردان اجازه ازدواج مجدد داده حرف بیهوده زده است؟ ابدا. خدا می دانست که در جنگ ها، تصادف ها و تعداد زیادی از مردان از بین می روند و تناسب تعداد زن و مرد بهم می خورد به همین خاطر حس تنوع طلبی را در مردان قرار داد. برخی خانم ها طوری حرف می زنند که انگار این زن هایی که با مردان متاهل و غیره رابطه برقرار می کنند از کرات دیگر آمده اند. نه جانم باید واقع بین باشیم و برای این مشکل راه حل ارائه بدهیم. یک نگاهی به اطراف خود بیاندازید. چند تا زن مطلقه و بیوه و چند تا مرد بدون زن می بینید؟ این تعصبات باعث شده بسیاری از مردان از ازدواج مجدد فرار کنند و دست به کارهای آلوده و پنهانی بزنند. در حالی که اگر این ترس ها نبود و هر مردی که توان داشت دست یکی از این خانم های مطلقه و بیوه را می گرفت به خدا فساد و فحشا در جامعه نداشتیم. الان کار به جایی رسیده که بسیاری از خانم های بیوه و مطلقه هم ا ز انجام کار درست سرباز می زنند. واقع بین باشید ......... (3153375) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۲۳:۵۹:۲۹
اينطوري كه بايد جمعيت زنها ٤برابر مردها باشد. (3154064) (alef-11)
 
نوری
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۱۱:۲۹:۳۲
چی میگی شما؟ بله، اون موقع 1400 سال پیش بود، هر روز جنگ بود، زنا هم به کل از خونه بیرون نمیومدن. الان شرایط به کل فرق کرده. با شما موافقم که باید واقع بین بود. واقعیت هم این است که هیچ انسانی نه مرد و نه زن حاضر نیست عشق و علاقه و زندگیش را با کس دیگری تقسیم کند! و احمقانه است که فکر کنیم من زن حاضر میشم شوهرم با کس دیگه ای در رابطه باشه، (اگرم این اتفاق بیفته ترجیح میدم پنهونی باشه نه انفد وقیحانه که بیاد رسما زن دوم بگیره!). اینم که در جامعه سنتی این اتفاق میفتاده تنها دلیلش جامعه مردسالار و پایمال شدن حق زنان در تمام زمینه ها بوده.
ضمنا آقایون انقد طبیعت رو سرلوحه خودشون قرار ندن، طبیعت صرفا براساس غریزه عمل می کنه، نه عقل و فکر و عشق و عاطفه. این مقایسه شون فقط توهین به خودشونه! (3154951) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۱۲:۳۸:۱۷
چقدر مردا خیر خواهن الهی
شما اگه نیت درست بود به فکر سوء استفاده از این زنای مطلقه یا بیوه نبودی
بدون صیغه کردن کمکشون میکردی که فحشا کم بشه
بحث هوسه وگرنه اینا همش کلاه شرعیه
خودتو بکشی ارتباط مرد زن دار با یه زن دیگه بدون اطلاع زنش خیانته
اسمشو عوض کنید ولی تاثیرش رو زندگی مشترک همونه (3155214) (alef-11)
 
س
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۱۶:۰۵:۰۸
باشه تو هم برو بگیر
صد تا بگیر
نوش جونت
اما..............
پیامبر و ائمه همسر دوم و سوم و یا زن صیغه ایشان از بیوه زنانی بودن که کسی نمیگرفتتشون...حتما می خوای بری ترگلاشون رو صیغه کنی ...بفرما راه باز و جاده دراز ..همون اسلام میگه اول مهر زنتو بده بعد ببرش خونه .............
جیب خالی و پز عالییییییییییییییی (3155823) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۹:۲۰:۰۸
ما در اسلام چیزی به نام خیانت مرد به زن نداریم خوب مرد میره صیغه می کنه این کجاش خیانته؟ (3153474) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۰۷:۱۱:۱۳
ببخشید عرف جامعه هم باید لحاظ شه. الان عرف اینه که هر کسی یه زن داشته باشه. در ضمن صیغه معمولا برای کسی هست که نتونه ازدواج کنه. (3154273) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۱۲:۴۰:۱۹
مشکل ما همینه این تفکرات وقتی درسته که همه بهش باور داشته باشیم من نمیتونم بعنوان یه زن اینو قبول کنم
مردایی که چنین تفکری دارن حتما باید روز خواستگاری مطرح کنن بلاخره اون دخترم حق انتخاب داره میره با کسی که خیانتو عادی ندونه (3155223) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۲ ۱۱:۳۴:۰۶
درست میگید من هم باور دارم اگر خانمی با لباس دکلته یا سینه باز و یا با وضعیتی مشابه در مجالس مختلط یا بیرون بیاد دارد خیانت می کند چون در حال کسب لذت است. (3160589) (alef-11)
 
عبداله
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۲۰:۰۲:۴۰
با سلام به نظرم صیغه یکی از دلایل واضح طلاق می باشد چون خداوند متعال می فرماید 0(((((( والذين هم لفروجهم حافظون . إلا على أزواجهم أو ما ملكت أيمانهم فإنهم غير ملومين فمن ابتغى وراء ذلك فأولئك هم العادون 9)))))
آنانی که حفظ می کنند شرمگاه خود را (از حرام ) مگر از زنان خودشان یا کنیزان که در این دو مورد حلال بوده و هیچ ملامتی نیست و کسی که غیر این دو که ذکر شد را انتخاب کنن به تحقیق که تجاوز کرده اند
حال انتخاب با شماست

تجریه هم که ثابت کرده که چه بی بند و باری ها و طلاق ها و سلب اعتماد ها و ... که بوجود نیامده .. (3153577) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۰۸:۲۶:۲۳
بالاخره صیغه خوبه یا بده!!!؟؟؟ (3154393) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۱۱:۱۵:۳۴
یعنی چی کنیز؟ کنیز همان برده است با جنسیت مونث، مگه داریم؟!! (3154894) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۲۱:۴۱:۵۸
مقاله بسیار امیدوارکننده بود که بالاخره این مشکل تعریف شده و برایش راه حل معرفی میشود. به همون اندازه هم نظرات ناامید کننده احساسی و خالی از تحلیل هستند. (3153772) (alef-11)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۲۲:۰۹:۱۱
تا دنیا دنیا بوده همین بوده .نگران نباشید (3153834) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۲۳:۵۴:۰۹
اقای محترم صیغه عقد رسمی ویکی از عقود معین در فقه شیعه است که در تمام توضیح المسایل فقهای شیعه مفصلا در باره ان 1400 ساله قلم فرسایی شده ا ست ولی اهل سنت انرا حرام میدانند حال اکر زنها انرا خیانت میدانند بروند .... این موضوع راحت شوند (3154051) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۰۰:۳۹:۰۲
قطعا درصد بیشتری از مردان دارای روابط خارج از خانواده هستند. اما معمولا زنانی که روابط خارج از خانواده دارند تنوع بیشتری در روابط خود دارند (3154108) (alef-11)
 
ن.م
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۰۰:۴۹:۰۳
به نظر من هر كس چه زن و چه مرد سواد زندگي كردن رو داشته باشه خيانتي صورت نميگيره. من خودم خيلي تنوع طلب بودم ولي رفتار خانمم باعث شد كه هميشه شرمنده اخلاقش باشم و بهش خيانت نكنم. به اميد پاكي و صداقت متقابل همه زوجهاي ايران زمين (3154118) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۰۲:۰۹:۰۵
مشکل 99 درصد این آقایون و خانوم ها اینه که بعد از ازدواج کِیس مورد نظرشون رو پیدا میکنن ... یه جورایی کم کم تاهل های امروزی بی تعهد شده. (3154183) (alef-11)
 
ناصر
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۰۷:۳۶:۵۰
باید مردان بتوانند رسما 4 زن بگیرنذ
اسمش هم خیانت نیست
زن هم هر وقت از شوهرش خسته شد راحت طلاق بگیره
با مهریه کم (3154301) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۲ ۰۷:۵۸:۵۹
امر ديگه اي نداري شما؟ بگو.. تعارف نكن (3160115) (alef-11)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۱۱-۳۰ ۱۴:۵۳:۰۳
سفارش ديگه اي نداري شما؟چقدر رو آخه آدم بايد داشته باشه كه اينجوري نظر بده.البته شايد جك بود كه دور همي يك تفريحي كرده باشيم (3553622) (alef-11)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۱۴:۴۳:۳۴
کسی که خیانت میکنه، خیانت هم میبینه! (3155619) (alef-11)
 
سینا
۱۳۹۴-۰۶-۱۰ ۱۵:۴۷:۳۲
همه ااااااااااااااااااااااش مال ماهواره و صحنه های آن است وگرنه فطرت آدمی

گونه دیگری است (3155788) (alef-11)
 
باقری ساری
۱۳۹۴-۰۶-۱۳ ۱۳:۳۵:۲۳
نظرات آن حقوق دان درست نیست کجا بخاطر اینکه مرد می تواند چند ازدواج بکند { ولی عملا مردان اینکار را نمی کنند } موجب خیانت زن می شود. بسا مردانی دو زن داشته اند اما هر دو عفیف بوده اند و افرادی تک همسر بوده اند اما عفیف نبوده اند (3162274) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.